NeshaNi
31st May 2010, 04:59 PM
http://www.dukht.com/upload/image/interview/nima%20behnud.jpg
نیما بهنود متولد ۲۷ مرداد ۱۳۵۵ در تهران است و طراحی لباس را از سال های پیش
، تقریبا 16-17 سال قبل ، وقتی که شلوارهای جین را پاره می کرد و روی
آنها نقاشی می کرد تا الان که لباس هایی با مهر های قدیمی و خطوط
نستعلیق ایرانی و بسیار زیبا و به یاد ماندنی تولید می کند ، دنبال کرده
است و در حال حاضر به صورت خودجوش گروه 17 نفری نیمانی که یکی از
گروه های موفق زیرزمینی فشن نیویورک است را اداره می کند.
http://www.dukht.com/upload/image/interview/nima16.jpg
نیما بهنود در سانفرانسیسکو رشته گرافیک را ادامه داده است و در سال 2000 وارد
مدرسه عالی مد نیویورک و بعد از چهار سال فارغ التحصیل شده است.
نیما بهنور اکنون یکی از مشهورترین طراحان لباس ایرانی است که ارتباط وی
با جریان صنعت مد و پوشاک داخلی نیز برقرار است، دو تن از
بازیگران سینمای ایران (بهرام رادان و میترا حجار)،نیز برای
لباسهای وی تبلیغ کردهاند.
http://www.dukht.com/upload/image/interview/hajar.jpg
دیزاین های جدید تی شریت با طرح روزنامه و لونگ !!!
او یک طراح ایرانی مقیم آمریکا است و پسر مسعود بهنود روزنامه نگار معروف می باشد .
او با طرحهای بسیار زیبا از خطوط نستعلیق و شکسته فارسی تیشرتهای بسیار زیبایی را طراحی کرده که در دنیا بی نظیر است،
http://tinypic.info/files/dxko4dcj77u1xz8hkwl7.jpg
ابتکار ایشان یک طرح جدید است چون تا حالا هر لباسی طراحی می شده
با حروف انگلیسی (غیر فارسی) طراحی می شده است.
http://www.dukht.com/upload/image/interview/nima13.jpg
عکسهای مدل لباس جدید آقای نیما بهنود که با طرح روزنامه و لونگ است
رو جدیدآ ارائه داده توضیح اینکه nimany آمریکا مال ایشان است که
طرفداران زیادی هم داره از جمله : کوین اسپیسی، جیم کری
و پاریس هیلتون و همچنین بهرام رادان و میترا حجار که
لباسهای این مارک رو میپوشن و از مشتریان پرو پا قرصشن !.
http://www.dukht.com/upload/image/interview/nimara.jpg
نیما : از بهرام رادان و ميترا حجار براي تجارت استفاده نکردم ...
مصاحبه اختصاصی سایت دوخت با نیما بهنود - - را می خوانید:
دوخت : کار طراحی تی شرت را از کی شروع کردید؟
نیما بهنود: در واقع یکی از واحد های درسی من در مدرسه فشن، چاپ روی
پارچه بود .من از همان موقع کار دوخت و دوز تی شرت و چاپ بر روی آن را
شروع کردم و تا حالا که 4 سال است این کار را به صورت بیزنس ادامه داده ام.
دوخت : پروسه طراحی و تهیه یک تی شرت برای شما به چه صورت است؟
نیما بهنود: نوع نگاهی که ما به طراحی و تولید یک تی شرت داریم بسیار
متفاوت از تولیدات انبوه و کارخانه ای تی شرت است. ما ابتدا یک سری
تحقیقات در مارکت تی شرت می کنیم و انواع دوخت و دوز ها را بررسی
می کنیم. همچنین درباره مد جاری و علاقه مشتریان تحقیقاتی به عمل می
آوریم، بعد از انتخاب مدل و طراحی تی شرت نوبت به انتخاب پارچه میرسد.
ما از بهترین و اعلاترین کتانها برای دوخت تی شرت استفاده می کنیم.
ضمنا ما با چاپ دستی طرح های روی تی شرتها را چاپ می کنیم.
http://www.dukht.com/upload/image/interview/nima8.jpg
دوخت :درباره طرح های روی لباس های نیمانی توضیح دهید. خیلی غیر
منتظرهاست که مثلا شعری عرفانی با خط نستعلیق را آدم روی لباس یک
مانکن ببیند. چطور این کار را می کنید؟
نیما بهنود: ما از مهرها و شعرهای قدیم استفاده می کنیم. هیچ کدام از این
عناصر معاصر نیستند از مهرها گرفته تا نوشته ها. همه از کتاب های خیلی
خیلی قدیمی در آورده می شود. این بخش کار یکی از مهمترین و سخت
ترین قسمتهاست. برای این کار معمولا از جمعه بازارهایی در ترکیه ، مراکش
و ...کتابهای قدیمی خریداری و قسمتهایی از کتابها انتخاب و پس از اسکن به
وسیله کامپپیوتر اصلاح و طراحی می شود.
دوخت : قیمت تی شرت های نیمانی در چه حدود است؟
نیما بهنود : قیمت تی شرتها یک رنج مختلف دارد از 60، 70 دلار شروع
می شود تا 120 دلار است که قیمت تی شرت های عالی است. اما الان
دامن و ژاکت هم تولید می کنیم که قیمت آنها از تی شرتها خیلی بیشتر
است. تی شرت در بازار پوشاک و مد بسیار محبوب است مخصوصا
تی شرتهایی که دست دوزند و چاپ دستی هم دارند. اگر همین تی شرتها
تولید انبوه داشته یاشد و کارخانه ای تولید شود خیلی قیمتشان پایین می آید.
http://jour4peace.com/img/galeri/mankan2.jpg
دوخت: در حال حاضر به غیر از تی شرت چه محصولات دیگری تولید می کنید؟
نیما بهنود: ما لباس های زنانه غیررسمی (یعنی لباس هایی که جزء لباس
های شب نیستند) ، کت ، ژاکت های کلاه دار و کمربند تولید می کنیم که
در فصل آینده همه ارائه می شوند.
http://s3.tinypic.com/1rqn9w.jpg
دوخت: چه جاهایی شوی لباس داشتید و کجا بیشتر استقبال شدید؟
نیما بهنود: ما تا به حال در لندن، فرانسه ، تورنتو ، ونکوور و تمام امریکا شو
داشتیم و بیشترین استقبال در لندن شده است. البته ما به طور مداوم در
نیویورک شوی فشن داریم و خیلی زیاد هم استقبال می کنند.
دوخت: شما جایزه ای هم از مسابقه گرانیف توکیو کسب کردید. از آن بگویید.
نیما بهنود: در توکیو مردم ثروت خوبی دارند و به لباس های خاص هم اهمیت
ویژه ای می دهند . تی شرت در بازار توکیو خیلی مهم است و کسانی که
کار تی شرت می کنند با گرانیف توکیو آشنایی کامل دارند.
این یک مسابقه ای است که هر 3 سال تکرار می شود و از بین پانزده هزا
ر طرح سه گروه از طرح ها به عنوان طلا و نقره و برنز انتخاب می شود که
ما در این مسابقه جایزه برنز را گرفتیم.
http://original4u.com/f/images/Vanquish%20M.jpg
دوخت : مشتریان شما چه کسانی هستند؟
نیما بهنود : بیشترین مشتریان ما در نیویورک هستند . جوان های که خیلی
به فشن علاقمند هستند یا در مدرسه های فشن درس می خوانند و یا
استفاده از طرح های ایرانی برایشان خیلی جالب است. اینها در واقع
مشتریان شماره یک ما هستند. در شهر های دیگر تقریبا نسبت مشتریان
ایرانی به غیر ایرانی نصف است. از آدم های معروف، خواهران هیلتون
(پاریس و نیکی)، هایدی کلوم (مدل سرشناس) و شوهرش جیم کری و
گروه موسیقی فوجیز مشتریان پرو پا قرص من هستند
http://www.newdesign.ir/show.asp?img=2007-12-9-nimany.jpg
دوخت: محصولاتتان در کجا بیشتر به فروش می رسد؟
نیما بهنود : با 4- 5 فروشگاه کار می کنیم که لباس های ما رو میفروشند که
دوتا در لوس آنجلسه ، یکی تو نیویورک، یکی تو ایالت ویرجینیا است و یکی
هم در ژاپن که بعد از گرفتن جایزه گرانیف توکیو باز شده است.
دوخت : غیرایرانی ها در مورد عناصری که بر روی لباس ها ست سوال
می کنند ؟ چه جذابیتی برایشان وجود دارد؟
نیما بهنود : بله خیلی می پرسند و اصلا نمی دانند که این نوشته ها فارسی
هستند و فکر می کنند که شکل های جالبی هستند که روی تی شرت
چاپ شده اند و ما برای آنها توضیح می دهیم که این نوشته ها و مهرهای
فارسی خیلی قدیمی هستند و این براشان خیلی خیلی جذاب و جالب
است. شاید به این خاطر که این فرم ها تا به حال استفاده نشده است و
اولین بار است که دیده می شوند.
حدود 6 سال پیش نوشته های چینی ژاپنی خیلی مد بود و خیلی هم
استفاده می شد، بعد دوره کوتاهی این اتفاق برای نوشته های هندی افتاد
و این طرح ها چون از هند بود و کسی در خارج از هند این کار را انجام نمی
داد خیلی زود از مد افتاد . الان نوشته های عربی و فارسی تازگی دارند.
دوخت : نظرتان درباره هفته فشن نیویورک که گذشت چیست ؟
آیا در این هفته شو داشتید؟
شهر نیویورک از نظر مد و فشن در آمیرکا از شهرهای دیگر جلوتر است. این
فصلی که گذشت خیلی از طراحان جوانی که نتوانسته بودند در فصل های
قبلی شرکت کنند طرح هاشون را در هفته فشن نیویورک نمایش دادند.
خیلی جالب است طراحانی بودند که برای بار اول شو داشتند اما استقبال
زیادی از کارشون شد. ما هم شوی خوبی داشتیم و خیلی زیاد هم استقبال
شدیم، می توانم بگویم یکی از بهترین شوهای ما بود.
http://i37.tinypic.com/2eyc8qx.jpg
دوخت : درباره همکاری آقای بهرام رادان و خانم میترا حجار برامون توضیح
بدهید آیا این کار تاثیر خاصی گذاشت؟
نیما بهنود: من از این کار برای تاثیر مالی استفاده نکردم فقط قصدم این بود
که نشان بدهم این قشر جوان ایرانی که مستقل رشد کردند ودر زمینه های
مختلف پیشرفت خوبی داشته اند با هم ارتباط دارند و اگر کسی به موفقیت
رسید با دوستان جوان ایرانیش سهیم است و از هم حمایت خواهند کرد. من
همیشه خیلی تعجب می کنم در شهری مثل نیویورک این همه غیر ایرانی
از طرح های ایرانی استقبال می کنند.
http://www.dukht.com/upload/image/interview/nima4.jpg
دوخت: فکر می کنید اگر طراحان ایرانی بتوانند طرح هاشون رو در شوهای
بین المللی نمایش بدهند استقبال خواهند شد؟
طراحان ایرانی که من می شناسم و هم اکنون اینجا مشغول کار هستند و
سبک مخصوص خودشون رو دارند مثل خانم صراف پور که الان یکی از
طراحان تاثیرگذار در نیویورک است ، بسیار موفق هستند و طراحانی که از
ایران باشند و اصول کلاسیک مد و فشن را صد درصد بشناسند و تحصیلات
آکادمیک داشته باشند می توانند موفقیت خوبی در این زمینه کسب کنند.
اینجا بالاخص در نیویورک رقابت خیلی خیلی زیاد است و کسی بیشترین
موفقیت را کسب می کند که ابتدا سواد کاملی از فشن داشته باشد.
http://original4u.com/f/images/POOOO.jpg
دوخت: محصولاتتان در کجا به فروش می رسد؟
نیما بهنود : با 4- 5 فروشگاه کار می کنیم که لباس های ما رو می فروشند
که دوتا در لوس آنجلسه ، یکی تو نیویورک، یکی تو ایالت ویرجینیا است و
یکی هم در ژاپن که بعد از گرفتن جایزه گرانیف توکیو باز شده است.
http://original4u.com/f/images/ASDTFYJFY.jpg
دوخت : ما تمامی خبرهای مد و فشن جهان همچنین هفته های فشن مهم
رو در سایت منتشر می کنیم اما خیلی ها درباره بعضی لباس ها سوال می
کنند و براشون عجیبه که مثلا یک طراح بر سر یکی از مدل هاش مکعب
می گذارد یا لباس های عجیب و غریبی مثل شوی گالیانو براشون جای سوال دارد؟
نیما بهنود:بله از هفته فشن میلان هم خیلی ها ایراد گرفتند که خیلی شوها
تئاتری بوده است. در حال حاضرخیلی از مدل هایی که در فشن شوهای
مهم نمایش داده می شود لباس هایی نیستند که مردم عادی در خیابان و
مهمانی ها بپوشند و قصد اون طراح هم این است که مردم به ذهنیت او پی
ببرند. این شو یک دریچه است که مردم به دنیای طراح وارد شوند. طراح هم
پس از شوی لباسش و شناخت هنرش به مردم ، طرح های آماده پوشیدن
خود را در مغازه عرضه می کند .
http://original4u.com/f/images/Royal%20Fantasy%20Red.jpg
دوخت :در ایران هم فروش دارید یا نمایندگی که مردم از آنجا محصولات شما رو تهیه کنند؟
راستش خیلی از ایران تقاضا داشتیم ولی ما دوست نداریم که این تی شرت
ها کارخانه ای تولید شوند. ما بیشتر دوست داریم یک گروه طراح جوان و
فعال و علاقمند این کار رو در ایران انجام بدهند. ما فعلا هیچ نماینده ای در
ایران نداریم و هیچ یک از محصولات ما در ایران به فروش نمی رسد. در
همین رابطه هم ایمیل از ایران زیاد داریم که گویا تی شرتهایی با کپی برداری
از طرح های نیمانی تولید و به فروش می رسد اما ما کاملا بی خبریم و هیچ
نماینده و یا فروشی در ایران نداریم.
http://www.dukht.com/upload/image/interview/nima5.jpg
برای او نمیشود عنوان «رهایی از سایه پدر» را انتخاب کرد، چرا که قدم در راهی گذاشته که با راه پدر تفاوتهای زیادی دارد یا به قول خودش، او و پدرش در دو راه موازی ایران را به اینور آبیها نشان میدهند. نام و صدای پدرش را خیلیها میدانند و میشناسند، از نسل قبل گرفته تا همسن و سالهای خود من.
