PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مقاله نقش ناوهای هواپیما بر در جنگها



hmz
1st November 2008, 08:56 PM
سلام بر همه دوستان
همانطور که میدانید در یک جنگ احتمالی پشتیبانی ازنیروهای خودی در اسرع وقت امری حیاتی است واین در حالی است که امروزه سرعت عمل به همراه کارایی یعنی یک برگ برنده !
یکی از نقشهای نیروی هوایی علاوه بر نبرد هوایی،آماده سازی شروع حمله برای نیروهایی زمینی با حمله به پشت نیروی دشمن به منظور نابود کردن اهدافی مانند انبار مهمات ومسیرهای ارتباطی دشمن با نیروهای خط مقدم میباشد.این نقش هواگردها به قدری پررنگ شده است که ابر قدرتهای جهان برای داشتن این امتیاز در نبردها دست به کار شدند و حاصل آن چیزی نیست جز ناوهای هواپیما بر.سازه ای که در ساخت آن بیش از یک میلیارد قطعه مختلف بکار رفته است و پیچیده ترین ساخته دست بشر است.

در حال حاضر 21 ناو هواپیمابر در سطح جهان خدمت می کنند که 12 تا از آنها متعلق به ایالات متحده آمریکاست و 9 فروند آنها در کلاس ناوهای هواپیمابر اتمی نیمیتز قرار دارند.در حال حاضر این پیشرفته ترین کلاس برای یک ناو هواپیمابر است.این ناوها از دو راکتوراتمی برای ایجاد بخار آب لازم برای به چرخش درآوردن پروانه های 30 تنی خود استفاده می کند.نکته جالب در مورد این ناوها سوختگیری آنهاست که در یک فاصله زمانی 15 تا 20 ساله انجام می گیرد!! البته باید به زمان تخیله سوخت مصرف شده و سوخت گیری مجدد ناو توجه کرد که با انجام عملیاتهای بروز زسانی در حدود 3 سال بطول می انجامد.به عنوان نمونه می توان به ناو USS Nimitz اشاره کرد که در سال 1975 به خدمت در آمد و اکنون در حال سوختگیری است.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/81/USS_Nimitz_in_Victoria_Canada_036.jpg/800px-USS_Nimitz_in_Victoria_Canada_036.jpg
در عرشه یک ناو هواپیمابر،همیشه تعدادی هواپیما (10 تا 20 فروند) برای مقابله با خطرهای احتمالی و گشتهای شناسایی آماده پرواز هستند.سایر آنها در 2 طبقه پایین تر از عرشه و در آشیانهی به ابعاد 209 متر طول ، 34 متر عرض و 8 متر نگهداری میشوند که فضایی کافی برای حدود 70 فروند جنگنده و تکنینسینها و انبار قطعات یدکی است.در صورت لزوم هواپیماها با دو بالابر هیدرولیکی به عرشه منتقل می شوند.نشست و برخواست از سطح یک ناو بسیار متفاوت از باند یک فرودگاه است.در زمان Take OFFسرعت هواپیماها به کمک یک کشنده روی عرشه به میزان لازم میرسد.این سیستم کاتاپولت نام دارد. سیستم کاتاپولت می تواند یک جنگنده بیست تنی را در زمانی حدود دو ثانیه از صفر به سرعت 270 کیلومتر در ساعت برساند . قابل ذکر است که ناو هواپیمابر توانایی به پرواز در آوردن یک هواپیما را در بیست ثانیه دارد .فرود روی عرشه ای که فقط حدود 150 متر باند برای نشستن هواپیما دارد آن هم با سرعتی که جنگنده های سریع نیروی دریایی دارند یکی از سخت ترین کارهای خلبان است . برای فرود بر روی عرشه ناو هر هواپیما باید دارای قلاب دم باشد . خلبان هواپیما با تقرب و فرود دقیق سعی خواهد کرد یکی از چهار کابل نگهدارنده هواپیما روی عرشه ناو را با قلاب دم بگیرد . این کابل های فولادی که در عرض باند فرود و بموازات یکدیگر قرار گرفته اند ، به سیلندرهای هیدرولیکی زیر عرشه فرود متصلند که وقتی قلاب دم هواپیما با یک از این کابل ها در گیر می شود کابل مذکور بیرون آمده در نتیجه سیلندر هیدرولیکی انرژی هواپیما را جذب می کند . چنین سیستمی می تواند هواپیمایی با 24 تن وزن و 241 کیلومتر در ساعت سرعت را در مسافت حدود 96 متر متوقف کند . این کابل های موازی به فاصله 15 متری از هم قرار گرفته اند بنابراین منطقه بیشتری را برای تماس چرخ ها به خلبان می دهند . معمولا خلبان ها کابل سوم را هدف گیری می کنند که ایمن ترین حالت ممکن است ، هدف گیری کابل اول به دلیل لزوم نزدیک شدن به لبه ناو آن هم در حدی خطرناک کار درستی نیست


http://www.defenseindustrydaily.com/images/SHIP_CV-74_USS_Stennis_and_CV_HMS_Illustrious_lg.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5a/USS_Abraham_Lincoln(CVN_72).jpg/800px-USS_Abraham_Lincoln(CVN_72).jpg
هزینه ساخت یک ناو هواپیمابر در حدود 6 میلیارد دلار و نگهداری سالانه 200 میلیون دلار است.کشورهای آمریکا،روسیه،انگلستان،فرا نسه و تایلند(!!) از دارندگان ناو هواپیمابر هستند و چین،هند،ایتالیا و اسپانیا در حال انجام پروژه هایی برای ساخت ناوهای هواپیمابر هستند

Admin
1st November 2008, 09:08 PM
خیلی ممنون.
واقعآ عالی بود.

اگه ممکنه کمی توضیحات در مورد این بدین که چه هواپیماهایی معمولآ در این ناوها استفاده میشه ..!؟
اگه در این مورد هم مطالب دارین خوشحال میشم بخونم. ;)

hmz
2nd November 2008, 07:47 PM
در مورد جنگنده های ناونشین میتوان چندین مورد را نام برد که عمده آنها عبارتند از:

1- F 14 (باز نشسته): افسانه ای تکرار نشدنی در سالهای 1970-2004

2- F 18 :هم اکنون عضوی جدانشدنی از ناوگان هوایی-دریایی است.قابلیت حمل اسلحه های گوناگون و حتی بمب اتمی را هم داراسات.قابلیت مانور فوق العاده ای دارد و از نظر الکترونیکی در سطح بالایی قرار دارد.مزیت بزرگ آن نسبت به F 14 هزینه نگهداری کمتر آن است

3- Rafael :جنگنده ای فرانسوی و فوق پیشرفته است که هم قابلیت نبرد هوایی را دارد و هم می تواند مانند یک بمب افکن عمل کند

N I M A
2nd November 2008, 08:57 PM
با تشکر از hmz عزیز
بد نیست به هواپیمای f-35 هم اشاره ای بشه که در آینده بخاطر عدم نیاز به باند عضوی از ناوهای هواپیمابر خواهد بود
هم اکنون ایالات متحده در حال آزمایش پهپادهای ناو نشینه و به زودی پهپادها برای بسیاری از عملیاتهای گشت زنی و حتی بمباران به کار گرفته خواهند شد.

ziczag
2nd November 2008, 09:01 PM
6 ملیارد دلار:-o
اگر این کشور ها همینرو صرف پیشرفت تکنولوژی میکرد ما الان توی کرات دیگه زندگی می کردیم.

N I M A
2nd November 2008, 09:35 PM
همیشه هزینه هایی که خرج پیشرفتهای نظامی میشه زمینه ساز پیشرفتهای علوم دیگه میشه از هر نظر که بخواهید بررسی کنید. چه تو هوافضا-بمب هسته ای-و... همیشه اهداف نظامی تبدیل به اهداف غیر نظامی میشه

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد