MAHDIAR
16th June 2010, 01:18 PM
چگونه در گوگل و مایکروسافت استخدام شویم؟
راهنمایی مجله PC PRO برای یافتن شغل در شرکتهای بزرگ IT جهان
http://www.aftab.ir/articles/economy_marketing_business/job/images/526afa5e0e585dbd076bcd63707e4038.jpg
به تدریج که جهان غرب، پسلرزههای رکود اقتصادی و ورشکستگیهای پی در پی را از سر میگذراند و این دوره به پایان خود نزدیک میشود، غولهای تکنولوژی و صاحبان صنایع به فکر استخدام نیروهای انسانی جدید، فعال و با انگیزه افتادهاند. این روزها اگر سری به وب سایت هر کدام از شرکتهای اَپل، گوگل و مایکروسافت بزنیم، میبینیم در سایتهای خود اعلام کردهاند که پُستهای خالی زیادی دارند. با این وصف، شاید بتوان برهه کنونی را بهترین موقعیت برای ورود و استخدام در این شرکتهای قدرتمند دانست.
اما چگونه میتوان صدها هزار رقیب کاری دیگر را که آنها هم مشتاق کار در این شرکتها هستند، پشت سر گذاشت و از میان این همه متقاضی، انتخاب شد؟ برای اینکه اطلاعات بیشتری داشته باشیم و بفهمیم که افراد مشابه چگونه شغلهای دلخواه خود را در این گونه شرکتهای معتبرIT جهان به دست آوردهاند، با چندین کارمند و عضو ثابت این شرکتها صحبت کردهایم تا بدانیم چه نکاتی را لازم است رعایت کنیم تا از میان متقاضیان متعدد انتخاب شویم و روند مصاحبه را هم با موفقیت بگذرانیم و شغل دلخواهمان را به دست بیاوریم. در این مقاله برای شما توضیح میدهیم که این شرکتها به دنبال چه افرادی، از نظر مهارتهای فنی و شخصیتی، هستند و بایستی رزومه خود را با چه اطلاعاتی پر کنید؛ و در مرحله دوم، چگونه برای یک مصاحبه موفقیت آمیز آماده شوید.
در هر حال از هم اکنون در ذهن شما این تصور باید وجود داشته باشد که روزی اسمتان در شرکت و روی درب اتاقتان ثبت میشود و جای پارکی اختصاصی برای ماشینتان در آنجا خواهید داشت. اما رسیدن به آن جایگاه راه و روش خاص خودش را دارد و متقاضیان باید از فیلتر یک دو جین گزینش و مصاحبه و مانند آن عبور کنند. باید دائم به خودتان یادآوری کنید که انگیزه قوی، بنیهای خستگیناپذیر، و ذهنی پویا و خلّاق دارید. در ادامه این مقاله، جزئیاتی را برای شما بیان میکنیم که با رعایت آنها میتوانید این مصاحبههای سخت و حرفهای را با موفقیت بگذرانید.
● یک پست خالی برای شما
اولین راه تماس با بخش استخدام و جذب نیروی این شرکتها، از طریق وب سایتهای آنهاست. هر سه شرکت مایکروسافت، اپل و گوگل، سمتهای خالی و شرایط مورد نیاز خود را به همراه فرم درخواست کار و اطلاعات ضروری دیگر که لازم است متقاضیان بدانند، به صورت آنلاین و دائمی روی سایتشان قرار میدهند و البته هر شرکت هم روند و شیوه خود را دارد. مثلاً مایکروسافت برای اینکه سایت را دائماً بهروز کند و فرصت این را داشته باشد تا اطلاعات متقاضیان را به سرعت چک کند، فقط شغلهای تمام وقت را روی سایت کاریابی خود قرار میدهد.
