PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : بحث تریز ((حل مسئله به صورت خلاقانه))



hossien
20th September 2010, 06:54 PM
سلام دوستان
شما یا بیشتر شما با تریز آشنا هستین و مقالات و آموزش و کتاب و ................. حتی بروشور و ................. وجود داره و استفاده می کنید یا خوندید.
با توجه به این مطالب در این قسمت می خواهم تریز را به یک شکل دیگه معرفی کنم که کاربردی اشه و شما می تونید توسط این پارامترها خیلی ساده بتونید ثبت اختراع و یا فردی نوآور بشین.
اول من مطالبی خلاصه از تریز می گم و اگر خواستین ادامه می دم.
معنای TRIZ: واژه TRIZ (تریز) برگرفته شده از حروف اول کلمات در عبارت روسی زیر می باشد : «Teoriya Resheniya Izobrototelskikh Zadatch»که برابر انگلیسی آن عبارت «Theory of Inventive Problem Solving» (با مخفف TIPS) است که به معنی نظریه حل ابداعانه ی مسئله می باشد .
دانش TRIZ با نام ها و عنوان های توصیف گر مخفتلفی مانند نوآوری نظام یافته ،خلاقیت اختراعی، فناوری خلاقیت و نوآوری، روش شناسی اختراع ، الگوریتم اختراع، روش شناسی حل مسئله های ابداعی، روش شناسی حل ابتکاری و ابداعانه ی مسئله،مهندسی خلاقیت و نوآوری، روش شناسی خلاقیت، خلاقیت شناسی اختراع،خلاقیت شناسی فناوریو مواردی از این قبیل نامیده می شود.
·تعریف TRIZ: دانش TRIZ می تواند در دامنه ای از یک طیف مفهومی و گستره ای از تعاریف قرار بگیرد که یک انتهای آن نوعی جهان بینی خلاق یا رویکردی جامع به علوم و فناوری و انتهای دیگر آن انواعی از ابزارهای حل خلاق مسئله و فنون خلاقیت و نوآوری را شامل گردد. آلتشولر TRIZ را تحت عنوان علم فناوری خلاقیت و نوآوری می داند . با نتیجه گیری از دیدگاه آلتشولر می توان TRIZ را نوعی علم خلاقیت شناسی (Creatology) دانست . یکی از دانشمندان برجسته TRIZ به نام سیمون ساورانسکی این دانش را چنین تعریف کرده است : « TRIZ عبارت است از یک دانش انسان گرای مبتنی بر روش شناسی نظام یافته برای حل ابداعانه ی مسئله ».همچنین برخی صاحب نظران ، TRIZ را این چنین تعریف می کنند : «TRIZ عبارت است از نوعی رویکرد الگوریتمی برای حل ابداعانه مسائل فنی و فناورانه».
در این دوران بود که او دریافت حل مسائل فنی که منجر به اختراع و نوآوری می شود به اصول و روش هائی فراتر از تکنیک های خلاقیت شناخته شده تا آن هنگام نیاز دارد . آلتشولر در طی مطالعات خود به این نتیجه مهم رسید که یک نظریه اختراع بایستی دارای چند ویژگی اصلی از جمله موارد زیر باشد :
1- شامل یک فرایند گام به گام و نظام یافته باشد .
2-بتواند از میان گستره ای از راه حل ها مستقیما به بهترین راه حل (راه حل ایده آل یا کمال ) منجر گردد .
3-دارای ویژگی تکرارپذیری باشد .
4-بتواند ساختاری برای دانش ابداع و ارائه نماید.

hossien
20th September 2010, 06:55 PM
·اجزاء اصلی دانش TRIZ : به طور کلی مجموعه نتایج حاصل از خلاقیت شناسی تحلیلی اختراعات توسط آلتشولر که تشکیل دهنده دانش TRIZ است شامل مفاهیم مختلفی است که مهم ترین آنها به طور خلاصه و فهرست وار موارد زیر می باشند:
1.قانون افزایش سطح ایده آل بودن (قانون کمال). به این معنی که نظام های فنی همواره به سمت افزایش درجه ایده آل بودن یا کمال خود پیش می روند. ایده آلی یا سطح ایده آل بودن عبارت از نسبت جمع کلیه جنبه های مثبت و مفید سیستم به جمع کلیه جنبه های منفی و مضر سیستم می باشد.
2.سیستم 4 مرحله ای حل مسئله : شامل مراحل زیر می باشد: ·شناخت مسئله ·فرمول بندی مسئله جستجوی مسائل قبلا حل شده (استفاده از 39 پارامتر مهندسی) ·استفاده از الگوهای راه حل های کشف شده( به کار گیری 40 اصل اختراع) ·سطوح 5 گانه حل مسئله و نوآوری: که شامل 5 سطح زیر است: ·راه حل های مشخص ·بهبودهای کوچک ·بهبودهای بزرگ ·مفاهیم جدید ·کشف های بنیادی .
3.تحلیل ماده- میدان (تحلیل Vepol): با استفاده از این تحلیل مسائل به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند : ·مسائل آشنا (مانوس) تحت عنوان مسائل استاندارد ·مسائل ناآشنا (نامانوس) تحت عنوان مسائل غیر استاندارد
4.قوانین 8 گانه تحول و تکامل نظام های فنی (قوانین پیشرفت فناوری)
5.تعداد 76 راه حل ابداعانه استاندارد : مسائل استاندارد شناخته شده با تحلیل Vepol می توانند با استفاده از این 76 راه حل ابداعانه استاندارد حل شوند.
6.ماتریس تناقض ها: در نظریه TRIZ از مسئله ابداعی تحت عنوان تناقض تعبیر می شود که معنی آن دو موقعیت متضاد یا دو کیفیت متعارض است ، یعنی افزایش سطح کیفیت یکی موجب کاهش سطح کیفیت دیگری می شود و حل ابداعانه مسئله ، کشف راه حل این تناقض می باشد.
7.تعداد 40 اصل برای اختراع و نوآوری
8.مجموعه ای از تاثیرات علمی اساسی (تاثیرات فیزیکی ، شیمیائی ، هندسی و زییست شناختی)
9.روش ARIZ (الگوریتم حل ابداعانه مسئله): ARIZ یک دستورالعمل نظام یافته برای شناسائی راه حل مسئله غیراستاندارد با استفاده از قابلیت های همه فنون و روش های خلاقیت می باشد.
·فواید و کاربردهای TRIZ با استفاده از دانش TRIZ می توان به نتایج و دستاوردهای متعددی از جمله موارد زیر دست یافت:
1.دستیابی به نوعی نگرش جامع علمی به ابداعات و اختراعات .
2.شکل گیری جنبه های بسیار مهمی از علم خلاقیت شناسی.
3.دستیابی به نوعی جهان بینی خلاق.
4.کشف انواعی از راه حل ها برای مسائل ابداعی یعنی مسائلی که با روش های معمولی متداول راه حل آنها به دست نمی آید.

hossien
20th September 2010, 07:10 PM
من با توجه به بند 2 و 6 متن بالایی می خواهم روشی فوق العاده عالی آموزش بدم

hossien
20th September 2010, 07:20 PM
ارائه محصولات و خدمات خلاقانه و نوآورانه تنها راه چاره بقاي سازمان ها در بازار هاي رقابتي مي باشد. آلت شولر با بررسي تمامي اختراعات ثبت شده و كنكاشي همه جانبه آنها به نتايج بسيار جالب توجهي از جمله اين واقعيت كه تمام آنها با حل تناقض هاي موجود در سيستم ها همراه بوده اند رسيد.وي نتيجه تحقيقات خود را با ارائه "نظريه حل خلاقانه مساله" به دنياي علمي ارائه نمود.
آلت شولر در نظريه خود با ارائه 40 اصل خلاقانه ، عنوان مي دارد تمامي محققان و كارشناسان بهبود و توسعه سيستم هاي صنعتي ، به منظور حل مشكلات ئ تناقض هاي موجود ، خواسته يا ناخواسته با اين اصول سروكار دارند.
Triz ابزاري است كه از طريق شناسايي و خذف تضادهايي كه در اكثر سيستم هاي مهندسي يافت مي شود ، به حل مسايل و مشكلات پيچيده تكنولوژي كمك مي كند. يكي از خصوصيات triz پيش بيني نحوه تكامل سيستم فني در طول زمان مي باشد.
TRIZ در فرموله كردن راه حل هاي ذهني كه مي توانند در مرحله بعدي پروژه مورد ارزيابي دقيق تر قرار گيرند. همچنين TRIZ با توجه به نياز و تقاضاي موجود ، نسبت به فرآهم آوري يك روش علمي ساخت يافته به منظور خلق ايده هاي نو به شما كمك مي كند.
آن گونه كه اختراعات ثبت شده مشخص بود در قلب هر يك از آنها يك تضاد مهندسي و يا تناقض وجود داشت. بهترين مخترعان در هنگام رويارويي با تضادهاي مهندسي به هيچ عنوان دنبال مصالحه نبودند. به عبارت ديگر آنها تضادهاي ايجاد شده را از طريق حذف آنها با ارائه يك راه حل خلاقانه برطرف كرده اند. در حقيقت ارائه راه حل هاي سطح پايين كه در نهايت به نوعي مصالحه انجاميده و منتج به حذف تضادها نمي شوند.براي ايجاد هرگونه بهبود چشمگير و خيره كننده اي كه بتواند به نحوي موثري رضايتمندي مشتري را افزايش دهد بايد تضادهاي شناسايي شده بين پارامترهاي فني محصول ، از طريق ارائه يك راه حل خلاقانه حذف گردد.. هرگاه سطح عملكرد يك سيستم به واسطه تضادهاي مهندسي ئ تكنولوژيكي كاهش مي يابد در نهايت ارائه يك راه حل خلاقانه موجبات حذف كامل تضاد مشاهده شده را فراهم كرده است.تكنيك TRIZ با الگوريتم ARIZ كه سرآمد ابزارهاي مورد استفاده در اين تكنيك است اصول خلاقيت و قوانين تكامل سيستم هاي مهندسي را براي استخراج راه حل هاي خلاقانه از بانك اطلاعاتي اختراعات ثبت شده مورد استفاده قرار مي دهد.

hossien
20th September 2010, 07:21 PM
اختراعات به 5 دسته تقسيم مي شود.
سطح 1 ) شامل مسايل و مشكلات معمولي است كه در فرآيند طراحي رخ مي دهد و در نهايت از طريق ارائه راه حل هاي ساده و پيش افتاده در يك زمينه خاص تخصصي ، پاسخ مناسبي براي آنها انتخاب مي شود.سيستم طراحي موجود تغيير نمي كند هرچند كه ممكن است يكي از پارامترهاي خاص محصول ارتقا يابد مثل افزايش ضخامت ديوار منازل براي ايجاد امكان عايق بندي مناسب .
سطح 2 ) به همراه و يا بدون مواد اضافي جديد بدون تغيير باقي مي ماند. در اين سطح همواره يك پارامتر جديد كه منجر به ايجاد بهبود شده ، مشاهده مي شود. مثل استفاده از آيينه در ماسك مورد استفاده توسط جوشكاران مي باشد كه به آنها اجازه مي دهد تا نور حاصل از جوشكاري را روي نقاطي كه شفافيت ديد بيشتري نياز دارند متمركز نمايند.
سطح 3 ) در اين حالت بهبود چشمگيري در سيستم موجود ايجاد خواهد شد . معمولا اين نوع اختراعات و نوآوري ها حاصل از تكنولوژي هاي شناخته شده ايي است كه ساير صنايع مورد استفاده قرار گرفته و به طور مشخص در صنعتي كه تضاد درآن شناسايي شده هنوز استفاده نشده است.نتايج حاصل موجب ايجاد الگوي جديد و ارتقاء به يك سطح بالاتر مي شوند نمونه بارز اين حالت تغيير تكنولوژي نحوه انتقال ماشين در سالن مونتاژ به حالت اتوماتيك است. به هر صورت خلاقيت هاي معرفي شده در اين حالت از ايده ها و اصول شناخته شده در آن صنعت خاص فراتر مي باشد.
سطح 4 ) راه حل هايي كه هر دو بعد تكنولوژيكي و علمي مساله را در نظر مي گيرند. اين مهم از طريق كاربري و استفاده مناسب از پديده ها و اثرات فيزيكي كه كمتر شناخته شده اند ميسر مي شود.استفاده از مواد با حافظه حرارتي ، نمونه اي از اين نوع است.
سطح 5 ) فراتر از محدوديت هاي علمي شناخته شده عمل مي كنند و هنگامي اتفاق مي افتند كه يك پديده جديد در ارتباط با مشكل شناسايي شده ، مورد استفاده قرار گيرد . در اين سطح ما شاهد ارائه مفاهيمي جدد مانند ليزر هستيم.

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد