PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : برنامه ریزی درسی



ساناز فرهیدوش
12th August 2010, 08:38 PM
برنامه ریزی درسی
برنامه درسی به عنوان محور فعالیت های تربیتی عرصة شدیدترین مشاجرات است. تصمیم گیری دربارة محتوای برنامه مستلزم بررسی، امکان نظر، و تدوین غایت های آموزش و پرورش است. دست اندزکاران طرح ریزی و سازماندهی برنامه درسی سوالاتی از این قبیل مطرح می کنند: « با ارزش ترین دانش کدام است؟ معیارهای گزینش دانش کدامند؟» پاسخ هایی که به این گونه سوالات داده می شود نه تنها تعیین کننده نوع موضوعاتی است که باید و اموری که نباید در برنامه درسی گنجانیده شوند، بلکه بالمآل بر مفروضاتی دربارة ماهیت جهان، انسان، جامعه و زندگی نیکو مبتنی هستند.
در بخش اعظم تاریخ آموزش و پرورش، برنامه درسی در مقطع ابتدایی شامل مهارت های بنیادی خواندن، نوشتن و حساب کردن، و در مقطع متوسطه و عالی شامل ادبیات و علوم بوده است. از نظر پرورشکاران، برنامه درسی اساساً شامل طرحی از موضوعات، مهارت ها و مطالبی است که در چهارچوبی از مراحل رسمی در اختیار متعلم قرار می گیرند. با پیدایش روند فعالیت ، تجربه یا رویکرد فرایند، بسیاری از معلمان به سوی مفهوم عمومیت یافته تری از برنامه درسی روی آورده اند. از نظر اینان برنامه درسی شامل همه تجربه هایی است که مدرسه مسئولیت عرضه آنها را به متعلم دارد

ساناز فرهیدوش
23rd August 2010, 12:17 AM
منابع آزمون دوره ی دکتری برنامه ریزی درسی به تقکیک دانشگاه ها

الف:دانشگاه تربیت مدرس

اصول برنامه ریزی درسی
۱-برنامه درسی:نظرگاههاَدیدگاههاچشم اندازها-دکترمحمودمهرمحمدی-به نشر
۲-نظریه های برنامه درسی-نوشته میلر-ترجمه دکترمحمودمهرمحمدی-انتشارات سمت

روانشناسی تربیتی
۱-روانشناسی تربیتی-ترجمه دکترخرازی-مرکزنشردانشگاهی(اصلی)
۲-نظریه های یادگیری-ترجمه دکترسیف-انتشارات آگاه

تعلیم وتربیت اسلامی
نگاهی دوباره به تعلیم وتربیت اسلامی(جلد۱و۲)-دکترخسروباقری

روش شناسی تحقیق
۱-تبیین درعلوم اجتماعی-نوشته دانیل لیتل-ترجمه عبدالکریم سروش
۲-برضدروش-نوشته پل فایرابند-ترجمه صفرقوامی
۳-منطق اکتشاف علمی-نوشته کارل پوپر-ترجمه احمدآرامـ-انتشارات سروش
۴-چیستی علم-نوشته چالمرز-ترجمه سعیدزیباکلام-انتشارات سمت

زبان تخصصی
متون تخصصی برنامه ریزی درسی-دکترمحمودمهرمحمدی-انتشارات سمت
ب:دانشگاه علامه طباطبایی

2-روش تحقيق درعلوم تربيتي(ضریب۱)
مباني نظري وعملي پژوهش درعلوم انساني واجتماعي،انتشارات رشد،دكترعلي دلاور
روشهاي تحقيق درروانشناسي وعلوم تربيتي،انتشارات ويرايش،دكتردلاور

۳-فلسفه تعليم وتربيت وتعليم وتربيت اسلامي(ضریب۱)
فلسفه تعليم وتربيت:جورج نلر-ترجمه دكترفريدون بازرگان
ديدگاههاي جديددرفلسفه تعليم وتربيت:دكترخسروباقري
اصول وفلسفه تعليم وتربيت:دكترشريعتمداري
زمينه اي براي بازانديشي درفلسفه تعليم وتربيت:ترجمه دكترسعيدبهشتي
فلسفه آموزش وپرورش:دكترنقيب زاده
درآمدي به تعليم وتربيت اسلامي:انتشارات سمت
نگاهي دوباره به تربيت اسلامي:دكترخسروباقري(جلد۱و ۲)

4-برنامه ريزي درسي(ضریب ۲)
مقدمات برنامه ريزي آموزشي ودرسي:دكترتقي پور
اصول اساسي برنامه ريزي درسي وآموزشي:ترجمه دكترتقي پور
برنامه ريزي درسي(راهنماي عمل):دكترحسن ملكي
نظریه هاي برنامه درسي:ترجمه دكترمهرمحمدي،انتشارات سمت
برنامه درسي،نظرگاهها وچشم اندازها:دكترمهرمحمدي،آستا� � قدس رضوي
برنامه ریزی درسی درمقطع متوسطه:دکترحسن ملکی انتشارات سمت

۵-معلومات عمومی علوم تربیتی(ضریب۱)
مبانی برنامه ریزی آموزشی-دکترفیوضات
برنامه ریزی آموزشی-ترجمه دکترفریده مشایخ

۶-زبان عمومی(ضریب۱)
کتاب۵۰۴
کتاب تافل لانگمن
کتاب toeflvocabulary

۷-زبان تخصصی(ضریب۱)
متون تخصصی برنامه ریزی درسی-دکترمهرمحمدی(انتشارات سمت)

ج:دانشگاه تربیت معلم تهران

۵-جهانی شدن فناوری اطلاعات وتعلیم وتربیت(دکترمحمدعطاران)-منبع فرعی
۶-فناوری اطلاعات بستراصلاحات درتعلیم وتربیت(دکترمحمدعطاران)-منبع فرعی
۷-جامعه وتعلیم وتربیت(دکترشریعتمداری)-منبع فرعی
۸-چندمبحث اساسی دربرنامه ریزی درسی(دکترشریعتمداری)-منبع فرعی
نظریه های برنامه درسی(ضریب۲)
۱-نظریه های برنامه درسی(ترجمه دکترمهرمحمدی)
آماروروش تحقیق(ضریب۲)
۱-آمارتوصیفی ۲جلدی(دکترکیامنش)
۲-آماراستنباطی۲جلدی(دکترکیا� �نش)
۳-روشهای تحقیق وارزشیابی آنهادرعلوم انسانی(دکترنادری وسیف نراقی)
زبان تخصصی(ضریب۳)
متون تخصصی برنامه ریزی درسی(دکترمهرمحمدی انتشارات سمت)

منبع : جمال رزی

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد