B a R a N
25th May 2010, 10:41 PM
بازاریابی یکی از مسائل مهم و عمومی بنگاههای اقتصادی کوچک است. معمولا همه از این موضوع شکایت میکنند که: "ما تبلیغات هم میکنیم ولی نتیجه ای ندارد". در واقع آنها نمی توانند به مشتریان و فروش دلخواه خود دست نمی یابند.
(بازاریابی فراتر از تبلیغات است)
تبلیغات و بازاریابی مترادف یکدیگر نیستند. هرگز قراردادن چند شعار تبلیغاتی موجب موفقیت یک کسب و کار نخواهد شد. بازاریابی یک فرایند ( معمولا یک سری از فرایندها ) است نه یک اتفاق. بازاریابی مستلزم طرح اهداف بازار و پیادهسازی استراتژ های بازاریابی و دستیابی به اهداف تعیین شده است.از سوی دیگر بازاربابی یک فرایند پیچیده نیست، ولی شما باید بدانید که چه خواسته هایی دارید، آنها را مشخص کنید و در مورد آنها مطالعه کنید. در اینجا ما ده استراتژی مهم را به شما معرفی می کنیم .
1- در ارتباط با محصولات و خدمات خود کارگاههای آموزشی / کلاس در منطقه و محل خود برگزارکنید. برای اینکار میتوانید از موسسات و مراکز آموزشی محلی کمک بگیرید. مخاطبین و یا موضوعات خاص را هدف قرار دهید. برای اینکار میتوانید از افراد ویژهای استفده کنید. به عنوان مثال: ( اگر در ارتباط با ورزش و سلامتی خدماتی ارائه میدهید) از یک مربی یوگا برای برگزاری دورهای با عنوان " یوگا برای مردان" استفاده کنید.
2- به سازمان های مرتبط و گروههای شبکهای بپیوندید. پیوستن به بعضی از گروه ها و سازمانهای تجاری هزینهای ندارد ولی از نظر بازاریابی مزایای بسیاری دارد. زمانی که محصولات و خدمات شما توسط یکی از گروهها شناخته شد، خود به خود آنها شما را به دیگران معرفی میکنند. همکاری با مراکز کسب وکار محلی فرصت مناسبی را برای ایجاد ومشارکت در استراتژی بازاریابی بوجود میآورد. به عنوان مثال: شرکت در یک مراسم خاص مانند: "روز حمایت از مصرف کننده ".
3- سعی کنید در خط مقدم و یا در مرکز وقایع و امور خیریه باشید. شما میتوانید از این موقعیتها استفاده شایانی ببرید و از این طریق خود را به مشتریان خود بیشتر معرفی کنید. مثلا: میتوانید بر روی کیسههای کاغذی که در یک امر خیریه برای توزیع مواد استفاده میشود در مورد محصولات خود یک نقاشی بکشید. در بسیاری از امور خیریه می توانید به عنوان حامی شرکت کنید تا بهتر و بیشتر خود را به مشتریانتان معرفی کنید.
4- بلاگ اختصاصی خود را بوجود آورید. به این ترتیب میتوانید افرادی را که علاقهمند به خدمات و محصولات شما هستند جلب کنید. ایجاد یک بلاگ راحتتر از ایجاد یک وب سایت است. سپس مرتبا در مورد موضوعات مختلف کسب وکار خود در وبلاگ خود توضیح دهید و بگوئید که چه میکنید. در مرحله بعد سعی کنید با بلاگ های دیگر مربوط به سایر کسب و کارها و مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کنید.
5- به سایت ها و رسانه های اجتماعی بپیوندید . مطالب خود را از این سایت ها به افراد همفکر خود منتقل کنید.
6- با مشتریانی که از خدمات و محصولات شما رضایت دارند ارتباط برقرارکنید.
7- برای جامعه خود کارکنید. هیچ کاری بهتر از این نیست که که دانهای بکارید که از حاصل آن در جامعه خود بهرهبرداری کنید. کمکهای منظم به سازمانهای خیریه محلی، ارائه خدمات به کمیتههای شهری، انجام کارهای داوطلبانه ، تمامی اینها میتوانند افکار مثبتی را در مورد شما و کارهایتان به مردم منتقل کنند. بکار بردن استراتژی بازاریابی موجب معرفی کسب و کارتان به جامعه میشود.
چطور شروع کنید: یک موضوع (مشکل) خاص را انتخاب کنید و از طریق سازمان خیریه ذیربط ببینید که به چه چیزی نیاز دارند و شما چکار میتوانید برای آنها انجام دهید.
8- خبرنامه تهیه و توزیع کنید. خبرنامه مانند اسب بارکش برای پیشرفت کارشما عمل می کند. توزیع خبرنامه میان مشتریانتان از طریق پست یا پست الکترونیکی به صورت منظم ارتباط منسجمی را بین شرکت شما و مشتریانتان بوجود میآورد. نوع خبرنامهای که می فرستید باید حاوی اطلاعات در مورد خدمات و محصولات شما باشد نه صرفا تبلیغ یک محصول و بیشتر حاوی مقالات مرتبط با کارهای شما باشد. کلید موفقیت یک خبرنامه از نظر سودمند بودن و قابل خواندن بودن توزیع آن طی یک برنامه منظم است.
چطور شروع کنید: تحقیق کنید که محل دقیق درج مقاله کجاست، در سایت ها و مجلات یا در روزنامهها. امتحان کنید و با انتخاب عناوین درست برای مقالات در ارتباط با کارتان طوفان فکری ایجاد کنید.
9- وب سایت طراحی کنید. اکثر کسانی که از این استراتژی برای بازاریابی استفاده میکنند با شکست مواجه میشوند. اشتباه آنها این است که موضوع وب سایت را اشتباه انتخاب میکنند. مثلا مشتریان شما مایلند اطلاعات خاصی در مورد نحوه تماس با شما، چگونگی ابراز نظراتشان در مورد محصولات و خدمات شما دریافت کنند نه در مورد مسائل شخصی و آمار کاریتان.
چطور شروع کنید: از یک فرد متخصص برای اینکار کمک بگیرید.
10- به سازمان های مرتبط با کارتان بپیوندید. بعضی ها در استراتژی خود مرتکب این اشتباه میشوند و کسب و کار و مشتریان خود را از یکدیگر تفکیک میکنند. باید بدانید که شما مجبورید با سایر مشاغل و کسب و کارها نیز در ارتباط باشید و نه صرفا با تامین کنندگانتان. سایر کسب و کارها نیز مشتریان شما هستند، همچنین دوستانتان، تامین کنندگانتان و مشتریان آنها و تمام مردمی که اگر شما را بشناسند محصولات و خدمات شما را به دیگران معرفی میکنند.
نوشته : سوزان وارد: آوریل 2010
ترجمه : مهوش سیفی
(بازاریابی فراتر از تبلیغات است)
تبلیغات و بازاریابی مترادف یکدیگر نیستند. هرگز قراردادن چند شعار تبلیغاتی موجب موفقیت یک کسب و کار نخواهد شد. بازاریابی یک فرایند ( معمولا یک سری از فرایندها ) است نه یک اتفاق. بازاریابی مستلزم طرح اهداف بازار و پیادهسازی استراتژ های بازاریابی و دستیابی به اهداف تعیین شده است.از سوی دیگر بازاربابی یک فرایند پیچیده نیست، ولی شما باید بدانید که چه خواسته هایی دارید، آنها را مشخص کنید و در مورد آنها مطالعه کنید. در اینجا ما ده استراتژی مهم را به شما معرفی می کنیم .
1- در ارتباط با محصولات و خدمات خود کارگاههای آموزشی / کلاس در منطقه و محل خود برگزارکنید. برای اینکار میتوانید از موسسات و مراکز آموزشی محلی کمک بگیرید. مخاطبین و یا موضوعات خاص را هدف قرار دهید. برای اینکار میتوانید از افراد ویژهای استفده کنید. به عنوان مثال: ( اگر در ارتباط با ورزش و سلامتی خدماتی ارائه میدهید) از یک مربی یوگا برای برگزاری دورهای با عنوان " یوگا برای مردان" استفاده کنید.
2- به سازمان های مرتبط و گروههای شبکهای بپیوندید. پیوستن به بعضی از گروه ها و سازمانهای تجاری هزینهای ندارد ولی از نظر بازاریابی مزایای بسیاری دارد. زمانی که محصولات و خدمات شما توسط یکی از گروهها شناخته شد، خود به خود آنها شما را به دیگران معرفی میکنند. همکاری با مراکز کسب وکار محلی فرصت مناسبی را برای ایجاد ومشارکت در استراتژی بازاریابی بوجود میآورد. به عنوان مثال: شرکت در یک مراسم خاص مانند: "روز حمایت از مصرف کننده ".
3- سعی کنید در خط مقدم و یا در مرکز وقایع و امور خیریه باشید. شما میتوانید از این موقعیتها استفاده شایانی ببرید و از این طریق خود را به مشتریان خود بیشتر معرفی کنید. مثلا: میتوانید بر روی کیسههای کاغذی که در یک امر خیریه برای توزیع مواد استفاده میشود در مورد محصولات خود یک نقاشی بکشید. در بسیاری از امور خیریه می توانید به عنوان حامی شرکت کنید تا بهتر و بیشتر خود را به مشتریانتان معرفی کنید.
4- بلاگ اختصاصی خود را بوجود آورید. به این ترتیب میتوانید افرادی را که علاقهمند به خدمات و محصولات شما هستند جلب کنید. ایجاد یک بلاگ راحتتر از ایجاد یک وب سایت است. سپس مرتبا در مورد موضوعات مختلف کسب وکار خود در وبلاگ خود توضیح دهید و بگوئید که چه میکنید. در مرحله بعد سعی کنید با بلاگ های دیگر مربوط به سایر کسب و کارها و مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کنید.
5- به سایت ها و رسانه های اجتماعی بپیوندید . مطالب خود را از این سایت ها به افراد همفکر خود منتقل کنید.
6- با مشتریانی که از خدمات و محصولات شما رضایت دارند ارتباط برقرارکنید.
7- برای جامعه خود کارکنید. هیچ کاری بهتر از این نیست که که دانهای بکارید که از حاصل آن در جامعه خود بهرهبرداری کنید. کمکهای منظم به سازمانهای خیریه محلی، ارائه خدمات به کمیتههای شهری، انجام کارهای داوطلبانه ، تمامی اینها میتوانند افکار مثبتی را در مورد شما و کارهایتان به مردم منتقل کنند. بکار بردن استراتژی بازاریابی موجب معرفی کسب و کارتان به جامعه میشود.
چطور شروع کنید: یک موضوع (مشکل) خاص را انتخاب کنید و از طریق سازمان خیریه ذیربط ببینید که به چه چیزی نیاز دارند و شما چکار میتوانید برای آنها انجام دهید.
8- خبرنامه تهیه و توزیع کنید. خبرنامه مانند اسب بارکش برای پیشرفت کارشما عمل می کند. توزیع خبرنامه میان مشتریانتان از طریق پست یا پست الکترونیکی به صورت منظم ارتباط منسجمی را بین شرکت شما و مشتریانتان بوجود میآورد. نوع خبرنامهای که می فرستید باید حاوی اطلاعات در مورد خدمات و محصولات شما باشد نه صرفا تبلیغ یک محصول و بیشتر حاوی مقالات مرتبط با کارهای شما باشد. کلید موفقیت یک خبرنامه از نظر سودمند بودن و قابل خواندن بودن توزیع آن طی یک برنامه منظم است.
چطور شروع کنید: تحقیق کنید که محل دقیق درج مقاله کجاست، در سایت ها و مجلات یا در روزنامهها. امتحان کنید و با انتخاب عناوین درست برای مقالات در ارتباط با کارتان طوفان فکری ایجاد کنید.
9- وب سایت طراحی کنید. اکثر کسانی که از این استراتژی برای بازاریابی استفاده میکنند با شکست مواجه میشوند. اشتباه آنها این است که موضوع وب سایت را اشتباه انتخاب میکنند. مثلا مشتریان شما مایلند اطلاعات خاصی در مورد نحوه تماس با شما، چگونگی ابراز نظراتشان در مورد محصولات و خدمات شما دریافت کنند نه در مورد مسائل شخصی و آمار کاریتان.
چطور شروع کنید: از یک فرد متخصص برای اینکار کمک بگیرید.
10- به سازمان های مرتبط با کارتان بپیوندید. بعضی ها در استراتژی خود مرتکب این اشتباه میشوند و کسب و کار و مشتریان خود را از یکدیگر تفکیک میکنند. باید بدانید که شما مجبورید با سایر مشاغل و کسب و کارها نیز در ارتباط باشید و نه صرفا با تامین کنندگانتان. سایر کسب و کارها نیز مشتریان شما هستند، همچنین دوستانتان، تامین کنندگانتان و مشتریان آنها و تمام مردمی که اگر شما را بشناسند محصولات و خدمات شما را به دیگران معرفی میکنند.
نوشته : سوزان وارد: آوریل 2010
ترجمه : مهوش سیفی