PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ورزش در نگاه دین مبین اسلام



Machthaber
30th August 2010, 01:00 PM
نگاه پیامبر اکرم(ص) و ائمه ی اطهار به ورزش


(http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fvarzeshdarislam.wo rdpress.com%2Fauthor%2Fvarzeshdarislam%2F)

دین مبین اسلام، همیشه اهمیت فراوانی به مراقبت از تن و روح آدمی قائل شده است و انسان را موظف به رعایت اموری کرده که به سلامتی جسمانی و روحانیش بپردازد.در بینش اسلامی بدن هدیه ای الهی است که بر اساس حسن کرامت آفریده شده است و ظرافت شگفت انگیزی در آفرینش آن به کار برده شده است . مطالعه و تامل در آن موجب افزایش معرفت انسانی نسبت به خداوند متعال می گردد .
امام سجاد (ع) در رساله حقوق می فرماید «بدن تو بر تو حقی دارد . حق آنست که آنرا سالم نیرومند و مقاوم در برابر شداید و سختیها و در کمال نشاط نگهداری .»
در بینش اسلامی ،تربیت و تقویت بدن و آمادگی همه جانبه آن مورد توجه است و در صورتیکه همراه با ذکر و یاد خداوند عین عبادتست .
درخواست سلامت و قوت بدن از خداوند جزو دعای مسلمانان است . در اسلام به مومنان قوی زیستن و با نشاط بودن و برخوردار شدن از سلامتی تن توصیه می شود . از این رو تربیت بدنی باید جزئی از برنامه زندگی و بخشی از مراحل آموزش و پرورش هر مسلمان قرار گیرد . مطالعه تاریخ حیات رسول گرامی (ص) و ائمه اطهار علیهم السّلام و نیز صحابه و تابعین گرانقدر آنان نشان می دهد که آنان به ورزش و تربیت و تقویت بدن خود می پرداختند و در فعالیتهایی از قبیل مسابقه دو ،اسب سواری ،تیر اندازی و شنا شرکت می کردند . ورزش دشمن کسالت و تنبلی و بد حالی و موجب نشاط و شادابی است . رهبران دینی به شدت ما را از تنبلی ،کسالت برحذر داشته اند امام صادق می فرمایند :« تنبلی و کسالت دشمن کار و تلاش است . »
هدف نهایی تربیت بدنی و ورزش از دیدگاه اسلام تامین سلامت ،بهداشت بدن ،تقویت و رشد آن و در نتیجه حرکت بسوی کمال است .در بسیاری از کارها و برخوردهای این بزرگواران می توانیم براحتی پی به ارزشمند بودن ورزش ببریم.

تربیت و بازی کودکان
حضرت علی (ع) می فرمایند: رحمت خدا بر پدری که در راه نیکی و نیکوکاری به فرزند خود کمک کند، به او احسان نماید و چون کودکی، رفیق دوران کودکی وی باشد و او را عالم مودب بار آورد.
پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: آن کس که نزد او کودکی است باید در پرورش او، کودکانه رفتار نماید.
در مورد توجه حضرت رسول (ص) به بازی و ورزش کودکان، امام صادق (ع) می فرمایند:
یکی از شب ها پیامبر اکرم (ص) همراه حسن و حسین (ع) وارد خانه حضرت فاطمه (س) گردید. پیامبر اکرم به فرزندانش فرمودند برخیزید و با یکدیگر کشتی بگیرید. آن دو کودک برخاستند و به کشتی گرفتن مشغول شدند…


http://varzeshdarislam.files.wordpress.com/2008/05/north_sports04.jpg?w=300&h=200


