LaDy Ds DeMoNa
30th April 2010, 06:39 PM
مراسم تشییع پیکر زندهیاد نعمت حقیقی فیلمبردار باسابقه سینمای ایران ۱۲ اردیبهشت و مراسم ترحیم این هنرمند فقید ۱۷ اردیبهشت برگزار خواهد شد.
http://www.3canc.ir/pic/iranian_movies/282041ori.jpg
به گزارش خبرآنلاین، روابط عمومی خانه سینما اعلام کرد، مراسم تشییع پیکر نعمت حقیقی مدیرفیلمبرداری پیشکسوت سینمای ایران روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ساعت ۹ از مقابل ساختمان شماره ۲ خانه سینما (وصال جنوبی) برگزار میشود. پیش از این مراسم تشییع پیکر زندهیاد سیفالله داد با حضور گسترده هنرمندان در ساختمان شماره دو خانه سینما برگزار شده بود.
مراسم ترحیم نعمت حقیقی هم جمعه ۱۷ اردیبهشتماه برگزار میشود. این مراسم از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار می شود.
نعمت حقیقی روز پنجشنبه دارفانی را وداع گفت. این هنرمند، متولد سال ۱۳۱۸ در تهران بود و از جمله فعالیتهای او میتوان به آثاری چون «سفیر»، «دادشاه»، «اعدامی»، «جهان پهلوان تختی»، «مهاجران»، «مارال»، «ردپایی بر شن»، «دزد عروسکها»، «عروس»، «گوزنها»، «داشآکل»، «خاک»، «غزل»، «تنگسیر»، «روز فرشته»، «معجزه خنده»، «فصل پنجم»، «شوکران» و «فرزند صبح» اشاره کرد.
او به عنوان بازیگر نیز در فیلمهای «تشریفات»، «سیاه راه»، «فرار»، «تفنگدار»، «خاک و خون» و «میرزا کوچکخان» بازی کرده و کارگردان اولیه فیلم «فیل در تاریکی» نیز بوده است.
زنده یاد حقیقی سالهای نوجوانیاش را با گریز و پرهیز از درس و مدرسه سپری کرد؛ هر چه در کلاس درس احساس بیگانگی و خفقان میکرد از تاریکی سالن سینما لذت میبرد. قبل از اینکه تصمیمی جدی برای آیندهاش بگیرد به کمک برادرش با یک دوربین عکاسی ارزان قیمت برای دل خوشی عکس میگرفت.
او در سال چهارم متوسطه تحصیل را برای همیشه رها کرد و زمانی که فرخ غفاری جنوب شهر را میساخت به عنوان کمک فیلمبردار با حقوق ماهیانه ۲۵۰ تومان استخدام شد. جلسات نمایش کانون فیلم که به همت غفاری برگزار میشد باعث آشنایی او با تعدادی از فیلمهای مهم تاریخ سینمای جهان شد. در چنین وضعی با کمک و موافقت غفاری تاریک خانه کوچکی در ایران نما دایر کرد و به طور حرفهای به کار عکاسی مشغول شد.
او گه گاه با دوربین فیلمبرداری نماهای کوتاهی میگرفت و عکسهای گرفته شده را در تانک عکاسی ظاهر و با آگراندیسمان چاپ میکرد. بسیاری از شگردهای سینمایی و تروکاژهایی را که در آن زمان در ایران متداول نبود در همین تاریک خانه آموخت. غفاری پس از ساختن فیلم ناموفق «عروس کدومه؟» (۱۳۳۸) که حقیقی هم دستیار فیلمبردار و هم عکاس فیلم بود، پس از بستن قرار دادی با شرکت نفت برای تهیه چند فیلم مستند حقیقی را به عنوان فیلمبردار انتخاب کرد.
حاصل کار چنان بود که مهندس محسن بدیع در لابراتورش و غفاری به او دست مریزاد گفتند و به ادامه کار تشویق کردند. در نیمه اول دهه ۱۳۴۰ ساخت تعدادی فیلم تبلیغاتی از نوشتن طرح تا فیلمبرداری تدوین و صداگذاری به حقیقی محول شد و سپس او همراه گروه ابوالقاسم رضایی و جلال مقدم به عربستان رفت تا فیلم «خانه خدا» را با همکاری احمد شیرازی، محمود ایثاری و عباس دستمالچی فیلمبرداری کند.
با تأسیس تلویزیون ملی ایران به توصیه غفاری فعالیت حقیقی در تلویزیون متمرکز شد. کار در تلویزیون، حقیقی را از فضای ناسالم سینما و جو نامطلوبی که آن را احاطه کرده بود دور کرد. حقیقی براین عقیده بود که اگر در آن زمان وارد سینمای ایران شده بود به طور قطع به یقین به مسیر همان فیلمبردارانی میپیوست که سینمای ایران آن ها را هرز برد. با چنین عقیدهای بود که وقتی مسعود کیمیایی به او پیشنهاد کرد فیلمبرداری نخستین فیلمش «بیگانه بیا» (۱۳۴۷) را انجام بدهد، تمایلی نشان نداد.
«داش آکل» نخستین همکاری گروهی کیمیایی، حقیقی، اسفندیار منفردزاده و بهروز وثوقی بود. از این به بعد حقیقی احساس میکرد اندازه صفحه تلویزیون و قطع ۱۶ میلیمتری او را راضی نمیکند و مصمم شد نتیجه کارش را در روی پرده بزرگ سینما ببیند. حقیقی در سال ۱۳۵۲ «تنگسیر» را برای امیر نادری در سازمان سینمایی پیام فیلمبرداری کرد.
اگر نادری و حقیقی استفاده زیادی از رنگ در فیلم رنگی «تنگسیر» نکردند ناصر تقوایی و حقیقی در فیلم سیاه و سفید «نفرین» (۱۳۵۲) به مطلوبترین شکل از رنگ استفاده کردند. «شازده احتجاب» به کارگردانی بهمن فرمان آرا (۱۳۵۳) پس از «نفرین» و «داش آکل» تجربهای موفق در فیلمبرداری سیاه و سفید است.
حقیقی و فرمان آرا به اقتضای داستانی که در روزهای پایانی یک شازده بیمار قجر را بیان می کند از گرفتن تصاویر دلپذیر و چشم نواز اجتناب کردند. حقیقی بعد از «شازده احتجاب» در دورهای یک دو ساله فیلمهایی را فیلمبرداری کرد که خودش هم در کارنامه سینماییاش آنها را جدی نمی گیرد، اگرچه کارهای بی ارزشی هم نیستند: «ممل آمریکایی» به کارگردانی شاپور قریب (۱۳۵۳) «سازش» به کارگردانی محمد متوسلانی (۱۳۵۳) «همسفر» به کارگردانی مسعود اسداللهی (۱۳۵۴) و «خانه خراب» ساخته نصرتالله کریمی (۱۳۵۴).
حقیقی معتقد بود در یک فیلم، اصل اساسی این است که فیلمبردار و کارگردان با یکدیگر تفاهم داشته باشند و روحیه یکدیگر را بشناسند، فقط در چنین حالتی است که از نتیجه همکاری رضایت خواهند داشت. در غیر اینصورت فیلمبردار به وسیله ای مکانیکی بدل خواهد شد که وظیفهاش فقط گرفتن یک مجموعه عکس است. «دادشاه» ساخته حبیب کاوش ۱۳۶۲ یکی از فیلمهایی بود که کار با تفاهم کامل پیش رفت و حتی قبل از اینکه فیلمنامه نوشته شود حقیقی طرف مشورت کارگردان بود.
حقیقی بعد از تحمل مدتها بیماری ظهر روز پنجشنبه نهم اردیبهشت دارفانی را وداع گفت. او در آخرین همکاری خود پشت دوربین «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی قرار گرفت تا چهارمین همکاری آنان رقم بخورد. حقیقی پدر فیلمسار جوان مانی حقیقی بوده و از نگاه سینماگران یکی از تاثیرگذارترین فیلمبرداران سینمای ایران محسوب میشود که در سالهای پایانی عمر از فعالیت در سینما فاصله گرفت.
http://www.3canc.ir/pic/iranian_movies/282041ori.jpg
به گزارش خبرآنلاین، روابط عمومی خانه سینما اعلام کرد، مراسم تشییع پیکر نعمت حقیقی مدیرفیلمبرداری پیشکسوت سینمای ایران روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ساعت ۹ از مقابل ساختمان شماره ۲ خانه سینما (وصال جنوبی) برگزار میشود. پیش از این مراسم تشییع پیکر زندهیاد سیفالله داد با حضور گسترده هنرمندان در ساختمان شماره دو خانه سینما برگزار شده بود.
مراسم ترحیم نعمت حقیقی هم جمعه ۱۷ اردیبهشتماه برگزار میشود. این مراسم از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار می شود.
نعمت حقیقی روز پنجشنبه دارفانی را وداع گفت. این هنرمند، متولد سال ۱۳۱۸ در تهران بود و از جمله فعالیتهای او میتوان به آثاری چون «سفیر»، «دادشاه»، «اعدامی»، «جهان پهلوان تختی»، «مهاجران»، «مارال»، «ردپایی بر شن»، «دزد عروسکها»، «عروس»، «گوزنها»، «داشآکل»، «خاک»، «غزل»، «تنگسیر»، «روز فرشته»، «معجزه خنده»، «فصل پنجم»، «شوکران» و «فرزند صبح» اشاره کرد.
او به عنوان بازیگر نیز در فیلمهای «تشریفات»، «سیاه راه»، «فرار»، «تفنگدار»، «خاک و خون» و «میرزا کوچکخان» بازی کرده و کارگردان اولیه فیلم «فیل در تاریکی» نیز بوده است.
زنده یاد حقیقی سالهای نوجوانیاش را با گریز و پرهیز از درس و مدرسه سپری کرد؛ هر چه در کلاس درس احساس بیگانگی و خفقان میکرد از تاریکی سالن سینما لذت میبرد. قبل از اینکه تصمیمی جدی برای آیندهاش بگیرد به کمک برادرش با یک دوربین عکاسی ارزان قیمت برای دل خوشی عکس میگرفت.
او در سال چهارم متوسطه تحصیل را برای همیشه رها کرد و زمانی که فرخ غفاری جنوب شهر را میساخت به عنوان کمک فیلمبردار با حقوق ماهیانه ۲۵۰ تومان استخدام شد. جلسات نمایش کانون فیلم که به همت غفاری برگزار میشد باعث آشنایی او با تعدادی از فیلمهای مهم تاریخ سینمای جهان شد. در چنین وضعی با کمک و موافقت غفاری تاریک خانه کوچکی در ایران نما دایر کرد و به طور حرفهای به کار عکاسی مشغول شد.
او گه گاه با دوربین فیلمبرداری نماهای کوتاهی میگرفت و عکسهای گرفته شده را در تانک عکاسی ظاهر و با آگراندیسمان چاپ میکرد. بسیاری از شگردهای سینمایی و تروکاژهایی را که در آن زمان در ایران متداول نبود در همین تاریک خانه آموخت. غفاری پس از ساختن فیلم ناموفق «عروس کدومه؟» (۱۳۳۸) که حقیقی هم دستیار فیلمبردار و هم عکاس فیلم بود، پس از بستن قرار دادی با شرکت نفت برای تهیه چند فیلم مستند حقیقی را به عنوان فیلمبردار انتخاب کرد.
حاصل کار چنان بود که مهندس محسن بدیع در لابراتورش و غفاری به او دست مریزاد گفتند و به ادامه کار تشویق کردند. در نیمه اول دهه ۱۳۴۰ ساخت تعدادی فیلم تبلیغاتی از نوشتن طرح تا فیلمبرداری تدوین و صداگذاری به حقیقی محول شد و سپس او همراه گروه ابوالقاسم رضایی و جلال مقدم به عربستان رفت تا فیلم «خانه خدا» را با همکاری احمد شیرازی، محمود ایثاری و عباس دستمالچی فیلمبرداری کند.
با تأسیس تلویزیون ملی ایران به توصیه غفاری فعالیت حقیقی در تلویزیون متمرکز شد. کار در تلویزیون، حقیقی را از فضای ناسالم سینما و جو نامطلوبی که آن را احاطه کرده بود دور کرد. حقیقی براین عقیده بود که اگر در آن زمان وارد سینمای ایران شده بود به طور قطع به یقین به مسیر همان فیلمبردارانی میپیوست که سینمای ایران آن ها را هرز برد. با چنین عقیدهای بود که وقتی مسعود کیمیایی به او پیشنهاد کرد فیلمبرداری نخستین فیلمش «بیگانه بیا» (۱۳۴۷) را انجام بدهد، تمایلی نشان نداد.
«داش آکل» نخستین همکاری گروهی کیمیایی، حقیقی، اسفندیار منفردزاده و بهروز وثوقی بود. از این به بعد حقیقی احساس میکرد اندازه صفحه تلویزیون و قطع ۱۶ میلیمتری او را راضی نمیکند و مصمم شد نتیجه کارش را در روی پرده بزرگ سینما ببیند. حقیقی در سال ۱۳۵۲ «تنگسیر» را برای امیر نادری در سازمان سینمایی پیام فیلمبرداری کرد.
اگر نادری و حقیقی استفاده زیادی از رنگ در فیلم رنگی «تنگسیر» نکردند ناصر تقوایی و حقیقی در فیلم سیاه و سفید «نفرین» (۱۳۵۲) به مطلوبترین شکل از رنگ استفاده کردند. «شازده احتجاب» به کارگردانی بهمن فرمان آرا (۱۳۵۳) پس از «نفرین» و «داش آکل» تجربهای موفق در فیلمبرداری سیاه و سفید است.
حقیقی و فرمان آرا به اقتضای داستانی که در روزهای پایانی یک شازده بیمار قجر را بیان می کند از گرفتن تصاویر دلپذیر و چشم نواز اجتناب کردند. حقیقی بعد از «شازده احتجاب» در دورهای یک دو ساله فیلمهایی را فیلمبرداری کرد که خودش هم در کارنامه سینماییاش آنها را جدی نمی گیرد، اگرچه کارهای بی ارزشی هم نیستند: «ممل آمریکایی» به کارگردانی شاپور قریب (۱۳۵۳) «سازش» به کارگردانی محمد متوسلانی (۱۳۵۳) «همسفر» به کارگردانی مسعود اسداللهی (۱۳۵۴) و «خانه خراب» ساخته نصرتالله کریمی (۱۳۵۴).
حقیقی معتقد بود در یک فیلم، اصل اساسی این است که فیلمبردار و کارگردان با یکدیگر تفاهم داشته باشند و روحیه یکدیگر را بشناسند، فقط در چنین حالتی است که از نتیجه همکاری رضایت خواهند داشت. در غیر اینصورت فیلمبردار به وسیله ای مکانیکی بدل خواهد شد که وظیفهاش فقط گرفتن یک مجموعه عکس است. «دادشاه» ساخته حبیب کاوش ۱۳۶۲ یکی از فیلمهایی بود که کار با تفاهم کامل پیش رفت و حتی قبل از اینکه فیلمنامه نوشته شود حقیقی طرف مشورت کارگردان بود.
حقیقی بعد از تحمل مدتها بیماری ظهر روز پنجشنبه نهم اردیبهشت دارفانی را وداع گفت. او در آخرین همکاری خود پشت دوربین «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی قرار گرفت تا چهارمین همکاری آنان رقم بخورد. حقیقی پدر فیلمسار جوان مانی حقیقی بوده و از نگاه سینماگران یکی از تاثیرگذارترین فیلمبرداران سینمای ایران محسوب میشود که در سالهای پایانی عمر از فعالیت در سینما فاصله گرفت.