آبجی
25th July 2010, 02:02 AM
مدیرعامل مایكروسافت از «رایانش ابری» سخن می گوید . . .
شرکت های تکنولوژی به خاطر همراهی با جدیدترین فناوری های روز معمولا روند رشدی سریع دارند؛ همان عاملی که عبور از بحران مالی سال میلادی گذشته را برای آنها ساده تر کرد.
درست به همین دلیل هم سیاست ها، اولویت ها و برنامه های آنها برای آینده کمی دقیق تر است. حالا اگر قرار باشد این شرکت غول دنیای نرم افزار باشد، احتمالا برای اغلب ما جالب است تا برنامه های آینده آن را از مدیر عاملش بشنویم.
به این ترتیب روزنامه واشنگتن پست به تازگی مصاحبه ای با «استیو بالمر»، مدیرعامل مایکروسافت انجام داده است.
بالمر در این مصاحبه درباره موضوعات مختلفی مانند رایانش ابری یا Cloud Computing، بازار موبایل های هوشمند و البته سیاست ها و اولویت های آینده این شرکت صحبت کرده است. وقتی بحث به رایانش ابری که در حقیقت شبکه ای از دیتاسنترها برای به اشتراک گذاری اطلاعات، نرم افزارها و منابع است، می رسد، همه تصور می کنند که گوگل با سلیقه کاربران همراهی بیشتری دارد. این در حالی است که به گفته بالمر، مایکروسافت به خاطر همکاری با مشتریانی مانند کافی شاپ های بین المللی استارباکس و شرکت جنرال الکتریک می تواند در این زمینه پیشرو باشد.
مایکروسافت همچنین پلت فرم جدیدی به نام Azure را برای کاربرانی که به دنبال زیرساخت های خصوصی و شخصی سازی شده هستند، دارد که قرار است به زودی به بازار عرضه شود. این پلت فرم در حقیقت برای مدل رایانش ابری طراحی شده است و سرویس های اینترنتی متنوعی را در اختیار کاربرانش قرار می دهد. این در واقع اولین قدم مایکروسافت به سمت کاربردهای رایانش ابری است که به صورت یک زیرساخت کاربردی طراحی و تولید شده است.
بالمر همچنین درباره قدم اشتباه آنها برای ورود به بازار موبایل و در واقع درباره تولید و عرضه گوشی موبایل Kin که تولید آن از آخر ماه ژوئن متوقف شد، صحبت کرد. بالمر معتقد است ویندوز موبایل ۷، تبلت ها و کامپیوترهای لوحی اش که از ماه های آینده روانه بازار می شوند، یک آزمایش واقعی از آینده این شرکت هستند. این مصاحبه را در زیر می خوانیم:
● به نظر می رسد زمان برای متقاعد کردن افراد به خرید محصولات و خدمات تکنولوژی چندان مناسب نیست. شرایط اقتصادی فعلی چطور استراتژی شما برای رایانش ابری را دچار چالش می کند؟
شرایط اقتصادی می تواند کارهای زیادی با چیزهای زیادی انجام بدهد، به جز رایانش ابری. ضرورت رایانش ابری کاملا برای همه واضح است، هرچند زمان و چگونگی آن هنوز ۱۰۰ درصد واضح نباشد. برتری و مزیت شرکا و طرف های تجاری ما این است که همراه با ما حرکت می کنند. آنها همراه با ما به عمق کار می آیند و می گویند: «این یک فرصت جدید است».
● ارزش افزوده شما در مقایسه با گوگل و آمازون چیست؟
بازار رایانش ابری بخش های مختلفی دارد. زیرساخت های نرم افزاری، سخت افزاری و برنامه های کاربردی بخش هایی از رایانش ابری هستند. در لایه برنامه های کاربردی، گوگل اول است و ما تقریبا همیشه با این رقبا در جنگ هستیم.
● با چه؟ Office در رایانش ابری؟ کاربران عاشق برنامه های کاربردی رایگان گوگل هستند.
ما بهترین را برای مشتریان بسیار بیشتری انجام داده ایم. محصول عرضه شده آنها ناقص است و آنها در بسیاری از مواردی که برای مشتریان اهمیت دارد مانند امنیت و همراهی با سلیقه کاربران کامل و عالی عمل نکرده اند. سال ۲۰۱۰ واقعا مهم است. ما کاربران زیادی داریم که به دنبال استفاده از کاربردهای مختلف رایانش ابری هستند. ما یک پیشنهاد قابل توجه برای عرضه در رایانش ابری روی میز خودمان داریم که بسیار مهم است.
● آمازون چطور، آنها در این مورد پیشرو هستند. شما چطور می خواهید خودتان را در زمینه زیرساخت به آنها برسانید؟
اگر قرار باشد برنامه های کاربردی جدیدی را برای زیر ساخت رایانش ابری طراحی و تولید کرد، آمازون نمی تواند این کار را انجام بدهد. آمازون هیچ تفکری برای تولید یک محصول رایانش ابری تاثیرگذار ندارد. به عنوان مثال یک مشتری دولتی هرگز نمی تواند برای استفاده از رایانش ابری به زیرساخت های آمازون تکیه کند.
اما واقعا به نظر نمی رسد که هیچ کس از نظر مشتریان دولتی و عمومی برنده این رقابت باشد. تنها گوگل در لس آنجلس پذیرفته شده است که این یک استثنا است.
برنامه های کاربردی کوچک تر زیادی در دولت فدرال به کار گرفته می شود که تنها در انحصار یک شرکت نیستند. خوشبختانه آنچه دولت فدرال انجام می دهد، ترجیح برنامه های کاربردی حساس به اطلاعات نسبت به بقیه است. در مورد ایمیل می بینید که بخش های دولتی به استفاده از نسخه های ابری غیر دولتی و خاص تمایل دارند.
● بزرگ ترین اولویت شما در واشنگتن چیست؟
شماره یک، واضح است. ما به دنبال اجرای بهتر جهانی در زمینه قوانین مالکیت معنوی هستیم. به این ترتیب می خواهیم سهم خودمان را در راستای تمایل رییس جمهور به دو برابر شدن صادرات نرم افزار، در این صنعت انجام بدهیم. این موضوعی است که دولت فدرال را هم درگیر کرده است. به عنوان مثال این قانون در چین واقعا به شکل ضعیفی اجرا می شود. اولویت دوم ما منظم شدن در راستای موارد مرتبط با بازار رایانش ابری است. ترجیح می دهم درباره دیدگاه خودم صحبت نکنم؛ آنچه دولت را این روزها درگیر کرده است، اجرای درست قوانین کپی رایت است. ما و مردم هم به دنبال اصلاح قانون حق انحصاری تولید هستیم که فکر می کنیم موضوع مهمی است. حالا می توانید تصور کنید، اولویت های ما به همین صورت ادامه پیدا می کند.
● شما گفتید که قرار است تبلت ها، کامپیوترهای لوحی و موبایل های هوشمند شما در چند ماه آینده به بازار بیایند. شما چه کرده اید و به چه چیزی می رسید؟
ما یک فاکتور فرمی داریم که برای به دست آوردن آن به همکاری شرکای سخت افزاری و سیلیکونی خودمان نیاز داریم. ویندوز برنامه های کاربردی ویندوز را اجرا می کند. نکته کلیدی اینجا است که ما تکنولوژی تولید نرم افزار را داریم و می توانیم اتحادی از نرم افزار، سخت افزار و سیلیکون را به وجود بیاوریم. داستان موبایل، اما کاملا متفاوت است. من این را قبلا بارها گفته ام که ما اشتباه کردیم. ما فقط اجرای عالی نداشتیم. حالا ما به شدت در این مورد تحت فشار هستیم. ما امسال میلیون ها محصول را در سرتاسر دنیا به فروش خواهیم رساند، اما در جایگاهی که می خواهیم قرار نمی گیریم. به هر حال رقبای زیادی در بازار هستند که سعی دارند برای کسب سهم بیشتر بهترین اجرایی را که می توانند انجام بدهند، اما ما با ویندوز موبایل ۷ دوباره به بازار بر می گردیم و البته با محصولاتی که در این چند ماه به بازار عرضه خواهیم کرد.
چطور می خواهید مایکروسافت را که حالا ۳۵ ساله است، بسازید؛ تجاری تر؟ گروهی از مردم اخیرا به من گفتند که فرهنگ اغلب افراد تنها نجات و حفظ شغلشان است. این ناامیدکننده است.
شما به دنبال شرکتی هستید که پیشرو و کامل باشد و عالی عمل کند، اما چنین شرکتی به سختی پیدا می شود. شرکتی را می خواهید که نه تنها برای کامل بودن تلاش کند، بلکه در هنگام وقوع اشتباه به صورت جهنده عمل کند. این مهم است، اما همیشه هم ممکن نیست.
● کدام یک از رهبران تجاری از نظر شما جالب، الهام بخش و الگو هستند؟
فکر نمی کنم این چندان کار درستی باشد، اما من با مردمی صحبت می کنم که دچار مشکل هستند و این می تواند فرصت خوبی برای آنها باشد. «مارک هوارد» از HP مدیر خوبی است. «جف بزوس» از آمازون و «مارک زوکربرگ» از فیس بوک واقعا جالب توجه هستند. «جف ایمولت» از جنرال الکتریک و «جیمی دیمون» از JP Morgan Chase (یکی از قدیمی ترین شرکت های خدمات مالی در جهان که در ۶۰ کشور فعالیت می کند) رهبران تجاری خوبی هستند و من این شانس را دارم که از شرکایی مانند «مایکل دل» درس بگیرم.
● شما چه چیز جالب توجهی درباره زوکربرگ پیدا کرده اید؟
او صرف نظر از اینکه یک تازه وارد در صنعت تکنولوژی است، به همه چیز به صورت بلند مدت فکر می کند. او درباره هر چیزی، فرازمینی حرف می زند. او و «شری سندبرگ» (مدیر اجرایی فیس بوک) این کار را برای هر تصمیم تجاری شان انجام می دهند.
● رایانش ابری چیست؟
رایانش ابری یک رایانش مبتنی بر اینترنت است که به وسیله آن منابع، نرم افزارها و اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در اختیار کامپیوترها و دیگر دستگاه ها مورد تقاضا قرار می گیرند؛ درست مانند یک مدار الکتریکی. این رایانش در واقع در اوایل دهه ۱۹۸۰ به صورت یک الگوی چرخشی از مین فریم به سرور مشتری حرکت می کرد. رایانش ابری یک مدل جدید تکمیلی، مصرفی و انتقالی برای خدمات IT از طریق اینترنت است. در حال حاضر شرکت های بزرگی مانند Microsoft، Google، IBM، Amazon، HP، Skytap و Salesforce مهم ترین ارائه دهندگان خدمات رایانش ابری در جهان به حساب می آیند.
روزنامه دنياى اقتصاد (www.donya-e-eqtesad.com (http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.donya-e-eqtesad.com))
شرکت های تکنولوژی به خاطر همراهی با جدیدترین فناوری های روز معمولا روند رشدی سریع دارند؛ همان عاملی که عبور از بحران مالی سال میلادی گذشته را برای آنها ساده تر کرد.
درست به همین دلیل هم سیاست ها، اولویت ها و برنامه های آنها برای آینده کمی دقیق تر است. حالا اگر قرار باشد این شرکت غول دنیای نرم افزار باشد، احتمالا برای اغلب ما جالب است تا برنامه های آینده آن را از مدیر عاملش بشنویم.
به این ترتیب روزنامه واشنگتن پست به تازگی مصاحبه ای با «استیو بالمر»، مدیرعامل مایکروسافت انجام داده است.
بالمر در این مصاحبه درباره موضوعات مختلفی مانند رایانش ابری یا Cloud Computing، بازار موبایل های هوشمند و البته سیاست ها و اولویت های آینده این شرکت صحبت کرده است. وقتی بحث به رایانش ابری که در حقیقت شبکه ای از دیتاسنترها برای به اشتراک گذاری اطلاعات، نرم افزارها و منابع است، می رسد، همه تصور می کنند که گوگل با سلیقه کاربران همراهی بیشتری دارد. این در حالی است که به گفته بالمر، مایکروسافت به خاطر همکاری با مشتریانی مانند کافی شاپ های بین المللی استارباکس و شرکت جنرال الکتریک می تواند در این زمینه پیشرو باشد.
مایکروسافت همچنین پلت فرم جدیدی به نام Azure را برای کاربرانی که به دنبال زیرساخت های خصوصی و شخصی سازی شده هستند، دارد که قرار است به زودی به بازار عرضه شود. این پلت فرم در حقیقت برای مدل رایانش ابری طراحی شده است و سرویس های اینترنتی متنوعی را در اختیار کاربرانش قرار می دهد. این در واقع اولین قدم مایکروسافت به سمت کاربردهای رایانش ابری است که به صورت یک زیرساخت کاربردی طراحی و تولید شده است.
بالمر همچنین درباره قدم اشتباه آنها برای ورود به بازار موبایل و در واقع درباره تولید و عرضه گوشی موبایل Kin که تولید آن از آخر ماه ژوئن متوقف شد، صحبت کرد. بالمر معتقد است ویندوز موبایل ۷، تبلت ها و کامپیوترهای لوحی اش که از ماه های آینده روانه بازار می شوند، یک آزمایش واقعی از آینده این شرکت هستند. این مصاحبه را در زیر می خوانیم:
● به نظر می رسد زمان برای متقاعد کردن افراد به خرید محصولات و خدمات تکنولوژی چندان مناسب نیست. شرایط اقتصادی فعلی چطور استراتژی شما برای رایانش ابری را دچار چالش می کند؟
شرایط اقتصادی می تواند کارهای زیادی با چیزهای زیادی انجام بدهد، به جز رایانش ابری. ضرورت رایانش ابری کاملا برای همه واضح است، هرچند زمان و چگونگی آن هنوز ۱۰۰ درصد واضح نباشد. برتری و مزیت شرکا و طرف های تجاری ما این است که همراه با ما حرکت می کنند. آنها همراه با ما به عمق کار می آیند و می گویند: «این یک فرصت جدید است».
● ارزش افزوده شما در مقایسه با گوگل و آمازون چیست؟
بازار رایانش ابری بخش های مختلفی دارد. زیرساخت های نرم افزاری، سخت افزاری و برنامه های کاربردی بخش هایی از رایانش ابری هستند. در لایه برنامه های کاربردی، گوگل اول است و ما تقریبا همیشه با این رقبا در جنگ هستیم.
● با چه؟ Office در رایانش ابری؟ کاربران عاشق برنامه های کاربردی رایگان گوگل هستند.
ما بهترین را برای مشتریان بسیار بیشتری انجام داده ایم. محصول عرضه شده آنها ناقص است و آنها در بسیاری از مواردی که برای مشتریان اهمیت دارد مانند امنیت و همراهی با سلیقه کاربران کامل و عالی عمل نکرده اند. سال ۲۰۱۰ واقعا مهم است. ما کاربران زیادی داریم که به دنبال استفاده از کاربردهای مختلف رایانش ابری هستند. ما یک پیشنهاد قابل توجه برای عرضه در رایانش ابری روی میز خودمان داریم که بسیار مهم است.
● آمازون چطور، آنها در این مورد پیشرو هستند. شما چطور می خواهید خودتان را در زمینه زیرساخت به آنها برسانید؟
اگر قرار باشد برنامه های کاربردی جدیدی را برای زیر ساخت رایانش ابری طراحی و تولید کرد، آمازون نمی تواند این کار را انجام بدهد. آمازون هیچ تفکری برای تولید یک محصول رایانش ابری تاثیرگذار ندارد. به عنوان مثال یک مشتری دولتی هرگز نمی تواند برای استفاده از رایانش ابری به زیرساخت های آمازون تکیه کند.
اما واقعا به نظر نمی رسد که هیچ کس از نظر مشتریان دولتی و عمومی برنده این رقابت باشد. تنها گوگل در لس آنجلس پذیرفته شده است که این یک استثنا است.
برنامه های کاربردی کوچک تر زیادی در دولت فدرال به کار گرفته می شود که تنها در انحصار یک شرکت نیستند. خوشبختانه آنچه دولت فدرال انجام می دهد، ترجیح برنامه های کاربردی حساس به اطلاعات نسبت به بقیه است. در مورد ایمیل می بینید که بخش های دولتی به استفاده از نسخه های ابری غیر دولتی و خاص تمایل دارند.
● بزرگ ترین اولویت شما در واشنگتن چیست؟
شماره یک، واضح است. ما به دنبال اجرای بهتر جهانی در زمینه قوانین مالکیت معنوی هستیم. به این ترتیب می خواهیم سهم خودمان را در راستای تمایل رییس جمهور به دو برابر شدن صادرات نرم افزار، در این صنعت انجام بدهیم. این موضوعی است که دولت فدرال را هم درگیر کرده است. به عنوان مثال این قانون در چین واقعا به شکل ضعیفی اجرا می شود. اولویت دوم ما منظم شدن در راستای موارد مرتبط با بازار رایانش ابری است. ترجیح می دهم درباره دیدگاه خودم صحبت نکنم؛ آنچه دولت را این روزها درگیر کرده است، اجرای درست قوانین کپی رایت است. ما و مردم هم به دنبال اصلاح قانون حق انحصاری تولید هستیم که فکر می کنیم موضوع مهمی است. حالا می توانید تصور کنید، اولویت های ما به همین صورت ادامه پیدا می کند.
● شما گفتید که قرار است تبلت ها، کامپیوترهای لوحی و موبایل های هوشمند شما در چند ماه آینده به بازار بیایند. شما چه کرده اید و به چه چیزی می رسید؟
ما یک فاکتور فرمی داریم که برای به دست آوردن آن به همکاری شرکای سخت افزاری و سیلیکونی خودمان نیاز داریم. ویندوز برنامه های کاربردی ویندوز را اجرا می کند. نکته کلیدی اینجا است که ما تکنولوژی تولید نرم افزار را داریم و می توانیم اتحادی از نرم افزار، سخت افزار و سیلیکون را به وجود بیاوریم. داستان موبایل، اما کاملا متفاوت است. من این را قبلا بارها گفته ام که ما اشتباه کردیم. ما فقط اجرای عالی نداشتیم. حالا ما به شدت در این مورد تحت فشار هستیم. ما امسال میلیون ها محصول را در سرتاسر دنیا به فروش خواهیم رساند، اما در جایگاهی که می خواهیم قرار نمی گیریم. به هر حال رقبای زیادی در بازار هستند که سعی دارند برای کسب سهم بیشتر بهترین اجرایی را که می توانند انجام بدهند، اما ما با ویندوز موبایل ۷ دوباره به بازار بر می گردیم و البته با محصولاتی که در این چند ماه به بازار عرضه خواهیم کرد.
چطور می خواهید مایکروسافت را که حالا ۳۵ ساله است، بسازید؛ تجاری تر؟ گروهی از مردم اخیرا به من گفتند که فرهنگ اغلب افراد تنها نجات و حفظ شغلشان است. این ناامیدکننده است.
شما به دنبال شرکتی هستید که پیشرو و کامل باشد و عالی عمل کند، اما چنین شرکتی به سختی پیدا می شود. شرکتی را می خواهید که نه تنها برای کامل بودن تلاش کند، بلکه در هنگام وقوع اشتباه به صورت جهنده عمل کند. این مهم است، اما همیشه هم ممکن نیست.
● کدام یک از رهبران تجاری از نظر شما جالب، الهام بخش و الگو هستند؟
فکر نمی کنم این چندان کار درستی باشد، اما من با مردمی صحبت می کنم که دچار مشکل هستند و این می تواند فرصت خوبی برای آنها باشد. «مارک هوارد» از HP مدیر خوبی است. «جف بزوس» از آمازون و «مارک زوکربرگ» از فیس بوک واقعا جالب توجه هستند. «جف ایمولت» از جنرال الکتریک و «جیمی دیمون» از JP Morgan Chase (یکی از قدیمی ترین شرکت های خدمات مالی در جهان که در ۶۰ کشور فعالیت می کند) رهبران تجاری خوبی هستند و من این شانس را دارم که از شرکایی مانند «مایکل دل» درس بگیرم.
● شما چه چیز جالب توجهی درباره زوکربرگ پیدا کرده اید؟
او صرف نظر از اینکه یک تازه وارد در صنعت تکنولوژی است، به همه چیز به صورت بلند مدت فکر می کند. او درباره هر چیزی، فرازمینی حرف می زند. او و «شری سندبرگ» (مدیر اجرایی فیس بوک) این کار را برای هر تصمیم تجاری شان انجام می دهند.
● رایانش ابری چیست؟
رایانش ابری یک رایانش مبتنی بر اینترنت است که به وسیله آن منابع، نرم افزارها و اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در اختیار کامپیوترها و دیگر دستگاه ها مورد تقاضا قرار می گیرند؛ درست مانند یک مدار الکتریکی. این رایانش در واقع در اوایل دهه ۱۹۸۰ به صورت یک الگوی چرخشی از مین فریم به سرور مشتری حرکت می کرد. رایانش ابری یک مدل جدید تکمیلی، مصرفی و انتقالی برای خدمات IT از طریق اینترنت است. در حال حاضر شرکت های بزرگی مانند Microsoft، Google، IBM، Amazon، HP، Skytap و Salesforce مهم ترین ارائه دهندگان خدمات رایانش ابری در جهان به حساب می آیند.
روزنامه دنياى اقتصاد (www.donya-e-eqtesad.com (http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.donya-e-eqtesad.com))