PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : Pink Floyd



LaDy Ds DeMoNa
17th April 2010, 05:48 PM
http://ahangsaramag.com/mag/images/stories/38.jpgپینک فلوید
پدیده ای
منحصر به فرد
در
موسیقی معاصر


...
عرصه های هنری هر از گاهی شاهد پیدایش پدیده هائی است که نه تنها به عنوان پاشنه های چرخش زمان خود عمل کرده و نقطه عطفی در این رابطه محسوب می شوند، بلکه نقش بسزائی نیز در فرهنگ سازی ایفا نموده و بنیان گزار سبک ویژه خود می گردند.

http://www.ahangsara.com/mag/images/stories/38.jpgنگاهی اجمالی به بیش از ۴۰ سال فعالیت موفق "پینک فلوید"، بر این واقعیت صحه می گذارد که می توان این گروه را در زمره ی این پدیده ها به حساب آورد. این گروه راک انگلیسی که در سال ۱۹۶۵ توسط گروهی از دانشجویان دانشگاه کمبریج تشکیل گردیده، تا به حال بیش از ۲۰۰ میلیون آلبوم خود را در سراسر دنیا به فروش رسانده است.
در این میان سهم ایالات متحده به تنهائی حدود ۷۴ میلیون نسخه می باشد. جالب اینجاست که در خلال این همه سال و با توجه به فعالیت های محدود این گروه و اعضای آن در این روزها، هنوز هم عنوان پینک فلوید و یا حضور هریک از اعضای آن در نمایش ها و کنسرت ها، باعث به فروش رفتن کامل بلیط ها در همان ساعات نخسین اعلام و تجمع هزاران نفری افراد در روز اجرا می شود
شهرت جهانی این گروه که به واسطه اشعار فلسفی، موسیقی سرشار از نوآوری، تجربه پردازی های صوتی در ضبط کارها، طراحی جلد های خلاقانه و برگزاری کنسرت های شگفت انگیز از لحاظ نمایشی، شنیداری و دیداری کسب گردیده، بیش از هرچیز مرهون نکته سنجی، تیزهوشی و استعداد اعضای آن می باشد.

راجر واترز، نیک میسون، ریچارد رایت و باب کلوز که در واقع از سال ۱۹۶۴ زیر عناوین مختلف از جمله سیگما ۶، به فعالیت های هنری مشغول بودند، بنیان گزاران اصلی پینک فلوید را تشکیل می دهند. این گروه که در ابتدا با عنوان "تی ست" کار خود را آغاز نموده بود، سید بارت را در حالی به عنوان خواننده اصلی به جمع خود پذیرفت که باب کلوز آن را ترک می کرد تا حرفه ی عکاسی پیشه کند.

جالب این که پس از چندی بارت با استفاده از ترکیب نام دو موسیقی دان بلوز (نوعی موسيقی با ريشه هايی در جامعه سياه پوستان آمريکايی) ، پینک اندرسون و فلوید کانسیل، عنوان "پینک فلوید" را برای این گروه برگزید.

بارت همچنین در اوت سال ۱۹۶۷نقش بسزائی در تولید و پخش نخستین آلبوم گروه با عنوان "نوازنده دروازه های سحرگاه"، داشت. وی که تمامی اشعار این آلبوم را به شکل آمیزه ای از ترانه ها و قصه های محلی به همراه نوآوری های کلامی پیشرو و فراواقعی سروده و اجرا نمود، موفق شد که نخستین کار گروه را تا رتبه ی ۶ جدول بهترینهای انگلستان بالا ببرد.

هرچند بازار آمریکا توجه چندانی به این آلبوم از خود نشان نداد و رتبه ۱۳۱ بهترین مقام کسب شده برای این آلبوم در سال ۱۹۶۷بود، ولی منتقدان بسیاری بر این باورند که این اثر یکی از موفق ترین "آلبوم های معرفی" در تاریخ موسیقی معاصر می باشد.

http://ahangsaramag.com/mag/images/stories/36.pngبی تردید، طنز ویژه بارت در سرودن و اجرای ترانه ها، استفاده از بهترین ابزارهای فناوری صوتی آن زمان، نوآوری در سبک شعر و ساخت موسیقی، در واقع آغازگر شکل گیری گویش منحصر به فرد پینک فلوید به عنوان یک پدیده جدید در آسمان موسیقی معاصر، بوده اند.

