ریپورتر
18th September 2010, 07:04 PM
Firebee زنبور آتشین یکسری از هواگردهای بدون سرنشین هستند که توسط شرکت رایان در اوایل دهه 1950 طراحی شدند که کاربرد شان ایفای نقش هدف برای تست های تیر اندازی هوایی جنگنده های نیروی هوایی و بعدا دریایی ایالات متحده بود.
این پهپاد ها اولین سری اهداف پرنده (Drone) بودند که به یک موتور جت مجهز میشدند و به طور گسترده ای در ارتش آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر به خدمت گرفته شدند به گونه ای که شاید بتوان گفت که این پرنده ها پرکاربرد ترین در نوع خود هستند.
این پرنده دارای دو نوع یک و دو است.
http://gallery.military.ir/albums/userpics/twuav_02_02.png
این مدل نیز خود دارای دو نوع Q-2/KDA-1 و 124/BQM-34A میباشد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:
Q-2/KDA-1 Firebee: این پرنده که اولین از این نوع بود حاصل قراردادی است که در سال 1948 بین نیروی هوایی آمریکا و شرکت رایان برای تولید یک هدف پرنده مجهز به موتور جت منعقد شد.
اولین پرواز آزمایشی این هواگرد که در پیش نمونه دارای بالهای عقب رفته و دماغه ای گرد بود و با استفاده از یک بوستر میشد آن را از زمین به خوبی هوا پرتاب کرد در اوایل سال 1951 انجام شد که پس از موفق ارزیابی شدن توسط متخصصین نیروی هوایی سفرش تولید آن به شرکت رایان داده شد.
این پرنده که در نیروی هوایی Q-2A نام گرفت از یک موتور جت Continental J69-T-19B که دارای کششی معادل 481 کیلو گرم بود بهره میگرفت البته بعدا نیروی هوایی برای یک سری تست ها در ارتفاع بالا چند نمونه Q-2B که دارای موتور قدرتمند تری بودند را سفارش داده و به خدمت گرفت.
اکنون نوبت نیروی دریایی آمریکا بود تا این پرنده را به خدمت بگرید ، در همان سالها نیروی دریایی این هواگرد را با نام KDA-1 وارد خدمت کرد که تنها تفاوت آن با نمونه ای که در دست نیروی هوایی بود این بود که از پیشرانه توربو جت Fairchild J44-R-20B که کششی معادل 453 کیلوگرم بود استفاده میکرد.
این هواگرد در نیروی دریایی چند بار مورد بازبینی و ارتقا قرار گرفت که حاصل آن نمونه هایی با نام XKDA-2 و XKDA-3 و KDA-4 بود که از این میان فقط KDA-4 به طور گسترده ای تولید شده و به خدمت گرفته شد.
میان این نمونه ها و نمونه اصلی در ظاهر جز در برخی موارد جزیی تغییری مشاهده نمیشود و عمده تفاوت آنها در پیشرانه های تقویت شده ای بود که در آنها به کار گرفته میشد
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Firebee_Launch.jpg
نمونه BQM-34A/124:
در اواخر دهه 1950 قرار دادی بین نیروی هوایی آمریکا و شرکت رایان برای تولید نسل دوم این اهداف پرنده که Q-2C نامگذاری شدند منعقد شد که اولین پیش نمونه پرواز خود را در سال 1958 انجام داد و در سال 1960 وارد خط تولید شد اما در سال 1963 دوباره طراحی شد تا برخی از نواقص آن بر طرف شود که حاصل این امر نمونه جدیدی به نام BQM-34A بود.
اما نمونه های نسل اول KDA-1 و KDA-4 هنوز در نیروی دریایی مشغول به خدمت بودند که با انجام همین تغییرات و اصلاحات به ترتیب به نمونه های AQM-34B و AQM-34C تبدیل شدند.
http://gallery.military.ir/albums/userpics/twuav_02_03.png
اما تفاوت های BQM-34A با نمونه نسل اولی چه بود؟
BQM-34A از هواکش های بزرگتر ، بالهای بلند تر و دماغه ای بر آمده در مقایسه با نمونه نسل اول بهره میبرد و دراری یک موتور توربو جت Continental J69-T-29A با کششی معادل 770 کیلوگرم بود.
این تغییرات به حدی موثر بودند که نیروی دریایی هم تصمیم گرفت تا از این نمونه استفاده کند اما ارتش آمریکا سراغ نمونه زمین پرتاب MQM-34D رفت که دارای بالهایی بلند تر و بوستر راکتی سنگین تری بود.
اما در دهه 1970 ارتش آمریکا برای انجام یک سری تست های هدف گیری موشک پدافند هوایی استینگر اقدام به انجام یکسری تغییرات در این هدف پرنده کرد که از جمله مهمترین آنها میتوان به جایگزینی پیشرانه استاندارد آن با نمونه توربو جت General Electric J85-GE-7 که دارای کششی معادل 10.9 کیلونیوتون بود و متعلق به دیکوی ADM-20C Quail بود اشاره کرد.
http://gallery.military.ir/albums/userpics/300px-Teledyne-Ryan-Firebee-hatzerim-1.jpg
همچنین در این تغییرات دماغه این پرنده نیز مورد بازبینی قرار گرفت تا عملکرد بهتری از خود نشان دهد اما در همین زمان نیروی دریایی مشغول ارتقا دادن BQM-34A های خود با آیونیک پروازی پیشرفته تر بود که بعدا آنها را BQM-34S نامگذاری کرد همچنین این نیرو در اوایل دهه 1980 اقدام به تعویض پیشرانه این پرنده با موتور J69-T-41A که کششی معادل 871 کیلوگرم را داشت کرد در حالی که نیروی هوایی موتور J85-GE-7 را برگزید اما مسئله ای که حائر اهمیت است این است که این تغییرات هیچ تاثیری روی ظاهر پرنده نداشت و ظاهر و آئرودینامیک پرنده هیچ تغییری نکرد که این خود نقش به سزایی در کاهش هزینه ها داشت.
سر انجام تولید نمونه BQM-34A در سال 1982 پایان یافت اما خط تولید در سال 1986 به منظور تولید نمونه BQM-34S این پرنده بازگشایی شد.
پس از گذشت چند سال یعنی اوایل سال 1989 نمونه هایی که در اختیار نیروی دریایی و هوایی بودند مورد بهسازی های جدیدی قرار گرفتند که مهمترین آنها تعویض موتور قبلی با موتور پیشرفته J85-GE-100 بود که کششی معادل 1110 کیلوگرم داشت وبقیه بهسازی ها شامل بهبود و مدرنیزه کردن آیونیک پروازی بودند ونهایتا در اواخر دهه 1990 بعضی از این پرنده ها به سیسیتم هدایت GPS مجهز شدند.
http://gallery.military.ir/albums/userpics/bqm-34s.jpg
DC 130 پرنده مادری بود که وظیفه پرتاب و کنترل این پهپاد ها را بر عهده داشت و میتوانست تا چهار فروند از این اهداف پرنده را در زیر پایلونهای خود حمل کند اما اگر قرار بود که Firebee از وسیله دیگری چرتاب شود این پرنده یک هلیکوپتر بود که در هنگام پرتاب Firebee چتر نجات آن را به کار می انداخت و این چتر هنگامی که قرار بود تا این پرنده با زمین برخورد کند به کار می افتاد البته این چتر بعدها برای نمونه شناسایی این پرنده استاندارد شد تا در هنگام فرود برای این پرنده مشکلی پیش نیامده و اطلاعاتش از بین نرود همچنین این پهپاد میتوانست روی آب برای مدتی معلق بماند که نقطه قوت برای آن به شمار میرود.
http://gallery.military.ir/albums/userpics/250px-DC-130H_Hercules_drone_control_with_a_pair_of_AQM-34_Firebee.JPEG
http://gallery.military.ir/albums/userpics/250px-CH-3_Sea_King_helicopter_recovering_a_Firebee.JPEG
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Firebee_1982.jpg
نمونه هدف پرنده این پهپاد دارای سیستم های کنترلی گوناگونی است که قابلیت هایی تقریبا مشابه یک جنگنده به این پهپاد میدهد که در امر شبیه سازی بسیار موثر و حائز اهمیت است از جمله این قابلیت ها میتوان به قدرت مانور مناسب ، امکان استفاده از رادار و تجهیزات منحرف کننده مثل غلاف های چف و منور اشاره کرد.
عملکرد این هدف پرنده آنقدر موفقیت آمیز بوده که هنوز هم در خدمت نیروی هوایی و دریایی ارتش آمریکا قرار دارد و علاوه بر آنها کشورهای کانادا و ژاپن هم از آن استفاده میکنند که کشور ژاپن این پرنده را توسط شرکت صنایع سنگین فوجی در خاک خود تولید مینماید همچنین تعدادی از انواع این پهپاد در اختیار ناتو قرار دارد.
کلا تعداد 7000 فروند از این پرنده شاخته شده است که از این میزان تعداد 1280 فروند نمونه نسل اول آن به شمار می آیند.
http://gallery.military.ir/albums/userpics/xq-2c.jpg
این پهپاد ها اولین سری اهداف پرنده (Drone) بودند که به یک موتور جت مجهز میشدند و به طور گسترده ای در ارتش آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر به خدمت گرفته شدند به گونه ای که شاید بتوان گفت که این پرنده ها پرکاربرد ترین در نوع خود هستند.
این پرنده دارای دو نوع یک و دو است.
http://gallery.military.ir/albums/userpics/twuav_02_02.png
این مدل نیز خود دارای دو نوع Q-2/KDA-1 و 124/BQM-34A میباشد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:
Q-2/KDA-1 Firebee: این پرنده که اولین از این نوع بود حاصل قراردادی است که در سال 1948 بین نیروی هوایی آمریکا و شرکت رایان برای تولید یک هدف پرنده مجهز به موتور جت منعقد شد.
اولین پرواز آزمایشی این هواگرد که در پیش نمونه دارای بالهای عقب رفته و دماغه ای گرد بود و با استفاده از یک بوستر میشد آن را از زمین به خوبی هوا پرتاب کرد در اوایل سال 1951 انجام شد که پس از موفق ارزیابی شدن توسط متخصصین نیروی هوایی سفرش تولید آن به شرکت رایان داده شد.
این پرنده که در نیروی هوایی Q-2A نام گرفت از یک موتور جت Continental J69-T-19B که دارای کششی معادل 481 کیلو گرم بود بهره میگرفت البته بعدا نیروی هوایی برای یک سری تست ها در ارتفاع بالا چند نمونه Q-2B که دارای موتور قدرتمند تری بودند را سفارش داده و به خدمت گرفت.
اکنون نوبت نیروی دریایی آمریکا بود تا این پرنده را به خدمت بگرید ، در همان سالها نیروی دریایی این هواگرد را با نام KDA-1 وارد خدمت کرد که تنها تفاوت آن با نمونه ای که در دست نیروی هوایی بود این بود که از پیشرانه توربو جت Fairchild J44-R-20B که کششی معادل 453 کیلوگرم بود استفاده میکرد.
این هواگرد در نیروی دریایی چند بار مورد بازبینی و ارتقا قرار گرفت که حاصل آن نمونه هایی با نام XKDA-2 و XKDA-3 و KDA-4 بود که از این میان فقط KDA-4 به طور گسترده ای تولید شده و به خدمت گرفته شد.
میان این نمونه ها و نمونه اصلی در ظاهر جز در برخی موارد جزیی تغییری مشاهده نمیشود و عمده تفاوت آنها در پیشرانه های تقویت شده ای بود که در آنها به کار گرفته میشد
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Firebee_Launch.jpg
نمونه BQM-34A/124:
در اواخر دهه 1950 قرار دادی بین نیروی هوایی آمریکا و شرکت رایان برای تولید نسل دوم این اهداف پرنده که Q-2C نامگذاری شدند منعقد شد که اولین پیش نمونه پرواز خود را در سال 1958 انجام داد و در سال 1960 وارد خط تولید شد اما در سال 1963 دوباره طراحی شد تا برخی از نواقص آن بر طرف شود که حاصل این امر نمونه جدیدی به نام BQM-34A بود.
اما نمونه های نسل اول KDA-1 و KDA-4 هنوز در نیروی دریایی مشغول به خدمت بودند که با انجام همین تغییرات و اصلاحات به ترتیب به نمونه های AQM-34B و AQM-34C تبدیل شدند.
http://gallery.military.ir/albums/userpics/twuav_02_03.png
اما تفاوت های BQM-34A با نمونه نسل اولی چه بود؟
BQM-34A از هواکش های بزرگتر ، بالهای بلند تر و دماغه ای بر آمده در مقایسه با نمونه نسل اول بهره میبرد و دراری یک موتور توربو جت Continental J69-T-29A با کششی معادل 770 کیلوگرم بود.
این تغییرات به حدی موثر بودند که نیروی دریایی هم تصمیم گرفت تا از این نمونه استفاده کند اما ارتش آمریکا سراغ نمونه زمین پرتاب MQM-34D رفت که دارای بالهایی بلند تر و بوستر راکتی سنگین تری بود.
اما در دهه 1970 ارتش آمریکا برای انجام یک سری تست های هدف گیری موشک پدافند هوایی استینگر اقدام به انجام یکسری تغییرات در این هدف پرنده کرد که از جمله مهمترین آنها میتوان به جایگزینی پیشرانه استاندارد آن با نمونه توربو جت General Electric J85-GE-7 که دارای کششی معادل 10.9 کیلونیوتون بود و متعلق به دیکوی ADM-20C Quail بود اشاره کرد.
http://gallery.military.ir/albums/userpics/300px-Teledyne-Ryan-Firebee-hatzerim-1.jpg
همچنین در این تغییرات دماغه این پرنده نیز مورد بازبینی قرار گرفت تا عملکرد بهتری از خود نشان دهد اما در همین زمان نیروی دریایی مشغول ارتقا دادن BQM-34A های خود با آیونیک پروازی پیشرفته تر بود که بعدا آنها را BQM-34S نامگذاری کرد همچنین این نیرو در اوایل دهه 1980 اقدام به تعویض پیشرانه این پرنده با موتور J69-T-41A که کششی معادل 871 کیلوگرم را داشت کرد در حالی که نیروی هوایی موتور J85-GE-7 را برگزید اما مسئله ای که حائر اهمیت است این است که این تغییرات هیچ تاثیری روی ظاهر پرنده نداشت و ظاهر و آئرودینامیک پرنده هیچ تغییری نکرد که این خود نقش به سزایی در کاهش هزینه ها داشت.
سر انجام تولید نمونه BQM-34A در سال 1982 پایان یافت اما خط تولید در سال 1986 به منظور تولید نمونه BQM-34S این پرنده بازگشایی شد.
پس از گذشت چند سال یعنی اوایل سال 1989 نمونه هایی که در اختیار نیروی دریایی و هوایی بودند مورد بهسازی های جدیدی قرار گرفتند که مهمترین آنها تعویض موتور قبلی با موتور پیشرفته J85-GE-100 بود که کششی معادل 1110 کیلوگرم داشت وبقیه بهسازی ها شامل بهبود و مدرنیزه کردن آیونیک پروازی بودند ونهایتا در اواخر دهه 1990 بعضی از این پرنده ها به سیسیتم هدایت GPS مجهز شدند.
http://gallery.military.ir/albums/userpics/bqm-34s.jpg
DC 130 پرنده مادری بود که وظیفه پرتاب و کنترل این پهپاد ها را بر عهده داشت و میتوانست تا چهار فروند از این اهداف پرنده را در زیر پایلونهای خود حمل کند اما اگر قرار بود که Firebee از وسیله دیگری چرتاب شود این پرنده یک هلیکوپتر بود که در هنگام پرتاب Firebee چتر نجات آن را به کار می انداخت و این چتر هنگامی که قرار بود تا این پرنده با زمین برخورد کند به کار می افتاد البته این چتر بعدها برای نمونه شناسایی این پرنده استاندارد شد تا در هنگام فرود برای این پرنده مشکلی پیش نیامده و اطلاعاتش از بین نرود همچنین این پهپاد میتوانست روی آب برای مدتی معلق بماند که نقطه قوت برای آن به شمار میرود.
http://gallery.military.ir/albums/userpics/250px-DC-130H_Hercules_drone_control_with_a_pair_of_AQM-34_Firebee.JPEG
http://gallery.military.ir/albums/userpics/250px-CH-3_Sea_King_helicopter_recovering_a_Firebee.JPEG
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Firebee_1982.jpg
نمونه هدف پرنده این پهپاد دارای سیستم های کنترلی گوناگونی است که قابلیت هایی تقریبا مشابه یک جنگنده به این پهپاد میدهد که در امر شبیه سازی بسیار موثر و حائز اهمیت است از جمله این قابلیت ها میتوان به قدرت مانور مناسب ، امکان استفاده از رادار و تجهیزات منحرف کننده مثل غلاف های چف و منور اشاره کرد.
عملکرد این هدف پرنده آنقدر موفقیت آمیز بوده که هنوز هم در خدمت نیروی هوایی و دریایی ارتش آمریکا قرار دارد و علاوه بر آنها کشورهای کانادا و ژاپن هم از آن استفاده میکنند که کشور ژاپن این پرنده را توسط شرکت صنایع سنگین فوجی در خاک خود تولید مینماید همچنین تعدادی از انواع این پهپاد در اختیار ناتو قرار دارد.
کلا تعداد 7000 فروند از این پرنده شاخته شده است که از این میزان تعداد 1280 فروند نمونه نسل اول آن به شمار می آیند.
http://gallery.military.ir/albums/userpics/xq-2c.jpg