البته آژانسهای کاریابیای هم هستند که تخصصیتر عمل میکنند و اطلاعات مربوط به مشاغلی را عرضه میکنند که مهارت و تخصص ویژهای میطلبند. مثلاً مشاغل فنی تمام وقت توسط بخش کاریابی پنا بارکرز (Penna Barkers) روی سایت آن نشان داده میشود و اگر مشاغل نیمه وقت یا قراردادی را بخواهید باید قسمت Manpower آن را مشاهده و پُر کنید. در این میان مایکروسافت برای راحتی بیشتر افراد و گزینش بهتر و سریعتر، دستهبندیهای مختلفی بر اساس علاقه و معیارهای دیگر (مانند پیوند به سایت شغلیابی برای زنان به نشانی www.womenintechnology.co.uk) روی سایت خویش گذاشته است.
گوگل هم ترجیح میدهد در مرحله اول، افراد را از طریق آنلاین جذب و گزینش کند؛ (www.google.com/jobs) و افراد برتر را از میان همان سایتهای تخصصی و حرفهای کاریابی انتخاب کند. هدف آنها جذب نیروهای فعال و با استعداد است و برای همین هم با آژانسهای کاریابی مختلف و زیادی در ارتباط هستند تا با تبلیغات وسیع خود، هیچ فرد مشتاق و با استعدادی را از دست ندهند. اما اپل عمده تمرکز خود را روی تبلیغات و کاریابی در وب سایتهای شرکت خودش گذاشته؛ (www.apple.com/jobs) و در کنار آن از سایر آژانسهای کاریابی نیز برای شناسایی نیروی کار سمتهای خاص استفاده میکند.
البته این اواخر به دنبال یک سری تغییر و تحولاتی که در شرکت صورت گرفته، برخی روندها و عادتهای شرکت عوض شده است. یکی از مدیران اپل با این شرط که نامش فاش نشود، اظهار میدارد: «در حال حاضر توجه و تمرکز اپل در جذب نیروهای تازه از طریق افرادی است که میشناسد و از لحاظ کاری و شخصیتی مورد اعتمادش هستند.
مثلاً اگر ما به دنبال یک توسعه دهنده سیستم باشیم اول بررسی میکنیم که آیا در شبکه خودِ شرکت یا شرکتهای رقیب و مشابه، کسانی هستند که در این زمینه، حرفهای و به دردبخور باشند و به پیشرفت سیستم کمک کنند؟ اپل با همین شیوه اغلب نیروهای جدیدی را که لازم دارد جذب میکند؛ کسانی که که با عادات و روند کاری شرکت هم آشنایی دارند و هماهنگ هستند.»
● سماجت و پیگیری، شرط اول
قاعدتاً تارنمای شرکت، اولین و سادهترین راهی میباشد که همه متقاضیان امتحان میکنند. اما در مقابل برای افراد پیگیرتر راههای دیگری هم باز میشود. فراموش نکنید که همه این شرکتهای بزرگ علاقه زیادی به جذب استعدادهای ناب دارند تا پُستهای مهم را به دست افراد کارآمد و پرانرژی بسپارند و تا حد زیادی خیالشان از بابت پیشبرد امور راحت باشد.
این سه شرکت بزرگ از سایتها و شبکههای اجتماعی (جاهایی که افراد مختلفی از همه جای دنیا برای تبادل اطلاعات و گفتوگو جمع میشوند) مانند LinkedIn و فیس بوک هم برای تبلیغات و پیدا کردن افرادی که میخواهند، بهره میگیرند. مثلاً مایکروسافت تقریباً همیشه تبلیغات استخدامی خود را از طریق سایت LinkedIn انجام میدهد و هر بار هم ۵ هزار پوند برای این کار هزینه میکند. یکی از امکانات خیلی خوبی که این سایتها دارند آن است که کارفرمایان میتوانند با وارد کردن کلمات و عبارات کلیدی در مورد فرد مورد نظر خود، خیلی راحت و سریع از بین افرادی که درخواست دادهاند، آنهایی که ویژگیهای مورد نظر را دارند پیدا کنند.
شرکت اَپل در مورد فرهنگ و عادات رفتاری افرادی که استخدام میشوند، خیلی دقیق و حساس است و برای استخدام، تمرکز و تأکید خود را روی خلاقیت و اشتیاق افراد میگذارد. به قول خودشان، کارمندان اَپل، همگی آدمهای باهوش، خلاق و با انگیزهای هستند که روحیه مبارزه با مشکلات و چالشهای پی در پی را دارند.
مسئولان این شرکت عقیده دارند که: بهترین راه درک روند شرکت و کیفیت محصولات، این است که خودمان هم از همین محصولات استفاده کنیم. یعنی اگر کسی واقعاً این ویژگیهای شخصیتی و انگیزه بالا را داشته باشد، به جزئیات امر دقت کند و مسائل و نکات تازه را خوب و سریع یاد بگیرد، دیگر جای نگرانی نیست. سایر افراد شرکت به او کمک میکنند همه آن چیزهایی را که بلد نیست و جزئیات کاری را خیلی سریع یاد بگیرد و با گروه هماهنگ شود.
● یک رزومه خوب
تصور اکثر افراد از تقاضای کار و پر کردن فُرم، نوشتن دستی رزومه و ارسال فرمها و نامههای زیاد به شرکتها است. اما این اصلاً شیوه خوبی نیست. در حالی که اگر در سایتهای کاریابی فرم پر کنید و اخبار کار و شرکت را از طریق همان سایت دنبال کنید، مزیتهای فراوانی دارد. فرم شما هم محفوظ میماند و میتوانید در این مدت برای شرکتها، سایتها و کارهای دیگر هم اقدام کنید. باید به بهترین شکلی که میتوانید، در این فرمها درباره خودتان توضیح دهید.
آنهایی که فرم شما را میخوانند، وقت کمی دارند و این کارها را خیلی سریع انجام میدهند. در ضمن فرم و اطلاعات شما در کنار صدها هزار درخواست دیگر خواهد بود. شما باید در مجالی کوتاه با نکات مثبتی که از خودتان مینویسید آنها را مجذوب کار و شخصیتتان کنید. اگر این طور شد، حالا فرمتان را با دقت و کنجکاوی بیشتری بررسی میکنند و سؤالها شروع میشود. پس به هیچ وجه اهمیت تأثیر اولیه، که همان فرم رزومه شماست را، دست کم نگیرید و دقت کنید که مهارتها و تواناییها و همه آن چیزهای مرتبطی که بلد هستید را دقیق و کامل بنویسید و بگویید که با توجه به همه اینها، چرا خود را فرد مناسب این کار میدانید. سوابق شغلیتان را کامل و از آخرین تاریخ به عقب، بنویسید.
اگر هم قبلاً شغلی مشابه همینی که میخواهید بگیرید داشتید، آن(ها) را در فرم به صورت متمایز یا برجسته نشان دهید. در نوشتن رزومه هیچ قانون ثابت و اجباری وجود ندارد، اما یک سری نکات هست که اگر رعایت کنید، تأثیر خیلی بهتری روی آنهایی میگذارد که فرم شما را بررسی میکنند. مثلاً قبل از شروع توضیح هر کدام از دورههای کاری و شغلهایی که داشتید، با یک علامت مشخص کنید تا جدایی بندها و دورههای کاری، مشخص باشد و روانتر خوانده شوند. در دنیای کنونی، فناوری نوین، کار همه را خیلی ساده کرده است.
شما رزومه و اطلاعات خودتان را در یک یا چند سایت کاریابی وارد میکنید؛ حالا دیگر هر شرکتی به فردی با کارایی و مهارتهای شما احتیاج داشته باشد، در مرحله اول جستوجو را از میان آنهایی شروع میکند که در سوابق کاریشان، شغلهای مشابهی داشتند و آنها را نوشتهاند. پس حواستان باشد؛ اگر شرکتها از این روش در پیدا کردن نیروی کاریشان استفاده میکنند (که اکثراً هم در مرحله اول همین کار را میکنند) حتماً در رزومهتان سِمَت دقیق و عنوان کاریتان را بنویسید تا وقتی همان عبارات و کلمات کلیدی مربوط به کار و سِمَتها را تایپ میکنند، شما را پیدا کنند. به این ترتیب در دستهبندی کوچکتری قرار میگیرید. این مرحله اول بود!
