*میشا*
14th June 2010, 06:34 PM
http://www.aftab.ir/articles/computer_internet_infortmation_technology/internet_network/images/8f0c7dc92f208328fd9f3bd0378f66d4.jpg
موارد مختلفی توسط متخصصان و اساتید دانشگاهی در زمینهی نامگذاری شرکتها یا وبسایتها معرفی شده است که میتواند شما را در انتخاب بهترین عنوان برای یک وبسایت یاری رساند.
همهی افرادی که تا به حال نشانگر ماوس خود را بر روی بخش «نام کاربر» در صفحهی وبسایتی متوقف کردهاند میدانند که ابداع یک نام برای وبسایت، وبلاگ یا نام کاربری سختتر از چیزی است که تصور میرود زیرا این نام باید به گونهای انتخاب شود که به یاد سپردنی بوده و کاربر سال آینده از آن متنفر نباشد.
اساتید رسانههای جمعی و متخصصان نامگذاری، شیوههای قابل استفادهای برای نامگذاری مناسب برای یک وبسایت یا هر صفحهی اینترنتی دیگری را مورد بررسی قرار داده اند.
● چگونه آغاز کنیم؟
«کریستوفر جانسون» مشاور نامگذاری و نویسندهی وبلاگ The Name Inspector معتقد است یافتن نام مناسب را باید با لیستی از کلمات کلیدی که به وبسایت، وبلاگ یا شرکت مورد نظر در ارتباط است آغاز کرد. سپس به بررسی مفاهیم و ریشهشناسی کلمات انتخاب شده پرداخت تا شاید گزینههای بیشتر و مناسبتری یافته شود.
در ابداع یک نام میتوان از واژههای مرکب، واژههای چند بخشی و ترکیبی، افزودن پیشوند یا پسوند، یا اصطلاحات استفاده کرد. پس از تهیهی لیست نهایی از واژههای مناسب باید از خود پرسید آیا واژههای این لیست مفهومی دارند؟ نکتهی منفی در رابطه با این اسامی، خسته کننده بودن و عام بودن آنها است و در عین حال معمولا" نام دامنه همراه این اسامی از قبل اشغال شده است.
ابداع یک نام برای وبسایت، وبلاگ یا نام کاربری سختتر از چیزی است که تصور میرود زیرا این نام باید به گونهای انتخاب شود که به یاد سپردنی بوده و کاربر سال آینده از آن متنفر نباشد.
● نامهای انتخابی مفهومی دارند؟
میتوان نامها را بر اساس نحوهی ارتباط آنها با مخاطب دستهبندی کرد. به گفتهی «نینا بکهارد» رئیس شرکت نامگذاری The Naming Group، آژانسی که نامگذاری شرکتهایی از قبیل Walmart، پوما و Target را به عهده داشته است طیفی از اسامی وجود دارد که از اسامی توصیفی که مستقیما" دربارهی فواید یک محصول یا ویژگیهای آن اطلاعرسانی میکند آغاز شده و به اسامی پوچ که هیچ مفهوم یرا در رابطه با محصول ارائه نمیکند، ختم میشود.
برخی از اسامی به سرعت اطلاعاتی را در رابطه با محصول و ویژگیهای آن ارائه میکنند. این اسامی ساده و قابل درک بوده و به مخاطبان یا مشتریان امکان درک سادهی گرایش و تواناییهای یک شرکت یا وبسایت را خواهد داد. با این حال استفاده از این اسامی برای صنایع رو به رشد از قبیل صنایع وابسته به تکنولوژی از محدودیتهای زیادی برخوردار است زیرا در این صنایع دانستههای امروز به سرعت کهنه شده و تغییر پیدا میکنند، تحت چنین شرایطی یک نام میتواند به یک زندان تبدیل شود، مشابه نام شرکت AT&T که T آخر از ابتدای واژهی Telagraph برگرفته شده است.
● ... یا مفهومی ندارند؟
بکهارد معتقد است نامهای پوچ میتوانند نامهایی کاملا" ساختگی باشند مانند Kodak یا نامهایی از زبانهای دیگر باشند مانند Hulu که برگرفته از زبان چینی باستانی است و یا حتی میتوانند به اندازهای مبهم باشند که افراد آن را در قالب نامی ساختگی ترجمه کنند. نمونهی بارز این نوع از نامها Google مشهور استکه از واژهی Googol به معنی عدد یک به همراه ۱۰۰ صفر در برابرش برگرفته شده است.
این نوع از نامها سرگرم کنندهتر بوده و میتوانند شرکت یا یک وبسایت را از میان خیل نامهایی که مورد استفاده قرار میگیرند مجزا سازد. همچنین این نامها زیرکانهتر از نامهای توصیفی بوده و تفاوت خود را با نامهای عادی به خوبی به رخ میکشند. با این حال نباید بررسی مفهوم نام انتخاب شده را در زبانهای دیگر فراموش کرد زیرا وجود مفهومی ناخواسته و نا آگاهانه میتواند نامی که به سختی و با دقت انتخاب شده است را به استهزا بکشاند.
در صورت عدم استفاده از نامهای توصیفی یا نامهای پوچ میتوان از نامهایی میان این دو نوع استفاده کرد. اسامی مانند Apple یا Yahoo به صورت غیرمستقیم به ارزشهایی از برند اشاره دارند که پایهگذاران آن به شناخته شدن و شهرت یافتن در آن زمینه علاقمندند.
● آیا نامها تأثیرگذار خواهند بود؟
هیچ چیز سریعتر از وجود نامی مشابه در اینترنت نمیتواند نامی که به سختی و دقت انتخاب یا ساخته شده است را به ورطهی نابودی بکشاند و گاهی اوقات در جستجوی نامها دامنه بهنظر میرسد تمامی گزینههای ممکن اشغال شدهاند. یکی از راههای پیشنهادی برای غلبه بر این مشکل استفاده از غلط املایی، واژههای ساختگی یا مرکب است، مشابه آنچه در نامگذاری سایتهای Flickr، Digg یا Topix رخ داده است.
به گفتهی جانسون موتورهای جستجو بر روی شیوهی نامگذاری افراد تأثیر گذاشته است. از آنجا که افراد مختلف در جستجو برای یافتن یا خلق نامهای بدیع و جدید هستند تا نام سایت آنها تنها گزینه در نتیجهی جستجو در موتور جستجوی گوگل بهشمار رود، از این رو از واژههای محبوب موجود در موتورهای جستجو در کنار نامهای منتخب خود استفاده میکنند تا به این شکل جایگاه خود را در جستجوهای اینترنتی بهبود بخشند. شیوهای که به اعتقاد برخی از متخصصان و از دیدگاه نامگذاری برندها استراتژی شکست خوردهای است.
استفاده از ریتم و تم موسیقیایی در نامگذاری میتواند جذابیت و دوام نامهای انتخاب شده را بهبود بخشد.
● آیا نام فراگیر خواهد شد؟
استفاده از ریتم و تم موسیقیایی در نامگذاری میتواند جذابیت و دوام نامهای انتخاب شده را بهبود بخشد. قافیه، تکرار و تکرار یک صدا یا واجآرایی میتواند نام نهایی یک محصول، سایت یا شرکت را به سوی تبدیل شدن به نامی فراموش نشدنی هدایت کند.
در عین حال بکهارد معتقد است استفاده از بخشهای مختلف دستوری یک واژه در نامگذاری نیز تأثیر بسزایی در محبوب شدن نامهای نهایی دارد. برای مثال نام LinkedIn را میتوان بهعنوان یک فعل، صفت یا اسم استفاده کرد. به اعتقاد بکهارد زمانی که یک نام بتواند از میان بخشهای مختلف دستوری یک واژه عبور کند، میتواند به نامی فراگیر تبدیل شود.
تلفظ، هجا و درک و نگارش نام انتخاب شده باید آسان باشد. همچنین کوتاه بودن آن نیز در بسیاری از موارد میتواند به شهرت و محبوبیت آن بیافزاید. با این همه در صورتی که نام انتخاب شده مفهوم عمیقی داشته باشد میتوان بدون در نظر گرفتن همهی قوانین و معیارها آن را بهعنوان نام نهایی یک وبسایت برگزید.
به نقل از آفتاب
موارد مختلفی توسط متخصصان و اساتید دانشگاهی در زمینهی نامگذاری شرکتها یا وبسایتها معرفی شده است که میتواند شما را در انتخاب بهترین عنوان برای یک وبسایت یاری رساند.
همهی افرادی که تا به حال نشانگر ماوس خود را بر روی بخش «نام کاربر» در صفحهی وبسایتی متوقف کردهاند میدانند که ابداع یک نام برای وبسایت، وبلاگ یا نام کاربری سختتر از چیزی است که تصور میرود زیرا این نام باید به گونهای انتخاب شود که به یاد سپردنی بوده و کاربر سال آینده از آن متنفر نباشد.
اساتید رسانههای جمعی و متخصصان نامگذاری، شیوههای قابل استفادهای برای نامگذاری مناسب برای یک وبسایت یا هر صفحهی اینترنتی دیگری را مورد بررسی قرار داده اند.
● چگونه آغاز کنیم؟
«کریستوفر جانسون» مشاور نامگذاری و نویسندهی وبلاگ The Name Inspector معتقد است یافتن نام مناسب را باید با لیستی از کلمات کلیدی که به وبسایت، وبلاگ یا شرکت مورد نظر در ارتباط است آغاز کرد. سپس به بررسی مفاهیم و ریشهشناسی کلمات انتخاب شده پرداخت تا شاید گزینههای بیشتر و مناسبتری یافته شود.
در ابداع یک نام میتوان از واژههای مرکب، واژههای چند بخشی و ترکیبی، افزودن پیشوند یا پسوند، یا اصطلاحات استفاده کرد. پس از تهیهی لیست نهایی از واژههای مناسب باید از خود پرسید آیا واژههای این لیست مفهومی دارند؟ نکتهی منفی در رابطه با این اسامی، خسته کننده بودن و عام بودن آنها است و در عین حال معمولا" نام دامنه همراه این اسامی از قبل اشغال شده است.
ابداع یک نام برای وبسایت، وبلاگ یا نام کاربری سختتر از چیزی است که تصور میرود زیرا این نام باید به گونهای انتخاب شود که به یاد سپردنی بوده و کاربر سال آینده از آن متنفر نباشد.
● نامهای انتخابی مفهومی دارند؟
میتوان نامها را بر اساس نحوهی ارتباط آنها با مخاطب دستهبندی کرد. به گفتهی «نینا بکهارد» رئیس شرکت نامگذاری The Naming Group، آژانسی که نامگذاری شرکتهایی از قبیل Walmart، پوما و Target را به عهده داشته است طیفی از اسامی وجود دارد که از اسامی توصیفی که مستقیما" دربارهی فواید یک محصول یا ویژگیهای آن اطلاعرسانی میکند آغاز شده و به اسامی پوچ که هیچ مفهوم یرا در رابطه با محصول ارائه نمیکند، ختم میشود.
برخی از اسامی به سرعت اطلاعاتی را در رابطه با محصول و ویژگیهای آن ارائه میکنند. این اسامی ساده و قابل درک بوده و به مخاطبان یا مشتریان امکان درک سادهی گرایش و تواناییهای یک شرکت یا وبسایت را خواهد داد. با این حال استفاده از این اسامی برای صنایع رو به رشد از قبیل صنایع وابسته به تکنولوژی از محدودیتهای زیادی برخوردار است زیرا در این صنایع دانستههای امروز به سرعت کهنه شده و تغییر پیدا میکنند، تحت چنین شرایطی یک نام میتواند به یک زندان تبدیل شود، مشابه نام شرکت AT&T که T آخر از ابتدای واژهی Telagraph برگرفته شده است.
● ... یا مفهومی ندارند؟
بکهارد معتقد است نامهای پوچ میتوانند نامهایی کاملا" ساختگی باشند مانند Kodak یا نامهایی از زبانهای دیگر باشند مانند Hulu که برگرفته از زبان چینی باستانی است و یا حتی میتوانند به اندازهای مبهم باشند که افراد آن را در قالب نامی ساختگی ترجمه کنند. نمونهی بارز این نوع از نامها Google مشهور استکه از واژهی Googol به معنی عدد یک به همراه ۱۰۰ صفر در برابرش برگرفته شده است.
این نوع از نامها سرگرم کنندهتر بوده و میتوانند شرکت یا یک وبسایت را از میان خیل نامهایی که مورد استفاده قرار میگیرند مجزا سازد. همچنین این نامها زیرکانهتر از نامهای توصیفی بوده و تفاوت خود را با نامهای عادی به خوبی به رخ میکشند. با این حال نباید بررسی مفهوم نام انتخاب شده را در زبانهای دیگر فراموش کرد زیرا وجود مفهومی ناخواسته و نا آگاهانه میتواند نامی که به سختی و با دقت انتخاب شده است را به استهزا بکشاند.
در صورت عدم استفاده از نامهای توصیفی یا نامهای پوچ میتوان از نامهایی میان این دو نوع استفاده کرد. اسامی مانند Apple یا Yahoo به صورت غیرمستقیم به ارزشهایی از برند اشاره دارند که پایهگذاران آن به شناخته شدن و شهرت یافتن در آن زمینه علاقمندند.
● آیا نامها تأثیرگذار خواهند بود؟
هیچ چیز سریعتر از وجود نامی مشابه در اینترنت نمیتواند نامی که به سختی و دقت انتخاب یا ساخته شده است را به ورطهی نابودی بکشاند و گاهی اوقات در جستجوی نامها دامنه بهنظر میرسد تمامی گزینههای ممکن اشغال شدهاند. یکی از راههای پیشنهادی برای غلبه بر این مشکل استفاده از غلط املایی، واژههای ساختگی یا مرکب است، مشابه آنچه در نامگذاری سایتهای Flickr، Digg یا Topix رخ داده است.
به گفتهی جانسون موتورهای جستجو بر روی شیوهی نامگذاری افراد تأثیر گذاشته است. از آنجا که افراد مختلف در جستجو برای یافتن یا خلق نامهای بدیع و جدید هستند تا نام سایت آنها تنها گزینه در نتیجهی جستجو در موتور جستجوی گوگل بهشمار رود، از این رو از واژههای محبوب موجود در موتورهای جستجو در کنار نامهای منتخب خود استفاده میکنند تا به این شکل جایگاه خود را در جستجوهای اینترنتی بهبود بخشند. شیوهای که به اعتقاد برخی از متخصصان و از دیدگاه نامگذاری برندها استراتژی شکست خوردهای است.
استفاده از ریتم و تم موسیقیایی در نامگذاری میتواند جذابیت و دوام نامهای انتخاب شده را بهبود بخشد.
● آیا نام فراگیر خواهد شد؟
استفاده از ریتم و تم موسیقیایی در نامگذاری میتواند جذابیت و دوام نامهای انتخاب شده را بهبود بخشد. قافیه، تکرار و تکرار یک صدا یا واجآرایی میتواند نام نهایی یک محصول، سایت یا شرکت را به سوی تبدیل شدن به نامی فراموش نشدنی هدایت کند.
در عین حال بکهارد معتقد است استفاده از بخشهای مختلف دستوری یک واژه در نامگذاری نیز تأثیر بسزایی در محبوب شدن نامهای نهایی دارد. برای مثال نام LinkedIn را میتوان بهعنوان یک فعل، صفت یا اسم استفاده کرد. به اعتقاد بکهارد زمانی که یک نام بتواند از میان بخشهای مختلف دستوری یک واژه عبور کند، میتواند به نامی فراگیر تبدیل شود.
تلفظ، هجا و درک و نگارش نام انتخاب شده باید آسان باشد. همچنین کوتاه بودن آن نیز در بسیاری از موارد میتواند به شهرت و محبوبیت آن بیافزاید. با این همه در صورتی که نام انتخاب شده مفهوم عمیقی داشته باشد میتوان بدون در نظر گرفتن همهی قوانین و معیارها آن را بهعنوان نام نهایی یک وبسایت برگزید.
به نقل از آفتاب