پارمیدا72
26th June 2010, 08:51 PM
قم - خبرگزاری مهر: آیت الله جوادی آملی گفت: هر شخصی میخواهد علوی فکر کند باید غدیری باشد و اگر تنها بگوید علی (ع) را دوست دارد، اثری نخواهد داشت. به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت الله عبدالله جوادی آملی شامگاه جمعه در مراسم افتتاح ساختمان بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء در سخنانی با تبریک میلاد با سعات امیرالمومنین علی(ع) گفت: کتابهای زیادی در خصوص امام علی(ع) نوشته شده است که بخشی از آن مربوط به عدالت طلبی و بخشی نیز مربوط به ظلم ستیزی او است.
وی اظهار داشت: مقام حضرت علی(ع) را نه میتوان از شافعی و نه از مسیحی و نه یهودی و کلیمی پرسید بلکه باید از افرادی چون علامه حلی که مجتهدی جامع الشرایط است، سئوال کرد.
جوادی آملی با بیان اینکه عدهای وقتی میخواهند علی(ع) را تعریف کنند از او به عنوان شکننده درب خیبر یاد میکنند و یا از ظلم ستیزی او تعریف میکنند افزود: آنکه سقفی فکر میکند نمیتواند علوی بیاندیشد و هر چه بگوید علی(ع) را دوست دارد اثری نخواهد داشت و هرشخصی میخواهد علوی فکر کند باید غدیری باشد.
وی افزود: اگر بخواهیم بدانیم که در اسلام چه چیزی حق است بدون شناخت علی(ع) حق شناخته نمیشود و باید علی(ع) را به عنوان امام بشناسیم چرا که هرچه او گفت حق است.
مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه مقام علی(ع) همتای مقام قرآن است خاطر نشان کرد: اگر همه انسانهای روی زمین جمع شوند تا مثل علی(ع) بشوند این امر محال است و این اغراق نیست.
اذان و اقامه مسیر ورود برای زیارت خداوند است
وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که فرمود اذان و اقامه مسیر ورود برای زیارت خداوند است اظهار داشت: اذان و اقامه فصولی دارد و ما شیعیان غدیری عقیدهای جدا داریم و اهل سقیفه نیز یک بنای جداگانهای دارند.
وی عنوان کرد: علامه حلی میگوید اذان و اقامه ساخت کسی نیست و آن وحی است و صاحب اصلی وحی نیز خداوند است و سخنگوی وحی جبرئیل و معلم، خدا و متعلم نیز پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) است.
مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه احکام دین بهواسطه وحی نازل میشود و پیامبر(ص) با اجتهاد احکام را نیاورده است افزود: وقتی دستور الهی در خصوص اذان و اقامه توسط جبرئیل نازل شد وجود پیامبر(ص) سر مبارک خود را را بر دامن علی(ع) گذاشته و خواب بود و علی(ع) نیز بیدار بود.
وی ادامه داد: در این حال جبرئیل نازل شد و اذان و اقامه را یکایک گفت، در این حال پیامبر (ص) بیدار شد و به علی(ع) فرمود آیا شنیدی؟ و علی(ع) نیز فرمود بله یا رسول الله شنیدم و پیامبر(ص) دستور داد تا اذان و اقامه را به بلال بیاموزد.
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه اهل سقیفه به خواب فردی عادی در خصوص اذان و اقامه استناد میکنند بیان کرد: عبدالله بن زید میگوید خواب بودم دیدم رهگذری رد میشود و ناقوسی در دست دارد در عالم خواب به او گفتم آیا ناقوس را به من میفروشی؟ رهگذر گفت برای چه میخواهی ؟ گفتم به ناقوس مردم را برای نماز دعوت کنم.
وی با بیان اینکه تفکر غربگرایی و مسیحیگرایی از همان زمان وجود داشته است عنوان کرد: زید میگوید ناقوسدار در عالم خواب به او گفت من چیز بهتری از ناقوس به تو میآموزم که اذان و اقامه را به زید آموخت، و زید نیز نزد پیامبر(ص) آمد و خواب را برای حضرت نقل کرد و حضرت نیز دستور داد همینها را به بلال بیاموزد چرا که او دارای صدایی رساتر است.
وی تصریح کرد: مقام نازل علی(ع) این است که میتوان درب قلعه خیبر را از جا بکند که این مربوط به حکمت علمی علی(ع) است و آن بعد وحیانی علی(ع) که همتای قران است چیز دیگری است.
این استاد حوزه با بیان اینکه علی(ع) با همه مردم یک جور حرف نمیزند عنوان کرد: علی(ع) میفرماید مردم سه دستهاند کسانی که از روی خوف خدا را عبادت میکنند و کسانی که از شوق ثواب و دسته سوم نیز کسانی که به خاطر محبت خداوند او را پرستش میکنند.
