توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مطالب جامع از مرمت آثار تاریخی
یاسین123
21st October 2010, 03:09 AM
آلودگی قارچی در مخازن کتابخانه (http://www.maremat.blogfa.com/post-147.aspx)
مطالعه ميزان آلودگي قارچي هواي مخازن نگهداري كتاب،
بعد ازعمليات ضد عفوني در كتابخانه و موزه ملي ملك
دکتر محمد قهری۱-نوالدین حسین سنابادی عزیز۲-دکتر رحیم سروری۱
۱- دانشگاه امام حسین - دانشکده علوم پایه- گروه زیست شناسی
۲- کتابخانه مرکزی و مرکز آستان قدس رضوی- مشهد
منبع
مجموعه مقالات چهارمين همايش حفاظت و مرمت آثار تاريخي - فرهنگي وتزئينات وابسته به معماري
(۱۰-۷ اسفند ۱۳۷۸)
چكيده
هدف از اين مطالعه ارزيابي آزمايشگاهي نتايج حاصل از عمليات ضدعفوني مخازن كتاب (كتب خطي و چاپي) از نظر ميزان آلودگي به قارچ است. براي اين منظور ابتدا از محلول تيمول 20% در اتانول 96 درجه بصورت اسپري و نيز محلول فرمالدئيد 40% به شكل اسپري استفاده شده است. همچنين از محلول 1% cypermetrin در آب برای مقابله با حشرات موذي، به صورت اسپري استفاده شد. بعد از ضدعفوني، درهاي مخازن تا 3 روز كاملاً بسته و بدون تهويه باقي ماندند. يك هفته پس از ضدعفوني، از هواي مخازن براي جستجوي عوامل بيولوژيك زنده (قارچ ها و باكتريها) نمونهبرداري و كشت انجام شد.
به منظور مقايسه ميزان آلودگي در مخازن ضدعفوني شده با ساير بخشها و قسمتهايي كه ضدعفوني نشدند، از بخشهاي ديگر موزه از قبيل سالن تابلوها، سالن تمبر، مخزن و … نيز نمونهبرداري و كشت انجام شد. نتايج در مورد مخازن بسيار خوب و رضايتبخش بود و حداقل ميزان آلودگي ممكن نشان داده شد در حالي كه در ساير قسمتها، حد متوسطي از آلودگي عوامل ميكروبيولوژيك مشاهده شد. وضعيت آلودگي هواي خارج از ساختمان موزه ملک نيز بررسي شد و ميزان بالايي از آلودگي با عوامل قارچ و باكتريائي مشـاهده شد.
شايعترين قارچهاي جدا شده از بخشهاي مختلف داخل موزه (به غير از مخازن كتاب) آسپرجيلوس، كلادوسپوريوم، پنيسيليوم و آلترناريا هستند. همچنين شايعترين عوامل جدا شده از هواي محوطه خارج از ساختمان موزه كلادوسپوريوم، پنيسيليوم، آسپرجيلوس، باكتريها و باسيلوسها هستند.
نانو در مرمت (http://www.maremat.blogfa.com/post-146.aspx)
حفظ و مرمت شاهكارهاي هنري به كمك فناورينانو
منبع: http://www.nano.ir/newstext (http://www.nano.ir/newstext)
اخيراً فناورينانو در نگهداري و مرمت ميراث فرهنگي جهان کاربردهاي عملي پيدا کرده است. نانوذرات هيدروکسيد و کربنات کلسيم و منيزيم براي مرمت و نگهداري نقاشيهاي ديواري از قبيل نقاشيهاي Maya در مکزيک يا شاهکارهاي هنري قرن 15 ميلادي در ايتاليا مورد استفاده قرار گرفتهاند. نانوذرات همچنين جهت ترميم اسناد کاغذي قديمي که اسيد موجود در جوهر سبب از بين رفتن الياف سلولزي آنها شده است، بهکار برده شدهاند.
شهر فلورانس كه غني از منابع فرهنگي بسيار با ارزش است، يکي از مناسبترين مکانهاي براي مطالعات حفظ و مرمت اين آثار به حساب ميآيد. پس از وقوع طوفان فلورانس در سال 1966 مرکز تحقيقات علوم سطح و کلوئيد (CSGI) توسط پروفسور Enzo Ferroni در دانشگاه فلورانس تأسيس شد. اين مرکز نخستين مؤسسه دانشگاهي است که با يک رويکرد علمي به بررسي تخريب ميراث فرهنگي پرداخته است.
تفاوت قبل و بعد از عمليات مرمت با استفاده از روشهاي مبتني بر نانوذرات روي سه نقاشي ديواري ايتاليايي
اكنون CSGI پيشرفتهترين روشهاي مبتني بر فناورينانو را براي ترميم نقاشيهاي ديواري توسعه داده است. اين روشها شامل روشهايي براي تميز کردن و حذف صمغها از نقاشيهاي ديواري و روغني، تقويت و تثبيت نقاشيهاي آبرنگي، و براي حذف اسيد از کاغذ ميباشند که هم اکنون در نقاط مختلف جهان از آنها استفاده ميشود.
کاربرد فرآيندهاي مبتني بر فناورينانو جهت تقويت و تثبيت نقاشيهاي ديواري و اسيدزدايي کاغذها گواه روشني بر پتانسيل فراوان فناورينانو در حراست از ميراث فرهنگي است. پراكندگي نانومقياس مواد، محلولهاي مايسل، ژلها و ميکروامولسيونها راههاي جديدي براي حفظ و مرمت آثار هنري از طريق ترکيب ويژگيهاي و خواص اصلي مواد نرم و سخت ارائه ميدهند که امکان ساخت سيستمها و ترکيباتي براي مقابله با فرآيندهاي مخرب که بسياري از شاهکارهاي هنري را تهديد ميکنند، را فراهم ميسازند.
نقاشيهاي Maya در Calakmul: با استفاده از نانوذرات Ca(OH)2 استحکام لايه رنگي بيشتر شده و در برابر پديدههاي جداشدگي و پودر شدن مقاومتر شدهاند. پس از عمل مرمت، نقاشي جلا و رنگبندي خود را دوباره به دست ميآورد. زيرا پيوستگي مجدد رنگدانهها به لايه سطحي باعث به حداقل رساندن پخش نور که عامل کدر شدن نقاشي است، ميشود.
ترکيباتي براي مقابله با فرآيندهاي مخرب که بسياري از شاهکارهاي هنري را تهديد ميکنند، را فراهم ميسازند.
مطالعات اخير Piero Baglioni و Rodorico Giorgi نشان داد که استفاده از نانوذرات، روش ساده و موفقي براي مرمت آثار هنري است. مطابق نتايج مطالعات اين افراد تا چندي پيش در بيشتر روشهاي مرمت يا حفاظت آثار هنري و مصنوعي از محصولات تجاري استفاده ميشد که عموماً پليمرهاي سنتزي بودند و براي کاربردهاي خاص و ويژه طراحي نشده بودند. استفاده از اين پليمرها در يک محيط کنترل شده براي ترميم رنگهاي پوسته پوسته و پودري شده يا چسباندن تکههاي گچکاري رنگي جدا شده، نتايج رضايت بخشي داده است. ولي در بيشتر اين حالات، استفاده از اين پليمرهاي سنتزي پس از چند سال اثرات چشمگيري بر روي اين آثار به صورت پوسته پوسته و جدا شدن سطوح و تسريع واکنشهاي شيميايي تخريب كننده آنها، دارد.
Baglioni عوامل مهم در مرمت موفقيتآميز اين آثار را اينچنين شرح ميدهد كه فرآيند مرمت و بازسازي بايد سبب تقويت ساختار متخلخل و استحکام لايههاي سطحي اثر هنري شود. چند قاعده ساده بايد براي تعيين يک روش مناسب مورد توجه قرار گيرد:
1- عمليات بازسازي بايد برگشتپذير باشد به گونهاي که هر وقت که بخواهيم بتوانيم به حالت اوليه برگرديم.
2- بايد اطمينان حاصل کرد که مواد شيميايي بهکار رفته بيشترين دوام و بياثري شيميايي را دارند.
3- مواد شيميايي بهکار رفته بايد بدون تغيير ترکيب شيميايي اثر مورد عمل و خواص شيميايي فيزيکي و مکانيکي آن، فرآيند تخريب را معكوس كنند. يعني مواد اوليه بايد تا حد ممکن با جنس و ماده اثر هنري سازگاري داشته باشند.
نقاشيهاي ديواري مخصوصاً در اروپا اغلب با آهک آبدار و به شيوه آبرنگي درست شدهاند. تخريب شيميايي و فيزيکي به وسيله باران، باد، گرد و غبار، مواد آلاينده و عوامل محيطي ديگر باعث ضعيف شدن ساختار متخلخل و لايههاي سطحي سنگها يا نقاشيهاي ديواري ميشود. اين امر به واسطه خوردگي شيميايي پيونددهنده (binder) که معمولاً کربنات کلسيم است و از بين رفتن چسبندگي بين رنگدانهها و بستر نقاشي، ايجاد ميشود.
روش Ferroni-Dini (شامل دو مرحله: استفاده از محلول اشباع کربنات کلسيم (NH4)2CO3 و سپس عمليات با محلول هيدروکسيد باريم Ba(OH)2 ) که به روش باريم نيز معروف است، روشي براي حذف نمکهاي تهديدکننده نقاشيها و هم زمان تقويت ساختار متخلخل به حساب ميآيد. ولي پودرهاي کربنات و هيدروکسيد تجاري موجود داراي ابعاد ميکروني بوده و خيلي بزرگتر از حفرههاي موجود در سطح رنگ نقاشي هستند. در نتيجه نميتوانند در بستر نقاشي نفوذ کرده و همچنين ممکن است با تشکيل لعاب سفيد بر روي سطح، سبب تخريب آثار هنري شوند.
انجام فرآيند فوق با نانوذرات در واقع توسعه روش Ferroni-Dini است. پراكندگي نانوذرات پايدار Ca(OH)2 در حلالهاي غيرآبي بسياري از عيبهاي پودرهاي ميکروني را رفع ميکند. پراكندگي پايدار هيدروکسيد کلسيم در بسياري از کارگاههاي مرمت آثار هنري در ايتاليا و اروپا به عنوان مواد ثابتکننده براي چسباندن دوباره لايههاي رنگي جدا شده از سطح، همچنين به عنوان عامل تقويت و استحکام آنها، (به جاي پليمرها) با موفقيتآميز بهکار رفته است.
عمليات نگهداري مبتني بر نانوذرات براي حفظ و مرمت درجا ي نقاشيهاي رنگي و آبرنگي در محلهاي باستاني شهر باستاني Maya مورد استفاده قرار گرفته و نتايج بسيار خوبي به همراه داشته است.
هيدروکسيدها و کربناتها جهت نگهداري و بقاي کاغذ و چوب نيز بهکار ميروند. نانوذرات قليايي (پراكنده در محلولهاي غير آبي) تأثير خوبي در حفظ مواد مبتني بر سلولز دارند. کاربرد جالب ديگر نانوذرات هيدروكسيدي نقش اسيدزدايي چوبهاي اسيدي کشتي غرق شده معروف Vasa است که حدود 44 سال پيش، پس از 333 سال از اعماق دريا بيرون کشيده شد. چوبهاي اين کشتي به واسطه توليد بسيار اسيد سولفوريک شديداً اسيدي شده بودند و pH آنها پايين آمده بود. استفاده از نانوذرات هيدروکسيد کلسيم و منيزيم در اين مورد باعث خنثي شدن اثر اسيدي و در نتيجه محافظت چوب شد.
http://www.nano.ir/newstext.php?Code=2737 (http://www.nano.ir/newstext.php?Code=2737)
نکته: یکی از سوالات دکتری مرمت اشیاء که در ۲۹ آذرماه در اصفهان برگزار شد از مقاله فوق طرح شده بود.
حفاظت و نگهداري مواد كتابخانه
جان پي بيكر[39](WELIS)
ترجمه: مهرداد نيكنام
واژههاي حفاظت[1] و نگهداري[2] اغلب بهجاي يكديگر بهكار ميروند، و بهنظر ميرسد وجه تمايز روشني ميان اين دو واژه وجود ندارد. واژه نگهداري، واژهاي اخص و عينيتمدار است، و حال آنكه واژه حفاظت، مفهوم وسيعتري دارد كه واژههاي محافظت[3]، نگهداري[4] ، و مرمت[5] را نيز دربر ميگيرد. حفاظت از مواد كتابخانه بخشي از مسئله گستردهتري است كه گاه با عنوان حفاظت از اموال فرهنگي يا حفاظت از ميراث فرهنگي به آن اشاره ميشود. برخي صاحبنظران گذشته حفاظت را در عصر رنسانس و كشف ويرانههاي پمپئي و هركولانوم جستوجو ميكنند. برخي ديگر مدعي هستند كه پيشينه حفاظت و نگهداري بهقدمت تمدن بشري است، و ريشه در تفكري دارد كه انسان از گذشته ميآموزد، و اينكه آثار پيشينيان داراي اهميت و ارزش حفاظت و نگهداري هستند. كتابخانهها و ديگر سازمانهايي كه مجموعه آنها خدمات آرشيوي ارائه ميكنند، نقش اصلي را در گردآوري و حفظ اسناد بشري برعهده دارند. البته، اين بدان معنا نيست كه هر آنچه ارزش حفظ و نگهداري دارد توسط كتابخانهها گرد ميآيد، يا هر آنچه كتابخانهها گردآوري ميكنند لزوماً ارزش حفظ و نگهداري دارد.
تاريخچه:
در دهه 1980 با حمايت چند سازمان حرفهاي، موسسه دولتي، و بنياد خصوصي، برنامههاي حفاظت و نگهداري در ايالات متحده و ديگر كشورها گسترش يافت. نقش اصلي را، در اين كار، جامعه آرشيويستهاي امريكا[6]، انجمن كتابداران امريكا، انجمن كتابخانههاي تحقيقاتي[7]، شوراي منابع كتابخانه[8]، و دفتر برنامه ملي حفاظت و نگهداري كتابخانه كنگره برعهده داشتند. انگيزه و حركت بعدي بر اثر اعطاي كمكهاي مستقيم به كتابخانههاي خاص، براي حمايت از طرحهاي ويژه، توسط مؤسساتي چون موقوفات ملي براي علوم انساني، كميسيون ملي انتشارات و اسناد تاريخي[9]، و وزارت آموزش و پرورش (تحت عنوان فصل دوم از قانون آموزش عالي)، پديد آمد. بنياد اندرو ملون[10] با دستودلبازي در زمينههايي چون برگزاري دورههايي براي متخصصان برنامههاي حفاظت و نگهداري و مجريان يا مديران اين برنامهها، ايجاد تجهيزات مرمت، و كمك به برنامههاي تعاوني ذخيره اطلاعات به روش ريزنگار فعاليت داشت.
در 1984، فقط تعدادي از كتابخانههاي بزرگ و كنسرسيومهاي كتابخانهاي پستهاي اداري براي هدايت برنامههاي سازماني ايجاد كردند كه از جمله ميتوان به دانشگاه نورث وسترن، دانشگاه شيكاگو، دانشگاه كورنل، دانشگاه ايالتي اُهايو، دانشگاه ايالتي نيويورك[11] ، و شبكه كتابخانههاي جنوب شرق[12] اشاره كرد. در 1983 كتابخانه بريتانيا فعاليتهاي خود را در زمينه حفاظت و نگهداري تحت نظر مسئولي اداري قرارداد و در سال 1984 دفتر ملي حفاظت و نگهداري را براي كمك به حفظ و نگهداريِ بهتر مجموعههاي كتابخانه در سراسر بريتانيا تأسيس كرد. در 1984، در ايالت نيويورك طبق قانوني كه نقطه عطفي بهحساب ميآمد، كمكهاي بلاعوض سالانهاي به ميزان 90000 دلار براي پنج سال متوالي به يازده كتابخانه تحقيقاتي جامع در آن ايالت اختصاص يافت.
تا دهه 1960، حفاظت و نگهداري مواد كتابخانهاي و آرشيوي، به نظر اغلب كتابخانههاي تحقيقاتي ضرورتي عمده محسوب نميشد. بزرگترين تأثير بر گسترش آتي اين حوزه در ايالات متحده، ناشي از اظهارات هشداردهنده ويليام جي. بارو[13] بر اساس تحقيقاتش در اين زمينه بود كه تحت عنوان >نابودي مخازن كتاب: علل و راههاي درمان: دو مطالعه درباره دوام كاغذ كتاب<[14] در 1959 انتشار يافت. وي اظهار داشت كه اغلب كتابهايي كه در نيمه اول قرن بيستم چاپ شده در قرن آينده بلااستفاده خواهند ماند. انگيزه عمده، بهدنبال بروز دو سانحه در 1966، بهوجود آمد. نخستين حادثه، آتشسوزي در حوزه علميه يهود در شهر نيويورك بود كه بهسبب آن 70000 جلد كتاب سوخت و نابود شد و به 150000 جلد ديگر خسارت آمد آورد؛ و ديگري سيل ناشي از طغيان رودخانه آرنو در فلورانس ايتاليا بود كه 1000000جلد كتاب را، كه در زيرزمين و طبقه همكف كتابخانه ملي مركزي فلورانس ذخيره شده بود، زير آب برد. كتابهاي صدمهديده شامل 150000 جلد از مجموعه ماگليابكيانا[15] بوده كه طي قرن 17 توسط انسانمداران فلورانسي براي تأسيس نخستين كتابخانه عمومي ايتاليا گردآوري شده بود. اين وقايع يادآور آسيبپذيري كتابها، بهويژه آنهايي است كه اموال فرهنگي نيز محسوب ميشوند. اين حوادث در پيدايش شيوههاي نجات اضطراري براي مواد صدمهديده از آب مؤثر بود و باعث تكاپوي كتابخانه براي انجام فعاليتهايي در اين زمينهها نظير برنامهريزي براي آمادگي در برابر سوانح، و به نظم درآوردن دستورالعملهاي بازيافت مواد صدمهديده بر اثر رطوبت شد.
مشخصههاي اين حوزه:
حفاظت و نگهداري كتابخانه را ميتوان چنين تبيين كرد: 1) حفاظت و نگهداري مسئلهاي كاملاً فني است و با موضوعهاي پيچيدهاي چون شيمي مواد، هدايت نظامهاي كنترل محيط، و طراحي ساختارهاي كتاب پيوند دارد؛ 2) چارچوب اخلاقي و فلسفي كه تصميمهاي مربوط به حفاظت و نگهداري بر اساس آن بايد اتخاذ شود، بهخوبي گسترش نيافته است؛ 3) مسائل حفاظت و نگهداري كتابخانه بسيار متنوع است كه از گستردگي قالبهاي فيزيكي در مجموعه كتابخانهها و مشكل تفكيك مواد موزهاي، از موادي كه فقط بهسبب محتواي انديشمندانه ارزشمندند، ناشي ميشود؛ 4) نياز به حفاظت و نگهداري مواد كتابخانه، حياتي و فوري است؛ 5) حفاظت و نگهداري با توجه به كمّيت موادي كه در حال نابودي است بسيار گران بوده و تهيه ميكروفيلم؛ مرمت؛ و نيز ظهور، آزمايش، و بهكارگيري فنآوريهاي جايگزين، نظير اسيدزدايي در سطح انبوه، و ذخيره بر روي صفحههاي نوري بسيار هزينهبر است؛ 6) حفاظت مواد كتابخانهاي موضوعي در حال گسترش است و در حال حاضر تعداد معدودي دوره آموزشي جامع در اين زمينه وجود دارد؛ آثار مكتوب در اين حوزه بهسرعت در حال رشد است كه بعضي از آنها بيثمرند يا از كيفيتهاي متفاوتي برخوردارند؛ استانداردهاي معدودي براي اين كار وجود دارد؛ و پرسشهاي فني بسياري باقي است كه هنوز هم نيازمند راهحل است؛ و 7) حفاظت و نگهداري فعاليتي ميانرشتهاي است و نيازمند همكاري نزديك حرفه كتابداري، حرفه حفاظت و نگهداري، فراهمآورندگان مواد و خدمات، و جامعه علمي شامل متخصصان شيمي و رايانه است.
طبيعت و گستره فرسودگي:
مجموعههاي امروزي عمدتاً شامل كتابهاي چاپي است كه بر روي كاغذهاي بيدوام چاپ شده است و كتابخانهها به فراهم آوردن آثار چاپي مهم بر روي اينگونه كاغذها ادامه ميدهند.
دانشمندان پوسيدگي را فرايند انتقال از سطحي بالاتر به سطحي پايينتر از انرژي تعريف كردهاند. سلولز، عنصر اصلي تشكيلدهنده اغلب مواد كتابخانهاي، در شكل خالص خود به نحو بارزي پايدار است، ولي در شرايط خاصي تمايل به شكستن و تبديل شدن به ملكولهاي سادهتر دارد، كه بر اثر آن در نهايت به دياكسيد كربن بدل ميگردد. اكسيداسيون طبيعي بر اثر دو واكنش شيميايي تسريع ميشود: حمله تجزيهاي آب به الياف سلولزي اسيد موجود در خود كاغذ و تجزيه فتوشيميايي ناشي از تابش نور و ديگر انواع انرژي تابشي. عوامل زيستمحيطي (نظير هواي آلوده موجود در اغلب مراكز شهري، بيثباتي گسترده سطوح دما، و رطوبت نسبي) و عوامل زيستشناختي (مانند كپك، حشرات، و حتي نوع بشر) نيز در فرايند پوسيدگي و فساد شركت دارند.
براي كمّي كردن وسعت پوسيدگي در مجموعه، بهبود منابع، و طرح راهبردهايي براي اين مسئله چند كتابخانه تحقيقاتي در ايالات متحده، در اوايل دهه 1980 بررسيهايي را به انجام رساندهاند كه از آن جمله ميتوان به كتابخانههاي دانشگاه ييل[16] ، كتابخانه كنگره، و كتابخانه عمومي نيويورك[17] اشاره كرد. نتايج اين بررسيها مؤيد پيشبينيهاي بارو بود. بهطور مثال، دانشگاه ييل اعلام كرد كه 3/44 درصد از كتابهاي انتخابشده بهعنوان نمونه، كاغذي شكننده دارند كه پس از سه چهار بار تاشدن ميشكنند، و 7/82 درصد از نمونهها، كاغذي با اسيديته بالا دارند كه در نهايت، نيازمند نوعي مرمت خواهند بود. بررسيهاي كتابخانه كنگره و كتابخانه عمومي نيويورك نيز يافتههاي مشابهي داشتند.
پيشگيري:
حفاظت و نگهداري پيشگيرانه عبارت است از اقداماتي كه پيش از بروز خسارت انجام ميگيرد و پوسيدگي بيشتر را به تعويق مياندازد. اين اصطلاح يكي از مفاهيم پايه در اين رشته محسوب ميشود. يكي از مؤثرترين گامهاي كتابخانهها براي كند كردن فرايند پوسيدن كاغذ، كاهش دماي هوا در مخازن كتاب است. هرچه درجه حرارت بالاتر باشد، سرعت واكنشهاي شيميايي، افزايش بيشتري مييابد و برعكس. متخصصان كاغذ عموماً معتقدند هر ده درجه سانتيگراد كاهش دما عمر كاغذ را تقريباً دو برابر ميكند.
كتابخانهها ميتوانند برخي گامهاي فوري براي افزايش عمر مفيد مجموعه خود بردارند. كتابخانههاي كوچكتر، با بودجه محدود و كاركنان اندك، ميتوانند كتابهايي را كه كاغذشان شكننده شده و در چنان شرايط بدي هستند كه تجديد صحافي آنها مقدور نيست شناسايي كنند و، تا زمان مرمت يا جايگزيني، در پوششي از كاغذ بدون اسيد بپيچند. مواد كاغذي صاف مثل نسخههاي خطي و نقاشيها را ميتوان با قراردادن صفحات نازك كاغذ قليايي بين اوراق مورد نظر، در پوشهها يا جعبههاي داراي ويژگيهاي آرشيوي، نگهداري كرد. مواد كاغذي فوقالعاده شكننده را كه بهصورت اوراق مجزا هستند، ميتوان در پاكتهايي از ورقه نازك پلياستر، كه با نامهاي مايلار[18] ، اسكاچپَر[19] ، و ملينكس[20] در دسترس است، قرار داد.
بحث و گفتوگوي آغازشده در اواسط دهه 1970 ميان كتابداران مسئول حفاظت و نگهداري، نمايندگان كارگاههاي صحافي كتابخانهاي، و اعضاي مؤسسه صحافي كتابخانهاي[21] موجب گرديد كه شمار روزافزوني از كارگاههاي صحافي انواع گستردهاي از شيوههاي صحافي و ديگر امكانات حفاظتي را ارائه كنند. بهطور مثال، در حال حاضر برخي كارگاهها جلدهاي سفارشي آماده درست ميكنند كه ميتواند جانشيني براي تجديد صحافي مجلدات شكننده باشد.
در كتابخانههاي بزرگي كه با مشكلات پوسيدگي در حجم انبوه مواجه هستند، برنامهاي ويژه حفاظت و نگهداري، با رهيافتي مرحلهبنديشده ميتواند طراحي شود؛ به اين شكل كه ابتدا كارهاي سادهتر و كمهزينهتر را انجام دهند و كارهاي پرهزينهتر و پيچيدهتر را به بعد موكول كنند. عنصر كليدي در اينجا اقدام به برنامهريزي اجرايي است. نخستين گامها بايد مشتمل بر موارد زير باشد: بازرسي تسهيلات فيزيكي ذخيره، بررسي مجموعه براي تعيين گستردگي پوسيدگي بين مواد موجود در مجموعه (در قالبهاي مختلف)، ترسيم چارچوب برنامهاي واقعبينانه از اقداماتي كه با بودجه و واقعيتهاي مربوط به كاركنان كتابخانهاي خاص تناسب داشته باشد، طراحي برنامه آمادگي در برابر سوانح، و بازيافت مواد.
در اوايل سال 1980، انجمن كتابخانههاي تحقيقاتي انجام طرح بلندپروازانهاي در زمينه حفاظت و نگهداري را در برنامه كار خود قرار داد كه براي ترغيب يكايك كتابخانهها جهت گسترش و بهبود تلاشها در زمينه حفاظت و نگهداري طراحي شده بود. شماري ابزار برنامهريزي و راهنماي كاربردي توليد گرديد و نظامنامهاي نيز براي برنامهريزي فراهم آمد كه رهيافتي نظاممند جهت تصميمات متعدد اداري و سازماني بود كه بايد هماهنگ و متناسب با اهداف خدماتي كتابخانهها و منابع موجود و بالقوه آنها اتخاذ شود.
آموزش:
در زمينه حفاظت و نگهداري كتابخانه، ايجاد و گسترش برنامههاي آموزشي براي چهار گروه ضرورت دارد: كتابداران و آرشيويستها و مرمتكاران تازهكار و تجربي، متخصصان حفاظت، مجريان برنامههاي حفاظت و نگهداري، و تكنسينهاي حفاظت و نگهداري كه زير نظر متخصص مرمت كار ميكنند.
تعداد روزافزوني از مدارس كتابداري در امريكاي شمالي و اروپا دروسي را در زمينه حفاظت و نگهداري مواد كتابخانه ارائه ميكنند. در امريكاي شمالي >راهنماي آموزش حفاظت و نگهداري<[22] كه توسط انجمن كتابداران امريكا منتشر شده است، منبع اطلاعاتي مهمي بهشمار ميرود. تا 1981 هيچ دوره كارشناسي ارشدي براي آموزش مرمتكاران كتاب و مسئولان حفاظت و نگهداري وجود نداشت. در آن سال، مدرسه خدمات كتابداري دانشگاه كلمبيا[23] هر دو برنامه را آغاز كرد كه به مدرك كارشناسي ارشد و تحصيلات تكميلي تخصصي منتهي ميشد. تا 1992 كه اين مدرسه تعطيل شد، قريب يكصد فارغالتحصيل، اين برنامهها را گذرانده بودند و فعالانه در اين زمينه كار ميكردند. پل ان. بنكز مؤسس و مدير اين برنامهها در كتاب >تاريخچه و سمتوسوي آينده آموزش حفاظت و نگهداري در امريكاي شمالي<[24] (1984) مفصلاً در اين باره مطالبي نوشته است. اين دورهها در سال 1992 به دانشگاه تگزاس در آوستين منتقل شد. ثمره برنامههاي دانشگاه كلمبيا افزايش قابل توجه تعداد دورههاي كارآموزي در زمينه تجهيزات كتابخانه و آرشيو در ايالات متحده و مكانهاي ديگر بود. بعضي از آنها نظير "مركز هنرهاي كتابآرايي"[25] در شهر نيويورك و "مدرسه صحافي و مرمت كپرنيك"[26] در بركلي كاليفرنيا، دورههاي كوتاهمدتي در زمينه شيوههاي اسيدزدايي كاغذ، تميز كردن و مرمت كاغذ، صحافي، و ساختن جعبه ارائه ميكنند. كتابخانه ملي آلمان در لايپزيك بهعنوان بخشي از كتابخانه ملي جديد آلمان در اوايل دهه 1990 به اين برنامهها افزود.
پژوهش:
عليرغم آگاهي در حال افزايش نسبت به اهميت مسئله حفاظت و نگهداري، بودجه پژوهشهاي بنياني و كاربردي بهشكل نگرانكنندهاي اندك است. هزينه بالاي نيروي انساني و تجهيزات پژوهش اغلب كتابخانهها را ملزم ميسازد كه بر برنامههاي تهيه انواع ريزنگارها و درمانهاي فيزيكي تأكيد ورزند تا بر تحليل و پژوهش. آزمايشگاههاي تحقيقاتي، كه امروزه وجود دارند، معمولاً در موزهها يا مؤسساتي واقع شدهاند كه از انواع گستردهاي از اموال فرهنگي مراقبت ميكنند.
عليرغم آگاهي از وجود چنين امكاناتي در برخي كشورها، در سال 1990 هيچ راهنماي بينالمللي از مراكز تحقيقاتي حفاظت و نگهداري وجود نداشت. شناسايي اينگونه امكانات و افرادي كه به تحقيق در اين حوزه اشتغال دارند و نيز حوزه تحقيقاتي آنها، بهطور غيرمستقيم و از طريق مجلات اين حوزه امكانپذير است. از ميان اين مجلات ميتوان به اسامي زير اشاره كرد:> اخبار اداره حفاظت<[27] >چكيده فني هنر و باستانشناسي<[28] ، >مطالعات حفاظت<[29] ، و >مجله مؤسسه امريكايي حفاظت<[30] .
