توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : شهر الکترونیک و ویژگیهای آن
آبجی
6th April 2010, 01:31 PM
مدیرکل دفتر امور زیربنایی معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و مدیر کمیته قوانین و مقررات اولین کنفرانس بینالمللی شهر الکترونیکی، با ارسال یادداشتی به سیتنا، به مقوله "شهر الکترونیک" و مشخصات آن پرداخت.
به گزارش خبرنگار سیتنا، در یادداشت دکتر علی ناصری آمده است؛
1- حقوق شهروندان در شهرهای الکترونیکی
در عصر اطلاعات و متناسب با اهداف سند چشمانداز بیستساله و با تلاش روزافزون دولت و تمامی آحاد جامعه برای شکلگیری جامعه اطلاعاتی و جامعه دانش پایه، به سمت کشوری حرکت میکنیم که در آن، مفهوم شهروندان به افرادی اطلاق میگردد که مسئولیتپذیر، پاسخگو و فعال، کمکدهنده و دارای نقشی مؤثر در فرآیند توسعه ملی بوده و منفعل، ساکن و مددجو نباشند. از این رو حصول اطمینان از کاربرد فناوری اطلاعات در همه ابعاد زندگی و سیستمهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موجب تحولی بزرگ در شیوه زندگی، کار و فعالیت آنها و از حقوق اساسی هر شهروندی به حساب میآید.
در چنین جامعهای، توانمندی شهروندان در پردازش، ذخیره، انتقال، تولید و بهکارگیری داده، اطلاعات و دانش از اهمیت بهسزایی برخوردار است. در سایه تحقق حقوق ملت در چنین جامعهای، افراد شایسته، با مهارت، دارای شوق و انگیزش، پاسخگو و نوآور میتواند در ارتقاء سطح کیفیت زندگی فردی و اجتماعی یک شهر و حتی کشور وظایف بزرگی را به عهده گیرد. اینگونه شهروندان قادرند در بازار جهانی فعالیت نموده و به مبادله ثروت و دانش خود به دور از هرگونه محدودیت جغرافیایی، فیزیکی و اقتصادی در کوتاهترین زمان و در هر مکانی مشغول شده و شکلدهنده اقتصادی متنوع، توأم با افزایش قدرت رقابت باشند. جامعهای که در آن با رعایت حقوق و قوانین الکترونیکی حاکم بر فضای دیجیتال، قدرت جذب دانش و استعداد از اقصی نقاط جهان نیز امکان پذیر میگردد. از این رو دسترسی به جامعه اطلاعاتی در سطح ملی و منطقهای و توسعه دولت الکترونیکی با ایجاد شهر های الکترونیک و کاهش زمان و هزینه ارائه خدمات به شهروندان نیازمند فراهم آوردن فرصتهای برابر، عادلانه و امن اطلاعاتی برای همه شهروندان توام با رعایت حقوق فردی و اجتماعی آنان است.
2- تعامل خانواده و شهر الکترونیکی
زندگی در شهر الکترونیکی، مطالعه و افزایش اطلاعات و مهارتهای تک تک شهروندان و به خصوص والدین و خانوادهها را میطلبد، چرا که این خانوادهها هستند که نهایتا به عنوان کاربران سیستم در جهت تامین نیازهای خدماتی خود به سایتها و پورتالهای شهر الکترونیک مراجعه میکنند. از این رو خانوادهها لازم است در خصوص محاسن و عیوب رسانههای الکترونیکی، راهنمای خوب و موثر و به روزی برای فرزندانشان باشند. آنچه باید در تعامل خانوادهها و شهر الکترونیک و دنیای مجازی در نظر گرفت، آشنایی والدین با آسیبهایی است که احتمال دارد فرزندان را در استفاده از دریای بیکران اطلاعات الکترونیکی دچار مشکل نماید.
از جمله چالشهای اساسی گسترش فناوری ارتباطات درجهان – به خصوص کشورهای در حال توسعه - آسیبهای فرهنگی و اجتماعی است. قرار گرفتن در معرض فرهنگهای گوناگون، آزادیهای زیاد در یک دورة زمانی نسبتاً کوتاه و امکان دسترسی به اطلاعات غیراخلاقی گوناگون از طریق اینترنت، برخی از نمونههای این خطرها است. در کشورهای در حال توسعه، از جمله کشورما، بنابر شرایط فرهنگی و اجتماعی، احتمال آسیبپذیری زیادی در اثر تعامل گسترده با دیگر فرهنگ ها وجود دارد. به رغم پیشرفتهای حاصل شده در سازوکارهای امنیتی و کنترلی در اینترنت، قابلیتهای کنترلی در این گونه موارد کمتر مؤثر واقع میشوند. بنابراین توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی کشورها یا مناطق جغرافیایی خاص قبل از ایجاد شهر الکترونیک و آماده کردن خانوادهها از بعد فرهنگی ، اجتماعی و اخلاقی و حتی پزشکی ضروری است .
3- تدوین و اجرای قوانین و مقررات شهرهای الکترونیکی
جهت برپایی و ایجاد شهر الکترونیک، علاوه بر تدوین و اجرای قوانینی مناسب در جهت تحقق دولت الکترونیک، لازم است قوانین ویژهای خصوصا در جهت رعایت استاندارهای امنیتی تدوین و تنظیم گردد. به طوری که متناسب با نیازها و ویژگیهای هر شهر الکترونیک ارائه شده باشد. این قوانین و مقررات از سوی دولت در بخشهای مختلف اقتصادی و اجتماعی قابل بررسی است. قوانین مربوط به جرائم الکترونیکی، حریم خصوصی، جریان آزاد اطلاعات، حقوق مصرفکنندگان و قوانین تجارت الکترونیک از مهمترین آنها هستند. همچنین سازمانها و کسب و کارهای خصوصی که از شبکهها و سیستمهای اطلاعاتی استفاده میکنند، دارای سیاست امنیتی هستند. اجرای سیستمهای مدیریت امنیـت اطلاعات و پیادهسازی استانداردهای مربوطه - مانند iso17799 - برای سازمانها ضروری است. حتی خانوادهها و شهروندان الکترونیک نیز برای کاهش آسیبهای امنیت اطلاعات، برای خود و خانواده سیاستها و روالهای امنیتی در نظر میگیرند، مانند کنترلهای والدین روی استفاده کودکان از کامپیوتر و اینترنت.
4- بزهکاری و جرایم در شهرهای الکترونیکی
فضای یک شهر الکترونیک، فضایی مجازی است، فضایی که در آن برخی افراد با نیت خرابکاری یا سوء استفاده - مثلاً سوء استفاده مالی - اقدام به اجرای حملههای امنیتی میکنند. به این اقدامات "جرایم الکترونیکی" میگوییم. هدف ایجاد امنیت اطلاعات در شهر الکترونیک جلوگیری از وقوع این جرایم و کاهش اثرات منفی آنها است. سابقه جرایم الکترونیک به سابقه استفاده از کامپیوترها بر میگردد. آنچه تازگی دارد گسترش وسیع تجهیزاتی است که توان محاسباتی و ارتباطی بالایی دارند و در انواع فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی در شهرهای جدید، بصورت یک رکن اصلی مورد استفاده قرار میگیرند. امروزه حجم وسیعی از اطلاعات مهم در شبکهها جریان دارند و تعداد بسیار زیادی کاربران مختلف که عمدتاًٌ هیچ آموزشی در زمینه امنیت ندیدهاند. هر شهروند در شهر الکترونیک مجاز است از زیرساخت های اطلاعاتی به عنوان یک امکان عمومی استفاده نماید و همین واقعیت است که منجر به بروز جرایم الکترونیکی در شهرهای الکترونیک میشود. از جمله شایعترین جرایم در زمینه امنیت اطلاعات در شهرهای الکترونیک، میتوان به مواردی همچون حملات ویروسی، دسترسیهای غیرمجاز، دزدی اطلاعات محرمانه و خصوصی افراد و مسائل مربوط به کامپیوترهای قابل حمل... اشاره نمود.
