NeshaNi
21st June 2010, 05:39 PM
نگاه هنرمندانه به وقايع تاريخي از دريچه در چشم باد در چشم باد با قلم و داستان پردازي مسعود جعفری جوزاني با قالب درام،تاريخ سه دوره پرتنش ايران در قالب يك مجموعه فاخر تلويزيوني را به تصوير كشيد. قصه اي بارنگ و لعاب نه چندان آشنا، جذاب، پر فرازو نشيب و پر مخاطب كه نه تنها از متون و دقايق فيلمنامه اي پركشش برخوردار بود بلكه مبتني بر تاريخ پرفراز و فرود ايران از قيام ميرزا كوچك خان، حمله روس و انگليس به ايران تا جنگ تحميلي مي باشد.
باشگاه خبرنگاران: روايت تاريخ ايران با حجم بالايي از وقايع، همراه با پردازش شخصيتهايي كه هيچگاه از دست مخاطب در نمي رود و هميشه با او همراهند،كميت اعجاب انگيز فيلنامه به همراه اوج و حضيض هاي تلخ و شيرينش البته كه بر فهم دقيق مولف از تاريخ و فيلمسازي استوار است. اما فكر تخیل آزاد فيلمساز و دانش داستان گويي او كه در اين بستر گسترده و دراماتيك چگونه بتواند عناصر داستان خود را جلو ببرد تا مجموعه اي فاخر بنا كند شش سال تلاش متخصصان در اين عرصه و درسه مقطع تاريخي در لوكيشن هايي به شدت متفاوت ومتنوع چه در ايران و چه در آمريكا بهره مندي از جنبش ادوات جنگي به فراخوان زمان، طراحي صحنه و لباس شگفت انگيزمير فخرايي،كستينگ فوق العاده متنوع همراه با وسواس جوزاني متفاوت بودن والبته موفقيت اين سريال را نزد مخاطب دوچندان مي كند.
در چشم باد بانگاهي متفاوت به حوادث تاثير برانگيز ايران با تلفيق داستان زندگي بيژن ايراني گرچه داستانك هاي فرعي بسيار دارد و حجم وسيعي از اطلاعات و رويدادهاي دراماتيك را به بیننده منتقل مي كند اما يك هدف دارد و آن افتخار ايراني به ايران است و آنكه معجزه عشق درهمه ادوار ايران را جاودان نگه داشته است.
خلق فضاهايي به شدت متفاوت با توجه به سير صعودي پيشرفت تكنولوژي در ايران و تغييرات بنيادي در چهره ي شهرها مي توانست يكي از بزرگترين مشكلات برسرراه ساخت اين مجموعه باشد كه دكوپاژ اصولي،بهره مندي از دانش زيباي شناختي طراحي صحنه وهوش و ذكاوت فيلمساز به خوبي از اين معضل عظيم عبور كرده وشايد مرجعی شده است براي رجوع پژوهشگران براي ارزيابي نحوه زندگي در سه دوران مورد اشاره سريال. بهره مندي اين مجموعه ازنوشتاري كاملا مبتني بردانش و خلق ديالوگهاي تاثير گذار و متعلق به هر فضا و دوره با توجه به تغييرات فيزيكي،روحي و جسماني هر كاراكتر يكي ديگر ازنكات عجاب انگيز سريال دست كه جوزاني با در نظر گرفتن حجم بالاي كار به خوبي از عهده آن برآمده است.
شناخت زبان و مطالعه روند تغييرات آن در هردوره ونيز شناخت ديالوگهاي مخصوص به هر تيپ و وصنف خاص به نحوي كه همگي در يك چینش گزينش شده نمونه اي كوچك از يك توانايي بزرگي است كه براي خلق اثري چنين بزرگ و فاخر ضروري به نظر مي رسد. بهره مندي از لهجه هاي متفاوت و توفیق فیلمساز در بازی گرفتن از یک بازیگر تاجیک و هچنين روند منطقي تغييرات بازي كاراكتر بيژن ايراني از جمله نقاط قوت در چشم باد بعد از فيلمسازي درخشان آن است.
گزينش خردمندانه تاريخ در يك بستر هنري در رسانه ای نجيب كه خطوط قرمز و البته مشروع و منطقي، كار را براي يك فيلمساز در ژانر تاريخي بسيار صعب مي كند،برآيند نگاهي عميقا وطن دوستانه است به حساس ترين وقايع برهه هايي از تاريخ كه مي توانست نشانگر ويراني و تباهي فرهنگ و هنر كشور باشد، اما اين نگاه سراسر عاشقانه به خاك و بوم پرارزش ايراني از جانب فيلمساز باعث شد تا از ميان اين هجمه های وسيع به خاك و تعرض به فرهنگ و هنر اصالت ايراني قصه اي روايت شود در جهت اعتلاي ايران وايراني. نگارش و كارگرداني مجموعه اي اين چنين عظيم و آرماني با كمترين مشكلات محتوايي و تكنيكي گرچه خالی ازنقاط ضعف ریز وغلط های کمرنگ نیست،اما گامی است استوار و طلايي در جهت مجموعه سازي در رسانه ملي.
لازم به ذكر است که در چشم باد برآیند تاریخ ملی ایران نیست بلکه ترکیبی هنرمندانه است از وقايع تاريخي،تخيل،انتقاد به عوارض جنگ هاي پي در پي ازنگاه يك فيلمساز كه قابل تامل و ارزشمند است.
منبع:باشگاه خبرنگاران
باشگاه خبرنگاران: روايت تاريخ ايران با حجم بالايي از وقايع، همراه با پردازش شخصيتهايي كه هيچگاه از دست مخاطب در نمي رود و هميشه با او همراهند،كميت اعجاب انگيز فيلنامه به همراه اوج و حضيض هاي تلخ و شيرينش البته كه بر فهم دقيق مولف از تاريخ و فيلمسازي استوار است. اما فكر تخیل آزاد فيلمساز و دانش داستان گويي او كه در اين بستر گسترده و دراماتيك چگونه بتواند عناصر داستان خود را جلو ببرد تا مجموعه اي فاخر بنا كند شش سال تلاش متخصصان در اين عرصه و درسه مقطع تاريخي در لوكيشن هايي به شدت متفاوت ومتنوع چه در ايران و چه در آمريكا بهره مندي از جنبش ادوات جنگي به فراخوان زمان، طراحي صحنه و لباس شگفت انگيزمير فخرايي،كستينگ فوق العاده متنوع همراه با وسواس جوزاني متفاوت بودن والبته موفقيت اين سريال را نزد مخاطب دوچندان مي كند.
در چشم باد بانگاهي متفاوت به حوادث تاثير برانگيز ايران با تلفيق داستان زندگي بيژن ايراني گرچه داستانك هاي فرعي بسيار دارد و حجم وسيعي از اطلاعات و رويدادهاي دراماتيك را به بیننده منتقل مي كند اما يك هدف دارد و آن افتخار ايراني به ايران است و آنكه معجزه عشق درهمه ادوار ايران را جاودان نگه داشته است.
خلق فضاهايي به شدت متفاوت با توجه به سير صعودي پيشرفت تكنولوژي در ايران و تغييرات بنيادي در چهره ي شهرها مي توانست يكي از بزرگترين مشكلات برسرراه ساخت اين مجموعه باشد كه دكوپاژ اصولي،بهره مندي از دانش زيباي شناختي طراحي صحنه وهوش و ذكاوت فيلمساز به خوبي از اين معضل عظيم عبور كرده وشايد مرجعی شده است براي رجوع پژوهشگران براي ارزيابي نحوه زندگي در سه دوران مورد اشاره سريال. بهره مندي اين مجموعه ازنوشتاري كاملا مبتني بردانش و خلق ديالوگهاي تاثير گذار و متعلق به هر فضا و دوره با توجه به تغييرات فيزيكي،روحي و جسماني هر كاراكتر يكي ديگر ازنكات عجاب انگيز سريال دست كه جوزاني با در نظر گرفتن حجم بالاي كار به خوبي از عهده آن برآمده است.
شناخت زبان و مطالعه روند تغييرات آن در هردوره ونيز شناخت ديالوگهاي مخصوص به هر تيپ و وصنف خاص به نحوي كه همگي در يك چینش گزينش شده نمونه اي كوچك از يك توانايي بزرگي است كه براي خلق اثري چنين بزرگ و فاخر ضروري به نظر مي رسد. بهره مندي از لهجه هاي متفاوت و توفیق فیلمساز در بازی گرفتن از یک بازیگر تاجیک و هچنين روند منطقي تغييرات بازي كاراكتر بيژن ايراني از جمله نقاط قوت در چشم باد بعد از فيلمسازي درخشان آن است.
گزينش خردمندانه تاريخ در يك بستر هنري در رسانه ای نجيب كه خطوط قرمز و البته مشروع و منطقي، كار را براي يك فيلمساز در ژانر تاريخي بسيار صعب مي كند،برآيند نگاهي عميقا وطن دوستانه است به حساس ترين وقايع برهه هايي از تاريخ كه مي توانست نشانگر ويراني و تباهي فرهنگ و هنر كشور باشد، اما اين نگاه سراسر عاشقانه به خاك و بوم پرارزش ايراني از جانب فيلمساز باعث شد تا از ميان اين هجمه های وسيع به خاك و تعرض به فرهنگ و هنر اصالت ايراني قصه اي روايت شود در جهت اعتلاي ايران وايراني. نگارش و كارگرداني مجموعه اي اين چنين عظيم و آرماني با كمترين مشكلات محتوايي و تكنيكي گرچه خالی ازنقاط ضعف ریز وغلط های کمرنگ نیست،اما گامی است استوار و طلايي در جهت مجموعه سازي در رسانه ملي.
لازم به ذكر است که در چشم باد برآیند تاریخ ملی ایران نیست بلکه ترکیبی هنرمندانه است از وقايع تاريخي،تخيل،انتقاد به عوارض جنگ هاي پي در پي ازنگاه يك فيلمساز كه قابل تامل و ارزشمند است.
منبع:باشگاه خبرنگاران