● حوصله کنید
راهنمایی مجله PC PRO برای یافتن شغل در شرکتهای بزرگ IT جهان
http://www.aftab.ir/articles/economy_marketing_business/job/images/526afa5e0e585dbd076bcd63707e4038.jpg
به تدریج که جهان غرب، پسلرزههای رکود اقتصادی و ورشکستگیهای پی در پی را از سر میگذراند و این دوره به پایان خود نزدیک میشود، غولهای تکنولوژی و صاحبان صنایع به فکر استخدام نیروهای انسانی جدید، فعال و با انگیزه افتادهاند. این روزها اگر سری به وب سایت هر کدام از شرکتهای اَپل، گوگل و مایکروسافت بزنیم، میبینیم در سایتهای خود اعلام کردهاند که پُستهای خالی زیادی دارند. با این وصف، شاید بتوان برهه کنونی را بهترین موقعیت برای ورود و استخدام در این شرکتهای قدرتمند دانست.
اما چگونه میتوان صدها هزار رقیب کاری دیگر را که آنها هم مشتاق کار در این شرکتها هستند، پشت سر گذاشت و از میان این همه متقاضی، انتخاب شد؟ برای اینکه اطلاعات بیشتری داشته باشیم و بفهمیم که افراد مشابه چگونه شغلهای دلخواه خود را در این گونه شرکتهای معتبرIT جهان به دست آوردهاند، با چندین کارمند و عضو ثابت این شرکتها صحبت کردهایم تا بدانیم چه نکاتی را لازم است رعایت کنیم تا از میان متقاضیان متعدد انتخاب شویم و روند مصاحبه را هم با موفقیت بگذرانیم و شغل دلخواهمان را به دست بیاوریم. در این مقاله برای شما توضیح میدهیم که این شرکتها به دنبال چه افرادی، از نظر مهارتهای فنی و شخصیتی، هستند و بایستی رزومه خود را با چه اطلاعاتی پر کنید؛ و در مرحله دوم، چگونه برای یک مصاحبه موفقیت آمیز آماده شوید.
در هر حال از هم اکنون در ذهن شما این تصور باید وجود داشته باشد که روزی اسمتان در شرکت و روی درب اتاقتان ثبت میشود و جای پارکی اختصاصی برای ماشینتان در آنجا خواهید داشت. اما رسیدن به آن جایگاه راه و روش خاص خودش را دارد و متقاضیان باید از فیلتر یک دو جین گزینش و مصاحبه و مانند آن عبور کنند. باید دائم به خودتان یادآوری کنید که انگیزه قوی، بنیهای خستگیناپذیر، و ذهنی پویا و خلّاق دارید. در ادامه این مقاله، جزئیاتی را برای شما بیان میکنیم که با رعایت آنها میتوانید این مصاحبههای سخت و حرفهای را با موفقیت بگذرانید.
● یک پست خالی برای شما
اولین راه تماس با بخش استخدام و جذب نیروی این شرکتها، از طریق وب سایتهای آنهاست. هر سه شرکت مایکروسافت، اپل و گوگل، سمتهای خالی و شرایط مورد نیاز خود را به همراه فرم درخواست کار و اطلاعات ضروری دیگر که لازم است متقاضیان بدانند، به صورت آنلاین و دائمی روی سایتشان قرار میدهند و البته هر شرکت هم روند و شیوه خود را دارد. مثلاً مایکروسافت برای اینکه سایت را دائماً بهروز کند و فرصت این را داشته باشد تا اطلاعات متقاضیان را به سرعت چک کند، فقط شغلهای تمام وقت را روی سایت کاریابی خود قرار میدهد.
البته آژانسهای کاریابیای هم هستند که تخصصیتر عمل میکنند و اطلاعات مربوط به مشاغلی را عرضه میکنند که مهارت و تخصص ویژهای میطلبند. مثلاً مشاغل فنی تمام وقت توسط بخش کاریابی پنا بارکرز (Penna Barkers) روی سایت آن نشان داده میشود و اگر مشاغل نیمه وقت یا قراردادی را بخواهید باید قسمت Manpower آن را مشاهده و پُر کنید. در این میان مایکروسافت برای راحتی بیشتر افراد و گزینش بهتر و سریعتر، دستهبندیهای مختلفی بر اساس علاقه و معیارهای دیگر (مانند پیوند به سایت شغلیابی برای زنان به نشانی www.womenintechnology.co.uk) روی سایت خویش گذاشته است.
گوگل هم ترجیح میدهد در مرحله اول، افراد را از طریق آنلاین جذب و گزینش کند؛ (www.google.com/jobs) و افراد برتر را از میان همان سایتهای تخصصی و حرفهای کاریابی انتخاب کند. هدف آنها جذب نیروهای فعال و با استعداد است و برای همین هم با آژانسهای کاریابی مختلف و زیادی در ارتباط هستند تا با تبلیغات وسیع خود، هیچ فرد مشتاق و با استعدادی را از دست ندهند. اما اپل عمده تمرکز خود را روی تبلیغات و کاریابی در وب سایتهای شرکت خودش گذاشته؛ (www.apple.com/jobs) و در کنار آن از سایر آژانسهای کاریابی نیز برای شناسایی نیروی کار سمتهای خاص استفاده میکند.
البته این اواخر به دنبال یک سری تغییر و تحولاتی که در شرکت صورت گرفته، برخی روندها و عادتهای شرکت عوض شده است. یکی از مدیران اپل با این شرط که نامش فاش نشود، اظهار میدارد: «در حال حاضر توجه و تمرکز اپل در جذب نیروهای تازه از طریق افرادی است که میشناسد و از لحاظ کاری و شخصیتی مورد اعتمادش هستند.
مثلاً اگر ما به دنبال یک توسعه دهنده سیستم باشیم اول بررسی میکنیم که آیا در شبکه خودِ شرکت یا شرکتهای رقیب و مشابه، کسانی هستند که در این زمینه، حرفهای و به دردبخور باشند و به پیشرفت سیستم کمک کنند؟ اپل با همین شیوه اغلب نیروهای جدیدی را که لازم دارد جذب میکند؛ کسانی که که با عادات و روند کاری شرکت هم آشنایی دارند و هماهنگ هستند.»
● سماجت و پیگیری، شرط اول
قاعدتاً تارنمای شرکت، اولین و سادهترین راهی میباشد که همه متقاضیان امتحان میکنند. اما در مقابل برای افراد پیگیرتر راههای دیگری هم باز میشود. فراموش نکنید که همه این شرکتهای بزرگ علاقه زیادی به جذب استعدادهای ناب دارند تا پُستهای مهم را به دست افراد کارآمد و پرانرژی بسپارند و تا حد زیادی خیالشان از بابت پیشبرد امور راحت باشد.
این سه شرکت بزرگ از سایتها و شبکههای اجتماعی (جاهایی که افراد مختلفی از همه جای دنیا برای تبادل اطلاعات و گفتوگو جمع میشوند) مانند LinkedIn و فیس بوک هم برای تبلیغات و پیدا کردن افرادی که میخواهند، بهره میگیرند. مثلاً مایکروسافت تقریباً همیشه تبلیغات استخدامی خود را از طریق سایت LinkedIn انجام میدهد و هر بار هم ۵ هزار پوند برای این کار هزینه میکند. یکی از امکانات خیلی خوبی که این سایتها دارند آن است که کارفرمایان میتوانند با وارد کردن کلمات و عبارات کلیدی در مورد فرد مورد نظر خود، خیلی راحت و سریع از بین افرادی که درخواست دادهاند، آنهایی که ویژگیهای مورد نظر را دارند پیدا کنند.
شرکت اَپل در مورد فرهنگ و عادات رفتاری افرادی که استخدام میشوند، خیلی دقیق و حساس است و برای استخدام، تمرکز و تأکید خود را روی خلاقیت و اشتیاق افراد میگذارد. به قول خودشان، کارمندان اَپل، همگی آدمهای باهوش، خلاق و با انگیزهای هستند که روحیه مبارزه با مشکلات و چالشهای پی در پی را دارند.
مسئولان این شرکت عقیده دارند که: بهترین راه درک روند شرکت و کیفیت محصولات، این است که خودمان هم از همین محصولات استفاده کنیم. یعنی اگر کسی واقعاً این ویژگیهای شخصیتی و انگیزه بالا را داشته باشد، به جزئیات امر دقت کند و مسائل و نکات تازه را خوب و سریع یاد بگیرد، دیگر جای نگرانی نیست. سایر افراد شرکت به او کمک میکنند همه آن چیزهایی را که بلد نیست و جزئیات کاری را خیلی سریع یاد بگیرد و با گروه هماهنگ شود.
● یک رزومه خوب
تصور اکثر افراد از تقاضای کار و پر کردن فُرم، نوشتن دستی رزومه و ارسال فرمها و نامههای زیاد به شرکتها است. اما این اصلاً شیوه خوبی نیست. در حالی که اگر در سایتهای کاریابی فرم پر کنید و اخبار کار و شرکت را از طریق همان سایت دنبال کنید، مزیتهای فراوانی دارد. فرم شما هم محفوظ میماند و میتوانید در این مدت برای شرکتها، سایتها و کارهای دیگر هم اقدام کنید. باید به بهترین شکلی که میتوانید، در این فرمها درباره خودتان توضیح دهید.
آنهایی که فرم شما را میخوانند، وقت کمی دارند و این کارها را خیلی سریع انجام میدهند. در ضمن فرم و اطلاعات شما در کنار صدها هزار درخواست دیگر خواهد بود. شما باید در مجالی کوتاه با نکات مثبتی که از خودتان مینویسید آنها را مجذوب کار و شخصیتتان کنید. اگر این طور شد، حالا فرمتان را با دقت و کنجکاوی بیشتری بررسی میکنند و سؤالها شروع میشود. پس به هیچ وجه اهمیت تأثیر اولیه، که همان فرم رزومه شماست را، دست کم نگیرید و دقت کنید که مهارتها و تواناییها و همه آن چیزهای مرتبطی که بلد هستید را دقیق و کامل بنویسید و بگویید که با توجه به همه اینها، چرا خود را فرد مناسب این کار میدانید. سوابق شغلیتان را کامل و از آخرین تاریخ به عقب، بنویسید.
اگر هم قبلاً شغلی مشابه همینی که میخواهید بگیرید داشتید، آن(ها) را در فرم به صورت متمایز یا برجسته نشان دهید. در نوشتن رزومه هیچ قانون ثابت و اجباری وجود ندارد، اما یک سری نکات هست که اگر رعایت کنید، تأثیر خیلی بهتری روی آنهایی میگذارد که فرم شما را بررسی میکنند. مثلاً قبل از شروع توضیح هر کدام از دورههای کاری و شغلهایی که داشتید، با یک علامت مشخص کنید تا جدایی بندها و دورههای کاری، مشخص باشد و روانتر خوانده شوند. در دنیای کنونی، فناوری نوین، کار همه را خیلی ساده کرده است.
شما رزومه و اطلاعات خودتان را در یک یا چند سایت کاریابی وارد میکنید؛ حالا دیگر هر شرکتی به فردی با کارایی و مهارتهای شما احتیاج داشته باشد، در مرحله اول جستوجو را از میان آنهایی شروع میکند که در سوابق کاریشان، شغلهای مشابهی داشتند و آنها را نوشتهاند. پس حواستان باشد؛ اگر شرکتها از این روش در پیدا کردن نیروی کاریشان استفاده میکنند (که اکثراً هم در مرحله اول همین کار را میکنند) حتماً در رزومهتان سِمَت دقیق و عنوان کاریتان را بنویسید تا وقتی همان عبارات و کلمات کلیدی مربوط به کار و سِمَتها را تایپ میکنند، شما را پیدا کنند. به این ترتیب در دستهبندی کوچکتری قرار میگیرید. این مرحله اول بود!
● حوصله کنید