PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : «فاصله‌ها»؛ اثري موفق در تقابل با امواج نانجيب و مزاحم



neginekimiya
29th July 2010, 07:13 PM
نقد مجموعه مجموعه‌هاي روي آنتن؛
«فاصله‌ها»؛ اثري موفق در تقابل با امواج نانجيب و مزاحم

يك منتقد گفت: استقبال مردم از اين مجموعه و دو مجموعه جذاب ديگر سيما، مثل سريال «تاوان» و «زير هشت»، ثابت كرد كه در صورت وجود يك اثر ديدني ، استقبال از شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان كاهش مي‌يابد و اين آموزه و سرمشق كوچكي در تقابل با تجاوز امواج مزاحم و نانجيب ماهواره‌اي نيست!

«پژمان كريمي» عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در گفت‌و‌گو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس در مورد سريال «فاصله‌ها» ساخته حسين سهيلي‌زاده، اظهار داشت: سريال «فاصله‌ها» يك نمونه ديگر موفق از مجموعه‌هاي تلويزيوني موفق خانوادگي است.مجموعه‌اي كه توانست در همان قسمت‌هاي نخست خود به عنوان اثري كاملا جدي و جذاب در پيش نظر مخاطب خودنمايي كند.
وي در ادامه تاكيد كرد: سريال «فاصله‌ها»، روايت شكاف اعتقادي و باوري در دو نسل است كه كاملا روشن، ملموس و با پرهيز از مصلحت‌سنجي‌هاي بي‌اهميت شكل پذيرفته است.
كريمي تصريح كرد: «محسن» (دانيال حكيمي) پدري است كه در نبود همسرش، تلاش مي‌كند دو فرزند جوان و نوجوان خود را مبتني بر آموزه‌هاي اسلامي بار آورد اما به سبب شيوه نامطلوب تربيتي، نبود مادر، تأثيرات خانوادگي و محيطي، به موفقيت نرسيده چنان كه آثار مثبت تربيتي را بر فرزند ارشد خود شاهد نيست.
اين منتقد در ادامه به فارس، گفت: «سعيد» (شاهرخ استخري) پسر بزرگ «محسن» (دانيال حكيمي) مايل است به شيوه جوانان تابع اقتضائات روز رفتار ‌كند و مستقل ظاهر شود اما در اين مسير، با مشكلاتي خودساخته روبرو مي‌شود. بايد گفت ناتواني «محسن» در تربيت فرزندان و درد سرهاي خانوادگي و اجتماعي «سعيد»، كاملا بر اساس رابطه علي و معلولي شكل يافته و همين ويژگي از مجموعه تلويزيوني «فاصله‌ها» اثري پذيرفتني ساخته است.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: به طور مثال خودخواهي كودكانه «سعيد» به آنجا مي‌رسد كه وي براي كمك نخواستن از پدر، رو به رباخواري مي‌آورد تا به نوعي اتكا به نفس خود را نيز به اثبات برساند. مي‌بينيم كه در تشريح اين بخش از ماجراي «سعيد» تا چه اندازه نويسنده بر پايه رابطه‌اي منطقي و علي و معلولي، آشكار شده است.
كريمي در ادامه افزود: خوشبختانه نويسنده (مسعود بهبهاني‌نيا) در كار پي‌ريزي داستان‌هاي حاشيه‌اي، مثل داستان زندگي توام با شكست «فرهاد» (حسن جوهرچي) نيز موفق وارد ميدان شده و متناسب با خوي سطحي‌نگر، احساسي و منطق گريز و كينه‌اي وي، اتفاق‌ها و روند داستان را به درستي عمل كرده است.
او گفت: «حسين سهيلي‌زاده» در كارگرداني مجموعه تلويزيوني «فاصله‌ها» نيز ثابت كرد هنرمندي است كه رسانه و مخاطب تلويزيون را به خوبي مي‌شناسد و به بايستگي‌هاي رسانه ملي و اقتضائات كار تلويزيوني كاملا مسلط است. او حالا مي‌تواند به عنوان كارگرداني صاحب سبك مدعي شود. انتخاب زواياي درست دوربين (از حيث تاثيرگذاري بيشتر بر مخاطب، ايجاد ضرباهنگ سريع، روايت ساده و به دور از تكلف) از ويژگي‌هاي «حسين سهيلي‌زاده» است.
اين منتقد در ادامه به ضعف‌هاي سريال «فاصله‌ها» نيز اشاره كرد و افزود: اما در ميان اين ويژگي‌ها طرح مسائل علمي و ديني با لحن و حالت مستقيم _مانند صحنه «مذمت رباخواري» به ساختار و مسير انتقال پيام صدمه زده است.
كريمي در پايان اين گفت‌و‌گو نيز خاطرنشان كرد: بايد تأكيد كنم كه در اين مجموعه باز «دانيال حكيمي» (محسن) نمونه‌اي از بازي‌هاي خوب در نقش شخصيت‌هاي آرام اما روبه تنش است. استقبال مردم از اين مجموعه و دو مجموعه جذاب ديگر سيما، مثل سريال «تاوان» ساخته «شهرام شاه‌حسيني» و «زير هشت» ساخته «سيروس مقدم»، ثابت كرد كه در صورت وجود يك اثر ديدني ، استقبال از شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌زبان كاهش مي‌يابد و اين آموزه و سرمشق كوچكي در تقابل با تجاوز امواج مزاحم و نانجيب ماهواره‌اي نيست!




منبع : فارس

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد