ساناز فرهیدوش
12th August 2010, 08:38 PM
برنامه ریزی درسی
برنامه درسی به عنوان محور فعالیت های تربیتی عرصة شدیدترین مشاجرات است. تصمیم گیری دربارة محتوای برنامه مستلزم بررسی، امکان نظر، و تدوین غایت های آموزش و پرورش است. دست اندزکاران طرح ریزی و سازماندهی برنامه درسی سوالاتی از این قبیل مطرح می کنند: « با ارزش ترین دانش کدام است؟ معیارهای گزینش دانش کدامند؟» پاسخ هایی که به این گونه سوالات داده می شود نه تنها تعیین کننده نوع موضوعاتی است که باید و اموری که نباید در برنامه درسی گنجانیده شوند، بلکه بالمآل بر مفروضاتی دربارة ماهیت جهان، انسان، جامعه و زندگی نیکو مبتنی هستند.
در بخش اعظم تاریخ آموزش و پرورش، برنامه درسی در مقطع ابتدایی شامل مهارت های بنیادی خواندن، نوشتن و حساب کردن، و در مقطع متوسطه و عالی شامل ادبیات و علوم بوده است. از نظر پرورشکاران، برنامه درسی اساساً شامل طرحی از موضوعات، مهارت ها و مطالبی است که در چهارچوبی از مراحل رسمی در اختیار متعلم قرار می گیرند. با پیدایش روند فعالیت ، تجربه یا رویکرد فرایند، بسیاری از معلمان به سوی مفهوم عمومیت یافته تری از برنامه درسی روی آورده اند. از نظر اینان برنامه درسی شامل همه تجربه هایی است که مدرسه مسئولیت عرضه آنها را به متعلم دارد
برنامه درسی به عنوان محور فعالیت های تربیتی عرصة شدیدترین مشاجرات است. تصمیم گیری دربارة محتوای برنامه مستلزم بررسی، امکان نظر، و تدوین غایت های آموزش و پرورش است. دست اندزکاران طرح ریزی و سازماندهی برنامه درسی سوالاتی از این قبیل مطرح می کنند: « با ارزش ترین دانش کدام است؟ معیارهای گزینش دانش کدامند؟» پاسخ هایی که به این گونه سوالات داده می شود نه تنها تعیین کننده نوع موضوعاتی است که باید و اموری که نباید در برنامه درسی گنجانیده شوند، بلکه بالمآل بر مفروضاتی دربارة ماهیت جهان، انسان، جامعه و زندگی نیکو مبتنی هستند.
در بخش اعظم تاریخ آموزش و پرورش، برنامه درسی در مقطع ابتدایی شامل مهارت های بنیادی خواندن، نوشتن و حساب کردن، و در مقطع متوسطه و عالی شامل ادبیات و علوم بوده است. از نظر پرورشکاران، برنامه درسی اساساً شامل طرحی از موضوعات، مهارت ها و مطالبی است که در چهارچوبی از مراحل رسمی در اختیار متعلم قرار می گیرند. با پیدایش روند فعالیت ، تجربه یا رویکرد فرایند، بسیاری از معلمان به سوی مفهوم عمومیت یافته تری از برنامه درسی روی آورده اند. از نظر اینان برنامه درسی شامل همه تجربه هایی است که مدرسه مسئولیت عرضه آنها را به متعلم دارد