ساناز فرهیدوش
12th August 2010, 08:47 PM
ويژگيهاي يك طرح ارزشيابي آموزشي مطلوب
1.طرح ارزشيابي داراي انسجام و يكپارچگي لازم باشد كه اين خود هماهنگي و انسجام بين هدفها، امكانات روشها ، اجرا، ارزشيابي طرح را مد نظر قرار مي دهد.
2.ابزار اندازه گيري از پايايي و روائي لازم برخوردار باشد ( پايائي يعني نتايج آزمون آن بر اثر تكرار ثابت باشد يا ثبات داشته باشد و روائي يعني در ارزيابي رواست همان چيزي را مورد سنجش قرار دهد كه قرار است ارزيابي شود.
3.انعطاف پذيري، اين خصوصيت براي موقعيت هاي پيش بيني نشده ماننده بودجه حساب نشده و فعاليتهاي پيش بيني نشده ضروري است.
4. مخاطب طرح تعريف شده باشد. يعني مخاطبين طرح ارزشيابي ( مدير- معلمان- دانش آموزان) به عنوان دريافت كننده نتايج مشخص شوند.
5.مجريان طرح (ارزشيابان) افرادي با صلاحيت از نظر حرفه اي و اخلاقي و شخصيتي باشند.
6. طرح ارزشيابي از نظر اقتصادي مقرون به صرفه باشد و منافع يا تأثيرات مثبت و بهينه آن قابل توجه باشد.
7.واقع بينانه باشد ، يعني با توجه به امكانات و نيازها منطبق با واقعيت بوده رويايي و بلند پروازانه نباشند.
8.موضوع ارزشيابي محدود معين و تعريف شده باشد. ( سليمانپور، جواد، 1382)
1.طرح ارزشيابي داراي انسجام و يكپارچگي لازم باشد كه اين خود هماهنگي و انسجام بين هدفها، امكانات روشها ، اجرا، ارزشيابي طرح را مد نظر قرار مي دهد.
2.ابزار اندازه گيري از پايايي و روائي لازم برخوردار باشد ( پايائي يعني نتايج آزمون آن بر اثر تكرار ثابت باشد يا ثبات داشته باشد و روائي يعني در ارزيابي رواست همان چيزي را مورد سنجش قرار دهد كه قرار است ارزيابي شود.
3.انعطاف پذيري، اين خصوصيت براي موقعيت هاي پيش بيني نشده ماننده بودجه حساب نشده و فعاليتهاي پيش بيني نشده ضروري است.
4. مخاطب طرح تعريف شده باشد. يعني مخاطبين طرح ارزشيابي ( مدير- معلمان- دانش آموزان) به عنوان دريافت كننده نتايج مشخص شوند.
5.مجريان طرح (ارزشيابان) افرادي با صلاحيت از نظر حرفه اي و اخلاقي و شخصيتي باشند.
6. طرح ارزشيابي از نظر اقتصادي مقرون به صرفه باشد و منافع يا تأثيرات مثبت و بهينه آن قابل توجه باشد.
7.واقع بينانه باشد ، يعني با توجه به امكانات و نيازها منطبق با واقعيت بوده رويايي و بلند پروازانه نباشند.
8.موضوع ارزشيابي محدود معين و تعريف شده باشد. ( سليمانپور، جواد، 1382)