PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : كارهايي كه در طراحي وب سايت بايد از آن خودداري كنيد



آبجی
21st April 2010, 04:04 AM
آنچه در زير آمده است يك ليست كوچك از نكاتي است كه براي اكثر افرادي كه در حال گشت و گذار در اينترنت هستند رنجش آور و خسته كننده است بنابراين اگر در حال طراحي وب سايت هستيد و يا مي خواهيد وب سايت خود را بهينه سازي كنيد حتماً به اين نكات توجه نماييد. سعي كنيد آنها را رفع كنيد:


گرافيكهاي با حجم خيلي زياد
گرافيكهاي با حجم فوقالعاده كم و تعداد بالا
تعداد زيادي انيمشن
برچسبهاي چشمك زن و مانند آن
نشانه ها و لينكهايي در سايت كه به آنچه وجود ندارد و در حال ساخت است اشاره مي كند.
انتخاب رنگ نا مناسب
اشكالات املايي و دستوري
متنهاي خيلي كوتاه
متنهاي خيلي بلند
صداهايي كه به طور اتوماتيك اجرا مي شوند
لينكهاي شكسته (لينكهايي كه به هيچ صفحه عكس يا فايلي ختم نمي شوند. )
فضاهاي خالي خيلي زياد بين قسمتهاي مختلف
فضاهاي خالي خيلي كوچك بين قسمتهاي مختلف
استفاده از اختصارات بي مورد در جمله مثلاً u براي you.
فريمهايي كه به طور افقي يك تكه از صفحه را اشغال مي كنند.
يك صفحه طولاني بدون پاراگرافهاي لازم
تعداد زيادي banner هاي تبليغاتي
سرعت پايين server يا صفحه طولاني و حجيم

اين ليست مي تواند ادامه داشته باشد و هر كسي ممكن است عقيده اي داشته باشد بنابراين تجربيات خود شما در گشت گذار اينترنتي بهترين راهنماي براي شماست كه تشخيص دهيد چه اعمالي در طراحي وب سايت سبب خستگي و رنجش بازديد كنندگان سخن آخر اينكه هميشه سعي كنيد بازديد كنندگان سايت خود را راضي نگه داريد تا موفقيت شما تضمين شود

آبجی
21st April 2010, 04:07 AM
اشتباهات رايج در طراحي وب جاكوب نيلسن (Jacob Nielsen) با صفاتي چون سلطان بهره وري نرم افزاري، پيشرو در بهره وري وب و رهبـر طراحي كـاربر پسند شنـاخته شده است. دكتـر نيـلسن يـكي از موسسان گــروه نيــلسن نـورمن (Nielsen Norman) است و قبل از آن نيز يكي از مهندسان شركت Sun Micro system بوده است.
وي ابداع گر جنبش مهندسي بهره وري هزينه (Engineering Discount Usability) است كه هدف آن پيشرفت هاي سريع وارزان در طراحي رابط كاربر برنامه ها (User Interface) است. معروف ترين كتاب وي « طراحي كاربردي وب » نام دارد كه در سال 2000 با تيراژ دويست وپنجاه هزارنسخه و به پانزده زبـان زنـده منتشر شده است.
مطـالب ذيل برگزيده اي از سايت اختصاصي او با نام کد:
http://www.useit.com
مـي باشد.
• عدم درج قيمت محصولات: براي بسياري از مشتريان يافتن سريع قيمت يك كالا مهم است.
• موتوري جستجوي انعطاف ناپذير: بسياري از موتورهاي جستجو كاربر را ملزم به ورود پارامترهاي زيادي مي كنند.
• پيمايش عرضي صفحات: كاربران علاقه اي به پيمايش افقي صفحات ندارند.
• اندازه ثابت فونت ها ومتون: به خصوص افراد بالاي 40 سال با حروف نازك يا كوچك مشكل دارند و بايد ترتيبي اتخاذ شود تا از طريق مرورگر امكان تغيير سايز فراهم شود.
• انبوهي متون: معمولا سايت هاي حاوي متون حجيم، خسته كننده هستند.
• پنجره هاي بازشونده خودكار: كاربران ترجيح مي دهند كه خودشان مقصد را تعيين كنند.
• جمع آوري آدرس پست الكترونيك بدون هيچ روند امنيتي: كاربر بايد براي وارد نمودن آدرس ايميل خود كاملا مطمئن و متقاعد شود.
• آدرسهاي طولاني يا پيچيده صفحات: انتخاب يا هرگونه كار بر روي آدرسهايي كه بيش از 75 كاراكتر دارند مشكل است.
• لينك هاي ايميل در مكان نامناسب: ايميل بايد كاملا برجسته ومشخص و در مكانهاي مناسب بوده و از لينك هاي معمول صفحه تفكيك شود.
• بازگشت كند يا نا موفق به صفحات قبل: كليد Back دومين دكمه مورد استفاده كاربران است.
• رابط گرافيكي (GUI) غير استاندارد: برداشت كاربر از عناصر و اشياي موجود در برنامه ها تثبيت شده است.
• نبود بيوگرافي در سايت ها: وجود بيوگرافي باعث ايجاد جو اطمينان در خوانندگان مي شود.
• ضعف آرشيو: در اغلب مواقع اطلاعات قديمي هم مورد استفاده كاربران قرار مي گيرد.
• لينك هاي متعدد براي رسيدن به صفحات خاص: كاربران مايل به استفاده مكرر از لينك ها براي رسيدن به هدف نيستند.
• استفاده پيش از موعد از امكانات پيشرفته: استفاده از امكاناتي مانند CHAT، ايجاد انجمن هاي گفتـگو، ايميـل رايگان، نقشه 3 بعـدي سايت وغيـره بارمالي زيادي را بر مديران سايت تحميل مي كنند.
• بارگزاري كند صفحات: وجود گرافيك هاي سنگين آزار دهنده خواهد بود.
• ساختارهاي تبليغاتي: كاربران معمولا از مشاهده ساختارهاي تبليغاتي خودداري مي كنند.
• رسالت و هدف نامشخص سايت: بايد نوع سايت از جنبه هاي تجاري يا اطلاع رساني مشخص باشد.
• طراحي اختصاصي براي افراد خاص: سايت بايد كاملا براي تمام كاربران اينترنت (نه فقط متخصصين) قابل استفاده و گشت زني باشد.
• لينك به سايتهاي ديگر: به دليل فلسفه وساختار متفاوت طراحي در سايت هاي مختلف، نبايد تعداد لينك هاي خارج از سايت زياد باشند.
• فـراموش كـردن هزينه پشتيبـاني سايت: بودجه پشتيبـاني ونگهداري بايد حداقل به اندازه 50 درصد از هزينه راه اندازي سايت در نظر گرفته شود.
• تلقي از سايت به عنوان يك رسانه دست دوم: سايت با تلويزيون، روزنامه يا بروشور فرق هاي اســاسي دارد. بنـابراين نبايد از آنها كپي برداري كند. از طرفي ارتباط ما را به عنوان يك رسانه تمام وقت با افراد متعددي برقرار مي كند ونبايد آن را دست كم گرفت.
• لينك هاي تكراري از لحاظ محتوا: مثلا" لينك يك تبليغ بعد از ورود به آن نبايد حاوي همان لينك تبليغ در صفحه باز شده باشد.

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد