Asghar2000
18th May 2010, 09:19 PM
ایجاد طرح فناوری تبدیل گاز به فرآورده و مایعات با ارزش (جی. تی.ال) گاز و گازوئیل کم قیمت را به فرآوردههایی با چند برابر ارزش افزوده مانند بنزین تبدیل می کند و باعث انتشار کمتر گازهای محلی و کاهش وابستگی به محصولات نفتی می شود.
به گزارش شانا به نقل از هفته نامه مشعل، تکنولوژی جی.تی.ال توانایی تبدیل گازطبیعی به محصولات پاک و تمیز را برای استفاده به عنوان سوخت یا خوراک صنایع شیمیایی دارد.
محصولات جی.تی.ال هیدروکربنهای خالص پارافین هستند که خواص احتراق عالی با سوختن آرام و کنترل شعله دارند.
سوخت جی.تی.ال برای حمل و نقل شفاف، پاک، عاری از گوگرد و آروماتیک است و عدد ستان بالا دارد. عدد ستان، معیاری برای اندازهگیری کیفیت احتراق سوخت است که بالا بودن عدد ستان نشان از احتراق کامل دارد.
سوخت جی.تی.ال دارای عدد ستان 80/75 است که بالاتر از دیزل پالایشگاهی با عدد ستان 50/45است. این سوخت بینظیر برای حمل و نقل میتواند یک مکمل عالی و یا محصولی خالص باشد و یا به عنوان ترکیب با دیزل متداول استفاده شود.
سوخت جی.تی.ال به توسعه و گسترش سوختهای گوناگون حمل و نقل و کاهش وابستگی به محصولات نفتی کمک میکند.
سوخت جی.تی.ال میتواند در موتورهای دیزلی متداول استفاده شود که انتشار کمتر آلودگی محلی مانند ذرات معلق، منوکسیدکربن، هیدورکربنها و اکسیدهای نیتروژن را باعث میشود و با دیزل عاری از گوگرد مقایسه میشود. سوخت جی.تی.ال به کاهش انتشار گازهای گلخانهای کمک میکند.
استفاده سوخت جی.تی.ال در اتومبیل گلف آلمان در مقایسه با دیزل متداول در اروپا 25 درصد ذرات معلق کمتر، 6 درصد اکسیدهای نیتروژن کمتر، 63 درصد هیدروکربنها کمتر و 91 درصد منوکسیدکربن کمتر دارد و مخلوط سوخت جی.تی.ال (30-25 درصد) با سوخت دیزل متداول باعث کاهش انتشارهای گاز محلی میشود.
همچنین سوخت جی.تی.ال در مقایسه با سوختهای پالایشگاهی، هیچگونه پیامدی برای گرم شدن جهان ندارد و پیامد کمتری در اسیدی شدن هوا، مهآلودگی و انتشار کمتر مواد معلق دارد.
سوخت جی.تی.ال با موتورهای دیزلی موجود سازگار است و قابل اجراتر است.
مطالعه کمیسیون انرژی کالیفرنیا نشان میدهد، سوخت جی.تی.ال در کاهش انتشار گاز اثر بیشتری در مقایسه با سوختهای دیگر دارد.
یک مطالعه دیگر برای تخمین زدن ارزش موثر انتخابهای متغیر برای کاهش وابستگی اروپا به واردات نفت انجام شد. سوختهای دیگر در نظر گرفته شده برای کاهش وابستگی به نفت، بیودیزل بیواتانول، سوخت سی.ان.جی، بی.تی.ای هیدروژن و ال.پی.جی هستند.
در نتایج مطالعات مشخص شدکه سوخت جی.تی.ال در کاهش استفاده از نفت برای معیارهای در نظر گرفتهشده اهداف اروپا ارزش موثرتری محسوب می شود. سوخت جی.تی.ال میتواند برای سوختهای آینده و تکنولوژیها پل ارتباطی باشد.
برخی مزیت های دیگر این سوخت را میتوان به شرح زیر برشمرد:
1) سوخت جی.تی.ال تواناتر برای فیلتر خروجی وسایل جدید با کارایی فوق است.
2) میتواند در وسیله نقلیه هیبرید الکتریکی دیزل استفاده شود.
3) همگنی سنتزی سوخت جی.تی.ال در ترکیب با عددستان بالا فرصتها و موقعیتهای ویژه ومخصوصی برای طراحیهای پیشرفته خلق و ایجاد میکند که میتواند مزایایی مانند توسعه بازدهی، توانایی راندن بهتر، صدای کمتر و کاهش انتظار گاز داشتهباشد.
4) سوخت جی.تی.ال برای درخواستهای تبدیل onboard همچنین در ارتباط با تکنولوژی احتراق داخلی موتورها، یا برای تولید هیدروژن برای باتری سوخت وسایل نقلیه خوب سازگار میشود.
5) تکنولوژی جی.تی.ال سکویی را برای توسعه و گسترش تبدیل تیوماس به مایع (بی.تی.ال) و تبدیل زغالسنگ به مایع (سی.تی.ال) با ترکیبات شیمیایی معین تهیه میکند.
عیسی هانیاصلحیزانی
شرکت پالایش نفت آبادان
شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)
به گزارش شانا به نقل از هفته نامه مشعل، تکنولوژی جی.تی.ال توانایی تبدیل گازطبیعی به محصولات پاک و تمیز را برای استفاده به عنوان سوخت یا خوراک صنایع شیمیایی دارد.
محصولات جی.تی.ال هیدروکربنهای خالص پارافین هستند که خواص احتراق عالی با سوختن آرام و کنترل شعله دارند.
سوخت جی.تی.ال برای حمل و نقل شفاف، پاک، عاری از گوگرد و آروماتیک است و عدد ستان بالا دارد. عدد ستان، معیاری برای اندازهگیری کیفیت احتراق سوخت است که بالا بودن عدد ستان نشان از احتراق کامل دارد.
سوخت جی.تی.ال دارای عدد ستان 80/75 است که بالاتر از دیزل پالایشگاهی با عدد ستان 50/45است. این سوخت بینظیر برای حمل و نقل میتواند یک مکمل عالی و یا محصولی خالص باشد و یا به عنوان ترکیب با دیزل متداول استفاده شود.
سوخت جی.تی.ال به توسعه و گسترش سوختهای گوناگون حمل و نقل و کاهش وابستگی به محصولات نفتی کمک میکند.
سوخت جی.تی.ال میتواند در موتورهای دیزلی متداول استفاده شود که انتشار کمتر آلودگی محلی مانند ذرات معلق، منوکسیدکربن، هیدورکربنها و اکسیدهای نیتروژن را باعث میشود و با دیزل عاری از گوگرد مقایسه میشود. سوخت جی.تی.ال به کاهش انتشار گازهای گلخانهای کمک میکند.
استفاده سوخت جی.تی.ال در اتومبیل گلف آلمان در مقایسه با دیزل متداول در اروپا 25 درصد ذرات معلق کمتر، 6 درصد اکسیدهای نیتروژن کمتر، 63 درصد هیدروکربنها کمتر و 91 درصد منوکسیدکربن کمتر دارد و مخلوط سوخت جی.تی.ال (30-25 درصد) با سوخت دیزل متداول باعث کاهش انتشارهای گاز محلی میشود.
همچنین سوخت جی.تی.ال در مقایسه با سوختهای پالایشگاهی، هیچگونه پیامدی برای گرم شدن جهان ندارد و پیامد کمتری در اسیدی شدن هوا، مهآلودگی و انتشار کمتر مواد معلق دارد.
سوخت جی.تی.ال با موتورهای دیزلی موجود سازگار است و قابل اجراتر است.
مطالعه کمیسیون انرژی کالیفرنیا نشان میدهد، سوخت جی.تی.ال در کاهش انتشار گاز اثر بیشتری در مقایسه با سوختهای دیگر دارد.
یک مطالعه دیگر برای تخمین زدن ارزش موثر انتخابهای متغیر برای کاهش وابستگی اروپا به واردات نفت انجام شد. سوختهای دیگر در نظر گرفته شده برای کاهش وابستگی به نفت، بیودیزل بیواتانول، سوخت سی.ان.جی، بی.تی.ای هیدروژن و ال.پی.جی هستند.
در نتایج مطالعات مشخص شدکه سوخت جی.تی.ال در کاهش استفاده از نفت برای معیارهای در نظر گرفتهشده اهداف اروپا ارزش موثرتری محسوب می شود. سوخت جی.تی.ال میتواند برای سوختهای آینده و تکنولوژیها پل ارتباطی باشد.
برخی مزیت های دیگر این سوخت را میتوان به شرح زیر برشمرد:
1) سوخت جی.تی.ال تواناتر برای فیلتر خروجی وسایل جدید با کارایی فوق است.
2) میتواند در وسیله نقلیه هیبرید الکتریکی دیزل استفاده شود.
3) همگنی سنتزی سوخت جی.تی.ال در ترکیب با عددستان بالا فرصتها و موقعیتهای ویژه ومخصوصی برای طراحیهای پیشرفته خلق و ایجاد میکند که میتواند مزایایی مانند توسعه بازدهی، توانایی راندن بهتر، صدای کمتر و کاهش انتظار گاز داشتهباشد.
4) سوخت جی.تی.ال برای درخواستهای تبدیل onboard همچنین در ارتباط با تکنولوژی احتراق داخلی موتورها، یا برای تولید هیدروژن برای باتری سوخت وسایل نقلیه خوب سازگار میشود.
5) تکنولوژی جی.تی.ال سکویی را برای توسعه و گسترش تبدیل تیوماس به مایع (بی.تی.ال) و تبدیل زغالسنگ به مایع (سی.تی.ال) با ترکیبات شیمیایی معین تهیه میکند.
عیسی هانیاصلحیزانی
شرکت پالایش نفت آبادان
شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)