برگزاری مسابقه
پیامبر اکرم (ص) به عنوان رهبر جامعه اسلامی و فرمانده سپاه اسلام جهت تقویت بنیه نظامی اصحابش مسابقاتی ترتیب می داد و بعضی اوقات خود نیز در آن مسابقات شرکت می نمود.
امام سجاد (ع) می فرمایند: رسول خدا (ص) مسابقات اسب دوانی برگزار می کرد و به برنده مسابقه چند مثقال نقره جایزه می داد.
امام صادق (ع) می فرمایند: اعرابیی به مدینه آمد و به پیامبر خدا پیشنهاد مسابقه شترسواری کرد. پیامبر قبول کرد. در این مسابقه، شتر پیامبر از شتر اعرابی عقب ماند، پیامبر به اصحاب فرمود: شما این شتر را بالا بردید و خداوند دوست داشت که او را پایین آورد. کوه ها برای کشتی نوح، گردن فرازی کردند، و کوه جودی، تواضعش از همه بیشتر بود. به همین جهت خداوند کشتی نوح را بر کوه جودی فرود آورد.
امام سجاد (ع) در جایی دیگر می فرمایند: هنگامی که پیامبر اکرم (ص) از جنگ تبوک باز می گشتند مسابقه شترسواری ترتیب داد. با شتر غضباء که اسامه بر آن سوار بود، مسابقه گذاشتند، مردمی که شاهد مسابقه بودند، فریاد بر می آوردند که رسول خدا (ص) پیروز شد، ولی پیامبر فرمودند: اسامه پیروز گردید.

تیراندازی

http://media.farsnews.com/Media/8509/Images/jpg/A0246/A0246881.jpg



تیراندازی پرارج ترین ورزش اسلامی است که در قرآن و احادیث و سیره نبوی بدان تاکید شده است. خداوند در قرآن کریم به پیامبر خود می فرماید: ای پیامبر تو تیر نیداختی بلکه خداوند تیر انداخت. (آیه 17 سوره انفال)
آموزش تیراندازی به عنوان یکی از حقوق فرزند بر والدین یاد شده است و اسلام والدین را به آموزش آن امر می کند.
پیامبر اکرم می فرمایند: فرزندان خویش را تیراندازی آموزید که این عمل باعث سرشکستگی دشمن است.
همچنین می فرمایند: پسرانتان را شنا و تیراندازی بیاموزید.
از تفریحات سالم که برای پرکردن اوقات فراغت به آن امر شده است تمرین و مسابقه تیراندازی و اسب سواری است. پیامبر (ص) می فرمایند: بهترین بازی ها در پیشگاه خداوند تعالی اسب دوانی و تیراندازی است.
همچنین می فرمایند: کسی که تیراندازی بیاموزد و آن را ترک کند یکی از نعمت های خداوند را ترک کرده است.
و در جایی دیگر فرموده اند: تیراندازی بهترین تفریحات شماست و برشما باد آموختن تیراندازی، زیرا آن بهترین سرگرمی برای شماست.
رسول خدا می فرمایند: سوارکاری و تیراندازی بیاموزید و اگر تیراندازی بیاموزید نزد من بهتر است از سوارکاری؛ آگاه باشید که خداوند به واسطه یک چوبه تیر سه نفر را به بهشت می برد:
1- نجار تیرگر، 2- رنگرز تیر در راه خدا، 3- تیراندازی در راه خدا
پیامبر اکرم می فرمایند: همانا زمین بر شما گشوده می شود و دنیا شما را کفایت خواهد کرد، پس هیچ یک از شما هنگامی که سرگرم تیراندازی است احساس عجز و سستی نکند.

شنا

http://www.qsport.ir/uploaded/swim01.jpg


پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: حق فرزند بر پدرش آن است که نوشتن، شنا کردن و تیرانداختن را به او بیاموزد و او را جز با غذای خوب و حلال تغذیه نکند.
همچنین فرموده اند: پسرانتان را شنا و تیراندازی بیاموزید.

اسلام برای شنا، اهمیت ویژه ای قائل بوده و برای تعلیم و تعلمش، تاکید فراوانی نموده است.
اسلام، شنا را به عنوان بهترین سرگرمی برای مردان معرفی می کند:
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
بهترین سرگرمی برای مرد باایمان، شنا می باشد.

اسب سواری

http://www.mydocument.ir/main/uploads/horse-racing1.jpg



اسب سواری از جمله ورزش های مورد تاکید اسلام است. خداوند برای فضل و برتری مسلمانان بر کفار آن ها را امر و تشویق به تجهیز نیرو می کند.
خداوند متعال در آیه 60 سوره انفال می فرماید: و شما ای مومنان در مقام مبارزه با آن ها، خود را مهیا کنید و تا آن حد که می توانید از آذوقه و آلات جنگی و اسبان سواری برای تهدید دشمنان خدا و دشمنان خود فراهم سازید.
رسول خدا می فرمایند: مسابقه بجز در اسب سواری، شترسواری و تیراندازی جایز نمی باشد.

کشتی

http://www.tabnak.ir/files/fa/news/1387/12/15/25229_996.jpg



کشتی گرفتن از جمله ورزش هایی است که مورد تاکید اسلام قرار گرفته است.
در حیات القلوب آمده است که پیامبر اکرم در برخوردی که با یکی از مشرکین به نام رکانه داشت او را به اسلام دعوت می کند. رکانه یکی از پهلوانان عرب و از قبیله بنی هاشم بود و با پیامبر خویشی داشت. او برای اثبات برتری خویش بر رسول خدا از او دعوت به کشتی می کند و ده راس از گوسفندان خود را به عنوان شرط پیروزی قرار می دهد. «… حضرت این شرط را پذیرفت و با او کشتی گرفت و فورا او را بر زمین زد و روی سینه او نشست، رکانه گفت: این کار تو نبود خدای تو اینکار را کرد. بیا بار دیگر کشتی بگیریم. اگر مرا زمین زدی ده گوسفند دیگر به تو می دهم. حضرت باز با او کشتی گرفت و این بار نیز او را به زمین زد. رکانه گفت: یک بار دیگر با هم کشتی می گیریم، اگر این دفعه زمین خوردم، ده گوسفند دیگر به تو می دهم. حضرت این بار نیز او را زمین زد. رکانه گفت: یاری کرده نشود لات و عزی(نام بت) که مرا یاری نکردند…»


-------------------------------------------------------------------------
منبع:

http://varzeshdarislam.wordpress.com/2008/05/16 (http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fvarzeshdarislam.wo rdpress.com%2F2008%2F05%2F16)

Oberverwalter
31st August 2010, 09:26 PM
امام علی (ع) و مسابقه اسب دوانی


http://upload.iranblog.com/1/1207991963.jpg




دين اسلام به ورزش اسب ‏دوانى خيلى اهميت داده است. از اين رو، روايت‏هاى فراوانى درباره اهميت آن از پيشوايان معصوم عليه السلام به ما رسيده است. يكى از اين روايت‏هاى جالب، حديثى است كه در آن، امام على عليه ‏السلام آداب برگزارى مسابقه اسب‏دوانى را توضيح میدهند كه به نقل آن میپردازيم.
امام على عليه ‏السلام به مسئول برگزارى مسابقه اسب‏دوانى فرمود:
هرگاه به نقطه آغاز مسابقه رسيدى، اسب‏ها را به صف كن و فرياد برآور: آيا كسى هست كه اسب خود را لجام نزده باشد يا كودكى به همراه داشته باشد يا اسب خود را زين نكرده باشد؟ (اين پرسش‏ها براى اطمينان از آمادگى مسابقه دهندگان بود.) اگر كسى پاسخ نداد، سه ‏بار تكبير بگو و با تكبير سوم، فرمان حركت بده، خداوند هر كه را خواهد، پيروز می گرداند.
امام على عليه ‏السلام خود، در نقطه پايان مسابقه مینشست و خطّى می ‏كشيد و دو مرد را رو در رو در دو طرف خط می نشاند؛ به گونه‏ اى كه خط، رو به روى انگشت شصت پاى آنان باشد و اسب‏ها از ميان دو نفر عبور كنند. سپس به آن دو مرد می ‏فرمود:
اگر يكى از اسب‏ها يا دو گوش يا يك گوش يا افسار آنها از خط گذشت، سواركار آن را برنده بدانيد و جايزه را به وى بدهيد. اگر ترديد داشتيد، هر دو را برنده بدانيد و جايزه را تقسيم كنيد. اگر دو اسب با هم به خط رسيدند، كوچك‏تر بودن اسب را ملاك پيروزى قرار دهيد. بدانيد كه در اسلام، جَلَب (آزار دادن اسب و فرياد زدن بر سر آن براى افزودن بر سرعت او) و جَنَب (اسب يدك به همراه داشتن كه در نيمه راه مسابقه از آن استفاده كنند) و شِغار (كمك كردن به يكى از مسابقه دهندگان) منع شده است.


------------------------------------------------------------------------------------------------------
منبع:
http://varzeshdarislam.wordpress.com/2008/05/16 (http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fvarzeshdarislam.wo rdpress.com%2F2008%2F05%2F16)

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد