PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مقاله تجارت با ویترین شیک وب سایت



آبجی
14th April 2010, 06:08 PM
۴P که شامل price، product، place و promotion است، نخست توسط فیلیپ کاتلر مطرح شد. به اعتقاد کاتلر این ۴ عنصر که با حرف P شروع شده و به عنوان ۴P نیز شناخته می شود، مهم ترین عناصر آمیخته بازاریابی است.

اینکه چه کالایی تولید می شود با چه قیمتی و در چه مکانی به فروش می رسد و توجه به این نکته که شرکت چه برنامه هایی برای ارتقای پیشبرد فروش به کار گرفته است را می توان تعریف مختصر ۴p یا همان عناصر آمیخته بازاریابی دانست اما با ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات و تغییرات شگرفی که در سایر شاخه ها و علوم به وجود آمده است، IT نیز در ۴p تغییراتی را به وجود آورده است که به شرح زیر است:
۱) IT برای بالا بردن سطح کارایی عملیاتی مانند نگهداری از رکوردهای مشتریان، بودجه بندی، آماده کردن گزارشات، تحلیل های آماری فروش و.‎
۲) IT و روش های تغییر یافته: کاربرد IT برای انجام وظایفی خاص که قبلاً در بازاریابی امکانپذیر نبود و استفاده از پایگاه های داده و مطالعات مربوط به بخش بندی و موقعیت یابی محصول، انجام پیش بینی های پیچیده و ساختن مدل
۳) IT برای تقویت خدمت به مشتری: بهره گیری از فناوری اطلاعات سبب خواهد شد که ارتباط بهتری با مشتری شکل بگیرد و بتوان اولویت ها و نیازهای بازار را سریعتر تشخیص داد.
۴) IT و نوآوری در بازاریابی: بهره گیری از خدمات الکترونیکی نظیر بانکداری الکترونیکی، ارسال پستی، پایگاه های داده آنلاین و.‎
● Web Site
نقش وب سایت ها در تجارت الکترونیکی و جذب و جلب مخاطب و مشتری مانند ویترین های مغازه است. هر قدر که ویترین مغازه شیک و تمیزتر باشد و به علاوه جمع و جور باشد، به مشتری در انتخاب خرید کمک بیشتری خواهد کرد و او را به خرید بیشتر راغب می کند. در طراحی و پیاده سازی وب سایت های تجاری نیز باید این نکته را مد نظر داشت و نباید همه محصولات خود را از ریز و درشت روی صفحه اصلی Web Site قرار داد و انتظار داشت که مشتری بتواند سریع به محصول خود دست یابد، بلکه باید آنها را به صورت دسته بندی شده و منظم قرار داد و حرکت کاربر را هدفمند کرد، برای این منظور ۱۰ نکته را که از مهم ترین شاخصه ها در طراحی وب سایت برای جلب مخاطب بیشتر است، در زیر آورده ایم:
۱) داشتن هدف
کاربران باید از دلیل خود برای بازدید از سایت شما آگاه باشند، زیرا زمان آنها دارای ارزش است و لذا داشتن چشم اندازی کاملاً روشن درباره وب سایت و نیز آینده آن به شما کمک شایانی خواهد کرد و لذا هدف و رسالت خود را به بازدید کننده یادآور شدید. هیچ گاه فراموش نکنید که هدف شما ترغیب مصرف کننده به بازدید مجدد از وب سایت تان است و همواره سعی در تثبیت نام وب سایت خود داشته باشید.
۲) داشتن یک سبک نگارشی معین
سبک نوشتار شما در وب سایت باید اثرگذار و ثابت باشد که بیننده در تشخیص آن به مشکل برنخورد.
۳) داشتن شعار سازمانی
با بهره گیری از شعارهای سازمانی می توانید تصویر ذهنی اثرگذاری از وب سایت خود در ذهن بازدید کنندگان باقی بگذارید. شعار سازمانی خود را هیچ گاه تغییر ندهید و از آن به عنوان Head وب سایت خود استفاده کنید، زیرا موتورهای جست و جو (Search Engine) در شناسایی وب سایت شما سریعتر عمل خواهند کرد.
۴) به کارگیری لوگوی نوار نشانی
اکنون پیشرفته ترین Browser ها امکان شناسایی لوگوهای نوار نشانی را دارند، پس چه خوب است که شما لوگوی خود را در ابتدای نوار نشانی استفاده کنید.
۵) تثبیت لوگو
هر وب سایت را می توان با لوگویش شناخت، پس هرچه برای طراحی بهتر لوگوی خود سرمایه گذاری کنید، متضرر نمی شوید.
۶) انطباق قالب وب سایت با محتوا
قالبی که برای وب سایت خود در نظر می گیرید، همواره باید با محتویات سایت و نیز زمینه کاری شما همخوانی داشته باشد، زیرا بیشتر بازدید کنندگان شما از متخصصین و افراد باتجربه هستند که در زمینه کاری خود دارای تبحر و تجربه کافی اند، پس سعی کنید به نظرات آنها احترام بگذارید و از تصاویر و عکس های پس زمینه مناسب وب سایت استفاده کنید و تنها به زیبایی وب سایت توجه نداشته باشید و به دنبال یافتن قالب مناسب و پرمعنا برای وب سایت خود باشید.
۷) حضور در شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی که در سال های اخیر رواج بیشتری یافته است، مکان هایی برای حضور افرادی است که علایق مشترک دارند و در یک زمینه خاص به دنبال یافتن اطلاعات هستند. این شبکه ها بر ایجاد ارتباط On line در بین علاقه مندان تمرکز دارند و روزانه از سوی میلیون ها نفر مورد بازدید قرار می گیرند. در صورت ورود سایت هایی به این شبکه ها حتماً شناخته تر خواهید شد و تعداد بازدید از سایت شما بالاتر خواهد رفت.
۸) یک رنگ باشید
با توجه به این نکته که رنگ ها و طرح ها همواره در ذهن بازدید کنندگان قرار می گیرند، می توانید از یک رنگ اصلی در آیکون ها، لوگو و سایر بخش های اصلی سایت استفاده کنید، شما می توانید با توجه به نوع کسب و کاری که دارید، رنگ گرم و یا سرد مورد نظرتان را انتخاب کنید.
۹) ترویج وب سایت
هرچند که در برقراری ارتباط بین شرکت و فروشنده ابزارهای تبلیغی گوناگونی وجود دارد و پرداختن به تمامی آنها در جای خود ضروری و حائز اهمیت است، اما تبلیغات اینترنتی و بازاریابی اینترنتی از مهمترین ارکان اصلی بازاریابی مستقیم است، شما با بهره گیری از طریق ارسال خبرنامه های الکترونیکی، معرفی بانک مقالات فارسی، برپایی سیستم خرید آنلاین، تبادل لینک با سایر وب سایت ها، عضوگیری، ارائه سرویس های خاص و مختلف به کاربران و.‎/‎/ سایت خود را به همگان معرفی کنید.
۱۰) تبلیغات
اگر در امر تبلیغات دارای محدودیت مالی هستید، بهتر است در شروع کار تنها به تبلیغات بپردازید و پس از آن به ارتقای محتوا و به کارگیری روش های ارزان وب سایت خود را ترویج کنید.
مشخصات فضای Web
فضای وب به دلیل مجازی بودن خود دارای ویژگی هایی است که منحصر به فرد است و در سایر فضاها وجود ندارد. آشنایی بیشتر با مشخصات این فضا سبب خواهد شد که شما به عنوان یک فروشنده و یا خریدار بتوانید از امکانات آن به درستی استفاده کرده و زودتر به هدف خود برسید، لذا در زیر مهم ترین خصوصیات فضای Web تشریح شده است.
۱) شبکه شبکه ها: فضای Web را می توان شبکه توزیع شده غیر متمرکز رایانه ها دانست که در همه قاره ها و همه کشورها گسترده شده است، گستردگی این شبکه امکان حضور بیشتری را در سایر نقاط جغرافیایی فراهم می کند.
۲) ساختار باز: ساختار باز و غیر انحصاری Web سبب می شود که هر کس از هر جای دنیا به اطلاعات دسترسی داشته و در صورت داشتن مجوزهای لازم آنها را ویرایش کند.
۳) تولید کننده فراوان: فضای Web به تعداد مصرف کنندگانش دارای تولید کننده است، چون هر شخص در عین حال که مصرف کننده یک سری از اطلاعات است، می تواند در جایی دیگر تولید کننده نوعی دیگر از اطلاعات باشد.
۴) عدم محدودیت زمانی و مکانی: فضای Web دارای محدودیت زمانی و مکانی نبوده و همه می توانند در همه نقاط دنیا آن را مورد استفاده قرار دهند.
۵) اطلاعات دیجیتالی: اطلاعات اینترنت بر خلاف شکل سنتی اطلاعات کاملاً دیجیتالی است.
