LaDy Ds DeMoNa
3rd May 2010, 09:40 PM
سرانجام انتظارها به سر رسید و اولین قسمت از برنامهای که به نود سینمایی شهرت یافته ، جمعه شب با اجرای فریدون جیرانی روی آنتن رفت. برنامه «هفت» یک مجله سینمایی است که از این پس هفتهای یکبار در 90 دقیقه به اوضاع سینمای ایران میپردازد.
http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1389/02/11/100874022195.jpg
این برنامه در جهت همکاریهای مشترک دو رسانه سیما و سینما ساخته شده است. رابطه این دو رسانه در چند سال گذشته، فراز و فرود زیادی را طی کرده که حرف و حدیثهای بسیاری را در پی داشته است. اما سیاست اصلی برنامه هفت رونق دادن به گیشه سینماها و گره گشایی از مشکلات و تنگناهای سینمای ایران در فضایی آرام و مسالمت آمیز است.
این نکتهای بود که فریدون جیرانی، مجری و تهیه کننده برنامه در اولین قسمت هفت بر آن تاکید کرد.
او اظهار امیدواری کرد برنامه اش به تمام سلیقههایی که از مجرای قانون میگذرد، احترام بگذارد وموجب رشد سینمای ملی شود.
وی با بیان این نکته که قرار نیست «هفت»، نود سینمایی باشد، گفت:«هفت» بناست مجلهای خبری، گزارشی و تحلیلی باشد. نخستین قسمت از برنامه «هفت» به گفتگوی تلفنی با محسن علیاکبری(عضو شورای پروانه ساخت)، علی میرزایی(نماینده نظارت و ارزشیابی در شورای صنفی) و محمدرضا منصوری (مدیر تولید پروژه یک حبهقند میرکریمی) و بهروز افخمی و... اختصاص داشت.
همچنین در این برنامه، فیلم آل با حضور تعدادی از عوامل آن نقد و بررسی شد.
برنامه هفت در حالی روی آنتن رفت که سال گذشته بارها زمزمههایی مبنی بر پخش یا عدم پخش آن شنیده میشد. در پی پخش اولین قسمت هفت، خبرگزاریهای سینمایی اظهار نظر منتقدان و خبرنگاران را درباره این برنامه بازتاب دادند.
خبرگزاری فارس به نقل از یکی از منتقدان نوشت: هدف برنامه «هفت» در وهله اول جذب مخاطب است و قرار نیست این برنامه به مشکلات سینما بپردازد.
خبرگزاری ایسنا نیز در مطلبی با عنوان قرار نیست این برنامه «نود» سینمایی باشد، به نقل از جیرانی به بررسی نقاط ضعف و قوت هفت پرداخت.
در سالهای گذشته اخبار و گزارشهای ورزشی، سهم زیادی از برنامههای تلویزیون را به خود اختصاص دادهاند و کمبود یک برنامه سینمایی همیشه حس میشده است. برنامههای سینمایی تلویزیون عمدتا یا مناسبتی بوده اند (مثل ویژه برنامههای فیلم فجر) یا به بررسی و تحلیل یک فیلم مشخص پرداختهاند (سینما چهار، سینما یک، صد فیلم، سینما و ماوراء). دراین میان جای برنامهای که به اخبار، گزارشها و حاشیههای سینمای ایران بپردازد، همیشه خالی بوده است.
البته شبکههای رادیویی در این حوزه حضور پررنگ تری داشته اند و برنامههایی چون «فانوس» رادیو جوان، «هفت اقلیم» رادیو فرهنگ و «سینما صدا»ی رادیو گفتگو سعی در پر کردن این خلا داشتهاند. با این حساب پخش برنامهای تلویزیونی با محوریت نقد و بررسی اوضاع و احوال سینمای ایران، تجربهای نسبتا جدید محسوب میشود.
معرفی فیلمهای روی پرده
امیر قادری، منتقد برنامه سینمایی هفت اعتقاد دارد این برنامه قرار نیست شبیه «نود» شود. او در گفتگو با «جامجم» میگوید: به نظر من نباید برنامه هفت با نود مقایسه شود. خود فریدون جیرانی هم در این برنامه بر این نکته تاکید داشت.
وی میافزاید: امتیاز برنامه نود این بود که به صورت مستقل وارد میدان شد و فرصت بالندگی را پیدا کرد. برنامه هفت نباید در چارچوب از پیش تعیین شده قرار بگیرد. اگر هفت را با برنامه دیگری مقایسه کنیم، فرصت رشد را از آن گرفته ایم.
وی درباره آیتمی که خودش در آن حضور دارد، میگوید: قرار است در این برنامه، آیتم راهنمای فیلم داشته باشیم. این آیتم بناست درباره فیلمهای روی پرده به مردم آگاهی بدهد و به توضیح ویژگی آنها بپردازد. در این راهنمای فیلم قرار است به بینندگان تلویزیون تصویر روشنی از فیلمهای روی پرده بدهیم.
قادری ادامه میدهد: در اولین قسمت هفت به دلیل کمبود وقت، بخش راهنمای فیلم حذف شد و بحث بیشتر به سمت نقد و بررسی فیلم آل و گفتگو با عوامل آن پیش رفت.
یک تریبون آزاد برای همه اصناف سینمایی
محسن علی اکبری، تهیه کننده سینما هم که یکی از مهمانان تلفنی برنامه هفت بود، میگوید: نیاز صد درصدی مخاطبان تلویزیون به چنین برنامهای احساس میشد. کلیت این حرکت خوب است و کاش زودتر از اینها چنین برنامهای تهیه و پخش میشد.
وی میافزاید: مناظرههایی که در برنامه هفت انجام میشود قابلیت این را دارد که به اندازه مناظرههای برنامه نود پرطرفدار باشد.
این تهیه کننده تاکید میکند: برنامه هفت نباید به جایگاه تبلیغاتی قشری خاص بدل شود، بلکه باید یک تریبون آزاد برای همه اصناف سینمایی باشد. در حالی که احساس میشود اولین قسمت برنامه به تبلیغ غیر مستقیم یکی از فیلمهای در حال اکران میپرداخت.
وی فقدان انسجام و هماهنگی مباحث را یکی از نقاط ضعف برنامه میداند و میگوید: در هر برنامه باید به یک موضوع مشخص پرداخته شود. نه این که دو دقیقه درباره پروانه ساخت صحبت کند و دو دقیقه درباره پروانه نمایش. در قسمت اول برنامه تنوع مباحث زیاد بود و مخاطب گیج میشد و نمیفهمید موضوع اصلی بحث چیست.
علی اکبری درباره نقاط قوت هفت میگوید: فریدون جیرانی گزینه خوبی برای مجری گری است. خبرنگار برنامه هم اطلاعات خوبی دارد. گزارش تولیدات سینمایی هم یکی از بهترین آیتمهای برنامه به شمار میرود، چون بینندگان را در جریان آخرین اخبار سینمایی قرار خواهد داد.
جام جم
http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1389/02/11/100874022195.jpg
این برنامه در جهت همکاریهای مشترک دو رسانه سیما و سینما ساخته شده است. رابطه این دو رسانه در چند سال گذشته، فراز و فرود زیادی را طی کرده که حرف و حدیثهای بسیاری را در پی داشته است. اما سیاست اصلی برنامه هفت رونق دادن به گیشه سینماها و گره گشایی از مشکلات و تنگناهای سینمای ایران در فضایی آرام و مسالمت آمیز است.
این نکتهای بود که فریدون جیرانی، مجری و تهیه کننده برنامه در اولین قسمت هفت بر آن تاکید کرد.
او اظهار امیدواری کرد برنامه اش به تمام سلیقههایی که از مجرای قانون میگذرد، احترام بگذارد وموجب رشد سینمای ملی شود.
وی با بیان این نکته که قرار نیست «هفت»، نود سینمایی باشد، گفت:«هفت» بناست مجلهای خبری، گزارشی و تحلیلی باشد. نخستین قسمت از برنامه «هفت» به گفتگوی تلفنی با محسن علیاکبری(عضو شورای پروانه ساخت)، علی میرزایی(نماینده نظارت و ارزشیابی در شورای صنفی) و محمدرضا منصوری (مدیر تولید پروژه یک حبهقند میرکریمی) و بهروز افخمی و... اختصاص داشت.
همچنین در این برنامه، فیلم آل با حضور تعدادی از عوامل آن نقد و بررسی شد.
برنامه هفت در حالی روی آنتن رفت که سال گذشته بارها زمزمههایی مبنی بر پخش یا عدم پخش آن شنیده میشد. در پی پخش اولین قسمت هفت، خبرگزاریهای سینمایی اظهار نظر منتقدان و خبرنگاران را درباره این برنامه بازتاب دادند.
خبرگزاری فارس به نقل از یکی از منتقدان نوشت: هدف برنامه «هفت» در وهله اول جذب مخاطب است و قرار نیست این برنامه به مشکلات سینما بپردازد.
خبرگزاری ایسنا نیز در مطلبی با عنوان قرار نیست این برنامه «نود» سینمایی باشد، به نقل از جیرانی به بررسی نقاط ضعف و قوت هفت پرداخت.
در سالهای گذشته اخبار و گزارشهای ورزشی، سهم زیادی از برنامههای تلویزیون را به خود اختصاص دادهاند و کمبود یک برنامه سینمایی همیشه حس میشده است. برنامههای سینمایی تلویزیون عمدتا یا مناسبتی بوده اند (مثل ویژه برنامههای فیلم فجر) یا به بررسی و تحلیل یک فیلم مشخص پرداختهاند (سینما چهار، سینما یک، صد فیلم، سینما و ماوراء). دراین میان جای برنامهای که به اخبار، گزارشها و حاشیههای سینمای ایران بپردازد، همیشه خالی بوده است.
البته شبکههای رادیویی در این حوزه حضور پررنگ تری داشته اند و برنامههایی چون «فانوس» رادیو جوان، «هفت اقلیم» رادیو فرهنگ و «سینما صدا»ی رادیو گفتگو سعی در پر کردن این خلا داشتهاند. با این حساب پخش برنامهای تلویزیونی با محوریت نقد و بررسی اوضاع و احوال سینمای ایران، تجربهای نسبتا جدید محسوب میشود.
معرفی فیلمهای روی پرده
امیر قادری، منتقد برنامه سینمایی هفت اعتقاد دارد این برنامه قرار نیست شبیه «نود» شود. او در گفتگو با «جامجم» میگوید: به نظر من نباید برنامه هفت با نود مقایسه شود. خود فریدون جیرانی هم در این برنامه بر این نکته تاکید داشت.
وی میافزاید: امتیاز برنامه نود این بود که به صورت مستقل وارد میدان شد و فرصت بالندگی را پیدا کرد. برنامه هفت نباید در چارچوب از پیش تعیین شده قرار بگیرد. اگر هفت را با برنامه دیگری مقایسه کنیم، فرصت رشد را از آن گرفته ایم.
وی درباره آیتمی که خودش در آن حضور دارد، میگوید: قرار است در این برنامه، آیتم راهنمای فیلم داشته باشیم. این آیتم بناست درباره فیلمهای روی پرده به مردم آگاهی بدهد و به توضیح ویژگی آنها بپردازد. در این راهنمای فیلم قرار است به بینندگان تلویزیون تصویر روشنی از فیلمهای روی پرده بدهیم.
قادری ادامه میدهد: در اولین قسمت هفت به دلیل کمبود وقت، بخش راهنمای فیلم حذف شد و بحث بیشتر به سمت نقد و بررسی فیلم آل و گفتگو با عوامل آن پیش رفت.
یک تریبون آزاد برای همه اصناف سینمایی
محسن علی اکبری، تهیه کننده سینما هم که یکی از مهمانان تلفنی برنامه هفت بود، میگوید: نیاز صد درصدی مخاطبان تلویزیون به چنین برنامهای احساس میشد. کلیت این حرکت خوب است و کاش زودتر از اینها چنین برنامهای تهیه و پخش میشد.
وی میافزاید: مناظرههایی که در برنامه هفت انجام میشود قابلیت این را دارد که به اندازه مناظرههای برنامه نود پرطرفدار باشد.
این تهیه کننده تاکید میکند: برنامه هفت نباید به جایگاه تبلیغاتی قشری خاص بدل شود، بلکه باید یک تریبون آزاد برای همه اصناف سینمایی باشد. در حالی که احساس میشود اولین قسمت برنامه به تبلیغ غیر مستقیم یکی از فیلمهای در حال اکران میپرداخت.
وی فقدان انسجام و هماهنگی مباحث را یکی از نقاط ضعف برنامه میداند و میگوید: در هر برنامه باید به یک موضوع مشخص پرداخته شود. نه این که دو دقیقه درباره پروانه ساخت صحبت کند و دو دقیقه درباره پروانه نمایش. در قسمت اول برنامه تنوع مباحث زیاد بود و مخاطب گیج میشد و نمیفهمید موضوع اصلی بحث چیست.
علی اکبری درباره نقاط قوت هفت میگوید: فریدون جیرانی گزینه خوبی برای مجری گری است. خبرنگار برنامه هم اطلاعات خوبی دارد. گزارش تولیدات سینمایی هم یکی از بهترین آیتمهای برنامه به شمار میرود، چون بینندگان را در جریان آخرین اخبار سینمایی قرار خواهد داد.
جام جم