توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : سيستم هاي سوخت رساني الكترونيكي موتور ديزل
Asghar2000
15th May 2010, 10:40 PM
مقدمه
دست یافتن به عملکرد نرم موتورهای رفت و برگشتی با پاشش مستقیم سوخت،با دشواریهایی همراه است.برای برطرف کردن این مشکل،پاشش غیر مستقیم سوخت بطور گسترده استفاده شود.در موتورهای با پاشش غیرمستقیم سوخت در یک محفظه احتراق اولیه یا محفظه گردابی طراحی شده در سر سیلندر،که در امتداد محفظه احتراق اصلی است،پاشیده می شود.
موتورهای پاشش غیر مستقیم سوخت دارای بازده کمتری نسبت به موتورها با پاشش مستقیم سوخت می باشند،و از طرفی به مرحله پیش گرمایش بیشتری در استارت سرد موتور نیاز دارند.
اخیرا با استفاده از سیستمهای الکترونیکی کنترل موتور دیزل استفاده از موتورهای پاشش مستقیم افزایش یافته است.
انواع سيستم هاي سوخت رساني پیشرفته موتورهاي ديزل
1-سيستم سوخت رساني PT(كومينز)
2-سيستم انژكتوري يك واحدي
3-سيستم سوخت رساني Common Rail
4-پمپ انژکتور ردیفی با کنترل الکترونیکی( (PE
1-سيستم سوخت رساني PT (كومينز)
اساس كار سيستم سوخت رسانيPT بر پايه تغييرات فشار (PRESSURE)و زمان(TIME)استوار است.
مفهوم تغييرات فشار و زمان عبارتست از:
تغييرات فشار مربوط به سوخت تحويلي به انژكتورها
تغييرات زمان مربوط به زمان ورود سوخت به انژكتور
هر دو عامل فشار و زمان تعيين كننده مقدار سوخت ارسالي به موتور است.
http://www.njavan.com/forum/edc1.jpg
مدار سیستم سوخت رسانی PT
در این مدار،پمپ فشار ضعیف سوخت را از باک کشیده و پس از فیلتر کردن به انژکتورها می رساند،در انژکتور سوخت توسط پلانچر،نیروی اسبک،میل تاپیت و میل بادامک تحت فشار قرار گرفته و با فشار زیاد به سیلندر تزریق می شود.
http://www.njavan.com/forum/edc2.jpg
اجزا سیستم سوخت رسانیPT :
• تانک سوخت
• پمپ دنده ای
• گاورنر
• دریچه گاز
• شیر قطع کن
• انژکتورها
گاورنر
قطعات دوار در گاونر که شامل دو وزنه دوار می باشد بروی یک شفت سوار شده است و بوسیله چرخ دنده های داخل مجموعه پمپ سوخت به گردش در می آید.نیروی گریز از مرکز باعث می شود وزنه ها حول پین های که وزنه ها را به حامل متصل ساخته چرخیده و از هم باز شود.حرکت به سمت خارج وزنه ها پلانجر را به سمت راست و در مقابل نیروی فنرهای گاورنر حرکت می دهند
http://www.njavan.com/forum/edc3.jpg
گاورنر
دریچه گاز(کنترل کننده گاز)
دریچه گاز راننده را قادر می سازد تا بطور دلخواه سرعت موتور را بین دور درجا و ماکزیمم دور،بسته به شرایط سرعت و بار تغییر دهد.
http://www.njavan.com/forum/edc4.jpg
شیر قطع کن:
• سوخت عبوری از دریچه گاز از طریق شیر قطع کن به مجرای سوخت تعبیه شده در سر سیلندر و انژکتورها جریان می یابد.شیر قطع کن برای قطع جریان سوخت به انژکتورها و خاموش کردن موتور به کار می رود.
• در صورت خرابی در سیستم برقی می توان سوپاپ شیر را با تغییر وضعیت پیچ تنظیم از نشیمنگاه بلند کرد
http://www.njavan.com/forum/edc5.jpg
شیر قطع کن
http://www.njavan.com/forum/edc6.jpg
انژکتور سیستم PT
سيستم انژكتوري يك واحدي
اين سيستم در دو صورت مكانيكي و الكترونيكي وجود دارد.نوع مكانيكي آن در موتورهاي ديزل ديترويت كه در ديزل ژنراتورها لكوموتيوها راه آهن به كار رفته است.نوع الكترونيكي آن در خودروهاي ديزل سنگين Actorz به كار رفته است.
نوع الكترونيكي خود شامل دو نوع
1-UPS (Unit pump system)
2-UIS (Unit injector system )
سيستم انژكتوري يك واحدي شامل بخش هاي زير است:
بخش اول : تهيه و تحويل سوخت (بخش كم فشار )
بخش دوم : بخش فشار بالا
بخش سوم: کنترل الكترونيكي ديزل EDCبا سنسورها ،عملگرها
بخش چهارم : تجهيزات جانبي (مانند توربو شارژ و بازخوراني هواي خروجي موتور )
بسته به نوع كاربرد و مدل خودرو ممكن است بعضي از اجزا را نداشته باشد.
http://www.njavan.com/forum/edc7.jpg
مراحل كنترل تهيه سوخت موتور درسيستم انژكتور يك واحدي
فصل اول :بخش تامين سوخت شامل قسمتهاي زير است
-مخزن سوخت يا باك
-فيلتر اوليه
-پمپ سوخت
-سوپاپ كنترل فشار
-خنک کن ECU
-خنك كن سوخت
مخزن سوخت (باك )
• مخزن سوخت : سوخت را ذخيره مي كند که آن بايد ضد خوردگي بوده و بايد در دو برابر فشاركاري و حداقل .3barبيش از فشار كاري آب بندي شود.
فيلتر سوخت ديزل:
• وظيفه آن كاهش ناخالصي سوخت از ذرات معلق مي باشد.
http://www.njavan.com/forum/edc8.jpg
Asghar2000
15th May 2010, 10:41 PM
قسمت دوم
پمپ سوخت:
وظيفه پمپ سوخت در بخش كم فشار آن است كه اجزاي بخش پر فشار را با سوخت به اندازه كافي تغذيه كند.
انواع پمپ سوخت:
1-پمپ سوخت برقي (سواري)
پمپ سوخت برقي فقط در سواري ها و كاميون هاي سبك به كار برده مي شود.
2-پمپ دنده اي
اين پمپ توسط موتور با نيروي مكانيكي كار مي كند و در موتورهاي ديزل با ريل مشترك كاربرد دارد.
3-پمپ پيستوني روتوري
اين پمپ در موتورهاي ديزل يك واحدي به كار مي رود.
http://www.njavan.com/forum/edc9.jpg
http://www.njavan.com/forum/edc10.jpg
پمپ روتوري
سوپاپ كنترل فشار
سوپاپ كنترل فشاريك سوپاپ سر ريز است كه در مجراي برگشت سيستم سوخت رساني انژكتوري قرار گرفته است.توسط اين سوپاپ ،سوخت در مدار كم فشار در حد مناسبي نگهداري مي شود.
http://www.njavan.com/forum/edc11.jpg
خنك كن ECU
در خودروهاي تجارتي ECUروي موتور نصب مي شود و نياز به خنك كاري دارد براي خنك كاري ECUاز سوخت استفاده مي شود.سوخت خنك از مجراي تكيه گاه ECUعبور كرده و قطعات الكترونيكي ECUراخنك كاري مي كند.
سيستم خنك كننده سوخت
سوخت در اثر فشار زياد انژكتورها در سيستم انژكتور UISبه شدت گرم مي شود و سوخت برگشتي داغ براي سنسورهاي مدار سوخت رساني موجود در باك ودر مدار خطرناك است.بنابراين سوخت برگشتي از مدار انژكتورها به دستگاه خنك كن سوخت رفته و حرارت سوخت به مدار خنك كاري منتقل مي شود.
http://www.njavan.com/forum/edc12.jpg
فصل دوم : فشار بالا
سيستم پمپ و انژكتور يكپارچه (UIS)
در اين سيستم پمپ و انژكتور به صورت يك واحد در داخل پوسته مشترك جاسازي مي شوند.
در اين طرح هر كدام از سيلندرهاي موتوريك واحد جداگانه قرار مي گيرد تحريك آنها نيز از طريق بادامك هاي ميل سوپاپ صورت مي گيرد.
http://www.njavan.com/forum/edc13.jpg
طرز كار انژكتور در سيستم UIS:
كار انژكتور در چهار مرحله انجام مي شود :
1-مرحله مكش :
در اين مرحله بادامك به پلانجر نيرو وارد نمي كند و پلانجر با نيروي فنر تا نقطه مرگ بالا حركت مي كند. دراين حالت سوخت با فشار پمپ اوليه (دنده اي ،غلتكي يا پيستوني)از مدار ورودي به داخل انژكتور راه يافته وبه محفظه اتاق سوپاپ سولنوئيدي مي رسد.
http://www.njavan.com/forum/edc14.jpg
مرحله مکش
2-كورس مقدماتي:
باچرخش بادامك پلانجر به طرف پايين حركت مي كند . سوپاپ سولنوئيدي باز ميشود و پلانجر پمپ مي تواند سوخت را با حركت خود به مجراي خروجي و جايي كه سوخت با فشار پمپ ضعيف وجود دارد هدايت كند.
http://www.njavan.com/forum/edc15.jpg
3-كورس تحويل سوخت و تزريق همزمان انژكتور:
در زمان لازم ECUبه سوپاپ سولنوئيدي سيگنال مي فرستد،در نتيجه سوپاپ سولنوئيدي درسيت خود تكيه مي كند.با اين حركت ارتباط مدار فشار ضعيف و مدار فشار قوي قطع مي شود .اين لحظه دقيقا لحظه شروع تزريق مي باشد.
باحركت بيشتر پلانچر به سمت پايين ،سوخت زير پلانجرفشار قرار گرفته و به محفظه فشاري انژكتور هدايت مي شود.وقتي فشار سوخت به 300بار برسد سوزن انژكتور از سيت خود بلند مي شود و سوخت به صورت كاملا اتميزه و پودري شكل به داخل اتاق احتراق تزريق مي شود.
http://www.njavan.com/forum/edc16.jpg
كورس تحويل سوخت
4-كورس نهايي:
پس از پايان تزريق برق سوپاپ سولنوئيدي قطع مي شود و سوپاپ آن مدار برگشت را باز مي كند و ارتباط بين مدار فشار قوي و فشار ضعيف برقرار مي شود.
http://www.njavan.com/forum/edc17.jpg
انژكتور با روش پيش تزريق در يونيت انژكتور:
تزريق سوخت در دو مرحله مقدماتي و نهايي انجام مي شود،لذا توليد گازهاي سمي در آن بسيار كم است و موتور با نرمش و بدون صدا كار مي كند.
طرز كار اين سيستم در چهار مرحله زير تشريح مي شود :
موقعيت اوليه:
سوزن انژكتور و پلانجر در نشيمنگاه خود تكيه كرده اند و سوپاپ سولنوئيدي باز است ،زيرا هيچ گونه فشار در مدار وجود ندارد.
http://www.njavan.com/forum/edc18.jpg
تزريق مقدماتي :
با بسته شدن سوپاپ سولنوئيدي ،فشار در مدار افزايش پيدا مي كند،وقتي فشار به حدي برسد كه سوزن انژكتور در آن حد باز شود،سوزن از نشيمنگاه خود برخواسته و تزريق مقدماتي شروع مي شود.
http://www.njavan.com/forum/edc19.jpg
پايان تزريق مقدماتي :
سوپاپ سولنوئیدی بازمي شود و ارتباط بين محفظه فشار قوي و محفظه فشار ضعيف برقرار مي شود .اين عمل باعث بسته شدن سوزن انژكتور شده و عمل تزريق مقدماتي پايان مي پذيرد.در اين فرآيند حدود1.5ميلي ليتر مكعب سوخت از انژكتور تزريق مي شود.
شروع تزريق اصلي :
با حركت بيشتر پلانجر به سمت پايين ،فشار سوخت در محفظه فشار قوي افزايش يافته و سوزن انژكتور را عليرغم نيروهاي مقاوم از طرف بالا بلند كرده و سوخت در اتاقك احتراق تزريق مي شود.
http://www.njavan.com/forum/edc20.jpg
سيستم انژكتورتك واحدي با فشار بالا(UPS)
اين پمپ ها نسل جديد از پمپ ها تكي هستند كه داراي فشار تزريق بالا تا bar2200 هستند و دليل آن كنترل ورود و خروج سوخت از طريق سوپاپ هاي الكترونيكي مي باشد.
http://www.njavan.com/forum/edc21.jpg
Asghar2000
15th May 2010, 10:42 PM
قسمت سوم
طرز كار سيستم يونيت پمپ :
در اين سيستم هر سيلندر يك پمپ مستقل دارد كه توسط ميل بادامك به كار مي افتد.سوخت با فشار زياد پس از كنترل درسوپاپ سولنوئيدي با فرمان ECUبه لوله فشار قوي رسيده و به انژكتور منتقل مي شود.
پلانجر نيروي خود را از بادامك ميل سوپاپ مي گيرد.
سوپاپ هاي پمپ توسط سولنوئيدتحريك مي شوند و سولنوئيد از طريق واحد كنترل موتور مديريت مي شود.
http://www.njavan.com/forum/edc22.jpg
سیستم یونیت پمپ UPS
http://www.njavan.com/forum/edc23.jpg
لوله هاي فشار قوي :
لوله هاي فشار قوي به دليل بالا بودن فشار و كاهش افت فشار در آنها داراي طول كمي هستند.
همه واحدها داراي يك لوله كوتاه فشار قوي هستند كه با طول يكسان در تمام سيلندرها بوده و مقاومت كافي در مقابل سوخت با فشار بالا را دارد. اين لوله ها بدون درز و داراي قطر خارجي6وقطر داخلي 1.8ميلي متر هستند.
http://www.njavan.com/forum/edc24.jpg
لوله فشار قوي
كنترل الكترونيكي ديزل EDC
واحد کنترل الکترونیکی ECU
وظیفه ECUپردازش اطلاعات دریافتی از سنسورها و ژنراتورها و فرمان دادن به عملگرهاست.
برنامه عملیاتی و پروتکل ها در حافظه مخصوص ECUذخیره شده و میکرو کنترل ها که ریز پردازنده هستند،وظیفه پردازش عملیات را عهده دارند.
ECUدارای مدارات متفاوت الکترونیکی است که در یک محفظه فلزی جداسازی شده است.
ECU دارای اتصالات دریافت کننده سیگنال است.و دارای قسمت های زیر است:
• 1-قسمت درایور فشار ضعیف
• 2-قسمت قدرت قوی
• 3-مبدل
• 4-هسته میکروکنترلر
• 5-مرحله دایور پر قدرت
• 6-مدارهای عمومی ورودی و خروجی
http://www.njavan.com/forum/edc25.jpg
ECU
سیگنال های ورودی
سیگنال های ورودی توسط سنسورها به ECUارسال می شود.
سیگنال ورودی از نوع آنالوگ
سیگنال آنالوگ به صورت ولتاژ ارسال می شود.
این سیگنال در مبدل آنالوگ به دیجیتال (A/D)به مقادیر دیجیتال تبدیل شده و درECUدر چرخه الگوریتم محاسبات قرار گرفته و پردازش می شود.
سیگنال های ورودی دیجیتالی
این نوع سیگنال ها دارای دو مرحله هستند.مرحله سیگنال بلند و مرحله سیگنال کوتاه.
این نوع سیگنال ها نیاز به تبدیل شدن نداشته و مستقیما در ECUپردازش می شود.
اصلاح سیگنال ها
با تکنولوژی فیلتر کردن و تکنیک روی هم گذاری می توان سیگنال ها را کوچک کرد و در صورت نیاز انها را تقویت نمود وسپس در ECU مورد استفاده قرار دارد.
مراحل کار سیگنال ها:
ECU با دریافت سیگنال از سنسورها عمل پردازش را در میکروکنترل ها انجام می دهد.در ECU برنامه کاملی نوشته شده است که پروتکل نام دارد.اطلاعات دریافتی با برنامه پروتکل پردازش شده و نتیجه بصورت دستورالعمل به عملگرها ارسال می شود.
حافظه برنامه ریزی:
برای اجرای عملیاتECU نیاز به برنامه حافظه خواندنی دارد کهROM (READ-ONLY-MEMORY) یاEPROMنامیده می شود.حافظه دارای اطلاعات مخصوص(اطلاعات انفرادی،منحنی مشخصه و نقشه ها و الگوها)است.این اطلاعات ثابت بوده و با تغییرات کار موتور تغییر نمی کند.تغییرات کار موتور که ذکر شد توسط سازندگان خودرو نسبت به شرایط کارکرد خودرو تعریف می شود و به ECU جهت انطباق با پروتکل معرفی می شود.در حافظه فلاش ایپروم EPROM:انواع برنامه های اجرایی خودرو هنگامی که خودرو در پایان خط تولید قرار دارد به ECUداده می شود.
مدول مانیتورینگ:
ECU دارای مدار مانیتورینگ است که در قسمت ICها قرار دارد.مدول مانیتورینگ و میکروکنترلر یکدیگر را کنترل می کنند و در هنگام تشخیص هرگونه عیبی به تنهایی عمل تزریق سوخت موتور را قطع می کنند.
ذخیره سازی اطلاعات
یک حافظه موقت بنام RAM(RANDOM-ACCESS-MEMORY)برای ذخیره سازی اطلاعات قابل تغییر وجود دارد.حافظه موقت نیاز به برق دائم دارد تا بتواند در اختیار قرار گیرد.با خاموش شدن برق ECUاطلاعات ذخیره شده در حافظه موقت از بین می رود.
مدارهای ICکاربردی در ECU:
با افزایش تجهیزات خودرو و وظیفه کنترل و مدیریت عملگرها دشوار می گردد.برای ساده سازی مدار از ICهای مختلف به نام مدول استفاده می شود.مدول ها با حافظه موقتRAM و حافظه دائم ROMارتباط دارند.این مدول ها در میکروکنترل ها قرار دارند.این مدول ها بین ورودی و خروجی واقع شده و می توانند سیگنال ها مربع شکل تولید کنند.
3-سيستم سوخت رساني Common Rail
يكي ازجديدترين طراحي سيستم هاي سوخت رساني سيستم Common Rail است.
http://www.njavan.com/forum/edc26.jpg
قسمت هاي اين سيستم عبارتند از:
1-پمپ فشارقوي
پمپ وظيفه تامين سوخت با فشار بالا را بر عهده دارد.معمولي ترين اين پمپ ها از نوع دو پيستوني با فشار بالا مي باشد.پمپ به صورت مستقيم نيروي خود را از موتور مي گيرد. سوخت از مجرا وارد شده و پس از اندازه گيري توسط سوپاپ الكترونيكي وارد محفظه پمپ مي شود و پس از پمپاژ توسط لوله هاي فشارقوي به داخل ريل فشارقوي ارسال مي شود. سوخت اضافه از طريق مجراي برگشت پمپ به داخل باك مي ريزد.
http://www.njavan.com/forum/edc27.jpg
پمپ فشار قوی
2-ريل فشارقوي :
در اين سيستم يك ريل فشار قوي وجود دارد كه در همه حالت ها توسط فشار سوخت ارسالي از پمپ،سوخت تحت فشار را در ذخيره مي كند.
http://www.njavan.com/forum/edc28.jpg
3-انژكتورها :
انژكتورهاي به كار رفته از نوع PIEZO است .اين نوع انژكتورها داراي فشار تزريق تا حدود bar1800 مي باشد.
http://www.njavan.com/forum/edc29.jpg
http://www.njavan.com/forum/edc30.jpg
انژکتور
4-لوله هاي اتصال :
لوله هاي اتصال دهنده جريان خروجي پمپ فشارقوي به ريل و خروجي هاي فشارقوي ريل به انژكتورها از نوع فشارقوي و مقاوم هستند تا تحمل اين گونه فشارهاي وارده به خود را داشته باشند.
5-پدال كنترل سرعت موتور :
اين پدال داراي يك سنسور است كه با تغير مقدار حركت آن توسط راننده به واحد كنترل الكترونيكي فرمان داده و واحد كنترل نيز نسبت به مقدار حركت پدال يا گاز داده شده ، دستور كاهش و يا افزايش ميزان تزريق سوخت را مي دهد.
http://www.njavan.com/forum/edc31.jpg
پدال گاز الکترونیکی
مزاياي سيستم هاي سوخت رساني الكترونيكي
• 1-كنترل دقيق تر مقدار سوخت پاشيده شده
• 2-كنترل بهتر لحظه آغاز سوخت پاشي
• 3-كنترل دور آرام
• 4-كاركرد ضد دل زدن
• 5-در نظر گرفتن و جبران تغييرات دما
مراحل پیشرفت این سیستم به ترتیب زیر است:
1997-اولین سیستم ریل سوخت مشترک برای خودروهای سواری
-فشار سوخت:1350 بار
-اولین سیستم از این نوع بروی آلفا رومئو و مرسدس نصب شد.
1999-سیستم ریل سوخت مشترک برای کامیونها
-فشار سوخت:1400بار
-اولین سیستم از این نوع بروی محصولات رنو نصب شد.
2001-دومین نسل سیستم ریل سوخت مشترک برای خودروهای سواری
-مزایا این سیستم:اقتصاد بهتر سوخت-آرامتر کار کردن موتور-کاهش آلاینده های خروجی-قدرت بیشتر موتور.
-فشار سوخت:1600 بار
-اولین سیستم از این نوع بروی محصولات ولوو و بی ام و نصب شد.
2002- دومین نسل سیستم ریل سوخت مشترک برای کامیونها
-فشار سوخت:1600بار
-اولین سیستم از این نوع بروی کامیونها مان نصب شد.
2003-سومین نسل سیستم ریل سوخت مشترک با انژکتورهای پیزوئی برای خودروهای سواری
-مزایا این سیستم:بیشتر از 20%کاهش آلاینده های خروجی-بیشتر از 5%افزایش قدرت موتور-بیشتر از 3%کاهش مصرف سوخت-کاهش صدای موتور
-اولین سیستم از این نوع بروی خودروهای آئودی نصب شد.
Asghar2000
15th May 2010, 10:43 PM
قسمت چهارم
پمپ انژکتور ردیفی با کنترل الکترونیکی PE
نحوه عملکرد این سیستم مشابه پمپ ردیفی معمولی می باشد با این تفاوت که در این سیستم می توان مقدار و زمان سوخت را توسط سیستم الکترونیکی کنترل نمود.
• این سیستم در دو نوع وجود دارد که عبارت است از:
• 1-پمپ انژکتور ردیفی
• 2--پمپ انژکتور ردیفی با کنترل غلافی
http://www.njavan.com/forum/edc32.jpg
کنترل الکترونیکی پمپ انژکتور ردیفی
این سیستم از سه قسمت تشکیل شده است که عبارتند از:
1-حس گرها شامل
حسگر دور پمپ:این حس گر از نوع القایی می باشد ودر انتها پمپ قرار دارد و دور پمپ را به ECU اطلاع می دهد.
حس گر فشار هوای ورودی
حس گر درجه حرارت
حس گر پدال گاز
2-واحد کنترل الکترونیکی ECU
3-عمل کننده سو لنوئیدی:به طور مستقیم به پمپ وصل است و حرکت خطی آن می تواند شانه را تغییر دهد.وقتی جریان برق از سولنوئید قطع می شود،یک فنر به شانه کنترل در جهت خاموش نیرو وارد می کند که موجب قطع شدن جریان سوخت به موتور می شود.ولی وقتی سولنوئید برق دار شد،نیروی در جهت مخالف نیروی فنر شانه وارد می سازد.با افزایش این نیرو که همراه با افزایش جریان برق در سولنوئید است،مقدار سوخت تزریقی در موتور بیشتر می شود.بدین معنی که حرکت شانه،به نسبت جریان برق بطور پیوسته تغییر می کن و مقدار سوخت تزریقی را بین مقادیر صفر و حداکثر تنظیم می کند.
http://www.njavan.com/forum/edc33.jpg
عمل کننده سولنوئیدی
پمپ انژکتور ردیفی با کنترل زمان تزریق
در این نوع یک عمل کننده اضافی می تواند همراه با کنترل شروع تزریق به کار رود که نه تنها مقدار سوخت ارسالی بلکه زمان شروع تزریق را نیز تنظیم می کند.
این کار همراه بامزایای زیر می باشد:
به حداقل رساندن آلاینده های گاز اگزوز،بهبود مصرف سوخت در تمامی مراحل کار موتور،بهبود راه اندازی موتور به خصوص در مرحله گرم شدن
اجزا بکاربرده شده برای کنترل شروع تزریق به قرار زیرهستند:
• حس گر حرکت سوزن
• حس گر حرکت دورانی
• واحد کنترل الکترونیکی
• عمل کننده الکتریکی
حس گر سوزنی
یک مولد پالس القائی در یکی از افشانک های انژکتور نصب می شود.وقتی سوزن انژکتور باز و یا بسته می شود،مولد یک پالس خارج می کند.هنگامی که افشانک انژکتورباز می شود،سیگنال خروجی از حس گر سوزن شروع به تزریق را به ECU اطلاع می دهد.
مکانیزم عمل کننده
علاوه بر سولنوئید مقدار سوخت ،مکانیزم این نوع پمپ مجهز به یک سولنوئید شروع تحویل سوخت است که محور تنظیم کننده غلاف کنترل را از طریق یک اهرم تحریک می کند نیروی تنظیم کننده این سولنوئید متناسب با شدت جریان برق بوده ودر مقابل نیروی فنر برگشتی عمل می کند.
اساس كار پيزوالكتريك :
در سال 1880 ميلادي RIERRE CURIE و برادرش JASQUESپديده پيزوالكتريك را كشف كردند.آنها دريافتند كه بعضي از كريستال ها مانند كوارتز و تورمالين پيزوالكتريك هستند.اجسامي با كريستال شش وجهي با پايداري بسيار زياد داراي خواص فيزيكي مخصوصي هستند.
http://www.njavan.com/forum/edc34.jpg
خاصيت توليد شارژ الكتريكي :
اگر پيزو الكتريك در معرض نيروي مكانيكي واقع شود،يون هاي منفي و مثبت كريستال به طرف سطوح بيروني كريستال حركت كرده و اختلاف پتانسيل بين دو سطح آن ايجاد شده و شارژ الكتريكي پديدار مي گردد.
تغيير شكل در پيزوالكتريك:
اگر ولتاژالكتريكي به دو انتهاي كريستال پيزوالكتري وارد شود،يون هاي مثبت به طرف يون هاي منفي و يون هاي منفي به طرف يون هاي مثبت حركت مي كنند.نتيجه اين حركت انقباض در كريستال است.اگر اعمال ولتاژ در جهت مخالف باشد،كريستال انبساط پيدا مي كند.
ساختمان و طرز كار انژكتور پيزوئي :
سوخت از مجراي ورودي داخل انژكتور شده و تا محفظه فشاري انژكتور ادامه پيدا مي كند.يا اتصال برق انژكتور توسط مدار ECU عملگر پيزو انبساط پيدا كرده و نيروي آن از طريق كوپلينگ هيدروليكي به سوپاپ سرو اي انتقال يافته و در زير سوپاپ سوخت تحت فشار قرار گرفته و از مدار خروجي به سطح فشار انژكتور راه پيدا كرده و سوزن انژكتور با نيروي فشاري سوخت از سيت خود بلند مي شود و سوخت تحت فشار از مجاري انژكتور در اتاق احتراق تزريق مي گردد.
http://www.njavan.com/forum/edc35.jpg
انژکتور پیزوالکتریک
http://www.njavan.com/forum/edc36.jpg
گردآورندگان : اميرعباس زماني , جواد قاسمی
استاد : مهندس مجید سالاری
www.khodroha.com (http://www.khodroha.com)
speed_boys1
3rd February 2011, 11:19 AM
عکسا نمیاد . چه کنم که بیاد؟
AmirR13
3rd February 2011, 10:08 PM
تصاویر از هاست نخبگان پاک شده ، تنها راهش اینه که اگه ممکن باشه اصغر خان ما دوباره آپلود کنه.
یا یه سر به سایت منبع بزن ببین اوضاع چطوریاست اونجا
استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است
استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.