*AM@NDA*
9th April 2010, 10:29 AM
دانشمندان اخيراً نظريه اي داده اند که بر مبناي آن نه تنها فضا محدود استبلکه شکل (يا بعبارت صحيحتر توپولوژي) آن نيز بر مبناي ساختمان دوازدهسطحي (dodecahedron) استوار است (مانند يک توپ فوتبال). اين نظريه ميتواند رفتار خاصي که درتابش پس زمينه کيهاني ( Cosmic MicrowaveBackground Radiation) وجود دارد را توجيه کند. نتايج اين تحقيق در شمارهOctober2003 مجله Nature بچاپ رسيده است.
جالب است که افلاطون در چهارقرن قبل از ميلاد مسيح معتقد بود که عالم از اجزائي تشکيل شده که دارايساختمانهاي چند وجهي هستند. آب، باد، خاک و آتش که به نظر او عناصر اصليتشکيل دهنده خلقت بودندبه ترتيب ازاجزائي با ساختمانهاي بيست وجهي، هشتوجهي، شش وجهي و چهار وجهي تشکيل مي شوند. اما افلاطون اشاره اي به دوازدهسطحي در اين بين نمي کند ولي به طرز عجيبي مي گويد:
''پنجمين ساختارباقيمانده يعني دوازده وجهي را خداوند براي رنگ آميزي جهان (cosmos)استفاده کرد''. اين نظريه افلاطون قرنها منشاء بسياري از مکاتب فلسفيتجربي قرار گرفته است و تصويري مقدس از چند وجهي ها درست کرد. مجموعه اياز نقاشيهاي لئوناردو داوينچي که بر اساس مشاهدات دقيق چند وجهي ها انجامگرفته است نيز نشان از اهميت اين اشکال در نزد متفکران حتي در قرنها بعدازافلاطون مي باشد.
جالب است که افلاطون در چهارقرن قبل از ميلاد مسيح معتقد بود که عالم از اجزائي تشکيل شده که دارايساختمانهاي چند وجهي هستند. آب، باد، خاک و آتش که به نظر او عناصر اصليتشکيل دهنده خلقت بودندبه ترتيب ازاجزائي با ساختمانهاي بيست وجهي، هشتوجهي، شش وجهي و چهار وجهي تشکيل مي شوند. اما افلاطون اشاره اي به دوازدهسطحي در اين بين نمي کند ولي به طرز عجيبي مي گويد:
''پنجمين ساختارباقيمانده يعني دوازده وجهي را خداوند براي رنگ آميزي جهان (cosmos)استفاده کرد''. اين نظريه افلاطون قرنها منشاء بسياري از مکاتب فلسفيتجربي قرار گرفته است و تصويري مقدس از چند وجهي ها درست کرد. مجموعه اياز نقاشيهاي لئوناردو داوينچي که بر اساس مشاهدات دقيق چند وجهي ها انجامگرفته است نيز نشان از اهميت اين اشکال در نزد متفکران حتي در قرنها بعدازافلاطون مي باشد.