s@ba
24th May 2010, 01:15 PM
http://kamira.persiangig.com/P-blog-color/afif-abad.jpg
http://i5.tinypic.com/14ne8a0.jpg
طبقه دوم عمارت به کاخ گلی معروف است. دو تابلو در پاگرد پله های طبقه دوم وجود دارد که به تابلوهای قهوه خانه ای شهرت دارد و از رنگ های طبیعی (گیاهی) درست شده است. لازم به ذکر است که سقف این طبقه با چوب پوشش داده شده و از 25000 نقش و تصویر درست شده که هیچ کدام شبیه به هم و تکراری نمی باشد. این تصاویر به شکل های هشت ضلعی و هندسی است و با نقاشی های گل و شکار و مجالس بزم مزین و ساخته شده است.در ابتدای راهرو طبقه دوم 2 اتاق همسان وجود دارد که به اتاق قمار معروف است. ترکیب رنگ در اتاق قمار شماره یک تند می باشد و به رنگ صورتی است. اتاق قمار شماره دو که به اتاق شکست معروف است به رنگ آبی می باشد که این رنگ آرامش بخش است و افراد پس از شکست در اتاق اول به اتاق دومی آمده و با آرامش به بازی خود ادامه می دادند. لازم به ذکر است که این دو اتاق کاملا شبیه به هم است و فقط از نظر رنگ با یکدیگر تفاوت دارد اتاق بعدی اتاق رختکن جهت تویض البسه می باشد دیوارهای این اتاق با چوب پوشش داده شده تا مانع عبور صدا شود و روی چوب را با پارچه ملتون فرانسوی پوشانده اند. یک میز چوبی هم در وسط اتاق است که آن را به شک سنگ مرمر نقاشی کرده اند. در دو طرف سالن پذیرایی این کاخ دو پنجره دو جداره وجود دارد که به آن دریچه اطمینان می گویند که می توان آن را از شاهکارهای هنر معماری قاجار به حساب آورد. این دریچه که برای کنترل عبور و مرور تعبیه شده به سه دلیل مسافت را کمتر نشان می دهد. اول به دلیل انتخاب دقیق فاصله بین دو پنجره که باعث شکست نور می شود. دوم به دلیل اینکه از تاریکی به روشنایی نگاه می کنیم و سوم به دلیل اینکه از بالا به پایین می نگریم. جالب اینجاست که این سه نقطه دقیقاً در امتداد یکدیگر قرار دارند. در بین این پنجره ها جایی برای روشن کردن چراخ هایی از جنس ساروج وجود دارد که دود حاصله را به وسیله لوله ای که به پشت بام می رسد خارج می کند. در این سالن چندین دریچه رو به فضای بیرونی و ایوان باغ وجود دارد که این پنجره ها حالت ارسی داشته برای باز شدن باید به سمت بالا کشیده شود. به دلیل محل قرار گرفتن این پنجره ها هوای مطبوع و خنک به داخل ساختمن نفوذ می کند.
قسمت بعدی راهرو است که به صورت طبقه بندی شده به عنوان کتابخانه مورد استفاده قرار می گرفته است. بعد از آن اتاق نشیمن است که به واسطه پنج در که به طرف ایوان باز می شود به اتاق پنج دری معروف است. فرشی که در این اتاق است دست بافت ایل بختیاری و گران قیمت ترین فرش این کاخ است که تصویری از سرو شیرازی را در خود دارد که نماد صلح و دوستی است.اتاق مطالعه که در سمت دیگر راهرو قرار دارد آبی رنگ آمیزی شده که این رنگ آرامش بخش است و در خور نوع استفاده از این اتاق در نظر گرفته شده. فرش این اتاق ابریشمی و به رنگ آبی است.
محوطه بیرونی ساختمان موزه:از لحاظ معماری اگر عمارت را از وسط نگاه کنیم قرینه سازی بسیار زیبایی دارد که بر زیبایی عمارت افزوده است. در محوطه بیرونی گچ بری های و نقاشی هایی به چشم می خورد که الگو گرفته از تخت جمشید و نقش رستم است.نمای روبروی کاخ الهام گرفته از کاخ ورسای فرانسه است با 2 تفاوت:حوض جلوی کاخ ورسای دایره شکل است اما حوض عفیف آباد مستطیلی است و نمای روبروی کاخ ورسای 10 برابر بزرگ تر از باغ عفیف آباد می باشد.قهوه خانه سنتی:بنایی با سبک معماری ایرانی است حیاط اصلی آن در مرکز بنا مصفا به یک حوض کوچک مربع شکل و درختان نارنج است. قسمت اصلی بنا که سالن قهوه خانه است شامل شش حجره می باشد که مزین به کاشی های قطور قدیمی بزرگی می باشد که در قدیم محل نقالی یا قوالی بوده است. دیوارها و سقف سالن به شیوه معماری اسلامی با کاشی های آبی و کبود که یاد آور هنر اسلامی است تزئین شده اند. در مرکز سالن قهوه خانه حوض کوچکی قرار دارد که صفای خاصی به قهوه خانه بخشیده است.حمام خزینه ای:این حمام که بر اساس شیوه سنتی حمام سازی در یاران ساخته شده است مشتمل بر سردینه و گرمینه و خزینه می باشد. خزینه حمام به وسیله دیگ مسی نصب شده در ته خزینه گرم می شده است. در مجاور خزینه حوضچه ای جهت آب سرد موجود است در دو طرف دیوار خزینه نقش برجسته هایی به چشم می خورد که از جنس ساروج یا سیمان قدیم می باشد.
