PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : بررسی وبلاگ های زنجیره ای دراویش



Admin
4th June 2010, 04:06 PM
بررسی وبلاگ های زنجیره ای دراویش

http://nahad-modares.com/UCfiles/uc/89/daravish.jpg


منبع: سایت مقام معظم رهبری ( دانشگاه تربیت مدرس )
http://www.nahad-modares.com

Admin
4th June 2010, 04:18 PM
مقدمه
گسترش رويكرد جامعه و به ويژه جمعيت جوان كشور به شبكه جهاني اينترنت ، آسيب‌هاي جدي را فرا روي نظام ، انقلاب و ايران اسلامي قرار داده است .
حضور روزانه 11 ميليون كاربر ايراني در شبكه جهاني اينترنت بسيار قابل تامل است و تاسف‌بار اين كه اين حضور بيش از آن كه در محيط‌هاي علمي ، پژوهشي و فرهنگي باشد در فضاهاي نسبتا آلوده‌اي مانند چت‌روم‌ها ، سايت‌هاي مبتذل و به تازگي وبلاگ‌نويسي بوده‌است.
پديده وبلاگ‌نويسي در جامعه ما بسيار نو ظهور است و عمر آن كمتر از يك دهه ارزيابي مي‌شود . اما بسيار رو به گسترش است اين پديده بيشتر از سوي نويسندگان جوان و البته برخي از جريان‌هاي مشكوك سياسي، فرهنگي‌، اجتماعي و اقتصادي تقويت مي‌شود .
در اين نوشتار با استفاده از دو روش مطالعاتي و ميداني سير فعاليت وبلاگ و وب‌سايت‌هاي زنجيره‌اي وابسته به يك فرقه دراويش ترسيم شده‌است .


پژوهش در يك نگاه


http://nahad-modares.com/UCfiles/uc/89/daravish2.JPG

http://nahad-modares.com/UCfiles/uc/89/daravish3.JPG
http://nahad-modares.com/UCfiles/uc/89/daravish4.JPG
http://nahad-modares.com/UCfiles/uc/89/daravish5.JPG

Admin
4th June 2010, 04:30 PM
جدول شناسايي پايگاه‌هاي اينترنتي وابسته به فرقه نعمت‌الهي

http://nahad-modares.com/UCfiles/uc/89/daravish6.JPG

Admin
4th June 2010, 04:33 PM
1) زمينه‌ها و بسترها

الف) نسبت سواد و استفاده از ابزارهاي فني
طبق بررسي هاي به عمل آمده سطح سواد وابستگان به فرقه نعمت‌الهي گنابادي از ساير فرق نظير قادريه ، خاكساريه و ... بالاتر بوده و طبيعي است برخورداري از سطح سواد بالاتر
امكان و احتمال آشنايي بيشتر اين افراد را با رايانه و اينترنت فراهم ميآورد.

ب) ميل به تبليغ
به طور كلي برخي از فرق دراويش علاقه‌اي به جذب و تبليغ مباني فكري و عقيدتي خود ندارند و به نوعي خاص درون‌گرا هستند.
اما درست در نقطه مقابل آنان ،فرقه‌هايي نيز وجود دارند كه اشتهاي پايان‌نا‌پذيري به جذب مريدان بيشتر دارند .
فرقه نعمت‌الهي گنابادي كه فعاليت آنان در اينترنت مورد پژوهش قرار مي‌گيرد از جمله فرقي است كه اقطاب آن در مراحل اوليه جذب مريدان همزمان يك انديشه و انگيزه براي تبليغ فرقه و قطب را به آنان القاء مي‌كند كه مسلما اين روش ميل افراد را براي انتخاب روش‌هاي جديد براي تبليغ و در نتيجه توجه به اينترنت ( به عنوان وسيله‌اي فراگير و موثر) افزايش مي‌دهد.

ج) مقابله با تهديدات
حركت مردمي امت حزب‌ا... قم و تخريب خانقاه«شريعت» قطب فرقه در شهر مقدس قم
« حس ويژه‌اي » را در ميان دراويش مبني بر اينكه در معرض خطر تهديدات و نابودي كامل قرار دارند ايجاد كرد ، كه البته نقش محرك اقطاب نيز بسيار در اين ميان قابل توجه است.
به گونه‌اي كه تاكنون يكي از شعارهاي اصلي فعالان اينترنتي اين فرقه « جلوگيري از تخريب ساير اماكن » بوده است.

د) وضعيت مالي هواداران
آمارهاي ثبت شده در كشورمان نشان مي دهد ،كه اگرچه وبلاگ‌نويسي و حتي راه‌اندازي و اداره سايت‌هاي مختلف منحصر به افراد خاص نيست اما نسبت وبلاگ‌نويساني كه به لحاظ مالي در سطح متوسط به بالا قرار دارند از تعداد ساير گروه‌هاي اقتصادي جامعه بيشتر است.
براساس نتايج به دست آمده از يك تحقيق ميداني ، فعالان اينترنتي فرقه نعمت‌الهي گنابادي از سطح مالي مناسبي برخوردار هستند .اين وضعيت مالي امكان تهيه ملزومات فني و هزينه‌هاي جاري را در اختيار فعالان وبلاگ‌نويس قرار مي‌دهد.

2) گسترش وبلاگ‌نويسي فرقه‌گرا (عوامل محرك)
الف) برگزاري كلاس‌هاي مرتبط
كادر اجرايي خانقاه‌هاي كشور در قالب انجمن‌هاي خيريه و ... در آغاز سال 1385 اقدام به برپايي كلاس‌هاي آموزشي رايانه‌ با هدف تشويق و ترغيب افراد به وبلاگ‌نويسي كرده‌اند.
اين پروژه در مرحله اول با استفاده از سايت رايانه‌اي مجهز وابسته به دراويش در چند نقطه تهران از جمله ضلع جنوبي پارك شهر- خيابان بهشت حسينيه امير سليماني و توسط خيريه رضا دنبال شد. و در مرحله دوم در خانقاه كرج به نشاني ميدان توحيد ـ محله اصفهاني‌ها ـ
كوچه كشاورز پلاك 20 با مسئوليت محمد علي تابان ادامه يافت.
در اين پروژه گروهي از وبلاگ‌نويسان بنابر توصيه مشايخ موضوعات متعددي نيز در دستور كار وبلاگ‌نويسان سازمان‌دهي شده قرار دادند كه از اولويت كاري اين گروه از وبلاگ‌نويسان « اخبار فرقه » و اعلام « برنامه‌هاي خاص » و گزارش هر گونه برخورد قانوني
با اقطاب را مي‌توان ياد كرد :
اما براي تكميل ادعاهاي متصوفه نيز موضوعاتي نظير موارد ذيل در اختيار افراد قرار داده شده‌است .

تصوف و فقه
تصوف و سياست
تصوف و تاريخ
تصوف و تمدن
تصوف و فرهنگ
تصوف و علوم پايه
تصوف و حقوق
تصوف در اديان
تصوف در مسيحيت
تصوف در يهوديت
تصوف در اديان شرق
تصوف بودايي
تصوف هندويي
تصوف سرخپوستي
تصوف در مكتب كنفوسيوس
تصوف در مكتب ذن
تصوف در هندوستان
تصوف در چين
تصوف در كشورهاي شمال ايران
تصوف در شمار آفريقا
تصوف در آمريكاي لاتين
سلاسل صوفيه در ايران و جهان
تصوف در طبقه علما
تصوف و اقتصاد
تصوف و مديريت
تصوف و روانشناسي
تصوف و مردم‌شناسي
تصوف و ارتباطات اجتماعي
تصوف تطبيقي
تصوف نظري
تصوف علمي
تصوف و عشق
تصوف و عقل
تصوف و ادبيات
تصوف و نثر
تصوف و نظم
تصوف و علوم
تصوف و زيبايي‌شناسي
تصوف و تربيت
تصوف و طب
تصوف و اطلاع‌رساني
مطالب جديد در سايت‌هاي صوفيه فارسي
مطالب جديد در سايت‌هاي صوفيه انگليسي
كتابشناسي و متون عرفان و تصوف
زندگينامه بزرگان صوفيه
خلاصه كتب عرفاني
تصوف و اخلاق
تصوف و قرآن و تفاسير
تصوف و كتب آسماني


ب) درخواست مستقيم اقطاب از مريدان
در كنار ساير اقدامات آنچه بيش از ساير موارد هواداران صوفيه را به فعاليت اينترنتي تشويق كرده است اعلام مستقيم اقطاب و درخواست آنها براي به اصطلاح اطلاع‌رساني در اينترنت بوده است.

در همين رابطه « سيداحمد شريعت » ، « شمس‌الدين حائري » ، « يوسف مرداني »
و « عليرضا جذبي » به گسترش پديده وبلاگ‌نويسي در ميان هواداران پرداخته‌اند.
به طور مثال « جذبي » در كلاس‌هاي برگزارشده در خانقاه كرج به منظور تشويق شركت‌كنندگان حضور پيدا مي‌كند و برخي جلسات نيز تا پايان ساعت كاري حضور دارد كه خود حاكي از ميزان توجه سران فرقه به راه‌اندازي سايت‌ها و وبلاگ‌‌هاي زنجيره‌اي در آن مقطع زماني است .

البته ذكر اين نكته ضروري است كه با اعلام و كمك اقطاب افرادي نيز براي انتشار و ترجمه ستون مختلف وبلاگ‌هاي مرتبط به زبان‌هاي انگليسي ، عربي ، فرانسه ، اسپانيولي ، آلماني و روسي فراخوان و به كار‌گيري مي‌شوند .

ج) اختصاص فضا و امكانات
براساس بررسي‌ها و تحقيقات ميداني به عمل آمده امكانات فني با چند روش در اختيار صوفيان وبلاگ‌نويس قرار گرفته است:
يكي از مهمترين اقدامات اختصاص يك اتاق به همراه خط تلفن و ...در خانقاه‌هاي فرقه در سراسر كشور به امور اينترنت بوده است.
ديگر اقدام قابل توجه استفاده فعالان اينترنتي فرقه از مجموعه‌هاي اقتصادي ،خيريه و... است كه به نحو مستقيم به فرقه وابسته هستند ، ساختمان‌هايي با مالكيت خيريه رضا در تهران مصداق بارزي در اين باره هستند.
راه‌اندازي 2 يا 3 كافي‌نت در نقاط مختلف استان تهران از جمله ‌كافي‌نت « سورن » در شهرستان كرج روش ديگري است كه براي ارائه امكانات برگزيده‌اند.
اين كافي‌نت بيش از 2 سال است كه توسط « حميد اروجي » از اعضاي جذب شده توسط هيات علويون به دراويش كرج راه‌اندازي شده است.
« حميد اروجي » از طرف خانواده مادري خود با نام خانوادگي « عرفاني » با چند نفر از منافقين و معدومين وابستگي فاميلي دارد . مشاهدات عيني حاكي است كه اعضاي فرقه به كافي‌نت مذكور رفت و آمد دارند و در امور اداره آن به جز اروجي يكي از عوامل اجرايي فرقه نيز فعاليت چشمگيري دارد.

Admin
4th June 2010, 04:39 PM
3) اهداف
مطالعه محتواي وبلاگ‌ها و سايت‌هاي راه‌اندازي شده تا حدودي از اهداف گردانندگان و مديران آنها پرده بر مي‌دارد كه در ذيل به طور اجمالي به برخي از آنها اشاره مي‌شود .

الف) مظلوم‌نمايي
اوج اقدامات و يكي از اصلي‌ترين اهداف دراويش از فعاليت اينترنتي مظلوم‌نمايي است به نحوي كه انتشار تصاوير متعدد از افرادي كه مضروب شده‌اند و يا درج گزارشات از درگيري‌هاي قم و انتخاب نوع خاصي از متون مبني بر حضور « پيرمردان » ، « زنان » و « كودكان » همگي دلالت بر تلاش آنها بر مظلوم نمايي دارد .

به طور مثال نويسنده وبلاگ مخرب « شباهنگ قم » مي‌نويسد :
« ساعت حدود 10 بود . به نزديك ميدان شهدا (چهارراه بيمارستان) رسيدم كه ديدم برق آمده و به ظاهر راه‌ها باز شده ، اما هنوز هم ازدحام جمعيت وجود داشت . هيچ وقت اين همه بي‌سيم به دست (اطلاعاتي) يك جا نديده بودم !
تعدادي از دوستانم را ديدم كه مبهوت در گوشه‌اي از ميدان ايستاده بودند . دانستم كه كار به پايان رسيده ‌است . در وسط خيابان تعدادي لنگ كفش‌هاي پاره و خاكي روي هم جمع شده‌بودند . پيدا بود كه بايد متعلق به دراويش باشد ... (استفاده از تكنيك برجسته‌سازي براي جنگ رواني و مظلوم‌نمايي)
... يك سرباز ضد‌شورش با سپر و باتوم بزرگ و كلاه خود از مقابلم با حالتي پيروز‌مندانه عبور كرد . احساس بدي از ديدن آن كفش‌پاره‌ها و اين سرباز به من دست
داد ... جلوتر رفتم . تا حدودي راه باز شده ‌بود بنابراين سعي كردم تا آنجا كه امكان دارد به سمت حسينيه بروم . هنوز جمعيت زيادي اطراف كوچة حسينيه ايستاده بودند . صحنه‌اي را كه ديدم باور نكردم ! ساختمان پزشكي كه در جلوي حسينيه قرار داشت تبديل به ويرانه‌اي سوخته شده‌بود و مامورين اطلاعات در بالاي تراس و پشت‌بام آن با بي‌سيم‌هايشان ايستاده بودند و ماشين نيروي انتظامي كه در ميان جمعيت بود مدام در بلندگو از حضور مردم تشكر مي‌كرد و مي‌خواست كه مردم متفرق شوند ! ... (اين عبارت نيز مي‌خواهد القا كند كه حتي به مراكز درماني دراويش هم ظلم مي‌شود)