۶) قابلیت ارجاع بالا: در Web می توان به یک مطلب ارجاعات فراوانی داد و محدودیتی در این زمینه ندارد.
۷) امکان ثبت و پیگیری عملکرد: شما در فضای Web هر کلیکی که انجام دهید، در واقع ردپایی از خود به جای گذاشته اید، پس مواظب کلیک های خود باشید. در فضای Web می توان عملکرد افراد را پیگیری و ثبت کرد و در صورت بروز اتفاقی ناخواسته دلایل آن را مورد بررسی و کنکاش قرار داد.
۸) عدم اعمال سلیقه های فردی: با توجه به این که هویت مشتری شما کاملاً مشخص نیست، نمی توانید سلیقه های شخصی و فردی خود را اعمال کنید و تنها به دلیل این که از یک مشتری خشنود و از دیگری ناخشنود هستید، به رفتارهای غیر یکسانی دست بزنید.
۹) دسترسی به همه اطلاعات: شما می توانید همه اطلاعات مورد نیاز کاربران تان را در اختیار آنها بگذارید.
۱۰) دسترسی سریع: دسترسی سریع به اطلاعات مورد درخواست یکی از نکات مهم در ویژگی های فضای Web است، شما در این فضا به مجرد ورود به یک سایت به اطلاعات آن دسترسی پیدا خواهید کرد و این به معنای عدم صرف همزمان برای به دست آوردن اطلاعات است.
۱۱) پایداری ارتباطات: به دلیل نقش کمرنگ عامل انسانی در ارتباط، این ارتباط پایدارتر از حالت فیزیکی و ارتباط انسانی است.
۱۲) سهولت اصلاح: در صورت وجود خطا و یا اشکال در محتویات یک وب سایت شما می توانید از طریق mail و یا comment مورد اشکال را به مسئول وب سایت اطلاع دهید.
۱۳) رفع محدودیت مکانی: محدودیت های مکانی در این نوع رابطه وجود ندارد.
۱۴) مدل ارتباطی چند به چند: در این مدل ارتباطی برخلاف حالت فیزیکی که ارتباط به صورت یک به یک برقرار می شود و در پیشرفته ترین حالت ارتباطی یک به چند برقرار می شود امکان داشتن ارتباطی چند به چند مهیا می باشد.
۱۵) گستردگی بیشتر: فضای وب از نظر گستردگی و مقیاس پذیری بسیار بیشتر از فضای فیزیکی است، در این فضا شما به تمام دنیا دسترسی دارید و همه افراد دنیا مستقل از نژاد، مذهب، کشور، سیاست و.‎/‎/ مشتری شما محسوب خواهند شد.
۱۶) کاهش ارتباط شفاهی: در این ارتباط، ارتبا کلامی نسبت به حالت فیزیکی کمتر شده و اطلاعات صرفاً روی وب سایت شرکت قرار می گیرد تا مشتریان با وارد شدن به آن به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند.
۱۷) تغییر پیوسته: وب فضایی پرتغییر است به گونه ای که در هر هفته نرم افزارها، سخت افزارهای جدید تولید و روانه بازار می شوند، لذا داشتن روحیه تغییرپذیری از ارکان اصلی وب خواهد بود.
۱۸) دسترسی غیر خطی: در مدل فیزیکی دسترسی شما به مشتریان به صورت خطی است یعنی در یک لحظه تنها می توانید با یک مشتری ارتباط داشته باشید، اما در فضای وب این امکان وجود دارد که به صورت همزمان با چندین مشتری در ارتباط باشید.
۱۹) ناشناس بودن منابع اطلاعاتی: در برخی از مواقع منابع اطلاعاتی که اطلاعات را در فضای Web پخش می کند، دارای هویتی نامعلوم هستند و همین امر به وقوع شایعات اینترنتی منجر خواهد شد.
۲۰) واسطه ماشین: واسطه ارتباط خریدار و فروشنده ماشین است که اگر به هر علتی دچار مشکل شود، کانال ارتباطی قطع خواهد شد.
۲۱) فعالیت کاربر: در فضای وب کاربر باید پویا بوده و مدام در حال حرکت باشد و با درخواست اطلاعات بیشتر از شرکت فروشنده آنها را نیز به حرکت درآورد.
۲۲) عدم محدودیت ذخیره سازی اطلاعات: اطلاعات در فضای اینترنت فاقد محدودیت فیزیکی برای ضبط هستند به علاوه این اطلاعات قابلیت انتقال روی دستگاه های مختلف را دارا می باشند.
۲۳) تعامل با کاربر: از مؤلفه های اصلی فضای وب تعامل دوسویه با کاربر است.
۲۴) عدم محدودیت اطلاعات: گستره وب هر آن چیزی است که قابلیت دیجیتالی شدن دارند، مانند صدا، تصویر، متن و.‎/ و لذا در نوع اطلاعات و فرمت قابل پشتیبانی آن از سوی وب هیچ محدودیتی وجود ندارد
حضور در Web برای سازمان ها و شرکت ها دارای مزایایی است که قابل مقایسه با فضای فیزیکی نخواهد بود این ویژگی ها و مزایا منحصر به فرد بوده و قابلیت تکرارپذیری در فضای فیزیکی را نیز ندارند برخی از مهم ترین این دستاوردها به شرح زیر است:
۱)استفاده از مدل های کسب و کار رقابتی وچالش برانگیز در فضای وب.
۲) امکان ارسال حجم بیشتری از اطلاعات و انواع مختلفی از اطلاعات با هزینه های بسیار کمتر برای مشتری.
۳) ایجاد فرم های جدید تجارت و واسطه گری.
۴) استفاده از استراتژیهای جدید بازاریابی و عدم کارآیی استراتژی های سنتی همچون تمرکز،رقابت ، هزینه و ‎/.
۵) امکان دستیابی به اطلاعات بیشتری از مشتریان با استفاده از فرم های اینترنتی
۶) به وجود آمدن بازارهای جدید و امکان دسترسی به آنها.
۷) تولید Brand و نام و نشان تجاری به صورت Online که دارای ارزش بیشتری است.
۸)امکان شخصی سازی ارتباط با هر مشتری براساس نوع سلیقه و رفتار مصرف کننده ‎.
۹) تسریع حضور در بازارهای بین المللی
۱۰) کاهش هزینه های تولید و توزیع کالا در فضای وب ‎
۱۱) امکان تخمین مناسب در پاسخ به تبلیغات اینترنتی.
۱۲) افزایش کانال های توزیع و ارتباط در بازاریابی اینترنتی و بالطبع افزایش بهره وری ‎
۱۳) تهدیدی جدی برای فروشندگانی که به صورت بنگاه و تنها در یک موقعیت جغرافیایی مشغول به فعالیت هستند.
۱۴) امکان داشتن یک ارتباط یک به یک، یک به چند و چند به چند را برای بنگاه فراهم می سازد.
۱۵- انتقال بیشتر معامله به سوی مشتریان و کمتر درگیرشدن فروشنده در عملیات داد و ستد و از امکان استفاده از این زمان در سایر معاملات.
۱۶- امکان توسعه سریع نام و نشان تجاری در فضای وب برخلاف فضای فیزیکی که مستلزم زمان و هزینه فراوان است ‎
۱۷) پیشروان این بازار همواره از سود سرشاری برخوردار خواهند بود.
● دستاوردهای Webبرای مصرف کنندگان نهایی
علاوه بر دستاوردهای فوق الذکر که فناوری اطلاعات نصیب شرکتها و سازمانهای تجاری کرده است، این فناوری نصیبی نیز برای مشتریان و کاربران نهایی داشته است که موجب تسهیل در فرآیند خرید و فروش و انجام تصمیم گیری سریعتر از سوی کاربران شده است. در زیر به مهم ترین این دستاوردها اشاره شده است:
۱) حجم زیاد از اطلاعات: فناوری IT موجب شده است که حجم زیادی از اطلاعات انباشته شده و مشتری دیگر از کمی اطلاعات رنج نبرد بلکه از فراوانی آن و حجم زیاد اطلاعات دچار سردرگمی شود.
۲) تازگی و جذابیت: فضای وب دارای تازگی و جذابیتی خاص برای مشتریان است که آن را قبلاً تجربه نکرده اند.
۳) ماهیت سرگرم کننده: وجود وب سایت های فراوان درخصوص یک کالای خاص سبب می شود که مشتری سرگرم شده و در برخی موارد شروع به پرسه زدن در Web نماید که آن را اصطلاحاً وب گردی می نامند.
۴) قدرت بیشتر مشتری: مشتری قدرت انتخاب بیشتری خواهد داشت و پس از جمع بندی در مورد یک محصول به راحتی می تواند تصمیم خرید خود را عملیاتی سازد.
۵) قیمت های کمتر: قیمت های ارائه شده بر روی فضای وب به دلیل حذف واسطه ها و برخی از عوامل تولید مانند هزینه های مکان، پرسنل، بازاریابی و فروش.‎ کاهش یافته است و لذا محصول با قیمت پائین تری به دست مشتری خواهد رسید و این به معنای سود بیشتر مشتری از این نوع خرید است.
۶)اطلاعات با ارزش مشتری: بیشتر اطلاعاتی که از سوی سازمانها و شرکتها در مورد مشتریان جمع آوری می شود دارای ارزش است زیرا در فروش های بعدی کاربرد دارد، این اطلاعات شامل علائق و سلیقه های مشتری و نیز امکان خرید مجدد کالا از سوی مشتری است.
۷) کنترل بیشتر مشتری: در فضای مجازی مشتری کنترل بیشتری بر روی خرید داشته و می تواند آن را براساس نظر و سلیقه خود سفارشی سازی کند مانند این که پول کالا را در چه تاریخی پرداخت کند، کالای خریداری شده را در چه مکانی تحویل بگیرد.‎
۸) امکان دسترسی به محصولات نایاب: با توجه به این که فضای واقعی در برخی از کالاها دارای بازار انحصار کامل است بنا بر میل و سلیقه فروشنده ممکن است که یک کالا در زمان خاصی نایاب شود و این تنها به دلیل انحصار فروش کالا توسط فروشنده انجام می شود اما در بازاری که دارای رقابت کامل است دیگر چنین انحصاراتی وجود نداشته و همه مشتریان به انواع کالاهای موجود در بازار اینترنتی دسترسی خواهند داشت.
۹) دریافت خدمات آزمایشی و رایگان: در فضای وب کاربر می تواند به دلخواه خود یک کالا و یا خدمت را برای مدتی محدود و معین و صرفاً به قصد آزمایش در اختیار داشته باشد و در صورتی که از آن راضی بود آن را خریداری کند به این نسخه ها از خدمات اصطلاحاً نسخه trial گفته می شود.
۱۰)حجم زیاد اطلاعات: به دلیل حجم بسیار بالای اطلاعات در web در برخی از مواقع مشتریان برای یافتن اطلاعات موردنظرشان به مشکل برخورد کرده و به دلیل غرق شدن در حجم بالایی از اطلاعات توانایی شناسایی درست آنها را نخواهند داشت که این خود یکی از معضلات فضای وب و داد و ستد در فضای اینترنتی است.
۱۱) راحتی بیشتر: در داد و ستد معمولی مشتری باید مسافتی را طی کند تا بتواند به محل فروشنده برسد و به علاوه در صورتی که با فروشنده به توافق نرسد باید هزینه هایی نظیر هزینه فرصت و زمان را بپردازد اما در داد و ستد اینترنتی کاربر در حالی که در محل کار خود و یا منزل خود نشسته است عملیات مبادله داد و ستد را انجام می دهد.
● مزایای بازاریابی اینترنتی
براساس طبقه بندی که از سوی کیانگ وچی بیان شده است، بازاریابی اینترنتی در سه بعد دارای مزیت است.
۱) بعد ارتباطی: اینترنت وسیله ای بسیار مؤثر برای سازماندهی و تبادل اطلاعات است که توانایی نگهداری حجم وسیعی از اطلاعات را با هزینه پائین در هر کجای دنیا دارد. به علاوه توانایی تعامل پذیری و توانایی در ارائه اطلاعات را به صورت همزمان دارا می باشد.
فضای وب این توانایی را دارد که به صورت شبانه روزی اطلاعات مورد درخواست مشتری را به صورت سریع و بی درنگ online در دسترس او قرار دهد و به علاوه به روش های مختلفی مانند پست الکترونیکی، گروه های خبری، تالارهای گفت وگو، اطلاع رسانی از طریق وب سایت و ‎/‎/‎/ با مشتری در ارتباط باشد. این روش ها به بازاریابان این امکان را می دهد تا از نیازهای در حال تغییر مشتریان باخبر شده و استراتژی های بازاریابی خود را براساس این تغییرات تطبیق دهند، به علاوه صرفه جویی های ناشی از استفاده از اینترنت را به جای تلفن و فاکس می توان شاهد بود.
علاوه بر مورد فوق از طریق تماس یک به یک با مشتریان می توان اطلاعات آنها را جمع آوری کرده و با استفاده از این اطلاعات در تبلیغ کالاهای جدید به سراغ گروه های هدف رفت و وقت و هزینه را بیهوده تلف نکرد.
۲) بعد مبادلاتی: اینترنت دسترسی تجارت ها به دامنه وسیع تری از مشتریان بالقوه را در سراسر جهان فراهم می کند که این امر سبب ایجاد یک مزیت رقابتی برای کسب و کارهای کوچک خواهد شد که توانایی رقابت با سازمان ها و شرکت های بزرگ را در حالت عادی ندارند اما با بهره گیری از بعد مبادلاتی اینترنت قدرت بیشتری یافته و امکان رقابت برای آنها فراهم می شود و به علاوه اداره عملیات داد و ستد از طریق اینترنت راحت تر شده است و موجب کاهش امور دفتری، افزایش کارایی و کاهش هزینه مبادلات می شود به علاوه با بهره گیری از سیستم های پرداخت online هزینه پرداخت ها کمتر شده و صرفه جویی به عمل خواهد آمد.
هزینه های پائین برای ورود و شروع بازاریابی اینترنتی از دیگر مزیت های فضای مجازی است به این معنا که شرکت های کوچک تنها با راه اندازی یک وب سایت این امکان را خواهند داشت که به معرفی خود و محصولات خود پرداخته و سعی در جلب مشتری داشته باشند.
۳) بعد توزیع: اینترنت موجب می شود که حتی انتخاب های بیشتری با انعطاف پذیری بالاتری برای مشتریان و شرکت ها فراهم شود و هزینه های توزیع مانند هزینه های انبارداری، هزینه اجاره فضا و از بین برود به علاوه داد و ستد اینترنتی موجب خواهد شد که زنجیره عرضه کوتاه تر شده و واسطه ها حذف شوند و لذا هزینه های ثابت توزیع کاهش یافته و توزیع سریع و همزمان کالاها و خدمات خریداری شده تضمین شود.
علاوه بر سه بعد فوق می توان موارد زیر را نیز از مزایای بازاریابی اینترنتی به حساب آورد:
سهولت ارزیابی تبلیغات مختلف بازرگانی با یکدیگر، به روز بودن آگهی های اینترنتی، گستردگی شبکه ارتباطات در اینترنت، انبوه تبلیغات بازرگانی و خارج شدن از حالت انحصاری، گرایش به تبلیغ کالاها با قیمت بالاتر در مقایسه با کالاهای ارزان قیمت تر، خودکار شدن فرایند تبلیغ، ایجاد شرایط برابر برای رقبای تجاری، ایجاد علاقه در افراد به استفاده از تبلیغ بازرگانی به سبب جاذبه های طراحی پیام، خرید کالا یا خدمت در شرایط رقابتی که به نفع خریدار خواهد بود، امکان فروش و عرضه محصول در بازارهای بیشتر و متنوع تر، تغییر در ارتباط بین خریدار و فروشنده.
‌● موانع بازاریابی اینترنتی
۱) مشتریان ترجیح می دهند که کالایی را که قصد خرید آن را دارند از نزدیک مورد بررسی قرار دهند لذا برخی از کالاها مانند کفش، پوشاک، خوراکی و ‎محدودیت عرضه از طریق اینترنت را خواهند داشت.
۲) به دلیل عدم اطمینان مشتری به فروشنده خرید از طریق کارت های اعتباری مشکلاتی را برای خریدار دربردارد و به دلیل عدم اطمینان مشتری در ارائه اطلاعات بانکی خود بسیاری از خرید های اینترنتی ناقص مانده و عملاً هیچ داد و ستدی انجام نمی شود.
۳) به دلیل نامشخص و نامعلوم بودن فروشنده در خریدهایی که از مدل C۲C و B۲C پیروی می کنند خریدار نمی داند که آیا با فروشنده ای سر و کار دارد که دارای اعتبار و سابقه است و یا با فردی روبه رو می شود که هیچ اعتبار اقتصادی نداشته و سعی در کلاهبرداری دارد.
با توجه به تمام معایبی که بازاریابی و تبلیغات اینترنتی به همراه خود دارد به دلیل مشغله های فراوان افراد و جلوگیری از ترافیک و رفت وآمدهای غیر ضروری و کاهش هزینه های تبلیغات استفاده از تبلیغات و بازاریابی اینترنتی را می توان به عنوان یک اصل در نظر گرفت و شرکت هایی را پیش رو به حساب آورد که از هم اکنون به فکر این نوع از بازاریابی باشند و با ایجاد زیرساخت های لازم اول بودن را در رشته تجاری خود همواره مدنظر داشته باشند.

منبع : روزنامه ايران

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد