PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ***برج آزادی؟!***



تاری
3rd May 2010, 03:06 AM
http://uc-njavan.ir/images/vi3ibn1eflufzifsxa.jpg
یارب
گذرم از میدون آزادی بود که ... حرکتم به سمت محوطه ی میدون آزادی سو گرفت ....
ووووو
تا به حال فکر کردید برج آزادی از چه پایه های هنری شکل گرفته است؟ و یا چه نمادهایی با چه تاریخی در برج آزادی نمایان است؟ با دانستن اطلاعات اساسی نگاهمان از یک نگاه عادی به نگاه علمی و تحسین برانگیز تبدیل می شود، نگاهی عمیق به زوایای مختلف بنا و تلاش معماران ایرانی ...
آفرین بر صاحبان گوهر ناب هنر ...
...
شما را هم به دیدن این مجموعه ی فرهنگی، هنری دعوت می نمایم.
1389/2/11
یاعلی
.................................................. .................................................. .................................................. ...........
(استفاده از این مطالب با ذکر منبع؛ سایت علمی نخبگان http://njavan.com/forum/showthread.p...d=1#post128683)
__________________

تاری
3rd May 2010, 03:19 AM
مجموعه تصاویری از درون و محوطه ی تفریحی و فضای سبز برج آزادی




http://uc-njavan.ir/images/zzr7u33wte7emobiea27.jpg

http://uc-njavan.ir/images/t3ucwj788d36bw3xtt.jpg

http://uc-njavan.ir/images/gxav2guyp4mgh1l162ud.jpg

http://uc-njavan.ir/images/0kwci8ioj7ctbxojjfzk.jpg

http://uc-njavan.ir/images/730i92558sj5t8bryars.jpg

http://uc-njavan.ir/images/j1yhev9grh66uootzrno.jpg

.....

تاری
3rd May 2010, 03:26 AM
...
اگر درون این اثر رفته باشید شاید به تنوع اشکال و پنجره هایش نظرتان جلب شود که چرا اینگونه طراحی شده است!
هدف طراح این اثر، از پیچیدگی های ساده ولی مبهم چه بوده است!


در بنای کلی اثر، سعی معمار بر این بوده است تا از اکثر نمادها و شیوه های ایرانی استفاده کند اعم از هنر قبل از اسلام و هنر بعد از اسلام.
بطور مثال؛ در طرح کلی اثر آنچه که بر گرفته از آثار تاریخی ایران بوده است را بوضوح می بینیم مثلا:
قوس یا طاق اصلی برج بر گرفته از ایوان مدائن (ساسانی)
تکرار پنجره های پنج ضلعی بر گرفته باروهای ارگ بم
پنج ضلعی کشیده شده به صورت طویل برگرفته از جان پناه های ارگ بم ( ساسانی & هخامنشی)
هواگیرهای مستطیل شکل باریک به صورت چندتایی کنار هم برگرفته از بادگیر بناهای یزد
پله ها با ارتفاع کم و عریض برگرفته از پله های تخت جمشید
جای مشعل برای روشنایی برگرفته از شیوه ی معماری هخامنشی ( * در تصویر)
نورگیرهای لوزی یا لوز به حالت مشبک با نماد گردونه ی مهر ( گردونه ی مهر؟ = http://tary1357.blogfa.com/cat-4.aspx (http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Ftary1357.blogfa.co m%2Fcat-4.aspx) ) ( ** در تصویر )
نورگیرهای مشبک با نماد شمسه که بر گرفته از نمادهای اسلامی (هندسی)
کاشیکاری معقلی به رنگ فیروزه ای و اُخرایی (اسلامی)
http://uc-njavan.ir/images/akc75lk4h1jqt8hjlcd.jpg

http://uc-njavan.ir/images/jj25etvq0x609pc3f66.jpg

تاری
3rd May 2010, 03:29 AM
و اما در بیرون برج آزادی؛
محوطه ی بیرون از اثر آزادی که کندویی شکل تقسیم بندی شده و چمن کاری شده است برگرفته از نمادهای اسلیمی است.

http://uc-njavan.ir/images/gsdxhcghm676d6vh05e8.jpg

از چند درخت چنار که توسط فرح پهلوی به ایران آورده شده بود و در نیاوران کاشته شده دو نمونه اش را نیز در محوطه ی آزادی کاشته اند.

http://uc-njavan.ir/images/zbd9qu6z4cbal5a5mea.jpg






(استفاده از این مطالب با ذکر منبع؛ سایت علمی نخبگان



http://njavan.com/forum/showthread.php?p=128683&posted=1#post128683)

تاری
3rd May 2010, 03:36 AM
و اما هم کف برج آزادی چه خبر؟

نمایشگاهی زیبا و جذاب از سنگهای تراش داده شده.
فوق العاده زیبا

http://uc-njavan.ir/images/3ohmsat881egxbi2pt1.jpg

http://uc-njavan.ir/images/1pomb3k6aq9n1uaxu9qu.jpg

http://uc-njavan.ir/images/27l8kw24o691d97os9u.jpg

تاری
5th June 2010, 01:26 PM
یارب
در مورد خود برج آزادی مطالب تکمیل کننده آوردم تا متن موضوع کامل گردد.
متن ویرایش شده:

"میدان آزادی با وسعتی در حدود ۱۵ هزار مترمربع بزرگ ترین میدان در میان کشورهای خاورمیانه است.
این برج به نام برج شهیاد معروف بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال1357 ه.ش به دلیل اجتماعی که مردم در استقبالاز امام خمینی (ره) در بازگشت از پاریس به تهران در این میدان انجام داده بودند و سرانجام ۱۰ روز پس از آن به سرنگونی حکومت پیشین انجامید، به میدان آزادی تغییر نام داد.
برج آزادی در سال ۱۳۴۹خورشيدی توسط حسین امانت (http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.amanatarchitec t.com%2F) معمار ایرانی که حالا شهروند و ساکن کانادا است، ساخته شد. در آن سال آقای امانت دانشجوی ۲۶ ساله ای بود که ماموریت یافت به مناسبت یادبود جشنهای ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران، میدانی در پایتخت طراحی کند که نماد “ایران مدرن” و نشان “دروازه تمدن بزرگ” در قرن بیستم باشد. در سال ۱۳۴۵خورشیدی طرح یک نماد معرف ایران بین معماران ایرانی به مسابقه گذاشته شد که در نهایت طرح آقای امانت‌، بیست و شش ساله از دانشگاه تهران برنده و برای ساخت انتخاب شد. عملیات بنای برج آزادی در یازدهم آبان ۱۳۴۸ ه.ش آغاز و پس از بیست و هشت ماه کار‌، در ۲۴ دیماه ۱۳۵۰ با نام برج شهیاد به بهره برداری رسید. در روز افتتاح برج این میدان، محمدرضا شاه به همراه همسرش در میدان شهیاد حضور یافتند و برای نخستین بار با افتخار منشور کورش کبیر که نخستین نوشتارحقوق بشری جهان است در این مکان پرده برداری شد. این اثر تاریخی حدود ۲۵۵۰ سال پیش به فرمان کوروش کبیر کتیبه شده و هم اکنون در موزه بریتانیا در لندن نگهداری می شود. رونمایی از منشور دوهزار پانصد ساله کوروش در بنای برج پیوندی بود میان تاریخ باستان ایران و دنیای توسعه یافته و صنعتی که شاه وعده آن را می داد. گرچه وعده قرار گرفتن ایران در جمع کشورهای صنعتی محقق نشد اما دیری نگذشت که برجآزادی در ایران، نمونه‌ای از نماد و نشانه‌های شهری شد که معماری شاخص آن تلفیق طاق‌های معماری قبل و بعد از اسلام و تبدیل آن به نمادی مدرن و چشم نواز بود.
مساحت زیر بنای این میدان، حدود ۷۸ هزار مترمربع است و بنای آن به صورت دروازه‌ای به ارتفاع حدود ۴۵ متر ساخته شده است که پنج متر آن داخل زمین فرو رفته است‌. طاق آن از زمین، ۲۳ متر فاصله دارد و دارای هشت بخش مجزا است‌. عرض پایه این بنا ۶۶ متر است و ساختن آن ۳۰ ماه زمان برده است‌. در محوطه میدان‌، ۶۵۰۰۰ مترمربع،به صورتی زیبا باغچه‌بندی و گل کاری شده است‌. در ساختمان آن ۲۵۰۰۰ قطعه سنگ به کاررفته و ۹۰۰ تن آهن مصرف شده‌است‌.
مجموعه فرهنگی آزادی، متشکل از چند بخش درطبقه تحتانی برج آزادی قرار دارد و شامل موزه‌، کتاب‌خانه‌، واحد سمعی و بصری‌،سالن نمایشگاه‌، سالن اجتماعات ،سالن برگزاری کنسرت و کنفرانس است‌. مجموعه فرهنگی با ۵۰۰۰ مترمربع در بر گیرنده برج اصلی نیز هست‌. کتاب‌خانه مجموعه، با مساحتی حدود ۲۷۱۵ مترمربع و بیش از ۵۰۰۰۰ جلد کتاب‌، بسیار مجهز است و کتاب‌خانه محققان و مؤلفان نیز، با مساحت ۲۴۳ مترمربع، مکانی است که از طریق ۳۰ دستگاه کامپیوتر بهشبکه‌های اطلاع‌رسانی داخلی و خارجی متصل است‌.
یکی از ویژگی‌های موزه این بناوجود تکه سنگی از کره ماه است که ریچارد نیکسون‌، رئیس جمهور سابق امریکا، در سفربه ایران به این موزه اهدا کرده است."

منبع: ‌.http://www.bi3t.ir/?p=139 (http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.bi3t.ir%2F%3Fp %3D139)

تاری
5th June 2010, 01:36 PM
.......
این هم متن مفیدی در مورد هویت برج آزادی از زبان آقای حسین امانت طراح برج، همراه با منبع آن گذاشته می شود تا برای محققان آثار تاریخی هنری و فرهنگی مفید باشد. در این متن مخصوصا به شیوه ی حفاظت و مرمت آن هم اشاره شده است که منبع معتبری برای دانشجویان رشته ی مرمت می تواند باشد.
کل متن با کمی تغییر در دو بخش؛

بخش اول؛ (شناخت هویت برج آزادی)
****************************

"برج آزادی که در زمان خود شهیاد نام داشت خیلی زود نماد دروازه گونه تهران و ترجمان معمارانه ایران مدرن شد، این بنا اکنون سی و شش ساله است و نماد انقلاب اسلامی تلقی می شود. فرسوده از گذر زمان و رنجیده از بی مهری کسان، خود را نیازمند مرمت می یابد. با این حال دست بردن در مجموعه ای که ایرانیان سخت بدان خو گرفته اند و خارجیان، ایران امروزی را با تصویرش می شناسند، کاری ساده و خالی از حرف و حدیث نیست.

شهرداری تهران مسؤول مرمت و بهسازی برج و میدان آزادی است و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور نظارت بر این کار را به عهده دارد؛ چرا که برج آزادی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
شهرداری بر این باور است که عملیات مرمت را "کاملا اصولی" به پیش می برد، اما سازمان میراث فرهنگی نظر متفاوتی دارد. چندی پیش خبرگزاری میراث فرهنگی (chn) گزارش داد که کارشناسان این سازمان، پس از بازدید از کارگاه مرمت و بهسازی برج آزادی، درحضور سرپرست کارگاه گفته اند: "اقداماتی که تاکنون در جزیره برج آزادی به بهانه ساماندهی و مرمت انجام شده، مرمت نبوده، بلکه فاجعه ای دردناک در تاریخ ساماندهی آثار تاریخی است."
استفاده از واژه "جزیره" برای میدان آزادی، اشاره طنزگونه و تلخی است به قرارگرفتن این میدان در میان ترافیک سنگین ورودی غربی پایتخت و قطع ارتباط پیادگان با میدانی که طرحش ملهم از باغ های ایرانی است و در اصل برای پیاده روی ساخته شده است.
شهرداری نقشه های مرمت را برای تایید به سازمان میراث فرهنگی ارایه کرده و این سازمان نیز به نوبه خود خواستار تایید نقشه ها توسط مهندس ایرج حقیقی شده است؛ یعنی کسی که در زمان ساخت برج آزادی، مسؤول کارگاه برج بود. او اکنون به خارج از کشور سفر کرده است.
در این میان هیچ کس سراغ مردی را نمی گیرد که ایده چنین اثر بدیعی از ذهنش تراوش کرد، همان جوان ۲۴ ساله و تازه از دانشگاه درآمده ای که حالا از مرز ۶۵ سالگی گذر کرده و هزاران کیلومتر آن سوتر از تهران، نگران دست پرورده خویش است: حسین امانت.

امانت که اینک در شهر ونکوور کانادا سکونت دارد، از معماران نوپردازی است که حتی اگر هیچ کاری غیر از طراحی برج و میدان آزادی انجام نداده بود، بازهم نامش درتاریخ معماری مدرن ایران جاودانه می ماند. اما او در کارنامه خویش، کارهای سترگ دیگری نیز دارد: طراحی ساختمان دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۵۴)؛ ساختمان مرکز صنایع دستی سابق و سازمان میراث فرهنگی امروزی (کامل شده در سال ۱۳۶۳)؛ ساختمان سفارت ایران درپکن (کامل شده در سال ۱۳۶۲) و آثار دیگری که در سال های دوری از وطن و در کشورهای مختلف جهان ساخته شده اند.

او دعوت گفت و گو را صمیمانه پذیرفت و در اندازه ای که یک گفت و گوی تلفنی میان تهران و ونکور اجازه می دهد، از هویت برج آزادی و دغدغه هایش در این باره سخن راند. با این حال اذعان داشت که اگر بخواهد در هر مورد توضیح کامل بدهد، حاصل سخن، مثنوی هفتاد من کاغذ می شود. تنها امیدش این بود که سخنانش نزد آن ها که اکنون آفریده اش را در اختیار دارند، جدی گرفته شود. آیا این توقع بزرگی برای خالق برج آزادی است؟
برج آزادی علاوه بر این که نماد شهر تهران و ایران مدرن شد، نماد انقلابی شد که در تقابل با نظام شاهنشاهی بود. چه قابلیت هایی را در این اثر می بینید که توانسته در مدت کوتاهی نماد دو موضوع متفاوت از هم باشد؟
آزادی طوری طراحی شده که معطوف به حقیقت، جوهره و عمق فرهنگ ایران است. یعنی باتوجه به آنچه که در طول تاریخ بر سر ایران رفته و عظمتی که در تاریخ این کشور هست،ساخته شده. درست است که این کار در زمانی انجام شد که یک وضع سیاسی دیگری در ایران حکمفرما بود، اما وقتی من آن را طراحی کردم به تمام دوره های تاریخی و به آینده ایران فکر می کردم؛ نه به آن وضع سیاسی خاص.
البته اصلا فکر نمی کردم که آزادی این طور در دل مردم ایران نفوذ کند. آزادی درست مثل بچه ای بود که شما به دنیا می آورید و نمی دانید که او در آینده چگونه خواهد شد. این بچه بزرگ می شود و زندگی مخصوص به خودش را پیدا می کند که دیگر دراختیار شما نیست. آزادی هم همین طور شد و فکر می کنم به این خاطر در دل مردم جا بازکرد که خیلی ایرانی است و جوهره فرهنگ ایران را در خود دارد.
این جوهره فرهنگی که بر آن تأکید دارید، چگونه در ساختمان برج متبلور شده است؟یعنی دقیقا چه مفاهیمی را در طراحی برج به کار گرفته اید و می خواسته اید چه پیامیرا از طریق آن منتقل کنید؟
همان طور که گفتم این بنا به گذشته های درخشان تاریخ ایران نظر دارد؛ به دورانی که ایران در ادبیات، هنر، معماری، صنایع دستی، علوم مختلف و خیلی چیزهای دیگر سرآمد بود. من می خواستم جمع بندی خودم از اینها را در آزادی ارائه کنم تا اگر کسی ازخارج می آید یا حتی مردم ایران بدانند که این اثر به کجا و به کدام فرهنگ مربوط میشود.
در این بنا، قوس اصلی وسط برج، نمادی از طاق کسری مربوط به دوره پیش از اسلام (دوره ساسانی) است و قوس بالایی که یک قوس شکسته است از دوران بعد از اسلام و نفوذ اسلام در ایران حرف می زند.
رسمی سازی هایی که بین این دو قوس را پر می کند، خیلی ایرانی است و من آن را ازگنبد مساجد ایران الهام گرفته ام. اساسا تکنیک گنبد سازی در ایران خیلی جالب است و شما در هر مسجدی که می روید، یک چیز تازه ای می بینید.
در این گنبدها که نشانه نبوغ ایرانی است، معماران قدیم از قاعده مربع بنا وارددایره گنبد شده اند و این کار را با کمک رسمی بندی ها و مقرنس کاری های بسیار زیباانجام داده اند.
در برج آزادی هم همین کار انجام شده. هندسه بنا یک هندسه مربع مستطیل است که از روی چهار پایه خود می چرخد و ۱۶ ضلعی می شود و بالاخره به صورت یک گنبد شکل می گیرد. البته شما این گنبد را از بیرون نمی بینید، اما از داخل برج قابل مشاهدهاست.
دو طبقه داخل برج، یکی بالای قوس طاق اصلی و دیگری زیر گنبد است که با آسانسور به آن می رسید. این طبقه که به عنوان نمایشگاه طراحی شده با گنبدی از بتن سفیدپوشیده شده. این گنبد مقرنس ایرانی را به نوع تازه ای اجرا می کند و ارتفاع آن ازبام آزادی بیرون می زند و از بام دیده می شود که با کاشی های فیروزه ای معرق ایرانی پوشیده شده است.
مصرف بتن سفید در این قسمت و در سالن پذیرایی آن، در آن زمان یک کار جدیدی درایران بود.

شما در زمان طراحی برج ۲۶ ساله بودید؟
خیر، ۲۴ سال داشتم و تازه از دانشکده معماری دانشگاه تهران بیرون آمده بودم.
خب، آدم وقتی برج آزادی را با این توصیفی که شما گفتید، می بیند، متوجه می شودکه این اثر حاصل درک عمیقی از سنت های تاریخی و هنر و معماری ایران در دوره های مختلف است. چطور یک جوان ۲۴ ساله به این درک رسیده بود؟
من از کودکی در خانواده ای بزرگ شدم که عاشق فرهنگ ایران بود و در یک مکتب فکری پرورش پیدا کردم که می گوید زیبایی های دنیا در هر کجا که باشد، متعلق به همه دنیاست و هنرمند باید به همه این زیبایی ها مراجعه کند.
وقتی کوچک بودم، یک روز پدرم مرا به تخت جمشید برد. وقتی از پله های تخت جمشیدبالا رفتم، عظمتی را دیدم که قلب من را برای همیشه از آن خودش کرد. تجربه ای بود که هیچ وقت آن را فراموش نمی کنم و فکر می کنم کارهایی که بعدا در زمینه معماری انجام دادم، بیشتر به این تجربه و حس مربوط می شود. یک مقدارش را هم شما به حساب شانس بگذارید .

تاری
5th June 2010, 01:43 PM
بخش دوم (بخش حفاظت و مرمت برج آزادی)
************************************

اگر اجازه بدهید، بپردازیم به مسایلی که امروزه گریبانگیر برج آزادی است. در حالحاضر دست کم سه عامل به عنوان عوامل خطرزا برای برج آزادی مطرح شده؛ یکی نفوذ رطوبتحاصل از آبیاری چمن های میدان به پایه های بنا و احتمالا فونداسیون؛ دوم آلودگیشدید هوا ناشی از تردد خودروها و فعالیت کارخانجات بزرگ در غرب تهران؛ و سوم بارسنگین ترافیک در میدان آزادی و لرزشی که تردد خودروها ایجاد می کند. هر کدام از اینعوامل را چقدر آسیب زا می دانید و مقاومت برج در برابر آن ها چقدر است؟
همه این عوامل خیلی مهم است. از آنجا که بخش های زیر زمینی میدان خیلی بزرگ است،صدمه دیدن عایق ها یعنی قیرگونی دیوارها و سقف ها و نفوذ رطوبت مساله ای جدی است کهباید فورا به آن رسیدگی شود. چون نفوذ آب در طول زمان، بتن را ضعیف می کند.
من عکس هایی را از آزادی دیده ام که نشان می دهد لای سنگ ها گیاه سبز شده و فکرمی کنم هر ساختمانی هرچقدر که محکم باشد، اگر مدتی به آن نرسند - که در این ۳۰ سالگذشته این طور بوده - خراب می شود. در مورد رشد گیاهان در لابلای سنگ ها واقعانگران هستم؛ چون ریشه گیاه سنگ ها را خرد می کند.

برای مرمت آزادی باید توجه داشت که این بنا چطور طراحی شده و چه تکنیک هایی درساخت آن بکار رفته است. این بنا سنگ هایی دارد که در قسمت پایین برج 3.2 متر طول و 1.6 متر ارتفاع دارند و کار دست سنگتراشانی است که به نظر من یک کار بی نظیری انجامداده اند. چون آن وقت که ما آزادی را می ساختیم، هیچ کس برای پول کار نمی کرد وبرای همه، این یک کار عاشقانه ای برای مملکت بود.
این سنگ ها با بتن و آهن ضد زنگ به هم چسبیده اند و پشت آنها یک سطح خشن است کهروی آن نلغزند. ولی هر سنگی کنار سنگ دیگر با یک ماده قابل انعطاف بندکشی شده است. چیزی شبیه به لاستیک که قابل انعطاف است. ماده ای است به نام FlEXIBLE SEALANT . حالا اگر بخواهند در جریان مرمت از سیمان برای بندکشی استفاده کنند، این کار باعثشکستن سنگ ها می شود. به خاطر این که در گرمای تابستان و سرمای زمستان سنگ ها و بتنزیر آن ها مرتبا منبسط و منقبض می شوند و اگر درزها قابل انعطاف نباشد، همگی خرد میشوند.
این را هم بگویم آقای مهندس ایرج حقیقی که الان در ایران هستند و مهندس کارگاهبرج بودند، یکی از بهترین کسانی هستند که در مورد مرمت آزادی می توان به ایشانمراجعه کرد.

آلودگی هوا چطور؟
آلودگی هم مسأله مهمی است و وضع اسیدی هوا روی سنگ های برج اثر می گذارد. سنگهای شهیاد که مرمر جوشقان هستند، اصلشان آهکی است و از آلودگی هوا آسیب می بینند.
به نظر من راه حل اساسی این است که ترافیک اطراف میدان را کم کنند، اما نبایدجریان رفت و آمد قطع شود. حتما باید اتومبیل از آن اطراف رد شود و زندگی در آن جاجریان داشته باشد تا بنا زنده بماند. ولی به نظرم تردد وسایلی مثل اتوبوس و کامیونو تعداد زیاد اتومبیل باید بررسی و محدود شود. ضمنا نباید کاری کنیم که اتومبیل هایک مانع و دیواری در مقابل شهیاد بوجود بیاورند و مانع بشوند که مردم به سوی میدانبیایند. یعنی در طرح های شهری خیابان های میدان، باید سعی کرد مردم راحت به باغ وسطبرسند.

در مورد لرزش ناشی از تردد خودروها که اشاره کردید، باید بگویم آزادی آنقدر محکمساخته شده که نباید پایه هایش با این حرف ها بلرزد. مهندس مشاوری که آزادی را طراحیکرده، یک از بهترین ها در دنیاست.
بنا محکم است، ولی هر بنای خیلی محکم هم اگر زیرش خالی شود، می خوابد. من نمیدانم اطراف آنجا چه اتفاقی می افتد، اما فکر می کنم باید خیلی مواظب بود.

الان شهرداری تهران در حال بازسازی محوطه میدان آزادی است و ممکن است در جریاناین کار برخی عناصر و اجزاء میدان دگرگون شوند. آیا طراحی میدان آزادی پیوستگیضروری با برج دارد، یعنی اگر دخل و تصرفی در طراحی میدان صورت بگیرد ، به کلیت طرحو مفاهیم آن یا حتی ساختار معماری اش لطمه خواهد خورد؟
قطعا همین طور است. نقوشی که در میدان هست و باغچه ها و گل کاری ها را شکل میدهد، از طرح داخلی گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان الهام گرفته شده؛ منتها هندسهدایره گنبد تبدیل به بیضی شده است.
روابط لوگاریتمی جالبی در هندسه و ابعاد گنبد مسجد شیخ لطف الله هست که دانشعمیق ریاضی معماران ایران در دوره های گذشته را نشان می دهد. اگر این طرح که درمیدان استفاده شده به هم بخورد، ایده اصلی کار از بین خواهد رفت.
طرح آب نما و فواره ها هم ملهم از باغ های ایرانی است. همین طور شیب میدان بادقت و به منظور خاصی طراحی شده، حد ارتفاع برج آزادی ۴۵ متر است؛ چون نزدیک فرودگاهمهرآباد قرار گرفته و نمی شود بلندتر از این ساخت. ولی من می خواستم وقتی به بنانزدیک می شوید به طرف بالا بروید، در حالی که بالا بردن بنا ممکن نبود.
ما برای این که مشکل ارتفاع را حل کنیم، یک سرازیری در میدان بوجود آوردیم. یعنیشما از طرف فرودگاه که وارد میدان می شوید به شکل سرازیر به برج نزدیک می شوید و میرسید به آن آب نمای دایره شکل و وقتی به بنا نزدیک می شوید، دوباره بالا می آیید.
زمین زیر برج کاملا صاف است. این صافی و آن شیب میدان وقتی به هم می رسند، خطهای قوسی جالبی را ایجاد می کنند که نمی شود به آنها دست زد. در بازسازی میدان بایدبه این ظرایف توجه کرد.
در عکس هایی که دیده ام، کاشی کاری شیارهای نمای اصلی و روی گنبد اغلب خرد شدهاست. این اشکال کاشی معرق ایرانی است که که می دانید از تکه های کوچکی که کنار هممی گذاریم، تشکیل شده و در زمستان با نفوذ برف و باران یخ می زند، می شکند و فرو میریزد.
امروزه با پیشرفت تکنیک کاشی، رفع این مشکل که در اغلب بناهای قدیمی مشاهده میشود، ممکن است. امیدوارم در تعمیر این کاشی کاری ها نهایت دقت انجام شود که طرحاصلی آن که الهامی مدرن از نقوش سنتی ایرانی است، محفوظ بماند و تغییر نکند.

غیر از این موارد، توصیه دیگری هم به متولیان بازسازی میدان آزادی دارید؟
من شنیده ام که مدت زیادی است آزادی به روی مردم بسته شده که البته به خاطرتعمیرات است. ولی این کار نباید زیاد طول بکشد. چون وقتی بنا تعطیل می شود، از بینمی رود. نگهداری مداوم بنا مستلزم فعالیت در آن است.
داخل آزادی از نظر مرمت کار زیادی ندارد و چون داخلش بتن لخت است، همیشه نو استو کافی است که آن را تمیز بکنند. اما حیف است که به این بنا رسیدگی نکنند و درهایشبه روی مردم بسته باشد .
غیر از برج آزادی برخی بناهای تاریخی تهران مثل سر در باغ ملی، شمس العماره وساختمان موزه ملی ایران خیلی شاخص هستند و تا حدودی نمادهای شهری به حساب می آیند. اما بناهای دهه های اخیر مثل مصلای تهران، ساختمان کنفرانس سران کشورهای اسلامی یاساختمان کتابخانه ملی نتوانسته اند این شاخصه و وجه نمادین را پیدا کنند. به نظرشما چه عناصری در این بناها مفقود است که نمی توانند نماد شهری باشند؟
یک کتابخانه هدفش این است که مردم بروند آن جا و از کتاب ها استفاده کنند، همینطور بناهای دیگر هر کدام به منظور خاصی ساخته شده اند، اما همان طور که اشارهکردید، می توانند نمادین هم باشند. مانند بناهای دوره صفویه در اصفهان.
معماری دنیا در حال تحول خیلی سریع است و معماران در هر کجای دنیا به تکنولوژی وامکاناتی دست پیدا کرده اند که قدرت انتخاب زیادی به آنها می دهد.
دیگر مثل دوره صفویه نیست که فقط آجر داشتند و قوس می زدند و همواره هماهنگی درکارشان بود. بعضی از دوران ها در تاریخ دنیا مثل بهار شکفتگی هستند و در آنها گلهای زیادی پرورش پیدا می کند؛ مثل رنسانس در تاریخ اروپا یا دوره سلجوقی و صفوی درتاریخ ایران.
الان وضعیت به خاطر فنون و مصالح جدید عوض شده و مدتی طول می کشد تا این پختگیپیدا شود. در چین هم همین آشفتگی ها وجود دارد. دوران آزمایش است.
من وقتی ساختمان مرکز صنایع دستی یعنی سازمان میراث فرهنگی فعلی را می ساختم،استفاده های بی مورد و عجیب و غریب از قوس ها و مقرنس ها در معماری ایران خیلی زیادشده بود. من در آنجا با مراجعه به سنت معماری ایران یک گنبد رسمی بندی شده آجری رادرست کردم تا بگویم هنوز هم می شود با تکیه بر گذشته یک کارهایی کرد. ولی این بنانیز آن جنبه نمادین را ندارد، چون هدف دیگری داشته است.
یک وقت هایی اثر دنیای پیشرفته بر ما خیلی زیاد است و بدون این که بدانیم چه کارداریم می کنیم، به تقلید از دیگران می پردازیم. ولی به طور کلی فکر می کنم معمارانایرانی، معماران بسیار خوبی هستند. متأسفانه من کارهای اخیری را که همکارانم درایران کرده اند، ندیده ام تا اظهار نظر کنم.
اگر دوباره به شما پیشنهاد دهند که یک بنای یادبود و نمادین برای تهران طراحیکنید ، یادبود چه چیزی را می سازید و چه مفاهیمی را در ساختار آن بکار میگیرید؟
می دانید، یادبود مربوط است به آنچه بر یک فرد یا یک جامعه ای گذشته؛ یک چیزیاست که وقتی آن را می بینید فکر می کنید چه خبر بوده است. من یک دوره با توجه بهآنچه در طول تاریخ بر سر ایران رفته، کاری را انجام دادم. اما تا مأمور کار دیگرینشوم نمی توانم بگویم آن کار چیست.
باید مأمور بشوم تا مثل بچه ای که می گویند مشق بنویس، یک مدتی در شور و التهابباشم و سختی بکشم. باید یک مقداری دعا و مناجات داشته باشم تا متمرکز شوم و از دروناین تمرکز یک فکری بیرون بیاید. باید مأمور بشوم تا توکل کنم.
آیا این مناجات و توکل برای طراحی آزادی هم وجود داشت؟
البته، البته، وقتی میخواستم این کار را انجام بدهم، دعا کردم؛ چون می دانستم که به تنهایی نمی توانمکاری بکنم. آزادی را ساختم تا بگویم ایران از دوران سخت گذشته می گذرد و به آیندهای درخشان می رسد. در این تردیدی نیست."
منبع: http://dayyerplan.blogfa.com/post-13.aspx (http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fdayyerplan.blogfa. com%2Fpost-13.aspx)

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد