mohammadfaraz
4th July 2010, 02:14 AM
موج حزن و حماسه در شاهنامهخوانی شهرام ناظری
http://www.aftabnews.ir/images/docs/000102/n00102311-b.jpg
خبرگزاری موج , 9 تير 1389 ساعت 13:53
شهرام ناظری به همراه گروهی از نوازندگان برای حضور در جشنواره موسیقی"سن فلوران" فرانسه و اجرای قطعات و تصانیفی در فضای موسیقی مقامی بر اساس اشعار شاهنامه فردوسی آخرین تمرینات خود را انجام دادند.
آفتاب: شهرام ناظری به همراه گروهی از نوازندگان برای حضور در جشنواره موسیقی"سن فلوران" فرانسه و اجرای قطعات و تصانیفی در فضای موسیقی مقامی بر اساس اشعار شاهنامه فردوسی آخرین تمرینات خود را انجام دادند.
شهرام ناظری در آخرین تمریناتش به اتفاق نوازندگان همراه خود را برای شاهنامه خوانی در فضای موسیقی مقامی که قرار است در کنسرت جشنواره سن فلوران فرانسه( 15 تیرماه سال جاری) برگزار شود آماده میکند.
در این اجرا فرید الهامی( آهنگساز) تنبور، سعید نایب محمدی عود، همایون نصیریسازهای کوبهای و یونس پاکنژاد کمانچه مقامی مینوازند.
هر چند که صدای گروه نوازی و خواننده در فضای منزل و با توجه به تمرینی بودن قطعات قابل ارزیابی و قضاوت صحیح نیست اما به نسبت میتوان با توجه به پیشینه و سلیقه کاری شهرام ناظری که همواره نگاهی نو داشته و ضمن توجه به اصالتها و ریشهها از ابداعات و نوآوریهای دلنشین غافل نبوده است تا حدودی به قضاوت نشست.
فرید الهامی نوازنده تنبور نیز که از خطه غرب و همدیار ناظری است آهنگسازی این قطعات را با ذوق تمام برعهده داشته و با تدوین شهرام ناظری در قالب یک برنامه 75 دقیقه ای تنظیم کرده است. دیگر نوازندگان نیز با اشتیاق تمام و با حس و حال خیلی خوبی قطعات را اجرا میکنند و درخشش این نوازندگان به خوبی در اجرای قطعات تقسیم شده است.
فضای موسیقی ارائه شده در عین توجه به دستگاههای موسیقی ایرانی که غالبا در شور، کرد بیات، اصفهان و فرود در چهارگاه ساخته شده است بدیع و نو مینماید. صدای گروه صدایی در مایههای موسیقی مقامی و اساطیری و شبیه به موسیقیهای سماع در مراسم مولانا است که رنگ و بوی ایرانی آن کاملا ملموس و محسوس است.
ریتمهای پر تحرک و ضربیها با توجه به پایههای 2، 4 و 5 ضربی و همچنین نقش سازهای کوبهای (دف، صرب زورخانه، کوزه ودایره)،عود و بهویژه نقش پر رنگ کمانچه مقامی حول محور ساز تنبور توجه هر شنوندهای را به خود جلب میکند.
به نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه برنگذرد/... ناظری بعد از قطعه بیکلام هوره (مویهای در موسیقی مقامی منطقه کرمانشاه که خواننده بدون استفاده از کلام و با استفاده از تواناییهای حنجره فضای خاصی را که بیشتر القا کننده رنج وگلایه و... است ایجاد میکند) آواز را با نام خداوند جان و خرد آغاز میکند.
داستان ضحاک و قیام کاوه آهنگر انتخاب ناظری برای اجرای این کنسرت و ادامه پروژه شاهنامهخوانی است. بخشی از داستان قیام کاوه که برای این کنسرت برگزیده شده است دهها بیت را شامل میشود. ناظری با تنوع دلچسبی این اشعار را در قالبهای متنوعی چون نقالی، آواز، اوج خوانی، همخوانی و حتی دکلمه ارائه میدهد. شاهکار ناظری در ایجاد نوانسهای کمنظیرش در خوانش اشعار است که اگروه هم با هماهنگی و ظرافت خاصی در این فراز و فرود شدت صوت(نوانس) ناظری را همراهی میکند.
ناظری با فردوسی همداستان میشود و شور و التهاب قصه ضحاک و ظلم او را در آواز و نفسش متجلی میکند و بانگ بر میآورد که :"بدو گفت مهتر به روی دژم/ که برگوی تا از که دیدی ستم/ ...
در جای دیگری ناظری نه سر ذلت و خواری بلکه با حزن و اندوه از زبان مرد آهنگر با لحنی حماسی چنین میخواند: یکی بیزبان مرد آهنگرم/ ز شاه آتش آید همی بر سرم/ مرا بود هجده پسر در جهان/ کز ایشان یکی ماندست این زمان/... و در ادامه این بیت فردوسی را با احساس و قلیان بیشتری میخواند: هنر خوار شد جادویی ارجمند/ نهان راستی، آشکارا گزند...
زمانی که شهرام ناظری تصمیم خود را برای اجرای پروژه شاهنامهخوانی با همنوازی و همخوانی فرزندش حافظ ناظری مطرح کرد خیلیها اعتقاد داشتند - و هنوز هم بر این اعتقاد هستند- که اشعار شاهنامه ظرفیت و قابلیت اجرای صحنهای و جذب مخاطب عام را در کنسرتها ندارد و به مانند اشعار حافظ و سعدی و حتی مولانا که بیشتر مورد استفاده ناظری بوده است نمیتواند بر روی آهنگها و تصانیف و قطعات ریتمیک بنشیند اما با توجه به چند برنامه و کنسرت ناظری و همین آهنگهای الهامی که سلیقه و نگاه ناظری درآن به خوبی قابل لمس است میتوان این ادعا را رد کرد.
تنوع اجرایی که در ارائه اشعارشاهنامه در این برنامه ها وجود دارد و لحن حماسی و تاثیر گذار شهرام ناظری در اجرای قطعات، لحظه به لحظه مخاطبان را درگیر خودش میکند به طوری که میتوان اطمینان داد همه مخاطبان حتی با سلایق مختلف جذب شاهنامه خوانی و اجراهای بدیع آن خواهند شد.
کد مطلب: 102311
آدرس مطلب: http://aftabnews.ir/vdcfy0dyyw6dxma.igiw.html (http://www.aftabnews.ir/vdcfy0dyyw6dxma.igiw.html)
آفتاب
http://aftabnews.ir (http://aftabnews.ir/)
http://www.aftabnews.ir/images/docs/000102/n00102311-b.jpg
خبرگزاری موج , 9 تير 1389 ساعت 13:53
شهرام ناظری به همراه گروهی از نوازندگان برای حضور در جشنواره موسیقی"سن فلوران" فرانسه و اجرای قطعات و تصانیفی در فضای موسیقی مقامی بر اساس اشعار شاهنامه فردوسی آخرین تمرینات خود را انجام دادند.
آفتاب: شهرام ناظری به همراه گروهی از نوازندگان برای حضور در جشنواره موسیقی"سن فلوران" فرانسه و اجرای قطعات و تصانیفی در فضای موسیقی مقامی بر اساس اشعار شاهنامه فردوسی آخرین تمرینات خود را انجام دادند.
شهرام ناظری در آخرین تمریناتش به اتفاق نوازندگان همراه خود را برای شاهنامه خوانی در فضای موسیقی مقامی که قرار است در کنسرت جشنواره سن فلوران فرانسه( 15 تیرماه سال جاری) برگزار شود آماده میکند.
در این اجرا فرید الهامی( آهنگساز) تنبور، سعید نایب محمدی عود، همایون نصیریسازهای کوبهای و یونس پاکنژاد کمانچه مقامی مینوازند.
هر چند که صدای گروه نوازی و خواننده در فضای منزل و با توجه به تمرینی بودن قطعات قابل ارزیابی و قضاوت صحیح نیست اما به نسبت میتوان با توجه به پیشینه و سلیقه کاری شهرام ناظری که همواره نگاهی نو داشته و ضمن توجه به اصالتها و ریشهها از ابداعات و نوآوریهای دلنشین غافل نبوده است تا حدودی به قضاوت نشست.
فرید الهامی نوازنده تنبور نیز که از خطه غرب و همدیار ناظری است آهنگسازی این قطعات را با ذوق تمام برعهده داشته و با تدوین شهرام ناظری در قالب یک برنامه 75 دقیقه ای تنظیم کرده است. دیگر نوازندگان نیز با اشتیاق تمام و با حس و حال خیلی خوبی قطعات را اجرا میکنند و درخشش این نوازندگان به خوبی در اجرای قطعات تقسیم شده است.
فضای موسیقی ارائه شده در عین توجه به دستگاههای موسیقی ایرانی که غالبا در شور، کرد بیات، اصفهان و فرود در چهارگاه ساخته شده است بدیع و نو مینماید. صدای گروه صدایی در مایههای موسیقی مقامی و اساطیری و شبیه به موسیقیهای سماع در مراسم مولانا است که رنگ و بوی ایرانی آن کاملا ملموس و محسوس است.
ریتمهای پر تحرک و ضربیها با توجه به پایههای 2، 4 و 5 ضربی و همچنین نقش سازهای کوبهای (دف، صرب زورخانه، کوزه ودایره)،عود و بهویژه نقش پر رنگ کمانچه مقامی حول محور ساز تنبور توجه هر شنوندهای را به خود جلب میکند.
به نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه برنگذرد/... ناظری بعد از قطعه بیکلام هوره (مویهای در موسیقی مقامی منطقه کرمانشاه که خواننده بدون استفاده از کلام و با استفاده از تواناییهای حنجره فضای خاصی را که بیشتر القا کننده رنج وگلایه و... است ایجاد میکند) آواز را با نام خداوند جان و خرد آغاز میکند.
داستان ضحاک و قیام کاوه آهنگر انتخاب ناظری برای اجرای این کنسرت و ادامه پروژه شاهنامهخوانی است. بخشی از داستان قیام کاوه که برای این کنسرت برگزیده شده است دهها بیت را شامل میشود. ناظری با تنوع دلچسبی این اشعار را در قالبهای متنوعی چون نقالی، آواز، اوج خوانی، همخوانی و حتی دکلمه ارائه میدهد. شاهکار ناظری در ایجاد نوانسهای کمنظیرش در خوانش اشعار است که اگروه هم با هماهنگی و ظرافت خاصی در این فراز و فرود شدت صوت(نوانس) ناظری را همراهی میکند.
ناظری با فردوسی همداستان میشود و شور و التهاب قصه ضحاک و ظلم او را در آواز و نفسش متجلی میکند و بانگ بر میآورد که :"بدو گفت مهتر به روی دژم/ که برگوی تا از که دیدی ستم/ ...
در جای دیگری ناظری نه سر ذلت و خواری بلکه با حزن و اندوه از زبان مرد آهنگر با لحنی حماسی چنین میخواند: یکی بیزبان مرد آهنگرم/ ز شاه آتش آید همی بر سرم/ مرا بود هجده پسر در جهان/ کز ایشان یکی ماندست این زمان/... و در ادامه این بیت فردوسی را با احساس و قلیان بیشتری میخواند: هنر خوار شد جادویی ارجمند/ نهان راستی، آشکارا گزند...
زمانی که شهرام ناظری تصمیم خود را برای اجرای پروژه شاهنامهخوانی با همنوازی و همخوانی فرزندش حافظ ناظری مطرح کرد خیلیها اعتقاد داشتند - و هنوز هم بر این اعتقاد هستند- که اشعار شاهنامه ظرفیت و قابلیت اجرای صحنهای و جذب مخاطب عام را در کنسرتها ندارد و به مانند اشعار حافظ و سعدی و حتی مولانا که بیشتر مورد استفاده ناظری بوده است نمیتواند بر روی آهنگها و تصانیف و قطعات ریتمیک بنشیند اما با توجه به چند برنامه و کنسرت ناظری و همین آهنگهای الهامی که سلیقه و نگاه ناظری درآن به خوبی قابل لمس است میتوان این ادعا را رد کرد.
تنوع اجرایی که در ارائه اشعارشاهنامه در این برنامه ها وجود دارد و لحن حماسی و تاثیر گذار شهرام ناظری در اجرای قطعات، لحظه به لحظه مخاطبان را درگیر خودش میکند به طوری که میتوان اطمینان داد همه مخاطبان حتی با سلایق مختلف جذب شاهنامه خوانی و اجراهای بدیع آن خواهند شد.
کد مطلب: 102311
آدرس مطلب: http://aftabnews.ir/vdcfy0dyyw6dxma.igiw.html (http://www.aftabnews.ir/vdcfy0dyyw6dxma.igiw.html)
آفتاب
http://aftabnews.ir (http://aftabnews.ir/)