طلبه‌اي در ميان جمعيت بلند بلند بر ضد دراويش شعار مي‌داد و البته كسي با او همنوايي نمي‌كرد ، بيشتر افراد ايستاده بودند تا اين فيلم ادامه پيدا كند و شايد چنان علاقه‌اي نداشتند كه اين بازي هيجان‌برانگيز به اين زودي‌ها تمام شود ... اما ديگر ادامه‌اي در كار نبود ! گرگ ، گوسفند را دريده بود و ديگر قرباني‌اي وجود نداشت ... »

ب) تلاش براي جذب هواداران
از جمله ديگر اهداف تصوف در فعاليت در اينترنت جذب كار براني است كه به تعداد قابل توجهي همه روزه در اينترنت به دنبال مطالب گوناگون هستند.
دراويش در اين خصوص از راه انتشار مطالب و جذب از راه گفتگوي آنلاين به جذب نفرات جديدي براي فرقه مي‌پردازند .

ج) گسترش فشار بر نظام
از مهمترين اهداف راه اندازي سايت‌ها ايجاد زمينه گسترش و فشار سياسي به نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بوده است.
اگر نگاهي دقيق‌تر به مقوله فعاليت اين سايت‌ها و وبلاگ‌ها داشته‌باشيم به وضوح خطي از تامين اخبار گوناگون كه آثار بسيار مخربي را هم بر روي افكار عمومي خواهد داشت نمايان مي‌شود .
در واقع نوعي از « دست به دامان » ‌بيگانه شدن را دنبال مي‌كنند تا در كنار جذب كمك‌هاي مالي از بيگانگان در راستاي رواج نحله انحرافي و فاسد تصوف از ـ حمايت تبليغاتي آنها نيز با دستاويزهايي همچون حقوق بشر برخوردار شوند .

د) تلاش براي خروج از بايكوت خبري
اخبار مربوط به فرقه دراويش را به استثناي روزنامه‌ها و نشريات مدعي اصلاح‌طلبي همچون « شرق » و « آفتاب يزد » كه به ميزان اندكي اخبار و تحليل‌هايي را به نفع دراويش منتشر كرده‌اند در ديگر رسانه‌هاي مستقل و آگاه كشور نمي‌توان ديد اين گروه از مطبوعات حاضر به ارائه پوشش خبري در خصوص تحولات دروني يك جمعيت حداقلي در كشور نبوده و نخواهند بود به همين منظور سران دراويش با استقبال از پديده وبلاگ‌نويسي نوعي استقلال رسانه‌اي را كه مبين نگاه خاص « سازمان‌گرايانه » است ، دنبال مي‌كنند .

ه) تضعيف روحانيت
روحانيت اصيل و آگاه در تمامي مقاطع تاريخ كشور عزيزمان همچون ركني ركين در برابر انحرافات واكنش نشان داده است و امروز دشمنان ايران اسلامي به خوبي مي‌دانند يكي از راه‌هاي اصلي ايراد خسارت به پيكره معنوي نظام اسلامي تضعيف « روحانيت » است لذا يك وبلاگ نويس صوفي مدعي مي‌شود :
« فتاوا و سخنرانيها و دستورات افرادي در كسوت روحانيت در رابطه با دراويش، حكايت از حسن نيت ايشان ندارد و بيشتر تحريك كننده است و برخلاف قرآن كريم و دستورات و سيرة رسول اكرم ص و ائمة هدي عليهم السلام است. مستندات پيوست است. دستور روشن برخي از مراجع مبني بر مقابله با دراويش گنابادي در قم خلاف قانون بوده و موجبات اخلال در نظم عمومي و تشويش اذهان عمومي را فراهم آورده است . »

4) عملكرد

الف) تشويش اذهان عمومي
دراويش در وبلاگ‌هاي خود موارد متعددي را از تشويش اذهان عمومي دنبال مي‌كنند كه در ذيل به برخي از آنها اشاره خواهد شد .

متن ذيل در خصوص تخريب خانقاه احمد شريعت در قم در بسياري از وبلاگ‌هاي وابسته به دراويش منتشر شده است كه مصداق بارزي از تشويش اذهان عمومي از طريق نشر اكاذيب است :
« در ماه محرم عليرغم حرام بودن جنگ با حمله به حريم امن حسينيه مأموران دولت ابتدا آب و برق را به روي عزاداران حسيني قطع نموده و اگر قطع برق بنا بر ملاحظات امنيتي مي‌بود بايستي قبل از آن گاز را قطع مي‌نمودند و پا را از اين فراتر گذاشته و ساختمان را به آتش كشيدند و سپس با بولدوزر از بنيان تخريب و زمينش را نيز اسفالت كردند ... در كتابفروشي تخريب شده كتب محترمه نظير قرآن و كتب احاديث معصومين عليه‌السلام و بر ديوارهاي حسينيه آيات قرآن و صلوات كبيره و اسامي ائمه هدي عليهم‌السلام وجود داشت كه با به آتش كشيدن و تخريب آنها آن هم در ماه حرام كه نزاع بر مسلمين حرام است دلالت بر عدم تقيد بانيان استان به موازين شرع و قانون داشته و هتك حرمت اسلام است. تخريب حسينيه و منزل آقاي شريعت و مطب و كتابفروشي متعلق به دراويش درست مشابه اعمال تخريب منازل فلسطينيها توسط صهيونيستهاست كه مورد قبول هيچ‌كس نيست. از طرفي مسلمين هرجا كه كليساها را تصرف مي‌كردند تبديل به مسجد مي‌نمودند ولي در فاجعة قم حسينيه را تخريب كردند . »

مورد ديگري كه حكايت از تلاش گردانندگان اين گروه از وبلاگ‌ها براي تشويش اذهان عمومي دارد اختصاص يك فضاي خاص به عنوان « آزار و اذيت صوفيه » است . جانبداري از متهمان و مجرمين سياسي و امنيتي نيز از اولويت‌هاي كاري سايت‌هاي وابسته به دراويش است. سايت صوفيسم به جانبداري از « عمادالدين ‌باقي » پرداخته و مي‌نويسد :
« برنامه نظارت بر حمايت مدافعين حقوق بشر ، به عنوان برنامه اي مشترک از "سازمان جهاني مبارزه عليه شکنجه" [OMCT] و "فدراسيون بين المللي حقوق بشر" [FIDH] با صدور بيانيه اي در مورد صدور حکم زندان براي عمادالدين باقي و همسر و دخترش ابراز نگراني کرد و از مسئولين جمهوري اسلامي خواست هر چه زودتر به اينگونه اقدامات پايان دهند. در اين بيانيه با اشاره به صدور حکم سه سال زندان براي عماد الدين باقي" درحالي که همسر وي خانم فاطمه کمالي احمد سرايي، مدير مسؤول روزنامه توقيف شده جامعه نو، و دختر او خانم مريم باقي نيز به حبس هاي تعليقي محکوم شده اند"آمده است: با توجه به اطلاعات به دست آمده، محکوميت آقاي باقي از سوي دادگاه انقلاب تهران در تاريخ 31 ژوئيه 2007 انجام شده و دليل آن، چاپ مقالاتي در روزنامه جمهوريت بوده که او خود سمت سردبيري آن را نيز برعهده داشته است. اين روزنامه در ماه سپتامبر 2004 توسط مسئولين ايراني توقيف شد. موضوع اين مقالات دفاع از اشخاصي است که در جنوب استان خراسان به مرگ محکوم شده بودند. آقاي باقي به فعاليت عليه امنيت ملي و تبليغ براي دولت هاي مخالف با جمهوري اسلامي محکوم شده است. »
Sufism.ir 14/5/86

ب) ترويج صوفيه
اين كار از طرق مختلفي انجام مي‌پذيرد كه يكي از مهمترين آنها استفاده از شخصيت‌هاي ممتاز و بين‌المللي همچون حضرت امام (ره) علامه طباطبايي و شهيد مطهري از راه انتصاب ايشان به صوفيه است !
در همين رابطه وبلاگ صلح كامل تحت عنوان « امام خميني (ره) ، علامه طباطبايي و تصوف » مي‌نويسد :
« هم مرحوم آيت‌ا... حسيني تهراني و هم مرحوم علامه شعراني و كسان ديگر نقل مي‌كنند حضرت استاد علامه طباطبايي قدس‌ا...‌نفسه فرمود « اين مشروطيت و آزادي و غرب‌گرايي و بي‌ديني و لاابالي‌گري كه از جانب كفار براي ما سوغات آمده‌است اين ثمره را داشت كه ديگر درويش‌كشي منسوخ شد و گفتار عرفاني و توحيدي آزادي نسبي يافته‌است . و گر نه شما مي‌بينيد كه امروز هم همان اتهامات و قتل و غارت‌ها و به دار آويختن براي سالكين راه خدا بود . » اين نقل قول مستقيم بود . من تصور نمي‌كنم كه بهتر از اين نقل‌قول چيزي بتواند وضعيت پيش‌آمده را توصيف كند . چند نكته در اين نقل‌قول هست كه برجسته‌تر مي‌كنم . اينكه اين جور مخالفت با يك طريقه‌اي به نام تصوف مي‌كنيم جديد نيست و هميشه بوده است اما شدت و ضعف داشته كه ظاهراً محتاج به مباحث تاريخي است .

اين موضوع از اواخر دوره صفويه تشديد شده‌است . اما نكته ديگري كه در اين كلام ايشان هست اين است كه مي‌فرمايند گفتار عرفاني و توحيدي آزادي نسبي يافته است . من تصور مي‌كنم اگر مقدمه كلام ايشان را هم ببينيد مي‌گويند درويش‌كشي منسوخ شد و گفتار عرفاني و توحيدي آزادي نسبي يافته‌است . »
اين وبلاگ مخالفان صوفيه را « عالم‌نما » و « معاند » خطاب كرده و در ادامه مطلب خلاف حقيقتش را در خصوص حضرت امام (ره) طرح مي‌كند :
« نقل قول ديگري مي‌كنم از مرحوم امام خميني كه اهل تحقيق مي‌دانند كه ايشان نظرشان راجع به تصوف و عرفان چه بوده و حتي اگر به صراحت بيان نكرده باشند ، لااقل آثار ايشان ، چه آثار عرفاني اوليه و چه تفسير سوره حمد در انتها ، اشعار ايشان و روية زندگي ايشان حكايت از ديدگاهشان مي‌كند . منتها من ترديد ندارم كه حتي با وجود اين كساني هم در حوزه علميه هستند كه از اين تيپ مشرب علمي خوششان نمي‌آيد و با آن مخالفت مي‌كنند . اما نقل قول مستقيم مي‌كنم از ايشان در مورد تصوف . ايشان در مجموعه تقريرات فلسفي‌شان در جلد دوم بحثي دارند درباره فرق ميان تصوف و عرفان . مي‌گويند

« عرفان به علمي گفته مي‌شود كه به مراتب احديت و احديت و تجليات به گونه‌اي كه ذوق عرفاني مقتضي آن است پرداخته ... و هر كسي كه اين علم را بداند به او عارف گويند . كسي كه اين علم را عملي كرده و آن را از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده و در قلب داخل كرده‌است به او صوفي مي‌گويند . من تصور نمي‌كنم كه ايشان با آن احاطه علمي بر فلسفه و حكمت و عرفان و تصوف متوجه نبوده كه چه مي‌گويد . »

يكي ديگر از روش‌هايي كه گردانندگان اين وبلاگ‌ها و سايت‌ها در راستاي ترويج صوفيه از آن سودجويي مي‌كنند ارائه مقالات، كتب و سخنراني‌هاي اقطاب حال و گذشته شان است كه در ذيل برخي از آنها مي‌آيد .
در بخش پاسخ به شبهات مريدان اين سوالات پاسخ گفته شده است :
« بعض امور ناشايست و خلاف شرع به بعضي عرفا نسبت داده شده است / اخباري كه در ذمّ تصوّف از معصومين عليهم السّلام روايت شده چگونه است ؟ / عقيده عرفا درباره رؤيت حق تعالي چيست ؟ / درباره جبر و تفويض چه عقيده دارند ؟ / نظريّه عرفا درباره معاد چيست ؟ / درباره معراج و كيفيّت آن سؤال شده است / نظريّه سلسله نعمةاللّهيّه نسبت به علماي اعلام چيست ؟ / رويّه عملي سلسله نعمةاللّهيّه چيست ؟ / « اذا عَرَفْتَ فَاعْمَلْ ما شِئْتَ» چه معني دارد ؟ / موضوع عشر ارباح مكاسب چيست ؟ / راجع به مهدى و مهدويّت / درباره مصافحه سؤال شده / عرفا درباره طهارت يا نجاست اهل كتاب چه نظر دارند ؟ / راجع به ارتداد و نظريه عرفا در آن باره سؤال شده است . / نظريّه سلسله گنابادي راجع به كشيدن ترياك چيست ؟ / علّت عدم دخالت فقرا در سياست چيست ؟ / درباره سماع و غنا سؤال شده است ... »
دفاعيه‌هايي از تصوف نيز در اغلب اين پايگاه هاي مجازي منتشر شده است كه اهم آنها به قرار ذيل است :

« آیا مولوی دشمن ائمه (ع) بود ؟ آیا تصوف باطل است ؟ / متن سخنرانی دکتر شهرام پازوکی / اخباری که در ذم تصوف از ائمه معصومین (ع) روایت شده چگونه است ؟ / سلطان‌حسین تابنده گنابادی رضاعلیشاه / استاد شعرانی [ شعرائی ] و عرفان و تصوف / اکبر ثبوت / اعتقاد به هرگاه معرفت حق پیدا شد هرچه خواهی بکن / سلطان‌حسین تابنده گنابادی رضاعلیشاه /افرادی از فقهای اسلام که به علم حکمت [ فلسفه و تصوف و عرفان ] پرداخته اند / آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی‏ / بدعت / سلطانحسین تابنده گنابادی رضاعلیشاه / پیدایش سیر معنوی و عرفان / علامه سید محمد حسین طباطبایی / تصوف علوی : گفتاری در باب انتساب سلاسل صوفیه به حضرت علی (ع) [؛ درباره اصالت شیعی تصوف ] / دکتر شهرام پازوکی‏ / تصوف و عرفان از دیدگاه امام خمینی (۱) : وجوب طریقت و راهنمای الهی/ دکتر ح. ا. تنهایی / تصوف و عرفان از دیدگاه امام خمینی (۲) : برتری نام و آرای صوفیان شیعی/ دکتر ح. ا. تنهایی / تصوف و عرفان از دیدگاه امام خمینی (۳) : وحدت وجودگرایی/ دکتر ح. ا. تنهایی / تصوف و عرفان از دیدگاه علامه استاد شهید مرتضی مطهری (۱) : نقد مخالفین و موافقین عرفا / دکتر ح. ا. تنهایی / تصوف و عرفان از دیدگاه علامه استاد شهید مرتضی مطهری (۲) : شیوه تربیتی صوفیه / دکتر ح. ا. تنهایی / تمثل صورت شیخ یا امام / سلطانحسین تابنده گنابادی رضاعلیشاه / درویشی و سیاست / سلطانحسین تابنده گنابادی رضاعلیشاه / عشریه / سلطانحسین تابنده گنابادی رضاعلیشاه / گفتگو با حاج دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه ؛ به مناسبت شایعات اخیرا در مورد زندگی و سوابق ایشان ... »

ديگر دستاويزي كه وبلاگ‌هاي زنجيره‌اي از آن به عنوان ترويج فرقه نعمت‌الهي بهره مي‌برند انتصاب طريقت منحرف تصوف به پيامبر مكرم اسلام (ص) و ائمه (ع) است ، سلسله ساختگي ذيل (بعد از معصومين عليهم‌السلام) جهت اشراف به نوع اقدامات دست‌اندركاران اين رسانه‌ها درج مي‌شود :

« حضرت رسول محمد مصطفی (ص) / حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) / حضرت امام حسن مجتبی (ع) / حضرت امام حسین سیدالشهداء (ع) / حضرت امام سجاد (ع) / حضرت امام محمد باقر (ع) / حضرت امام جعفر صادق (ع) / حضرت امام موسی کاظم (ع) / حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) / حضرت امام محمد تقی (ع) / حضرت امام هادی (ع) / حضرت امام حسن عسگری (ع) / حضرت حجه بن الحسن (عج) / شیخ معروف کرخی (۱) / شیخ سری سقطی (۱)اول الاقطاب فی الغیبه شیخ جنید بغدادی / قطب دوم شیخ ابوعلی رودباری قطب سوم شیخ ابوعلی کاتب / قطب چهارم شیخ ابوعمران المغربی / قطب پنجم شیخ ابوالقاسم گورکانی / قطب ششم شیخ ابوبکر طوسی / قطب هفتم شیخ احمد غزالی / قطب هشتم شیخ ابوالفضل بغدادی / قطب نهم شیخ ابوالبرکات / قطب دهم شیخ ابومسعود اندلسی / قطب یازدهم شیخ ابومدین / قطب دوازدهم شیخ ابوالفتوح / قطب سیزدهم شیخ کمال الدین کوفی / قطب چهاردهم شیخ صالح بربری / قطب پانزدهم شیخ عبدالله یافعی / قطب شانزدهم شاه سید نعمت الله ولی / قطب هفدهم شاه برهان الدین خلیل الله / قطب هجدهم شاه حبیب الدین محب الله اول / قطب نوزدهم میر کمال الدین عطیه الله اول / قطب بیستم میر شاه برهان الدین خلیل الله دوم / قطب بیست و یکم میر شاه شمس الدین محمد اول / قطب بیست و دوم میر شاه حبیب الدین محب الله دوم / قطب بیست و سوم میر شاه شمس الدین محمد دوم / قطب بیست و چهارم میر شاه کمال الدین عطیه الله دوم / قطب بیست و پنجم میر شاه شمس الدین محمد سوم / قطب بیست و ششم شیخ محمود دکنی / قطب بیست و هفتم شیخ شمس الدین دکنی / قطب بیست و هشتم رضاعلیشاه دکنی / شیخ المشایخ اول سید معصومعلیشاه دکنی / شیخ المشایخ دوم نورعلیشاه اول قطب بیست و نهم حسینعلیشاه اصفهانی / قطب سی ام مجذوبعلیشاه همدانی / قطب سی و یکم مستعلیشاه / قطب سی و دوم رحمتعلیشاه شیرازی / قطب سی و سوم سعادتعلیشاه اصفهانی / قطب سی و چهارم سلطانعلیشاه گنابادی / قطب سی و پنجم ملاعلی نورعلیشاه ثانی / قطب سی و ششم شیخ محمدحسن صالحعلیشاه / قطب سی و هفتم سلطانحسین تابنده رضاعلیشاه ثانی / قطب سی و هشتم علی تابنده محبوبعلیشاه / قطب سی و نهم دکتر نور علی تابنده مجذوبعلیشاه (ارواحنا فداه) »

و پس از ترسيم اين سلسله ، مطالبي درخصوص اقطاب و انشعاب ايشان با اهل بيت (ع) نقل مي‌شود كه از استناد لازم تاريخي برخوردار نيست و به نظر مي‌رسد صرفا براي جذب افراد از اين نقل و قول هاي بدون استناد استفاده مي‌شود . بخوانيد :

« شیخ معروف کرخی ، شیخ سری سقطی ، شیخ جنید بغدادی : شیخ معروف کرخی به دست امام رضا تربیت شد و دو یا سه سال قبل از شهادت آن حضرت در بغداد از دنیا رفت . جانشین آن شیخ سری سقطی و جانشین وی شیخ جنید بغدادی بودند که ارادت به ائمه زمان خود حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت امام حسن عسکری (ع) و حضرت حجت (عج) داشتند و از آن بزرگواران مجاز بودند . فقط تربیت سری توسط معروف کرخی و تربیت جنید توسط سری بود ، ولی همه ایشان افتخار پیروی و انتساب به ائمه زمان خود را داشتند . »

ج) تامين خبر براي منابع بيگانه
بررسي‌هاي كارشناسان نشان مي‌دهد در موارد متعدد ، به دين حول و حوش وقايع مربوط به تخريب خانقاه قم اين وبلاگ‌ها به منابع خبري رسانه‌هاي بيگانه نظير شبكه‌ تلويزيوني
« پارس‌تي‌وي » ، « راديو فردا » ، « راديو بي‌بي‌سي » و سايت فارسي اين راديو ، تلويزيون منافقين ، سايت ضد انقلاب « پيك نت » اشاره كرد كه مواردي از اين خبر‌سازي‌ها نيز ثبت
شده‌است .

د) تقويت موج اختلافات مذهبي و تخريب روحانيت
ديگر اقدامي كه به وضوح از لابه‌لاي متون مندرج در وبلاگ‌هاي دراويش قابل برداشت است ، دامن زدن به اختلافات شيعه و سني است كه براي مثال يك نمونه از متن اين وبلاگ‌ها در خصوص مراسم « عيد‌الزهراء (س) » در ادامه مي‌آيد :
« سي‌دي يكي از مراسم به قول خودشان عمركشان به دستم رسيد . مجلسي بود در منزل يك از وابستگان به روحانيون . تنها چيزي كه مي‌توانم بگويم اينكه لحظاتي از فيلم را ديدم كه بعد سي‌دي را از داخل دستگاه بيرون كشيدم و خورد كردم ... سر تا سر بي‌شرمي و بي‌حيايي ... سرتاسر افراد با درون‌مايه‌هاي كثيف كه فرصتي يافته بودند تا خودشان را خالي كنند ... خجالت‌آورتر كساني بودند كه با عبا و عمامه در مجلس نشسته بودند ... فقط اين را بگويم : حيف از خاك دنيا كه بر سرتان بريزند ... فيلم پارتي دختران و پسران مست و نيمة‌عريان بسيار بسيار شرف دارد بر اين افتضاحي كه شما به نام شيعه و دين انجام مي‌دهيد ... »

ه) ايراد افترا به مسئولان و نهادهاي نظام
1. هجمه به مقام معظم رهبري
بارها در متون مختلفي كه توسط سايت‌ها و وبلاگ‌هاي دراويش منتشر مي‌شود توهين و ايراد افترا به ساحت مقدس مقام معظم رهبري ديده مي شود كه نقل بسياري از اين دست
عبارات ، از شئون جزوه حاضر خارج است و قلم توان بازنويسي اين جسارات را نسبت به ساحت مقدس مقام معظم رهبري ندارد .

اما از مواردي كه مي توان از آنها ياد كرد انتصاب اعتراض مردمي در شهرستان كرج نسبت به تحركات دراويش كه وبلاگ‌هاي « با ياران » ‌و « خورشيد حق » موضوع را به شخصي به نام
« پوران دخت خليق » كه خود را نماينده « رهبري » معرفي مي‌كند نسبت مي‌دهند .

2. سياه‌نمايي عليه قوة قضائيه
انتشار مطالب متعدد در خصوص دادگاه‌هاي مربوط به سران فرقه با جهات خاص و سياه‌نمايي از وضعيت دادگاه‌هاي كشور و دستگاه‌هاي مرتبط با قوة قضائيه از جمله اقداماتي است كه رسانه‌هاي مجازي وابسته به تصوف آن را دنبال مي‌كند .
اين رسانه‌هاي كم عمق مي‌كوشند با هجمه خبري عليه قوة قضائيه اين بخش از نظام را كه براساس قانون اساسي وظيفه برخورد مقتضي را عليه اين گونه نيز دارد تحت فشار قرار دهند تا
از خطرات احتمالي كه از جانب دستگاه قضايي متوجه آنها مي‌شود به اصطلاح محفوظ بمانند !

3. شبهه‌افكني عليه وزارت اطلاعات
در وبلاگ « طنين سكوت » ، « قانون و درويشان » و ... به كرات استدلال مي‌شود كه
‌« وزارت اطلاعات ضابط قضايي نيست » و « حق » برخورد را با گروه‌هاي عقيدتي همچون گروه‌هاي فاسد صوفيه ندارد.

همچنين مامورين وزارت اطلاعات به بهانه‌هاي مختلف به انواع و اقسام مفاسد و رذايل اخلاقي محكوم مي‌شوند كه نشان از عمق كينه‌توزي صوفيه از سربازان گمنام امام زمان (عج) دارد .

وبلاگ‌هاي صوفيان در راستاي اثبات ادعاهاي خود به اظهارنظرهاي فاقد مشروعيت و بار علمي ـ حقوقي عناصري همچون « مصطفي آزمايش » و ... استناد كرده‌اند . اين عبارت نيز درخصوص وزارت اطلاعات در سايت آزمايش درج شده است :
« وزارت اطلاعات امروز دوشنبه 31 ارديبهشت‌ماه 86 ساعت دوازده و سي‌دقيقه بزرگ دراويش گنابادي را در علي‌آباد از حومه بيدخت گناباد ربوده و به محل نامعلومي منتقل كرد . اقدام ربودن اين شخصيت بزرگ ديني و سياسي ايران در هنگامي صورت گرفت كه ايشان براي صرف نهار به دعوت دراويش علي‌آباد از حومه بيدخت به آنجا رفته بودند . مهاجمين بدون حكم قضايي به منزل ميزبان حمله‌ور شده و ضمن بازداشت ايشان همراهان ايشان را نيز بازداشت نمودند . حضرت آقاي دكتر حاج نورعلي تابنده مجذوب‌علي‌شاه بزرگ دراويش گنابادي اوائل ارديبهشت جاري به زادگاه خود بيدخت گناباد مسافرت كرده‌بودند . ماموران اطلاعات قبلاً نيز تهديد كرده بودند كه آقاي دكتر تابنده محل بيدخت را ترك و به تهران بازگردند ولي ايشان به اين اقدامات و درخواست‌هاي غيرقانوني تن در نداده و در بيدخت به اقامت خود ادامه دادند . در اين ارتباط وزارت اطلاعات از تهران براي جبران سرشكستگي به عوامل خود در خراسان دستور داد تا ايشان را دستگير نمايند ... »

4) اهانت به سپاه و بسيج
بسيج و سپاه دو بازوي توانمند رهبري نظام اسلامي براي پيشبرد اهداف شكوهمند انقلاب اسلامي هستند و همواره در طول تاريخ جمهوري اسلامي با اهداء جان و مال و آبروي خويش در راه دفاع از عزت و اقتدار ميهن اسلامي كوشيده اند ، اما صوفيه در پايگاه‌هاي خود تبليغات گسترده‌اي را متوجه بسيج و سپاه كرده است .
نمونه‌اي از ارائه گزارشات خلاف واقع در خصوص بسيج كه در 10 وبلاگ‌ دراويش انتشار يافته است ، گزارش تجمع در برابر خانقاه فرقه در تاريخ 5/6/86 در شهرستان كرج است . بخوانيد :
« بنا به قرار گزارشات واصله ، دوشنبه 5 شهريورماه 86 ساعت ده و نيم شب به وقت ايران يك گروه صدنفري از بسيجيان كرج به محاصره حسينيه دراويش گنابادي دست زده‌اند و اقدام به تهديد و ارعاب نموده‌اند ... پليس 110 توسط دراويش اطلاع يافته و در محل حاضر شد و يگان ضدشورش سپاه پاسداران نيز در محل حاضر شده‌است . امام جمعه كرج سرگرم گفتگو براي آرام كردن بسيجي‌هاست . يك ساعت پس از محاصره حسينيه هفت نفر از سركردگان بسيج وارد حسينيه شدند و با آقاي يوسف مرداني نماينده دراويش گنابادي در كرج به مدت يك ساعت گفتگو كردند و بالاخره در شرايطي حاضر به ترك محل شدند كه تهديد كردند فردا ساعت 5 بعدازظهر بازخواهند گشت ... »

اين گزارش كذب در حالي انتشار يافت كه سايت مجذوبان نور كه به تازگي مطلب موهني را عليه وجود مقدس امام زمان (عج) منتشر ساخته است، در اقدامي قابل تامل تجمع‌كنندگان را « اراذل و اوباش » خطاب كرد و بدين‌سان به توهين عليه بسيج پرداخت .
موارد متعدد ديگري در خصوص ساير رخدادها ، اعتراض و انتصاب اين رخدادها به بسيج و سپس گشودن باب توهين و فحاشي نيز وجود دارد .
نمونه ديگر ادعاي سايت‌هاي دراويش در معرفي يك وبلاگ‌نويس طلبه با نام مستعار
« صابر قدسي » به عنوان عضو يگان‌هاي صابرين و نيروي قدس سپاه است .

5) القاي ناكارآمدي كلي نظام
وبلاگ‌هاي زنجيره‌اي فرقه نعمت‌الهي گنابادي براي به چالش كشيدن سياست‌هاي نظام اسلامي تلاش مي‌كنند وبا استناد به نظرات كارشناسان خبرساز بيگانه و با عناصر گروهك منحله نهضت آزادي اين سياست‌ها را مخالف مصالح ملي معرفي مي‌كنند.
متني كه در ادامه مي‌آيد مصداقي است بر پيروي بي‌چون و چراي دست‌اندركاران رسانه‌هاي مجازي زنجيره‌اي از سياست‌هاي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران ، بخوانيد :
« عده‌اي بر اين تصورند كه تحريم اقتصادي تنها عملي است كه از سوي ابرقدرت‌ها بر ضد حكومت ايران (در اصل مردم بدبخت ايران!) اعمال مي‌شود و زد و خوردي در ميان نخواهد بود ... عده‌اي ديگر هم كه آتش تندتر و هيجان بيشتري دارند بر اين باورند كه حمله نظامي ابرقدرت‌ها (عاليجنابان) به رهبري آمريكا بر ضد حكومت ايران امري است حتمي ! (استفاده از عنوان عاليجنابان قابل توجه است)
در ظاهر به نظر مي‌رسد كه ابرقدرت‌ها قصد ندارند در مقابل ادعاي حكومت ايران كوتاه بيايند . چرا كه در غير اين صورت (يعني برنده شدن ايران در اين مجادله) ديگر در هيچ كجاي دنيا سگ صاحبش را نخواهد شناخت ! »

اين وبلاگ در ادامه مي‌نويسد :
« آيا عاقلانه و منطقي به نظر مي‌رسد كه باور كنيم ؛ كساني كه در اين زمانه هنوز داراي حق وتو هستند ، اجازه دهند كه دنيا بي‌سر و صاحب به حال خود رها شود و هركس و ناكسي در هر گوشه از دنيا ساز خودش را بزند !!؟به فرض اگر اينگونه باشد ، ديري نخواهد گذشت كه دولت‌هاي فاقد حق وتو كه كاملاً مستقل هم هستند ، تمام حق و حقوق صاحبان حق وتو را به بانگ سگ هم حساب نكنند و بر سر نابودي اين حق ظالمانه هر روز لشگركشي سياسي به راه بياندازند ... »
وبلاگ قم

5) وضعيت فعلي
مطالعه وبلاگ‌ها و سايت‌هاي وابسته به فرقه دراويش نعمت‌الهي و سير تحركات آنها حكايت از 3 وضعيت عمده فعلي آنان دارد كه تو‌امان دنبال مي‌شود .

الف) روابط زنجيره‌اي
روابط زنجيره‌اي اين مجموعه‌ها با يكديگر و در پي آن واكنش زنجيره‌اي
(chain reaction) كه از تاكتيك‌هاي مخرب جنگ رواني به شمار مي‌آيد. از وضعيت بالفعل اين سايت‌ها محسوب مي‌شود.
انتقال اخبار با سرعت بالا و بدون هيچ گونه كم و كاستي و حتي دخل و تصرف (كه البته حكايت از ناآگاهي دست‌اندركاران اين پايگاه‌ها نيز دارد) و ارائه تحليل‌هاي يكسان و كاملا جهت‌دار از جمله مواردي است كه اين رابطه زنجيره‌اي را مورد تاييد قرار مي‌دهند .

ب) سازمان‌پذيري دقيق
با مراجعه به وبلاگ‌هاي اين گروه و بررسي مسير حركتي آنها اين مورد نيز به نحوي قابل ملاحظه است . پرهيز از درج نظرات ساير متصوفه و اقطاب آنها ،تمركز حول محورهاي ارائه شده مبين اين امر است .
وبلاگ « علي يارت » كه امورات سازماندهي اوليه اين پايگاه‌ها را عهده‌دار بوده است در اعلاميه شماره 4 محورهاي فعاليت را ترسيم مي‌كنند :
« 1. فرمايشات حضرت آقاي مجذوبعليشاه ارواحنالتراب‌مقدمه‌فداه . البته سايت مزار سلطاني در اين مورد فعال است ولي مي‌توان كم و كسري‌هاي آن را تكميل نمود .
2. تفسير قرآن از فرمايشات حضرت آقاي مجذوبعليشاه ارواحنالتراب‌مقدمه‌فداه
3. تفسير پند صالح از فرمايشات حضرت آقاي مجذوبعليشاه ارواحنالتراب‌مقدمه‌فداه
4. تفسير مصابح‌الشريعه و مفاتيح‌الحقيقه از فرمايشات حضرت آقاي مجذوبعليشاه ارواحنالتراب‌مقدمه‌فداه
5. فرمايشات حضرت آقاي محبوبعليشاه طاب‌ثراه
6. فرمايشات حضرت آقا رضاعليشاه طاب‌ثراه
7. تفسير صالحيه از فرمايشات حضرت آقاي رضاعليشاه طاب‌ثراه
8. فرمايشات حضرت آقاي صالحعليشاه طاب‌ثراه
9. تفسير قرآن از فرمايشات جناب آقاي مرداني
10. ساير فرمايشات جناب آقاي مرداني
11. فرمايشات جناب آقاي آموزگار
12. فرمايشات ساير مشايخ حسب علاقه فرد
در مرور مطالب ارائه شده دقيقاً نشان مي‌دهد اين سايت‌ها و وبلاگ‌ها از يك جا هدايت مي‌شوند به هيچ عنوان مطالبي غير از محورهاي فوق ديده نمي‌شود كه به نحوي دلالت بر
« سازمان‌پذيري » فعالان وبلاگ‌ها دارد .
به عبارتي دقيق‌تر همان رابطه مريد و مرادي در عرصه اينترنت هم ادامه دارد.

Admin
4th June 2010, 04:50 PM
ج) تكثير سريع
نكته قابل توجه ديگر از وضعيت كنوني اين مجموعه رسانه‌اي تكثير سريع آنها البته توسط چند فرد محدود است!
اگرچه تاكنون در حد توان مخاطبين اين رسانه‌ها از سوي جريان اصولگرا جذب شده و به سطحي از « اقناع » رسيده‌اند ، اما همواره گسترش كمي اين مجموعه‌ها براي ايجاد تنوع و افزايش تعداد بازديد‌كننده در دستور كار قرار دارد.

6) نقاط ضعف پايگاه‌هاي تصوف
الف) كم سوادي در عرصه رسانه
عدم استفاده از تيترهاي خبري، عدم استفاده از تصاوير و خط و فونت جاذب و ليدنويسي به وضوح نمايانگر كم سوادي فعالان رسانه‌ها در عرصه‌هاي تخصصي است.

ب) كاهش تعداد مخاطبين
پربيننده‌ترين سايت‌ها و وبلاگ‌هاي وابسته به تصوف با روزي كمتر از 200 بازديد كننده مواجه است كه علي‌رغم تلاش و اهتمام ويژه اقطاب به امر وبلاگ‌نويسي نشان از ضعف جدي اين مجموعه‌ها در جلب و جذب مخاطب عام دارد .

ج) كم‌اطلاعي از مسائل فني رايانه
انتخاب نوع خدمات قالب‌هاي سايت و وبلاگ كه عموما بخش 4 سايت در سطح بسيار مبتدي قرار دارند توسط كاربران آنها، عدم رعايت مسائل فني و امنيتي در راستاي جلوگيري از هك و ساير آسيب‌هاي فني نيز مبين كم اطلاعي اين افراد از مسائل فني رايانه و اينترنت است كه آن هم ريشه در كم سابقگي ارتباط اين افراد با اينترنت دارد .



جمع‌بندي

الف) آسيب‌ها
آسيب‌هايي كه از اين گروه رسانه‌هاي مجازي متوجه افكار عمومي در داخل و خارج از كشور مي‌شود مي توان در موارد ذيل خلاصه كرد:

1. ترويج خرافه‌پرستي و انحرافات عقيدتي و فكري در ميان ايرانيان مسلمان و شيعه .
2. ترويج تصوف به عنوان يك مكتب كه بنا بر نقل قول مستقيم ائمه (عليهم‌السلام) « انكار » آنها به مثابه « جهاد با كفار » است .
3. رواج روحيه كسالت و گوشه‌گيري در بين اقشار مختلف مردم .
4. انتشار اكاذيب و گسترش شايعات .
5. انحراف خط تبليغي ـ عرفاني عالمان بزرگ همچون حضرت امام خميني (ره) ، علامه طباطبايي و شهيد مطهري .

ب) تهديدات
1. طرح اخبار داخلي در رسانه‌هاي بيگانه و غوغا‌سالار .
2. برقراري ارتباط بين اين پايگاه‌ها با اپوزيسيون خارج از كشور و جذب جوانان و افراد مستعد به آنها .
3. تحريك و تشويش اذهان عمومي .
4. تخريب و پخش شايعات مخرب عليه قواي نظامي انتظامي و امنيتي كشور .

ج) فرصت‌ها
1. آشنايي با شيوه جذب و راهكارهاي جلب مخاطبان عام
2. به دست آوردن اطلاعات آشكار فرقه از طريق بهره‌برداري از اخبار ،تحليل‌ها ،فايل‌هاي صوتي و تصويري (اگرچه به ميزان قابل ملاحظه‌اي سانسور در آنها دخيل است)
3. جذب فعالان اينترنتي فرقه و كسب اطلاع از آنها
4. آگاهي يافتن از برنامه‌هاي مخرب پيش‌روي فرقه

د) راهكارهاي مهار
1. اقدام تبليغي عليه بنيان فاسد صوفيه در رسانه‌ها و به صورت خاص و خبر نامه‌اي براي گردانندگان سايت‌ها
2. قطع خدمات كاربري از سرويس دهنده‌هاي وبلاگ‌هاي فارسي
3. فيلترينگ كليه پايگاه‌هاي اينترنتي وابسته به جريان رسانه‌اي فرقه نعمت‌الهي
4. برقراري ارتباط آن‌لاين با نويسندگان و جذب و هدايت عقيدتي ايشان
5. حمايت و گسترش فعاليت‌هاي وبلاگ‌هاي فعال عليه صوفيه همچون وبلاگ « خرقه پشمينه » و « صوفيان سالوس »
6. اقدامات فني در خصوص نفوذ و ره‌گيري محل‌هاي به‌ روز رساني سايت‌ها و اعمال اختلال‌هاي فني از طريق هك
7. راه‌اندازي وبلاگ‌هايي كه از ارتباط گذشته خود با اقطاب ابراز ندامت مي‌كنند .
8. شناسايي و دستگيري عناصر خبر ساز كه عملا و رسما عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و مسئولين به شايعه ‌سازي و دروغ‌پراكني اشتغال دارند .

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد