آبجی
28th April 2010, 09:36 PM
27 ژانویه امسال بود كه استیو جابز با همان لباس ساده همیشگی اش، شلوار جین آبی، بلوز مشكی و كفش كتانی روی صحنه كنفرانس دنیای اپل ظاهر شد تا محصولی را معرفی كند كه از مدتها پیش حرف و حدیثهای بسیاری را ایجاد كرده بود. شایعاتی كه در باره این محصول پخش شده بود و البته بخشی از آن با مهندسی بخش بازرگانی اپل شكل میگرفت، صحبت از معرفی نسل جدیدی از رایانهها را میكرد. نسلی كه راه جدیدی را پیش روی گجتهای الكترونیكی باز خواهد كرد.
اما زمانی كه حدود ساعت ۴۰/۹ ، پس از مقدمهای پرهیجان كه استیو جابز بر زبان آورد، جعبه شگفتانگیز جادویش را باز كرد تا محصول پر حرف و حدیث خود را رونمایی كند، احساسات متضادی میان مخاطبان و منتقدان ایجاد شد. برخی با شیفتگی از ظهور عصری جدید خبر میدادند و برخی با بدبینی از بازی باخته استیو جابز حرف میزدند.
جابز طی سخنرانیای، محصول جدیدش كه IPad نام گرفته بود را محصولی میان نتبوكها (Net Book) و رایانههای شخصی معرفی كرده بود.
یك صفحه تمام لمسی ۲۵ سانتیمتری، حافظه ۱۶ تا ۶۴ گیگا بایتی و دارای قابلیت ارتباط بیسیم با شبكه كه اساس طراحی این ابزار نیز بر مبنای این خصوصیت شكل گرفته است.
جابز این ابزار را مناسب كسانی دانست كه میخواهند آرشیو عكسهای خود را در اختیار داشته باشند، موسیقی گوش كنند، صفحات روزنامهها و مجلات آنلاین و سایتهای مختلف را ورق بزنند و به گردش در وب بپردازند و كتابهای الكترونیكی مطالعه كنند.
اما این دقیقا همان چیزی نبود كه حجم شایعات و تبلیغات قبلی نویدش را میداد یا شاید این معركه بزرگ اطلاعرسانی انتظارها را بالا برده بود.
واكنشها به این محصول نیز نشان از سردرگمی داشت، اما تقریبا همه نسبت به نبود برخی از ویژگیها در این ابزار جدید گلایهمند بودند.
عدم حمایت از نرمافزار ادوب فلش كه باعث میشد تا امكان پخش فایلهای فلش روی این ابزار وجود نداشته باشد، نبود وبكم برای كسانی كه مایل به چت كردن در محیط اینترنت هستند، عدم امكان تنظیم صفحه نمایش برای فایلهایی كه نسبت تصویری كشیدهتری دارند و شاید یكی از جدیترین آنها نبود درگاه USB برای این ابزار بود.
البته برخی از كارشناسان در مورد برخی از این انتقادها پاسخهایی ارائه كردهاند. آنها عدم حمایت از فایلهای فلش را به واسطه پایان دوره این فایلها و حتی تغییر رویكرد یوتیوب در این باره معقول میدانند و نبود USB را نیز به هدف شركت اپل برای ارائه محصولی با كاركرد ساده مربوط میدانند و میگویند قصد اپل ارائه رایانهای همهكاره نبوده است.
یكی از ویژگیهای دیگری كه مورد انتقاد قرار گرفته بود عدم مولتی تسك بودن این ابزار بود كه نمیتواند چند برنامه مختلف را همزمان اجرا كند.
بررسیها نشان میدهد بازاری كه به طور جدی با ورود IPad به چالش كشیده شده بازار ابزارهای كتابخوان الكترونیكی استهفته گذشته كه این محصول برای فروش عمومی عرضه شد، باز هم همین رفتار دو گانه را شاهد بودیم.
اگرچه بسیاری از مردم تا صبح در خیابان صف كشیدند تا درهای فروشگاههای اپل باز شوند اما در كل میزان فروش در مقایسه با اولین عرضه دیگر محصولات اپل، چشمگیر نبود.
بررسیها نشان میدهد بازاری كه به طور جدی با ورود IPad به چالش كشیده شده، بازار ابزارهای كتابخوان الكترونیكی است.
محصول كیندل متعلق به شركت آمازون كه به واسطه پشتیبانی این شركت توانسته بود بازار را در اختیار داشته باشد، با حضور كتابخوان سونی دچار مشكل جدی شده بود و اینك IPad میتواند این مشكلات را دو چندان كند.
یكی از ویژگیهایی كه IPad را شاید در بخشهایی از این رقابت به جلو بیندازد، صفحه نمایش LED لمسی محصول جدید اپل است كه قابلیت نمایش صفحات رنگی را دارد. در حالی كه كتابخوانهای سنتی از جوهر الكترونیك سیاه و سفید استفاده میكنند.
البته آنها در قبال از دست دادن رنگ نوشتهها، راحتی در خواندن را برای خواننده به ارمغان آوردهاند.
به نظر میرسد پس از عرضه محصول جدید اپل به بازار شرایط هنوز هم گیجكننده است در این كه این محصول فاز جدیدی در مسیر فناوری ارتباطات است شكی نیست، اما در جهان رایانهها كدام محصول جدید هست كه نتوان آن را مرحلهای جدید به حساب آورد؟
اگر اپل بتواند با حفظ قیمت خود برخی از انتقادهای عمومی را بپذیرد و آنها را در نسل بعدی ابزارش اعمال كند ـ نظیر افزودن وبكم، و درگاه ارتباطی USB ـ میتواند به بازار بزرگتری از مشتریان نفوذ كند.
كسانی كه عمده وقت خود را در سفر هستند، نیازی به یك ابزار محاسبه پیچیده ندارند اما باید برنامههایشان، نمایشهای اسلایدشان و نوشتههایشان را همراه داشته باشند، موسیقی گوش كنند و از كتاب خواندن لذت ببرند و در اینترنت چرخ بزنند، از داشتن این محصول احساس رضایت خواهند كرد اما اگر نیازهایی بیش از این مطرح باشد باید سراغ ابزارهای دیگر رفت.
پوریا ناظمی
اما زمانی كه حدود ساعت ۴۰/۹ ، پس از مقدمهای پرهیجان كه استیو جابز بر زبان آورد، جعبه شگفتانگیز جادویش را باز كرد تا محصول پر حرف و حدیث خود را رونمایی كند، احساسات متضادی میان مخاطبان و منتقدان ایجاد شد. برخی با شیفتگی از ظهور عصری جدید خبر میدادند و برخی با بدبینی از بازی باخته استیو جابز حرف میزدند.
جابز طی سخنرانیای، محصول جدیدش كه IPad نام گرفته بود را محصولی میان نتبوكها (Net Book) و رایانههای شخصی معرفی كرده بود.
یك صفحه تمام لمسی ۲۵ سانتیمتری، حافظه ۱۶ تا ۶۴ گیگا بایتی و دارای قابلیت ارتباط بیسیم با شبكه كه اساس طراحی این ابزار نیز بر مبنای این خصوصیت شكل گرفته است.
جابز این ابزار را مناسب كسانی دانست كه میخواهند آرشیو عكسهای خود را در اختیار داشته باشند، موسیقی گوش كنند، صفحات روزنامهها و مجلات آنلاین و سایتهای مختلف را ورق بزنند و به گردش در وب بپردازند و كتابهای الكترونیكی مطالعه كنند.
اما این دقیقا همان چیزی نبود كه حجم شایعات و تبلیغات قبلی نویدش را میداد یا شاید این معركه بزرگ اطلاعرسانی انتظارها را بالا برده بود.
واكنشها به این محصول نیز نشان از سردرگمی داشت، اما تقریبا همه نسبت به نبود برخی از ویژگیها در این ابزار جدید گلایهمند بودند.
عدم حمایت از نرمافزار ادوب فلش كه باعث میشد تا امكان پخش فایلهای فلش روی این ابزار وجود نداشته باشد، نبود وبكم برای كسانی كه مایل به چت كردن در محیط اینترنت هستند، عدم امكان تنظیم صفحه نمایش برای فایلهایی كه نسبت تصویری كشیدهتری دارند و شاید یكی از جدیترین آنها نبود درگاه USB برای این ابزار بود.
البته برخی از كارشناسان در مورد برخی از این انتقادها پاسخهایی ارائه كردهاند. آنها عدم حمایت از فایلهای فلش را به واسطه پایان دوره این فایلها و حتی تغییر رویكرد یوتیوب در این باره معقول میدانند و نبود USB را نیز به هدف شركت اپل برای ارائه محصولی با كاركرد ساده مربوط میدانند و میگویند قصد اپل ارائه رایانهای همهكاره نبوده است.
یكی از ویژگیهای دیگری كه مورد انتقاد قرار گرفته بود عدم مولتی تسك بودن این ابزار بود كه نمیتواند چند برنامه مختلف را همزمان اجرا كند.
بررسیها نشان میدهد بازاری كه به طور جدی با ورود IPad به چالش كشیده شده بازار ابزارهای كتابخوان الكترونیكی استهفته گذشته كه این محصول برای فروش عمومی عرضه شد، باز هم همین رفتار دو گانه را شاهد بودیم.
اگرچه بسیاری از مردم تا صبح در خیابان صف كشیدند تا درهای فروشگاههای اپل باز شوند اما در كل میزان فروش در مقایسه با اولین عرضه دیگر محصولات اپل، چشمگیر نبود.
بررسیها نشان میدهد بازاری كه به طور جدی با ورود IPad به چالش كشیده شده، بازار ابزارهای كتابخوان الكترونیكی است.
محصول كیندل متعلق به شركت آمازون كه به واسطه پشتیبانی این شركت توانسته بود بازار را در اختیار داشته باشد، با حضور كتابخوان سونی دچار مشكل جدی شده بود و اینك IPad میتواند این مشكلات را دو چندان كند.
یكی از ویژگیهایی كه IPad را شاید در بخشهایی از این رقابت به جلو بیندازد، صفحه نمایش LED لمسی محصول جدید اپل است كه قابلیت نمایش صفحات رنگی را دارد. در حالی كه كتابخوانهای سنتی از جوهر الكترونیك سیاه و سفید استفاده میكنند.
البته آنها در قبال از دست دادن رنگ نوشتهها، راحتی در خواندن را برای خواننده به ارمغان آوردهاند.
به نظر میرسد پس از عرضه محصول جدید اپل به بازار شرایط هنوز هم گیجكننده است در این كه این محصول فاز جدیدی در مسیر فناوری ارتباطات است شكی نیست، اما در جهان رایانهها كدام محصول جدید هست كه نتوان آن را مرحلهای جدید به حساب آورد؟
اگر اپل بتواند با حفظ قیمت خود برخی از انتقادهای عمومی را بپذیرد و آنها را در نسل بعدی ابزارش اعمال كند ـ نظیر افزودن وبكم، و درگاه ارتباطی USB ـ میتواند به بازار بزرگتری از مشتریان نفوذ كند.
كسانی كه عمده وقت خود را در سفر هستند، نیازی به یك ابزار محاسبه پیچیده ندارند اما باید برنامههایشان، نمایشهای اسلایدشان و نوشتههایشان را همراه داشته باشند، موسیقی گوش كنند و از كتاب خواندن لذت ببرند و در اینترنت چرخ بزنند، از داشتن این محصول احساس رضایت خواهند كرد اما اگر نیازهایی بیش از این مطرح باشد باید سراغ ابزارهای دیگر رفت.
پوریا ناظمی