B a R a N
7th July 2010, 09:40 PM
تأثیر فرهنگ بر کارآفرینی پیش از همه توسط ماکس وبر در آغاز قرن حاضر مورد تأکید قرار گرفت. همانگونه که وبر به خوبی اذعان می داشت، پروتستان ها از فرهنگی حمایت می کردند که مؤکد فردگرایی، انگیزش موفقیت، صحت وظایف انسانی مربوط به کارآفرینی، خردمندی، پرهیزگاری و استقلال باشد. این اصول اخلاقی جز اصلی شیوه سرمایه داری نوین بود[وبر، 1976]. فرهنگ تا حد بسیاری زیادی تحت تأثیر مذهب قرار دارد چرا که مذهب تعیین کننده ارزشهای اولیه و عقاید هر فرد است. از سویی دیگر، هافستد بیان می کند که مذهب نمی تواند به تنهایی شکل دهندۀ فرهنگ باشد[هافستد، 1991]. وی فرهنگ را اینگونه تعریف می کند: " برنامه ریزی گروهی ذهن که منجر به تمایز اعضای یک گروه از افراد از گروهی می شود." [هافستد،1991] به کلامی دیگر، او فرهنگ را به عنوان پدیده ای جمعی یا گروهی تلقی کرده که به وسیله محیط اجتماعی افراد شکل می گیرد و نه به وسیلۀ ژن های آنان. تفاوت های فرهنگی ریشه در گوناگونی ملی، منطقه ای، نژادی، طبقۀ اجتماعی، مذهبی، جنسی و زبانی دارد. ارزشها را می توان از جمله ویژگی های اساسی فرهنگ و تمایزات فرهنگی برشمرد.
فرهنگ و مناسبات فرهنگی از چندین جهت بر مقوله ای همچون کارآفرینی تأثیرگذار است. در سطح فردی فرهنگ بسترساز زمینه هایی است که افراد هر جامعه را در چارچوب ارزشها و هنجارهای مشخص می تواند در جهت استقلال طلبی، خلاقیت فردی، آینده نگری و بالاخره کارآفرینی سوق دهد و یا برعکس، فرهنگ ممکن است شرایط و زمینه هایی را موجب گردد که برای پیشبرد روحیه کارآفرینی و تکوین و تقویت آن افراد، شرایطی نامساعد و بازدارنده تلقی شود. بنابراین، فرهنگ در هر حال می تواند با تأثیر بر تمایل افراد جامعه برای اقدام به فعالیتهای کارآفرینانه عاملی تعیین کننده بشمار آید. [هافستد،1991]
فرهنگ در سطح کلان اجتماعی تأثیراتی از نوع فراگیرتر بر جای می گذارد. سازوکارهای تکوین و گسترش فعالیتهای کارآفرینانه سخت متأثر از مناسبات فرهنگی و اجتماعی است. عقاید، ارزشها، باورها، قوانین و مقررات و مجموعه الگوهای فکری و رفتاری شهروندان در هر جامعه حاوی آموزه هایی است که بر طبق آن اصولاً کارآفرینی امکان ظهور و بروز دارد و یا مجموعه این عوامل و شرایط راه رشد اقدامات کارآفرینانه را سد می کند.
علاوه بر موارد فوق، هر پدیده ای که در قالبهای فرهنگی مطرح و عرضه گردد، پذیرش بیشتری مواجه خواهد شد. به عبارت دیگر، هر عقیده، باور یا نگرش جدیدی – از جمله تمایلات کارآفرینانه- اگر در بستری فرهنگی و با ابزارها و روشهای فرهنگی ترویج گردد، می تواند اثرات پایدارتری بر جای گذارد و بصورت امری مطلوب در اذهان و افکار عمومی نهادینه شود. کارآفرینی می بایستی اصولاً با سازوکارهای فرهنگی حمایت و پشتیبانی شود. تحقق این مهم همان چیزی است که شاید بتوان آن را به تسامح "فرهنگ کارآفرینی" نامید.
با چنین اهمیتی که برای فرهنگ و مناسبات اجتماعی متأثر از آن بیان شد و نقشی که این عوامل در توسعه یا بازدارندگی اقدامات و فعالیتهای کارآفرینانه دارد، بنظر می رسد توجه به شاخص های فرهنگی دانشگاه های نسل سوم حائز اهمیت باشد.
دانشگاه های نسل سوم در کشور ما یک ماموریت علی حده نیاز بر عهده دارند و آن کارآفرینی در عرضه فرهنگ است. کاهش منابع مالی بخش فرهنگی دانشگاه ها در کنار رشد روز افزون تقاضای فرهنگی، دانشگاه ها را ملزم به ارائه تولیدات فرهنگی مبتنی بر نیاز و خودگردانی فعالیت های فرهنگی است.
ایجاد پارک ها و مراکز رشد موسسات فرهنگی مبتنی بر فناوری های نوین که به شکوفایی کسب و کارهای فرهنگی نوپا می پردازد از جمله وظایف دانشگاه های کشور است. غير متمرکز بودن، غير رسمي بودن، عمودي و افقي بودن ارتباطات، گروهي بودن کارها ، قدر داني مديريت از افراد ريسک پذير، قدرداني مديريت از افراد صاحب ايده، تحمل کردن انحراف از قواعد کارکنان، متولي شدن طرحهاي کار آفرينانه فرهنگی، تولید محصولات فرهنگی مبتنی بر نیاز، شناسایی آسیب ها و ارائه محصولاتی برای کاهش آن، داشتن تنوع در حمايت هاي مالي مديريت و کارآفرینی فرهنگی از جمله نشانه های دانشگاه های نسل سوم است.
(http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.msrt.ir%2Fsite s%2FDMF%2FLists%2FList%2FDispForm.aspx%3FID%3D26) هران قاسم پور (http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.msrt.ir%2Fsite s%2FDMF%2FLists%2FList%2FDispForm.aspx%3FID%3D26) کارشناسی ارشد کارآفرینی عمومی
فرهنگ و مناسبات فرهنگی از چندین جهت بر مقوله ای همچون کارآفرینی تأثیرگذار است. در سطح فردی فرهنگ بسترساز زمینه هایی است که افراد هر جامعه را در چارچوب ارزشها و هنجارهای مشخص می تواند در جهت استقلال طلبی، خلاقیت فردی، آینده نگری و بالاخره کارآفرینی سوق دهد و یا برعکس، فرهنگ ممکن است شرایط و زمینه هایی را موجب گردد که برای پیشبرد روحیه کارآفرینی و تکوین و تقویت آن افراد، شرایطی نامساعد و بازدارنده تلقی شود. بنابراین، فرهنگ در هر حال می تواند با تأثیر بر تمایل افراد جامعه برای اقدام به فعالیتهای کارآفرینانه عاملی تعیین کننده بشمار آید. [هافستد،1991]
فرهنگ در سطح کلان اجتماعی تأثیراتی از نوع فراگیرتر بر جای می گذارد. سازوکارهای تکوین و گسترش فعالیتهای کارآفرینانه سخت متأثر از مناسبات فرهنگی و اجتماعی است. عقاید، ارزشها، باورها، قوانین و مقررات و مجموعه الگوهای فکری و رفتاری شهروندان در هر جامعه حاوی آموزه هایی است که بر طبق آن اصولاً کارآفرینی امکان ظهور و بروز دارد و یا مجموعه این عوامل و شرایط راه رشد اقدامات کارآفرینانه را سد می کند.
علاوه بر موارد فوق، هر پدیده ای که در قالبهای فرهنگی مطرح و عرضه گردد، پذیرش بیشتری مواجه خواهد شد. به عبارت دیگر، هر عقیده، باور یا نگرش جدیدی – از جمله تمایلات کارآفرینانه- اگر در بستری فرهنگی و با ابزارها و روشهای فرهنگی ترویج گردد، می تواند اثرات پایدارتری بر جای گذارد و بصورت امری مطلوب در اذهان و افکار عمومی نهادینه شود. کارآفرینی می بایستی اصولاً با سازوکارهای فرهنگی حمایت و پشتیبانی شود. تحقق این مهم همان چیزی است که شاید بتوان آن را به تسامح "فرهنگ کارآفرینی" نامید.
با چنین اهمیتی که برای فرهنگ و مناسبات اجتماعی متأثر از آن بیان شد و نقشی که این عوامل در توسعه یا بازدارندگی اقدامات و فعالیتهای کارآفرینانه دارد، بنظر می رسد توجه به شاخص های فرهنگی دانشگاه های نسل سوم حائز اهمیت باشد.
دانشگاه های نسل سوم در کشور ما یک ماموریت علی حده نیاز بر عهده دارند و آن کارآفرینی در عرضه فرهنگ است. کاهش منابع مالی بخش فرهنگی دانشگاه ها در کنار رشد روز افزون تقاضای فرهنگی، دانشگاه ها را ملزم به ارائه تولیدات فرهنگی مبتنی بر نیاز و خودگردانی فعالیت های فرهنگی است.
ایجاد پارک ها و مراکز رشد موسسات فرهنگی مبتنی بر فناوری های نوین که به شکوفایی کسب و کارهای فرهنگی نوپا می پردازد از جمله وظایف دانشگاه های کشور است. غير متمرکز بودن، غير رسمي بودن، عمودي و افقي بودن ارتباطات، گروهي بودن کارها ، قدر داني مديريت از افراد ريسک پذير، قدرداني مديريت از افراد صاحب ايده، تحمل کردن انحراف از قواعد کارکنان، متولي شدن طرحهاي کار آفرينانه فرهنگی، تولید محصولات فرهنگی مبتنی بر نیاز، شناسایی آسیب ها و ارائه محصولاتی برای کاهش آن، داشتن تنوع در حمايت هاي مالي مديريت و کارآفرینی فرهنگی از جمله نشانه های دانشگاه های نسل سوم است.
(http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.msrt.ir%2Fsite s%2FDMF%2FLists%2FList%2FDispForm.aspx%3FID%3D26) هران قاسم پور (http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.msrt.ir%2Fsite s%2FDMF%2FLists%2FList%2FDispForm.aspx%3FID%3D26) کارشناسی ارشد کارآفرینی عمومی