اما وضعیت روانی غیرقابل کنترل بارت که به دلیل ابتلا به خودآزاری شدید و همچنین استفاده بیش از اندازه از داروهای روان گردان مانند ال اس دی، پیش آمده بود، باعث شد تا در سال ۱۹۶۸ پینک فلوید طی یک تصمیم گیری گروهی دیوید گیلمور را جایگزین وی نماید.


آلبوم های پینک فلوید در فروشگاه آهنگ سرا: click here (http://www.ahangsara.com/advanced_search_result.php?keywords=pink+floyd&search_in_description=1&x=0&y=0) این در حالی بود که تا پیش از آن، گروه تازه راه اندازی شده در پی برگزاری تورهای گوناگون به همراه جیمی هندریکس، موفق به کسب جایگاه خود در اذهان علاقه مندان آمریکائی نیز شده بود. بارت که در زمان فعالیت هنری خود موفق به نشر چندین آلبوم شخصی نیز شد، سرانجام در ۷ ژوئیه سال ۲۰۰۶ بر اثر ابتلاء به بیماری سرطان جان سپرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد سید بارت: click here (http://ahangsaramag.com/index.php?option=com_content&task=view&id=254&Itemid=31)

وی که به اقرار بهترین های موسیقی معاصر از جمله دیوید بوئی، منبع الهام بسیاری از موسیقی دانان زمان ما بوده است، تا پایان عمر به عدم تعادل روانی و ناراحتی های گوناگون روحی مبتلا بود. درحالی که راجر واترز در یکی از ترانه های آلبوم "ای کاش اینجا بودی" که در سال ۱۹۷۵ اجرا و پخش شد از دوست قدیمی خود با عنوان "الماس خوش تراش" یاد می کرد، بارت سال های بسیاری از عمرش را در تنهائی و انزوا در گوشه آسایشگاه های روانی گذراند.

سال ۱۹۶۸ برای گروه با اجرا و پخش آلبوم دیگری به نام "یک نعلبکی راز"همراه بود که به واسطه تفاوت سلیقه راجر واترز از یک سو، با دیوید گیلمور و ریچارد رایت از سوی دیگر، جنبه های جالب دیگری از نوآوری را در عرصه موسیقی به نمایش گذاشت.

ازهمان جا مشخص شد که راجر واترز آهنگهای جازی و بم را در حالی که در تصرف ضرب آهنگ گیتار باس درآمده اند، به همراه ترانه های پیچیده و غیر متعارف، ترجیح می دهد. در حالی که دیوید گیلمور و ریچارد رایت بیشتر علاقه مند به ترانه های ساده و یا حتی موسیقی بدون کلام هستند. این تفاوت سلیقه به غنای موسیقی ارائه شده توسط گروه افزوده و کارهای آنان را نسبت به سایرموسیقی های عرضه شده، ممتاز نمود.

در سال ۱۹۶۹ پینک فلوید موفق به ارائه ی دو آلبوم به نام های "بیشتر" و "اوماگوما" گردید که اولی در واقع به سفارش کارگردانی به نام باربت شرودر برای فیلمی به همان نام تهیه شده بود. این آلبوم با تمامی حقوق مربوط به آن در ژوئیه آن سال پخش گردید و برای گروه موفقیت دیگری را در جدول انگلستان در رتبه ی ۹ به دست آورد (رتبه ی این آلبوم در جدول آمریکا ۱۵۳ بود). http://ahangsaramag.com/mag/images/stories/37.png
اما آلبوم دوم که نام خود را از یک اصطلاح کمبریجی که برای اشاره به "نزدیکی جنسی" استفاده می شد، اتخاذ کرده بود، بهترین رکورد گروه را تا آن زمان رقم زد که شامل رتبه ی ۵ در جدول انگلستان و رتبه ی ۷۴ در رقابت های آمریکائی بود.

این آلبوم که مجموعه ای از اجراهای زنده، پیشرو و تجربی اعضای گروه بود، از تنوع و نوآوری های صوتی فراوانی برخورداراست. همچنین اولین همسر نیک میسون نیز در این آلبوم به عنوان نوازنده ی فلوت هنرنمائی می کند.

شاید بتوان ادعا کرد که تازه در خلال سال های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۵ بود که پینک فلوید به عنوان یک گروه مستقل و همنوا، جای خود را در دنیای هنر باز کرد. این درحالی بود که آلبوم "مادری با قلب اتمی" (۱۹۷۰) با احراز رتبه اول در لیست انگلیسی و مقام ۵۵ در فهرست آمریکائی، راه را برای دستیابی به کامیابی همه جانبه گروه گشود.

به این ترتیب، آثار جاودانه ای مانند "فضولی" (۱۹۷۱)، "پوشیده زیر ابرها" (۱۹۷۲)، "نیمه ی تاریک ماه" (۱۹۷۳) و "ای کاش اینجا بودی" (۱۹۷۵) تولید شده و به جهان عرضه گردیدند. نمی توان انکار کرد که این آثارگذشته از موفقیت های تجاری و فراگیری عمومی شان، چه از حیث اشعار، و چه از نظر تهیه و اجرای موسیقی، نمایانگر پختگی و اعتدال گروهی پینک فلوید و اعضای آن می باشند.

http://pilot.ahangsara.com/images/P-PAS-13034.jpg (http://pilot.ahangsara.com/product_info.php?products_id=899)در این میان شاید موفق ترین این آلبوم ها، نیمه ی تاریک ماه Dark Side of the Moon باشد که پینک فلوید را برای نخستین بار در صدر لیست آمریکائی و آهنگ "پول" را در ردیف ۲۰ آهنگ برتر سال قرار داد. مطابق آمار به دست آمده این آلبوم تا اکتبر ۲۰۰۶ با بیش از ۱۵ میلیون نسخه فروش رفته، از بزرگ ترین موفقیت های تجاری در عرصه ی موسیقی در این کشور به حساب می آید. برای گوش کردن به این آلبوم: click here (http://pilot.ahangsara.com/product_info.php?products_id=899)

علاوه بر این، فروش ۴۰ میلیون نسخه ای نیمه ی تاریک ماه، آن را در زمره ی پرفروش ترین آلبوم های جهان موسیقی قرار می دهد. این آلبوم در آمریکا به طور بی سابقه ای به مدت ۷۴۱ هفته (مشتمل بر ۵۹۱ هفته ی متوالی از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۸) در میان ۲۰۰ آلبوم بالای جدول پر فروشها باقی ماند و همچنین توانست برای ۳۰۱ هفته، رتبه ی یک و دوی خود را در جدول انگلستان حفظ نماید.

برخی منتقدان بر این باورند که حضور موفقیت آمیز دیک پری و صدای جادوئی ساکسیفونش، همنوائی گروه کر زنانه به رهبری کلر توری، و همچنین مهندسی صدای خارق العاده این آلبوم توسط آلن پارسونز، نه تنها از دلایل اصلی موفقیت این آلبوم به شمار می روند، بلکه استانداردهای جدیدی را برای استفاده از ابزارهای صوتی در فضای موسیقی جهان باز نموده اند.


موضوع اصلی آلبوم که توسط راجر واترز طی جلسه گروهی دور میز آشپزخانه نیک میسون شکلی گرفت، در پی تشریح فشارهائی است که در زندگی روزمره و به واسطه موضوعات گوناگونی که در اطراف ما رخ می دهد، بر انسان تأثیر می گذارند. همین موضوعات بعدها خمیرمایه بسیاری از آهنگ های گروه و همچنین کارهای شخصی راجر واترز را، به ویژه در زمینه های جنگ ستیزی، تشکیل می دهند.