5- رفاه اجتماعی و امنیت اجتماعات در شهرهای الکترونیکی چگونه است؟
مزایای الکترونیکی شدن از جمله سرعت و دقت بالاتر و کاهش هزینههای سربار، باعث گسترش شهرهای الکترونیک شده است. در مقایسه با زندگی کنونی، یک شهروند الکترونیک از سطح رفاه اجتماعی بالاتری برخوردار است. به طور خلاصه از جمله مواردی که شهروند الکترونیک را از شهروند عادی متمایز میکند، میتوان به موارد زیر اشاره نمود؛
یک شهروند الکترونیکی در قیاس با یک شهروند سنتی از مزایای زیر برخوردار است؛
• شهروند الکترونیکی، مهارت استفاده از کامپیوتر و اینترنت را دارد و به همین جهت، با اعتماد به نفس بیشتری در عصر اطلاعات و ارتباطات به حیات خود ادامه میدهد.
• شهروند الکترونیکی، توانایی استفاده از فناوریهای ارتباطی نوین، از قبیل پست الکترونیکی، گپزنی و ... را دارا بوده و در هر لحظه از شبانهروز میتواند با هر یک از دوستان یا آشنایان خود ارتباط برقرار کند.
• شهروند الکترونیکی، به روز زندگی میکند، زیرا قادر است آخرین اطلاعات، اخبار، کالاها و نرمافزارها را در چند دقیقه از طریق اینترنت جستجو کرده و به دست آورد.
• شهروند الکترونیکی، سفرهای مفرحتری انجام میدهد؛ زیرا کلیه مراحل سفر را از قبل، به کمک اینترنت برنامهریزی کرده است.
• استخدام شهروند الکترونیکی آسانتر است، چرا که از طریق اینترنت به راحتی از فرصتهای شغلی موجود آگاه میشود.
• کاهش جدی ترافیک شهری به واسطه عدم نیاز به عبور و مرور شهری جهت انجام اموری همچون خرید های روزمره، کارهای بانکی و ... • کاهش جدی آلودگی هوا با توجه به کاهش عبور و مرور شهری
• افزایش سرعت کارها با استفاده بهینه شهروندان از کل زمان مفید در شبانه روز
• صرفهجویی در انرژی مفید شهروندان و عدم نیاز به صرف انرژی در مسیرهای رفت و آمد
• ارتقای روحیه مثبت شهروندان به واسطه افزایش راندمان آنها از نظر زمان و انرژی
• افزایش سطح رفاه و آسایش همگانی
• دستیابی به عدالت اجتماعی همگانی با توزیع عادلانه و یکسان خدمات و اطلاعات
• افزایش سرعت توسعه و پیشرفت کشور
• ارتقای متوسط سطح فرهنگی و علمی شهروندان
ناگفته نماند که تحقق تمامی موارد ذکر شده، در سایه سیستمی امن از تبادل اطلاعات در فضای الکترونیک صورت می پذیرد که در قسمتهای قبلی بدان اشاره شد.
6- مقوله امنیت در شهر الکترونیک
همانگونه که میدانید در یک شهر الکترونیک که ثمره و میوه توسعه دنیای اطلاعات است، کلیه مراکز دولتی و خصوصی با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و از طریق شبکههای متعدد با هم در ارتباط میباشند تا بدین وسیله امکان انجام فعالیتهای بانکی، تبادلات مالی و تجاری، بهداشتی، آموزشی و خدماتی را به صورت الکترونیک و برخط برای تمامی شهروندان در کلیه اوقات شبانهروز فراهم آورند. این مهم زمانی تحقق مییابد که اطلاعات به صورت مطمئن، با صحت و سقم کامل و با حفظ امنیت و محرمانگی منتقل، نگهداری و یا در دسترس افراد قرار گیرد.
به طور کلی، امنیت یکی از بنیادیترین و اساسیترین مواردی است که به سبب وجود سیستمهای اطلاعاتی مختلف، امکان دسترسیهای از راه دور به اطلاعات، اشتراک اطلاعات و وجود داده های محرمانه و حساس شهروندان و کسب و کارها در شهر الکترونیک، توجه مدیران و بانیان آن را از یک سو و شهروندان را به عنوان کاربران الکترونیکی این امکانات از سوی دیگر به خود جلب کرده است. در این راستا تدابیر متفاوتی در رده های مختلف دولت مردان، کارشناسان و محققان فناوری اطلاعات از جمله ترویج فرهنگ آشنایی شهروندان با تدابیر امنیتی در فضای الکترونیک و افزایش آگاهی آنان از این مسائل، ایمن سازی بستر فناوری اطلاعات و رعایت استاندارهای امنیتی مناسب، ایمنسازی مکان و نحوه نگهداری اطلاعات و طراحی نرمافزارها و محیط های ایمن جهت استفاده از امکانات الکترونیکی و اینترنتی و ... را میتوان نام برد.
از آنجا که مسئولیت بخش عمدهای از زیرساختها و سیاستها و بررسی مسائل امنیتی در شهر الکترونیک، وابسته به دولتها است، لذا این امر در جهت تحقق دولت الکترونیک نیاز به توجه و تدابیر ویژهای دارد.
خوشبختانه اهمیت مقوله امنیت در فضای الکترونیکی تا جایی است که در سند راهبردی پیشنهادی نظام جامع فناوری اطلاعات کشور نیز به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم، بدان پرداخته شده، به گونهای که اقداماتی چون:
• ایجاد امنیت جامعه، خانواده و اشخاص در استفاده از خدمات الکترونیکی از طریق وضع قوانین مورد نیاز برای حفظ امنیت جامعه، خانواده و اشخاص،
• طراحی و به کارگیری سازوکارهای امنیتی و حفاظتی برای حفظ امنیت جامعه، خانواده و اشخاص در فضای الکترونیکی،
• آموزش شهروندان به رعایت نکات ایمنی در فضای الکترونیکی،
• بهرهگیری از رمز و کدگذاری به صورت گسترده در راستای صیانت از حقوق شهروندان.
• برقراری امنیت فضای الکترونیکی تبادل اطلاعات کشور با استقرار نظام مدیریت و راهبری امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور،
• استانداردسازی محصولات و سازوکار امنیت حوزه فناوری اطلاعات،
• توسعه و تقویت صنعت بومی امنیت فناوری اطلاعات،
• ایجاد نظام پیشگیری و مقابله با تهدیدات مختلف در این حوزه،
• سهولت ایمنی و امنیت جهت شبکههای پرسرعت و کارآمد
همه و همه از جمله موارد مهمی هستند که در این سند، جهت صیانت از امنیت شهروندان کشور عزیزمان در فضای الکترونیک و تحقق هر چه بهتر دولت الکترونیکیای امن و ایمن که پیش نیاز ایجاد شهرهای الکترونیک میباشد، مورد توجه قرار گرفته است که این مساله خود حاکی از حیاتی بودن مساله حفظ امنیت در فضای الکترونیکی و به تبع آن شهر الکترونیک است.
آبجی
6th April 2010, 01:36 PM
شهروند الکترونیک کیست ؟ شهروند الکترونیک، کسی است که توانایی انجام وظایف روزمرهای که ایفای نقشهای متفاوت درطول زندگی برای وی بوجود میآورد را با کمک ابزارهای الکترونیکی داشته باشد.
تمامی انسانها در طول زندگی خود، نقشهای متفاوتی را ایفا می نمایند. برای هر یک از ما، در نقش فرزند، والدین، خویشاوندان دور و نزدیک، کاسب، تاجر، کارمند، مدیر، تولید کننده، دانش آموز، دانشجو، معلم ، استاد، رئیس دانشگاه و دهها نقش کوچک و بزرگ دیگر وظایفی متصور است که به صورت روزمره به آنها میپردازیم. ما تا به امروز این وظایف را به کمک روشهای فعلی انجام میدادیم، اما امروزه ابزار الکترونیکی، انجام امور و ایفای وظایف شهروندی را بسیار سادهتر، سریعتر و ارزانتر نموده است.
به عنوان مثال، یک زن در یک خانواده نقش یک همسر و مادر را بر عهده دارد. بخش عمدهای از خریدهای خانه بر عهده مادر است، پرداخت قبوض، پیگیری وضعیت تحصیلی فرزندان و دهها وظیفه ریز و درشت دیگر بر عهده وی گذاشته شده است. چنانچه این مادر بتواند برخی از این وظایف را با استفاده از ابزارهای الکترونیکی مانند وب سایتها، پست الکترونیک و ...به انجام رساند، طبعا صرفهجویی بسیاری در وقت و هزینه خانواده خواهد شد و این وقت و هزینه اضافه را صرف امور مهم دیگری خواهد نمود. این مادر در محل کار خود در نقش یک معلم، کارمند، مدیر و غیره است؛ در این نقشها نیز وی میتواند با استفاده از ابزارهای الکترونیکی انجام امور را تسریع و کم هزینهتر نماید. این مادر/ کارمند نقشهای اجتماعی متفاوت دیگری را نیز ایفا مینماید که در هر کدام از آنها ابزار الکترونیکی به نحوی می تواند به وی کمک نماید. وی وقتی یک شهروند الکترونیکی خواهد بود که بتواند این وظایف مختلف را با کمک ابزار الکترونیکی و با کیفیت و کمیت بسیار بهتری به انجام رساند.
مقوله های جدیدی چون تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک، سلامت الکترونیک، انتشارات الکترونیک، انتخابات الکترونیک و ... هر یک در برگیرنده قسمتی از زندگی و فعالیتهای روزمره ما هستند. شهروند الکترونیک باید بتواند در قالب آنها به انجام وظایف خویش بپردازد.
شهروند الکترونیک به شهروندی گفته می شود که توانایی استفاده از خدمات برخط دولتها را در حد مطلوب داشته باشد. در واقع شهروندان الکترونیک همان کاربران جوامع اطلاعاتی هستند.
http://www.7sang.com/weekly/yr4/no8/photo/weblog.jpg
شهروند الکترونیک چه مهارت هایی دارد ؟
استاندارد آموزشی شهروند الکترونیکی ( ECitizen ) که طراحی آن توسط بنیاد بین المللی ICDL انجام شده است ، تلاش جدیدی در راستای نیل به اهداف جامعه و دولت الکترونیکی در تمام کشورهای دنیا به شمار می رود. مطابق این استاندارد شهروند الکترونیکی کسی است که از حداقل دانش لازم در رابطه با مفاهیم پایه ICT ، حداقل توانایی لازم در بکار گیری سیستم عامل ویندوز و واژه پرداز مایکروسافت ، توانایی کافی برای برقراری ارتباط با اینترنت و وب جهان گستر ، توانایی مبادله پیامهای الکترونیکی از طریق فناوری پست الکترونیک ، توانایی کافی برای یافتن اطلاعات مورد نیاز با انجام جستجوهای موثر در وب ، توانایی مقابله با پیامدهای منفی و آسیبهای احتمالی ناشی از استفاده ناصحیح از اینترنت و استفاده از کاربردهای مثبت این فناوری ، توانایی یافتن اطلاعات راجع به نحوه انجام کارهای مختلف از طریق اینترنت ، توانایی تکمیل فرمهای آنلاین اینترنتی و نجام کارهای روزمره مختلف از طریق شبکه برخوردار باشد.با توجه به تعریف ارائه شده ، امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان ، اغلب شهروندان در حال تبدیل شدن به شهروند الکترونیکی هستند و در کشورمان نیز تا چند سال دیگر شهروندان مجبورند که شهروند الکترونیکی باشند و دولت نیز ناچار به ارائه خدمات الکترونیکی مانند شهرداری الکترونیکی ، تجارت الکترونیکی ، بانکداری الکترونیکی ، تفریحات الکترونیکی ، مشاوره و بهداشت الکترونیکی و حتی بازیهای الکترونیکی و سایر خدمات می باشد.در واقع کسب هر یک از مهارتهای فوق توسط کارکنان دولت و عموم مردم قدم بسیار مهمی برای دستیابی به یک جامعه الکترونیکی پویا و به تبع آن نیل به اهداف دولت الکترونیکی به شمار می رود. در صورت توجه دولتمردان و مسئولان ذیربط به مقوله شهروند الکترونیکی و تلاش آن ها به منظور نهادینه کردن آن در میان عموم مردم و کارکنان دولت ، دستاوردها و نتایج مثبت زیادی در کوتاه مدت و میان مدت حاصل خواهد شد
http://www.semnan-bazrasi.ir/index/images/magh/1197179315.jpg
جایگاه شهروند الکترونیک در ایران چگونه است ؟
بر اساس آمار مستند، کشور ما در سال 2007 میلادی با 18 میلیون کاربر اینترنت، 53.7% از کل کاربران خاور میانه را به خود اختصاص داده است. تمامی این کاربران به طور قطع از یک سطح مهارتهای پایه و اولیهای برای استفاده از کامپیوتر و اینترنت بالاتر میباشند که البته میتوانند جزو کاربران بسیار حرفهای اینترنت باشند، ولی مساله بسیار مهم این است که آنها از حداقل دانش مورد نیاز برای استفاده از خدمات الکترونیک بهرهمندند.
از سوی دیگر، ما تا به حال در بسیاری از بخشها، کاربردهای مورد نیاز در حوزههای مختلف تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک و ... را شناسایی و ایجاد ننمودهایم که با استفاده از زیرساختهای فعلی فناوری اطلاعات کشور قابل پیادهسازی است. ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم که زیرساختها و بسترهای فنی، حقوقی، فرهنگی، اقتصادی و ... فعلی امکان پیادهسازی بسیاری از خدمات الکترونیکی را فراهم نمینماید. البته این مساله کم و بیش گریبانگیر تمامی کشورهاست. همچنین باید در نظر بگیریم که برخی از کاربردهایی که تا به حال ایجاد گردیده با اصول usability (قابلیت استفاده) سازگاری چندانی ندارند. به هر صورت هم اکنون کاربران اینترنت در ایران با کاربردها و خدمات برخط زیادی که قابلیت استفاده مطلوبی نیز داشته باشند روبرو نیستند و طبیعتا استفاده از این خدمات را نیز فرا نگرفتهاند. بنابر این ما نمیتوانیم این کاربران را شهروندان الکترونیک بنامیم.اما از طرف دیگر وقتی به کاربردهایی usable که در کشور ایجاد گردیده، نگاه میکنیم، شاهدیم که این کاربران به سرعت استفاده از آن را فرا گرفته و به خوبی و به صورت بسیار فراگیر از آنها استفاده مینمایند. این مسئله نشانگر آن است که چنانچه به حرکتهای خود در ایجاد بسترها و کاربردها شتاب بیشتری بدهیم، قطعا از پتانسیل بسیار بالایی برخورداریم.
http://i36.tinypic.com/whd6yb.jpg%5B/IMG%5D
جایگاه شهروند الکترونیک در سایر کشورها چگونه است ؟
در برنامه 5 سالهای که اتحادیه اروپا به همین منظور تدوین نموده، عنوان شده که تمامی شهروندان اروپایی و حتی ناتوانان جسمی تا سال 2010 قادر به استفاده از خدمات دولت و شهرداری الکترونیک با استفاده از ارتباطات فناوری نوین اطلاعات خواهند بود. در این برنامه علاوه بر اهداف، مسائلی نظیر ریز برنامهها، بودجهها، آموزشها و دیگر موارد مورد نیاز دیده شده است. به عنوان مثال، دولت نیوزلند علاوه بر هدفگذاری فوق عنوان نموده تا سال 2020 با توجه به فرصتهای فزآیندهای که فناوری شبکه و اینترنت به وجود میآورد، باید نوع اشتغال کارکنان دستگاههای دولتی و سازمانهای مرتبط با آنها تغییر یابد. اینها نمونههایی از فعالیتهای دیگر کشورهای دنیاست، اما در کل بسیاری از کشورهای دنیا چه توسعه یافته و چه در حال توسعه برنامهریزیهایی با توجه به مقتضیات اجتماعی، فرهنگی و فنی خود برای رسیدن به اهداف خدمات الکترونیکی خود انجام دادهاند. که در این بین برخی کشورهای پیشتاز مانند انگلستان تا به حال دستاوردهای بسیار خوبی داشتهاند، به گونهای که این کشور تا پایان سال 2005 میلادی صدها نوع از خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه داده است.
شهرداری چه میزان می تواند برای عملیاتی شدن شهروند
الکترونیک موثر باشد ؟
اینترنت و دیگر ابزارهای ارتباطی جدید واژهگان و سبکهای جدیدی در زندگی بشر بوجود آوردهاند. استفاده از خدمات برخط منافع بسیاری مانند کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک، کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینهها، تسریع در انجام امور و دهها منفعت دیگر در پی دارند که این موارد برهیچ کدام از ما پوشیده نیست. پرداختن به این مباحث فرصتهای جدیدی برای ما بوجود میآورد، در حالی که عدم توجه به آن علاوه بر از دست دادن فرصتها میتواند تبدیل به یک تهدید گردد. به عنوان مثال، واژگانی مانند WORK @ HOME با وجود این ابزارهای جدید ارتباطی معنی و مفهوم تازهای یافتهاند. از قدیمالایام خانه محل آسایش و فراغت از کار بوده، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی علاوه بر محل آسایش میتواند به دفتر کار ما نیز تبدیل گردد. شهروند الکترونیک باید بتواند با این مقولههای جدید به خوبی کنار آمده و به بهبود زندگی و اجتماع خود کمک کند.
در این میان، شهرداریها به عنوان یکی از سازمانهایی که بیشترین تماسها را با زندگی روزمره مردم دارند، نقش بسیار مهمی در این مورد ایفا مینمایند. ضمن اینکه پرداختن به خدمات برخط و مقوله شهروندان الکترونیک از بار مسوولیتهای آنها نیز به شدت خواهد کاست. به عنوان مثال، سالهاست که در کشور سعی میشود معابر، ادارات و ... برای جانبازان و معلولان جسمی حرکتی مناسبسازی گردد بحث شهروند الکترونیک می تواند به این گروه از جامعه کمک بسیاری نماید. در شهرهای امروزه، به دلیل ساختار سازمانها و چیدمان و مسایل ساختمانی، افراد با توانایی جسمی کم، جانبازان و معلولان از شانس برابری برای خدماتگیری بهرهمند نیستند، ولی در شهرهای الکترونیک این افراد بدون نیاز به جابجایی و یا استفاده از ابزارهای خاص و پیشرفته حرکتی، توانایی استفاده مطلوب و برابر از خدمات را خواهند داشت.اگر در برخی از سازمانهای ما در حال حاضر به دلیل عدم رعایت مسایل استاندارد ساختمانی، راهی برای بالا رفتن افراد با توانایی کم موجود نیست و افراد برای پیگیری یک نامه باید پلههای متعددی را با زحمت بسیار طی کنند، در شهر الکترونیک و با وجود گیشههای الکترونیک افراد با فشردن چند دکمه همان کار را در ظرف چند دقیقه و بدون زحمت انجام خواهند داد.
شهرداریها به عنوان یکی از ارگانهایی که بیشترین خدمات را به شهروندان ارائه مینمایند، میتوانند با الکترونیکی نمودن خدمات خود گامهای موثری در بوجود آوردن شهرها و شهروندان الکترونیک و همچنین تشویق دیگران به ارائه و استفاده از خدمات برخط بردارند.
http://i36.tinypic.com/ix78kh.jpg%5B/IMG%5D
چه عوامل دیگری می تواند در توسعه ی شهروند الکترونیک
موثر واقع شود ؟
ایران، هماکنون 18 میلیون کاربر اینترنت دارد، بنابراین از پتانسیل بسیار بالایی در ایجاد شهروندان الکترونیک برخورداریم و یکی ازنقاط قوت ما در سطح منطقه و بعضا" جهان همین مساله است.
عمدهترین مساله در ایجاد شهروندان الکترونیک فرهنگسازی و تشویق شهروندان به استفاده از خدمات برخط ارایه شده توسط دولت و دیگر نهادهای ارائه دهنده خدمات است.
آموزش افراد جامعه اعم از کارمندان دولت، دانشجویان وغیره باعث ترویج فرهنگ استفاده از خدمات برخط خواهد شد. این آموزشها میتواند از سطوح ابتدایی در دوران دبستان تا آموزشهای عالی برای تربیت متخصصان این امر، آموزشهای آزاد کوتاه و بلندمدت، آموزشهای غیر مستقیم و یا حتی آموزش در کاربردهای خاص را در برگیرد. این آموزشها باید توسط افراد متخصص و جهت نیل به اهداف مشخص سیاستگذاری و اجرا گردد. صرف آموزشهای پایه کامپیوتر نمیتواند باعث حرکت افراد به این سمت شود، بلکه باید در این آموزشها جهتگیری کاملا" به سمت استفاده برخط از خدمات باشد.
مساله بسیار مهم دیگر که میتواند به این فرهنگ کمک نماید، آموزش چگونگی استفاده از خدمات به جای بیان صرف وجود خدمات در تبلیغات است.
متاسفانه تاکنون به جز در موارد انگشتشمار ما در تبلیغات فقط سعی در اعلام ارایه خدمات نمودهایم که این به تنهایی برای تشویق شهروندان به استفاده از این خدمات نیست. به عنوان مثال در تبلیغات تلویزیونی به کرات از وجود یک خدمت الکترونیکی نام برده میشود، اما معمولا چگونگی استفاده از این خدمت در هیچ کجای این تبلیغات تلویزیونی و یا جای دیگر بیان نمیشود.
صرف وجود یک خدمت به صورت الکترونیکی اعلام گردد، برای استفاده شهروندان کافی نیست. بلکه باید بطور کاملاً واضح و عملی و از دید یک شهروند
چگونگی استفاده از آن خدمت به نحو بسیار شایسته در وب سایت، تلویزیون و یا هر رسانه دیگر مناسب آن خدمت آموزش داده شود.
شـــهر الـکترونیک چه ویژگی هایی دارد و بــــرای رسیــدن بــه
آن چه باید کرد ؟
شهرالکترونیک در حقیقت مدل الکترونیک و مجازی فعالیتها در یک شهر با همان روابط و کارکردها و با همان پیچیدگیها و مسائل موجود در آن است.
در این شهر و در شکل آرمانی آن افراد باید توانایی انجام کلیه امور مربوط به خود را از هر مکان و در هر زمان با بهترین کیفیت داشته باشند.شهروندان در ادارات، منازل و حتی در سفر توانایی انجام و پیگیری امور و کارهای خود را به راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری و با استفاده از ابزارهای الکترونیکی داشته باشند. در این سیستم شهروندان از امکانات یکسان و برابر برای انجام امور برخوردار خواهند بود و برخلاف ساختار شهری فعلی که افراد زیادی عملا" به دلایل مختلف مانند بعد مسافت و فواصل متفاوت تا مراکز خدمات، محدودیت ساعت کار ادارات و غیره امکان استفاده برابر و یکسان از خدمات را از دست میدهند. این مشکل حتی به تراکم جمعیت در نقاط خاصی از شهرها و حتی در کلان مساله به شهرهای خاصی از کشورها انجامیده است. در شهر الکترونیک شهروندان خدمات مورد نیاز خویش را به سهولت و با صرف زمان و هزینهای بسیار کمتر دریافت مینمایند.
اولین گام در رسیدن به این آرمان شهر عزم راسخ دولت و سپس شهروندان برای رسیدن به آن است.همچنین هماهنگی دستگاههای دولتی برای پیوستن به این جریان بسیار مهم است.
استفاده از سایتهای Usable ،Accusable و مبتنی بر استانداردهای جهانی برای ارایه خدمات دولتی یکی از مهم ترین گامها در تسهیل استفاده کاربران و زمینه ساز ایجاد شهرهای الکترونیک است. در این شهرها سایتها و پورتالها عملاً به محل تعامل شهروندان و ارائهدهندگان خدمات تبدیل شده و افراد در تماس مستقیم و مستمر با این ابزار میباشند. مطمئنا" اگر این ابزار قابل استفاده برای آحاد افراد جامعه نباشد، عملا" بحث شهروند و دولت الکترونیک به نقطه بنبست خواهد رسید.
مساله مهم دیگر تبیین خدمات ارایه شده و ایجاد یک طرح بلندمدت برای تغییر نوع تعامل افراد با سازمانها و دولت است.سازمانها و شهروندان هر دو باید توانایی و فرصت این تغییر شیوه را داشته باشند.این تغییرات نباید به گونهای شتاب زده و بدون بررسی چالشها و فرصتها ایجاد شود، چرا که این تعویضها و جابجاییها باعث سردرگمی شهروندان و پرسنل سازمانها و عدم اعتماد به سرویس ارایه شده میشود. روند تغییر حرکت سازمانها به سمت الکترونیکی شدن باید طبق یک برنامه زمانبندی معقول و مطلوب و هماهنگ با یکدیگر و نیز دیگر مواردی چون فرهنگسازی و آموزش به انجام رسد
http://i34.tinypic.com/2mqssh0.jpg%5B/IMG%5D
شهر های الکترونیک مشهور دنیا کدامند ؟
برترین شهر الکترونیکی جهان سئول ( کره جنوبی ) می باشد که ۵۰۰ نوع خدمات انلاین در این شهر ارائه می شود که اين موضوع ، آلودگي هوا ، ترافيک ، مصرف سوخت و تصادفات رانندگي را در اين شهر ده ميليون نفري به شدت کاهش داده است.همه تاکسي ها و بيشتر خودروها در شهر سئول به نقشه الکترونيکي مجهزند و با شناسايي وضع خيابانها و شرايط ترافيکي مسير مناسب را انتخاب مي کنند.از هر پنج خانوار کره اي در شهر سئول چهار خانواده به اينترنت با سرعت صد مگابايت در ثانيه دسترسي دارند و از هر ده شهروند سئول 9 نفر صاحب تلفن همراه هستند.امکان تماشاي برنامه هاي تلويزيوني از طريق تلفن همراه و داخل خودروها در سئول از سه سال قبل فراهم شده است.
شهرهای توکیو ، سیدنی ، میلان ، لندن ، هلسینکی ، کپنهاک ، دوبی و دوبلین نیز از جمله شهرهای الکترونیکی جهان می باشند.
در ایران نیز شهرهای کیش ، مشهد ، تهران ، اصفهان ، بم ، تبریز ، شیراز ، کرمان ، یزد ، بهشهر و سیرجان و اراک نیز اقدام به الکترونیکی شدن نموده اند
چرا وجود شهر های الکترونیک اهمیت دارد ؟
حرکت به سمت شهرهای الکترونیک با توجه به افزایش جمعیت و تغییر ساختار روابط بین افراد امری اجتناب ناپذیر است.شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک با توجه به اینکه بخشی از پروژه دولت الکترونیک می باشد و از منظر برخی صاحب نظران نقطه آغاز دولت الکترونیک می باشد بسیار مهم و یکی از ارکان اصلی دولت الکترونیک است. به دلیل اینکه جهان به سمت الکترونیکی شدن پیش می رود ما نیز برای تعاملات و ادامه حیات اجتماعی ،اقتصادی، سیاسی و...خویش ناگزیر به پیوستن به این جریان می باشیم و این امر بدون داشتن شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک تقریبا" محال و غیرممکن است.
از مزایای شهرهای الکترونیک می توان به کاهش چشمگیر سفرهای درون و بین شهری اشاره نمود که خود پیامدهای بسیار خوبی را بدنبال خواهد داشت که از جمله آنها می توان به کاهش آلودگی های صوتی ،هوا ،کاهش مصرف سوخت ، صرفه جویی در وقت و هزینه شهروندان اشاره نمود.
از دیگر آثار ایجاد این شهرها می توان از کاهش فساد اداری ،کاهش هزینه های دولتی ، افزایش سرعت انجام کارها ،بالا رفتن کارایی کارمندان و سازمانها ،افزایش سطح رضایت شهروندان و همچنین امکان استفاده یکسان از خدمات دولتی و کاهش محرومیت مناطق دور افتاده به دلیل عدم دسترسی به مرکز در شرایط فعلی و... نام برد. از جمله مزایای توسعه شهر الکترونیکی از دیدگاه مسئولان صرفه جویی در انرژی ، کاهش با ترافیک ، آلودگی زیست محیطی کمتر و از دید شهروندان صرفه جویی در زمان ، رفاه بیشتر و کاهش هزینه ها ست.
آبجی
6th April 2010, 01:38 PM
پرتال شهر الکترونیک (E-city)
تعریف شهر الکترونیک
شهر الکترونیک شهری است که اجرای اکثر فعالیت های آن از طریق سیستم های الکترونیک و اینترنت امکان پذیر است. در چنین شهری مردم برای انجام کارهای روزمره خود وقت زیادی را صرف نمی کنند بلکه تمامی فعالیت ها را با کامپیوتر های شخصی و هنگام اتصال به اینترنت انجام می دهند.
مقدمه
در شروع هزاره سوم، فناوری اطلاعات، به عنوان عمده ترین محور تحول و توسعه در جهان مطرح شده و دستاوردهای ناشی از آن نیز به گونه ای با زندگی مردم عجین گردیده که روی گردانی و بی توجهی به آن، اختلالی عظیم را در جامعه به وجود می آورد. در این راستا وجود شهرهای الکترونیکی و اینترنتی در هر کشوری می تواند زمینه حضور تدریجی، منطقی، علمی و اقتصادی این پدیده ارزشمند را فراهم نماید که در حال حاضر معیار سنجش توان علمی و قدرت کشورها برای تولید، توزیع و استفاده از دانش است. مطالعات و بررسی های کارشناسی و اقدامات صورت گرفته پیرامون توسعه فناوری اطلاعات در جهان نشان داده است که حرکات انفرادی و توسعه پراکنده در این زمینه عموما موفق نبوده و از کیفیت و مطلوبیت مناسبی برخوردار نیست. به همین دلیل اغلب کشورهای پیشرفته، توسعه فناوری اطلاعات و عمومیت بخشیدن به استفاده از آن توسط مردم را از طریق سیستم های یکپارچه در قالب شهرها و شهرداری های الکترونیکی دنبال می کنند.
چگونگی ایجاد شهر الکترونیک
پیاده سازی شهر الکترونیک از دیدگاه بنیان گذاران و مجریان شهرهای مختلف در دنیا، روش های متفاوتی دارد و دارای رویه مشخص و خاصی نیست.
شهروند الکترونیک
شهروند الکترونیکی مفهوم جدیدی است که همزمان با توسعه جامعه اطلاعاتی در حال شکل گیری است. شهروند الکترونیک کسی است که بتواند خدمات مورد نیاز خود را با استفاده از سیستم های الکترونیکی مرتفع سازد.
فعالیت های شهر الکترونیک
1- فعالیت های تجاری: خرید و فروش
2- فعالیت های تفریحی: بازدید از موزه ها و پارک ها
3- کسب اطلاعات: اخبار، روزنامه ها، نشریات، وضعیت آب و هوا، ترافیک شهری، نیاز مندیها
4- فعالیت های علمی: تحقیق در مورد پژوهش ها، یافتن مقاله ها، کتابخانه ها.
5- فعالیت ها آموزشی: مدارس، آموزشگاه ها و آموزش مجازی.
6- فعالیت های درمانی: اطلاعات پزشکان، داروخانه ها، مشاوره پزشکی
7- ارائه اطلاعات واحد های صنعتی و کشاورزی و ....
مدل شهر الکترونیک:
http://www.khatamsd.com/images/portal/e-city/e-CITY_CHART.jpg
مزایای شهر الکترونیک:
1- فراهم آوردن خدمات اینترنت با کیفیت و سرعت بالا برای شهروندان
2- فراهم آوردن کانال آموزشی مختلف و محیط آموزشی مادام العمر
3- بهبود کیفیت زندگی
4- ارائه خدمات یک مرحله ای به مردم
5- تقویت رقابت تجاری شهر و ایجاد فرصت های بیشتر توسط تجارت الکترونیک
6- ارتباط بهتر با سازمان ها و ارگان های مختلف شهری
7- ارتباط بهتر با سازمان ها و ارگان های مختلف شهری
8- دسترسی 24 ساعته به خدمات شهری
9- افزایش مشارکت مردم در اداره شهر
10- کاهش ترافیک و آلودگی هوا
11- همسو کردن سرمایه گذاری های با نیاز های شهر
12- تسریع در بر طرف شدن مشکلات ایجاد شده در شهر و ارتباط مستقیم مسئولین شهری با شهروندان
13- صرفه جویی در وقت و انرژی
14- جلوگیری از سرمایه گذاری بیشتر روی روش های قدیمی اداره شهر
15- ایجاد زیر ساختار لازم برای توسعه های آتی شهر
16- کاهش فساد اداری
17- افزایش سطح آگاهی عمومی
چالشهای شهر الکترونیک
1- سرمایه گذاری
2- دسترسی به اینترنت (شکاف دیجیتالی)
خدمات شهر الکترونیک
اطلاعات محلی:
1- اطلاعات اقلیمی
2-اطلاعات محیطی
3- اطلاعات اماکن مسکونی
4- اطلاعات فضای سبز
اطلاعات شهری:
1- اطلاعات سازمان ها
2- اطلاعات تماس
3- اطلاعات تجاری
4- اطلاعات اماکن آموزشی
5- اطلاعات موقعیت کتابخانه ها
6- اطلاعات رویداد ها
7- اطلاعات جغرافیایی
8- اطلاعات آماری
اطلاعات تفریحی و توریستی:
1- اطلاعات توریستی
2- اطلاعات برنامه های تلویزیون و رادیو
3- اطلاعات نمایشگاه ها
شاخص های ارزیابی زندگی الکترونیک
1- اتصال به اینترنت
2- توسعه تجارت الکترونیک
شاخص های ارزیابی زیر ساختار الکترونیک
1- شرایط اجتماعی و فرهنگی
2- منابع انسانی
3- قوانین و مقررات
4- زیر ساختار فناوری ارتباطات و اطلاعات
شاخص های ارزیابی سازمان الکترونیک
1- پشتیبانی خدمات الکترونیک
2- اتصال به اینترنت
شهر های الکترونیک از منظر جهانی
تاریخچه
اینترنت به عنوان نقطه عطف گذر از جامعه صنعتی که شهر نشینی در آن رواج داشت به جامعه اطلاعاتی که زمینه های ظهور آن در قالب موضوعاتی مانند شهر الکترونیک نمایان شده می باشد. حضور اینترنت از اوایل دهه ی 1960 میلادی در وزارت دفاع آمریکا شروع و در سال 1969 با همکاری دانشگاه کالیفرنیا توسعه یافت در سال 1983 عملاً کار غیر نظامی اینترنت با سرویس پست الکترونیکی آغاز شد و به سرعت توانایی آن در ارسال داده ها با سرعت بیشتر فراهم شد. در اواسط سال 1990 در سراسر جهان 46000 شبکه اطلاعاتی، شامل 3/2 میلیون دستگاه رایانه و 25 میلیون کابر از طریق اینترنت امکان تبادل اطلاعات یافتند. مقایسه ارقام فوق با نیاز های یک شهر الکترونیکی نشان می دهد که تا این زمان عملاً نمی توانستند امکانات فن آوری برای ایجاد شهر الکترونیک وجود داشته باشد. اما آخرین آمار فصلنامه پیام یونسکو در اکتبر ماه 2003 آخرین آمار کاربران اینترنت را 655 میلیون نفر در جهان نشان می دهد. این در حالی است که تعداد رایانه ها نیز به 650 میلیون دستگاه افزایش یافته است. این آمارها به همراه برنامه های وسیعی که در توسعه فن آوری اطلاعات در جهان در دست انجام است دور نمای توسعه شهر های الکترونیکی را به صورت تجربی نشان می دهد.
اولین اقدام کلان و اساسی جهت ایجاد دولت الکترونیک در جهان، به برنامه توسعه فناوری اطلاعات سنگاپور در سال 1992 معطوف می گردد. پس از آن در سال 1993 میلادی، پروژه توسعه زیر ساختار ملی آمریکا جهت گسترش زیر ساختار فناوری ارتباطات و اطلاعات، تدوین و راه اندازی شد. کشور کره جنوبی نیز در این سال، طرح توسعه زیر ساختار ملی فناوری ارتباطات و اطلاعات خود را ارائه و آماده اجرا کرد. کشور هایی مانند ژاپن، تایوان، انگلستان نیز در طی سال های 1993 تا 1996، برنامه های کلانی را در این زمینه دنبال نموده اند. پیش از یک دهه از ایجاد اولین شهر های الکترونیک جهان می گذرد و در این فاصله شهر های الکترونیک بزرگی چون برلین، بوستون، تورنتو و شهر های اینترنتی دبی هر یک با رویکرد های متفاوت ایجاد شده اند.
شهر های الکترونیک برتر جهان
وب سایت اطلاع رسانی شهر الکترونیک بوستون، دامنه وسیعی از اطلاعات، رویه های کاری، و اطلاعات گردشگری و اطلاعات شهروندان را در اختیار شهروندان الکترونیک قرار می دهد.
http://www.khatamsd.com/images/portal/e-city/boston.JPG
اولین صفحه سایت این شهر، کاربران مختلف را به قسمت های مختلف سایت برمبنای اینکه از ساکنین شهر هستند تاجرند یا توریست هدایت می کند. هر نوع کاربر می تواند به دامنه وسیعی از اطلاعات مرتبط با نیاز هایش دسترسی پیدا کند.
بخش های اصلی نرم افزاری شهر الکترونیک
1- اطلاعات شهری
2- رسانه
3- نیاز مندی های شهری
4- خدمات اطلاع رسانی
5- بخش مدیریت نرم افزار
6- بخش اختصاصی کاربران
مدل نرم افزاری شهر های الکترونیک
http://www.khatamsd.com/images/portal/e-city/E-city_plan.jpg
آبجی
6th April 2010, 01:42 PM
این رو هم مطالعه کن بد نیست .
عصر يك روز تابستان است و شما در حال عزيمت از منزل به محل كارتان هستيد.
حدود يك ساعت است كه از منزل خارج شدهايد ولي خيابانهاي شلوغ شهر، مسير خانه تا محل كار را چند برابر كرده است با صرف يك ساعت براي انجام عمليات بانكي، دو ساعت معطل شدن در ترافيك، يك ساعت جستوجو براي خريد كفش دلخواهتان و مقداري معطلي براي پرداخت قبضهاي آب و برق روز پرمشغلهاي را پيش روي خواهيد داشت.
با يك محاسبه سرانگشتي خواهيد ديد كه بخش عظيمي از اوقات روزانه خود را صرف كارهاي تكراري و غيرضروري ميكنيد. با اين اوصاف اين سؤال پيش ميآيد كه آيا واقعاً براي زندگي در يك شهر بزرگ حتماً بايد بخش زيادي از وقت خود را صرف كارهاي تكراري كنيد؟و بخش ديگري از آن را در صفوف اماكن عمومي و يا خيابانهاي شهر تلف كنيد؟ آيا راه بهتري براي استفاده بهينه از زمان وجود ندارد؟
آيا نميتوان در شهرهاي بزرگ بدون دغدغه روزمره به راحتي زندگي كرد؟ بد نيست قبل از اينكه به سؤالات پاسخ دهيد سري به شهر الكترونيك بزنيد، شهري كه به ظاهر با شهرهاي سنتي ما متفاوت است.
شايد پاسخ سؤالات خود را در آن جا بيابيد.صبح زماني كه از خواب برميخيزيد، گزارش كاملي را از وضعيت سيستمهاي امنيتي، تسهيلات و وسايل منزلتان از منشي الكترونيكي منزلتان دريافت خواهيد كرد. قبل از دوش گرفتن ميتوانيد از طريق اينترنت به شبكه راديويي دلخواهتان دسترسي داشته باشيد و اخبار روزانه را بشنويد.
وقتي اتومبيلتان را روشن ميكنيد بهطور اتوماتيك آخرين وضعيت رفت و آمد در خيابانها و ترافيك شهر را دريافت ميكنيد و بهترين مسير براي رسيدن به محل كار براي شما برنامهريزي ميشود. هنگام رانندگي منشي الكترونيك شما، پيغامها، قرارهاي ملاقات و كارهاي روزمرهتان را بررسي كرده و فعاليتهاي شما را برنامهريزي ميكند.
وقتي در شهر الكترونيك رانندگي ميكنيد به ندرت به ترافيكهاي سنگين برميخوريد. يك سيستم هوشمند كنترل ترافيك، رفت و آمدهاي شهري را طوري تنظيم ميكند كه شما كمترين زمانهاي انتظار را پشت چراغ قرمز داشته باشيد.
اتومبيلها نيز به يك سيستم كنترل هوشمند مجهز هستند به طوري كه حداقل تخلفات شهري را شاهد خواهيد بود. تصادفات در شهر الكترونيك حداقل خواهد بود. زماني كه در يك شهر الكترونيك تصادفي رخ ميدهد اتومبيل بهطور هوشمند يك پيغام به مركز اتفاقات شهري ارسال ميكند.
يك سيستم موقعيتياب جغرافيايي تصوير دقيق و مشخصات محل تصادف را مشخص ميكند. مشخصات تصادف به همراه تصاوير محل تصادف به اداره پليس و اورژانس ارسال ميشود و فوراً اقدامات لازم براي رسيدگي به تصادف و انتقال مصدومين به بيمارستان صورت ميگيرد.
وقتي كه آمبولانس در حال عزيمت به محل تصادف است بهطور خودكار پيغامهايي را به چراغهاي راهنماي مسير ارسال ميكند تا با تنظيم آنها كمترين توقفات ممكن را داشته باشد، در طول مسير حركت به سمت بيمارستان نيز وضعيت بيمار به بيمارستان مخابره ميشود تا امكانات و تجهيزات لازم براي مداواي او قبل از رسيدن به بيمارستان فراهم شود.
اگر در زمان بازگشت به منزل بخواهيد در پمپ بنزين سوختگيري كنيد، سيستم موقعيتياب هوشمند اتومبيلتان نزديكترين پمپ بنزين را به شما پيشنهاد ميكند.
پس از سوختگيري نيز ميتوانيد با كارت اعتباري، هزينه بنزين را بپردازيد. احتمالاً اتومبيل شما به سيستمي مجهز است كه طبق روند مصرفتان موجودي بنزين را بررسي كرده و زمانهاي سوختگيري را برنامهريزي ميكند.
شايد اين موضوع خيلي برايتان ايدهآل به نظر برسد يا اينكه فكر كنيد كه صحنهاي از يك فيلم تخيلي را برايتان شرح دادهايم اما حقيقت اين است كه ميتوان اين موضوع را در جهان امروز محقق شده، پنداشت دليل آن هم كاملاً مشخص است، در حالي كه دنيا امروز با پيشرفتهاي غيرقابل چشمپوشي روبهرو است، ميتوان انتظار داشت كه در آينده تصويري كه از شهر الكترونيك برايتان توضيح داديم، اتفاق بيفتد.
حالا اينكه ما _ به عنوان يك كشور جهان سومي_ تا چه اندازه ميتوانيم در اين زمينه موفق باشيم ميتواند، سؤالاتي را در ذهن همهمان ايجاد كند. اتفاقاتي كه در مورد استفاده از ابزارهاي الكترونيكي در ايران ميافتد را ميتوان با تكيه براين مطالب عنوان كرد، نمونههاي ابتدايي و كوچك كه كاملاً هم براي عنوان شدن، دمدست هستند اما به جرات ميتوان گفت هنوز آن اندازه پيشرفته و توسعه يافته نيستند كه بتوان از آنها با همان تصويري كه از يك شهر الكترونيك ايجاد ميكند، نام برد، اما تا اندازهاي توانسته راهي با اين عنوان در كشور و به ويژه در پايتخت باز كند.
بايد گفت يكي از اهداف راهاندازي اين دفاتر كاهش سفرهاي درون شهري و به تبع پايين آوردن بار ترافيكي در خيابانها و حتي صفهاي عريض و طويل سازمانهاي مختلفي است كه شهروندان با آنها درگير هستند.
از آنجايي كه يكي از مكانهايي كه با مردم ارتباطي دوسويه داشته و نميتوان ميان نقش آنها و فعاليتهايشان ديواري كشيد و كاملاً از هم منفك فرض كرد، مراكز شهرداريها در مناطق مختلف هستند، از اين رو شنيدن خبر راهانداري دفاتر خدمات الكترونيكي شهرداري از سوي قائم مقام معاونت شهرسازي شهرداري تهران در مناطق 22 گانه شهر تهران بيش از هر چيز روياهايي را كه در ذهن ميپرورانيم، پروبال ميدهد.
صحبتهاي وحدتي در اين زمينه بهانه خوبي است تا سراغ يك سري از موضوعات رفت، بنابراين يكي از گزينههايي كه ميتواند در اين زمينه پاسخهاي مناسبي را بدهد، خود اوست. او در ابتداي صحبتهايش از راهاندازي تعدادي از اين دفاتر در مناطق 6 و 17 به صورت آزمايشي از اوايل خرداد خبر ميدهد و ميگويد: اين دفاتر با مشاركت بخش خصوصي و با نظارت شهرداري تهران تحت يك برنامه واحد فعاليت خواهند كرد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا مشاركت بخش خصوصي موجب افزايش هزينههاي خدمات اين دفاتر خواهد شد، گفت: فعاليت بخش خصوصي موجب شفافسازي و ايجاد وحدت رويه در انجام كارها و تسهيل كار مردم ميشود و هيچ هزينه اضافهاي بر مردم تحميل نخواهد شد. شهرداري تهران نيز به عنوان يك واحد نظارتي در ارتباط با اين دفاتر عمل خواهد كرد.
قائم مقام معاونت شهرسازي شهرداري تهران با بيان اين كه در اين دفاتر علاوه بر مسايل شهرسازي اعم از صدور پايان كار، مجوز ساخت، خدمات ساير بخشهاي شهرداري نيز به شهروندان ارائه ميشود، تصريح كرد: در هر منطقه دفاتر زيادي ايجاد خواهد شد اما تعدادشان بستگي به نوع كارها دارد. به طور مسلم در تمام زمينهها و حوزههاي مختلف فعاليت خواهند كرد.
شهردار تهران تاكيد زيادي بر راهاندازي هر چه سريعتر اين دفاتر دارد، موضوعي كه وحدتي ميگويد و ميافزايد: راهاندازي اين دفاتر يكي از كارهاي واجبي است كه در مقاطع مختلف چندين بار به دلايل مختلف با شكست مواجه شد اما اميدواريم با اتمام دوره آزمايشي فعاليت اين دفاتر در مناطق مذكور طي 3 ماه آينده و رفع اشكالات آنها، از اوايل مهر سال جاري شاهد فعاليت اين دفاتر در كليه مناطق تهران باشيم.
راهاندازي اين دفاتر مرحله به مرحله و در راستاي ايجاد دولت الكترونيك، شهر الكترونيك و شهرداري الكترونيك است. وحدتي در مورد منابع مالي فعاليت اين دفاتر، ادامه ميدهد: اين دفاتر در ماههاي اوليه سود و درآمدي نخواهند داشت و شهردار تهران با توجه به ضرورت فعاليت آنها حتي حاضر است براي راهاندازي آنها يارانه پرداخت شود، اما بعد از گذشت چند ماه با توجه به افزايش مراجعات شهروندان هزينهها از محل درآمدهاي خود اين دفاتر تأمين خواهد شد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا فعاليت اين دفاتر موجب افزايش درآمد شهرداري تهران ميشود؟ گفت: فعاليت اين دفاتر درآمد جديدي عايد شهرداري نخواهد كرد. از محل خدمات پايان كار، صدور پروانه و افزايش وصوليهاي عوارض نوسازي درآمد شهرداري نيز افزايش خواهد يافت و اين به معناي آن نيست كه از محل اين خدمات، پول اضافهاي بر مردم تحميل شود.
قائم مقام معاونت شهرسازي شهرداري تهران تأكيد كرد: كليه اقدامات و محاسبات در اين دفاتر الكترونيكي خواهد بود و بخش خصوصي به عنوان مجري اين طرح هيچ نقشي در تعيين پارامترها نخواهد داشت. اين دفاتر فقط نقش كارگزار و تسريع در كارها را خواهند داشت.
دبير جامعه مهندسان شهرسازي در اين مورد نظري كاملاً متفاوت در اين زمينه دارد، او با تاكيد به اين كه راهاندازي اين دفاتر تأثير مستقيم در كاهش بار ترافيكي پايتخت كه در حال حاضر بزرگترين مشكل محسوب ميشود، دارد، گفت: با اين وجود نميتوان گفت فعاليت شهرداري به تنهايي در اين قسمت مفيد باشد.
علي نوذرپور با اشاره به اينكه از سوي ديگر اين موضوع نبايد تنها به فعاليتهاي يك حوزه از شهرداري توجه داشته باشد، ادامه داد: در صورتي كه حوزههاي مختلف با اين موضوع درگير نباشد، اثرپذيري را كه با اين حركت ميبايست در جامعه ديد، نميبينيم و عملاً به آن هدفي كه ميخواهيم برسيم، نخواهيم رسيد.
به اعتقاد او علاوه بر سازمانهاي مختلف شهرداري، مديريت شهر بايد با يكسري از سازمانهايي كه فعاليتهاي آنها به ارائه خدمات شهري به شهروندان منتهي ميشود اما زيرمجموعه شهرداري نيستند نيز توجه داشته باشد و آنها را در شكلگيري اينگونه دفاتر از قلم نيندازد.
وي با تاكيد براينكه با ارائه اين موضوع از سوي شهرداري شايد بسياري از سازمانهايي كه خدماتشان عاملي در سفرهاي غيرضروري باشد را شامل نشود، ادامه داد: براي رسيدن به شهر الكترونيك و ارائه خدمات الكترونيك در پايتخت بهتر است اين موضوع به صورت يك مصوبه لازمالاجرا از سوي وزارت كشور ارائه شود.
استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است
استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.