وی اضافه کرد: علی(ع) در مواردی خاص عارفانه سخن میگفت، آنگاه که به فرد رشوهگیری میرسید به او میگفت این چه چیز بد بو و لجنی است که در دست توست، رشوه زباله است و این حرف یک عارف است که باطن آن را میبیند.
مهر نیوز
وی اظهار داشت: مقام حضرت علی(ع) را نه میتوان از شافعی و نه از مسیحی و نه یهودی و کلیمی پرسید بلکه باید از افرادی چون علامه حلی که مجتهدی جامع الشرایط است، سئوال کرد.
جوادی آملی با بیان اینکه عدهای وقتی میخواهند علی(ع) را تعریف کنند از او به عنوان شکننده درب خیبر یاد میکنند و یا از ظلم ستیزی او تعریف میکنند افزود: آنکه سقفی فکر میکند نمیتواند علوی بیاندیشد و هر چه بگوید علی(ع) را دوست دارد اثری نخواهد داشت و هرشخصی میخواهد علوی فکر کند باید غدیری باشد.
وی افزود: اگر بخواهیم بدانیم که در اسلام چه چیزی حق است بدون شناخت علی(ع) حق شناخته نمیشود و باید علی(ع) را به عنوان امام بشناسیم چرا که هرچه او گفت حق است.
مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه مقام علی(ع) همتای مقام قرآن است خاطر نشان کرد: اگر همه انسانهای روی زمین جمع شوند تا مثل علی(ع) بشوند این امر محال است و این اغراق نیست.
اذان و اقامه مسیر ورود برای زیارت خداوند است
وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که فرمود اذان و اقامه مسیر ورود برای زیارت خداوند است اظهار داشت: اذان و اقامه فصولی دارد و ما شیعیان غدیری عقیدهای جدا داریم و اهل سقیفه نیز یک بنای جداگانهای دارند.
وی عنوان کرد: علامه حلی میگوید اذان و اقامه ساخت کسی نیست و آن وحی است و صاحب اصلی وحی نیز خداوند است و سخنگوی وحی جبرئیل و معلم، خدا و متعلم نیز پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) است.
مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه احکام دین بهواسطه وحی نازل میشود و پیامبر(ص) با اجتهاد احکام را نیاورده است افزود: وقتی دستور الهی در خصوص اذان و اقامه توسط جبرئیل نازل شد وجود پیامبر(ص) سر مبارک خود را را بر دامن علی(ع) گذاشته و خواب بود و علی(ع) نیز بیدار بود.
وی ادامه داد: در این حال جبرئیل نازل شد و اذان و اقامه را یکایک گفت، در این حال پیامبر (ص) بیدار شد و به علی(ع) فرمود آیا شنیدی؟ و علی(ع) نیز فرمود بله یا رسول الله شنیدم و پیامبر(ص) دستور داد تا اذان و اقامه را به بلال بیاموزد.
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه اهل سقیفه به خواب فردی عادی در خصوص اذان و اقامه استناد میکنند بیان کرد: عبدالله بن زید میگوید خواب بودم دیدم رهگذری رد میشود و ناقوسی در دست دارد در عالم خواب به او گفتم آیا ناقوس را به من میفروشی؟ رهگذر گفت برای چه میخواهی ؟ گفتم به ناقوس مردم را برای نماز دعوت کنم.
وی با بیان اینکه تفکر غربگرایی و مسیحیگرایی از همان زمان وجود داشته است عنوان کرد: زید میگوید ناقوسدار در عالم خواب به او گفت من چیز بهتری از ناقوس به تو میآموزم که اذان و اقامه را به زید آموخت، و زید نیز نزد پیامبر(ص) آمد و خواب را برای حضرت نقل کرد و حضرت نیز دستور داد همینها را به بلال بیاموزد چرا که او دارای صدایی رساتر است.
وی تصریح کرد: مقام نازل علی(ع) این است که میتوان درب قلعه خیبر را از جا بکند که این مربوط به حکمت علمی علی(ع) است و آن بعد وحیانی علی(ع) که همتای قران است چیز دیگری است.
این استاد حوزه با بیان اینکه علی(ع) با همه مردم یک جور حرف نمیزند عنوان کرد: علی(ع) میفرماید مردم سه دستهاند کسانی که از روی خوف خدا را عبادت میکنند و کسانی که از شوق ثواب و دسته سوم نیز کسانی که به خاطر محبت خداوند او را پرستش میکنند.
وی اضافه کرد: علی(ع) در مواردی خاص عارفانه سخن میگفت، آنگاه که به فرد رشوهگیری میرسید به او میگفت این چه چیز بد بو و لجنی است که در دست توست، رشوه زباله است و این حرف یک عارف است که باطن آن را میبیند.
مهر نیوز