آلبوم سال ۱۹۷۵ نیز که به افتخار و در رثای دوست قدیمی گروه سید بارت تهیه و اجرا شده، در میان علاقه مندان این گروه، از محبوبیت خاصی برخوردار است. این آلبوم با درون مایه مخصوصی که اشاره بر فقدان تجریدی انسان در صنعت صوتی و به عبارتی عدم حضور بارت در دنیای موسیقی دارد، همراه است. http://pilot.ahangsara.com/images/P-PAS-13039.jpg (http://pilot.ahangsara.com/product_info.php?products_id=954)

قسمت عمده ای از این آلبوم را مجموعه ۹ قسمتی "بدرخش ای الماس خوش تراش" تشکیل می دهد که عمدتاً بدون کلام بوده و به طور مشخص به عدم حضور یار قدیمی گروه، بارت، اشاره دارد. آهنگ های "به ماشین خوش آمدی" و "سیگاری بکش" انتقادات شدیدی به صنعت موسیقی دارد. این آلبوم که با عنوان یکی از معروف ترین آهنگ هایش نامگذاری شده، نخستین کار گروه است که همزمان در جداول انگلستان و آمریکا، به مقام اول دست یافت. click here
(http://pilot.ahangsara.com/product_info.php?products_id=954)
در خلال سال های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۸ پینک فلوید موفق به تولید و نشر آلبوم های "حیوانات" (۱۹۷۷)، "دیوار" (۱۹۷۹) و "برش آخرین" (۱۹۸٣) شد. آلبوم حیوانات که با اقتباس از داستان "مزرعه حیوانات" اثر جورج اورول به شرح نمادین انسان ها در جامعه ی معاصر می پردازد، به رتبه های دوم و سوم به ترتیب در جداول انگلستان و آمریکا دست یافت.

لحن تند و انتقادی این آلبوم آن را از دیگر کارهای گروه تا آن زمان، مجزا می نماید. اما آلبوم دیوار که در قالب یک اپرای مدرن نوشته شده، موفقیت خارق العاده جدیدی برای پینک فلوید به بار آورد.

گرچه این آلبوم هرگز از سطح رتبه ی سوم در جداول انگلیسی فراتر نرفت، اما به مدت ۱۵ هفته در صدر جدول سال ۱۹۸۰ آمریکا باقی ماند. این آلبوم علاوه بر نظرات بسیار مثبت منتقدان، به تعداد ۳۰ میلیون نسخه در جهان که ۲۳ میلیون آن به آمریکا اختصاص دارد، فروش رفت و اکنون در کنار آلبوم لد زپلین (لد زپلین پنجم) به سومین آلبوم پر فروش تاریخ آمریکا تبدل شده است.

http://pilot.ahangsara.com/images/P-PAS-13033.jpg (http://pilot.ahangsara.com/product_info.php?products_id=908)دیوار، همچنین پینک فلوید را پس از بیتل ها به دومین گروهی در تاریخ موسیقی معاصر تبدیل نمود که موفق به ساخت دو آلبوم با عنوان پرفروش ترین آلبوم سال، در یک دهه شده بودند. این آلبوم در سال ۱۹۸۲، در قالب فیلمی با همین نام به کارگردانی آلن پارکر و هنرنمائی باب گیلدوف، به بازار ارائه شد که همچنان موفقیت های تجاری فراوانی را در پی داشت. برای گوش کردن به آلبوم تاریخی The Wall اینجارا کلیک کنید: click here (http://pilot.ahangsara.com/product_info.php?products_id=908)

سرانجام، آلبوم برش آخرین، رقم زننده آخرین کاری بود که گروه پینک فلوید با حضور راجر واترز انجام داد. در واقع، دوره ی ۹ ساله ی مذکور را می توان دوره ی رهبری راجر واترز خواند. به ویژه که در همین سال ها ریچارد رایت از گروه اخراج شد و خود سری های راجر واترز در ساخت و اجرای آلبوم برش آخرین، به روابط میان او و دیوید گیلمور نیز به شدت خدشه وارد آورد.

در نتیجه تمامی این برخوردها، در دسامبر سال ۱۹۸۵، راجر واترز اعلام کرد که از گروه کناره گیری می کند. این امر زمینه ساز دوره دیگری برای پینک فلوید در سال های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۵ به رهبری دیوید گیلمور بود. باقی ماندگان گروه پینک فلوید (دیوید گیلمور و نیک میسون) که در حال ضبط آلبوم جدید خود به نام "لحظه ای غفلت از دلیل" بودند، در همان سال با شکایتی از طرف دوست خود راجر واترز مبنی بر سوء استفاده از نام تجاری گروه مواجه شدند، که پس ازچندی خارج از دادگاه حل گردید.

سرانجام آلبوم مذکور درحالی در سال ۱۹۸۷ برای توزیع آماده شد، که عمدتاً شامل کارهای شخصی دیوید گیلمور بود. این آلبوم در جداول آمریکا و انگلیس به مقام سوم دست یافت. این درحالی بود که آلبوم پیشین به ترتیب در انگلستان و آمریکا به مقام های نخست و ششم، رسیده بود.

پس از آن و در حالی که افراد گروه کارهای شخصی محدودی اجرا و پخش می نمودند، گروه پینک فلوید دیگر بار با حضور سه عضو اصلیش دیوید گیلمور، ریچارد رایت و نیک میسون، آلبوم سال ۱۹۹۴ خود به نام "ناقوس جدائی" را به بازار ارائه کردند. ناقوس جدائی، دومین آلبومی بود که در هر دو جدول انگلیسی و آمریکائی مقام نخست را برای گروه به ارمغان می آورد. درحالی که پینک فلوید در این آلبوم از یاری بسیاری از افراد دیگر از جمله دیک پری (نوازنده ی ساکسیفون گروه)، داگلس ادمز (دوست دیوید گیلمور) و پلی سمسون (که بعدها با دیوید گیلمور ازدواج کرد) بهره می جست، می توان ناقوس جدائی را آخرین آلبوم ضبط شده گروه به حساب آورد.

در عین حال، افراد گروه به دلایل و مناسبت های گوناگون برای اجرای کارهای خود به روی صحنه رفته اند. یکی از واپسین این بارها اجرای مستقیم ۸ در لندن بود که پس از ۲۴ سال، هر ۴ عضو گروه را در کنار هم به روی صحنه آورد. این اجرا که به دعوت باب گیلدوف برای اهداف نیکوکارانه (بخشیدن بدهی های آفریقا) ترتیب داده شده بود، فروش آثار این گروه را تا حد غیر قابل تصوری بالا برد. دیوید گیلمور درآمدهای پسین مربوط به این فروش ها را نیز، وقف کارهای نیکوکارانه نمود.

در این سال ها هر یک از اعضای گروه کارهای شخصی موفقی را نیز، به بازار ارائه کردند که از آن میان می توان به "مزایا و معایب تاکسی مرسی" (۱۹۸۴) و "سرگرم به مرگ" (۱۹۹۲) از کارهای راجر واترز، و "درباره چهره" (۱۹۸۴) و "در جزیره" (۲۰۰۶) از کارهای دیوید گیلمور اشاره نمود.

همچنین تورهای گوناگونی توسط گیلمور و واترز و با همراهی سایر اعضای گروه در سراسر دنیا برگزار می شوند که از آن میان می توان به تور دیوید گیلمور و همراهی ریچارد رایت در آغاز سال ۲۰۰۶، و تور راجر واترز و همراهی نیک میسون در ادامه ی آن اشاره نمود. جالب اینجاست که نام پینک فلوید هنوز به هیچ روی، اعتبار و ارزش خود را از دست نداده است.

آنچنان که گفته می شود، بالا رفتن بی سابقه ی فروش موسیقی گروه پس از حضور دسته جمعی اعضای آن بر صحنه ی مستقیم ۸ که توسط آمازون و چند فروشگاه صوتی گزارش شد، منجر به پیشنهاد یک تور دور دنیا به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار به گروه شد، که عمدتاً به دلایل شخصی از طرف اعضای چهارگانه گروه رد شده است. بدون هیچ تردیدی، در کنار هم قرار گرفتن مجدد راجر واترز، دیوید گیلمور، ریچارد رایت و نیک میسون، در حالی که همگی در آغاز دهه ۶۰ سالگی خود هستند، هنوز هم یکی دیگر از عجایب دنیای موسیقی را از حیث استقبال در سراسر دنیا، رقم خواهد زد.


نویسنده: محمد منصوری، واشنگتن پريزم

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد