PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : شب قدر در كلام شهيد بهشتي



m_salehy
29th August 2010, 07:51 AM
اَعوذُ بِاللهِ مِن الشّیطانِ ا لرَجیم،
بِسم اللهِ الرحمنِ الرحیم.
اَلحَمدُللهِ رَبِّ العالمین وَالصَلوة والسلام عَلی جَمیعِ الانبیاءِوالمُرسَلین، سیّما عبده وَ رَسولِه النبی الامین، مولانا احمد و نَبینا ابوالقاسممحمّد؛ و علی آله و اصجابِه و عَلی الائمه الطاهرین، والسَلام عَلینا و عَلیعِبادِالله الصالحین.

بسم الله الرحمن الرحیم. انّا انزلناه فی لیلهِ القدرِ. وَما ادریکَ ما لیلهُالقدرِ. لیلهُ القدرِ خَیرٌ مِنْ الفِ شَهرٍ، تَنَزَّلُ الملآئکهُ والروحُ فیهابِاذنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِ امرٍ، سلامٌ هِیَ حَتَّی مَطلَعِ الفجرِ.

خوشوقتم که در این شب مقدس از ماه مبارک رمضان با خواهران و برادران مسلمان برایعبادت و بندگی خدا گردهم جمع آمده‌ایم . فرصتی است که بتوانیم یکی از مسایل اسلامیرا در حدود گنجایش یک جلسه بررسی کنیم . امیدوارم همیشه محافل مذهبی و دینی و معنویما از نظر کمیت و کیفیت رو به رشد باشد . امیدوارم خدا به من و شما و به همه توفیقیبدهد که بتوانیم از فرصتها بهتر و بیشتر ، با نیتی خالص ، و با طرح و برنامه‌ای موردرضا و قبول خدا، استفاده کنیم .

در قرآن کریم در این سورۀ معروف که « سورة القدر » نام دارد ، تعبیر شب قدر و لیلهالقدر آمده است .

این سوره را ترجمه می‌کنم : ما فرستادیم آن را (یعنی قرآن را) در شبقدر ؛ تو چه می‌دانی شب قدر چیست ؟ شب قدر از هزار ماه بهتر است . فرشتگان به همراهیروح‌الامین در این شب به فرمان خدا فرو می‌آیند . و امشب شب سلامت فرد و جامعه و جسمو جان و زمین و زمان است تا سپیده دم .

هر چه شما از این سوره و این ترجمه‌ای که عرض کردم می‌فهمید ، به همان اندازهقرآن دربارۀ شب قدر سخن گفته است .

علاوه بر این ملاحظه می‌کنید در این سوره دربارۀشب قدر این مشخصات ذکر شده است:

-1 شب قدر شبی است که قرآن در او نازل شده : ما قرآن را در شب قدر فرستادیم.

2 - شب قدر شبی است که از هزار شب بهتر است .

-3 در این شب فرشتگان به همراه روح (درآیاتی دیگر روح‌الامین هم آمده) و به فرمان خدا (به هر فرمان خدا) فرومی‌آیند .

4 - شبی است که تا سپیده دم ، شب سلام ، شب سلم و شب سلامت است .

این آن چیزی است که از سوره قدر دربارۀ شب قدر می‌فهمیم . دربارۀ شب قدر در قرآنکریم مطلب به همین سوره ختم نمی‌شود .

در سورۀ دُخان چند آیِۀ دیگر داریم که خواه وناخواه به شب قدر مربوط می‌شود . در سورۀ دخان چنین آمده: « بسم الله الرحمن الرحیم. حم. وَالکِتابِ المُبینِ. اِنّا اَنزَلناهِ فی لیلهِ مُبارکهٍ اِنّا کُنّامُنذرینَ. فیها یُفرَقُ کُلُّ اَمرٍ حَکیمٍ. امراً مِن عِندنا انّا کُنّامُرسِلینَ .» در این آیات کلمۀ قدر نیامده است ،

ولی این آیات می‌گوید: « ما قرآن رادر شب مبارک و پربرکتی فرستادیم ؛ شبی که در آن شب هر امر محکمی به صورت قاطع معینمی‌شد ؛ شبی که در آن شب به فرمان ما حکم قاطع هر مطلبی روشن می‌شد ، و در این شب مامی‌فرستادیم فرستادگان (رسول و پیامبر) را. »

ملاحظه می‌کنید که این آیات درست باآیاتی که در سورۀ قدر است مربوط به یک موضوع است . البته در اینجا کلمۀ قدر نیست . درسورۀ قدر می‌گفت ما قرآن را در شب قدر فرستادیم ، اینجا می‌گوید ما قرآن را در شبیمبارک فرستادیم . این شب مبارک همان شب قدر است .

در آنجا می‌گفت در این شب فرشتگانبه همراه روح‌‎الامین با هر فرمان و از روی هر فرمان می‌آمدند ، و در اینجا می‌گویددر این شب هر امری به صورت محکم مشخص می‌شود و به صورت قاطع معین می‌گردد .

در سورۀنحل آیه‌ای هست که مخصوص شب قدر نیست ، ولی مربوط به مطلب کلی شب قدر است : " یُنَزِّلُ المَلائکهَ بِالرُّوح من امره عَلی مَن یَشاءُ من عِبادِهِ اَن انذرواانَّهُ لا الهَ الاّ اَنا فاتّقونِ .»

« خدا کسی است که فرشتگان را به همراهروح‌الامین می‌فرستد، بر هر یک از بندگانش که بخواهد ؛ و به آنها مأموریت می‌دهد که : " بروید پیام یکتاپرستی را به مردم برسانید و به آنها اعلام کنید که جز خدای آفریدگارجهان خدایی نیست"، پس جانب خدای یکتا را نگه دارید . »

در اینجا هم صحبت از فرستادنفرشتگان به همراه روح‌الامین و فرستادن رسولان و پیامبران به سوی مردم است . اینکلیِ مطلب شب قدر است . این است آنچه در قرآن کریم دربارۀ موضوع و مطلب شب قدر آمدهاست .

حالا ما از این چه می‌فهمیم ؟ آیا از این آیات قرآن اینطور فهمیده می‌شود که شبقدر شبی است که مقدرات اشخاص و مردم معین می‌شود ؟

شب قدر است یعنی شب تقدیر است ؟ آن هم تقدیرات مردم و سرنوشت مردم ؟ آن هم برای چهمدتی : یک سال ، کمتر، بیشتر ؟ این یک احتمال در معنی کلمه قدر .

احتمال دیگر در معنیکلمه قدر این است که شب قدر است یعنی حسابها روشن می‌شود ، اما نه سرنوشت افراد ومردم ؛ بلکه حکم قاطع هر مطلبی روشن می‌شود .

چون در شب قدر قرآن کریم نازل شد وپیغمبر اسلام به پیغمبری مبعوث شد و خدا احکام حلال و حرام و بد و خوب را در قرآنکریم به صورتی قاطع و ابدی فرستاد و فرشتگان به همراه روح‌الامین حامل پیام الهیبعثت و حامل کتاب الهی قرآن برای پیغمبر بودند .

بنابراین شب قدر است یعنی شبی استکه اندازه و قدر هر مطلبی به صورتی قاطع روشن شده است . در این معنا دیگر بحثی ازسرنوشت اشخاص ، چه یک شب و چه یک سال و چه یک عمر ، در میان نیست.

معنی سوم اینکهاصلاً کلمه قدر به معنای ارزش و منزلت باشد ، نه به معنای ارزیابی . یعنی ما قرآن رافرستادیم در شبی ارزنده ؛ شبی که باید قدردانی شود ؛ شبی که از هزار ماه بهتر است. دلیل بهتر بودن این شب از هزار ماه و دلیل قدر و منزلتش نیز این است که شب بعثتپیغمبر اکرم است.

از قرآن کریم و آیات قرآن کریم نمی‌توانیم بفهمیم که آیا حتماً معنی اول مراداست یا دو معنی دیگر.

ولی آنچه مسلم است این است که از آیات قرآن کریم این مقداراستفاده می‌شود که شب قدر شب بعثت پیغمبر و شب فرستادن قرآن کریم و شب مبارکی است.شب پربرکتی است. شبی است که تا سپیده دم و تا صبحگاه شب سلام برای بشریت وانسانیت است.

شبی است که فرشتگان به همراهی روح‌الامین بر پیغمبر آمده‌اند و هرمطلبی که باید و شاید بر پیغمبر خوانده‌اند . اینها از قرآن به طور مسلم استفادهمی‌شود ؛

اما دربارۀ بیش از این، به حساب قرآن نه می‌توانیم بگوییم بله، و نهمی‌توانیم بگوییم نه . این شب قدر از نظر قرآن کریم ،

اما از نظر روایات.

از نظر روایات، شیعه و سنی، عامه و خاصه در مورد شب قدر احادیث و روایاتی ازپیغمبر اکرم دارند. علمای شیعه، مخصوصاً در کتابهای ادعیه و همچنین در کتابهای حدیثدربارۀ شب قدر روایات بسیاری نقل کرده‌اند.

ماحصل روایات و مطالبی که علمای شیعهدارند این است که در این شب مستحب و بجاست که هر مسلمانی بیشتر وقتش را به دعا وتوجّه به خدا بگذراند ، و اگر بتواند شب را احیاء کند .
احیاء کلمۀ عربی است که فارسیدقیق آن کلمه، شب زنده‌داری است. احیاء یعنی شب زنده‌داری. خوب است هر مسلمانی دراین شبها شب زنده‌داری کند، اما شب زنده‌داری به دعا، توجّه به خدا، محاسبه نفس،پاک کردن دل و پاک کردن روح از آلودگیها و ناپاکیها . آماده کردن روح برای بهتر عملکردن به وظایفی که خدا برای ما مقرر کرده است.

به نقل از سایت کلمه
محمد صالحی – 28 / 5 / 89 http://mahsan.parsiblog.com/ (http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fmahsan.parsiblog.c om%2F)

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد