moji5
26th May 2010, 09:18 PM
آیا تا حالا شده دعا کنید و مستجاب نشود؟ قطعاً چنین اتفاقی افتاده است چون ما با این همه گناه مستجاب الدعوه که نیستیم ولی با این حال نباید نا امید شد. طبق روایات وارده میشود فهمید که الله جل جلاله بسیار توبه پذیر است به طوری که در حدیثی چنین وارد شده است:
ارشاد رسول الله صلی الله علیه و سلم است که خداوند فرمود: «اگرقومی برروی زمین باشند که تمام احکام خدا رابدون کمی و کاستی انجام دهند من این قوم را هلاک میکنم و از صحنه روزگار محو میکنم و قومی را میآورم که گناه کنند و از کردهی خود پشیمان شده و توبه کنند»
البته این به معنای اجازهی انجام گناه نیست بلکه امید و فرصتی واقعاً طلایی است برای گناه کاران. خداوند میفرماید:
توبه:
{ إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللّهِ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوَءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ یَتُوبُونَ مِن قَرِیبٍ فَأُوْلَئِکَ یَتُوبُ اللّهُ عَلَیْهِمْ وَکَانَ اللّهُ عَلِیماً حَکِیماً} [نسا/۱۷]
«بیگمان خداوند تنها توبه کسانی را میپذیرد که از روی نادانی (و سفاهت و حماقت ناشی از شدّت خشم و غلبه شهوت بر نفس) به کار زشت دست مییازند، سپس هرچه زودتر (پیش از مرگ، به سوی خدا) برمیگردند (و از کردهی خود پشیمان میگردند)، خداوند توبه و برگشت آنان را میپذیرد. و خداوند آگاه (از مصالح بندگان و صدق نیّت توبهکنندگان است) و حکیم است (و از روی حکمت درگاه توبه را بر روی توبهکنندگان باز گذاشته است).»
و باید به این نکته مهم در قرآن کریم توجه کنیم، خداوند میفرماید:
{وَلَیْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئَاتِ حَتَّى إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّی تُبْتُ الآنَ وَلاَ الَّذِینَ یَمُوتُونَ وَهُمْ کُفَّارٌ أُوْلَئِکَ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَاباً أَلِیماً} [نساء/۱۸]
« توبهی کسانی پذیرفته نیست که مرتکب گناهان میگردند (و به دنبال انجام آنها مبادرت به توبه نمینمایند و بر کرده خویش پشیمان نمیگردند) تا آن گاه که مرگ یکی از آنان فرا میرسد و میگوید: هم اینک توبه میکنم (و پشیمانی خویش را اعلام میدارم). همچنین توبه کسانی پذیرفته نیست که بر کفر میمیرند (و جهان را کافرانه ترک میگویند). هم برای اینان و هم آنان عذاب دردناکی را تهیّه دیدهایم.»
پس با توجه به این آیهی کریمه باید فهمید که توبهی بدون پشیمانی پذیرفته نمیشود و این موضوع واقعاً نکتهای ظریف و قابل اهمیت است. ما باید خداوند را ناظر و شاهد بر اعمال و کردار خود بدانیم و با یاری خداوند بزرگ دست ازگناه و معصیت بکشیم.
نماز پنجگانهی روزانه و نماز جمعه:
«الصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ وَالْجُمْعَةُ إِلَى الْجُمْعَةِ وَرَمَضَانُ إِلَى رَمَضَانَ مُکَفِّرَاتٌ مَا بَیْنَهُنَّ إِذَا اجْتَنَبَ الْکَبَائِرَ». «مَا مِنْ امْرِئٍ مُسْلِمٍ تَحْضُرُهُ صَلَاةٌ مَکْتُوبَةٌ فَیُحْسِنُ وُضُوءَهَا وَخُشُوعَهَا وَرُکُوعَهَا إِلَّا کَانَتْ کَفَّارَةً لِمَا قَبْلَهَا مِنْ الذُّنُوبِ مَا لَمْ یُؤْتِ کَبِیرَةً وَذَلِکَ الدَّهْرَ کُلَّهُ». [مسلم].
رسول اکرم (صلى الله علیه وسلم) میفرماید: ادای نمازهای پنجگانه و نماز جمعه تا جمعه بعد، و روزهی رمضان تا رمضان بعد، کفارهی گناهان (صغیره) فاصله بین خود میباشند بشرطی که از گناهان کبیره پرهیز شود. هر مسلمانی که به هنگام آمدن وقت نماز مرتب وضو بگیرد و رکوع و سجود را نیکو بجای آورد و خاشع و خاضع باشد. بشرطی که بسوی گناهان کبیره نرود نمازهایش برای همیشه کفارهی گناهان گذشته او خواهد بود.
روزهی روز عرفه «روز قبل از عید قربان»:
«صِیَامُ یَوْمِ عَرَفَةَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ یُکَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِی قَبْلَهُ وَالسَّنَةَ الَّتِی بَعْدَهُ». [مسلم، والترمذی وابن ماجه والحاکم].
پیامبر (صلى الله علیه وسلم) می فرماید: روزه روز عرفه کفاره گناهان سال قبل و سال بعد از خود می باشد.
روزه روز دهم ماه محرم «عاشورا»:
«وَصِیَامُ یَوْمِ عَاشُورَاءَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ یُکَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِی قَبْلَهُ». [مسلم وأبوداود والترمذی وابن ماجه والحاکم]. روزه عاشورا «روز دهم ماه محرم» کفاره گناهان سال قبل از خود است.
آمین گفتن:
«إِذَا أَمَّنَ الْإِمَامُ فَأَمِّنُوا فَإِنَّهُ مَنْ وَافَقَ تَأْمِینُهُ تَأْمِینَ الْمَلَائِکَةِ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ». [البخاری و مسلم].
پیامبر (صلى الله علیه وسلم) می فرماید: هر گاه امام «در نماز جماعت» آمین گفت شما هم آمین بگویید، همانا کسی که آمین گفتن او با آمین ملائکه همزمان باشد «گناهان صغیره» گذشته اش بخشوده می شود.
تب (به همراه صبر بر آن):
«لاَ تَسُبِّی الْحُمَّى، فَإِنَّهَا تُذْهِبُ خَطَایَا بَنِی آدَمَ کَمَا یُذْهِبُ الْکِیرُ خَبَثَ الْحَدِیدِ». [مسلم].
رسول الله (صلى الله علیه وسلم) میفرماید: تب را دشنام ندهید چون بیماری تب بسان کوره آهنگری که زنگ آهن را می زداید گناهان را محو می کند.
وضوی زیبا و کامل:
«من توضأ فأحسن الوضوء خرجت خطایاه من جسده حتی تخرج من تحت أظفاره». (مسلم).
پیامبر (صلى الله علیه وسلم) فرمود: هر کس وضوء بگیرد و وضویش کامل و زیبا باشد خداوند گناهان او را محو مینماید. «گناهانش از تن او حتی از زیر ناخنهایش خارج میشود».
اذان:
مؤذن که بانگ بر آورد هر تر و خشکی «هر چیز» برایش شهادت میدهد و گناهانش آمرزیده میشود.
«المؤذن یغفر له بمد صوته ویشهد له کل رطب ویابس». [النسائی].
خواندن این ذکر عظیم:
کسی که در شب از خواب بیدار شود و اذکار زیر را بخواند و بعد ازآن بگوید: «اللّهم اغْفِر لی». پروردگارا! مرا مورد عفو و بخشش خود قرار ده یا دعائی بکند خداوند جوابش را می دهد و اگر وضوء بگیرد و نماز بخواند نمازش قبول می شود. دعا این است.
«لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِیْکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیْرٌ. سُبْحَانَ اللهِ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ، وَاللهُ أَکْبَرُ. ولاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ». [البخاری ومسلم].
معنی: هیچ معبودی بجز الله نیست تنها و بی شریک است و عظمت و ستایش برای اوست و بر هر چیزی تواناست ستایش و پاکی برای خداست و غیر از او خدایی نیست. حول و قوه و توکل تنها بر اوست. [بخاری و مسلم].
ان شاء الله که با عمل به این موارد صحیفهی دلمان نورانی و عاری از گناه باشد.
وصلی الله علی سیدنا و نبینا و مولانا و شفیعنا محمدوصلی الله علیه و آله و صحبه و سلم اجمعین و من تبعهم باحسان الی یوم دین.
ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ
منابع:
۱- قرآن کریم
۲- ۱۱ رساله سودمند برای هرمسلمان، مولف: جمعی ازنویسندگان، مترجم:عبدالسلام برهانی
http://quran-m.com/firas/farisi/?page=show_det&id=754&select_page=25
ارشاد رسول الله صلی الله علیه و سلم است که خداوند فرمود: «اگرقومی برروی زمین باشند که تمام احکام خدا رابدون کمی و کاستی انجام دهند من این قوم را هلاک میکنم و از صحنه روزگار محو میکنم و قومی را میآورم که گناه کنند و از کردهی خود پشیمان شده و توبه کنند»
البته این به معنای اجازهی انجام گناه نیست بلکه امید و فرصتی واقعاً طلایی است برای گناه کاران. خداوند میفرماید:
توبه:
{ إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللّهِ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوَءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ یَتُوبُونَ مِن قَرِیبٍ فَأُوْلَئِکَ یَتُوبُ اللّهُ عَلَیْهِمْ وَکَانَ اللّهُ عَلِیماً حَکِیماً} [نسا/۱۷]
«بیگمان خداوند تنها توبه کسانی را میپذیرد که از روی نادانی (و سفاهت و حماقت ناشی از شدّت خشم و غلبه شهوت بر نفس) به کار زشت دست مییازند، سپس هرچه زودتر (پیش از مرگ، به سوی خدا) برمیگردند (و از کردهی خود پشیمان میگردند)، خداوند توبه و برگشت آنان را میپذیرد. و خداوند آگاه (از مصالح بندگان و صدق نیّت توبهکنندگان است) و حکیم است (و از روی حکمت درگاه توبه را بر روی توبهکنندگان باز گذاشته است).»
و باید به این نکته مهم در قرآن کریم توجه کنیم، خداوند میفرماید:
{وَلَیْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئَاتِ حَتَّى إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّی تُبْتُ الآنَ وَلاَ الَّذِینَ یَمُوتُونَ وَهُمْ کُفَّارٌ أُوْلَئِکَ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَاباً أَلِیماً} [نساء/۱۸]
« توبهی کسانی پذیرفته نیست که مرتکب گناهان میگردند (و به دنبال انجام آنها مبادرت به توبه نمینمایند و بر کرده خویش پشیمان نمیگردند) تا آن گاه که مرگ یکی از آنان فرا میرسد و میگوید: هم اینک توبه میکنم (و پشیمانی خویش را اعلام میدارم). همچنین توبه کسانی پذیرفته نیست که بر کفر میمیرند (و جهان را کافرانه ترک میگویند). هم برای اینان و هم آنان عذاب دردناکی را تهیّه دیدهایم.»
پس با توجه به این آیهی کریمه باید فهمید که توبهی بدون پشیمانی پذیرفته نمیشود و این موضوع واقعاً نکتهای ظریف و قابل اهمیت است. ما باید خداوند را ناظر و شاهد بر اعمال و کردار خود بدانیم و با یاری خداوند بزرگ دست ازگناه و معصیت بکشیم.
نماز پنجگانهی روزانه و نماز جمعه:
«الصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ وَالْجُمْعَةُ إِلَى الْجُمْعَةِ وَرَمَضَانُ إِلَى رَمَضَانَ مُکَفِّرَاتٌ مَا بَیْنَهُنَّ إِذَا اجْتَنَبَ الْکَبَائِرَ». «مَا مِنْ امْرِئٍ مُسْلِمٍ تَحْضُرُهُ صَلَاةٌ مَکْتُوبَةٌ فَیُحْسِنُ وُضُوءَهَا وَخُشُوعَهَا وَرُکُوعَهَا إِلَّا کَانَتْ کَفَّارَةً لِمَا قَبْلَهَا مِنْ الذُّنُوبِ مَا لَمْ یُؤْتِ کَبِیرَةً وَذَلِکَ الدَّهْرَ کُلَّهُ». [مسلم].
رسول اکرم (صلى الله علیه وسلم) میفرماید: ادای نمازهای پنجگانه و نماز جمعه تا جمعه بعد، و روزهی رمضان تا رمضان بعد، کفارهی گناهان (صغیره) فاصله بین خود میباشند بشرطی که از گناهان کبیره پرهیز شود. هر مسلمانی که به هنگام آمدن وقت نماز مرتب وضو بگیرد و رکوع و سجود را نیکو بجای آورد و خاشع و خاضع باشد. بشرطی که بسوی گناهان کبیره نرود نمازهایش برای همیشه کفارهی گناهان گذشته او خواهد بود.
روزهی روز عرفه «روز قبل از عید قربان»:
«صِیَامُ یَوْمِ عَرَفَةَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ یُکَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِی قَبْلَهُ وَالسَّنَةَ الَّتِی بَعْدَهُ». [مسلم، والترمذی وابن ماجه والحاکم].
پیامبر (صلى الله علیه وسلم) می فرماید: روزه روز عرفه کفاره گناهان سال قبل و سال بعد از خود می باشد.
روزه روز دهم ماه محرم «عاشورا»:
«وَصِیَامُ یَوْمِ عَاشُورَاءَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ یُکَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِی قَبْلَهُ». [مسلم وأبوداود والترمذی وابن ماجه والحاکم]. روزه عاشورا «روز دهم ماه محرم» کفاره گناهان سال قبل از خود است.
آمین گفتن:
«إِذَا أَمَّنَ الْإِمَامُ فَأَمِّنُوا فَإِنَّهُ مَنْ وَافَقَ تَأْمِینُهُ تَأْمِینَ الْمَلَائِکَةِ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ». [البخاری و مسلم].
پیامبر (صلى الله علیه وسلم) می فرماید: هر گاه امام «در نماز جماعت» آمین گفت شما هم آمین بگویید، همانا کسی که آمین گفتن او با آمین ملائکه همزمان باشد «گناهان صغیره» گذشته اش بخشوده می شود.
تب (به همراه صبر بر آن):
«لاَ تَسُبِّی الْحُمَّى، فَإِنَّهَا تُذْهِبُ خَطَایَا بَنِی آدَمَ کَمَا یُذْهِبُ الْکِیرُ خَبَثَ الْحَدِیدِ». [مسلم].
رسول الله (صلى الله علیه وسلم) میفرماید: تب را دشنام ندهید چون بیماری تب بسان کوره آهنگری که زنگ آهن را می زداید گناهان را محو می کند.
وضوی زیبا و کامل:
«من توضأ فأحسن الوضوء خرجت خطایاه من جسده حتی تخرج من تحت أظفاره». (مسلم).
پیامبر (صلى الله علیه وسلم) فرمود: هر کس وضوء بگیرد و وضویش کامل و زیبا باشد خداوند گناهان او را محو مینماید. «گناهانش از تن او حتی از زیر ناخنهایش خارج میشود».
اذان:
مؤذن که بانگ بر آورد هر تر و خشکی «هر چیز» برایش شهادت میدهد و گناهانش آمرزیده میشود.
«المؤذن یغفر له بمد صوته ویشهد له کل رطب ویابس». [النسائی].
خواندن این ذکر عظیم:
کسی که در شب از خواب بیدار شود و اذکار زیر را بخواند و بعد ازآن بگوید: «اللّهم اغْفِر لی». پروردگارا! مرا مورد عفو و بخشش خود قرار ده یا دعائی بکند خداوند جوابش را می دهد و اگر وضوء بگیرد و نماز بخواند نمازش قبول می شود. دعا این است.
«لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِیْکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیْرٌ. سُبْحَانَ اللهِ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ، وَاللهُ أَکْبَرُ. ولاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ». [البخاری ومسلم].
معنی: هیچ معبودی بجز الله نیست تنها و بی شریک است و عظمت و ستایش برای اوست و بر هر چیزی تواناست ستایش و پاکی برای خداست و غیر از او خدایی نیست. حول و قوه و توکل تنها بر اوست. [بخاری و مسلم].
ان شاء الله که با عمل به این موارد صحیفهی دلمان نورانی و عاری از گناه باشد.
وصلی الله علی سیدنا و نبینا و مولانا و شفیعنا محمدوصلی الله علیه و آله و صحبه و سلم اجمعین و من تبعهم باحسان الی یوم دین.
ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ
منابع:
۱- قرآن کریم
۲- ۱۱ رساله سودمند برای هرمسلمان، مولف: جمعی ازنویسندگان، مترجم:عبدالسلام برهانی
http://quran-m.com/firas/farisi/?page=show_det&id=754&select_page=25