NeshaNi
24th June 2010, 12:43 AM
جشنواره فيلمهاي كوتاهي كه با استفاده از تلفن همراه تهيه شده است پس از سه روز، يكشنبه در پاريس پايان يافت. ايرنا سه شنبه به نقل از خبرگزاري فرانسه از پاريس گزارش داد كه در اين جشنواره شگفت انگيز برندگان اسكار و غيرحرفهايها در كنار هم در رقابت شركت كردند.
در جشنواره امسال ايزابلا روسه لييني بازيگر بزرگ سينماي ايتاليا فيلم جيبي خودرا به نمايش گذاشت و باربت شرودر كارگردان برنده سكار در يكي از فيلمهاي بخش مسابقه شركت داشت در حالي كه هيئت داوران اين جشنواره با كارگردان صاحب نام فرانسوي بنوا ژاكو بود.
در مراسم پاياني يكشنبه سوفي شرمان دانشجوي فرانسوي به سبب فيلم دو دقيقه اي خود به نام نترس جايزه برتر جشنواره را كسب كرد.
نماهنگ (كليپ) ۳۰ثانيهاي از يك چراغ راهنمايي ساخته توبومي كوكو از ژاپن نيز جايزهاي دريافت كرد.
لورانس هرزبرگ يكي از دست اندركاران اين جشنواره گفت ابتدا اين حركت براي ما مثل يك بازي كه برد و باخت آن مشخص نبود به حساب ميآمد. ما مي خواستيم ببينيم كه دوربينهاي تلفن همراه ميتواند خالق يك زبان بصري تازه مثل ارسال پيامك باشد ياخير.
بنوا لابوردت كارگردان هنري فرانسه گفت: بخشي از زندگي امروزين ما درون تصاوير رخ ميدهد. اما به اين سبب كه ما اين تصاوير را ميسازيم آزاد تر نيستيم و يا افسار آنها را دراختيار نداريم.
وي افزود: جامعهاي كه مردم آن نميتوانند بخوانند نميتواند جامعه اي مردم سالار باشد. همه ما در حال تصويرسازي هستيم و بايد زبان تصاوير را ياد بگيريم در غيراين صورت بازيچه آنها قرار خواهيم گرفت.
به گفته هرزبرگ اگرچه نتايج اولين گام فاجعه آميز بود اما با گذشت زمان و ايجاد كارگاههاي آموزشي فنون ساده استفاده از تلفن همراه و پس از شش سال فيلمهاي جيبي ارزشمند از كار درامده است.
علاقه دوستداران به هنر تصاوير نيز در طول اين سالها پايدار بوده است و زماني كه اين جشنواره در مجموعه تصاوير پاريس كه مركز فيلم دولتي است تشكيل شد چهار هزار نفر و در مركز پومپيدو پنج هزار تن شركت كردند.
هرزبرگ كه رياست مركز مجموعه تصاوير را برعهده دارد گفت: هر ساله حدود يك هزار فيلم ارائه ميشود كه مسايل مطروحه در اين نماهنگها حول و حوش روندهاي سياسي دور ميزند.
در آثار ارائه شده سال جاري يك ويژگي عملي متقابل يا كار سياسي بيشتر و نسبت به آثار رسيده به مركز در سالهاي اول كه بيشتر جنبه زيباشناسانه داشتند ديده ميشود.
فيلم سازان جيبي از سهولت حمل و نقل تلفن همراه نهايت استفاده را ميكنند مثلا روئي آوه لانس كوئليو از پرتغال در نماهنگ خود به نام قهرمان كه جايزه سال ۲۰۰۸را برد پرتاب چكش را از ديدگاه اين وسيله به نمايش گذاشت.
وي تلفن همراه را به چكش وصل كرد و تماشاگران توانستند اين احساس را داشته باشند پرواز اين وسيله ميدان ورزشي از زمان اپرتاب تا اصابت به زمين چگونه است.
اگرچه در استفاده از دوربين تلفن همراه دوگانگي وجود دارد اما به گفته لابوردت بايد فيلمها را ديد تا آن را باوركرد. وي افزود: سينما گردان سنتي بيشتر و بيشتر از اين وسيله استفاده ميكنند..
وي افزود: ژان لوك گودار كارگردان پرتجربه سينماي فرانسه و جهان در فيلم اخير خود فيلم سوسياليسم از اين وسيله بهره برده است.
لابوردت با اشاره به اينكه برادارن لومير اولين دوربين عكاسي را اختراع كردند و هرگز فكر نميكردند كه مردم از آن براي ايجاد سينما استفاده كنند ، گفت: كسي چه ميداند كه مردم از فناوري چگونه بهره خواهند برد.
براساس اين دست اندركار هنرهفتم هيچ صحنهاي از چشم تلفن همراه دور نمي ماند خواه اين تصوير غيرمعمول ، آزادردهنده ، زشت يا مسخره باشد.
وي يادآور شد كه با جدي گرفتن فيلمهاي تلفن يك اختراع جديد وارد سينما شده است.
منبع:اخبارپارسیک
در جشنواره امسال ايزابلا روسه لييني بازيگر بزرگ سينماي ايتاليا فيلم جيبي خودرا به نمايش گذاشت و باربت شرودر كارگردان برنده سكار در يكي از فيلمهاي بخش مسابقه شركت داشت در حالي كه هيئت داوران اين جشنواره با كارگردان صاحب نام فرانسوي بنوا ژاكو بود.
در مراسم پاياني يكشنبه سوفي شرمان دانشجوي فرانسوي به سبب فيلم دو دقيقه اي خود به نام نترس جايزه برتر جشنواره را كسب كرد.
نماهنگ (كليپ) ۳۰ثانيهاي از يك چراغ راهنمايي ساخته توبومي كوكو از ژاپن نيز جايزهاي دريافت كرد.
لورانس هرزبرگ يكي از دست اندركاران اين جشنواره گفت ابتدا اين حركت براي ما مثل يك بازي كه برد و باخت آن مشخص نبود به حساب ميآمد. ما مي خواستيم ببينيم كه دوربينهاي تلفن همراه ميتواند خالق يك زبان بصري تازه مثل ارسال پيامك باشد ياخير.
بنوا لابوردت كارگردان هنري فرانسه گفت: بخشي از زندگي امروزين ما درون تصاوير رخ ميدهد. اما به اين سبب كه ما اين تصاوير را ميسازيم آزاد تر نيستيم و يا افسار آنها را دراختيار نداريم.
وي افزود: جامعهاي كه مردم آن نميتوانند بخوانند نميتواند جامعه اي مردم سالار باشد. همه ما در حال تصويرسازي هستيم و بايد زبان تصاوير را ياد بگيريم در غيراين صورت بازيچه آنها قرار خواهيم گرفت.
به گفته هرزبرگ اگرچه نتايج اولين گام فاجعه آميز بود اما با گذشت زمان و ايجاد كارگاههاي آموزشي فنون ساده استفاده از تلفن همراه و پس از شش سال فيلمهاي جيبي ارزشمند از كار درامده است.
علاقه دوستداران به هنر تصاوير نيز در طول اين سالها پايدار بوده است و زماني كه اين جشنواره در مجموعه تصاوير پاريس كه مركز فيلم دولتي است تشكيل شد چهار هزار نفر و در مركز پومپيدو پنج هزار تن شركت كردند.
هرزبرگ كه رياست مركز مجموعه تصاوير را برعهده دارد گفت: هر ساله حدود يك هزار فيلم ارائه ميشود كه مسايل مطروحه در اين نماهنگها حول و حوش روندهاي سياسي دور ميزند.
در آثار ارائه شده سال جاري يك ويژگي عملي متقابل يا كار سياسي بيشتر و نسبت به آثار رسيده به مركز در سالهاي اول كه بيشتر جنبه زيباشناسانه داشتند ديده ميشود.
فيلم سازان جيبي از سهولت حمل و نقل تلفن همراه نهايت استفاده را ميكنند مثلا روئي آوه لانس كوئليو از پرتغال در نماهنگ خود به نام قهرمان كه جايزه سال ۲۰۰۸را برد پرتاب چكش را از ديدگاه اين وسيله به نمايش گذاشت.
وي تلفن همراه را به چكش وصل كرد و تماشاگران توانستند اين احساس را داشته باشند پرواز اين وسيله ميدان ورزشي از زمان اپرتاب تا اصابت به زمين چگونه است.
اگرچه در استفاده از دوربين تلفن همراه دوگانگي وجود دارد اما به گفته لابوردت بايد فيلمها را ديد تا آن را باوركرد. وي افزود: سينما گردان سنتي بيشتر و بيشتر از اين وسيله استفاده ميكنند..
وي افزود: ژان لوك گودار كارگردان پرتجربه سينماي فرانسه و جهان در فيلم اخير خود فيلم سوسياليسم از اين وسيله بهره برده است.
لابوردت با اشاره به اينكه برادارن لومير اولين دوربين عكاسي را اختراع كردند و هرگز فكر نميكردند كه مردم از آن براي ايجاد سينما استفاده كنند ، گفت: كسي چه ميداند كه مردم از فناوري چگونه بهره خواهند برد.
براساس اين دست اندركار هنرهفتم هيچ صحنهاي از چشم تلفن همراه دور نمي ماند خواه اين تصوير غيرمعمول ، آزادردهنده ، زشت يا مسخره باشد.
وي يادآور شد كه با جدي گرفتن فيلمهاي تلفن يك اختراع جديد وارد سينما شده است.
منبع:اخبارپارسیک