http://i5.tinypic.com/14ne8a0.jpg
طبقه دوم عمارت به کاخ گلی معروف است. دو تابلو در پاگرد پله های طبقه دوم وجود دارد که به تابلوهای قهوه خانه ای شهرت دارد و از رنگ های طبیعی (گیاهی) درست شده است. لازم به ذکر است که سقف این طبقه با چوب پوشش داده شده و از 25000 نقش و تصویر درست شده که هیچ کدام شبیه به هم و تکراری نمی باشد. این تصاویر به شکل های هشت ضلعی و هندسی است و با نقاشی های گل و شکار و مجالس بزم مزین و ساخته شده است.در ابتدای راهرو طبقه دوم 2 اتاق همسان وجود دارد که به اتاق قمار معروف است. ترکیب رنگ در اتاق قمار شماره یک تند می باشد و به رنگ صورتی است. اتاق قمار شماره دو که به اتاق شکست معروف است به رنگ آبی می باشد که این رنگ آرامش بخش است و افراد پس از شکست در اتاق اول به اتاق دومی آمده و با آرامش به بازی خود ادامه می دادند. لازم به ذکر است که این دو اتاق کاملا شبیه به هم است و فقط از نظر رنگ با یکدیگر تفاوت دارد اتاق بعدی اتاق رختکن جهت تویض البسه می باشد دیوارهای این اتاق با چوب پوشش داده شده تا مانع عبور صدا شود و روی چوب را با پارچه ملتون فرانسوی پوشانده اند. یک میز چوبی هم در وسط اتاق است که آن را به شک سنگ مرمر نقاشی کرده اند. در دو طرف سالن پذیرایی این کاخ دو پنجره دو جداره وجود دارد که به آن دریچه اطمینان می گویند که می توان آن را از شاهکارهای هنر معماری قاجار به حساب آورد. این دریچه که برای کنترل عبور و مرور تعبیه شده به سه دلیل مسافت را کمتر نشان می دهد. اول به دلیل انتخاب دقیق فاصله بین دو پنجره که باعث شکست نور می شود. دوم به دلیل اینکه از تاریکی به روشنایی نگاه می کنیم و سوم به دلیل اینکه از بالا به پایین می نگریم. جالب اینجاست که این سه نقطه دقیقاً در امتداد یکدیگر قرار دارند. در بین این پنجره ها جایی برای روشن کردن چراخ هایی از جنس ساروج وجود دارد که دود حاصله را به وسیله لوله ای که به پشت بام می رسد خارج می کند. در این سالن چندین دریچه رو به فضای بیرونی و ایوان باغ وجود دارد که این پنجره ها حالت ارسی داشته برای باز شدن باید به سمت بالا کشیده شود. به دلیل محل قرار گرفتن این پنجره ها هوای مطبوع و خنک به داخل ساختمن نفوذ می کند.
قسمت بعدی راهرو است که به صورت طبقه بندی شده به عنوان کتابخانه مورد استفاده قرار می گرفته است. بعد از آن اتاق نشیمن است که به واسطه پنج در که به طرف ایوان باز می شود به اتاق پنج دری معروف است. فرشی که در این اتاق است دست بافت ایل بختیاری و گران قیمت ترین فرش این کاخ است که تصویری از سرو شیرازی را در خود دارد که نماد صلح و دوستی است.اتاق مطالعه که در سمت دیگر راهرو قرار دارد آبی رنگ آمیزی شده که این رنگ آرامش بخش است و در خور نوع استفاده از این اتاق در نظر گرفته شده. فرش این اتاق ابریشمی و به رنگ آبی است.
محوطه بیرونی ساختمان موزه:از لحاظ معماری اگر عمارت را از وسط نگاه کنیم قرینه سازی بسیار زیبایی دارد که بر زیبایی عمارت افزوده است. در محوطه بیرونی گچ بری های و نقاشی هایی به چشم می خورد که الگو گرفته از تخت جمشید و نقش رستم است.نمای روبروی کاخ الهام گرفته از کاخ ورسای فرانسه است با 2 تفاوت:حوض جلوی کاخ ورسای دایره شکل است اما حوض عفیف آباد مستطیلی است و نمای روبروی کاخ ورسای 10 برابر بزرگ تر از باغ عفیف آباد می باشد.قهوه خانه سنتی:بنایی با سبک معماری ایرانی است حیاط اصلی آن در مرکز بنا مصفا به یک حوض کوچک مربع شکل و درختان نارنج است. قسمت اصلی بنا که سالن قهوه خانه است شامل شش حجره می باشد که مزین به کاشی های قطور قدیمی بزرگی می باشد که در قدیم محل نقالی یا قوالی بوده است. دیوارها و سقف سالن به شیوه معماری اسلامی با کاشی های آبی و کبود که یاد آور هنر اسلامی است تزئین شده اند. در مرکز سالن قهوه خانه حوض کوچکی قرار دارد که صفای خاصی به قهوه خانه بخشیده است.حمام خزینه ای:این حمام که بر اساس شیوه سنتی حمام سازی در یاران ساخته شده است مشتمل بر سردینه و گرمینه و خزینه می باشد. خزینه حمام به وسیله دیگ مسی نصب شده در ته خزینه گرم می شده است. در مجاور خزینه حوضچه ای جهت آب سرد موجود است در دو طرف دیوار خزینه نقش برجسته هایی به چشم می خورد که از جنس ساروج یا سیمان قدیم می باشد.