moji5
13th June 2010, 10:30 PM
دانشمندان دو برابر شدن کارایی خودروها را وعده دادند: تولید مادهای جدید با قابلیت تبدیل گرمای مازاد موتور به برق
پژوهشگران موفق به ابداع ماده جدیدی شدهاند که به گفته آنها میتواند با تبدیل حرارت مازاد موتور به الکتریسته، کارایی خودروها را افزایش دهد.
این پژوهشگران با انتشار خبر دستاورد جدید خود در مجله «ساینس»، اعلام کردند که این ماده جدید دو برابر هر نوع ماده دیگری که هم اکنون در بازار موجود است، کارایی دارد.
جوزف هرمنز، پژوهشگر اصلی پروژه و محقق افتخاری اوهایو در مرکز نانو فنآوری دانشگاه ایالتی اوهایو در این باره اظهار کرد: از همین فنآوری میتوان در تامین انرژی ژنراتورها و پمپهای حرارتی استفاده کرد.
این مواد در زمره «مواد ترموالکتریک» یا «گرما الکتریکی»هستند که میزان کارایی آنها بر اساس این که چه مقدار حرارت را میتوانند در دیگهای مشخص به جریان برق تبدیل کنند دسته بندی میشود.
پیش از این، کارامدترین مادهای که در سطح تجاری در ژنراتورهای برق «ترموالکتریکی» مورد استفاده قرار میگرفت آلیاژی موسوم به تلوئورید سرب داپت شده با سدیم بود، در حالی که ماده جدید موسوم به تلوئورید سرب داپت شده با تلور دو برابر نمونه قبلی کارایی دارد.
آنچه برای هرمنز بیشتر حائز اهمیت بوده این است که ماده جدید بین دمای 450 و 950 درجه فارنهایت بیشترین کارایی را دارد ــ که میزان دمای معمول برای سیستمهای برق از جمله موتورهای خودروها است.
برخی از کارشناسان تاکید دارند که تنها حدود 25 درصد از انرژی تولید شده توسط یک موتور عادی بنزینی برای حرکت خودرو یا انرژی دادن به قطعات آن استفاده میشود در حالی که نزدیک به 60 درصد آن از طریق گرما هدر میرود که بیشتر آن نیز از راه اگزوز خودرو خارج میشود، در نتیجه یک وسیله «ترموالکتریک» میتواند این حرارت مازاد را به دام انداخته و از آن استفاده بهینه انجام دهد.
ایسنا
پژوهشگران موفق به ابداع ماده جدیدی شدهاند که به گفته آنها میتواند با تبدیل حرارت مازاد موتور به الکتریسته، کارایی خودروها را افزایش دهد.
این پژوهشگران با انتشار خبر دستاورد جدید خود در مجله «ساینس»، اعلام کردند که این ماده جدید دو برابر هر نوع ماده دیگری که هم اکنون در بازار موجود است، کارایی دارد.
جوزف هرمنز، پژوهشگر اصلی پروژه و محقق افتخاری اوهایو در مرکز نانو فنآوری دانشگاه ایالتی اوهایو در این باره اظهار کرد: از همین فنآوری میتوان در تامین انرژی ژنراتورها و پمپهای حرارتی استفاده کرد.
این مواد در زمره «مواد ترموالکتریک» یا «گرما الکتریکی»هستند که میزان کارایی آنها بر اساس این که چه مقدار حرارت را میتوانند در دیگهای مشخص به جریان برق تبدیل کنند دسته بندی میشود.
پیش از این، کارامدترین مادهای که در سطح تجاری در ژنراتورهای برق «ترموالکتریکی» مورد استفاده قرار میگرفت آلیاژی موسوم به تلوئورید سرب داپت شده با سدیم بود، در حالی که ماده جدید موسوم به تلوئورید سرب داپت شده با تلور دو برابر نمونه قبلی کارایی دارد.
آنچه برای هرمنز بیشتر حائز اهمیت بوده این است که ماده جدید بین دمای 450 و 950 درجه فارنهایت بیشترین کارایی را دارد ــ که میزان دمای معمول برای سیستمهای برق از جمله موتورهای خودروها است.
برخی از کارشناسان تاکید دارند که تنها حدود 25 درصد از انرژی تولید شده توسط یک موتور عادی بنزینی برای حرکت خودرو یا انرژی دادن به قطعات آن استفاده میشود در حالی که نزدیک به 60 درصد آن از طریق گرما هدر میرود که بیشتر آن نیز از راه اگزوز خودرو خارج میشود، در نتیجه یک وسیله «ترموالکتریک» میتواند این حرارت مازاد را به دام انداخته و از آن استفاده بهینه انجام دهد.
ایسنا