ریپورتر
5th April 2009, 02:12 PM
خلاصه : مهمترين اصل در پياده سازي طرح تلويزيون ديجيتال ان است که بداني قرار است چه نوع سرويسي را به مردم ارائه دهي.اگر فقط صدا و تصوير را ارائه دهي شايد طراحي شبکه تلويزيوني و راديويي چندان پيچيده نباشد ولي مشکل از انجا اغاز مي شود که بحث ارائه امکانات جانبي پيش بيايد. با راهاندازی شبكه های پخش ديجيتالی برنامههای تلويزيونی، نسل جديدی از تلويزيونهای آنتن سرخود پا به عرصه وجود گذاشتهاند. اين تلويزيونها قادرند كه در همه جای خانه، حتی در باغ و فضای باز فقط با يك آنتن معمولی، بدون در نظرگرفتن جهت خاصی برای آنتن، برنامههای مختلف تلويزيونی را دريافت كنند. قدم نهادن به دنيای تلويزيونهای ديجيتالی، قابل مقايسه است با گذار از دوران صفحات گرامافونی به دوران ديسك های موزيك سي.دي. بيش از دهها سال است كه برنامههای تلويزيونی فقط از طريق آنتنهای فرستنده و يا كابلهای تلويزيونی، پخش میشده كه نوع امواج ارسالی، تا كنون آنالوگ بوده است. مانند سيستمهای پال در اروپا، سكام در ايران و NTSC در امريكا و كانادا، كه برای همگی تلويزيونهای خانگی قابل دريافت و پخش بوده است. چون تلويزيونهای كنونی فقط قابليت گرفت
چکیده
مهمترين اصل در پياده سازي طرح تلويزيون ديجيتال آن است که بداني قرار است چه نوع سرویسی را به مردم ارائه دهي.اگر فقط صدا و تصوير را ارائه دهي شايد طراحي شبکه تلويزيوني و راديويي چندان پيچيده نباشد ولي مشکل از
انجا اغاز مي شود که بحث ارائه امکانات جانبي پيش بيايد.در این روش مرکز فرستنده می تواند همراه با ارسال صدا
وتصویرتمامی موُلفه های دیجیتالی را نیز ارسال نمایید. توليد ديجيتالی برنامههای تلويزيونی جديد از آنجا آغاز میشود كه، بوسيله يك دوربين فيلمبرداری ديجيتالی، صحنهها فيلمبرداری میشوند، كه به معنای آن است كه صدا و تصوير هركدام بصورت ديجيتال (رقمی- صفر و يك) ضبط میشوند و بههمين ترتيب در ادامه خود، از مركز فرستنده تلويزيونی، صدا و تصوير بصورت ديجيتالی پخش میشوند. از اينجا به بعد فقط تلويزيونهايی قادرند اين برنامهها را دريافت كنند كه به گيرندههای ديجيتالی مجهز باشند، تا بتوانند صدا و تصوير را همانطور كه قبلاً بصورت ديجيتال كدگذاری شدهاند (Coding)، بصورت اوليهشان برگردانند (Decoding)، اين عمل بوسيله دستگاهی بنام ‹‹ دیكدر Decoder ›› انجام میشود.
* تلویزیون کابلی - تلویزیون دیجیتال DVB - - ارسال دیتا *
مقدمه
مهمترين اصل در پياده سازي طرح تلويزيون ديجيتال ان است که بداني قرار است چه نوع سرويسي را به مردم ارائه دهي.اگر فقط صدا و تصوير را ارائه دهي شايد طراحي شبکه تلويزيوني و راديويي چندان پيچيده نباشد ولي مشکل از انجا اغاز مي شود که بحث ارائه امکانات جانبي پيش بيايد. با راهاندازی شبكه های پخش ديجيتالی برنامههای تلويزيونی، نسل جديدی از تلويزيونهای آنتن سرخود پا به عرصه وجود گذاشتهاند. اين تلويزيونها قادرند كه در همه جای خانه، حتی در باغ و فضای باز فقط با يك آنتن معمولی، بدون در نظرگرفتن جهت خاصی برای آنتن، برنامههای مختلف تلويزيونی را دريافت كنند. قدم نهادن به دنيای تلويزيونهای ديجيتالی، قابل مقايسه است با گذار از دوران صفحات گرامافونی به دوران ديسك های موزيك سي.دي. بيش از دهها سال است كه برنامههای تلويزيونی فقط از طريق آنتنهای فرستنده و يا كابلهای تلويزيونی، پخش میشده كه نوع امواج ارسالی، تا كنون آنالوگ بوده است. مانند سيستمهای پال در اروپا، سكام در ايران و NTSC در امريكا و كانادا، كه برای همگی تلويزيونهای خانگی قابل دريافت و پخش بوده است.
چون تلويزيونهای كنونی فقط قابليت گرفتن و پخش برنامه های آنالوگ را دارند، بايد دستگاه كوچك جديدی بنام STB1 به آنها وصل شود تا امكان گيرندگی برنامههای ديجيتالی DVB-T 2 را نيز دارا شوند. اين تلويزيونها و اين سيستم دريافت برنامهها، بظاهر مانند تلويزيونهای قبلی و قديمی 50 سال پيش میباشند كه آنتنی بر پشت بام داشتند. ولی در اصل با آنها تفاوت اساسی دارند، از جمله:
- صدای ايدهآل مانند CD همراه با امكان پخش استريو با 5 كانال شبيه Dolby AC3
- امكان استفاده از بخشهای خدماتی و كاربردی مختلف مانند اينترنت و پست الكترونيكی Email
- امكان پخش برنامههای خدماتی همراه و همزمان با يك برنامه تلويزيونی مانند EPG 5
- پخش برنامهها با قدرت كمتر در مقايسه با سيستم پخش آنالوگ، در نتيجه مصرف برق كمتر برای مراكز فرستنده
- و بسياری امكانات ديگر.
روشهای پخش ودريافت ديجيتالی برنامههای تلويزيونی:
پخش ودريافت ديجيتالی برنامههای تلويزيونی به سه طريق ممكن می باشد:
از طريق كابل ((DVB-C Cable(شکل1-1): بدين صورت كه از مراكز فرستنده تلويزيونی به تك،تك خانهها كابلكشی میشود و برنامهها بصورت سيگنالهای ديجيتالی-الكتريكی از طريق كابلهای مخصوص انتقال تصوير (Coaxial Cable) مستقيم به خانهها منتقل میشود.وتوسط گیرنده های دیجیتالی (شکل 1-4- )دریافت وبعد از پردازش و جداسازی در اختیار مشترک قرار میگیرد.
برای مراكز شهرها و مناطق پر جمعيت و مناطق مسكونی آپارتمانی كه با كابل كشی كمی بتوان همزمان تعداد زيادی خانوار را تحت پوشش قرار داد، و همچنين بعلت اينكه در شهرهای بزرگ ساختمانهای بلند مانعی جدی برای پخش امواج تلويزيونی می باشند، بيشتر از اين روش استفاده میشود.
1-1-انتقال دیتا ازطریق کابل
از طريق ماهواره(DVB-S) (Satellite)(شکل1-2) : در اين روش ابتدا از مراكز فرستنده تلويزيونی، برنامهها از طريق كابل به ايستگاههای زمينی ماهواره ای منتقل میشوند و بعد از طريق ماهوارههای تلويزيونی كه بر روی مدار زمين در حركتند، نقاط مشخصی از كره زمين را تحت پوشش قرار میدهند. مصرفكنندگانی كه تحت پوشش قرار گرفتهاند میتوانند با نصب آنتنهای بشقابی، از برنامههای تلويزيونی ديجيتالی استفاده كنند.
1-2- انتقال دیتا از طریق ماهواره
اين روش بيشتر برای مناطق مسكونی پراكنده و يا دور از مراكز فرستنده تلويزيونی پيشنهاد میشود.
از طريق آنتن((DVB-TTerrestrial)): در اين شيوه، فرستنده تلويزيونی، برنامهها از طريق كابل به آنتنهای مختلفی در شهر و يا منطقه مورد نظر انتقال میيابد. اين آنتنهای عظيم مركزی امواج را در چندين جهت همزمان پخش میكنند تا منطقه مورد نظر را بپوشانند. با توجه به محدود بودن قدرت پخش امواج، (برای جلوگيری از خطرات احتمالی تاثير سوء امواج بر انسانها Electro smog ) اين آنتن ها را بايد در فواصل مشخصی، تكرار كرد. معمولاً پخش از طريق چندين آنتن بطور همزمان، باعث سايه افتادن روی تصاوير تلويزيونی و يا كلاً خراب كردن تصاوير میشود كه برای جلوگيری از اين مشكل، از تكنيك های بسيار پيچيدهای استفاده شده، كه فقط در پناه فن آوری مدرن ديجيتالی و برنامه های بسيار قوی و پيچيده كامپيوتری ميسر شده است. با اين روش، با داشتن يك آنتن روميزی و اتصال آن به STB می توان براحتی برنامه های تلويزيونی را كه بصورت ديجيتالی پخش شدهاند، دريافت كرد. و در مناطقی كه بطور كامل و قوی تحت پوشش قرار دارند، میتوان با يك تلويزيون پرتابل در فضای باز تلويزيون تماشا كرد.
1-3- انتقال دیتا ازطریق آنتن
تفاوت اصلی اين سه نوع پخش در روش مدوله كردن(Modulation) سيگنالهای ارسالی میباشد.
برای انتقال برنامههای تلويزيونی بهروش DVB-T میبايست يك آنتن مركزی امواج را در تمامی جهات پخش كند و تلويزيونهای ديجيتالی با آنتن سر خود و يا آنتنهای پشت بام، می توانند برنامهها را در فاصله حدود 150 كيلومتری دورتادور آنتن مركزی دريافت كنند
3- دريافت :
دريافت بدون اشكال امواج و يا بهعبارتی ديگر، برنامههای تلويزيونی، بستگی به فاصله هر تلويزيون تا مركز پخش دارد. در حوالی مركز پخش، تلويزيونها قادرند در همه جا فقط با يك آنتن كوچك روميزی و يا آنتن سرخود، برنامهها را براحتی دريافت كنند و ديگران در فواصل دورتر، با نصب آنتن سادهای در فضای باز و يا بهتر از آن، بر روی پشت بامشان، میتوانند برنامههای پخش شده را دريافت كنند. در انتقال صدا و تصوير بهصورت ديجيتالی برای تلويزيونهای ديجيتالی با آنتن روميزی، نوع جديدی از مدولاسيون استفاده میشود كه اين مدولاسيون بطور مشخص با تمامی شرايط انتقال تصوير و صدا برای تلويزيونهای آنتن سر خود مطابقت دارد و در نوع خود منحصر بفرد است. اين طريقه مدولاسيون در مقايسه با ارسال امواج بصورت آنالوگ، بر كانالهای نزديك خود تاثيرسوء ندارد و در ارسال و پخش امواج در همه طرف، بدون بوجود آمدن تداخل امواج و سايه انداختن امواج بر هم عمل میكند. و همچنين، همه گيرندهها بدون جهت يابی خاصی برای آنتنهايشان میتوانند برنامههای تلويزيونی ديجيتالی را با كيفيت بالايی دريافت كنند.
1-4- بلوک دیاگرام یک گیرنده کابلی
پخش برنامههای تلويزيونی بصورت ديجيتالی، شروعی است برای فنآوری تلويزيونهای همراه (Mobile Television). همانطور كه هماكنون در هر اتومبيلی میتوان بسادگی به راديو گوش داد، بزودی بايد انتظار تلويزيون را در هر اتومبيلی داشته باشيم. كارخانجات اتومبيلسازی مرسدس بنز (Daimler Chrysler) و ب-ام-و (BMW) مدتهاست كه با اين طرح مشغول هستند البته با در نظر گرفتن اين نكته كه، به محض حركت اتومبيل، مانيتور تلويزيون جلوی راننده خاموش میشود ولی سرنشينان صندلی عقب میتوانند همچنان برنامه تلويزيونی خود را در حين حركت هم پيگيری كنند.
4- انواع سرویسها :
ميتوانيم اين سرويسها را به اين ترتيب دسته بندي کلي نماييم
1- سرويسهاي يکطرفه بدون نياز به خط برگشت
2- سرويسهاي دو طرفه غير اختصاصي برای کاربر
3- سرويسهاي دو طرفه اختصاصي برای کاربر
اما نظريه هاي ديگري نيز در اين زمينه هست :
سرويسهاي ارتباطي يکطرفه مثل تلويزيون سنتي
سرويسهاي ارتبا طي بين مخاطب و مخاطبchat
سرويسهاي ارتبا طي بين مخاطب و برودکستر VOD
5- امکانات تلویزیون شخصی :
5-1- (Electronic ProgramGuide) EPG: با توجه به تعدد كانالها و نفوذ برنامههاي هر كانال امكان انتخاب برنامههاي مورد نظر از ميان خيل برنامهها بسادگي امكانپذير نيست EPG اين امكان را به بيننده ميدهد كه برنامه مورد نظر خود را به همراه توضيح محتواي برنامه، بازيگران،... زمان پخش و ديگر اطلاعات برنامه را ببيند. در نسخههاي ابتدايي فقط ليست طولاني برنامهها در دسترس بود و هيچ تعاملي با برودكستر وجود نداشت ولي اكنون با سيستم متاديتا امكان جستجو با عناوين مختلف مثل زمان، ژانر، بازيگر... فراهم آمده است. از ديگر قابليتهاي EPG ميتوان موارد زير را ذكر كرد. ساپورت(video ondemand): هر چه درEPG انتخاب شود سيستمitv براي بيننده بطور اختصاصي ارسال نمايد.
- از طريق EPG ميتوان به اينترنت دسترسي پيدا نمود. چت كردن و ميل را چك نمود.
- قرار دادن محدوديت براي بچهها از طريق توانايي انتخاب برنامههاي براي ضبط در آينده و قابل تطبيق با PVR
5-2- (Video OnDemand) VOD: با استفاده از PVR در سيستم VOD بيننده ميتواند به محتواي مورد نظر دسترسي پيدا كند. هر چند اين حالت براي تلويزيون خطي ايدهآل آرمانگرايانه است ولي بحث (Near Video On Demand) NVOD به اين معني است كه يك محتواي مشخص در يك دوره زماني مشخص تكرار ميشود و به ببينندگان بيشتري امكان ميدهد تا محتو ا را ببينند. در VOD بيننده پس از انتخاب محتوا، بستگي به نوع طراحي شبكه و نرخ بيت تخصيص يافته، بايد منتظر باشد تا محتوا روي هارد قرار گيرد و بعد در وقت فراغت ميتواند از محتوا استفاده كند. در اين سيستم نياز به خط برگشت بوده و گيرنده و سرورهاي بسيار پيشرفته و گرانقيمت براي ارائه سرويس نيازمند است. شركتهاي آمريكايي بالا تغيير سيستمهايشان از يكطرفه به دوطرفه و ارائه VOD 50 بيليون دلار سود كرد. پيشبيني ميشود تا سال 2010 حدود 7/67 ميليون خانواده آمريكايي و 8/42 خانواده انگليسي به محتويات VOD دسترسي داشته باشند.
5-3- اينترنت: چنانچه در طراحي سيستم فني ارائه خدمات با نرخ بيت بالا و دوطرفه پيشبيني شده باشد ميتوان اينترنت را با سرعت مناسب به كاربران ارائه داد و لازمه اينكار شبكه سلولار با سلولهاي كوچك و گيرندههاي مجهز و... در مجموع ميتوان گفت اوج كار itv ارائه اينترنت و VOD است كه در اينترنت علاوه بر بحث نرخ بيت بحث امنيت نيز بايد مدنظر گرفته شود.
5-4- بازی : آمارها نشان ميدهدكه از ميان سرويسهاي متنوعitv chat, bank, localnews), (weather, shopping sport, movies, اين سرويس بيشترين طرفدار را دارد. بازي يكي از عمدهترين و پرطرفدارترين بخش itv است. در سال 2001 ركورد
3 ميليون بازي روز در سيستم itv ثبت شد. به گزارش BBC كمپانيهاي ماهواره و كابل بالغ بر 4 ميليون پوند از itv game درآمد داشتهاند و پيشبيني ميشد در سال 2006 به 7/2 ميليون پوند برسد زيرا هنوز سيستم itv به اوج كارآيي خود نرسيده است. بازيهاي itv شامل بازيهاي بسيار ساده تا بازيهاي پرتحرك است. اكثر بازيهاي ساده نياز به خط برگشت ندارد. به علت اقبال عمومي به بازي شركتهاي ارائهدهنده روشهاي مختلف پرداخت هزينه شارژ را جهت جذب مشتري امكانپذير نمودند كه شامل پرداخت به ازاي هر بازي، آبونمان شدن، مشترك شدن در بازيها بود. بطور معمول گفته ميشد كه هر بازي 50 pence هزينه برميدارد.
5-5- تجارت : در اين سيستم تمام كارهاي تجاري مانند (خريد، فروش، تبادل، مسائل مالي، بانكداري، انتقال پول از حساب، تبليغات و...) را ميتوان از طريق تلويزيون انجام داد. قرار دادن اطلاعات بيشتر نسبت به موضوع مورد تبليغ، امكان درخواست اطلاعات بيشتر از طريق بيننده در مورد جنس تبليغ شده از طريق تلويزيون و ارسال اطلاعات بيشتر توسط تبليغاتچي ما تحرك ميل و رغبت بيشتر بيننده براي خريد، شريك شدن در رقابت تنگاتنگ بازار، رأيگيري، نظرسنجي و... از قابليتهاي تجاري تلويزيون.
تبليغات در تلويزيوني تعاملي :
تبليغات تلويزيون سنتي فعلي فقط نقطه آغاز تبليغات تعاملي در تلويزيون است. هنگامي كه اين تبليغات از تلويزيون پخش ميشود در صورت تمايل، بيننده ميتواند وارد محيط تعاملي شده و در اين مرحله آغاز تبليغات itv شروع ميشود. بر فرض اگر اتومبيلي در حال تبليغ شدن است بيننده در محيط تعاملي ميتواند از زواياي مختلف اتومبيل، رنگها، طرحهاي مختلف و... اتومبيل را مشاهده كند. در صورتيكه اطلاعات بيشتري راجع به اين اتومبيل ميخواهد آدرس و مشخصات خود را از طريق تلويزيون براي تبليغاتچي ميفرستد. در حقيقت تلويزيون سنتي 40-30 ثانيه تبليغات را پخش عمومي ميكند ولي چنانچه بيننده وارد محيط itv شود ديگر اين محيط بطور اختصاصي براي آن بيننده اختصاص دارد كه در اين محيط بطور تفصيل، اصل ماجرا و تمام قسمتهاي مورد تبليغ را نمايش ميدهد. اگر صاحب تبليغات نياز به آدرس و شماره تلفن، خريد online جنس مورد نظر، انتخاب، پرداخت پول از حساب بيننده داشته باشد نياز به خط برگشت دارد وگرنه ميتوان به خط برگشت نياز نيست. به نوعي اين مبحث شامل فروش تلويزيوني و T-shopping ميباشد
1-تلويزيون مدرنENHANCEDTV))
2-تلويزيون مدرن يكطرفه
در اين حالت بينندگان از يكسري قابليتهايبيشتري به نسبت تلويزيونهاي سنتي برخوردار ميگردند. اين تعامل يكطرفه ميتواند دربرنامههاي مستند، كودكان، ورزشي، ... مورد استفاده قرار گيرد. شبكهABCدر برنامه مستندي بنام walkingwith beastsبه گونهاي امكانات را فراهم آورده بود كه بيننده ميتوانست چهارسطح متفاوت اطلاعات را براساس نياز خود در اختيار داشته باشد. اولين سطح، همانندتلويزيون سنتي برنامه مستندي بود كه فقط تصوير را در اختيار بيننده قرار ميداد.سطح دوم علاوه بر تصوير اصلي يكسري اطلاعاتي راجع به شخصيت اصلي فيلم را نيز همزماندر اختيار قرار ميداد. در سطح سوم درباره اطلاعات جانبي محيطي اطلاعات در اختياربيننده قرار ميداد. در سطح چهارم پشت صحنه و مدلهاي ساخته شده و انيميشنسازيهانشان داده ميشود. انتخاب هر مرحله بواسطه دكمههاي خاص موجود روي ريموت كنترل مسيراست. در اين نوع سرويس نيازي به خط برگشت بين بيننده و برودكستر نيست. برنامه ديگردر دسامبر 2-2 توسطABCبنامlong wayto the top ساخته شد.
اين برنامه براي كنسرت و موسيقي بوده و بهبيننده امكان ميدهد كه از زواياي مختلف دوربين را انتخاب كنند. در اين حالت زوايايمختلف محل كنسرت ميتواند در معرض ديد بيننده باشد. نظرسنجيها نشان ميدهد 81%بينندگان از اين سيستم راضي بودهاند.
Interactivesport:
در بعضي از كشورها از جمله انگلستان ازسيستم ارائه برنامههاي ورزشي بصورت تعاملي استفاده نمودهاند از جمله برنامههايopengolftournument meteractiveبالغ بر 3/1 ميليون تماس در طول چهار روز را ركورد زد. در اين حالتميتوان شرح فعاليتها و زندگي و قابليتهاي رقيب، موقعيت، انتخاب زاويه دوربين را ازطريق تلويزيون انتخاب نمود.
رأيگيري:
شبكه skywayبراي بهترين عنوان خبر سيستمي رأيگيري را فعال نمود و تا مارس2000 ركورد 2 ميليون رأي را بدست آورد. در اين سيستم نياز به خط برگشت ميباشد.
كوئيز: در اين حالت برودكستر مسابقات چهار جوابيرا طراحي كرده و پخش ميكند بينندگان بوسيله خط برگشت جواب درست را ارسال مينماينداز ميان چند ميليون شركتكننده فقط آنان كه جواب صحيح را ارسال كردهاند به مراحلبعد راه پيدا ميكند و چون خيل كثيري از بينندگان در اين مسابقه بودهاند حساسيتخاصي براي پيگيري ادامه مسابقه خواهند داشت. اين سيستم نياز به خط برگشت دارد.
6- مراحل ارسال و دریافت یک کانال کابلی(شکل1-5) :
فرستنده:
قسمت تصویر ویدئویی : همان تصویرویدئویی نهایی که باید ارسال شود.
قسمت فشرده سازی دیجیتال : اطلاعات در این قسمت توسط کمپرسورهای دیجیتالی به منظور اشغال پهنای باند کم
فشرده می شوند.
فرمت بندی رشته بیتها : در این قسمت اطلاعات توسط کودرها و به فرمتهای استانداردکدبندی می شوند.
کنترل کدبندی فرکانسها : دراین قسمت فرکانسها از نظر کدبندی تست می شوند.
تقویت دامنه
مدولاسیون دیجیتالی : مدوله کردن اطلاعات برروی یک فرکانس به صورت دیجیتال
تبدیل سیگنال دیجیتال به RF
7- کانال ارتباطی :
1) کابل کواکسیال
2) فیبر نوری
8- گیرنده :
1) مبدل سیگنال RF به دیجیتال
2) دمودله سازی دیجیتالی سیگنال
3) همزمان سازی دامنه و فاز
4) کنترل دکدر سیگنال
5) رمزگشایی فرمت تصویری
6) مدار دکمپرسور: این قسمت سیگنال فشرده شده مارا به همان صورت قبلی بازسازی می کند.
7) تصویر ویدئویی : آخرین مرحله می باشد
1-5- مراحل پروسه یک سیستم کابلی
7- کشورهایی که ازسیستم DVBاستفاده می کنند :
1) سوئد:
تست زميني ديجيتال در 1999 آغاز شد. شبكه شامل MFN و SFN ميباشد. چهار مالتيپلكس 90% و پنج مالتيپلكس 50% مردم را پوشش ميدهند. براي افزايش پوشش چهار مالتيپلكس به 98% برنامهريزي شده است. بخشي از برنامهها پولي و بعضي مجاني هستند. با تصويب پارلمان سوئد در تاريخ يك فوريه 2008 آنالوگ قطع ميشود. طبق برنامه، پوشش ديجيتال اولين MUX 99.8% و دومين MUX در نهايت 98% باشد. ديگر MUX نيزدر صورت نياز بازار بوجود خواهد آمد. در دسامبر 2004 در اولين فاز قطع انالوگ را آغاز كرد. در پاييز 2005 تلويزيون آنالوگ در سه منطقه Gotland, Gavle & Motol قطع ميشود.
2)روسیه :
در حال حاضر پنج فرستنده DVB در حال كاربوده و قرار است يكي ديگر نيز راهاندازي شود. هماكنون در حال تست چگونگي پخش همزمان DVB و آنالوگ (SECOM-K) هست. اين کشوردر حال تست موبايل با صفحه LCD و خط برگشت GSM مي باشد. از فوريه 2002تستهايي براي انتقال و دسترسي به اينترنت پرسرعت روي كانال34 از طريق فرستنده DVB در مسكو انجام شده است
3)کرواسی :
پايلوت آزمايشي سيستم DVB-T در مي 2002 انجام شد. دو فرستنده با 250 وات نامي شهر زاگرب را با حدود 800000 سكنه پوشش ميدهند. موضوع تست تداخل كانال مجاور (شامل ديجيتال ديجيتال و آنالوگ ديجيتال) بوده است نتيجه اين تست تفاوت 23db بين دو كانال بود که در عمل آزموده شد. نتايج اين تست در مدهاي مختلف عملكرد براي پياده سازي SFN نيز مورد توجه قرار گرفت. هنوز سند رسمي در مورد زمان خاموش كردن فرستنده و... موجودنیست.
4) بلژیک :
در بلژيک كابل نفوذ بسيار زيادي دارد.اين کشور با چهار فرستنده DVB تست را آغاز نموده است همچنين اين کشور تست SFN را مدنظر قرار داد بنابراين مد 8k با بالاترين Gurdinterval را جهت پخش در نظر گرفت بلژيك كليد موفقيت DVB-T را در ديتا سرويس و سرويسهاي اينتركتيو ميداند. انتخاب خط برگشت براي ترمينال سيستمهاي پرتابل اكنون در دست مطالعه است يك فرستنده در بروكسل از ژوئن 2001 با مالتيپلكس دو برنامه شروع به كار كرده است . تست INTERACTIVE در منطقه Antwerp با خط برگشت ADSL با دو ايستگاه و دو فرستنده كه هر كدام در 2003 شروع به كار كردن شروع شده هر دو فرستنده براي پرتابل INDOOR طراحي شده است. گفته شده يكي از يك تعداد محدودي STB با هاردديسك بالا به مردم داده شده است. اهداف پروژه( (Digital Home Platform DHP بروي اين اهداف متمرکز است:
1-شناخت تكنولوژي جديد،
2-توسعه تواناييهاي جديد رسانهاي،
3-باورپذيري كاربر
پروژه تحقيقاتي DHP در 30 ژوئن 2003 به پايان رسيد و تجربه حاصله در پروژه مشابه در سيستم كابل تلويزيون ديجيتال به نام FlandersInteractive در حال استفاده است. در بعضي شهرها اكنون سيستم دريافت پرتابل برقرار شده است. تاريخ خاموشي آنالوگ سال 2010 است همچنين اين كشور در حال بررسي تلفيق دو نوع رسيور DVB-C و DVB-T با هم است.
پس به اميد روزی كه تماشای تلويزيون، همانند راديو در اتومبيل و يا مانند تلفنهای همراه، در همه جا ميسر باشد. بخصوص در سفرهای طولانی و خسته كننده زمينی با اتومبيل و اتوبوس، تماشای تلويزيون میتواند عاملی برای فراموشی گذر زمان طولانی بين راه باشد.
چکیده
مهمترين اصل در پياده سازي طرح تلويزيون ديجيتال آن است که بداني قرار است چه نوع سرویسی را به مردم ارائه دهي.اگر فقط صدا و تصوير را ارائه دهي شايد طراحي شبکه تلويزيوني و راديويي چندان پيچيده نباشد ولي مشکل از
انجا اغاز مي شود که بحث ارائه امکانات جانبي پيش بيايد.در این روش مرکز فرستنده می تواند همراه با ارسال صدا
وتصویرتمامی موُلفه های دیجیتالی را نیز ارسال نمایید. توليد ديجيتالی برنامههای تلويزيونی جديد از آنجا آغاز میشود كه، بوسيله يك دوربين فيلمبرداری ديجيتالی، صحنهها فيلمبرداری میشوند، كه به معنای آن است كه صدا و تصوير هركدام بصورت ديجيتال (رقمی- صفر و يك) ضبط میشوند و بههمين ترتيب در ادامه خود، از مركز فرستنده تلويزيونی، صدا و تصوير بصورت ديجيتالی پخش میشوند. از اينجا به بعد فقط تلويزيونهايی قادرند اين برنامهها را دريافت كنند كه به گيرندههای ديجيتالی مجهز باشند، تا بتوانند صدا و تصوير را همانطور كه قبلاً بصورت ديجيتال كدگذاری شدهاند (Coding)، بصورت اوليهشان برگردانند (Decoding)، اين عمل بوسيله دستگاهی بنام ‹‹ دیكدر Decoder ›› انجام میشود.
* تلویزیون کابلی - تلویزیون دیجیتال DVB - - ارسال دیتا *
مقدمه
مهمترين اصل در پياده سازي طرح تلويزيون ديجيتال ان است که بداني قرار است چه نوع سرويسي را به مردم ارائه دهي.اگر فقط صدا و تصوير را ارائه دهي شايد طراحي شبکه تلويزيوني و راديويي چندان پيچيده نباشد ولي مشکل از انجا اغاز مي شود که بحث ارائه امکانات جانبي پيش بيايد. با راهاندازی شبكه های پخش ديجيتالی برنامههای تلويزيونی، نسل جديدی از تلويزيونهای آنتن سرخود پا به عرصه وجود گذاشتهاند. اين تلويزيونها قادرند كه در همه جای خانه، حتی در باغ و فضای باز فقط با يك آنتن معمولی، بدون در نظرگرفتن جهت خاصی برای آنتن، برنامههای مختلف تلويزيونی را دريافت كنند. قدم نهادن به دنيای تلويزيونهای ديجيتالی، قابل مقايسه است با گذار از دوران صفحات گرامافونی به دوران ديسك های موزيك سي.دي. بيش از دهها سال است كه برنامههای تلويزيونی فقط از طريق آنتنهای فرستنده و يا كابلهای تلويزيونی، پخش میشده كه نوع امواج ارسالی، تا كنون آنالوگ بوده است. مانند سيستمهای پال در اروپا، سكام در ايران و NTSC در امريكا و كانادا، كه برای همگی تلويزيونهای خانگی قابل دريافت و پخش بوده است.
چون تلويزيونهای كنونی فقط قابليت گرفتن و پخش برنامه های آنالوگ را دارند، بايد دستگاه كوچك جديدی بنام STB1 به آنها وصل شود تا امكان گيرندگی برنامههای ديجيتالی DVB-T 2 را نيز دارا شوند. اين تلويزيونها و اين سيستم دريافت برنامهها، بظاهر مانند تلويزيونهای قبلی و قديمی 50 سال پيش میباشند كه آنتنی بر پشت بام داشتند. ولی در اصل با آنها تفاوت اساسی دارند، از جمله:
- صدای ايدهآل مانند CD همراه با امكان پخش استريو با 5 كانال شبيه Dolby AC3
- امكان استفاده از بخشهای خدماتی و كاربردی مختلف مانند اينترنت و پست الكترونيكی Email
- امكان پخش برنامههای خدماتی همراه و همزمان با يك برنامه تلويزيونی مانند EPG 5
- پخش برنامهها با قدرت كمتر در مقايسه با سيستم پخش آنالوگ، در نتيجه مصرف برق كمتر برای مراكز فرستنده
- و بسياری امكانات ديگر.
روشهای پخش ودريافت ديجيتالی برنامههای تلويزيونی:
پخش ودريافت ديجيتالی برنامههای تلويزيونی به سه طريق ممكن می باشد:
از طريق كابل ((DVB-C Cable(شکل1-1): بدين صورت كه از مراكز فرستنده تلويزيونی به تك،تك خانهها كابلكشی میشود و برنامهها بصورت سيگنالهای ديجيتالی-الكتريكی از طريق كابلهای مخصوص انتقال تصوير (Coaxial Cable) مستقيم به خانهها منتقل میشود.وتوسط گیرنده های دیجیتالی (شکل 1-4- )دریافت وبعد از پردازش و جداسازی در اختیار مشترک قرار میگیرد.
برای مراكز شهرها و مناطق پر جمعيت و مناطق مسكونی آپارتمانی كه با كابل كشی كمی بتوان همزمان تعداد زيادی خانوار را تحت پوشش قرار داد، و همچنين بعلت اينكه در شهرهای بزرگ ساختمانهای بلند مانعی جدی برای پخش امواج تلويزيونی می باشند، بيشتر از اين روش استفاده میشود.
1-1-انتقال دیتا ازطریق کابل
از طريق ماهواره(DVB-S) (Satellite)(شکل1-2) : در اين روش ابتدا از مراكز فرستنده تلويزيونی، برنامهها از طريق كابل به ايستگاههای زمينی ماهواره ای منتقل میشوند و بعد از طريق ماهوارههای تلويزيونی كه بر روی مدار زمين در حركتند، نقاط مشخصی از كره زمين را تحت پوشش قرار میدهند. مصرفكنندگانی كه تحت پوشش قرار گرفتهاند میتوانند با نصب آنتنهای بشقابی، از برنامههای تلويزيونی ديجيتالی استفاده كنند.
1-2- انتقال دیتا از طریق ماهواره
اين روش بيشتر برای مناطق مسكونی پراكنده و يا دور از مراكز فرستنده تلويزيونی پيشنهاد میشود.
از طريق آنتن((DVB-TTerrestrial)): در اين شيوه، فرستنده تلويزيونی، برنامهها از طريق كابل به آنتنهای مختلفی در شهر و يا منطقه مورد نظر انتقال میيابد. اين آنتنهای عظيم مركزی امواج را در چندين جهت همزمان پخش میكنند تا منطقه مورد نظر را بپوشانند. با توجه به محدود بودن قدرت پخش امواج، (برای جلوگيری از خطرات احتمالی تاثير سوء امواج بر انسانها Electro smog ) اين آنتن ها را بايد در فواصل مشخصی، تكرار كرد. معمولاً پخش از طريق چندين آنتن بطور همزمان، باعث سايه افتادن روی تصاوير تلويزيونی و يا كلاً خراب كردن تصاوير میشود كه برای جلوگيری از اين مشكل، از تكنيك های بسيار پيچيدهای استفاده شده، كه فقط در پناه فن آوری مدرن ديجيتالی و برنامه های بسيار قوی و پيچيده كامپيوتری ميسر شده است. با اين روش، با داشتن يك آنتن روميزی و اتصال آن به STB می توان براحتی برنامه های تلويزيونی را كه بصورت ديجيتالی پخش شدهاند، دريافت كرد. و در مناطقی كه بطور كامل و قوی تحت پوشش قرار دارند، میتوان با يك تلويزيون پرتابل در فضای باز تلويزيون تماشا كرد.
1-3- انتقال دیتا ازطریق آنتن
تفاوت اصلی اين سه نوع پخش در روش مدوله كردن(Modulation) سيگنالهای ارسالی میباشد.
برای انتقال برنامههای تلويزيونی بهروش DVB-T میبايست يك آنتن مركزی امواج را در تمامی جهات پخش كند و تلويزيونهای ديجيتالی با آنتن سر خود و يا آنتنهای پشت بام، می توانند برنامهها را در فاصله حدود 150 كيلومتری دورتادور آنتن مركزی دريافت كنند
3- دريافت :
دريافت بدون اشكال امواج و يا بهعبارتی ديگر، برنامههای تلويزيونی، بستگی به فاصله هر تلويزيون تا مركز پخش دارد. در حوالی مركز پخش، تلويزيونها قادرند در همه جا فقط با يك آنتن كوچك روميزی و يا آنتن سرخود، برنامهها را براحتی دريافت كنند و ديگران در فواصل دورتر، با نصب آنتن سادهای در فضای باز و يا بهتر از آن، بر روی پشت بامشان، میتوانند برنامههای پخش شده را دريافت كنند. در انتقال صدا و تصوير بهصورت ديجيتالی برای تلويزيونهای ديجيتالی با آنتن روميزی، نوع جديدی از مدولاسيون استفاده میشود كه اين مدولاسيون بطور مشخص با تمامی شرايط انتقال تصوير و صدا برای تلويزيونهای آنتن سر خود مطابقت دارد و در نوع خود منحصر بفرد است. اين طريقه مدولاسيون در مقايسه با ارسال امواج بصورت آنالوگ، بر كانالهای نزديك خود تاثيرسوء ندارد و در ارسال و پخش امواج در همه طرف، بدون بوجود آمدن تداخل امواج و سايه انداختن امواج بر هم عمل میكند. و همچنين، همه گيرندهها بدون جهت يابی خاصی برای آنتنهايشان میتوانند برنامههای تلويزيونی ديجيتالی را با كيفيت بالايی دريافت كنند.
1-4- بلوک دیاگرام یک گیرنده کابلی
پخش برنامههای تلويزيونی بصورت ديجيتالی، شروعی است برای فنآوری تلويزيونهای همراه (Mobile Television). همانطور كه هماكنون در هر اتومبيلی میتوان بسادگی به راديو گوش داد، بزودی بايد انتظار تلويزيون را در هر اتومبيلی داشته باشيم. كارخانجات اتومبيلسازی مرسدس بنز (Daimler Chrysler) و ب-ام-و (BMW) مدتهاست كه با اين طرح مشغول هستند البته با در نظر گرفتن اين نكته كه، به محض حركت اتومبيل، مانيتور تلويزيون جلوی راننده خاموش میشود ولی سرنشينان صندلی عقب میتوانند همچنان برنامه تلويزيونی خود را در حين حركت هم پيگيری كنند.
4- انواع سرویسها :
ميتوانيم اين سرويسها را به اين ترتيب دسته بندي کلي نماييم
1- سرويسهاي يکطرفه بدون نياز به خط برگشت
2- سرويسهاي دو طرفه غير اختصاصي برای کاربر
3- سرويسهاي دو طرفه اختصاصي برای کاربر
اما نظريه هاي ديگري نيز در اين زمينه هست :
سرويسهاي ارتباطي يکطرفه مثل تلويزيون سنتي
سرويسهاي ارتبا طي بين مخاطب و مخاطبchat
سرويسهاي ارتبا طي بين مخاطب و برودکستر VOD
5- امکانات تلویزیون شخصی :
5-1- (Electronic ProgramGuide) EPG: با توجه به تعدد كانالها و نفوذ برنامههاي هر كانال امكان انتخاب برنامههاي مورد نظر از ميان خيل برنامهها بسادگي امكانپذير نيست EPG اين امكان را به بيننده ميدهد كه برنامه مورد نظر خود را به همراه توضيح محتواي برنامه، بازيگران،... زمان پخش و ديگر اطلاعات برنامه را ببيند. در نسخههاي ابتدايي فقط ليست طولاني برنامهها در دسترس بود و هيچ تعاملي با برودكستر وجود نداشت ولي اكنون با سيستم متاديتا امكان جستجو با عناوين مختلف مثل زمان، ژانر، بازيگر... فراهم آمده است. از ديگر قابليتهاي EPG ميتوان موارد زير را ذكر كرد. ساپورت(video ondemand): هر چه درEPG انتخاب شود سيستمitv براي بيننده بطور اختصاصي ارسال نمايد.
- از طريق EPG ميتوان به اينترنت دسترسي پيدا نمود. چت كردن و ميل را چك نمود.
- قرار دادن محدوديت براي بچهها از طريق توانايي انتخاب برنامههاي براي ضبط در آينده و قابل تطبيق با PVR
5-2- (Video OnDemand) VOD: با استفاده از PVR در سيستم VOD بيننده ميتواند به محتواي مورد نظر دسترسي پيدا كند. هر چند اين حالت براي تلويزيون خطي ايدهآل آرمانگرايانه است ولي بحث (Near Video On Demand) NVOD به اين معني است كه يك محتواي مشخص در يك دوره زماني مشخص تكرار ميشود و به ببينندگان بيشتري امكان ميدهد تا محتو ا را ببينند. در VOD بيننده پس از انتخاب محتوا، بستگي به نوع طراحي شبكه و نرخ بيت تخصيص يافته، بايد منتظر باشد تا محتوا روي هارد قرار گيرد و بعد در وقت فراغت ميتواند از محتوا استفاده كند. در اين سيستم نياز به خط برگشت بوده و گيرنده و سرورهاي بسيار پيشرفته و گرانقيمت براي ارائه سرويس نيازمند است. شركتهاي آمريكايي بالا تغيير سيستمهايشان از يكطرفه به دوطرفه و ارائه VOD 50 بيليون دلار سود كرد. پيشبيني ميشود تا سال 2010 حدود 7/67 ميليون خانواده آمريكايي و 8/42 خانواده انگليسي به محتويات VOD دسترسي داشته باشند.
5-3- اينترنت: چنانچه در طراحي سيستم فني ارائه خدمات با نرخ بيت بالا و دوطرفه پيشبيني شده باشد ميتوان اينترنت را با سرعت مناسب به كاربران ارائه داد و لازمه اينكار شبكه سلولار با سلولهاي كوچك و گيرندههاي مجهز و... در مجموع ميتوان گفت اوج كار itv ارائه اينترنت و VOD است كه در اينترنت علاوه بر بحث نرخ بيت بحث امنيت نيز بايد مدنظر گرفته شود.
5-4- بازی : آمارها نشان ميدهدكه از ميان سرويسهاي متنوعitv chat, bank, localnews), (weather, shopping sport, movies, اين سرويس بيشترين طرفدار را دارد. بازي يكي از عمدهترين و پرطرفدارترين بخش itv است. در سال 2001 ركورد
3 ميليون بازي روز در سيستم itv ثبت شد. به گزارش BBC كمپانيهاي ماهواره و كابل بالغ بر 4 ميليون پوند از itv game درآمد داشتهاند و پيشبيني ميشد در سال 2006 به 7/2 ميليون پوند برسد زيرا هنوز سيستم itv به اوج كارآيي خود نرسيده است. بازيهاي itv شامل بازيهاي بسيار ساده تا بازيهاي پرتحرك است. اكثر بازيهاي ساده نياز به خط برگشت ندارد. به علت اقبال عمومي به بازي شركتهاي ارائهدهنده روشهاي مختلف پرداخت هزينه شارژ را جهت جذب مشتري امكانپذير نمودند كه شامل پرداخت به ازاي هر بازي، آبونمان شدن، مشترك شدن در بازيها بود. بطور معمول گفته ميشد كه هر بازي 50 pence هزينه برميدارد.
5-5- تجارت : در اين سيستم تمام كارهاي تجاري مانند (خريد، فروش، تبادل، مسائل مالي، بانكداري، انتقال پول از حساب، تبليغات و...) را ميتوان از طريق تلويزيون انجام داد. قرار دادن اطلاعات بيشتر نسبت به موضوع مورد تبليغ، امكان درخواست اطلاعات بيشتر از طريق بيننده در مورد جنس تبليغ شده از طريق تلويزيون و ارسال اطلاعات بيشتر توسط تبليغاتچي ما تحرك ميل و رغبت بيشتر بيننده براي خريد، شريك شدن در رقابت تنگاتنگ بازار، رأيگيري، نظرسنجي و... از قابليتهاي تجاري تلويزيون.
تبليغات در تلويزيوني تعاملي :
تبليغات تلويزيون سنتي فعلي فقط نقطه آغاز تبليغات تعاملي در تلويزيون است. هنگامي كه اين تبليغات از تلويزيون پخش ميشود در صورت تمايل، بيننده ميتواند وارد محيط تعاملي شده و در اين مرحله آغاز تبليغات itv شروع ميشود. بر فرض اگر اتومبيلي در حال تبليغ شدن است بيننده در محيط تعاملي ميتواند از زواياي مختلف اتومبيل، رنگها، طرحهاي مختلف و... اتومبيل را مشاهده كند. در صورتيكه اطلاعات بيشتري راجع به اين اتومبيل ميخواهد آدرس و مشخصات خود را از طريق تلويزيون براي تبليغاتچي ميفرستد. در حقيقت تلويزيون سنتي 40-30 ثانيه تبليغات را پخش عمومي ميكند ولي چنانچه بيننده وارد محيط itv شود ديگر اين محيط بطور اختصاصي براي آن بيننده اختصاص دارد كه در اين محيط بطور تفصيل، اصل ماجرا و تمام قسمتهاي مورد تبليغ را نمايش ميدهد. اگر صاحب تبليغات نياز به آدرس و شماره تلفن، خريد online جنس مورد نظر، انتخاب، پرداخت پول از حساب بيننده داشته باشد نياز به خط برگشت دارد وگرنه ميتوان به خط برگشت نياز نيست. به نوعي اين مبحث شامل فروش تلويزيوني و T-shopping ميباشد
1-تلويزيون مدرنENHANCEDTV))
2-تلويزيون مدرن يكطرفه
در اين حالت بينندگان از يكسري قابليتهايبيشتري به نسبت تلويزيونهاي سنتي برخوردار ميگردند. اين تعامل يكطرفه ميتواند دربرنامههاي مستند، كودكان، ورزشي، ... مورد استفاده قرار گيرد. شبكهABCدر برنامه مستندي بنام walkingwith beastsبه گونهاي امكانات را فراهم آورده بود كه بيننده ميتوانست چهارسطح متفاوت اطلاعات را براساس نياز خود در اختيار داشته باشد. اولين سطح، همانندتلويزيون سنتي برنامه مستندي بود كه فقط تصوير را در اختيار بيننده قرار ميداد.سطح دوم علاوه بر تصوير اصلي يكسري اطلاعاتي راجع به شخصيت اصلي فيلم را نيز همزماندر اختيار قرار ميداد. در سطح سوم درباره اطلاعات جانبي محيطي اطلاعات در اختياربيننده قرار ميداد. در سطح چهارم پشت صحنه و مدلهاي ساخته شده و انيميشنسازيهانشان داده ميشود. انتخاب هر مرحله بواسطه دكمههاي خاص موجود روي ريموت كنترل مسيراست. در اين نوع سرويس نيازي به خط برگشت بين بيننده و برودكستر نيست. برنامه ديگردر دسامبر 2-2 توسطABCبنامlong wayto the top ساخته شد.
اين برنامه براي كنسرت و موسيقي بوده و بهبيننده امكان ميدهد كه از زواياي مختلف دوربين را انتخاب كنند. در اين حالت زوايايمختلف محل كنسرت ميتواند در معرض ديد بيننده باشد. نظرسنجيها نشان ميدهد 81%بينندگان از اين سيستم راضي بودهاند.
Interactivesport:
در بعضي از كشورها از جمله انگلستان ازسيستم ارائه برنامههاي ورزشي بصورت تعاملي استفاده نمودهاند از جمله برنامههايopengolftournument meteractiveبالغ بر 3/1 ميليون تماس در طول چهار روز را ركورد زد. در اين حالتميتوان شرح فعاليتها و زندگي و قابليتهاي رقيب، موقعيت، انتخاب زاويه دوربين را ازطريق تلويزيون انتخاب نمود.
رأيگيري:
شبكه skywayبراي بهترين عنوان خبر سيستمي رأيگيري را فعال نمود و تا مارس2000 ركورد 2 ميليون رأي را بدست آورد. در اين سيستم نياز به خط برگشت ميباشد.
كوئيز: در اين حالت برودكستر مسابقات چهار جوابيرا طراحي كرده و پخش ميكند بينندگان بوسيله خط برگشت جواب درست را ارسال مينماينداز ميان چند ميليون شركتكننده فقط آنان كه جواب صحيح را ارسال كردهاند به مراحلبعد راه پيدا ميكند و چون خيل كثيري از بينندگان در اين مسابقه بودهاند حساسيتخاصي براي پيگيري ادامه مسابقه خواهند داشت. اين سيستم نياز به خط برگشت دارد.
6- مراحل ارسال و دریافت یک کانال کابلی(شکل1-5) :
فرستنده:
قسمت تصویر ویدئویی : همان تصویرویدئویی نهایی که باید ارسال شود.
قسمت فشرده سازی دیجیتال : اطلاعات در این قسمت توسط کمپرسورهای دیجیتالی به منظور اشغال پهنای باند کم
فشرده می شوند.
فرمت بندی رشته بیتها : در این قسمت اطلاعات توسط کودرها و به فرمتهای استانداردکدبندی می شوند.
کنترل کدبندی فرکانسها : دراین قسمت فرکانسها از نظر کدبندی تست می شوند.
تقویت دامنه
مدولاسیون دیجیتالی : مدوله کردن اطلاعات برروی یک فرکانس به صورت دیجیتال
تبدیل سیگنال دیجیتال به RF
7- کانال ارتباطی :
1) کابل کواکسیال
2) فیبر نوری
8- گیرنده :
1) مبدل سیگنال RF به دیجیتال
2) دمودله سازی دیجیتالی سیگنال
3) همزمان سازی دامنه و فاز
4) کنترل دکدر سیگنال
5) رمزگشایی فرمت تصویری
6) مدار دکمپرسور: این قسمت سیگنال فشرده شده مارا به همان صورت قبلی بازسازی می کند.
7) تصویر ویدئویی : آخرین مرحله می باشد
1-5- مراحل پروسه یک سیستم کابلی
7- کشورهایی که ازسیستم DVBاستفاده می کنند :
1) سوئد:
تست زميني ديجيتال در 1999 آغاز شد. شبكه شامل MFN و SFN ميباشد. چهار مالتيپلكس 90% و پنج مالتيپلكس 50% مردم را پوشش ميدهند. براي افزايش پوشش چهار مالتيپلكس به 98% برنامهريزي شده است. بخشي از برنامهها پولي و بعضي مجاني هستند. با تصويب پارلمان سوئد در تاريخ يك فوريه 2008 آنالوگ قطع ميشود. طبق برنامه، پوشش ديجيتال اولين MUX 99.8% و دومين MUX در نهايت 98% باشد. ديگر MUX نيزدر صورت نياز بازار بوجود خواهد آمد. در دسامبر 2004 در اولين فاز قطع انالوگ را آغاز كرد. در پاييز 2005 تلويزيون آنالوگ در سه منطقه Gotland, Gavle & Motol قطع ميشود.
2)روسیه :
در حال حاضر پنج فرستنده DVB در حال كاربوده و قرار است يكي ديگر نيز راهاندازي شود. هماكنون در حال تست چگونگي پخش همزمان DVB و آنالوگ (SECOM-K) هست. اين کشوردر حال تست موبايل با صفحه LCD و خط برگشت GSM مي باشد. از فوريه 2002تستهايي براي انتقال و دسترسي به اينترنت پرسرعت روي كانال34 از طريق فرستنده DVB در مسكو انجام شده است
3)کرواسی :
پايلوت آزمايشي سيستم DVB-T در مي 2002 انجام شد. دو فرستنده با 250 وات نامي شهر زاگرب را با حدود 800000 سكنه پوشش ميدهند. موضوع تست تداخل كانال مجاور (شامل ديجيتال ديجيتال و آنالوگ ديجيتال) بوده است نتيجه اين تست تفاوت 23db بين دو كانال بود که در عمل آزموده شد. نتايج اين تست در مدهاي مختلف عملكرد براي پياده سازي SFN نيز مورد توجه قرار گرفت. هنوز سند رسمي در مورد زمان خاموش كردن فرستنده و... موجودنیست.
4) بلژیک :
در بلژيک كابل نفوذ بسيار زيادي دارد.اين کشور با چهار فرستنده DVB تست را آغاز نموده است همچنين اين کشور تست SFN را مدنظر قرار داد بنابراين مد 8k با بالاترين Gurdinterval را جهت پخش در نظر گرفت بلژيك كليد موفقيت DVB-T را در ديتا سرويس و سرويسهاي اينتركتيو ميداند. انتخاب خط برگشت براي ترمينال سيستمهاي پرتابل اكنون در دست مطالعه است يك فرستنده در بروكسل از ژوئن 2001 با مالتيپلكس دو برنامه شروع به كار كرده است . تست INTERACTIVE در منطقه Antwerp با خط برگشت ADSL با دو ايستگاه و دو فرستنده كه هر كدام در 2003 شروع به كار كردن شروع شده هر دو فرستنده براي پرتابل INDOOR طراحي شده است. گفته شده يكي از يك تعداد محدودي STB با هاردديسك بالا به مردم داده شده است. اهداف پروژه( (Digital Home Platform DHP بروي اين اهداف متمرکز است:
1-شناخت تكنولوژي جديد،
2-توسعه تواناييهاي جديد رسانهاي،
3-باورپذيري كاربر
پروژه تحقيقاتي DHP در 30 ژوئن 2003 به پايان رسيد و تجربه حاصله در پروژه مشابه در سيستم كابل تلويزيون ديجيتال به نام FlandersInteractive در حال استفاده است. در بعضي شهرها اكنون سيستم دريافت پرتابل برقرار شده است. تاريخ خاموشي آنالوگ سال 2010 است همچنين اين كشور در حال بررسي تلفيق دو نوع رسيور DVB-C و DVB-T با هم است.
پس به اميد روزی كه تماشای تلويزيون، همانند راديو در اتومبيل و يا مانند تلفنهای همراه، در همه جا ميسر باشد. بخصوص در سفرهای طولانی و خسته كننده زمينی با اتومبيل و اتوبوس، تماشای تلويزيون میتواند عاملی برای فراموشی گذر زمان طولانی بين راه باشد.