آبجی
4th June 2010, 03:48 AM
چگونه یک بیلبرد طراح کنیم؟
آیا تاکنون تابلویی را دیدهاید که هیچ احساسی را در شما ایجاد ننماید و یا به نظرتان کاملا مسخره بیاید در این صورت باید از خود پرسیده باشید که هدف از این هزینه انجام شده چه بوده است و یا به تابلویی برخورده باشید که طرح آن بعد از عبور از کنار تابلو همچنان در ذهنتان باقی مانده باشد و ذهن شما را به خود مشغول نماید. یک تبلیغ خوب یک تاثیر مثبت در ذهن برجای میگذارد و کاملا در یادها میماند و میتوان امیدوار بود به هنگام خرید در ذهن بیننده نقش بسته باشد. یک تبلیغی که اثر منفی ایجاد مینماید باز هم در یاد میماند. برای مثال چنانچه یک تابلویی را دیده باشید که از آن خوشتان نیامده باشد یا به نظرتان مسخره بیاید ، باز هم در ذهن شما نقش میبندد ولی با دید منفی. پس اهمیت طراحی بیش از پیش آشکار میشود.
طراحی بیلبرد با طراحی سایر انواع تبلیغات کاملا متفاوت بوده و شیوه و نکات مخصوص به خود دارد همانطور که دلیل نمیشود کسی که یک دوچرخهسوار ماهر است قهرمان مسابقات فرمول یک نیز بشود. امکان ندارد که یک تبلیغ موفق روزنامهای حتما یک تبلیغ موفق بیلبردی نیز باشد ، زیرا این دو مقوله کاملا دارای شرایط مجزایی میباشد.
در خصوص طراحی بیلبرد به اولین نکتهای که باید توجه شود ، مدت زمانی است که یک تابلو در مخروط بینایی مخاطب قرار میگیرد که بطور معمول هر تابلو حدود هفت ثانیه دیده میشود. این مدت زمانی است که شما فرصت دارید توجه مخاطب را به سمت خود جلب نمایید ، پیام خود را انتقال دهید ، نام و مشخصات خود را برای او بیان کنید و در نهایت پس از عبور از کنار تابلوی شما در ضمیر او نقشی برجای بگذارید.
آیا امکان پذیر است؟
اولین هدف تابلو ، جلب توجه مخاطب است. این مهمترین کاری است که تابلوی شما باید انجام دهد شما میتوانید به شیوههای مختلف این کار را انجام دهید اما بهترین نصیحت خلاقیت است برخلاف کارهای رایج کاری انجام دهید.
برای انجام این کار شما سه ابزار عمده در اختیار دارید: کلمات ، تصاویر و رنگ.
مهارت شما در بکارگیری این سه ابزار و شیوه بکارگیری آنهاست که یک تبلیغ را تبدیل به یک اثر عالی و به یاد ماندنی مینماید. در ذیل ما قصد داریم به نکاتی پایهای در خصوص شیوه استفاده از هر یک آنها بپردازیم.
کلمات
نکته اولی که باید به آن توجه خاصی داشت نوشتههای بیلبرد است. با توجه به مدت زمان رویت یک تابلو میتوان از هشت تا ده کلمه در یک تابلو استفاده نمود تا در مدت زمان قید شده قابل رویت باشد. نوشتههای بیلبردها باید تاثیرگذار ، کوتاه ، جالب و ساده باشد تا به راحتی توسط رانندگانی که با سرعتی حدود 50 تا 80 كیلومتر در ساعت از کنار آن عبور مینمایند ، خوانده شود. به همین دلیل اطلاعاتی که شما بر روی بیلبرد ارایه میدهید ، بسیار مهم است. این اطلاعات معمولا شامل نکاتی همچون نام تجاری شما و اطلاعات مربوط به آدرس و یا شماره تلفن یا وب سایت اختصاصی شما میشود.
چنانچه قصد دارید از آدرس در تابلوی خود استفاده کنید ، سعی کنید به سادهترین شیوه این کار را انجام دهید. میتوانید از امکان شناخته شده در آدرس خود استفاده نمایید. مثلا جنب رستوران X . اگر تابلوی شما در نزدیکی محل کار شما واقع شده است ، سعی کنید از علاماتی جهت نشان دادن محل خود استفاده نمایید.
اطلاعات کوتاه و مفید که بتواند اشخاص را از تابلو به مراکز خرید سوق دهد. این اطلاعات به نظر من یکی از مهمترین بخشهای یک تابلو میباشند که باید با دقت و وسواس هر چه تمامتر کار شود. نوشتن آگهی تبلیغاتی یک دانش و فن است که متاسفانه در ایران کمتر به آن توجه میشود.
متن تبلیغاتی باید بتوانید ایجاد علاقه برای خرید محصول و یا سرویس مورد نظر نماید. قصد اصلی در اینجا این است که به دور از رقابتهای موجود فواید محصول را بیان نمایید تا به بازار خرید بگویید به چه دلیلی باید نام شما را انتخاب نمایند.
حوصله بیننده را با واقعیتها سر نبرید. نه زمان کافی است و نه این کار جوابگو است به جای آنکه به خصوصیات محصول بپردازید ، فواید آنرا بیان نمایید.
بعنوان مثال به جای آنکه بگویید یک محصول تا چه حد در برابر نفوذ آب مقاوم است ، به سادگی بگویید سقف شما هرگز چکه نخواهد کرد.
به مخاطب وعدهای بدهید که به ازای خرید محصول به آن دست خواهد یافت: جوانتر ، زیباتر ، محبوبتر ، مورد توجه بیشتر ، آرامش ، آسایش ، سرگرمی ، سهولت در کار ، صرفهجویی در وقت و زمان.
اطلاعاتی که شما در این بخش ارایه میدهید میتواند شامل نکات زیر باشد:
الف. یک توصیف کوتاه در مورد شرکت شما
ب. یک شعار. سعی کنید شعار شما قابل فهم ، مطمئن ، به یاد ماندنی و ساده باشد
ج. مزایای محصول شما. محصول شما چه مزیتی دارد که محصول شرکت رقیب فاقد آن است؟ به نظر شما اصلا به چه دلیلی خریدار باید نام شما را از میان دهها نام دیگر انتخاب نماید؟
پاسخ به این سوالات بهترین مزایایی است که شما میتوانید به آنها برای مطرح کردن نام خود تكیه نمایید. بدانید همیشه یک متن ساده که فواید محصول شما را بیان کرده باشد بهتر از متن پیچیدهای که خواننده را گیج نماید ، جواب خواهد داد. باور داشته باشید گاهی یک جمله مناسب و یا یک تصویر از ساعتها سخنرانی و بحث تاثیرگذارتر است.
فراموش نكنید تا حد امکان از کلمات کمتر استفاده كنید.
واقع شدن در یک محل مناسب به همراه یک طراحی ساده قابل درک که به آسانی قابل خواندن باشد تا مدتها میتواند یک نام را در یادها زنده نگه دارد. بیلبردها امکان دسترسی به مخاطب را بصورت 24 ساعته و 365 روز در سال دارند و میتوانند بازار خاصی را هدف بگیرند پس لازم است بازار هدف را به خوبی بشناسید.
حالت و ابعاد نوشتهها
اندازه بسیار مهم است. نوشتههای شما بایستی بزرگ و واضح باشند تا به راحتی خوانده شوند. بسیاری از طراحان نام را از سایر کلمات بزرگتر و ضخیمتر انتخاب میکنند. بنابراین به راحتی قابل مشاهده است. در یک تابلو با ابعاد معمولی ، ارتفاع نام شما باید حدود یک متر و ارتفاع سایر نوشتهها حدود 70 سانتیمتر باشد. نوشتههای کوچکتر از 30 سانتیمتر خوانده نمیشوند. چنانچه مجبور شوید برای خواندن یک کلمه بیش از 3 ثانیه به آن نگاه كنید ، آن کلمه واضح نیست. اگر تابلوی شما به جاده نزدیک است نیز این قاعده را رعایت نمایید ولی اگر تابلوی شما با جاده فاصله دارد نوشتهها را بزرگتر نمایید. بخاطر داشته باشید حروف ضخیم معمولا تاثیرگذارتر از حروف نازک میباشند و اعتماد بیشتری ایجاد مینمایند. سعی كنید در انتخاب فونتها خلاق و خوش سلیقه باشید به شرطی که این خلاقیت مانع خواندن نوشتهها نشود.
من شخصا پیشنهاد میدهم چنانچه محصول شما یک مزیت خاص دارد که میتوان روی آن تكیه کرد آن را به عنوان بزرگترین نوشته تابلوی خود انتخاب نمایید. البته در انتخاب این جمله باید تا حد امکان با دقت عمل نمایید زیرا بیشترین بار تبلیغاتی تابلوی شما را بدوش میکشد.
گرافیک بیلبرد
چنانچه قصد دارید از اشکال گرافیكی مانند عکس استفاده نمایید مطمئنا از عکسهای مرتبط با موضوع مورد تبلیغ استفاده خواهید نمود. مثلا تصاویری از ساختمان ماشین و از این دست ولی بخاطر داشته باشید زمانی میتوان یک طرح را موفق شمرد که بیننده را وادار کند بعد از نگاه اول مجددا سر را چرخانده و نگاه دیگری به تابلو بیندازد (Second Look). اکثرا سعی میشود با جلوههای نوری ابعاد و رنگهای به کار برده شده ، این حالت را ایجاد نمود ولی بخاطر داشته باشید مهمترین رسالت یک طراح دید تازه و نو میباشد سعی كنید از چارچوب حاکم بر طراحیها خارج شوید و به شیوهای دیگر به موضوع مورد تبلیغ نگاه كنید. سعی كنید به ارایه یک اثر عالی فکر كنید و یک حالت خاص برای آن ارایه دهید هر چه متفاوتتر ، بهتر. ولی این نکته نباید طرح شما را درگیر پیچیدگیهای غیرمتعارف نماید. زیرا طرحهای پیچیده از دید عامه مردم قابل فهم و درک نیست. در زمینه ابعاد گرافیک تابلو گروهی از طراحان تصاویر گرافیكی را به بزرگی تابلو طراحی مینمایند تا به سادگی قابل رویت باشد. گروهی از اشکال سه بعدی استفاده مینمایند و عدهای نیز سعی میکنند قسمتی از طرح را خارج از کادر تابلو ادامه دهند تا محدودیت مستطیل شکل را کنار بزنند. هر یک از این موارد در جای خود جذاب است و زیبایی خاصی به تابلو میدهد. اگر شکل شما پیچیده است و دارای جزییات خاص میباشد بایستی بزرگتر باشد اما اگر شکل به راحتی قابل تشخیص است و دارای جزییات زیادی نیست مانند یک میوه دیگر نیازی نیست که خیلی بزرگ باشد.
سادگی بزرگترین مزیتی یک بیلبرد است هرچه طراحی شما سادهتر باشد ، پاسخ بهتری خواهید گرفت.
اینکه شما قصد دارید از چه نوع گرافیكی در تابلوی خود استفاده نمایید ، تفاوتی ندارد اما مطمئن شوید ابعاد آنها به اندازه کافی بزرگ میباشد که توسط رانندگانی که از فاصله زیاد با سرعت بالا از کنار آن میگذرند قابل رویت باشد.
رنگها
رنگهای استفاده شده بر روی بیلبرد باید بادقت و توجه انتخاب شود. بسته به محصولی که قصد تبلیغ آن را دارید و حالتی که میخواهید در بیننده القا نمایید رنگهای خود را انتخاب نمایید. هر رنگی مفهوم خاص خود را دارد و حالت خاصی را القا مینماید و نکته جالب این است که هر رنگی در فرهنگهای مختلف مفهوم مختلفی دارد. برای مثال سفید که در اکثر کشورها نشان شادی است ، در برخی کشورها مانند چین و ژاپن نشانه عزاست. پس چنانچه طراحی تابلوی شما قرار است در کشور دیگری نیز استفاده شود باید این نکات را مدنظر داشته باشید ولی بدانید هر رنگی (اگر چه ممکن است در تبلیغات روی کاغذ جالب بوده باشد) در تبلیغ بیلبردی قابل استفاده نیست. نکتهای که در این زمینه باید حتما به آن توجه ویژهای شود ، تفاوت کنتراست رنگهای استفاده شده میباشد. برای مثال مشکی و زرد و یا قرمز و زرد یا سفید و قرمز نتایج خوبی را ایجاد مینماید. چنانچه در بک گراند تابلو از رنگهای تیره استفاده نمودهاید ، حتما نوشتههای خود را با رنگهای روشن کار كنید. ممکن است تركیب قرمز و مشکی در تبلیغات کاغذی جالب به نظر بیاید ولی در بیلبردها وقتی بیننده با سرعت بالا از کنار آن عبور مینماید رنگ قرمز با زمینه تیره مخلوط میشود و خواندن آن غیرممکن میگردد. در تبلیغ بیلبردی قرمز یک رنگ تیره محسوب میشود و باید با رنگهای روشن تركیب گردد. یک نوشته قرمز بر روی یک زمینه نارنجی و یا نوشته آبی بر روی زمینه بنفش به هیچ وجه مناسب نیست زیرا شباهت این رنگها مانع از خواندن و یا دیدن آن میشود. استفاده از رنگهای آبی و سفید در بک گراند باعث میشود از فاصله دور تابلوی شما با آسمان مخلوط شده و یک شکل شبیه به آسمان بوجود آورد. البته این مساله در مورد تابلوهایی که بر روی دیوار نصب میشوند صدق نمیکند.
کار دیگری که میتوان انجام داد استفاده از دو رنگ بر روی یک رنگ زمینه است برای مثال چنانچه شما از بک گراند مشکی استفاده میكنید میتوانید از رنگهای سفید و زرد برای نوشتن خطوط استفاده نمایید این باعث افزایش توجه بیننده و راحتی خواندن متن میشود.
در تبلیغات محیطی که هر روزه میبینیم شاهد از این قبیل ضعفها هستیم. نمونهای از آن تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری بود که چندی پیش بر گزار شد. در تبلیغات یكی از نامزدها که به وفور هم دیده میشد رنگ آبی روشن بعنوان رنگ نوشته بر روی رنگ لاجوردی بک گراند استفاده شده بود که اگر چه ممکن است این تركیب در یک بروشور زیبا به نظر برسد ولی به هیچ وجه تركیب مناسبی جهت تابلویی که قرار است در محل عبور وسایل نقلیه قرار گیرد ، نیست.
سعی كنید در زمینه استفاده از رنگها خلاق باشید.
از رنگها خطهای دور نوشته و علامات خیلی زیاد استفاده ننمایید زیرا این موضوع خواندن تابلوی تبلیغاتی شما را مشکل مینماید.
یكی از مهمترین نکاتی که در طراحی باید به آن توجه کرد پرهیز از در هم ریختگی دید است. چنانچه تابلوی شما درهم و برهم باشد و از نظم خاصی پیروی ننماید ، بیننده را وادار میکند جای دیگری را نگاه کند. اگر قصد دارید تابلوی شما یک تاثیر مثبت ایجاد نماید باید از یک جریان ملایم تبعیت نماید. زمانی كه کسی به تبلیغ شما مینگرد میخواهید اول به چه چیزی توجه نماید و سپس آیتمهای بعدی را به ترتیب به نحوی بچینید كه چشم مخاطب را به آرامی به مسیر مورد نظر خود سوق دهید. اگر مخاطب در طرح شما گم شود به راحتی راه فرار را پیدا میکند و به تابلوی شما نگاه نمیکند.
در انتها نکتهای که لازم است به آن اشاره شود و طراح باید در تمامی مراحل به آن توجه نماید این است که حتما مخاطب خود را بشناسید ، علایق او را بسنجید و دلایل او را برای خرید بررسی نمایید و نکاتی را که دوست دارد در مورد محصول بداند بیان نمایید. برای مثال اگر یک خانم خانهدار میخواهد یک جارو برقی بخرد ببینید دوست دارد چه چیزی در مورد محصول شما بداند ، مثلا مطالبی در مورد قدرت مکش آن بداند یک عکس بزرگ از محصول را ببیند یا . . .
زمانی كه بازار هدف را به خوبی شناختید حال دقیقا میدانید چه کلماتی چه رنگی و چه تصویری میتواند مخاطب را اغنا نماید. در نهایت مطمئن شوید تابلوی شما برای بازار خرید کاملا قابل فهم و درک است و میتوانند منظور شما را به خوبی دریابند.
نکته آخر مانند همیشه تست کردن است.
پس از اتمام کار از شخص دیگری که تاکنون طرح شما را ندیده بخواهید بصورت گذرا نگاهی به تابلو بیندازد و نظرش را در زمینه طرح بیان کند ببینید چه نکاتی از طرح را به خاطر میآورد و چه نکاتی از نظر او قابل فهم نبوده به اولین سخنان او با دقت توجه كنید زیرا بیلبردها چیزی جز یک احساس اولیه نیستند.
روش دیگری که جهت پی بردن به نقایص تابلوی خود میتوانید استفاده نمایید به شرح زیر است:
1. ابتدا یک پرینت از طرح خود تهیه كنید و آن را بر روی دیوار بچسبانید
2. از کسی بخواهید حدود 10 قدم از طرح دور شود و سپس به سمت نوشته بچرخد و شروع به قدم زدن به سمت آن کند و بعد از نزدیک شدن به تابلو روبرو را نگاه کند و از كنارآن بگذرد
3. حالا او مانند یک راننده به تابلوی شما نگریسته از او سوالاتی در زمینه طرح خود بنمایید تا به نقاط ضعف و قوت طرح خود پی برید:
الف. از او بپرسید تا چه حد نوشتههای تابلو برای او واضح بوده است
ب. آیا توانسته تمامی مطالب تابلو را مشاهده نماید
ج. میتواند بگوید تصاویر گرافیكی چه چیزی را انتقال میدادند
د. آیاطرح بیلبرد هیچ سوالی برای او باقی گذاشته است؟
هـ. در نهایت تمایلی برای خرید محصول در او ایجاد نموده است یا خیر؟
نکات ارایه شده جزء مسایل پایهای این کار بوده که امید است مورد استفاده قرار گرفته باشد.
آیا تاکنون تابلویی را دیدهاید که هیچ احساسی را در شما ایجاد ننماید و یا به نظرتان کاملا مسخره بیاید در این صورت باید از خود پرسیده باشید که هدف از این هزینه انجام شده چه بوده است و یا به تابلویی برخورده باشید که طرح آن بعد از عبور از کنار تابلو همچنان در ذهنتان باقی مانده باشد و ذهن شما را به خود مشغول نماید. یک تبلیغ خوب یک تاثیر مثبت در ذهن برجای میگذارد و کاملا در یادها میماند و میتوان امیدوار بود به هنگام خرید در ذهن بیننده نقش بسته باشد. یک تبلیغی که اثر منفی ایجاد مینماید باز هم در یاد میماند. برای مثال چنانچه یک تابلویی را دیده باشید که از آن خوشتان نیامده باشد یا به نظرتان مسخره بیاید ، باز هم در ذهن شما نقش میبندد ولی با دید منفی. پس اهمیت طراحی بیش از پیش آشکار میشود.
طراحی بیلبرد با طراحی سایر انواع تبلیغات کاملا متفاوت بوده و شیوه و نکات مخصوص به خود دارد همانطور که دلیل نمیشود کسی که یک دوچرخهسوار ماهر است قهرمان مسابقات فرمول یک نیز بشود. امکان ندارد که یک تبلیغ موفق روزنامهای حتما یک تبلیغ موفق بیلبردی نیز باشد ، زیرا این دو مقوله کاملا دارای شرایط مجزایی میباشد.
در خصوص طراحی بیلبرد به اولین نکتهای که باید توجه شود ، مدت زمانی است که یک تابلو در مخروط بینایی مخاطب قرار میگیرد که بطور معمول هر تابلو حدود هفت ثانیه دیده میشود. این مدت زمانی است که شما فرصت دارید توجه مخاطب را به سمت خود جلب نمایید ، پیام خود را انتقال دهید ، نام و مشخصات خود را برای او بیان کنید و در نهایت پس از عبور از کنار تابلوی شما در ضمیر او نقشی برجای بگذارید.
آیا امکان پذیر است؟
اولین هدف تابلو ، جلب توجه مخاطب است. این مهمترین کاری است که تابلوی شما باید انجام دهد شما میتوانید به شیوههای مختلف این کار را انجام دهید اما بهترین نصیحت خلاقیت است برخلاف کارهای رایج کاری انجام دهید.
برای انجام این کار شما سه ابزار عمده در اختیار دارید: کلمات ، تصاویر و رنگ.
مهارت شما در بکارگیری این سه ابزار و شیوه بکارگیری آنهاست که یک تبلیغ را تبدیل به یک اثر عالی و به یاد ماندنی مینماید. در ذیل ما قصد داریم به نکاتی پایهای در خصوص شیوه استفاده از هر یک آنها بپردازیم.
کلمات
نکته اولی که باید به آن توجه خاصی داشت نوشتههای بیلبرد است. با توجه به مدت زمان رویت یک تابلو میتوان از هشت تا ده کلمه در یک تابلو استفاده نمود تا در مدت زمان قید شده قابل رویت باشد. نوشتههای بیلبردها باید تاثیرگذار ، کوتاه ، جالب و ساده باشد تا به راحتی توسط رانندگانی که با سرعتی حدود 50 تا 80 كیلومتر در ساعت از کنار آن عبور مینمایند ، خوانده شود. به همین دلیل اطلاعاتی که شما بر روی بیلبرد ارایه میدهید ، بسیار مهم است. این اطلاعات معمولا شامل نکاتی همچون نام تجاری شما و اطلاعات مربوط به آدرس و یا شماره تلفن یا وب سایت اختصاصی شما میشود.
چنانچه قصد دارید از آدرس در تابلوی خود استفاده کنید ، سعی کنید به سادهترین شیوه این کار را انجام دهید. میتوانید از امکان شناخته شده در آدرس خود استفاده نمایید. مثلا جنب رستوران X . اگر تابلوی شما در نزدیکی محل کار شما واقع شده است ، سعی کنید از علاماتی جهت نشان دادن محل خود استفاده نمایید.
اطلاعات کوتاه و مفید که بتواند اشخاص را از تابلو به مراکز خرید سوق دهد. این اطلاعات به نظر من یکی از مهمترین بخشهای یک تابلو میباشند که باید با دقت و وسواس هر چه تمامتر کار شود. نوشتن آگهی تبلیغاتی یک دانش و فن است که متاسفانه در ایران کمتر به آن توجه میشود.
متن تبلیغاتی باید بتوانید ایجاد علاقه برای خرید محصول و یا سرویس مورد نظر نماید. قصد اصلی در اینجا این است که به دور از رقابتهای موجود فواید محصول را بیان نمایید تا به بازار خرید بگویید به چه دلیلی باید نام شما را انتخاب نمایند.
حوصله بیننده را با واقعیتها سر نبرید. نه زمان کافی است و نه این کار جوابگو است به جای آنکه به خصوصیات محصول بپردازید ، فواید آنرا بیان نمایید.
بعنوان مثال به جای آنکه بگویید یک محصول تا چه حد در برابر نفوذ آب مقاوم است ، به سادگی بگویید سقف شما هرگز چکه نخواهد کرد.
به مخاطب وعدهای بدهید که به ازای خرید محصول به آن دست خواهد یافت: جوانتر ، زیباتر ، محبوبتر ، مورد توجه بیشتر ، آرامش ، آسایش ، سرگرمی ، سهولت در کار ، صرفهجویی در وقت و زمان.
اطلاعاتی که شما در این بخش ارایه میدهید میتواند شامل نکات زیر باشد:
الف. یک توصیف کوتاه در مورد شرکت شما
ب. یک شعار. سعی کنید شعار شما قابل فهم ، مطمئن ، به یاد ماندنی و ساده باشد
ج. مزایای محصول شما. محصول شما چه مزیتی دارد که محصول شرکت رقیب فاقد آن است؟ به نظر شما اصلا به چه دلیلی خریدار باید نام شما را از میان دهها نام دیگر انتخاب نماید؟
پاسخ به این سوالات بهترین مزایایی است که شما میتوانید به آنها برای مطرح کردن نام خود تكیه نمایید. بدانید همیشه یک متن ساده که فواید محصول شما را بیان کرده باشد بهتر از متن پیچیدهای که خواننده را گیج نماید ، جواب خواهد داد. باور داشته باشید گاهی یک جمله مناسب و یا یک تصویر از ساعتها سخنرانی و بحث تاثیرگذارتر است.
فراموش نكنید تا حد امکان از کلمات کمتر استفاده كنید.
واقع شدن در یک محل مناسب به همراه یک طراحی ساده قابل درک که به آسانی قابل خواندن باشد تا مدتها میتواند یک نام را در یادها زنده نگه دارد. بیلبردها امکان دسترسی به مخاطب را بصورت 24 ساعته و 365 روز در سال دارند و میتوانند بازار خاصی را هدف بگیرند پس لازم است بازار هدف را به خوبی بشناسید.
حالت و ابعاد نوشتهها
اندازه بسیار مهم است. نوشتههای شما بایستی بزرگ و واضح باشند تا به راحتی خوانده شوند. بسیاری از طراحان نام را از سایر کلمات بزرگتر و ضخیمتر انتخاب میکنند. بنابراین به راحتی قابل مشاهده است. در یک تابلو با ابعاد معمولی ، ارتفاع نام شما باید حدود یک متر و ارتفاع سایر نوشتهها حدود 70 سانتیمتر باشد. نوشتههای کوچکتر از 30 سانتیمتر خوانده نمیشوند. چنانچه مجبور شوید برای خواندن یک کلمه بیش از 3 ثانیه به آن نگاه كنید ، آن کلمه واضح نیست. اگر تابلوی شما به جاده نزدیک است نیز این قاعده را رعایت نمایید ولی اگر تابلوی شما با جاده فاصله دارد نوشتهها را بزرگتر نمایید. بخاطر داشته باشید حروف ضخیم معمولا تاثیرگذارتر از حروف نازک میباشند و اعتماد بیشتری ایجاد مینمایند. سعی كنید در انتخاب فونتها خلاق و خوش سلیقه باشید به شرطی که این خلاقیت مانع خواندن نوشتهها نشود.
من شخصا پیشنهاد میدهم چنانچه محصول شما یک مزیت خاص دارد که میتوان روی آن تكیه کرد آن را به عنوان بزرگترین نوشته تابلوی خود انتخاب نمایید. البته در انتخاب این جمله باید تا حد امکان با دقت عمل نمایید زیرا بیشترین بار تبلیغاتی تابلوی شما را بدوش میکشد.
گرافیک بیلبرد
چنانچه قصد دارید از اشکال گرافیكی مانند عکس استفاده نمایید مطمئنا از عکسهای مرتبط با موضوع مورد تبلیغ استفاده خواهید نمود. مثلا تصاویری از ساختمان ماشین و از این دست ولی بخاطر داشته باشید زمانی میتوان یک طرح را موفق شمرد که بیننده را وادار کند بعد از نگاه اول مجددا سر را چرخانده و نگاه دیگری به تابلو بیندازد (Second Look). اکثرا سعی میشود با جلوههای نوری ابعاد و رنگهای به کار برده شده ، این حالت را ایجاد نمود ولی بخاطر داشته باشید مهمترین رسالت یک طراح دید تازه و نو میباشد سعی كنید از چارچوب حاکم بر طراحیها خارج شوید و به شیوهای دیگر به موضوع مورد تبلیغ نگاه كنید. سعی كنید به ارایه یک اثر عالی فکر كنید و یک حالت خاص برای آن ارایه دهید هر چه متفاوتتر ، بهتر. ولی این نکته نباید طرح شما را درگیر پیچیدگیهای غیرمتعارف نماید. زیرا طرحهای پیچیده از دید عامه مردم قابل فهم و درک نیست. در زمینه ابعاد گرافیک تابلو گروهی از طراحان تصاویر گرافیكی را به بزرگی تابلو طراحی مینمایند تا به سادگی قابل رویت باشد. گروهی از اشکال سه بعدی استفاده مینمایند و عدهای نیز سعی میکنند قسمتی از طرح را خارج از کادر تابلو ادامه دهند تا محدودیت مستطیل شکل را کنار بزنند. هر یک از این موارد در جای خود جذاب است و زیبایی خاصی به تابلو میدهد. اگر شکل شما پیچیده است و دارای جزییات خاص میباشد بایستی بزرگتر باشد اما اگر شکل به راحتی قابل تشخیص است و دارای جزییات زیادی نیست مانند یک میوه دیگر نیازی نیست که خیلی بزرگ باشد.
سادگی بزرگترین مزیتی یک بیلبرد است هرچه طراحی شما سادهتر باشد ، پاسخ بهتری خواهید گرفت.
اینکه شما قصد دارید از چه نوع گرافیكی در تابلوی خود استفاده نمایید ، تفاوتی ندارد اما مطمئن شوید ابعاد آنها به اندازه کافی بزرگ میباشد که توسط رانندگانی که از فاصله زیاد با سرعت بالا از کنار آن میگذرند قابل رویت باشد.
رنگها
رنگهای استفاده شده بر روی بیلبرد باید بادقت و توجه انتخاب شود. بسته به محصولی که قصد تبلیغ آن را دارید و حالتی که میخواهید در بیننده القا نمایید رنگهای خود را انتخاب نمایید. هر رنگی مفهوم خاص خود را دارد و حالت خاصی را القا مینماید و نکته جالب این است که هر رنگی در فرهنگهای مختلف مفهوم مختلفی دارد. برای مثال سفید که در اکثر کشورها نشان شادی است ، در برخی کشورها مانند چین و ژاپن نشانه عزاست. پس چنانچه طراحی تابلوی شما قرار است در کشور دیگری نیز استفاده شود باید این نکات را مدنظر داشته باشید ولی بدانید هر رنگی (اگر چه ممکن است در تبلیغات روی کاغذ جالب بوده باشد) در تبلیغ بیلبردی قابل استفاده نیست. نکتهای که در این زمینه باید حتما به آن توجه ویژهای شود ، تفاوت کنتراست رنگهای استفاده شده میباشد. برای مثال مشکی و زرد و یا قرمز و زرد یا سفید و قرمز نتایج خوبی را ایجاد مینماید. چنانچه در بک گراند تابلو از رنگهای تیره استفاده نمودهاید ، حتما نوشتههای خود را با رنگهای روشن کار كنید. ممکن است تركیب قرمز و مشکی در تبلیغات کاغذی جالب به نظر بیاید ولی در بیلبردها وقتی بیننده با سرعت بالا از کنار آن عبور مینماید رنگ قرمز با زمینه تیره مخلوط میشود و خواندن آن غیرممکن میگردد. در تبلیغ بیلبردی قرمز یک رنگ تیره محسوب میشود و باید با رنگهای روشن تركیب گردد. یک نوشته قرمز بر روی یک زمینه نارنجی و یا نوشته آبی بر روی زمینه بنفش به هیچ وجه مناسب نیست زیرا شباهت این رنگها مانع از خواندن و یا دیدن آن میشود. استفاده از رنگهای آبی و سفید در بک گراند باعث میشود از فاصله دور تابلوی شما با آسمان مخلوط شده و یک شکل شبیه به آسمان بوجود آورد. البته این مساله در مورد تابلوهایی که بر روی دیوار نصب میشوند صدق نمیکند.
کار دیگری که میتوان انجام داد استفاده از دو رنگ بر روی یک رنگ زمینه است برای مثال چنانچه شما از بک گراند مشکی استفاده میكنید میتوانید از رنگهای سفید و زرد برای نوشتن خطوط استفاده نمایید این باعث افزایش توجه بیننده و راحتی خواندن متن میشود.
در تبلیغات محیطی که هر روزه میبینیم شاهد از این قبیل ضعفها هستیم. نمونهای از آن تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری بود که چندی پیش بر گزار شد. در تبلیغات یكی از نامزدها که به وفور هم دیده میشد رنگ آبی روشن بعنوان رنگ نوشته بر روی رنگ لاجوردی بک گراند استفاده شده بود که اگر چه ممکن است این تركیب در یک بروشور زیبا به نظر برسد ولی به هیچ وجه تركیب مناسبی جهت تابلویی که قرار است در محل عبور وسایل نقلیه قرار گیرد ، نیست.
سعی كنید در زمینه استفاده از رنگها خلاق باشید.
از رنگها خطهای دور نوشته و علامات خیلی زیاد استفاده ننمایید زیرا این موضوع خواندن تابلوی تبلیغاتی شما را مشکل مینماید.
یكی از مهمترین نکاتی که در طراحی باید به آن توجه کرد پرهیز از در هم ریختگی دید است. چنانچه تابلوی شما درهم و برهم باشد و از نظم خاصی پیروی ننماید ، بیننده را وادار میکند جای دیگری را نگاه کند. اگر قصد دارید تابلوی شما یک تاثیر مثبت ایجاد نماید باید از یک جریان ملایم تبعیت نماید. زمانی كه کسی به تبلیغ شما مینگرد میخواهید اول به چه چیزی توجه نماید و سپس آیتمهای بعدی را به ترتیب به نحوی بچینید كه چشم مخاطب را به آرامی به مسیر مورد نظر خود سوق دهید. اگر مخاطب در طرح شما گم شود به راحتی راه فرار را پیدا میکند و به تابلوی شما نگاه نمیکند.
در انتها نکتهای که لازم است به آن اشاره شود و طراح باید در تمامی مراحل به آن توجه نماید این است که حتما مخاطب خود را بشناسید ، علایق او را بسنجید و دلایل او را برای خرید بررسی نمایید و نکاتی را که دوست دارد در مورد محصول بداند بیان نمایید. برای مثال اگر یک خانم خانهدار میخواهد یک جارو برقی بخرد ببینید دوست دارد چه چیزی در مورد محصول شما بداند ، مثلا مطالبی در مورد قدرت مکش آن بداند یک عکس بزرگ از محصول را ببیند یا . . .
زمانی كه بازار هدف را به خوبی شناختید حال دقیقا میدانید چه کلماتی چه رنگی و چه تصویری میتواند مخاطب را اغنا نماید. در نهایت مطمئن شوید تابلوی شما برای بازار خرید کاملا قابل فهم و درک است و میتوانند منظور شما را به خوبی دریابند.
نکته آخر مانند همیشه تست کردن است.
پس از اتمام کار از شخص دیگری که تاکنون طرح شما را ندیده بخواهید بصورت گذرا نگاهی به تابلو بیندازد و نظرش را در زمینه طرح بیان کند ببینید چه نکاتی از طرح را به خاطر میآورد و چه نکاتی از نظر او قابل فهم نبوده به اولین سخنان او با دقت توجه كنید زیرا بیلبردها چیزی جز یک احساس اولیه نیستند.
روش دیگری که جهت پی بردن به نقایص تابلوی خود میتوانید استفاده نمایید به شرح زیر است:
1. ابتدا یک پرینت از طرح خود تهیه كنید و آن را بر روی دیوار بچسبانید
2. از کسی بخواهید حدود 10 قدم از طرح دور شود و سپس به سمت نوشته بچرخد و شروع به قدم زدن به سمت آن کند و بعد از نزدیک شدن به تابلو روبرو را نگاه کند و از كنارآن بگذرد
3. حالا او مانند یک راننده به تابلوی شما نگریسته از او سوالاتی در زمینه طرح خود بنمایید تا به نقاط ضعف و قوت طرح خود پی برید:
الف. از او بپرسید تا چه حد نوشتههای تابلو برای او واضح بوده است
ب. آیا توانسته تمامی مطالب تابلو را مشاهده نماید
ج. میتواند بگوید تصاویر گرافیكی چه چیزی را انتقال میدادند
د. آیاطرح بیلبرد هیچ سوالی برای او باقی گذاشته است؟
هـ. در نهایت تمایلی برای خرید محصول در او ایجاد نموده است یا خیر؟
نکات ارایه شده جزء مسایل پایهای این کار بوده که امید است مورد استفاده قرار گرفته باشد.