Isengard
21st May 2010, 11:15 AM
husky
-------
پهپادها امروزه ديگر به يكي از اجزاي اصلي و جداييناپذير صنعت هوايي، چه در عرصه نظامي و چه در عرصه غيرنظامي تبديل شدهاند و روز به روز شاهد گسترش كاربرد آنها در نقشهاي گوناگون هستيم. با افزايش حوزه كاري پهپادها، انواع و دستهبنديهاي آنها نيز تنوع بيشتري مييابد كه هر يك از اين پهپادها براي ايفاي نقش خاصي طراحي و ساخته ميشوند. در اين بين، بالگردهاي بيسرنشين با توجه به توانمنديهاي منحصر به فرد خود، به ويژه در زمينه نشست و برخاست، چندي است مورد توجه بيشتري قرار گرفتهاند. در اين مقاله برآنيم تا شما را با يك بالگرد بيسرنشين (RPH) روسي آشنا سازيم كه با تكميل نهايي، به نقطه عطفي در زمينه طراحي و تكميل بالگردهاي بيسرنشين تبديل خواهد شد؛ بالگرد بيسرنشين هوسكي، محصول شركت روسي KVAND .
هوسكي يك پهپاد تاكتيكي كوچك و سبك است كه توسط شركت KVAND براي كاربردهاي نظامي و غيرنظامي و همچنين زمين پايه و درياپايه طراحي شده است. اين پهپاد در واقع جزئي از يك سامانه كاملاً خودكار است كه ميتواند تمام مراحل مأموريتي خود از برخاست گرفته تا فرود را بر پايه الگوريتمهاي رايانهاي انجام دهد.
افزون بر اين، يكي از اجزاي كارآمد و اصلي اين سامانه، واحد كنترل زميني آن ميباشد كه ميتواند از طريق يك خط انتقال داده دوطرفه و امن، زمان واقعي، پرواز و انجام مأموريت بالگرد بيسرنشين را تحت نظر داشته باشد. سامانه ناوبري مورد استفاده پهپاد هوسكي شامل يك سامانه چندگانه بر پايه INS و GPS است كه به اجزاي كارآمدتر مأموريتهاي واگذار شده كمك ميكند.
طراحي بخش بخش (مدولار) بالگرد بيسرنشين هوسكي و حمل انواع محمولههاي مختلف، تناسب با الزامات مأموريتي را ممكن ميسازد. هوسكي كه داراي دو محفظه حمل محموله و يك محفظه داخلي ويژه تجهيزات الكترونيك پروازي كمكي ميباشد، از قابليت جاي دادن دوربينهاي فروسرخ، دوربينهاي ويژه ديد در نور كم و حسگرهاي CCD-TV براي انجام مأموريتهاي جاسوسي، مراقبت و شناسايي برخوردار است. بدنه از جنس فيبر كربن، دستيابي به بيشينه وزن برخاست 90 كيلوگرم با 42 كيلوگرم محموله را ممكن ميسازد.
هوسكي به گونهاي طراحي شده كه بتواند به راحتي از عرشه كشتيها عمليات كند، بدون اين كه نيازي به تعويض ارابه فرود داشته باشد. اين پهپاد دو موتور توربوجت هر يك با قدرت 20 اسب بخار نيرو ميگيرد و ميتواند در ارتفاع 1800 متري با سرعت 110 كيلومتر بر ساعت و تا برد 60 كيلومتر پرواز كند. KVAND اين بالگرد بيسرنشين را به گونهاي طراحي كرده كه امكان حمل آن را در داخل يك كاميون يا يك خودروي تريلر كوچك فراهم كند.
مركز كنترل زميني
مركز كنترل زميني پهپاد هوسكي داراي دو رايانه دستي ميباشد كه يكي به كنترل / برنامهريزي مأموريتي و ديگري به كاربردهاي كنترل محموله و تصويربرداري اختصاص دارد. اين مركز را ميتوان يك مركز قابل مقياسبندي دانست كه امكان بزرگتر كردن آن نيز وجود دارد. در قسمت محل كاري كنترل/ برنامهريزي مأموريتي، موقعيت پهپاد و اطلاعات مربوط به آن در زمان واقعي به نمايش درميآيند. آمادهسازي و برنامهريزي مأموريتي پهپاد با استفاده از دادههاي سامانه اطلاعات جغرافيايي (GIS) انجام ميشود و كل مأموريت را ميتوان از طريق يك محيط مجازي 3D مشاهده كرد. در اين محيط GIS ، امكان نمايش لايههاي ديگر دادهاي GIS همچون مناطق تهديد، مناطق پرواز ممنوع و ديگر اطلاعات جاسوسي به نمايش درميآيند.
محل كاري كنترل محموله به گونهاي طراحي شده كه به كاربر محموله اجازه ميدهد كه محموله را كنترل كند و همزمان به اطلاعات برنامهريزي مأموريتي نيز دسترسي داشته باشد. رادار كنترل پرواز به كاربر اجازه ميدهد كه پهپاد را در هر زمان دلخواه به طور رسمي كنترل كند و يا دوباره به حالت مأموريت خودكار بازگرداند. فرامين سمتي را نيز ميتوان از طريق يك دسته هدايت به رايانه ناوبري داخلي پهپاد منتقل كرد. صفحه نمايش كنترل مركز كنترل زميني براي انتخاب حالت پرواز (مثل نشست و برخاست عمودي، حالت پرواز خودكار، حالت دستي و بازگشت به پايگاه) نيز به كار ميرود. اطلاعات موقعيت پروازي بر روي صفحات LCD صفحه كنترل به نمايش درميآيد.
ساختار نرمافزار سامانه به پهپاد اين امكان را ميدهد كه در جريان پرواز بين مراكز كنترل جابهجا شود و بنابراين گستره عملياتي آن بسيار گسترش مييابد. همزمان، پايانههاي داده از راه دور نيز در دسترس هستند تا به پرسنل تاكتيكي اجازه دهند كه تصاوير محموله و دادههاي پروازي را در جريان مأموريتها در زمان واقعي مشاهده كنند.
سامانه پيشران
بالگرد هوسكي داراي چرخانه اصلي با قطر نه چندان زياد ميباشد كه امكان فرود در نواحي با ابعاد محدود را فراهم ميكند وچرخانه اصلي بالگرد داراي دو پره صلب ميباشد كه از جنس مواد مركب ساخته شدهاند. چرخانه دم بالگرد نيز از نوع دوپره با پرههايي از جنس مواد مركب ميباشد. موتور بالگرد در قسمت مركزي بدنه نصب شده و نيروي آن از طريق ساز و كار تسمهاي به چرخانه دم منتقل ميشود.
شناسه
ويژگيهاي سامانه پيشران
نوع: 2 موتور توربين گازي
توان پروازي: 2/14 كيلووات
مصرف سوخت در ساعت: 17 كيلوگرم
اطلاعات وزني
بيشينه وزن برخاست: 90 كيلوگرم
وزن محموله: 42 كيلوگرم
گنجايش استاندارد سوخت: 20 كيلوگرم
ويژگيهاي هندسي اصلي
طول كلي با ملخهاي در حال چرخش: 3750 ميليمتر
طول: 3365 ميليمتر
قطر چرخانه اصلي: 3195 ميليمتر
ارتفاع: 1074 ميليمتر
هدايت
هدايت پرواز: خودكار/دوگانه
كانالهاي انتقال اطلاعات: UHF، 6/9 تا 2/38 كيلوباد
ويژگيهاي پروازي اصلي
بيشينه سرعت پرواز افقي در سطح زمين: 150 كيلومتر بر ساعت
سرعت پيمايش پرواز در نزديكي سطح زمين: 110 كيلومتر بر ساعت
سقف پرواز استاتيكي بدون تأثير زمين: 1800 متر
سقف پرواز عملياتي: 4000 متر
حداقل ارتفاع پرواز: 100 متر
بيشينه نرخ صعود: 2/9 متر بر ثانيه
برد عملياتي پرواز: 130 كيلومتر
مداومت پروازي: 2/1 ساعت.
http://www.kvand.com/pic/bla/husky1.jpg
برگرفته از صنايع هوايي
-------
پهپادها امروزه ديگر به يكي از اجزاي اصلي و جداييناپذير صنعت هوايي، چه در عرصه نظامي و چه در عرصه غيرنظامي تبديل شدهاند و روز به روز شاهد گسترش كاربرد آنها در نقشهاي گوناگون هستيم. با افزايش حوزه كاري پهپادها، انواع و دستهبنديهاي آنها نيز تنوع بيشتري مييابد كه هر يك از اين پهپادها براي ايفاي نقش خاصي طراحي و ساخته ميشوند. در اين بين، بالگردهاي بيسرنشين با توجه به توانمنديهاي منحصر به فرد خود، به ويژه در زمينه نشست و برخاست، چندي است مورد توجه بيشتري قرار گرفتهاند. در اين مقاله برآنيم تا شما را با يك بالگرد بيسرنشين (RPH) روسي آشنا سازيم كه با تكميل نهايي، به نقطه عطفي در زمينه طراحي و تكميل بالگردهاي بيسرنشين تبديل خواهد شد؛ بالگرد بيسرنشين هوسكي، محصول شركت روسي KVAND .
هوسكي يك پهپاد تاكتيكي كوچك و سبك است كه توسط شركت KVAND براي كاربردهاي نظامي و غيرنظامي و همچنين زمين پايه و درياپايه طراحي شده است. اين پهپاد در واقع جزئي از يك سامانه كاملاً خودكار است كه ميتواند تمام مراحل مأموريتي خود از برخاست گرفته تا فرود را بر پايه الگوريتمهاي رايانهاي انجام دهد.
افزون بر اين، يكي از اجزاي كارآمد و اصلي اين سامانه، واحد كنترل زميني آن ميباشد كه ميتواند از طريق يك خط انتقال داده دوطرفه و امن، زمان واقعي، پرواز و انجام مأموريت بالگرد بيسرنشين را تحت نظر داشته باشد. سامانه ناوبري مورد استفاده پهپاد هوسكي شامل يك سامانه چندگانه بر پايه INS و GPS است كه به اجزاي كارآمدتر مأموريتهاي واگذار شده كمك ميكند.
طراحي بخش بخش (مدولار) بالگرد بيسرنشين هوسكي و حمل انواع محمولههاي مختلف، تناسب با الزامات مأموريتي را ممكن ميسازد. هوسكي كه داراي دو محفظه حمل محموله و يك محفظه داخلي ويژه تجهيزات الكترونيك پروازي كمكي ميباشد، از قابليت جاي دادن دوربينهاي فروسرخ، دوربينهاي ويژه ديد در نور كم و حسگرهاي CCD-TV براي انجام مأموريتهاي جاسوسي، مراقبت و شناسايي برخوردار است. بدنه از جنس فيبر كربن، دستيابي به بيشينه وزن برخاست 90 كيلوگرم با 42 كيلوگرم محموله را ممكن ميسازد.
هوسكي به گونهاي طراحي شده كه بتواند به راحتي از عرشه كشتيها عمليات كند، بدون اين كه نيازي به تعويض ارابه فرود داشته باشد. اين پهپاد دو موتور توربوجت هر يك با قدرت 20 اسب بخار نيرو ميگيرد و ميتواند در ارتفاع 1800 متري با سرعت 110 كيلومتر بر ساعت و تا برد 60 كيلومتر پرواز كند. KVAND اين بالگرد بيسرنشين را به گونهاي طراحي كرده كه امكان حمل آن را در داخل يك كاميون يا يك خودروي تريلر كوچك فراهم كند.
مركز كنترل زميني
مركز كنترل زميني پهپاد هوسكي داراي دو رايانه دستي ميباشد كه يكي به كنترل / برنامهريزي مأموريتي و ديگري به كاربردهاي كنترل محموله و تصويربرداري اختصاص دارد. اين مركز را ميتوان يك مركز قابل مقياسبندي دانست كه امكان بزرگتر كردن آن نيز وجود دارد. در قسمت محل كاري كنترل/ برنامهريزي مأموريتي، موقعيت پهپاد و اطلاعات مربوط به آن در زمان واقعي به نمايش درميآيند. آمادهسازي و برنامهريزي مأموريتي پهپاد با استفاده از دادههاي سامانه اطلاعات جغرافيايي (GIS) انجام ميشود و كل مأموريت را ميتوان از طريق يك محيط مجازي 3D مشاهده كرد. در اين محيط GIS ، امكان نمايش لايههاي ديگر دادهاي GIS همچون مناطق تهديد، مناطق پرواز ممنوع و ديگر اطلاعات جاسوسي به نمايش درميآيند.
محل كاري كنترل محموله به گونهاي طراحي شده كه به كاربر محموله اجازه ميدهد كه محموله را كنترل كند و همزمان به اطلاعات برنامهريزي مأموريتي نيز دسترسي داشته باشد. رادار كنترل پرواز به كاربر اجازه ميدهد كه پهپاد را در هر زمان دلخواه به طور رسمي كنترل كند و يا دوباره به حالت مأموريت خودكار بازگرداند. فرامين سمتي را نيز ميتوان از طريق يك دسته هدايت به رايانه ناوبري داخلي پهپاد منتقل كرد. صفحه نمايش كنترل مركز كنترل زميني براي انتخاب حالت پرواز (مثل نشست و برخاست عمودي، حالت پرواز خودكار، حالت دستي و بازگشت به پايگاه) نيز به كار ميرود. اطلاعات موقعيت پروازي بر روي صفحات LCD صفحه كنترل به نمايش درميآيد.
ساختار نرمافزار سامانه به پهپاد اين امكان را ميدهد كه در جريان پرواز بين مراكز كنترل جابهجا شود و بنابراين گستره عملياتي آن بسيار گسترش مييابد. همزمان، پايانههاي داده از راه دور نيز در دسترس هستند تا به پرسنل تاكتيكي اجازه دهند كه تصاوير محموله و دادههاي پروازي را در جريان مأموريتها در زمان واقعي مشاهده كنند.
سامانه پيشران
بالگرد هوسكي داراي چرخانه اصلي با قطر نه چندان زياد ميباشد كه امكان فرود در نواحي با ابعاد محدود را فراهم ميكند وچرخانه اصلي بالگرد داراي دو پره صلب ميباشد كه از جنس مواد مركب ساخته شدهاند. چرخانه دم بالگرد نيز از نوع دوپره با پرههايي از جنس مواد مركب ميباشد. موتور بالگرد در قسمت مركزي بدنه نصب شده و نيروي آن از طريق ساز و كار تسمهاي به چرخانه دم منتقل ميشود.
شناسه
ويژگيهاي سامانه پيشران
نوع: 2 موتور توربين گازي
توان پروازي: 2/14 كيلووات
مصرف سوخت در ساعت: 17 كيلوگرم
اطلاعات وزني
بيشينه وزن برخاست: 90 كيلوگرم
وزن محموله: 42 كيلوگرم
گنجايش استاندارد سوخت: 20 كيلوگرم
ويژگيهاي هندسي اصلي
طول كلي با ملخهاي در حال چرخش: 3750 ميليمتر
طول: 3365 ميليمتر
قطر چرخانه اصلي: 3195 ميليمتر
ارتفاع: 1074 ميليمتر
هدايت
هدايت پرواز: خودكار/دوگانه
كانالهاي انتقال اطلاعات: UHF، 6/9 تا 2/38 كيلوباد
ويژگيهاي پروازي اصلي
بيشينه سرعت پرواز افقي در سطح زمين: 150 كيلومتر بر ساعت
سرعت پيمايش پرواز در نزديكي سطح زمين: 110 كيلومتر بر ساعت
سقف پرواز استاتيكي بدون تأثير زمين: 1800 متر
سقف پرواز عملياتي: 4000 متر
حداقل ارتفاع پرواز: 100 متر
بيشينه نرخ صعود: 2/9 متر بر ثانيه
برد عملياتي پرواز: 130 كيلومتر
مداومت پروازي: 2/1 ساعت.
http://www.kvand.com/pic/bla/husky1.jpg
برگرفته از صنايع هوايي