LaDy Ds DeMoNa
8th July 2010, 07:59 AM
جام جم آنلاين: طرح ساماندهي مد و لباس در سال 85 براي ساماندهي وضعيت آشفته پوشش در جامعه و آنچه امروز بدحجابي ناميده ميشود با 137 راي موافق نمايندگان مجلس و ابلاغ رسمي رئيسجمهوري، به تيتر درشت بسياري از روزنامهها تبديل شد، درحالي كه از آن زمان به جز برگزاري چند نمايشگاه و شوي لباس به صورت محدود و پراكنده، اقدامي براي ساماندهي وضعيت پوشاك در جامعه صورت نگرفته است. هفته جاري در جلسه مشترك وزير بازرگاني و ارشاد اسلامي قرار بر تاسيس بنيادي شد كه با برپايي نمايشگاههاي فصلي و به مرور زمان به اجراي قانون ساماندهي مد و لباس كمك كند.
http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1389/04/16/100879801155.jpg
بر اين اساس عليرضا حسينزاده، دبير و سخنگوي كارگروه مد و لباس گفت: مطابق ماده يك قانون ساماندهي مد و لباس مأموريت كارگروه و تكليف صريح وزارت ارشاد در رأس آن اين بوده است كه ساختار مديريتي قانون را پيريزي كند اما در حالي كه اين تكليف به درستي ادراك نشد كارگروه مد و لباس در مقام اجرا قرار گرفت و چون هيچ سازوكار مناسبي براي راهبري و مديريت مجموعه فعاليتهاي مد و لباس نداشت همچنان كارهاي جزيرهاي و ناهماهنگ ادامه يافت و عملاً كارگروه مفهوم خود را از دست داد.وي با بيان اينكه كارگروه مد و لباس از اين پس تبديل به بنياد ملي خواهد شد، اضافه كرد: در ادبيات اداري، كارگروه به مجموعهاي موقت اطلاق ميشود كه مأموريت خاصي را به انجام رسانده و منحل ميشود.
به همين خاطر و به منظور پيريزي يك سيستم اجرايي كارآمد كه در ماده يك قانون پيشبيني شده است طرح تأسيس «بنياد ملي مد ايراني و اسلامي» در اين جلسه ارائه شد و كليات آن به تصويب رسيد.به گفته دبير كارگروه ساماندهي مد و لباس، به طور قطع بدون يك مدل مديريت سيستمي نميتوان به تحقق اهداف قانون دل خوش داشت و براي استفاده صحيح از ظرفيتهاي اجرايي دولت و همچنين پتانسيلهاي ارزشمند بخش خصوصي لزوماً به يك اتاق فرمان چابك و كارآمد نياز است كه بخوبي سيكل سياستگذاري، تدوين استراتژي، تعيين راهبرد، تدوين برنامه، فرآيند اجرايي و كنترل و مراقبت را مهندسي و مديريت كند. به همين منظور مدل پيشنهادي در قالب بنياد ارائه شده است.
براساس اين خبر، بنياد ملي مد با سفارش طرحهاي پژوهشي به موسسات تحقيقاتي و مطالعاتي به نيازسنجي از جامعه ميپردازد تا به ارائه الگوهاي مناسب پوشش چه براي زنان وچه مردان كمك كند.در اين مسير بخش خصوصي مسوول طراحي و توليد و توزيع مدلها و مدهاي جديد لباس در جامعه خواهد بود.
اما تا رسيدن به چنين شرايطي هنوز زمان باقي است چرا كه بتازگي اساسنامه بنياد نوشته شده و قرار است تا يك ماه آينده به دست وزير ارشاد و پس از آن شوراي عالي انقلاب فرهنگي برسد كه در صورت تصويب تا چند ماه آينده نخستين قدمها براي اجراي قانون ساماندهي مد و لباس، برداشته خواهد شد.
ساماندهي مد و لباس، نيازمند بودجه مناسب
سخنگوي كارگروه مدولباس گفت: پيشنهاد برگزاري نمايشگاههاي فصلي لباس از سوي معاون فرهنگي ـ اجتماعي وزير كشور و دبير ستاد صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندي مطرح و با استقبال وزير بازرگاني و وزير ارشاد مواجه شد كه البته موفقيت اين نمايشگاهها منوط به ارائه الگوهاي مناسب، متنوع و نو در آنهاست كه اين امر به نوبه خود نيازمند حمايت اعتباري مناسب براي توليد طرحهاي دست اول طراحان هنرمند است، در غير اين صورت شاهد اتفاق جديد و مؤثري نخواهيم بود.
براساس گفتههاي حسينزاده، وزارت كشور مسوول تامين منابع مالي برپايي نمايشگاهها و وزارت بازرگاني متولي تامين امكانات سختافزاري براي نمايشگاههاي فصلي خواهد بود.
وي برپايي اولين نمايشگاههاي فصلي را منوط به طي مراحل قانوني دانست كه هنوز جزئيات آن مشخص نيست.
دولت درصدد برنامهريزي فرهنگي
برگزاري نمايشگاههاي مد و لباس چه به صورت فصلي يا مقطعي مدتهاست كه مورد توجه دولت قرار گرفته است. پيش از اين وزارت كشور، استانداري و دفتر امور زنان آن جشنواره زنان سرزمين من را با اهداف يكساني برگزار كرد كه هدف، ارائه الگوهاي مد و لباس به نسل جوان بويژه زنان بود اما با تامين نشدن بودجه نه تنها برپايي اين نمايشگاهها و شوهاي لباس متوقف شد كه هيچ گاه الگوهاي لباس ارائه شده در آنها به مرز توليد نرسيد و به فراموشي سپرده شد.
اين امر كه نشان از رويكرد فرهنگي دولت در ساماندهي لباس دارد با نارساييهاي اعتباري نيز روبهروست.
به گفته بسياري از طراحان لباس و پوشاك كه در نمايشگاههاي سالهاي قبل شركت كردهاند اگرچه مدلها مورد استقبال جوانان قرار ميگيرد اما به دليل عدم حمايت دولت و بيتوجهي توليدكنندگان پوشاك، اين مدلها هيچگاه به فروشگاههاي پوشاك نميرسند.
به عقيده برخي از آنها چنانچه خواستار اشاعه عفاف و حجاب در جامعه هستيم، بايد از مدلهاي لباس اسلامي و منطبق با معيارهاي طرح عفاف و حجاب حمايت كنيم، چرا كه در حال حاضر بيشتر پوشاك موجود در فروشگاهها منطبق با معيارهاي عفاف و حجاب نيست.
استفاده از چهره زنان در تبليغ لوازم آرايش ممنوع
در راستاي اجراي طرح عفاف و حجاب، مديركل دفتر تبليغات و اطلاعرساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در خبري به فارس گفت؛ استفاده از چهره زن به هيچ عنوان براي تبليغ لوازم آرايشي مجاز نيست و تمام تبليغاتي كه به اين شيوه انجام ميشود، ممنوع است.
عليرضا كريمي درخصوص موضوع عفاف در رسانه و نوع تبليغاتي كه در مطبوعات، نشريات و آگهينامهها به چاپ ميرسد كه بعضا حاوي تصاوير زننده و مطالب خلاف عفت عمومي و موازين شرعي است، افزود: يكي از مأموريتهاي اصلي دفتر تبليغات و اطلاعرساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نظارت بر آگهيها و انطباق آن با موازين شرعي و قانوني كشور است؛ اگر آگهيهاي تبليغاتي كه در صداوسيما، در تبليغات محيطي، روزنامهها و نشريات به چاپ ميرسد، خلاف موازين شرعي و قانوني مطلبي يا تصويري درج شود، تخلف محسوب و با اين مراكز برخورد لازم انجام ميشود.
وي درمورد استفاده ابزاري از تصاوير زن براي تبليغ كالايي خاص گفت: اگر چهره يك زن يا كودك يا حتي مرد در تبليغاتي استفاده شود، اين كار ممنوع است، دليلي ندارد كه براي تبليغ فلان كالا، موهاي پريشان يك زن جلوي فلان كولر تبليغ شود؛ در اين موارد استفاده از تصاوير زنان ايراني يا خارجي تفاوتي ندارد كه البته استفاده از تصاوير زنان ايراني به هيچ عنوان مجوز ندارد و براي استفاده از تصاوير زنان خارجي نيز ممنوعيت قائل شدهايم.
كريمي تصريح كرد: استفاده از چهره زن به هيچ عنوان براي تبليغ لوازم آرايشي مجاز نيست و تمام تبليغاتي كه به اين شيوه انجام ميشود، ممنوع است.
كتايون مصري / گروه جامعه
http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1389/04/16/100879801155.jpg
بر اين اساس عليرضا حسينزاده، دبير و سخنگوي كارگروه مد و لباس گفت: مطابق ماده يك قانون ساماندهي مد و لباس مأموريت كارگروه و تكليف صريح وزارت ارشاد در رأس آن اين بوده است كه ساختار مديريتي قانون را پيريزي كند اما در حالي كه اين تكليف به درستي ادراك نشد كارگروه مد و لباس در مقام اجرا قرار گرفت و چون هيچ سازوكار مناسبي براي راهبري و مديريت مجموعه فعاليتهاي مد و لباس نداشت همچنان كارهاي جزيرهاي و ناهماهنگ ادامه يافت و عملاً كارگروه مفهوم خود را از دست داد.وي با بيان اينكه كارگروه مد و لباس از اين پس تبديل به بنياد ملي خواهد شد، اضافه كرد: در ادبيات اداري، كارگروه به مجموعهاي موقت اطلاق ميشود كه مأموريت خاصي را به انجام رسانده و منحل ميشود.
به همين خاطر و به منظور پيريزي يك سيستم اجرايي كارآمد كه در ماده يك قانون پيشبيني شده است طرح تأسيس «بنياد ملي مد ايراني و اسلامي» در اين جلسه ارائه شد و كليات آن به تصويب رسيد.به گفته دبير كارگروه ساماندهي مد و لباس، به طور قطع بدون يك مدل مديريت سيستمي نميتوان به تحقق اهداف قانون دل خوش داشت و براي استفاده صحيح از ظرفيتهاي اجرايي دولت و همچنين پتانسيلهاي ارزشمند بخش خصوصي لزوماً به يك اتاق فرمان چابك و كارآمد نياز است كه بخوبي سيكل سياستگذاري، تدوين استراتژي، تعيين راهبرد، تدوين برنامه، فرآيند اجرايي و كنترل و مراقبت را مهندسي و مديريت كند. به همين منظور مدل پيشنهادي در قالب بنياد ارائه شده است.
براساس اين خبر، بنياد ملي مد با سفارش طرحهاي پژوهشي به موسسات تحقيقاتي و مطالعاتي به نيازسنجي از جامعه ميپردازد تا به ارائه الگوهاي مناسب پوشش چه براي زنان وچه مردان كمك كند.در اين مسير بخش خصوصي مسوول طراحي و توليد و توزيع مدلها و مدهاي جديد لباس در جامعه خواهد بود.
اما تا رسيدن به چنين شرايطي هنوز زمان باقي است چرا كه بتازگي اساسنامه بنياد نوشته شده و قرار است تا يك ماه آينده به دست وزير ارشاد و پس از آن شوراي عالي انقلاب فرهنگي برسد كه در صورت تصويب تا چند ماه آينده نخستين قدمها براي اجراي قانون ساماندهي مد و لباس، برداشته خواهد شد.
ساماندهي مد و لباس، نيازمند بودجه مناسب
سخنگوي كارگروه مدولباس گفت: پيشنهاد برگزاري نمايشگاههاي فصلي لباس از سوي معاون فرهنگي ـ اجتماعي وزير كشور و دبير ستاد صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندي مطرح و با استقبال وزير بازرگاني و وزير ارشاد مواجه شد كه البته موفقيت اين نمايشگاهها منوط به ارائه الگوهاي مناسب، متنوع و نو در آنهاست كه اين امر به نوبه خود نيازمند حمايت اعتباري مناسب براي توليد طرحهاي دست اول طراحان هنرمند است، در غير اين صورت شاهد اتفاق جديد و مؤثري نخواهيم بود.
براساس گفتههاي حسينزاده، وزارت كشور مسوول تامين منابع مالي برپايي نمايشگاهها و وزارت بازرگاني متولي تامين امكانات سختافزاري براي نمايشگاههاي فصلي خواهد بود.
وي برپايي اولين نمايشگاههاي فصلي را منوط به طي مراحل قانوني دانست كه هنوز جزئيات آن مشخص نيست.
دولت درصدد برنامهريزي فرهنگي
برگزاري نمايشگاههاي مد و لباس چه به صورت فصلي يا مقطعي مدتهاست كه مورد توجه دولت قرار گرفته است. پيش از اين وزارت كشور، استانداري و دفتر امور زنان آن جشنواره زنان سرزمين من را با اهداف يكساني برگزار كرد كه هدف، ارائه الگوهاي مد و لباس به نسل جوان بويژه زنان بود اما با تامين نشدن بودجه نه تنها برپايي اين نمايشگاهها و شوهاي لباس متوقف شد كه هيچ گاه الگوهاي لباس ارائه شده در آنها به مرز توليد نرسيد و به فراموشي سپرده شد.
اين امر كه نشان از رويكرد فرهنگي دولت در ساماندهي لباس دارد با نارساييهاي اعتباري نيز روبهروست.
به گفته بسياري از طراحان لباس و پوشاك كه در نمايشگاههاي سالهاي قبل شركت كردهاند اگرچه مدلها مورد استقبال جوانان قرار ميگيرد اما به دليل عدم حمايت دولت و بيتوجهي توليدكنندگان پوشاك، اين مدلها هيچگاه به فروشگاههاي پوشاك نميرسند.
به عقيده برخي از آنها چنانچه خواستار اشاعه عفاف و حجاب در جامعه هستيم، بايد از مدلهاي لباس اسلامي و منطبق با معيارهاي طرح عفاف و حجاب حمايت كنيم، چرا كه در حال حاضر بيشتر پوشاك موجود در فروشگاهها منطبق با معيارهاي عفاف و حجاب نيست.
استفاده از چهره زنان در تبليغ لوازم آرايش ممنوع
در راستاي اجراي طرح عفاف و حجاب، مديركل دفتر تبليغات و اطلاعرساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در خبري به فارس گفت؛ استفاده از چهره زن به هيچ عنوان براي تبليغ لوازم آرايشي مجاز نيست و تمام تبليغاتي كه به اين شيوه انجام ميشود، ممنوع است.
عليرضا كريمي درخصوص موضوع عفاف در رسانه و نوع تبليغاتي كه در مطبوعات، نشريات و آگهينامهها به چاپ ميرسد كه بعضا حاوي تصاوير زننده و مطالب خلاف عفت عمومي و موازين شرعي است، افزود: يكي از مأموريتهاي اصلي دفتر تبليغات و اطلاعرساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نظارت بر آگهيها و انطباق آن با موازين شرعي و قانوني كشور است؛ اگر آگهيهاي تبليغاتي كه در صداوسيما، در تبليغات محيطي، روزنامهها و نشريات به چاپ ميرسد، خلاف موازين شرعي و قانوني مطلبي يا تصويري درج شود، تخلف محسوب و با اين مراكز برخورد لازم انجام ميشود.
وي درمورد استفاده ابزاري از تصاوير زن براي تبليغ كالايي خاص گفت: اگر چهره يك زن يا كودك يا حتي مرد در تبليغاتي استفاده شود، اين كار ممنوع است، دليلي ندارد كه براي تبليغ فلان كالا، موهاي پريشان يك زن جلوي فلان كولر تبليغ شود؛ در اين موارد استفاده از تصاوير زنان ايراني يا خارجي تفاوتي ندارد كه البته استفاده از تصاوير زنان ايراني به هيچ عنوان مجوز ندارد و براي استفاده از تصاوير زنان خارجي نيز ممنوعيت قائل شدهايم.
كريمي تصريح كرد: استفاده از چهره زن به هيچ عنوان براي تبليغ لوازم آرايشي مجاز نيست و تمام تبليغاتي كه به اين شيوه انجام ميشود، ممنوع است.
كتايون مصري / گروه جامعه