NeshaNi
21st July 2010, 05:19 PM
جبلي: در اواسط فيلمبرداري «تي من» به ساختار فيلم رسيديم
خبرگزاري فارس: «حميد جبلي» كارگردان مستند «تي من» با بيان اينكه از وقتي كه هنرجوي كانون بودم، در ذهنم اين بود كه ساختارهاي يكدست و يكنواخت نداشته باشم، گفت: از ابتدا روي فيلمنامه مشخصي كار نكرديم و تقريبا در اواسط فيلمبرداري به ساختار رسيديم.
http://media.farsnews.com/Media/8708/Images/jpg/A0528/A0528737.jpg
به گزارش خبرگزاري فارس، انجمن تهيهكنندگان سينماي مستند ايران عصر سهشنبه 29 تير با نمايش فيلم مستند «تي من» در خانه هنرمندان ميزبان علاقهمندان سينماي مستند بود.
پس از نمايش فيلم مستند «تي من» كه درباره احمد ياوري از اعضاي تداركات سينماي ايران است، اميد روحاني منتقد سينما به عنوان مجري برنامه پشت تريبون قرار گرفت و با دعوت از «حميد جبلي» كارگردان فيلم مستند «تي من» و همچنين حميد مدرسي تهيهكننده آن به پرسش و پاسخ با تماشاگران پرداختند.
در ابتداي برنامه «اميد روحاني» از «حميد جبلي» پرسيد چطور شد به زندگي احمد ياوري پرداختي كه جبلي در پاسخ گفت: اين فيلم به پيشنهاد احمد ياوري ساخته شد.
روحاني پرسيد اين فيلم، فيلمنامه هم داشت يا اينكه همينطور به دنبال احمد رفتيد و فيلم گرفتيد؟ جبلي گفت فيلم گرفتيم و فكر كرديم، چون چهارصد ساعت فيلم داريم. من از همان لحظه اول فيلم گرفتم. از همان لحظه اول، احمد با باران كوثري سر چايي بحث ميكنند كه در اولين پلانهاي فيلم هست. از ابتدا روي فيلمنامه مشخصي كار نكرديم. طراحي كرديم. تقريبا در اواسط فيلمبرداري به ساختار رسيديم.
كارگردان «تي من» در ادامه گفت: از زماني كه احمد ياوري داشت ازدواج ميكرد ما شروع كرديم.
روحاني از مدرسي پرسيد كه نظرش در مورد كار چيست؟ مدرسي ضمن تشكر از انجمن تهيه كنندگان سينماي مستند ايران براي نمايش فيلم، گفت: اين فيلم حسي و دلي كار آقاي جبلي بود. امكانات كمي استفاده شد. تهيهكنندگي حرفهاي در آن نقش نداشت. فكر ميكنم مستند موفقي باشد. به جوانان نويد ميدهد كه ميتوان با يك دوربين ساده فيلم ساخت. من حس تهيهكنندگي ندارم اما حس همراهي با فيلم را دارم.
مدرسي اضافه كرد: خيلي خوشحالم كه سينماي مستند جدي گرفته شده و اين اميدي است كه در اين وضعيت جوانها بتوانند كار كنند تا مستند حرفهاي و بينالمللي بتوانيم بسازيم.
در ادامه اميد روحاني گفت: سينماي مستند به راهش ادامه ميدهد و جوانان سخت مشغولاند. اين سهولت و ارزان بودن امكان توليد خوشبختانه به رشد فيلمهاي كوتاه و سينماي مستند كمك ميكند.
روحاني اضافه كرد: فيلمهاي مستند در مورد شخصيتها را به دو گروه ميتوان تقسيم كرد. يكي در مورد شخصيتهاي نامدار، دانشمندان و بزرگان ساخته ميشود. نمونههايي كه وجود دارد شخصيتهايي كه در گذشتهاند و در اين اواخر كه دو سه فيلم در مورد مرحوم شكيبايي ساخته ميشود. در اين فيلمها كارگردان كمتر ميتواند مانور كند. اما نوع دوم، اين نوع فيلمها هستند راجع به شخصيتهايي مثل احمد ياوري كه آقاي جبلي توانسته به راحتي مانور كند. رسيدن به تركيبي از سينماي داستانگو اما مستند. آقاي جبلي توانستند آنچنان در مرز باريك سينماي مستند و سينماي قصه گو راه بروند و خط واسط را طوري طي ميكند كه به نظر جذاب است. ايشان يك شخصيت را پرداخت كردند. با حفظ فضاي مستند توانستند يك فيلم قصه گو ارائه بدهند كه نه تنها خستهكننده نسيت بلكه جذاب هم هست.
كوشش خيلي از فيلمسازان چنين بوده از مايكل مور تا عباس كيارستمي. هر دو قالب مستند و داستان، آقاي جبلي خودشان هم در فيلم حضور دارند. مولف در كنار تاليف قرار دارد.
روحاني از جبلي پرسيد از قبل قصد داشتيد در فيلم حضور داشته باشيد. جبلي در جواب گفت: من از نسل كانون پرورش فكري هستم. آن سالها آقاي كيارستمي و فروزش بودند. از وقتي كه هنرجوي كانون بودم، در ذهنم اين بود كه ساختارهاي يكدست و يكنواخت نداشته باشيم. از طرفي با آقاي ميثم مولايي تدوينگر فيلم خيلي هماهنگ هستيم. براي همين به يك نوع سليقه و ساختار مشترك رسيديم.
روحاني در ادامه مراسم پرسيد احمد آقا چقدر در فيلم بازي كرد؟ جبلي گفت: احمد آقا الان در شمال است. چون در آنجا ازدواج كرده، اما او هميشه در حال بازي است. او با نقشي كه در زندگي و كارش دارد خيلي خوب بازي ميكند. او بازيگر يك برداشتي است.
روحاني پرسيد چطور شد خانم كوثري در فيلم حضور يافت. حميد جبلي در ادامه گفت: اگر باران كوثري نبود شايد فيلم ساخته نميشد. خيليها از جمله خانم ميلاني و خانم اعتماد هم كمك كردند. سپس در ادامه يكي از حضار گفت اميدوارم كارهاي ديگري از شما ببينيم، اما چرا تلاش نكرديد طراحي لباس را جديتر بگيريد.
جبلي گفت: احمد آقا در ابتدا تا انتهاي فيلم با همان لباس بودند. يا اينكه شما چرا لباستان عوض نشد. جبلي در پاسخ به طنز گفت من و احمد هر دو از بچگي همين لباس را به تن داشتيم.
وي ادامه داد: براي من خيلي جالب است كسي كه از كارگردانها، سينما را بيشتر دوست دارد و عاشق است، هيچ كس به او توجهي ندارد. احمد آقا را كسي نميشناسد يا اينكه جزو سينما به حساب نميآورد و اين براي من مهم بود.
روحاني اضافه كرد: ما در سينما با هم زندگي ميكنيم. در سريالي كه چند سال طول ميكشد براي شما مهم دوستي است نه اينكه يكي آبدارچي است و يكي فيلمبردار. فكر ميكنم خيليها كه در يك گروه بزرگ كار ميكنند تمام عمرشان را براي عشق گذاشتند.
به گزارش فارس، در ادامه حميد جبلي اضافه كرد: بله ما در سينما با هم هستيم. چند نفر به احمد ياوري قول داده بودند كه از او فيلمي بسازند اما نساختند. يك روز من پشت صحنه چون دوربين دستم بود، فيلم گرفتم كه البته در كار استفاده شده است البته بعضي از مسائل شخصي ايشان بود كه در فيلم نميبينيم. مادرشان و همسرشان نخواستند در فيلم باشند.
يكي از حضار از جبلي پرسيد، احمد آقا در فيلم راحت بود يا شما هم اثر ميگذاشتيد. جبلي در جواب بيان داشت: به هر حال وظيفه كارگردان است كه شرايط را كنترل و هماهنگ كند.
اميد روحاني در ادامه گفت: آقاي جبلي در مستند «تي من» شخصيتپردازي كردند. اين نيست كه فقط دوربين روشن شده بلكه پنجاه درصد شخصيت احمد ساخته و پرداخته شده است. ايشان با اين كار مرز بين واقعيت و حقيقت را به ما نشان ميدهد. اصلا اين حد واسط سينماي مستند و داستاني از بين رفته است.
يكي از كساني كه اين كار را كرد، رابرت فلاهرتي بود. او با فيلمهاي مردي از آران و نانوك شمالي توجه زيادي را به خود جلب كرد و اينكه چطور دوربين مستند ميتواند يك داستان بسازد. آقاي جبلي هم يك سبك مستند كار كردند و فيلم داستاني ساختند. يك زندگينامه از احمدآقا كه مرد جذابي است. آقاي جبلي يك داستان ساختند با چارچوب مستند.
بر اساس اين گزارش، در ادامه برنامه حميد مدرسي تهيهكننده فيلم مستند «تي من» گفت: كار مستند شايد تجهيزات ويژهاي نميخواهد. فكر ميكنم فيلم مستند تامل و فكر و انديشه ميخواهد. به هر حال خوشحالم كه به عنوان تهيهكننده اين جا هستم. دوستان خوبي اينجا حضور دارند كه در عرصه فرهنگ و هنر فعاليت دارند؛ به هر حال سينماي ايران در حالي كه شرايط خاصي دارد، اميد است فيلمسازان مستند بتوانند كاري كنند.
روحاني در پايان برنامه بار ديگر اشاره كرد سينماي مستند زنده، فعال و پوياست.
منبع:خبرگزاری فارس
خبرگزاري فارس: «حميد جبلي» كارگردان مستند «تي من» با بيان اينكه از وقتي كه هنرجوي كانون بودم، در ذهنم اين بود كه ساختارهاي يكدست و يكنواخت نداشته باشم، گفت: از ابتدا روي فيلمنامه مشخصي كار نكرديم و تقريبا در اواسط فيلمبرداري به ساختار رسيديم.
http://media.farsnews.com/Media/8708/Images/jpg/A0528/A0528737.jpg
به گزارش خبرگزاري فارس، انجمن تهيهكنندگان سينماي مستند ايران عصر سهشنبه 29 تير با نمايش فيلم مستند «تي من» در خانه هنرمندان ميزبان علاقهمندان سينماي مستند بود.
پس از نمايش فيلم مستند «تي من» كه درباره احمد ياوري از اعضاي تداركات سينماي ايران است، اميد روحاني منتقد سينما به عنوان مجري برنامه پشت تريبون قرار گرفت و با دعوت از «حميد جبلي» كارگردان فيلم مستند «تي من» و همچنين حميد مدرسي تهيهكننده آن به پرسش و پاسخ با تماشاگران پرداختند.
در ابتداي برنامه «اميد روحاني» از «حميد جبلي» پرسيد چطور شد به زندگي احمد ياوري پرداختي كه جبلي در پاسخ گفت: اين فيلم به پيشنهاد احمد ياوري ساخته شد.
روحاني پرسيد اين فيلم، فيلمنامه هم داشت يا اينكه همينطور به دنبال احمد رفتيد و فيلم گرفتيد؟ جبلي گفت فيلم گرفتيم و فكر كرديم، چون چهارصد ساعت فيلم داريم. من از همان لحظه اول فيلم گرفتم. از همان لحظه اول، احمد با باران كوثري سر چايي بحث ميكنند كه در اولين پلانهاي فيلم هست. از ابتدا روي فيلمنامه مشخصي كار نكرديم. طراحي كرديم. تقريبا در اواسط فيلمبرداري به ساختار رسيديم.
كارگردان «تي من» در ادامه گفت: از زماني كه احمد ياوري داشت ازدواج ميكرد ما شروع كرديم.
روحاني از مدرسي پرسيد كه نظرش در مورد كار چيست؟ مدرسي ضمن تشكر از انجمن تهيه كنندگان سينماي مستند ايران براي نمايش فيلم، گفت: اين فيلم حسي و دلي كار آقاي جبلي بود. امكانات كمي استفاده شد. تهيهكنندگي حرفهاي در آن نقش نداشت. فكر ميكنم مستند موفقي باشد. به جوانان نويد ميدهد كه ميتوان با يك دوربين ساده فيلم ساخت. من حس تهيهكنندگي ندارم اما حس همراهي با فيلم را دارم.
مدرسي اضافه كرد: خيلي خوشحالم كه سينماي مستند جدي گرفته شده و اين اميدي است كه در اين وضعيت جوانها بتوانند كار كنند تا مستند حرفهاي و بينالمللي بتوانيم بسازيم.
در ادامه اميد روحاني گفت: سينماي مستند به راهش ادامه ميدهد و جوانان سخت مشغولاند. اين سهولت و ارزان بودن امكان توليد خوشبختانه به رشد فيلمهاي كوتاه و سينماي مستند كمك ميكند.
روحاني اضافه كرد: فيلمهاي مستند در مورد شخصيتها را به دو گروه ميتوان تقسيم كرد. يكي در مورد شخصيتهاي نامدار، دانشمندان و بزرگان ساخته ميشود. نمونههايي كه وجود دارد شخصيتهايي كه در گذشتهاند و در اين اواخر كه دو سه فيلم در مورد مرحوم شكيبايي ساخته ميشود. در اين فيلمها كارگردان كمتر ميتواند مانور كند. اما نوع دوم، اين نوع فيلمها هستند راجع به شخصيتهايي مثل احمد ياوري كه آقاي جبلي توانسته به راحتي مانور كند. رسيدن به تركيبي از سينماي داستانگو اما مستند. آقاي جبلي توانستند آنچنان در مرز باريك سينماي مستند و سينماي قصه گو راه بروند و خط واسط را طوري طي ميكند كه به نظر جذاب است. ايشان يك شخصيت را پرداخت كردند. با حفظ فضاي مستند توانستند يك فيلم قصه گو ارائه بدهند كه نه تنها خستهكننده نسيت بلكه جذاب هم هست.
كوشش خيلي از فيلمسازان چنين بوده از مايكل مور تا عباس كيارستمي. هر دو قالب مستند و داستان، آقاي جبلي خودشان هم در فيلم حضور دارند. مولف در كنار تاليف قرار دارد.
روحاني از جبلي پرسيد از قبل قصد داشتيد در فيلم حضور داشته باشيد. جبلي در جواب گفت: من از نسل كانون پرورش فكري هستم. آن سالها آقاي كيارستمي و فروزش بودند. از وقتي كه هنرجوي كانون بودم، در ذهنم اين بود كه ساختارهاي يكدست و يكنواخت نداشته باشيم. از طرفي با آقاي ميثم مولايي تدوينگر فيلم خيلي هماهنگ هستيم. براي همين به يك نوع سليقه و ساختار مشترك رسيديم.
روحاني در ادامه مراسم پرسيد احمد آقا چقدر در فيلم بازي كرد؟ جبلي گفت: احمد آقا الان در شمال است. چون در آنجا ازدواج كرده، اما او هميشه در حال بازي است. او با نقشي كه در زندگي و كارش دارد خيلي خوب بازي ميكند. او بازيگر يك برداشتي است.
روحاني پرسيد چطور شد خانم كوثري در فيلم حضور يافت. حميد جبلي در ادامه گفت: اگر باران كوثري نبود شايد فيلم ساخته نميشد. خيليها از جمله خانم ميلاني و خانم اعتماد هم كمك كردند. سپس در ادامه يكي از حضار گفت اميدوارم كارهاي ديگري از شما ببينيم، اما چرا تلاش نكرديد طراحي لباس را جديتر بگيريد.
جبلي گفت: احمد آقا در ابتدا تا انتهاي فيلم با همان لباس بودند. يا اينكه شما چرا لباستان عوض نشد. جبلي در پاسخ به طنز گفت من و احمد هر دو از بچگي همين لباس را به تن داشتيم.
وي ادامه داد: براي من خيلي جالب است كسي كه از كارگردانها، سينما را بيشتر دوست دارد و عاشق است، هيچ كس به او توجهي ندارد. احمد آقا را كسي نميشناسد يا اينكه جزو سينما به حساب نميآورد و اين براي من مهم بود.
روحاني اضافه كرد: ما در سينما با هم زندگي ميكنيم. در سريالي كه چند سال طول ميكشد براي شما مهم دوستي است نه اينكه يكي آبدارچي است و يكي فيلمبردار. فكر ميكنم خيليها كه در يك گروه بزرگ كار ميكنند تمام عمرشان را براي عشق گذاشتند.
به گزارش فارس، در ادامه حميد جبلي اضافه كرد: بله ما در سينما با هم هستيم. چند نفر به احمد ياوري قول داده بودند كه از او فيلمي بسازند اما نساختند. يك روز من پشت صحنه چون دوربين دستم بود، فيلم گرفتم كه البته در كار استفاده شده است البته بعضي از مسائل شخصي ايشان بود كه در فيلم نميبينيم. مادرشان و همسرشان نخواستند در فيلم باشند.
يكي از حضار از جبلي پرسيد، احمد آقا در فيلم راحت بود يا شما هم اثر ميگذاشتيد. جبلي در جواب بيان داشت: به هر حال وظيفه كارگردان است كه شرايط را كنترل و هماهنگ كند.
اميد روحاني در ادامه گفت: آقاي جبلي در مستند «تي من» شخصيتپردازي كردند. اين نيست كه فقط دوربين روشن شده بلكه پنجاه درصد شخصيت احمد ساخته و پرداخته شده است. ايشان با اين كار مرز بين واقعيت و حقيقت را به ما نشان ميدهد. اصلا اين حد واسط سينماي مستند و داستاني از بين رفته است.
يكي از كساني كه اين كار را كرد، رابرت فلاهرتي بود. او با فيلمهاي مردي از آران و نانوك شمالي توجه زيادي را به خود جلب كرد و اينكه چطور دوربين مستند ميتواند يك داستان بسازد. آقاي جبلي هم يك سبك مستند كار كردند و فيلم داستاني ساختند. يك زندگينامه از احمدآقا كه مرد جذابي است. آقاي جبلي يك داستان ساختند با چارچوب مستند.
بر اساس اين گزارش، در ادامه برنامه حميد مدرسي تهيهكننده فيلم مستند «تي من» گفت: كار مستند شايد تجهيزات ويژهاي نميخواهد. فكر ميكنم فيلم مستند تامل و فكر و انديشه ميخواهد. به هر حال خوشحالم كه به عنوان تهيهكننده اين جا هستم. دوستان خوبي اينجا حضور دارند كه در عرصه فرهنگ و هنر فعاليت دارند؛ به هر حال سينماي ايران در حالي كه شرايط خاصي دارد، اميد است فيلمسازان مستند بتوانند كاري كنند.
روحاني در پايان برنامه بار ديگر اشاره كرد سينماي مستند زنده، فعال و پوياست.
منبع:خبرگزاری فارس