آبجی
19th May 2010, 06:20 PM
"اگر حریم و اطلاعات خصوصی شما و دوستانتان برای شما مهم است، با فیس بوک درهمین لحظه قطع رابطه کنید. ما مشترکان و مشتریان این شبکه نیستیم بلکه به محصولات آن بدل شده ایم".
این روزنامه افزود: براون یادآوری می کند که در آغاز راه اندازی فیس بوک، تعداد اندکی می توانستند به این شبکه بپیوندند و بدون اجازه صریح و مشخص هر مشترک و کاربر، هیچ چیزی از اطلاعات شخصی افراد نمی توانست حتی برای خود گردانندگان شبکه فیس بوک بر ملا شود.
به گفته نویسنده، برای پنهان نگاه داشتن اطلاعات شخصی خود، هر مشترک فیس بوک باید هر از چند ماه که این شبکه سیاست ناظر بر گردش اطلاعات خصوصی را مورد بازبینی قرار می دهد مراقب باشد که طبق مقررات جدید بخشی و یا تمام اطلاعات وی بر ملا نشود.
اندرو براون در ادامه می نویسد: اگر کسی تصمیم بگیرد که ماندن در شبکه فیس بوک واقعا ارزش ندارد، جدا شدن و ترک آن بسیار دشوار است. بسادگی می توان اشتراک خود را "غیر فعال" کرد ولی این کار در عمل بی معنا است. با بستن و غیر فعال کردن اشتراک خود، هیچ یک از اطلاعات شما پاک نمی شود.
حتی اگر یکسال بعد به این شبکه بازگردید خواهید دید که اشتراک شما هنوز فعال است. با همان اسم رمز سابق، همان حلقه دوستان و دقیقا همان اطلاعات قبلی.
وی می افزاید: ۱۰سال پیش که دولت بریتانیا تصمیم گرفت اطلاعات شخصی افراد را در بایگانی دیجیتال یک اداره دولتی ذخیره کرده و آن را در اختیار بخش های مختلف دولت قرار دهد، فعالان و دلسوزان آزادی های مدنی بشدت به این طرح اعتراض کردند.
دلیل اعتراض آنها این بود که هیچ نهادی حق ندارد بداند که شهروندان یک کشور با چه کسی یا کسانی در ارتباط هستند و نباید از مضمون این مکالمات و تماس ها با خبر شوند، اما اکنون فیس بوک از تمام این اطلاعات با خبر است و آن را آزادانه در اختیار تقریبا هر کسی قرار می دهد.
اندرو براون در ادامه نقد خود از روش کار فیس بوک در روزنامه گاردین آورده است:
چنین برخوردی شایسته یک مشتری نیست، اما نکته در این است که فیس بوک با ما مثل مشتری رفتار نمی کند. ما به طور مجانی از شبکه فیس بوک استفاده می کنیم و دلیل آن این است که ما نه مشتری بلکه محصولات این شبکه هستیم. مشتریان واقعی، شرکت های صاحب آگهی های تجاری هستند که شبکه فیس بوک اطلاعات مشترکان را آگاهانه و یا ناآگاهانه به آنها می فروشد.
تفاوت گوگل با فیس بوک این است که اولا حجم اطلاعات کمتری از مشترکان را جمع آوری می کند و ثانیا در هر لحظه، این امکان را به شما می دهد که حجم و جزییات اطلاعات خصوصی خود را که روی آن شبکه منتشر کرده اید، بازبینی و کنترل کنید.
نکته دیگر این است که شما هیچ گاه نمی توانید اطلاعاتی را که به فیس بوک داده اید باز پس بگیرید.
بر این اساس، اکنون هر کسی بخواهد، می تواند به این شبکه بپیوندند و تمام اطلاعات کاربران علنی می شود مگر اینکه هر فردی با تلاش آگاهانه و پیگیرانه اش، این اطلاعات را پنهان نگه دارد.
اندرو براون یادآوری می کند که تمام خدمات جنبی و بازی های کامپیوتری متصل به فیس بوک برای کسب اطلاعات بیشتر از مشترکان طراحی شده اند و بعد این اطلاعات توسط فیس بوک به هر فرد و موسسه ای که آنها تصمیم بگیرند فروخته خواهد شد.
اندرو براون متذکر می شود: مشکل بنیادی حل نخواهد شد چون از زمانی که پول اختراع شده کسانی که از محل مکالمات و حرف زدن بی معنا و بی هدف پول به جیب زده اند، صاحب ملک ها بوده اند یا صاحب میخانه و کافه و یا مثل امروز صاحب شبکه های اینترنتی.
وی می افزاید: شما ممکن است فکر کنید که دوستان شما روی شبکه فیس بوک برای تمام اخبار و گفته هایی که منتشر می کنید ارزش قائل اند ولی حقیقت این است، اگر آنان قرار باشد برای اطلاع از اخبار نه چندان مهم شما پول بپردازند، دیگر علاقه ای به حال و روز شما نخواهند داشت. تنها کسانی که اطلاعات شما برای آنها ارزشمند است، کسانی هستند که می خواهند با استفاده از این اطلاعات، پول بسازند و به شما چیزهایی بفروشند که واقعا به آن احتیاج ندارید.
این روزنامه افزود: براون یادآوری می کند که در آغاز راه اندازی فیس بوک، تعداد اندکی می توانستند به این شبکه بپیوندند و بدون اجازه صریح و مشخص هر مشترک و کاربر، هیچ چیزی از اطلاعات شخصی افراد نمی توانست حتی برای خود گردانندگان شبکه فیس بوک بر ملا شود.
به گفته نویسنده، برای پنهان نگاه داشتن اطلاعات شخصی خود، هر مشترک فیس بوک باید هر از چند ماه که این شبکه سیاست ناظر بر گردش اطلاعات خصوصی را مورد بازبینی قرار می دهد مراقب باشد که طبق مقررات جدید بخشی و یا تمام اطلاعات وی بر ملا نشود.
اندرو براون در ادامه می نویسد: اگر کسی تصمیم بگیرد که ماندن در شبکه فیس بوک واقعا ارزش ندارد، جدا شدن و ترک آن بسیار دشوار است. بسادگی می توان اشتراک خود را "غیر فعال" کرد ولی این کار در عمل بی معنا است. با بستن و غیر فعال کردن اشتراک خود، هیچ یک از اطلاعات شما پاک نمی شود.
حتی اگر یکسال بعد به این شبکه بازگردید خواهید دید که اشتراک شما هنوز فعال است. با همان اسم رمز سابق، همان حلقه دوستان و دقیقا همان اطلاعات قبلی.
وی می افزاید: ۱۰سال پیش که دولت بریتانیا تصمیم گرفت اطلاعات شخصی افراد را در بایگانی دیجیتال یک اداره دولتی ذخیره کرده و آن را در اختیار بخش های مختلف دولت قرار دهد، فعالان و دلسوزان آزادی های مدنی بشدت به این طرح اعتراض کردند.
دلیل اعتراض آنها این بود که هیچ نهادی حق ندارد بداند که شهروندان یک کشور با چه کسی یا کسانی در ارتباط هستند و نباید از مضمون این مکالمات و تماس ها با خبر شوند، اما اکنون فیس بوک از تمام این اطلاعات با خبر است و آن را آزادانه در اختیار تقریبا هر کسی قرار می دهد.
اندرو براون در ادامه نقد خود از روش کار فیس بوک در روزنامه گاردین آورده است:
چنین برخوردی شایسته یک مشتری نیست، اما نکته در این است که فیس بوک با ما مثل مشتری رفتار نمی کند. ما به طور مجانی از شبکه فیس بوک استفاده می کنیم و دلیل آن این است که ما نه مشتری بلکه محصولات این شبکه هستیم. مشتریان واقعی، شرکت های صاحب آگهی های تجاری هستند که شبکه فیس بوک اطلاعات مشترکان را آگاهانه و یا ناآگاهانه به آنها می فروشد.
تفاوت گوگل با فیس بوک این است که اولا حجم اطلاعات کمتری از مشترکان را جمع آوری می کند و ثانیا در هر لحظه، این امکان را به شما می دهد که حجم و جزییات اطلاعات خصوصی خود را که روی آن شبکه منتشر کرده اید، بازبینی و کنترل کنید.
نکته دیگر این است که شما هیچ گاه نمی توانید اطلاعاتی را که به فیس بوک داده اید باز پس بگیرید.
بر این اساس، اکنون هر کسی بخواهد، می تواند به این شبکه بپیوندند و تمام اطلاعات کاربران علنی می شود مگر اینکه هر فردی با تلاش آگاهانه و پیگیرانه اش، این اطلاعات را پنهان نگه دارد.
اندرو براون یادآوری می کند که تمام خدمات جنبی و بازی های کامپیوتری متصل به فیس بوک برای کسب اطلاعات بیشتر از مشترکان طراحی شده اند و بعد این اطلاعات توسط فیس بوک به هر فرد و موسسه ای که آنها تصمیم بگیرند فروخته خواهد شد.
اندرو براون متذکر می شود: مشکل بنیادی حل نخواهد شد چون از زمانی که پول اختراع شده کسانی که از محل مکالمات و حرف زدن بی معنا و بی هدف پول به جیب زده اند، صاحب ملک ها بوده اند یا صاحب میخانه و کافه و یا مثل امروز صاحب شبکه های اینترنتی.
وی می افزاید: شما ممکن است فکر کنید که دوستان شما روی شبکه فیس بوک برای تمام اخبار و گفته هایی که منتشر می کنید ارزش قائل اند ولی حقیقت این است، اگر آنان قرار باشد برای اطلاع از اخبار نه چندان مهم شما پول بپردازند، دیگر علاقه ای به حال و روز شما نخواهند داشت. تنها کسانی که اطلاعات شما برای آنها ارزشمند است، کسانی هستند که می خواهند با استفاده از این اطلاعات، پول بسازند و به شما چیزهایی بفروشند که واقعا به آن احتیاج ندارید.