فنآوريها و روندهاي آينده:
گامهاي بلند مهمي در ايجاد فنآوريهاي جديد و تطبيق دادن فنآوريهاي موجود، براي كاهش مسائل و مشكلات حفاظتي كتابخانهها و آرشيوها برداشته شده است. نمونه پيشرفتهاي اخير عبارتند از: كار تودور استامبولوو[31] و ديگران در آزمايشگاه تحقيقات مركزي بر روي اشياي هنري و علمي در آمستردام هلند، در زمينه حفاظت و نگهداري چرم؛ تحقيقات بروسي جي. هامفري از شركت نوواتران، در كليرليك ويسكانسين[32] در مورد كاربرد فنآوري پوشش يكدست پاريلن[33] بهعنوان وسيلهاي براي استحكام بخشيدن به كاغذ؛ و موفقيت ريچارد اسميت در بهوجود آوردن نظام اسيدزدايي كتاب به روش غيرمحلول به نام ويتو[34] كه در آرشيوهاي عمومي كانادا مورد استفاده قرار گرفته است. از شيكاگو نيز ويليام مينتر مرمتكار كتاب با همكاري پيتر مالوش، نخستين دستگاه جوشكاري پلياستر را براي قرار دادن اسناد شكننده بين دو لايه پلياستر بهمنظور حفاظت آنها، كه مؤثرتر از روشهاي سنتي است، ساختند.
چند شركت بازرگاني، كه وجود بازار بالقوهاي را در روشهاي حفاظت و نگهداري حس كردند، برنامههايي را براي ارائه خدمات اسيدزدايي بر اساس فنآوريهايي نظير استفاده از بخار دياتيل روي اعلام داشتند. به هر حال، تا اوايل دهه 1990 فقط شركت شيميايي آكزو باقي ماند. اين شركت با كتابخانه كنگره كار ميكرد و خدمات خود را بر اساس استفاده از فرايند بخار دياتيل روي متمركز كرده بود.
كتابخانه ملي بريتانيا، با همكاري گروه اوپترونيكز[35] در كمبريج انگلستان، اسكنر و رقميساز مخصوص كتاب درست كردهاند كه اجازه ميدهد محتواي كتابها و ديگر مواد كتابخانهاي براي ذخيره در رايانه و انتقال به مقصدهاي دور، بهشكل رقمي الكترونيكي درآيند. اين تبديل بهسرعت، و بدون وارد آمدن خسارت به اصل مواد، انجام ميگيرد.
كتابخانه كنگره، از طريق برنامه آزمايشي ديسك نوري كه در 1982 آغاز گرديد، كاربرد فنآوري ديسك نوري را براي حفاظت و مديريت مجموعهاش مورد ارزيابي قرار داد و هزينه و مزاياي چنين فنآوري را به هنگام استفاده در محيط كار تعيين كرد. اولين دستگاه از شش دستگاه ويدئو ديسك قياسي، همراه با گرداننده و صفحه نمايش آن، در حال حاضر در قرائتخانه مواد چاپي و عكس نصب شده است. بهكمك اين وسيله، هر مراجعهكننده به كتابخانه ميتواند بهسرعت، 40000 عكس، پوستر، و ديگر اقلام تصويري پراستفاده را دستهبندي كرده يا مورد مطالعه قرار دهد.
در مرحله ديگر اين برنامه، در حال حاضر نظامي آزمايشي در دست اجراست كه از صفحههاي فشرده رقمي براي ذخيره رايانهاي اطلاعات در حجم انبوه، حفاظت، و بازيابي مواد چاپي شامل متن و تصاوير نيمسايه استفاده ميكند.نقطه عطف مهم در پيدايش استانداردها با انتشار استاندارد ملي امريكا تحت عنوان >دوام كاغذ براي مواد چاپي كتابخانهاي<[36] (استاندارد ملي امريكا 1984-48/39Z) شكل گرفت. اين استاندارد حاصل كار "كميته رهنمودهاي توليد كتابهاي داراي عمر طولاني" بود كه توسط شوراي منابع كتابخانهاي در فاصله سالهاي 1979-1982 سازماندهي شده و بودجه آن توسط بنياد ملون تأمين ميگرديد. كار بر روي دومين استاندارد يعني "استاندارد روش ذخيره اسناد كاغذي كتابخانه و آرشيو"[37] در حال پيشرفت است. اين كار توسط مؤسسه ملي حفاظت و نگهداري[38] ، و با حمايت مالي كميسيون ملي انتشارات و اسناد تاريخي، سازماندهي شده است.
به دنبال گزارش نهايي انجمن دانشگاههاي امريكا و شوراي منابع كتابخانهاي در زمينه حفاظت و نگهداري، كميسيون جديدي در زمينه دستيابي به حفاظت تأسيس گرديد تا نوعي راهبرد جهاني براي فعاليتهاي حفاظتي سازماندهي و هماهنگ كند. پاتريشيا باتين بهعنوان نخستين رئيس اين كميسيون منصوب گرديد. اين كميسيون تاكنون مطالعاتي را سازماندهي كرده، ميزبان چندين همايش بوده، و هزينه اجراي طرحهاي بسياري را در زمينه حفاظت و نگهداري تأمين كرده است.
پانويسها:
[1]. Preservation
[2]. Conservation
[3]. Protection
[4]. Maintenance
[5]. Restoration
[6]. Society of American Archivists (SAA)
[7]. Association of Research Libraries (ARL)
[8]. Council on Library Resources (CLR)
[9]. National Historic Publications and Records Commission(NHPRC)
[10]. Andrew W. Mellon Foundation
[11]. New York State Library
[12]. Southeastern Library Network (SOLINET)
[13]. William J. Barrow
[14]. Deterioration of Book Stock: Causes and Remedies:Two Studies on the Permanence of Book Paper
[15]. Magliabecchiana collection
[16]. Yale University Libraries
[17]. New York Public Library (NYPL)
[18]. Mylar
[19]. Scotchpar
[20]. Melinex
[21]. Library Binding Institute
[22]. Preservation Education Directory
[23]. School of Library Service at Columbia University
[24]. History and Future Directions of ConservationTraining in North America
[25]. Center for Book Arts
[26]. Copernicus School of Bookbinding and Restoration
[27]. Conservation Administration News
[28]. Art and Archaeology Technical Abstracts
[29]. Conservation Studies
[30]. Journal of the American Institute for Conservation
[31]. Todor Stambolov
[32]. Clear Lake, Wisconcin
[33]. Parylene
[34]. Wei To
[35]. Optronics group
[36]. Permanence of Paper for Printed Library Materials
[37]. Standard Practice for Storage of Paper-Based Libraryand Archival Documents
[38]. National Institute for Conservation
[39]. John P. Baker
منبع مقاله : http://portal.nlai.ir (http://portal.nlai.ir/)
كاربرد ليزر در مرمت
فرانك بحرالعلومي – شيوا پورقربان
پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاريخي- فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی کشور
چكيده
از زمان اختراع ليزر در 1960، كاربردهاي آن در علوم و فنون مختلف فيزيك، شيمي، زيست شناسي، پزشكي و خصوصاً چشم پزشكي، جوشكاري، برش، سوراخكاري، ترميم سطح و آلياژسازي، كاربردهاي نظامي، پردازش و ثبت اطلاعات، كاربرد در مرمت اشياء و... به طور پيوسته گسترش يافته است.
از دهه 1990 ميلادي، مرمتگران به مزاياي ليزر در حوزه هاي مختلفي مانند تميز كردن سطوح، زدودن لايه هاي اضافي، مستندسازي به وسيله هولوگرافي پي برده اند. امروزه در دنيا بسياري از كارگاهها و مراكز پژوهشي مرمت مجهز به انواع مختلف ليزر هستند و كارشناسان ليزر با همكاري مرمتگران سعي در استفاده بهينه از اين پديده در مرمت اشياء و بناهاي تاريخي دارند. در اين مقاله اصول اوليه ليزر و كاربردهاي آن در مرمت، مورد بررسي قرار می گيرد.
مقاله در مورد کاربرد لیزر در حفاظت و مرمت آثار میراث فرهنگی
پژوهشگرانی که در مورد کاربرد لیزر در حفاظت از میراث فرهنگی تحقیق و پژوهش انجام می دهند برای دسترسی به این مقالات می توانند به کتابخانه و مرکز اسناد پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی مراجعه نمایند.
· Abraham, Meg. "Incorporation of Laser Ablation into a Proton Probe System to Study Laser Ablation of Corrosion Products, and enhance the Probe's Analytical Capabilities" Northover, P & Grime, G. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:317-324.
· Albrecht, Daniel. "Diagnostic of the Conservation State of Antique Italian Paintings on Panel Carried out at the Laboratorio di Restauro dell'Opificio delle Pietre Dure in Florence, Italy with ESPI-based Portable Instrumentation"Franchi, Marco & C.Lucia, Alfredo & M.Zanetta, Paolo & Aldrovandi, Alfredo & Cianfanelli, Teresa & Riitano, Patrizia & Sartiani, Oriana & C.Emmony, David. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:331-335.
· Aldrovandi, Alfredo. "Laser Cleaning: A Study on Greyish Alteration Induced on Non-Patinated Marbles"Lalli, Carlo & Lanterna, Giancarlo & Matteini, Mauro. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:55-60.
· Appolonia, Lorenzo. "The St. Orso Priory: The comparison and Testing of Cleaning Methods"Bertone, Andrea & Brunetto, Anna & Vaudan, Dario. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:105-110.
· Armani, Emanuele. "The Church of the Maddalena in Venice: The Use of Laser in the Cleaning of the Facade"Calcagno, Giancarlo & Menichelli, Claudio & Rossetti, Marisol. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:99-104.
· Athanassiou, Athanassia. "The Effect of UV Laser Light Radiation on Artist's Pigments"E.Hill, Arthur & Fourrier, Thierry & Burgio, Lucia & J.H.Clark, Robin. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:209-213.
· Bicchieri, Marina. "Application of Micro-Raman Spectroscopy tothe Study of an Illuminated Medieval Manuscript "Nardone, Michele & Sodo, Armida. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:277-279.
· Borgia, Ilaria. "Self-Calibrated Quantitative Elemental Analysis by Laser-Induced Plasma Spectroscopy: Application to Pigment Analysis"M.F. Burgio, Lusia & Corsi, Michela & Fantoni, Roberta & Palleschi, Vincenzo & Salvetti, Azenio & Squarcialupi, Maria Cristina & Tognoni, Elisabetta. Journal ofCultural Heritage,1/1,2000:281-286.
· Calcagno, Giancarlo. "St. Stephen's Church in Vienna: Criteria forNd:YAG Laser Cleaning on an Architectural Scale"Pummer, Erich & Koller, Manfred. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:111-117.
· Carolina Gaetani, Maria. "The Laser Cleaning of Wall Paintings"Santamaria, Ulderico. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:199-207.
· Castellini, P. "On Field Validation of Non-Invasive Laser Scanning Vibrometer Measurement of Damaged Frescoes: Experiments on Large Walls Artificially Aged"Esposito, Enrico & Legoux, V & Paone, N & Stefanaggi, M & Tomasini,E.P. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:349-356.
· Castillejo, Marta. "Laser-Induced Breakdown Spectroscopy and Raman Microscopy for Analysis of Pigments in Polychromes"Martin, Margarita & Silva, Diego & Stratoudaki, Theodosia & Anglos, Demetrios & Burgio, Lucia & J.H. Clark, Robin. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:297-302.
· Chapman, Sasha. "Laser Technology for Graffiti Removal"Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:75-78.
· Coma, Llorenc. "Soft and Hard Modelling Methods for Deconvolution of Mixtures of Raman Spectra for Pigment Analysis. A Qualitative and Quantitative Approach"Breitman, Monica & Ruiz-Moreno, Sergio. Journalof Cultural Heritage,1/1,2000:273-276.
· De Cruz, Adele. "Laser Removal of Contaminants from Painted Surfaces"L. Wolbarsht, Myron & A. Hauger, Susanne. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:173-180.
· Drewello, Ursula. "Biogenic Surface Layers on Historical Window Glass and the Effect of Excimer Laser Cleaning"WeiBmann, Rudolf & Rolleke, Sabine & Muller, Elisabeth & Wuertz, Stefan & Fekrsanati, Farideh & Troll, Carola & Drewello, Rainer. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:161-171.
· Eichert, Diane. "Electronic Paramagnetic Resonance as a Tool forStudying the Blackening of Carrara Marble Due to Irradiationby a Q-Switched YAG Laser"Verges-Belmin, Veronique & Kahn, Oliver. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:37-45.
· F.Asmus, John. "Laser Divesment for Natural History Museum Collections"Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:259-262.
· Feely, Jessica. "An Initial Study into the Particulates Emitted during the Laser Ablation of Sulphation Crusts"Williams, Stephen & Fowles, P.Stephen. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:65-70.
· Fekrsanati, Farideh. "UV-Laser Radiation: Basic Research of the Potential for Cleaning Stained Glass"Hildenhagen, Jens & Dickmann, Klaus & Troll, Carola & Drewello, Ursula & Olaineck, Christoph. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:155-160.
· Ferreira Pinto, A.P. "Stone consolidation: The role of treatment procedures" Rodrigues, J.Delgado. Journal of Cultural Heritage,9/1,2008:38-53.
Abstract: Four types of carbonate stones and three consolidation products were used in a systematic study to assess the influence of the application procedures on the amount of product applied, as a primary step to evaluate consolidation treatments. Microdrilling, ultrasonic velocity and flexural resistance were used as performance indicators. The amount of product of a specific treatment and its action depend on the application procedures, both when the treatments are carried out in the laboratory and on site. The results are expected to contribute to the standardisation of testing protocols on stone consolidation.
· Fowles, P.Stephen. "The Garden Temple at Ince Blundell: A CaseStudy in the Recording and Non-Contact Replication of Decayed Sculpture"Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:89-91.
· Giavarinia, C. "A non-linear model of sulphation of porous stones: Numerical simulations and preliminary laboratory assessments"Santarelli, M.L & Natalini, R & Freddi, F. Journal of Cultural Heritage,9/1,2008:14-22.
Abstract: Sandstones, limestones, and marble stones with different porosity were used as building materials for thousands of years. In the last century these materials have become vulnerable to atmospheric pollutants; the reaction of sulphur dioxide with calcareous (and decorated) surfaces is well known to form gypsum and black crusts. More recently, some mathematical models used for civil works have been applied to study the evolution of degradation phenomena; however, they did not fit sufficiently for artistic and historicalhand-works, since they only give an averaged description of the damage. Between these mathematical models the Lipfert formula is the more diffuse, based on statistical models of atmospheric corrosion. In this paper a differential model was approached, which gives a quantitative description of the diffusion and the chemical action of sulphur dioxide on the porosity of calcium carbonate stones starting from the hypothesis that the interaction between stone surface and polluted air is due to its diffusion in the porosity of the material. The model has been validated by numerical simulations and a number of experimental tests in the laboratory. This approach gives a quantitative law for the penetration of the sulphation front inside of the stone, in accordance with the experimental data. Moreover, it is important to assess and prevent damage on the surfaces of historical monuments, considering also the local geometry, the nature of the polluted air, and the type of exposures.
· H.Larson, John. "Ince Blundell: The Preservation of an ImportantCollection of Classical Sculpture"Madden, Claire & Sutherland, Ian. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:79-87.
· Kampasakali, Elli. "The Russian avant-garde painting palette: Documentary and physicochemical codification of organic colorants"A. Varella, Evangelia. Journal of Cultural Heritage,9/1,2008:77-88.
Abstract: In the present article an attempt is made to elucidate the organic colorants commonly encountered in theRussian avant-garde painting palette by a combined art historical, documentary and physicochemical investigation, and to examine the influence of environmental factors on the chromatic profile originally sought by the artist. The overall approach based on written sources is confirmed by measurements on relevant paintings. The documentary research deals with the influences of Orthodox iconography, folkloric art, and occidental modernist tendencies on the Russian avant-garde palette, and studies the effects of contradictory historical processes in the chromatic profile of individual paintings. In the experimental section a series of colorants are investigated concerning the effects of accelerated ageing on experimental painting tables, prepared as watercolor and gouache layers on paper ground. The resulting samples are subjected to colorimetric and spectroscopic measurements, and analogous analytical procedures are applied on samples taken from selected paintings. A systematic comparative study of all data permitsevaluation of the materials used in terms of their stability towards extrinsic factors, and proposal of degradation routesin order to assist museum curators and conservators in everyconcrete case related to the broad spectrum of pigments examined.
· Kautek, Wolfgang. "Near-UV Laser Interaction with Contaminants and Pigments on Parchment: Laser Cleaning Diagnostics by SE-Microscopy, VIS-, and IR-Spectroscopy"Pentzien, Simone & Rollig, Mathias & Rudolph, Pascale & Kruger, Jorg & Maywald-pitellos, Claus & Bansa, Helmut & Grosswang, Heinz & Konig, Eberhard. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:233-240.
· Klein, Stefan. "LIBS-Spectroscopy for Monitoring and Control of the Laser Cleaning Process of Stone and Medieval Glass"Hildenhagen, Jens & Dickmann, Klaus & Stratoudaki, T & Zafiropulos, Vassilis. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:287-292.
· Kolar, Jana. "Near-UV and Visible Pulsed Laser Interaction with Paper"Strlic, Matija & Muller-Hess, Doris & Gruber, Andreas& Troschke, Karin & Pentzien, Simone & Kautek, Wolfgang. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:221-224.
· Laboure, Martin. "Assessment of Laser Cleaning Rate on Limestones and Sandstones"Bromblet, Philippe & Orial, Genevieve & Wiedemann, Gunter & Simon-Boisson, & Christophe. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:21-27.
· Landuccia, Francesco. "Laser Cleaning of Fossil Vertebrates: A Preliminary Report"Pini, Roberto & Siano, Salvatore & Salimbeni, Renzo & Pecchioni, Elena. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:263-267.
· Lanterna, Giancarlo. "Laser Cleaning of Stone Artefacts: A Substitute or Alternative Methods?"Matteini, Mauro. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:29-35.
· Leavengood, Patricia. "Lichen Removal from Chinese Spirit Path Figures of Marble"Twilley, John & F.Asmus, John. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:71-74.
· Lee, Jong-Myoung. "Chromatic Modulation Technique for in-line Surface Monitoring and Diagnostic"G. Watkins, Ken. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:311-316.
· Lee, Jong-Myoung. "Prediction System of Surface Damage"G. Watkins, Ken. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:303-309.
· Liritzis, I. "Mineralogical, petrological and radioactivity aspects of some building material from Egyptian Old Kingdom monuments"Sideris, C & Vafiadou, A & Mitsis, J. Journal of Cultural Heritage,9/1,2008:1-13.
Abstract: Mineralogical, petrological, XRF and radioactivity measurements were carried out on several Egyptian monuments (at Giza plateau and Abydos), as an integrated archaeological sciences project concerning Egyptian cultural heritage with a threefold aim: (a) the multifold analysis of construction material (granite, limestone, sandstone, gypsum), providing new data, (b) a detailed radioactivity survey of the monuments, and (c) the development of a new optical stimulated luminescence datingapproach for limestone buildings. Regarding the aim (a), hypotheses that large building stones used in the monuments were cast, as opposed to carved out of natural stone, are not supported by (i) the presence of undamaged fossils, (ii) lack of zeolite peaks in X-ray patterns, which would be expected if CaO was used in making cement, and (iii) random emplacement and strictly homogeneous distribution of fossil shells in the whole rock in accordance with their initial in situ settling in a fluidal sea bottom environment. Moreover, statistical clustering of chemical composition indicated five rock sub-categories and XRF analysis reported inhomogeneity of rock composition. In aim (b) a detailed dose rate survey of the studied monuments andof the radioisotope content (U, Th, K, Rb) of specimens is reported that form a unique data-base for any undertaken dating project. Regarding aim (c), quartz separation from limestone powder presents a new way to date limestone blocks by the single aliquot Optical Stimulated Luminescence(OSL) dating protocol, and three indicative dating cases are presented.
· Marakis, Giorgos. "Investigations on Cleaning of Black Crusted Sandstone using Different UV-Pulsed Lasers"Maravelaki, Pagona & Zafiropulos, Vassilis & Klein, Stefan & Hildenhagen, Jens & Dickmann, Klaus. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:61-64.
· Margheri, Fabrizio. "SMART CLEAN: A New Laser System with Improved Emmission Characterictics and Transmission Through Long Optical Fibres"Modi, Stefano & Masotti, Leonardo & Mazzinghi, Piero & Pini, Roberto & Salvatore, Siano & Salimbeni, Renzo. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:119-123.
· Martin, Margarita. "LIBS Spectra of Polychrornes with a Low Cost CCD Camera Based Detector"Castillejo, Marta & Torres, Ricardo & Silva, Diego, Guerra-Librero, Fernando. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:293-296.
· Naylor, Andrew. "Conservation of the Eighteenth Century Lead Statue of George II and the Role of Laser Cleaning"Journal ofCultural Heritage,1/1,2000:145-149.
· P.Wazen. "80 W Average Power of Q-Switched Nd:YAG Laser with Optical Fibre Beam Delivery for Laser Cleaning Application"Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:125-128.
· Pantani, Luca. "Experiments on Stony Monument Monitoring byLaser-Induced Fluorescence"Ballerini, Gaia & Cecchi, Giovanna & Edner, Hans & Lognoli, David & Johansson, Thomas & Raimondi, Valentina & Svanberg, Sune & Tiano, Piero & Tomaselli, Lucia & Weibring, Peter. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:345-348.
· Perardi, Alessandra. "Micro-Raman Spectroscopy for Standard and in Situ Characterisation of Painting Materials"Zoppi, Angela & Castellucci, Emilio. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:269-272.
· Perez-Gracia, Vega. "GPR survey to study the restoration of a Roman monument"Garcia, Francisco & G. Pujades, Lluis & Gonzalez Drigo, Ramon & Di Capua, Daniel. Journal of Cultural Heritage,9/1,2008:89-96.
Abstract: This paper describes the ground-penetrating radar (GPR) survey carried out on the Roman theatre of Sagunto (Valencia, Spain) following recent restoration work in 1991. The structure has been substantially altered a number of times: it was remodelled during the Roman and Moorish periods, partially destroyed during the Peninsular War (1808ت1814) and the Carlist War (1833ت1839), and extensively modified during the 1930s and 1950s. Major reconstruction work was carried out in 1991 to convert the building into a working theatre. The GPR survey was performed to detect the possible effects of the 1991 remodelling on the historical remains and to identify the point of contact between the present-day modifications and the Roman remains. We took several on-site measurements of the wave velocity in the different materials in known areas to determine as accurately as possible the depth of the contact point. The velocity was calculated by measuring the depth in these areas and the two-way travel time of the wave.The measurements were taken from the walls and the tiers as the thicknesses of the materials were known in these areas. The recorded values were compared with the velocities reported by other authors and with the information from diffraction hyperbolas recorded in the radar data, which are caused by small objects inserted in the medium. We used these velocities to determine the exact point of contact between the Roman remains and the materials used in later restorations. The contact points cause the reflections that can be seen in the GPR data. The results also reveal considerable variations in the surface of the Roman tiers, which can be attributed to partial erosion in these areas caused mainly by water.
· Pini, roberto. "Application of a the New Laser Cleaning Procedure to the Mausoleum of Theodoric"Siano, Salvatore & Salimbeni, Renzo & Valter, Piazza & Giamello, Marco & Sabatini, Giuseppe & Fabio, Bevilacqua. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:93-97.
· Pini, Roberto. "Tests of Laser Cleaning on Archaeological metal artefacts"Siano, Salvatore & Salimbeni, Renzo & Pasquinucci, Marinella & Miccio, Marcello. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:129-137.
· Pouli, Paraskevi. "The Effect of Nd:YAG Laser Radiation on Medieval Pigments"Emmony, D.C. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:181-188.
· Rakotonirainy, Malalanirina Sylvia. "Mass deacidification of papers and books: V. Fungistatic properties of papers treatedwith aminoalkylalkoxysilanes"Dupont, Anne-Laurence & Lavedrine, Bertrand & Ipert, Stephane & Cheradame, Herve. Journal of Cultural Heritage,9/1,2008:54-59.
Abstract: A new process using aminoalkylalkoxysilanes (AAAS) was developed recently for paper and book mass deacidification. This process is entirely novel in that, besidesdeacidifying, it also improves the mechanical properties of paper. In the present article, the properties of inhibition of fungal growth of the treated papers are investigated. It was found that the AAAS tested acted as surface-active antifungal agents when introduced in the paper, significantlyreducing the growth of Aspergillus niger and Paecilomyces variotii, two fungal species commonly found in storage areas of libraries and archives. The AAAS which seemed the most efficient in preventing the fungal development was 3-aminopropylmethyldimethoxysilane (AMDES), functionalised with a primary amine. The effect was significant in the different papers tested which demonstrated the protection against the proliferation of filamentous fungi in vitro for papers treated with AMDES. The higher concentration of AMDES inside the paper proved to be the most effective. The highest efficiency was reached for AAAS uptakes around 6 . At this concentration the sporulation of the two strains was inhibited and the development of A. niger mycelia was highly reduced.
· Romich, Hannelore. "Laser Cleaning of Stained Glass Windows. Overview on an Interdisciplinary Project"Weinmann, Arno. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:151-154.
· Sabatini, Giuseppe. "Laser Cleaning Methodologies for Stone Facades and Monuments: Laboratory Analyses on Lithotypes of Siena Architecture"Giamello, Marco & Pini, Roberto & Siano, Salvatore & Salimbeni, Renzo. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:9-19.
· Sansonetti, Antonio. "Nd:YAG Laser Effects on Inorganic Pigments"Realini, Marco. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:189-198.
· Schirripa Spagnolo, Giuseppe. "Fibre Optic Projected Fringes for Monitoring Marble Surface Status"Ambrosini, Dario & Paoletti, Domenica & Accardo, Giorgio. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:337-343.
· Scholten, J.H. "Controlled Laser Cleaning of Painted Artworks Using Accurate Beam Manipulation and On-Line LIBS-Detection"Teule, J.M & Zafiropulos, V & Heeren, R.M.A. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:215-220.
· Sebastian, Eduardo. "Swelling damage in clay-rich sandstones used in the church of San Mateo in Tarifa (Spain)"Cultrone, Giuseppe & Benavente, David & Linares Fernandez, Lucia & Elert, Kerstin & Rodriguez-Navarro, Carlos. Journal of Cultural Heritage,9/1,2008:66-76.
Abstract: This study shows that the sandstone used in the construction of the Church of San Mateo in Tarifa (Cadiz,Spain) is highly sensitive to processes of decay because of acombination of factors that are intrinsic and extrinsic to the material. The mineralogy, texture and porous system of the sandstone and the proximity of the church to the sea all play a part in these processes. X-ray diffraction reveals that there are interstratified chlorite/smectite clays among the minerals that make up the rock. These mixed layer clays have been shown to undergo hydric expansion. This phenomenon may be accompanied and augmented by the presence of NaCl which acts as an electrolyte in osmotic swelling processes. Two varieties of sandstone were used in the construction of the church, namely grey sandstone and brown sandstone. The latter is more porous and undergoes greater hydric expansion, showing a higher degree of deterioration. Ultrasound analysis has demonstrated that both varieties areanisotropic because they contain bedding planes and are affected by the preferred orientation of the phyllosilicates in the rock. The anisotropic nature of these stones was confirmed by capillary suction tests. The capillary front reaches a relatively low height which means that when water is absorbed, the anisotropic textural properties combined with the presence of chloriteتsmectite mixed layers in the sandstone result in mechanical (shear) stress between the first few centimetres of the wet stone and the dry area behind. The latter effect favours the development of flakes, so causing the decay of the ornamental stone and the churchfacade.
· Siano, Salvatore. "Determination of Damage Thresholds to Prevent Side Effects in Laser Cleaning of Pliocene Sandstoneof Siena"Fabiani, Francesca & Pini, Roberto & Salimbeni, Renzo & Giamello, Marco & Sabatini, Giuseppe. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:47-53.
· Sportun, Samantha. "An Investigation into Effect of Wavelenghtin the Laser Cleaning of Parchment"Cooper, Martin & Stewart, Ann & Vest, Marie & Larsen, Rene & V.Poulsen, Dorte. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:225-232.
· Sutcliffe, Howard. "An Initial Investigation into the Cleaning of New and Naturally Aged Cotton Textiles Using Laser Radiation"Cooper, Martin & Farnsworth, Janet. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:241-246.
· Tornari, Vivi. "Holographic Applications in Evaluation of Defect and Cleaning Procedures"Bonarou, Antonia & Zafiropulos, Vasilis & Fotakis, Costas & Doulgeridis, Michaelis. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:325-329.
· V.Golovlev, Valerie. "Laser Characterization and Cleaning of nineteenth Century Daguerreotypes"J.Gresalfi, Michael & C.Miller, John & Romer, Grant & Messier, Paul. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:139-144.
· Wagner, Barbara. "Magnesium distribution in paper subjected todeacidification investigated by means of Laser Ablation Inductively Coupled Plasma Mass Spectroscopy"Bulska, Ewa & Sobucki, Wladyslaw. Journal of Cultural Heritage,9/1,2008:60-65.
Abstract: Laser Ablation Inductively Coupled Plasma Mass Spectrometry (LA ICP MS) was used to investigate thedistribution of magnesium in paper subjected to selected deacidification mass processes. Paper samples have been taken from the early XX century books, which had been یpreviously deacidified with the use of either Book Saver or Bckeburg process. Both methods incorporate the use of magnesium compounds therefore the enrichment of the paperwith magnesium was expected as a consequence of the undertaken deacidification. The aim of our investigation with the use of LA ICP MS was to evaluate a possible variety in magnesium distribution over paper within إ-meter resolution,depending on the applied process.
· Wiedemann, Giinter. "Laser Cleaning Applied in the Restoration of a Medieval Wooden Panel Chamber at Pirna"Schulz, Markus & Hauptmann, Jan & Kusch, Hans-Giinter & Muller, Sabine & Panzner, Michael & Wust, Hendrik. Journal of Cultural Heritage,1/1,2000:247-258.
یاسین
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.