PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مقالات معماری



ریپورتر
25th May 2010, 01:57 PM
صومعه سنت پره رودس

ویرانۀ به جا مانده از سنت پره رودس ، یک صومعه رمانسک که بر بلندی کوهستان وردورا در نزدیکی ساحل براوا قرار دارد که از گذشتۀ دوری که اقامت کنندگان زاهدش این مکان را ترک گفتند به تحکیم اساسی احتیاج داشته است .
تحت جمعیت دپارتمان فرهنگ دولت کاتالینا ، این عمارت به یک بنای تاریخی ، مردمی و محبوب که در عین حال شکننده و ضعیف بود تبدیل شده بود . سایت تاریخی به شدت مورد توجه و استقبال عمومی قرار گرفته و عده کثیری از آن دیدن می کنند و علی رغم بازسازی های غیر دقیق و در عین حال پرشما صورت گرفته که ابتدا آخرین آنان بیش از 10 سال پیش اتفاق افتاده بود. ساختمان به سرعت دچار زوال ودر معرض نابودی قرار گرفته بود .
استراتژی لاپناوتورس شامل تعدادی از تداخلات در سرتاسر مجموعه صومعه بوده است که از طریق استفاده از مصالح و روش های سازه ای مدرن انجام می گیرد .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=666&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 01:57 PM
طرحی فراتر از شرق و غرب

مسابقۀ بین المللی DBEW (طرحی فراتر از شرق و غرب) از سال 2001 هر سال در کشور کره جنوبی برگزار می شود . این مسابقه به دنبال راهکارهایی برای زندگی امروز و چالشی است به سوی صنعتی شدن کشورهای آسیایی ، موضوع مسابقه در سال2005 مبتنی بر یک طرح نوآورانه برای فضای کودک می باشد . این در شرایطی است که در دنیای امروز اکثر خانواده ها تک فرزندی و پدر و مادر هر دو شاغل هستند .
این دوره از مسابقه با این سه جمله کلیدی برگزار شد :
1 - (فضای من ، جهان من) فضایی برای رویا پردازی، کشف هویت و تفریح، نیر مکانی برای مطالعه، استراحت و سرگرمی .
2 – (فضای اطلاعاتی کودک) فضایی درون نگر، تعمق برانگیز و اطلاعاتی .
3 – (محیط داخلی جدیدی برای کودکان)
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=667&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 01:57 PM
معماری در فضای سایبر

نگاهی به رویکرد نوین معماری در اطلاعات
کمال یوسف پور-چکیده:به اذعان بسیاری از صاحب نظران ، از سال های پایانی قرن 20به این سو به ویژه از آغاز هزاره سوم ، عصری نو در تاریخ بشریت آغاز گشته است . امروزه ما در جهانی زندگی می کنیم که در آن اطلاعات و فناروی دیجیتال ، با اقتدار ، تمام قلمروهای مختلف از قبیل اقتصاد، آموزش، فرهنگ و ...را تحت تاثیر خود قرار می دهد .
مهمترین ویژگی این دوران جدید که آن را عصر اطلاعات یا عصر انفورماتیک نامیده اند ، گسترش شبکه های اطلاعایت در ایجاد جهانی و پیشرفت شگفت انگیزفناوری اطلاعات است . انقلاب تکنولوژیک جدیدی که از اواخر قرن 20 با محوریت فناوری های اطلاعاتی آغاز شده است ، با سرعتی شتابان در حال شکل دهی مجدد ساختارهای بنیادین اجتماعی و به تبع آن اثرگذاری بر تمامی پدیده های جهانی می باشد . معماری نیز به عنوان یکی از مهمترین پدیده های اجتماعی انسانی از تاثیرات انقلاب اطلاعاتی یادشده به دور نمانده است . پیدایش سیستم های ارتباطات الکترونیکی و اطلاعاتی و ایجاد جامعه شبکه ای باعث شده مفهوم فضایی برخی کارکردهای زندگی روزمره همچون کار، خرید ، تفریح، آموزش و ... دگرگون شود که این امر به نوبه خود موجب تغییر خصوصیات فضاهای معماری و ارائه تعریف جدیدی از فضا و مکان در جامعه نوین اطلاعاتی گشته است . آنچه که امروز تحت عناوین مختلفی همچون فضای سایبر یا واقعیت مجازی مطرح می گردد ، بازتاب تغییرات ایجاد شده در مفهوم فضا و مکان می باشد که به ارائه تعریف نوینی از معماری (از نظر فرم ، کارکرد ، فرآیند و ارزش) انجامیده است .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=668&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 01:58 PM
مرکز فرهنگی کن فیلیپ

بازآفرنی اخیر شهر بارسلونا تا حدو زیادی در تکمیل توسعه امکانات عمومی این شهر با موفقیت ها روبرو بوده است . این امر موجب بوجود آمدن تعداد زیادی بنای عمومی شده که به تازگی ساخته شده و یا مورد بازسازی قرار گرفته اند و پاسخگوی طیف گسترده ای از مراجعین می باشد .
ایده تبدیل بنای ساختمان سابق کارخانه کتکس تکستایل به یک مرکز شهر ی که توسط خوزه لوئیس متئو ، مهندس معمار مطرح شده بود . در شهرداری به شور گذاشته شد . توسعه و طراحی آینده نگرانه که در آن طبیعت چند گانه شهر بر روی فرم ها و دیگر مشخصه های تاریخی موجود در سایت کارخانه ساخته می شد .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=665&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 01:58 PM
هنرمندی در درون (خانه ای درون خانه ای دیگر)

معمار این پروژه به دلایل اقتصادی و منطقی ، خانه ای ساخته شده از چوب را که نمای آن عیناً به شکل نمای ساختمان قدیمی و منطبق با آن بود درون دیوار های سنگی قرار دارد اما این قرار گیری به صورتی بود که این پوسته های چوبی با دیوارهای سنگی تماس نداشتند ودر عین حال این بام نمایشگاه بود که عمل حمایت از سازه موجود را بر عهده داشت .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=664&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 01:59 PM
گالری تیت مردن

گالری تیت مردن موفقترین و برجسته ترین پروژه در میان تمامی پروژه های اجرا شده در سطح ملی است که توسط لاتاری ملی به اجرا درآمده است .
آماری بسیار درخشان بر این واقعیت دلالت می کنند که این پروژه موفقیت بسیار بزرگی را در جلب بازدیدکنندگان به خود داشته است . (حدود 2میلیون نفر در 3ماه ابتدایی گشایش از این گالری بازدید به عمل آوردند و سیل جمعیت کماکان به این گالری هجوم بردند) .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=662&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 01:59 PM
بازسازی و احیاء ؛ ضرورت یا تفنن وزه آبگینه (خانه قوام)

مرتضی بهروز-چکیده:بازسازی و احیاءفعالیت هایی هستند که به ترتیب با جسم و روح یک موضوع سرو کار دارند. این موضوع می تواند یک شهر ، محیط طبیعی یا یک بنا و اثر معماری باشد .
رویکردهای متفاوتی نسبت به بازسازی و احیاء وجود دارند که بعضاً در میزان دخالت در یک موضوع تاریخی دارای اختلافات اساسی هستند . البته در اینجا مقصد این نیست که این روش ها و رویکردها بررسی شوند .
با اینکه انسان امروز با کلیشه ها مبارزه می کند اما در دنیای خسته از مدرنیسم ، احترام به بوم و سنت ها یک ارزش اجتماعی به حساب می آیند . مدرنیسم به عنوان یک سبک زائیدۀ مدرنیته است . مدرنیته جنبشی والا است که به حرکت رو به جلو و نوآوری اعتقاد دارد و ریشه آن در رنسانس قرن 15 است و امروز نیز زنده است .
با فروکش کردن نیازهای کالبدی پس از جنگ جهانی دوم از جمله انبوه سازی و اسکان جمعیت ها ، جوامع به نوعی بلوغ اجتماعی می رسیدند و نواقص مدرنیسم را به خوبی درک کردند . از جمله این خطاهعا عدم توجه به تاریخ و پیشینه های اجتماعی و عدم توجه به زمینه ها بود .به عبارتی حاکمیت عقلانیت محض مدرنیسم شکسته شد تا جایی که امروز در کشورهای پیشرفته و خواهانی توسعه پایدار شعار جهانی فکر کن ، محلی عمل کن سر داده می شود . در همین راستا مفهوم خاطره مشترک یاخاطره حمعی افراد یک جامعه اهمیت پیدا می کند.
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=659&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 01:59 PM
هتل رضویه

هستی راستکار-چکیده:طراحی در شهر مقدسی چون مشهد از حساسیت بالایی برخودار است . به خصوص اگر در مجاورت حرم امام رضا (ع) باشد . در اطراف ححرم هتل های زیادی وجود دارند که پذیرای زائرین بیشماری از اقصی نقاط ایران و جهان هستند . در این میان طراحی معماری یک از عومل رقابت ما بین این هتل ها است . حال اگر بنای هتل موجود باشد ، وظیفه طراح دو چندان است .
بازسازی یک هتل یا به طور کلی بازسازی بنا نیازمند تعریف دقیق موقعیت ، عوامل موجود و همچنین درک خواسته های کارفرما و سپس تبیین اهدف و سیاست هایی است که در نهایت به تصمیم گیری در جهت کیفیت و کارایی بیشتر آن منجر شود .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=660&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:00 PM
پارسه آن گونه که بود ( روند بازسازی مجازی تخت جمشید)

ساناز افتخار زاده-مهذبن توکلی-علیرضا جعفری-چکیده:سال ها است که افراد و گروه های مختلف در تلاشند که نمونه ای واقعی از مجموعه پارسه را به صورت مجازی کامپیوتری یا دستی شبیه سازی کنند . اما همواره مشکلات عدیده ای مانع آن شده است که این گونه سه بعدی سازی ها از اعتبارکامل یک مدرک تاریخی برخوردار شوند .
مهم ترین این مشکلات عدم همکاری نزدیک و سیستماتیک معماران ، باستان شناسان ، محققان و دیگر متخصصان با یکدیگر است که البته آن هم نیاز به برنامه و بودجه دارد . به منظور مقالبه با این کمبود گروه کوچکی تشکیل دادیم تا اطلاعات یکدیگر را در زمینه های گوناگون با دیدگاه های متفاوت برای تجسم پارسه آن گونه که بود تکمیل کنیم . این مقاله ضمن معرفی اجمالی پارسه به گوشه ای از اشکالات مدارک موجود از این مجموعه می پردازد و نکات کلیدی را که باید برای بازسازی مورد توجه قرار گیرند بررسی می نماید .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=658&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:00 PM
نوای کودکانه ، در قطعۀ زندگی دوبارۀ بم

آیدا بنی هاشمی جهرمی-اشاره:چند دهه ای است که موضوع منظر شهری و جایگاه پیاده در مباحث معماری منظر و طراحی شهری مورد توجه معماران قرار گرفته است .
متاسفانه تا به حال در ایران هیچ طرح یا معیاری برای در نظر گرفتن باغ – شهری آموزشی برای کودک مطرح نشده و همواره آموزشی در میان دیوارهای بسته مدرسه تعریف شده ،به همین دلیل شهر ها و فضاهای شهری در ایران فاقد کارایی لازم برای کودکان هستند .
با توجه به اینکه در وضعیت شهر های ایران چه وضعیت سنتی و چه وضعیت کنونی در نظر گرفتن فضای سبز در شهر به صورت عمده مورد اهمیت قرار نمی گیرد و از لحاظ معماری منظر فعالیت های بسیاری کمی در سطح شهر ها انجام می گیرد ؛ و قسمت اعظم کار معماری منظر را فضاهای باز و به خصوص فضاهای سبز تشکیل می دهد ، وضعیت کنونی شهر بم بعد از زلزله پتانسیل خوبی را برای کار در این زمینه به وجود می آورد .
در این مقاله به بررسی مفهوم شهری پرداخته شده که شهروندان کوچک جامعه به میان آمده و از شهرشان ، از مدرسه شان ،از بم ایده آلشان سخن گفته و به طراحی فضاهای ایده آل برای فعالیت خود در سطح شهر پرداخته اند .هدف پژوهش در دنیای افکار و ایده آل های کودکان بوده است ، تاگفتگوی میان فیزیکی (فرستنده) و ساختار ذهن کودک (گیرنده) درک شده، انعکاس آن به عنوان عنصر شکل دهنده برنامه ریزی باغ شهری است که حکایت زندگی را در سایۀ امنیت و ماندگاری برای کودکان نقل می کند .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=657&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:01 PM
بافت های فرسوده

ابراهیم ضیائی ثانی-چکیده:حفظ و مرمت ساختمان های ویژه تاریخی یکی از ملزومات کاری به شمار می آید . اخذ روش هایی که بتوان با استفاده از آن یک سازه را همانند سازه های جدید الحداث ، در برابر حوادثی همچون زلزله ،طوفان و یا حتی باره های وارده موجود مقاوم کرد از اهداف ویژه مهندسین می باشد.
استفاده از فناوری های جدید در ساخت ساز های پیشرفته و مرمت بافت های قدیمی و حراست از اماکن ملی و باستانی ، از وظایف ملی و نیاز کشور می باشند . در نیل به این مقصود آشنایی با شیوه هایی از روش های بازسازی ، مصالح جدید و مقاوم سازی ساختمان ها ، که به طور گسترده ای در سطح دنیا در حال اجرا می باشد از ملزومات کاری کسانی که با صنعت ساخت و ساز در کشور مرتبط هستند ، می باشد . در این مقاله برانیم که برخی از این روشها را که بطور گسترده ای در کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا در حال اجرا می باشد بازگو نماییم .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=656&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:01 PM
راه کارهایی در مرمت بنا

شروین ابریشمی-چکیده:در این مقاله به 4 راهکار ممکن در برخورد با ابنیه تاریخی پرداخته می شود که نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارند . در ابتدا این 4 راهکار به صورت کلی تعریف شده و سپس به تشریح یکایک آن ها خواهیم پرداخت .
در این قسمت نیز پس از باز تعریف هر راهکار استاندارد و معیارهای مرتبط ، رویکردها و ملاحظات هر کدام از راهکارها به تفضیل مطرح گردیده اند . ذکر این نکته لازم می نماید که ممکن است خواننده در ابتدا تصورکند که مطالب ارائه شده گاه بدیهی و گاه تکراری است . ولی باید بدانیم به واسطه عدم توجه کافی به این مطالب به ظاهر ساده ، یک اثر تاریخی ممکن است در معرض آسیب یا خسرانی واقع شود که جبران آن امکان پذیر نباشد.
حفاظت بنا
فرآیندی است که در آن اقداماتی برای حفظ و نگهداری مصالح موجود در بنا و تامین یکپارچگی و شکل ساختمان صورت می پذیرد . این اقدامات همزمان مشمول سازه بنا و تزئینات آن می باشد .
قابل سکنا نمودن بنا
به فرآیند اعطای قابلیت هایی به ساختمان برای ایجاد مکان استفاده مجدد از آن اطلاق می شود . این فرآیند شاما مراحلی چون تعمیر ، تغییر و یا اصلاح بنا ، خواهد بود .
مرمت بنا
فرآیندی است که در آن بازساری دقیق سیما ، جزئیات اجرایی ، تزئینات و محوطه ای که ساختمان در آن بنا شده ، مدنظر قرار می گیرد . این فرآیند با این هدف صورت می پذیرد که بنا متعلق به دوره تاریخی خاصی درک شود ، تحقق چنین خواسته ای گاه مستلزم تخریب بنای قبلی یا بازسازی بنایی است که قبلاً تخریب شده است .
نوسازی بنا
به فرآیند ایجاد و احداث یک ساختمان تخریب شده اطلاق می شود به گونه ای که هم اکنون وجود خارجی نداشته باشد ، یکی از شروط تحقق این فرآیند پیروی دقیق از شکل و سیمای الگوی اولیه و ایجاد جزئیات اجرای و تزئیناتی است که در ساختمان اولیه وجود داشته است .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=655&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:01 PM
مانایی و دوام متناسب

نگار کلانتر مهرجردی-چکیده:دوام نسبی و متناسب از ویژگی هایی بسیار بارز و اساسی یک ساختمان است . انسان از آن رو که خواهان ادامه حیات و دوام است سرپناهش را نیز متناسب با طول عمر و دوامش می خواهد .
ساختمان به عنوان لایه حفاظتی انسان برخلاف سایر لایه ها (همچون لباس) که بیشتر تابع سلیقۀ فردی یا جمعی است و حالتی نسبتاً موقت و کم دوام دارد ، معمولاً کمتر تحت تاثیر سلیقه های زود گذر و ایده ای سطحی قرار می گیرد و جنبه هایی که عمیقاً بر ماندگاری آن در طی زمان اثر می گذارد ، بیشتر مورد تاکید واقع می شوند . این مقاله با هدف آگاهی بخشی به طراحان و مجریان ساختمانها ، برای ساخت ابنیه مانا و بادوام تدوین گردیده است . گرچه افق نگاه این نوشتار بیشتر معطوف به ساختمان هایی که در حال یا آینده طرح و اجر امی شوند ، می باشند اما از آنجا که هر فردایی بدل به امروز و هر امروزی تبدیل به دیروز می شود ، لذا می توان امیدوار بود که این نوشتار بتواند به عنوان مقدمه ای در ارتباط با مبحث حفاظت و مرمت بناها با تکیه بر اصل پیشگیری و نه تنها درمان تلقی شود . در این مقاله پس از آشنایی با مفاهیم و واژه های مرتبط با مبحث به تبیین عوامل موثر بر موضوع پرداخته خواهد شد .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=654&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:02 PM
فرازگاه خیال

بهرنگ عقیلی نسب-گیلدا پایورپور-چکیده:اشاره:گم گشتگی یک احساس ناب در دنیای امروزی ام بر آنمان داشت تا جست و جویی را برای لذت اسارت در این دنیایی که حضورش حضوری تنگ و بی مقیاس بر تن این جغرافیای واقعی است آغاز کنیم که طراحی آن برای آنانی که با واژگانش ناآشنایند تنها یاد بودی است از اقلیمی دیگر که پهنۀ جهش های احساسی آنانی است که ناآگاهی محض را باور دارند .
معماری این مجموعه متشکل از پنج لایه آگاهی به نام های زمان ، پریشانی ،شک، سراب و هیچ در هیچ است که پس از عبور از چهار لایه اول به فضای ارتباط های عمودی یا فضای نیستی شناسی که همان هیچ در هیچ است خواهیم رسید .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=653&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:02 PM
جرج شاونقاش طبیعت

زهرا اکبری-چکیده:می توان گفت جرج شاو در گذشته زندگی کرده و اوقات بسیاری را برای انعکاس سال های پر اهمیت نوجوانی اش صرف می کند. در عین حال حس نوستالژی قوی در کارهای وی وجود دارد ولی این امر در نگاه اول مشهود نیست .
در نقاشی های به یاد ماندنی شاو مناظری در حدود بیست سال پیش ترسیم شده که براساس عکس هایی موجود است . موضوع این نقاشی ها چشم انداز شهری زادگاهش می باشد . موضوع دیگر خاطره است ، با تکیه ای که بر آن می کنیم ، اشتیاقی که به آن داریم و ضعف هایی که در ذات آن وجود دارد .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=652&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:02 PM
طبیعت حقیقتی چون شعر

دکتر سید رضا محیط-چکیده:انسان یک موجود طبیعی است و قبل از این که روح طبیعی آن رشد کند باید ظرفی باشد که در آن بتواند به خوبی رشد کند. بالطبع موجوداتی که در فضاهای طبیعی رشد می کنندهم از نظر روح و هم از نظر جسم دارای کیفیت بالاتری نسبت به موجوداتی هستند که در قفس زندگی می کنند .
تا زمانی که مصالح از طبیعت استخراج می شدند روح آن را به معماری می دمیدند ، مثلاً یک سنگ در دید اول سنگ است ولی اگر با دقت به آن نگاه کنیم می بینیم که مثلاً از کوه های هیمالیا آمده است . حدوداً 200 الی 300 سال پیش اگر ساختمانی ساخته می شد، سنگ به صورت طبیعی روی سنگ قرار می گرفت ولی از 100سال پیش تا به حال ، یعنی بعد از انقلاب صنعتی ، مصالح طبیعی با مصالح مصنوعی مخلوط شد و قوانین مصنوعی و غیرطبیعی مثل مد و شرایط موجود به وجود آمدند . این ساختمان ها با ساختمان های اولیه بسیار متفاوت هستند . امروزه مصالح مصنوعی مثل شیشه،بتن،آهن و ... باعث شده که انسان امروزی کمبود طبیعت را بیش از پیش احساس کند .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=651&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:02 PM
یکپارچگی هنر و تکنولوژی

علی امامی طالقانی-چکیده:معمار ، پیمان کار و کارفرما سه راس مثلثی هستند که یک بنا را می سازند . در این میان کارفرما نقش بنیادی و تصمیم گیرنده در موجودیت بنا را دارد .از معماران بسیار شنیده ایم و پیمان کاران نیز گهگاهی در مجلات حضور دارند ؛ اما کارفرما غالباً نشریات را تنها وسیله ای برای تبلیغ خود و فعالیت هایش می داند .
پروژۀ برج قبا در شمارۀ پیش توسط معمار آن معرفی شده بود که انتقاداتی را از طرف معماران دیگر برانگیخت . این بار آقای طالقانی به منظور معرفی و تبلیغ مجدد آن مراجعه نمودند که ما این حضور را به فال نیک گرفته و مصاحبه ای را با هدف معرفی جایگاه معمار و کارفرما در پروژه و نقش هر یک در شکل گیری یک بنا ترتیب دادیم .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=650&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:03 PM
فضاهای معمارانه در آثار هنرمندان معاصر جهان

کوروش رفیعی-چکیده:در این مقاله ، به بررسی و تحلیلی آثار دو تن از هنرمندان معاصر جهان می پردازیم که به نوعی با ماهیت معماری در ارتباط هستند . آثار راشل وایت رد فضایی را منجمد می کند که متعلق به حوزۀ معماری است . این فضا عنصر اصلی و بنیادین معماری است که اکنون به دست یک هنرمند مفهومی مومیایی می شود .
او لحظۀ آفرینش و پیدایش فضا را برای ابد ثبت می کند . آما آثار کورنلیا پارکر ریشه در لحظۀ آفرینش و پیدایش فضا دارند . قسمت عمدهای از آثار او بازسازی صحنۀ انفجار عظیم است که برای خلق چنین صحنه ای از فضاهای کیهانی و عالم هستی ایده می گیرد . این گرایش هم سو با جنبش های اخیر معماری است که به فضا های کیهانی توجه دارند .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=649&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:03 PM
گالری سرپنتاین

چکیده:اشاره:شهر لندن هر سال چهرۀ تازه ای به خود می گیرد . تندیس های موجود در پارک و خیابان شهر ، رنگ دیوارها و آثاری که در گالری های معتبری چون ساعتچی و تیت مدرن به نمایش در می آیند همگی به طور فصلی یا سالیانه جابه جا می شوند . بدین ترتیب شهر زنده می ماند و بوی طراوت و تازگی از آن به مشام می رسد .
مدیریت سرپنتاین گالری نیز پیرو این سیاست شهری ، در اقدام جالب توجهی هر ساله طراحی غرفۀ الحاقی را به یکی از معماران مشهور سفارش می دهد . ساخت این بنا در فصل تابستان هر ساله به اتمام رسیده و به مدت سه ماه پذیرش بازدید کنندگان است . سپس کل بنا را فروخته و معمار دیگری برای سال بعد انتخاب می شود .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=648&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:04 PM
آرکی گرام معماری تجربی

فرهاد خندان-چکیده:آرکی گرام جنبشی بود که در دهۀ 1960 توسط جمعی از معماران بریتانیایی که منتقد فضای خشک و بی انعطاف حاکم بر معماری رسمی آن روزهای بریتانیا بودند ، به وجود آمد . این گروه کار خود را با انتشار مجله ای شروع کرد که عنوان گروه نیز در حقیقت از عنوان همین مجله گرفته شده است . سیاست مجله چاپ آثار پیشرو و متفاوت هنری در زمینه های مختلف اعم از کلاژ ، گرافیک ، شعر ، معماری و ... بود .
پروژه های معماری آنها عمدتاً آثاری رویا پردازانه و خیالی بود که قابلیت ساخته شدن نداشتند .اما از نظر تئوریک تاثیری شگرف بر معماران هم نسل خود و نسل های بعدی بر جای گذاشتند به گونه ای که در سال 2002 جایزۀ معتبر موسسه سلطنتی معماران بریتانیا به آنها اهدا شد . از نظر سیاسی اعضاء این گروه در پروژه خود به طور غیر مستقیم تحت تاثیر آموزه های جنبش چپ بودند . پیتر کوک از معدود اعضای گروه است که تا به حال توانسته بخشی از ایده های خود را در قالب ساختمان هایی اجرا کند .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=647&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:04 PM
نمونه ای از طراحی بنا با نمای دوپوست

ایدۀ طراحی:یکی از دستاوردهای مهم معماران مدرن انعطاف پذیری ساختمان است که در اصول پنج گانۀ معماری مدرن به آن تاکید بسیاری شده است . به همین دلیل در طراحی این ساختمان انعطاف پذیری به عنوان یک اصل در نظر گرفته شده است .
این مهم درطرحی بدنۀ خارجی و اجزاء داخلی مشهود است . پوستۀ خارجی کاملاً شفاف و سبک بوده و در عین حال مسائل مربوط به اتلاف انرژی و مسائل اقلیمی که گریبان گیر این گونه از معماری است ، با استفاده از تکنولوژی دو پوسته به صورت منطقی مرتفع شده است .
تراس های سبز جبهۀ شمالی ، واقع در بین دو پوسته ، با فضائی مستقل از اجزاء داخلی در عین ایجاد یک خرد اقلیم و تلطیف هوای ساختمان منجر به ایجاد مکانی متفاوت برای ایجاد تنوع فضائی و بصری شده است . این تراسها محل هایی مناسب برای فعالیت های خاص از جمله محلی برای استراحت کارمندان ، برگزاری نشست های کوچک ، ملاقات ها و ... هستند.
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=646&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:04 PM
نماهای دو پوست ،طراحی یکپارچه

نگار کلانتر مهرجردی-چکیده:نماهای دو پوست که در دهۀ اخیر به سرعت در معماری اروپا فراگیر شده اند ، امکان تهویه طبیعی را در ضمن کنترل صوت ، باد و باران فراهم می آورند . این نماها مطمئناً در معماری مدرن کاربرد وسیع تر خواهند یافت .
در حالیکه هنوز تجربۀ عملکردی در این زمینه بسیار کم است و همین موضوع سبب می شود که کارفرمایان قادر به قبول این ایده نباشند . اولین و مهم ترین دلیل آن این است که کارفرمایان و مجریان بایستی هزینه اضافه چندین لایه شدن نما را متقبل شده و در زمینه برتری و امتیاز های این نوع از ساختارها در مورد خاص متقاعد شوند . در این مقاله در زمینۀ نماهای دو پوست جنبه های گوناگونی مورد توجه قرار گرفته اند : اصول اولیه این نوع ساختارها ، انواع نماهای دو پوست و 9 گاه صراحی در فالب سوال و جواب که خلاصه جامعی از جنیه های مختلف را در بر دارد .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=645&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:05 PM
معماری تکاملی الگو برداری از فرآیند تکامل طبیعت در معماری

نعیمه محمدی-مریم یزدان پرست-چکیده:همان طور که می دانیم ، ارگانیسم هایی که در هر دوره وجود دارند ، محصولات یک سری فرآیند های تکاملی هستند که سبب شده بدن آنها با شرایط جدید آن دوره سازگار شود . هر موجود زنده از تراز سلول گرفته تا تراز جانداران پیجیده ، از لحاظ ساختار و کنش با محیط خود سازگار شده است .
سازگاری از طریق وراثت و تکامل حاصل می آید ، اما چیزی که جانداران به ارث می برند ماهیچه نیرومند ، برگ سبز ، خون قرمز یا مانند آن نیست ، بلکه ژن ها و دیگر محتویات سلول های زاینده است که در تعامل با محیط به صفات قابل رؤیتی در موجود می انجامد . این فرآیند سازگار شدن با محیط توجه معماران را به خود جلب کرده و از این رو روش های نوینی در طراحی ابداع شده است . شناخته شده ترین این شیوه ها که در نقاط مختلف دنیا در دست مطالعه است ، معماری تکاملی است . معماری تکاملی کامپیوتر را ابزار خود قرار می دهد تا با بازسازی فرآیند تکامل طبیعی به طرح های بهینه در معماری و بطور کلی در مصنوعات دست یابد . هدف از این مقاله بررسی مبانی ، اهداف و روش طراحی به شیوه تکاملی است . بررسی های این مقاله نشان می دهد که از سویی با وجود ابزارهای قدرتمندی چون کامپیوتر و نیز پیچیده بودن مسائل دخیل در طرح ، استفاده از برنامه های تکاملی در آینده اجتناب ناپذیر خواهد بود .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=644&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:05 PM
آرت نوو طبیعت گرایی در آثار هنرمندان و معماران اواخر قرن 19

جلال حسن خانی-چکیده:در اواخر قرن 19 تحولی در طراحی داخلی ، مجسمه سازی ، نقاشی ، گرافیک ، طراحی پارچه و ... به وجود آمد که آرت نوو نام گرفت ؛ به این ترتیب گرایش متفاوتی در طراحی مبلمان و تزئینات داخلی ایجاد شد که بعد ها گسترۀ نفوذ آن در کلیۀ اجزای داخلی و خارجی ساختمان نمایان شد .
ریشه های مبانی نظری آرت نوو در شیوۀ هنرها و صنایع دستی اواسط قرن 19 درانگلستان و تاثیر (تورپ) و (موریس مترلینگ) درادبیات جان راسکین و ویلیام موریس بود . تاثیر پذیری معماری از طبیعت و حضور سطوح مواج و خطوط نرم و فضاهای سیال و تو در تو در بعضی آثار معماران بارز این دوره مشود است . آنتونیو گائودی معمار مشهور آرت نوو معتقد بود که هیچ خط مستقیمی در طبیعت وجود ندارد ،مصداق این نظریه را در پارک گوئل ، ساختمان کامزیلا و کلیسای ساگراد فیمیلیا می بینیم . خانۀ تاسل اثر ویکتور هورتا مطالعۀ عمیقی از یک معماری تازه و آزاد از هر گونه قید و سنت است . در این خانه کلیۀ خطوط نرده ها ، ستون ها ، پله ها ، سطوح کف و دیوارها به صورت نرم و شاعرانه در حال وزیدن هستند . ون دوولد معماری متفاوت در این سبک بود . وی طراحی مبلمان منزل خود را اوسل را با استفاده از نظریات روانشناس معرف (آین فولنگ) طراحی کرد . او حرکت خط ها و فرم های مبلمان را با حالاتی که انسان در موقع کار و استراحت و آرامش و هیجان دارد هماهنگ ساخت و از فرم های سیال و روان استفاده کرد .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=643&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:05 PM
معماری منظر:علم یا هنر ؟

آیدا بنی هاشمی- رضا سیروس صبری-چکیده:در طول تاریخ ، بشر همواره در پی کنترل کردن طبیعت بوده است ؛ بشری که در ابتدا در فکر ساختن سرپناهی ساده بود ،با تدوام زمان و به وجود آمدن ارتباطات اجتماعی به ساختن شهر ها پرداخت . نکتۀ بسیار قابل توجه در تاثیر انسان بر محیط طبیعی ،ایجاد جنبه های فرهنگی است.
موضوع ایجاد تعادل بین فرهنگ و طبیعت در توسعه ها از موارد مهم پژو هش های امروزه است . تغییر فرهنگ جامعه از روستایی به صنعتی پایه گذار تحول در شهر ها شد . مهاجرت از روستا به شهر آغاز شد . شهرنشینی زمینه های نیاز به ایجاد فضای باز و سبز را به وجود آورد . در زندگی روستایی ارتباط تنگاتنگ با طبیعت تاثیر فراوان داشت . کار کردن ، روابط اجتماعی ، حتی آسایش روستاییان با گردش محصول و طبیعت هماهنگ بود . این موضوعی اتفاقی نبود ، که شروع معماری منظر به عنوان یک حرفه با انقلاب صنعتی و اثرات آن در آمریکا همزمان بود . زندگی در شهر ها بیش از پیش از طبیعت جدا شده بودند . برای رویارویی با این پدیده نیاز به متخصصینی بود که قادر باشند به ریتم توسعه نظم بخشند و حفظ منابع را مد نظر داشته باشند و تعادل بین فرهنگ و طبیعت را موجب گردند .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=642&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:05 PM
منظره پردازی و طبیعت در معماری ساسانی

مرتضی بهروز-چکیده:بسیاری اعتقاد دارند معماری و هنر ساسانی مبنای شکل گیری هنر و معماری اسلامی بوده است و عنصر پیوند دهنده این دو دوره مهم در تاریخ هنر ایران و نیز دوره های پیشین توجه به طبیعت است .در این مقاله تعدادی از مشهورترین آثار معمار ی دورۀ ساسانی با تاکید بر جنبه های طبیعت گرایانۀ آن مورد بررسی قرار گرفته است .
علاوه بر نقش مایه های گیاهی از قبیل برگ کنگر و گل نیلوفر که در تزئینات به چشم می خورد ، معماری ساسانی در کلیات از الگوهایی همچون ( ایوان مشرف به آب و باغ) و (ایجاد دید به بیکرانگی از طریق احداث بنا بر روی صفه) پیروی
می کند ، کوه با قلل رفیع در استقرار شده های ساسانی نقش اساسی ایفا کرده است .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=641&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:06 PM
بناهای خاکی معاصر(ساختمان های طبیعی)

هانیه مروارید فروش-چکیده:خاک یکی از با صرفه ترین موار ساختمانی موجود در جهان می باشد . تقریباً 33% از جمعیت جهان (اکثراً در کشورهای در حال توسعه) بسته به میزان در دسترس بودن خاک و قابلیت استفاده از آن ، در خانه های گلی زندگی می کنند .
محدودیت های فیزیکی مواد ساختمانی ، اقلیم منطقه، محیط و فرهنگ ، در متمایز ساختن سنت های بومی معماری نقش تعیین کننده ای دارند .با توجه به این امر ، خاک به عنوان ماده ساختمانی در سنت های ملل مختلف به سه روش عمده استفاده شده است .
اولین مورد ، استفاده از آن تهیۀ مصالح ساختمانی مثل آجر و بلوک های سیمانی است که این روش در آنجلیای غربی انگلستان زیاد به چشم می خورد.
روش دوم شامل پاشیدن خاک به داخل قالب و به هم فشردن آن است تا به دیواره های یکپارچۀ قوی تبدیل شود .
عملیات پرس در مراحل مختلف معروف به Lift اجرا می شود .
روش سوم استفاده از خاک در ترکیب با مواد دیگر مثل ترکه های چوبی و اندودهای متفاوت است .
مشکلات اصلی سازه های خاکی چگونگی حفاظت آنها در برابر نفوذ آب ، دوام و بقای آن و همچنین قوانین سخت آیین نامه های ساختمانی هستند که خواستار کنترل کیفیت در ساخت و تولید و نیز در کارایی می باشد .
نظر به این که ساختمان های خاکی با روش اجرای سنتی امکان ایجاد گشودگی های بزرگ و همچنین دیوارهای مستقیم و بلند وجود ندارد و با توجه به این که امروزه پلان آزاد و ساختمان های مرتفع مورد توجه همگان قرار دارند ، خاک و گل کاربرد خود را در پروژه های معماری معاصر از دست داده اند .
معماری خاکی با روش اجرای سنتی دارای لبه های نرم و دیواره های ضخیم است و در تقابل با گرایش های معماری معاصر قرار می گیرد که به دنبال فضای بیشتر و تودۀ کمتری است .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=640&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:06 PM
یگ گزارش: کنگرۀ 2005 /UIA استانبول : راهی به دیگر سو

چکیده:حضور چهره های شاخص چون (ماریوبوتا)،(زاحا حدید)،(پیتر آیزنمن)،(تادائو آندو)،(پائولو پورتوگزی)،(زوی هکر)،(رابرت و نتوری)و(رم کولهاوس)، در کنگرۀ استانبول ، فرصتی مغتنم به منظور مرور برنامه های جهانی معماری و روند رو به گسترش آن فراهم آورد .
در این کنگره افزون بر چهره های شاخص ، حدود هزار معمار و پژوهشگر معماری حضور داشتند . در طول دهه های گذشته ، بحث معماری بر مفهوم توسعۀ پایدار ، با تکیه بر فرهنگ و تنوع زیستی به عنوان پایه های آن متمرکز بوده است . امروزه با وجود پیش زمینۀ فجایع طبیعی و جنگ های جهانی ، انسان به این بینش رسیده است که زمین محل زندگی او آسیب پذیرتر از آن است که توان ریسک پذیری داشته باشد همین آگاهی است که بر تمامی افراد تاثیر می گذارد بدون اینکه تفاوت های گروهی – گروه هایی که به موضوع اکولوژی و دموکراسی اکولوژیک توجه دارند – بر آن موثر باشد . در واقع ضرورت تشکیل (مدینۀ فاضله ای که دموکراسی اکولوژیک بر آن حکم فرماست)به نظر می رسد که طلیعۀ جهانی دیگر گونه باشد . کنگرۀ استانبول فرصتی بود برای معماران که به شرح موفقیت ها ، شکست ها ،تجربیات و برداشت هایشان از طریق یک تریبون آزاد بپردازند و با توجه به موقعیت حرفه ای خود با تصمیم گیران و تولید کنندگان شهر های جهان ارتباط برقرار کنند .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=639&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:07 PM
معماری و فناوری عصر ارتباطات

آزاده شاهچراغی-چکیده:مروری بر تاریخ نشان می دهد تحولات معماری در طول زمان به طور عمده ناشی از دگرگونی های دو جریان بوده است :
الف : تحول و دگرگونی در بینش انسان ها در هر دوره که نمود آن در هنرهای تجسمی و از جمله معماری دیده می شود .
ب : تحول و پیشرفت در جنبۀ ساخت و تکنولوژی که امکانات افزون تری نسبت به قبل را در اختیار هنرمند (معمار) قرار می دهد .
اما همواره سرعت رخداد این دو جریان نسبت به یکدیگر متفاوت بوده و در واقع پیشرفت یکی سبب پیشرفت و دگرگونی در جریان دیگر شده است ، هر چند که هرگز نباید تقدم و اولویت ذهن بر ماده را از نظر دور داشت .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=638&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:07 PM
خلاقیت و ذن

پژمان آقاسی-چکیده:خلاقیت یعنی آوردن اثر یا ایده ای از دنیای ناشناخته به شناخته . خلاقیت واقعی زمانی میسر می شود که ذهن انسان خاموش گردد و دیگر قادر به دسترسی به تصاویر ،صدا و تفکرات قدیمی خود نباشد چرا که هر چه در ذهن انسان وجود دارد ،
تکراری است و حاصل تجربه های گذشته مستقیم و غیر مستقیم خود او ، و هر آنچه که تکراری باشد ، خلاقانه و اصیل ( (Originalنیست ، بلکه ترکیبی از داشته های قدیمی ذهن است .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=637&n=1) ]

ریپورتر
25th May 2010, 02:07 PM
حکایت خشت و آجر

سید محمد علوی-چکیده:معمار باید چندین هنر داشته باشد . معماران قدیم هم انسان شناسی می دانستند ، هم جامعه شناسی و هم هندسه ، خیلی از مسائل را با هم ترکیب می کردند تا بتوانند فضاسازی کنند چون همان طور که می دانید بشر اولیه از یک سنگی شروع کرد و بعد دوسنگی و بعد رفت دنبال رفاه و زندگی کردن ، چون در سر پناه و خانه مهم ترین مساله،
رفاه و راحتی است ؛ متاسفانه در خیلی جاها این الگو به غلط تعریف شده و خیلی ها سعی می کنند طرحشان خیلی زیبا باشد و پرسپکتیو زیبایی داشته باشد . در این قبیل خانه ها فرد در خانه قرار می گیرد و برآن مسلط نیست .
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل (http://www.armanshahr.org/file_dl.php?id=636&n=1) ]


منبع:http://www.armanshahr.org/1-8-25-0-636.html

حسن خاتم
3rd April 2012, 11:56 PM
سلام کسی پروژه روستا 1 را داره.

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد