diamonds55
12th November 2008, 11:19 PM
انتظار ياهو براي گوگل راه به جايي نبرد!
زماني بود كه شركت ياهو در اينترنت حرف اول را مي زد. همه مي خواستند بدانند اين شركت كدام سايت را به عنوان سايت برتر انتخاب مي كند. البته آن دوران اينترنت كوچك تر بود. با گسترش اينترنت جايگاه ياهو در اين شبكه به مانند گذشته نيست. اخبار هفته هاي اخير را در نظر بگيريد: همكاري با گوگل صورت نخواهد گرفت يا اينكه ياهو بدش نمي آيد كه توسط مايكروسافت خريداري شود و هنوز با AOL در حال مذاكره است تا شايد توسط آن شركت خريداري شود. اولين خبر بدين مفهوم است كه ياهو آينده اي ندارد، دومي بدين مفهوم است كه اميدش را از دست داده است، و سومي يعني اين كه هيچ ايده اي هم ندارد!
به نظر مي رسد كه كليه اين وقايع بدين مفهوم است كه جري يانگ مدير عامل شركت بايد كم كم به فكر ترك صحنه باشد.
البته اخبار هفته هاي اخير به وضعيت شركت مرتبط نيست، مشكل اصلي زماني شروع شد كه در سال 2001 تري سمل از شركت وارنر براز كه يك استوديوي فيلم سازي است به عنوان مديرعامل ياهو منصوب شد. سمل الگوي درآمدي شركت ياهو را بر مبناي غلطي قرار داد. وي در ژانويه 2006 اعلام كرد كه ياهو نرم افزار مجاني ارائه خواهد داد كه كامپيوترها را به تلويزيون متصل سازد. البته اين محصول هيچوقت عرضه نشد. ورود اين سايت به حوزهء توليد محتوا نيز موفق نبود.
از جانب ديگر خدمات گوگل در حوزهء پست الكترونيك سريعاً اين شركت را در حوزهء پست الكترونيك به عقب راند. با توجه به شكست هاي پي در پي سمل، جري يانگ به شركت بازگشت اما او نيز موفق نبود. ياهو در سال هاي اخير از قابليت محوري خود به عنوان موتور جستجو بهره برداري نكرد و به حوزه هايي وارد شد (مثل توليد محتوا) كه كار اصلي اش نبود.
البته اگرچه ياهو به يكباره از صحنه خارج نخواهد شد، اما خداحافظي طولاني اي را آغاز كرده است. همه دلشان براي اين شركت بعد از مرگش تنگ خواهد شد. به هرحال واقعيت اينترنت اينچنين است. مي گوييد نه؟ آيا excite.com را به خاطر مي آوريد. اين شركت را خيلي ها نمي شناسند اما روزي، روزگاري قرار بود آيندهء اينترنت را رقم زند. شركت هاي زيادي آمده اند و رفته اند. ياهو در حال افول است. اما وب پابرجا خواهد ماند.
زماني بود كه شركت ياهو در اينترنت حرف اول را مي زد. همه مي خواستند بدانند اين شركت كدام سايت را به عنوان سايت برتر انتخاب مي كند. البته آن دوران اينترنت كوچك تر بود. با گسترش اينترنت جايگاه ياهو در اين شبكه به مانند گذشته نيست. اخبار هفته هاي اخير را در نظر بگيريد: همكاري با گوگل صورت نخواهد گرفت يا اينكه ياهو بدش نمي آيد كه توسط مايكروسافت خريداري شود و هنوز با AOL در حال مذاكره است تا شايد توسط آن شركت خريداري شود. اولين خبر بدين مفهوم است كه ياهو آينده اي ندارد، دومي بدين مفهوم است كه اميدش را از دست داده است، و سومي يعني اين كه هيچ ايده اي هم ندارد!
به نظر مي رسد كه كليه اين وقايع بدين مفهوم است كه جري يانگ مدير عامل شركت بايد كم كم به فكر ترك صحنه باشد.
البته اخبار هفته هاي اخير به وضعيت شركت مرتبط نيست، مشكل اصلي زماني شروع شد كه در سال 2001 تري سمل از شركت وارنر براز كه يك استوديوي فيلم سازي است به عنوان مديرعامل ياهو منصوب شد. سمل الگوي درآمدي شركت ياهو را بر مبناي غلطي قرار داد. وي در ژانويه 2006 اعلام كرد كه ياهو نرم افزار مجاني ارائه خواهد داد كه كامپيوترها را به تلويزيون متصل سازد. البته اين محصول هيچوقت عرضه نشد. ورود اين سايت به حوزهء توليد محتوا نيز موفق نبود.
از جانب ديگر خدمات گوگل در حوزهء پست الكترونيك سريعاً اين شركت را در حوزهء پست الكترونيك به عقب راند. با توجه به شكست هاي پي در پي سمل، جري يانگ به شركت بازگشت اما او نيز موفق نبود. ياهو در سال هاي اخير از قابليت محوري خود به عنوان موتور جستجو بهره برداري نكرد و به حوزه هايي وارد شد (مثل توليد محتوا) كه كار اصلي اش نبود.
البته اگرچه ياهو به يكباره از صحنه خارج نخواهد شد، اما خداحافظي طولاني اي را آغاز كرده است. همه دلشان براي اين شركت بعد از مرگش تنگ خواهد شد. به هرحال واقعيت اينترنت اينچنين است. مي گوييد نه؟ آيا excite.com را به خاطر مي آوريد. اين شركت را خيلي ها نمي شناسند اما روزي، روزگاري قرار بود آيندهء اينترنت را رقم زند. شركت هاي زيادي آمده اند و رفته اند. ياهو در حال افول است. اما وب پابرجا خواهد ماند.