Mina_Mehr
16th September 2010, 08:12 PM
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
رييس دانشكده توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي جنديشاپور اهواز گفت: در صورتي كه ميز و نيمكت مدارس داراي ابعاد مناسب نباشد و دانشآموزان هنگام نشستن بر روي آن در وضعيت بدني مناسب نباشند در درازمدت مشكلاتي براي ستون فقرات ايجاد ميشود.
دكتر علياصغر ارسطو در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خوزستان، اظهار داشت: ميز و نيمكت مدارس بايد از نظر ابعاد با قد دانشآموزان متناسب باشند و از نظر پهنا و ارتفاع به گونهاي باشند كه دانشآموز هنگام نشستن بر روي آنها در وضعيت فيزيكي مناسبي قرار داشته باشد.
وي افزود: در صورتي كه ميز خيلي كوتاه باشد دانشآموز براي آن كه بر روي ميز مسلط باشد مجبور به قوز كردن خواهد بود و اين شرايط موجب ميشود به تدريج قوس ستون فقرات با مشكل مواجه شود.
ارسطو تصريح كرد: در صورتي كه ارتفاع ميز خيلي بلند باشد نيز موجب ميشود دانشآموز در شرايط فيزيكي نامناسبي قرار گيرد و احساس راحتي نداشته باشد. در چنين شرايطي دانشآموز بسيار زود خسته ميشود.
رييس دانشكده توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز خاطرنشان كرد: اندازه عرض نشيمنگاه نيمكت نيز بر سلامت دانشآموز بسيار تاثيرگذار است. در صورتي كه نشيمنگاه خيلي پهن باشد به قسمت پشت زانو فشار ميآورد و با توجه به اين كه پشت زانو محل عبور عروق و اعصاب است دانشآموز خيلي زود در پاها احساس درد و خستگي ميكند.
وي بيان كرد: در صورتي كه عرض نشيمنگاه كم باشد نيز ناحيه زير ران را پوشش نميدهد. در چنين شرايطي فشار ناشي از نشستن بر روي نيمكت به خوبي در قسمت ران پا توزيع نميشود و دانشآموز احساس خستگي ميكند.
ارسطو گفت: ارتفاع نشمينگاه نسبت به زمين بايد به گونهاي باشد كه كف پاي دانشآموز به طور كامل بر روي سطح زمين قرار گيرد و زانوها نيز زاويه 90 درجه داشته باشند.
وي افزود: در صورتي كه نشيمنگاه مرتفع باشد به پشت ران پاي دانشآموز فشار وارد ميشود و اگر ارتفاع آن خيلي كم باشد، زاويه زانوها كاهش يافته و مشكلاتي براي كودك ايجاد ميكند.
اين فيزيوتراپ تصريح كرد: شرايط تكيهگاه نيمكت نيز بايد به گونهاي باشد كه تا زير كتفها را پوشش دهد. در صورتي كه نيمكتها تكيهگاه مناسب نداشته باشند دانشآموز زود خسته ميشود و به طرفين تكيه ميدهد يا بر روي ميز خم ميشود كه در هر دو حالت به ستون فقرات آسيب وارد ميشود.
وي خاطرنشان كرد: در صورتي كه نشيمنگاه و تكيهگاه نيمكت مدارس نرم باشد به ستون فقرات دانشآموز كمتر فشار وارد ميشود و دانشآموز ديرتر خسته ميشود.
رييس دانشكده توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي جنديشاپور اهواز بيان كرد: اگر ميز داراي زاويه اندكي به سمت دانشآموز باشد بهتر است. زيرا در چنين شرايطي دانشآموز براي تسلط بر روي ميز نياز به خم كردن گردن خود نخواهد داشت.
ارسطو گفت: زاويه محل قرارگيري نيمكت نسبت به تابلو نيز بايد به گونهاي باشد كه دانشآموز ديد افقي و يا حداكثر10 درجه زير سطح افق ديد داشته باشد. در صورتي كه تابلوي كلاس بيش از حد بالا و يا پايين نصب شده باشد دانشآموز مجبور است سر خود را بالا و يا پايين نگه دارد كه اين شرايط مشكلاتي را در قسمت گردن ايجاد ميكند.
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
رييس دانشكده توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي جنديشاپور اهواز گفت: در صورتي كه ميز و نيمكت مدارس داراي ابعاد مناسب نباشد و دانشآموزان هنگام نشستن بر روي آن در وضعيت بدني مناسب نباشند در درازمدت مشكلاتي براي ستون فقرات ايجاد ميشود.
دكتر علياصغر ارسطو در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خوزستان، اظهار داشت: ميز و نيمكت مدارس بايد از نظر ابعاد با قد دانشآموزان متناسب باشند و از نظر پهنا و ارتفاع به گونهاي باشند كه دانشآموز هنگام نشستن بر روي آنها در وضعيت فيزيكي مناسبي قرار داشته باشد.
وي افزود: در صورتي كه ميز خيلي كوتاه باشد دانشآموز براي آن كه بر روي ميز مسلط باشد مجبور به قوز كردن خواهد بود و اين شرايط موجب ميشود به تدريج قوس ستون فقرات با مشكل مواجه شود.
ارسطو تصريح كرد: در صورتي كه ارتفاع ميز خيلي بلند باشد نيز موجب ميشود دانشآموز در شرايط فيزيكي نامناسبي قرار گيرد و احساس راحتي نداشته باشد. در چنين شرايطي دانشآموز بسيار زود خسته ميشود.
رييس دانشكده توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز خاطرنشان كرد: اندازه عرض نشيمنگاه نيمكت نيز بر سلامت دانشآموز بسيار تاثيرگذار است. در صورتي كه نشيمنگاه خيلي پهن باشد به قسمت پشت زانو فشار ميآورد و با توجه به اين كه پشت زانو محل عبور عروق و اعصاب است دانشآموز خيلي زود در پاها احساس درد و خستگي ميكند.
وي بيان كرد: در صورتي كه عرض نشيمنگاه كم باشد نيز ناحيه زير ران را پوشش نميدهد. در چنين شرايطي فشار ناشي از نشستن بر روي نيمكت به خوبي در قسمت ران پا توزيع نميشود و دانشآموز احساس خستگي ميكند.
ارسطو گفت: ارتفاع نشمينگاه نسبت به زمين بايد به گونهاي باشد كه كف پاي دانشآموز به طور كامل بر روي سطح زمين قرار گيرد و زانوها نيز زاويه 90 درجه داشته باشند.
وي افزود: در صورتي كه نشيمنگاه مرتفع باشد به پشت ران پاي دانشآموز فشار وارد ميشود و اگر ارتفاع آن خيلي كم باشد، زاويه زانوها كاهش يافته و مشكلاتي براي كودك ايجاد ميكند.
اين فيزيوتراپ تصريح كرد: شرايط تكيهگاه نيمكت نيز بايد به گونهاي باشد كه تا زير كتفها را پوشش دهد. در صورتي كه نيمكتها تكيهگاه مناسب نداشته باشند دانشآموز زود خسته ميشود و به طرفين تكيه ميدهد يا بر روي ميز خم ميشود كه در هر دو حالت به ستون فقرات آسيب وارد ميشود.
وي خاطرنشان كرد: در صورتي كه نشيمنگاه و تكيهگاه نيمكت مدارس نرم باشد به ستون فقرات دانشآموز كمتر فشار وارد ميشود و دانشآموز ديرتر خسته ميشود.
رييس دانشكده توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي جنديشاپور اهواز بيان كرد: اگر ميز داراي زاويه اندكي به سمت دانشآموز باشد بهتر است. زيرا در چنين شرايطي دانشآموز براي تسلط بر روي ميز نياز به خم كردن گردن خود نخواهد داشت.
ارسطو گفت: زاويه محل قرارگيري نيمكت نسبت به تابلو نيز بايد به گونهاي باشد كه دانشآموز ديد افقي و يا حداكثر10 درجه زير سطح افق ديد داشته باشد. در صورتي كه تابلوي كلاس بيش از حد بالا و يا پايين نصب شده باشد دانشآموز مجبور است سر خود را بالا و يا پايين نگه دارد كه اين شرايط مشكلاتي را در قسمت گردن ايجاد ميكند.