آبجی
16th April 2010, 02:36 AM
لازم است اشاره شود که روایات متفاوتی در این ارتباط وارد شده است؛ مانند:
"اول ما خلق الله العقل" و "اول ما خلق الله نوری" و "اول ما خلق الله روحی" و "اول ما خلق الله القلم" و "اول ما خلق الله ملک کرّوبیّ".
این عبارات البته به ظاهر متفاوت هستند، والا همگی به یک معنا بازمی¬گردند، و تعابیر مختلف به خاطر لحاظ¬های متفاوت است که ذیلاً بدان اشاره می¬نمائیم.
در روایت اول عقل گفته شده است، چرا که عقل در وجود خود جز به خداوند حاجت ندارد، و به غیر حق به کسی التفات نمی¬کند.
در روایت دیگر قلم گفته شده است، چرا که این اولین واسطه حق در تصویر علوم و حقایق بر لوح جان¬ها و ترسیم قضاء و قدر می¬باشد. البته قلم خداوند، نی و چوب و فلز و از این نوع قلم¬ها نیست، چنانچه لوح او چوب و کاغذ و پوست نیست، و لذا وقتی اولین مخلوق را قلم نامید، بدان امرکرد که جاری کن آنچه را که تا روز قیامت شدنی هست.
و در روایت دیگر نور پیامبر(ص) گفته شده است، چرا که پیامبر اکرم(ص) از آن پدید آمد و همان صادر اول است. نور وجود است و ظلمت عدم است، و نور هم در ذات خود روشن است و هم روشن کننده می¬باشد.
و روح اولین مخلوق شمرده شده، چرا که روح خاصیتش محبت به حضرت حق است.
و بالاخره دانشمندان و محققان از عرفا، اولین مخلوق را حقیقت محمدیه(ص) نامیده¬اند، چون آن مخلوق اول اصل حیات نفوس عالی و دانی است.(ر.ک. به "شرح مقدمه قیصری"، استاد سید جلال الدین آشتیانی، ص223-224)
"اول ما خلق الله العقل" و "اول ما خلق الله نوری" و "اول ما خلق الله روحی" و "اول ما خلق الله القلم" و "اول ما خلق الله ملک کرّوبیّ".
این عبارات البته به ظاهر متفاوت هستند، والا همگی به یک معنا بازمی¬گردند، و تعابیر مختلف به خاطر لحاظ¬های متفاوت است که ذیلاً بدان اشاره می¬نمائیم.
در روایت اول عقل گفته شده است، چرا که عقل در وجود خود جز به خداوند حاجت ندارد، و به غیر حق به کسی التفات نمی¬کند.
در روایت دیگر قلم گفته شده است، چرا که این اولین واسطه حق در تصویر علوم و حقایق بر لوح جان¬ها و ترسیم قضاء و قدر می¬باشد. البته قلم خداوند، نی و چوب و فلز و از این نوع قلم¬ها نیست، چنانچه لوح او چوب و کاغذ و پوست نیست، و لذا وقتی اولین مخلوق را قلم نامید، بدان امرکرد که جاری کن آنچه را که تا روز قیامت شدنی هست.
و در روایت دیگر نور پیامبر(ص) گفته شده است، چرا که پیامبر اکرم(ص) از آن پدید آمد و همان صادر اول است. نور وجود است و ظلمت عدم است، و نور هم در ذات خود روشن است و هم روشن کننده می¬باشد.
و روح اولین مخلوق شمرده شده، چرا که روح خاصیتش محبت به حضرت حق است.
و بالاخره دانشمندان و محققان از عرفا، اولین مخلوق را حقیقت محمدیه(ص) نامیده¬اند، چون آن مخلوق اول اصل حیات نفوس عالی و دانی است.(ر.ک. به "شرح مقدمه قیصری"، استاد سید جلال الدین آشتیانی، ص223-224)