«نیما بهنود» 30 سال پیش در تهران متولد شده است. پیشینه روزنامهنگاری پدر این فرصت را به نیمای 14 ساله داد که طراح هنری مجله «آدینه» و سپس «پیام نور» باشد. 12 سال پیش تصمیم میگیرد که برای تحصیل به آمریکا بیاید و سن فرانسیسکو را شاید بهخاطر حضور «بامداد» خواهرش، مقصد اول انتخاب میکند. خودش میگوید که سنفرانسیسکو شهر دستیابی به آرزوهای اکنون تحقق یافتهاش نبوده است. 4 سال پیش به نیویورک نقل مکان میکند و به Fashion Institute of Technology - موسسهای که افرادی همچون کلوین کلاین را به جامعه مد آمریکا معرفی کرده است - وارد میشود.
زندگی کردن و درس خواندن در یکی از مراکز مد جهان او را به این فکر میاندازد که به قول خودش فرهنگ کشورش را در زمینه مد نشان دهد. فکر اولیه با طراحی کردن تیشرتهایی شروع میشود که 6 ساعت روی آنها کار شده بود. مشتریهای اولیهاش دوستان نزدیک و دوران نوجوانیاش هستند که قدم به قدم با او تا اینجا آمدهاند. آنها تیشرتهای دستباف نیما را میپوشند و در خیابانهای نیویورک قدم میزنند. تیشرتهایی با تصاویری از بنای میدان آزادی، اشعاری از مولانا، و حتی تصویر مهر میرزاکوچکخان جنگلی اما با طراحی مانند لباسهای مایکل جکسن؛ آن چه که بهنود «Persian Punk Style» (لباسهایی «پانکی» به مدل «ایرانی») مینامدش.
در یکی از مهمانیها، سردبیر مجله Maxim، یکی از مجلههای مد و فشن در نیویورک، لباسها را میبیند و اینچنین میشود که اکنون نیما بهنود محصولات دستباف خود را در دو بوتیک در لسآنجلس منطقه سنتا مانیکا، ودر نیویورک منطقه بروکلین، و این اواخر در بوتیک جدید خود در ایالت ویرجینیا به معرض فروش گذاشته است.
اشعار نوشته شده روی لباسها عمدتا صفحههای کتابهای قدیمی و نفیس هستند که گروه نیما ان وای آنها را در شنبهبازارها و از دستفروش های افغان و یا در کوچههای قدیمی تهران پیدا کرده و بر روی تیشرتها منعکس میکنند.
به گفته نیما، 60 درصد از مشتریهای او ایرانیان مقیم خارج هستند؛ از ونکور کانادا گرفته تا لندن انگلستان، از تینایجرها گرفته تا جوانهای همسن خودش که در واقع هدف اولیه او طراحی برای همنسلان خود بوده است. برنامه آینده او هم قرارداد با 2 کمپانی معروف آمریکایی، و چندین شوی لباس در نیویورک و شهرهای دیگر است.
نیما بهنود همچنین یک art director است. در ایران، در دانشگاه آزاد رشته گرافیک خوانده است. او برای کمپانیهایی مانند رولکس و کارتیه آگهی تبلیغاتی درست میکند. کار دیزاین را فراتر از یک سرگرمی میداند، اما درآمد حاصله از آن را برای زندگی کافی نمیداند. عقیده دارد که بهترین راه فروش تیشرتهایش از راه آنلاین و همچنین بوتیکهایش است. ترجیح میدهد که مشتریهایش از طریق همدیگر به طرف نیما انلاین جلب شوند تا از پخش انبوه تیشرتها در مغازههای مختلف.
http://shaghayegh.75.googlepages.com/nima-design-2.gif (http://www.nimany.com/)
تیشرتها جوانانهترین بخش طراحی لباس برای آقایان هستند. بعد از آن طرحی که «نیما بهنود» در آمریکا ارائه داد (طرح مهر میرزا کوچکخان روی تیشرتها)، اینطور طرحها حسابی گل کرد. حالا انواع خطاطی را میشود روی تیشرتها دید، مثل نمونه های پایین. اما نوشته خاصي ندارد و بيشتر از طرحهاي ساده در جلوي سينه و سرآستينها استفاده كرده كه اتفاقا خوب هم از آب در آمده است.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8605/mod7-zr.jpg
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8605/mod6-zr.jpg
(http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fzanaroozweb.blogfa .com%2Fpost-379.aspx)
نیما بهنود متولد ۲۷ مرداد ۱۳۵۵ در تهران است و طراحی لباس را از سال های پیش
، تقریبا 16-17 سال قبل ، وقتی که شلوارهای جین را پاره می کرد و روی
آنها نقاشی می کرد تا الان که لباس هایی با مهر های قدیمی و خطوط
نستعلیق ایرانی و بسیار زیبا و به یاد ماندنی تولید می کند ، دنبال کرده
است و در حال حاضر به صورت خودجوش گروه 17 نفری نیمانی که یکی از
گروه های موفق زیرزمینی فشن نیویورک است را اداره می کند.
http://www.dukht.com/upload/image/interview/nima16.jpg
نیما بهنود در سانفرانسیسکو رشته گرافیک را ادامه داده است و در سال 2000 وارد
مدرسه عالی مد نیویورک و بعد از چهار سال فارغ التحصیل شده است.
نیما بهنور اکنون یکی از مشهورترین طراحان لباس ایرانی است که ارتباط وی
با جریان صنعت مد و پوشاک داخلی نیز برقرار است، دو تن از
بازیگران سینمای ایران (بهرام رادان و میترا حجار)،نیز برای
لباسهای وی تبلیغ کردهاند.
http://www.dukht.com/upload/image/interview/hajar.jpg
دیزاین های جدید تی شریت با طرح روزنامه و لونگ !!!
او یک طراح ایرانی مقیم آمریکا است و پسر مسعود بهنود روزنامه نگار معروف می باشد .
او با طرحهای بسیار زیبا از خطوط نستعلیق و شکسته فارسی تیشرتهای بسیار زیبایی را طراحی کرده که در دنیا بی نظیر است،
http://tinypic.info/files/dxko4dcj77u1xz8hkwl7.jpg
ابتکار ایشان یک طرح جدید است چون تا حالا هر لباسی طراحی می شده
با حروف انگلیسی (غیر فارسی) طراحی می شده است.
http://www.dukht.com/upload/image/interview/nima13.jpg
عکسهای مدل لباس جدید آقای نیما بهنود که با طرح روزنامه و لونگ است
رو جدیدآ ارائه داده توضیح اینکه nimany آمریکا مال ایشان است که
طرفداران زیادی هم داره از جمله : کوین اسپیسی، جیم کری
و پاریس هیلتون و همچنین بهرام رادان و میترا حجار که
لباسهای این مارک رو میپوشن و از مشتریان پرو پا قرصشن !.
http://www.dukht.com/upload/image/interview/nimara.jpg
نیما : از بهرام رادان و ميترا حجار براي تجارت استفاده نکردم ...
مصاحبه اختصاصی سایت دوخت با نیما بهنود - - را می خوانید:
دوخت : کار طراحی تی شرت را از کی شروع کردید؟
نیما بهنود: در واقع یکی از واحد های درسی من در مدرسه فشن، چاپ روی
پارچه بود .من از همان موقع کار دوخت و دوز تی شرت و چاپ بر روی آن را
شروع کردم و تا حالا که 4 سال است این کار را به صورت بیزنس ادامه داده ام.
دوخت : پروسه طراحی و تهیه یک تی شرت برای شما به چه صورت است؟
نیما بهنود: نوع نگاهی که ما به طراحی و تولید یک تی شرت داریم بسیار
متفاوت از تولیدات انبوه و کارخانه ای تی شرت است. ما ابتدا یک سری
تحقیقات در مارکت تی شرت می کنیم و انواع دوخت و دوز ها را بررسی
می کنیم. همچنین درباره مد جاری و علاقه مشتریان تحقیقاتی به عمل می
آوریم، بعد از انتخاب مدل و طراحی تی شرت نوبت به انتخاب پارچه میرسد.
ما از بهترین و اعلاترین کتانها برای دوخت تی شرت استفاده می کنیم.
ضمنا ما با چاپ دستی طرح های روی تی شرتها را چاپ می کنیم.
http://www.dukht.com/upload/image/interview/nima8.jpg
دوخت :درباره طرح های روی لباس های نیمانی توضیح دهید. خیلی غیر
منتظرهاست که مثلا شعری عرفانی با خط نستعلیق را آدم روی لباس یک
مانکن ببیند. چطور این کار را می کنید؟
نیما بهنود: ما از مهرها و شعرهای قدیم استفاده می کنیم. هیچ کدام از این
عناصر معاصر نیستند از مهرها گرفته تا نوشته ها. همه از کتاب های خیلی
خیلی قدیمی در آورده می شود. این بخش کار یکی از مهمترین و سخت
ترین قسمتهاست. برای این کار معمولا از جمعه بازارهایی در ترکیه ، مراکش
و ...کتابهای قدیمی خریداری و قسمتهایی از کتابها انتخاب و پس از اسکن به
وسیله کامپپیوتر اصلاح و طراحی می شود.
دوخت : قیمت تی شرت های نیمانی در چه حدود است؟
نیما بهنود : قیمت تی شرتها یک رنج مختلف دارد از 60، 70 دلار شروع
می شود تا 120 دلار است که قیمت تی شرت های عالی است. اما الان
دامن و ژاکت هم تولید می کنیم که قیمت آنها از تی شرتها خیلی بیشتر
است. تی شرت در بازار پوشاک و مد بسیار محبوب است مخصوصا
تی شرتهایی که دست دوزند و چاپ دستی هم دارند. اگر همین تی شرتها
تولید انبوه داشته یاشد و کارخانه ای تولید شود خیلی قیمتشان پایین می آید.
http://jour4peace.com/img/galeri/mankan2.jpg
دوخت: در حال حاضر به غیر از تی شرت چه محصولات دیگری تولید می کنید؟
نیما بهنود: ما لباس های زنانه غیررسمی (یعنی لباس هایی که جزء لباس
های شب نیستند) ، کت ، ژاکت های کلاه دار و کمربند تولید می کنیم که
در فصل آینده همه ارائه می شوند.
http://s3.tinypic.com/1rqn9w.jpg
دوخت: چه جاهایی شوی لباس داشتید و کجا بیشتر استقبال شدید؟
نیما بهنود: ما تا به حال در لندن، فرانسه ، تورنتو ، ونکوور و تمام امریکا شو
داشتیم و بیشترین استقبال در لندن شده است. البته ما به طور مداوم در
نیویورک شوی فشن داریم و خیلی زیاد هم استقبال می کنند.
دوخت: شما جایزه ای هم از مسابقه گرانیف توکیو کسب کردید. از آن بگویید.
نیما بهنود: در توکیو مردم ثروت خوبی دارند و به لباس های خاص هم اهمیت
ویژه ای می دهند . تی شرت در بازار توکیو خیلی مهم است و کسانی که
کار تی شرت می کنند با گرانیف توکیو آشنایی کامل دارند.
این یک مسابقه ای است که هر 3 سال تکرار می شود و از بین پانزده هزا
ر طرح سه گروه از طرح ها به عنوان طلا و نقره و برنز انتخاب می شود که
ما در این مسابقه جایزه برنز را گرفتیم.
http://original4u.com/f/images/Vanquish%20M.jpg
دوخت : مشتریان شما چه کسانی هستند؟
نیما بهنود : بیشترین مشتریان ما در نیویورک هستند . جوان های که خیلی
به فشن علاقمند هستند یا در مدرسه های فشن درس می خوانند و یا
استفاده از طرح های ایرانی برایشان خیلی جالب است. اینها در واقع
مشتریان شماره یک ما هستند. در شهر های دیگر تقریبا نسبت مشتریان
ایرانی به غیر ایرانی نصف است. از آدم های معروف، خواهران هیلتون
(پاریس و نیکی)، هایدی کلوم (مدل سرشناس) و شوهرش جیم کری و
گروه موسیقی فوجیز مشتریان پرو پا قرص من هستند
http://www.newdesign.ir/show.asp?img=2007-12-9-nimany.jpg
دوخت: محصولاتتان در کجا بیشتر به فروش می رسد؟
نیما بهنود : با 4- 5 فروشگاه کار می کنیم که لباس های ما رو میفروشند که
دوتا در لوس آنجلسه ، یکی تو نیویورک، یکی تو ایالت ویرجینیا است و یکی
هم در ژاپن که بعد از گرفتن جایزه گرانیف توکیو باز شده است.
دوخت : غیرایرانی ها در مورد عناصری که بر روی لباس ها ست سوال
می کنند ؟ چه جذابیتی برایشان وجود دارد؟
نیما بهنود : بله خیلی می پرسند و اصلا نمی دانند که این نوشته ها فارسی
هستند و فکر می کنند که شکل های جالبی هستند که روی تی شرت
چاپ شده اند و ما برای آنها توضیح می دهیم که این نوشته ها و مهرهای
فارسی خیلی قدیمی هستند و این براشان خیلی خیلی جذاب و جالب
است. شاید به این خاطر که این فرم ها تا به حال استفاده نشده است و
اولین بار است که دیده می شوند.
حدود 6 سال پیش نوشته های چینی ژاپنی خیلی مد بود و خیلی هم
استفاده می شد، بعد دوره کوتاهی این اتفاق برای نوشته های هندی افتاد
و این طرح ها چون از هند بود و کسی در خارج از هند این کار را انجام نمی
داد خیلی زود از مد افتاد . الان نوشته های عربی و فارسی تازگی دارند.
دوخت : نظرتان درباره هفته فشن نیویورک که گذشت چیست ؟
آیا در این هفته شو داشتید؟
شهر نیویورک از نظر مد و فشن در آمیرکا از شهرهای دیگر جلوتر است. این
فصلی که گذشت خیلی از طراحان جوانی که نتوانسته بودند در فصل های
قبلی شرکت کنند طرح هاشون را در هفته فشن نیویورک نمایش دادند.
خیلی جالب است طراحانی بودند که برای بار اول شو داشتند اما استقبال
زیادی از کارشون شد. ما هم شوی خوبی داشتیم و خیلی زیاد هم استقبال
شدیم، می توانم بگویم یکی از بهترین شوهای ما بود.
http://i37.tinypic.com/2eyc8qx.jpg
دوخت : درباره همکاری آقای بهرام رادان و خانم میترا حجار برامون توضیح
بدهید آیا این کار تاثیر خاصی گذاشت؟
نیما بهنود: من از این کار برای تاثیر مالی استفاده نکردم فقط قصدم این بود
که نشان بدهم این قشر جوان ایرانی که مستقل رشد کردند ودر زمینه های
مختلف پیشرفت خوبی داشته اند با هم ارتباط دارند و اگر کسی به موفقیت
رسید با دوستان جوان ایرانیش سهیم است و از هم حمایت خواهند کرد. من
همیشه خیلی تعجب می کنم در شهری مثل نیویورک این همه غیر ایرانی
از طرح های ایرانی استقبال می کنند.
http://www.dukht.com/upload/image/interview/nima4.jpg
دوخت: فکر می کنید اگر طراحان ایرانی بتوانند طرح هاشون رو در شوهای
بین المللی نمایش بدهند استقبال خواهند شد؟
طراحان ایرانی که من می شناسم و هم اکنون اینجا مشغول کار هستند و
سبک مخصوص خودشون رو دارند مثل خانم صراف پور که الان یکی از
طراحان تاثیرگذار در نیویورک است ، بسیار موفق هستند و طراحانی که از
ایران باشند و اصول کلاسیک مد و فشن را صد درصد بشناسند و تحصیلات
آکادمیک داشته باشند می توانند موفقیت خوبی در این زمینه کسب کنند.
اینجا بالاخص در نیویورک رقابت خیلی خیلی زیاد است و کسی بیشترین
موفقیت را کسب می کند که ابتدا سواد کاملی از فشن داشته باشد.
http://original4u.com/f/images/POOOO.jpg
دوخت: محصولاتتان در کجا به فروش می رسد؟
نیما بهنود : با 4- 5 فروشگاه کار می کنیم که لباس های ما رو می فروشند
که دوتا در لوس آنجلسه ، یکی تو نیویورک، یکی تو ایالت ویرجینیا است و
یکی هم در ژاپن که بعد از گرفتن جایزه گرانیف توکیو باز شده است.
http://original4u.com/f/images/ASDTFYJFY.jpg
دوخت : ما تمامی خبرهای مد و فشن جهان همچنین هفته های فشن مهم
رو در سایت منتشر می کنیم اما خیلی ها درباره بعضی لباس ها سوال می
کنند و براشون عجیبه که مثلا یک طراح بر سر یکی از مدل هاش مکعب
می گذارد یا لباس های عجیب و غریبی مثل شوی گالیانو براشون جای سوال دارد؟
نیما بهنود:بله از هفته فشن میلان هم خیلی ها ایراد گرفتند که خیلی شوها
تئاتری بوده است. در حال حاضرخیلی از مدل هایی که در فشن شوهای
مهم نمایش داده می شود لباس هایی نیستند که مردم عادی در خیابان و
مهمانی ها بپوشند و قصد اون طراح هم این است که مردم به ذهنیت او پی
ببرند. این شو یک دریچه است که مردم به دنیای طراح وارد شوند. طراح هم
پس از شوی لباسش و شناخت هنرش به مردم ، طرح های آماده پوشیدن
خود را در مغازه عرضه می کند .
http://original4u.com/f/images/Royal%20Fantasy%20Red.jpg
دوخت :در ایران هم فروش دارید یا نمایندگی که مردم از آنجا محصولات شما رو تهیه کنند؟
راستش خیلی از ایران تقاضا داشتیم ولی ما دوست نداریم که این تی شرت
ها کارخانه ای تولید شوند. ما بیشتر دوست داریم یک گروه طراح جوان و
فعال و علاقمند این کار رو در ایران انجام بدهند. ما فعلا هیچ نماینده ای در
ایران نداریم و هیچ یک از محصولات ما در ایران به فروش نمی رسد. در
همین رابطه هم ایمیل از ایران زیاد داریم که گویا تی شرتهایی با کپی برداری
از طرح های نیمانی تولید و به فروش می رسد اما ما کاملا بی خبریم و هیچ
نماینده و یا فروشی در ایران نداریم.
http://www.dukht.com/upload/image/interview/nima5.jpg
برای او نمیشود عنوان «رهایی از سایه پدر» را انتخاب کرد، چرا که قدم در راهی گذاشته که با راه پدر تفاوتهای زیادی دارد یا به قول خودش، او و پدرش در دو راه موازی ایران را به اینور آبیها نشان میدهند. نام و صدای پدرش را خیلیها میدانند و میشناسند، از نسل قبل گرفته تا همسن و سالهای خود من.
«نیما بهنود» 30 سال پیش در تهران متولد شده است. پیشینه روزنامهنگاری پدر این فرصت را به نیمای 14 ساله داد که طراح هنری مجله «آدینه» و سپس «پیام نور» باشد. 12 سال پیش تصمیم میگیرد که برای تحصیل به آمریکا بیاید و سن فرانسیسکو را شاید بهخاطر حضور «بامداد» خواهرش، مقصد اول انتخاب میکند. خودش میگوید که سنفرانسیسکو شهر دستیابی به آرزوهای اکنون تحقق یافتهاش نبوده است. 4 سال پیش به نیویورک نقل مکان میکند و به Fashion Institute of Technology - موسسهای که افرادی همچون کلوین کلاین را به جامعه مد آمریکا معرفی کرده است - وارد میشود.
زندگی کردن و درس خواندن در یکی از مراکز مد جهان او را به این فکر میاندازد که به قول خودش فرهنگ کشورش را در زمینه مد نشان دهد. فکر اولیه با طراحی کردن تیشرتهایی شروع میشود که 6 ساعت روی آنها کار شده بود. مشتریهای اولیهاش دوستان نزدیک و دوران نوجوانیاش هستند که قدم به قدم با او تا اینجا آمدهاند. آنها تیشرتهای دستباف نیما را میپوشند و در خیابانهای نیویورک قدم میزنند. تیشرتهایی با تصاویری از بنای میدان آزادی، اشعاری از مولانا، و حتی تصویر مهر میرزاکوچکخان جنگلی اما با طراحی مانند لباسهای مایکل جکسن؛ آن چه که بهنود «Persian Punk Style» (لباسهایی «پانکی» به مدل «ایرانی») مینامدش.
در یکی از مهمانیها، سردبیر مجله Maxim، یکی از مجلههای مد و فشن در نیویورک، لباسها را میبیند و اینچنین میشود که اکنون نیما بهنود محصولات دستباف خود را در دو بوتیک در لسآنجلس منطقه سنتا مانیکا، ودر نیویورک منطقه بروکلین، و این اواخر در بوتیک جدید خود در ایالت ویرجینیا به معرض فروش گذاشته است.
اشعار نوشته شده روی لباسها عمدتا صفحههای کتابهای قدیمی و نفیس هستند که گروه نیما ان وای آنها را در شنبهبازارها و از دستفروش های افغان و یا در کوچههای قدیمی تهران پیدا کرده و بر روی تیشرتها منعکس میکنند.
به گفته نیما، 60 درصد از مشتریهای او ایرانیان مقیم خارج هستند؛ از ونکور کانادا گرفته تا لندن انگلستان، از تینایجرها گرفته تا جوانهای همسن خودش که در واقع هدف اولیه او طراحی برای همنسلان خود بوده است. برنامه آینده او هم قرارداد با 2 کمپانی معروف آمریکایی، و چندین شوی لباس در نیویورک و شهرهای دیگر است.
نیما بهنود همچنین یک art director است. در ایران، در دانشگاه آزاد رشته گرافیک خوانده است. او برای کمپانیهایی مانند رولکس و کارتیه آگهی تبلیغاتی درست میکند. کار دیزاین را فراتر از یک سرگرمی میداند، اما درآمد حاصله از آن را برای زندگی کافی نمیداند. عقیده دارد که بهترین راه فروش تیشرتهایش از راه آنلاین و همچنین بوتیکهایش است. ترجیح میدهد که مشتریهایش از طریق همدیگر به طرف نیما انلاین جلب شوند تا از پخش انبوه تیشرتها در مغازههای مختلف.
http://shaghayegh.75.googlepages.com/nima-design-2.gif (http://www.nimany.com/)
تیشرتها جوانانهترین بخش طراحی لباس برای آقایان هستند. بعد از آن طرحی که «نیما بهنود» در آمریکا ارائه داد (طرح مهر میرزا کوچکخان روی تیشرتها)، اینطور طرحها حسابی گل کرد. حالا انواع خطاطی را میشود روی تیشرتها دید، مثل نمونه های پایین. اما نوشته خاصي ندارد و بيشتر از طرحهاي ساده در جلوي سينه و سرآستينها استفاده كرده كه اتفاقا خوب هم از آب در آمده است.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8605/mod7-zr.jpg
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8605/mod6-zr.jpg
(http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fzanaroozweb.blogfa .com%2Fpost-379.aspx)