PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مقاله جاسوس آنلاين‌خود باشيد



Arash.All
24th August 2010, 05:09 AM
http://www.shabakeh-mag.com/Data/Articles/Items/2006/7/1002415_b.jpg



اشاره: جاسوس‌افزارها را فراموش كنيد! Myware آمده است. به‌زودي شما قادر خواهيد بود درمورد استفاده خود از وب، اطلاعات جمع‌آوري كنيد. حالا‌ براي دچار شدن به مقدار مناسبي سوءظن (!) تنظيمات مرورگر خود را باز كنيد و نگاهي به كوكي‌هاي خود بيندازيد.

هر كليك در amazon.com، هر جستجويي در گوگل، و تمام توقف‌ها در ميان آن‌ها به وب سايت‌هايي كه آن‌ها را مرور مي‌كنيد گزارش داده مي‌شوند. در عوض تمام چيزي كه شما دريافت مي‌كنيد يك پيشنهاد عجيب براي دستگاه غذادهنده پرنده است كه ممكن است بخواهيد آن را بخريد، يا تعدادي تبليغات متني كه ممكن است روي آن كليك كنيد.پس از آن‌ها، جاسوس‌افزارها ميآيند، كه خود را در هاردديسك‌ شما جا مي‌دهند و هر كاري را كه انجام مي‌دهيد به يك هرزنامه‌نويس يا بازارياب آنلاين گزارش مي‌كنند.

ممكن است عجيب به نظر برسد. با اين‌حال ممكن است به‌زودي شما جاسوسي خود را بكنيد. چرا كسي ممكن است چنين كاري انجام دهد؟ يك شركت تازه تاسيس در زمينه امنيت كه هدف ايجاد يك بازار مالي براي داده‌هاي مصرف‌كننده را دنبال مي‌كند، دليل قانع‌كننده‌اي مي‌آورد. او مي‌گويد: "همه دارند جاسوسي من را مي‌كنند. پس من هم مي‌خواهم جاسوسي خودم را بكنم."

اما گلدستين نسخه‌اي از سابقه رفتار آنلاين خود را مي‌خواهد كه در مقايسه با آنچه ديگران از او دارند، كامل‌تر باشد و او مي‌خواهد روي اين‌كه چه كسي اين اطلاعات را مي‌تواند ببيند، كنترل كاملي داشته باشد. او نرم‌افزاري كه اجازه چنين كاري را مي‌دهد، به‌جاي جاسوس‌افزار، myware مي‌نامد.

فراتر از عامل كنجكاوي، او myware را به‌عنوان ابزاري مي‌بيند كه مردم مي‌توانند به‌كمك آن با اندازه‌گيري ميزان صرف وقت خود به‌صورت آنلاين، انباشته‌شدن اطلاعات را مديريت كنند. او همچنين آن ‌را به‌عنوان اطلاعاتي با ارزش مي بيند كه مردم روزي مي‌توانند با چيزي پر‌ارزش‌تر مبادله كنند. شركت‌هايي مانند گوگل، مايكروسافت و ياهو سعي مي كنند تا آنجا كه مي‌توانند در مورد شما اطلاعات جمع آوري كنند. هر وقت كه شما در اين سايت‌ها براي سرويسي كه نيازمند كلمه عبور است ثبت‌نام مي‌كنيد (مانند ايميل، My Yahoo، و جستجوي شخصي شده)، پايه و اساسي را براي آن‌ها بنا مي‌كنيد تا روزي رفتار شما را در قسمت‌هاي مختلف وب از طريق هويت آنلاين شما ردگيري كنند. اگر اين اطلاعات تا اين اندازه ارزشمند است، چرا خودتان آن‌را جمع‌آوري نكنيد؟

كتاب‌هايي كه مي‌خريد، فيلم‌هايي كه اجاره مي‌كنيد، و داستان‌هايي كه مي‌خوانيد، روي‌هم‌رفته در مورد اين‌كه شما چه كسي هستيد چيزي مي‌گويند. آن‌ها clickstream شما را مي‌سازند. يعني سابقه تمام جاهايي كه سرزده‌ايد و تمام كارهايي كه به‌صورت آنلاين انجام داده‌ايد. گلدستين مي‌گويد: "تمام آن جريان‌هاي داده‌هاي آنلاين چيزي هستند كه خويشتن من را مي‌سازند."

شركت او در مراحل اوليه آزمايش يك سرويس myware به نام Root (http://shabakeh-mag.com/links.aspx?l=http://root.net) Vaults است كه شامل يك بانك‌اطلاعاتي مي‌باشد كه تمام سايت‌هايي كه مرور مي‌كنيد را ذخيره مي‌كند و گراف‌هايي شامل سايت‌هايي كه بيشتر از همه به آن‌‌ها مراجعه مي‌كنيد، تعداد ساعاتي كه روزانه به‌صورت آنلاين صرف مي‌كنيد، و موضوعات مورد مرور را كه قابل گروه‌بندي هستند (مانند تجارت، مسافرت و اخبار)، به شما نشان مي‌دهند. به هر حال اولين مرحله در مواجهه با ازدياد اطلاعات، اندازه‌گيري آن است.

Root Vaults با كمك يك myware كار مي‌كند كه به‌وسيله شركتي به نام AttentionTrust.org فراهم مي‌شود. در حال حاضر، اين برنامه فقط با مرورگر فايرفاكس كار مي‌كند كه با افزودن يك برنامه الحاقي "ثبت كننده رسيدگي" فعال مي‌شود. شما مي‌توانيد تعيين كنيد كه اين اطلاعات را به Root Vault خود يا يك سرويس ديگر بفرستيد، يا فقط در كامپيوتر خود ذخيره كنيد.هر شركتي كه از اين اطلاعات استفاده مي‌كند بايد با چهار اصل اوليه موافقت كند: داده‌ها دارايي كاربر هستند، مي‌توانند به دلخواه به يك سرويس يا دستگاه ديگر منتقل شوند، مي‌توانند با چيزي ارزشمند مبادله شوند و كاربر حق دارد كه بداند چه كسي و چگونه از آن داده‌ها استفاده مي‌كند.

با در‌نظر‌گرفتن اين اصول، گلدستين اميدوار است بتواند مبلغان و ناشران را وارد مجموعه كند و بازاري براي داده‌هاي كاربران ايجاد نمايد. همكار او در تاسيس شركت و نيز مدير آن، ليو رانيري است، سرمايه‌دار Wall Street كه بازار پشتيباني شونده توسط رهن را در دهه هشتاد بنا نهاد. علاوه بر داده‌هاي clickstream، شما قادر خواهيد بود اطلاعات ديگري نيز به مجموعه داده‌هاي خود اضافه كنيد؛ مانند آدرس، شماره تامين اجتماعي، يا صورت وضعيت اعتباري خود. گلداستينبر تاكيد دارد كه "آن‌ها داده‌هاي كاربر هستند، نه ما".اما اگر يك بازارياب گردشگري پيشنهاد خوبي براي دستيابي به اطلاعات سايت‌هاي مرتبط با گردشگري كه شما مرور كرده‌ايد بدهد، تا بتواند براي جاهايي كه شما علاقمند به مطالعه درباره آن‌ها هستيد پيشنهاداتي به شما بدهد، مي‌توانيد اين معامله را انجام دهيد. يا اگر مي‌خواهيد بدهي خانه خود را بپردازيد، ممكن است ليست وضعيت اعتباري خود را به‌همراه سابقه مرور سايت‌هاي مشاور املاك در دسترس اجاره‌دهندگان منزل قرار دهيد.

(اگر يك مستأجر ببيند كه شما سه ساعت در روز صرف جستجو در ليست‌هاي مشاوران املاك نموده‌ايد، احتمال اين‌كه پيشنهادي يا موردي ويژه براي جلب توجه شما ارائه دهد بيشتر است).روت ماركتس در ميان اين‌ها خواهد نشست و احتمالاً ميزان كمي از هر تراكنش را براي خود در نظر خواهد گرفت. جدا از اين‌كه آيا روت ماركتس به محبوبيت دست پيدا خواهد كرد يا نه، ايده كنترل داده‌هاي مرتبط با رفتار مشتري‌هاي خودتان، ايده جذابي است و جمع‌آوري اطلاعات مربوط به تاريخچه مرور افراد - حداقل به‌صورت آنلاين - كار نسبتاً ساده‌اي است.

بنابراين انتظار آن‌را داشته باشيد كه شركت‌هاي بيشتري به شما كمك كنند تا كارهاي خلاقانه‌اي با سابقه مرور خود انجام دهيد. بعضي‌ها به شما كنترل كامل روي نحوه استفاده از داده‌هاي شما را خواهند داد؛ مانند روت ماركتس. ديگران شما را با يك سرويس جالب وسوسه خواهند كرد تا آن داده‌ها را جمع‌آوري كنند و از اين طريق سرويس‌هاي خود را بيش از پيش بهبود بخشند.

يك شركت تازه تاسيس بريتانيايي ديگر به نام Last.fm در اين دسته قرار مي‌گيرد. اين شركت يك نرم‌افزار رايگان را براي بارگذاري ارائه مي‌دهد كه تاريخچه تمام آهنگ‌هايي كه در كامپيوتر خود گوش مي‌دهيد را ثبت مي‌كند، و آن‌را با ساير اعضاي Last.fm به اشتراك مي‌گذارد. با در نظر گرفتن تمام عادت‌هاي موسيقايي شما، اين نرم‌افزار يك جريان راديويي سفارشي شده را روي اينترنت براي شما ايجاد مي‌كند و به شما امكان مي‌دهد كه ببينيد افراد ديگر داراي سلايق مشابه با شما، به چه چيزي گوش مي دهند.سابقه مرور شما در اين مورد، playlist شماست (مجموعه آهنگ‌هايي كه بيشتر از همه روي آن‌ها كليك مي كنيد). با به اشتراك‌گذاري آن، شما در يك فعاليت اجتماعي مفيد سهيم مي‌شويد (‌پيدا‌كردن موسيقي جديد) كه خود نيز ممكن است از آن سود ببريد.

امروزه، شركت‌ها درباره ما اطلاعات جمع‌آوري مي‌كنند و آن‌ها را دارايي خود قلمداد مي‌كنند. اگر myware مرسوم شود، ما خودمان اين اطلاعات را جمع خواهيم كرد و آن‌ها را به بالاترين پيشنهاد خواهيم فروخت يا با كساني كه چيزي در عوض آن مي‌دهند، به اشتراك خواهيم گذاشت. حالا‌ بگوييد چقدر از آن كوكي‌ها خوشتان مي‌آيد؟


Shabake-Mag

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد