*AM@NDA*
2nd April 2010, 12:48 AM
به گزارش فارنت به نقل از دیلیتلگراف دانشمندان بر این باورند که راننرگانی که هنگام رانندگی به وسیله هندزفری مشغول مکالمه با تلفن همراه خود هستند مانند کسانی که در حالت مستی پشت فرمان نشستهاند خطرناک عمل میکنند.
محققان در نتیجه تحقیقات خود دریافتهاند که صحبت کردن با تلفن همراه در حالت بلندگو در هنگام رانندگی و یا با استفاده از هندزفری باعث محدودیت تمرکز همانند مواقعی است که فرد از مشروبات الکلی استفاده کرده است.
نتایج این تحقیقات نشان میدهد که ماشینسوارانی که از این وسایل استفاده میکنند به نسبت سایر افراد یک پنجم از هوش و حواس لازم کمتر نسبت به محیط اطراف و ترمزهای ناگهانی برخوردار هستند.
http://images.crackberry.com/files/u3/HandsFreeLaws.jpg (http://www.farnet.ir/?p=2166)
جیسون واتسون و دیوید استرایر روانشناسان حاضر در این تحقیق میگویند که نتایج یافتههای آنان بسیار مهم است چرا که آنها ثابت کردهاند که تعداد بسیار زیادی از ما توانایی انجام یک کار در آن واحد و در یک زمان را نداریم.
بر اساس نتایج این تحقیقات درحالیکه ۹۷٫۵ درصد رانندگان قادر به انجام کار دیگری ضمن حفظ تمرکز لازم در هنگام رانندگی نیستند و تنها ۲٫۵ درصد رانندگان به عنوان چندکاره و یا کسانی که قادر به انجام کار دیگر در هنگام رانندگی هستند خود را نشان دادهاند.
در این تحقیق از ۲۰۰ راننده داوطلب خواسته شد که در یک برنامه شبیهساز رانندگی کنند و در همین حال زمان واکنش آنها و اقدام به ترمز ناگهانی از سوی آنها در حالیکه ذهن آنها سرگرم برخی محاسبات و مسائل ذهنی مختلف بود، مورد مطالعه قرار گرفت.
در این آزمایش همچنین حالت مکالمه با هندزفری شبیهسازی شد که در آن رانندگان درگیر به یاد آوردن کلمات و برخی محاسبات کوچک ریاضی میشوند.
در نتیجه این شبیهسازی مشخص شد که تنها در ۲٫۵ درصد افراد زمان واکنش به ترمز ناگهانی و ترمز کردن به موقع، حفظ فاصله لازم با خودرو جلویی و قدرت محاسبه با زمانی که در حالت عادی رانندگی میکنند تفاوتی ندارد و حتی قابلیتهای حافظه آنان ۳ درصد رشد نشان میداد.
محققان در نتیجه تحقیقات خود دریافتهاند که صحبت کردن با تلفن همراه در حالت بلندگو در هنگام رانندگی و یا با استفاده از هندزفری باعث محدودیت تمرکز همانند مواقعی است که فرد از مشروبات الکلی استفاده کرده است.
نتایج این تحقیقات نشان میدهد که ماشینسوارانی که از این وسایل استفاده میکنند به نسبت سایر افراد یک پنجم از هوش و حواس لازم کمتر نسبت به محیط اطراف و ترمزهای ناگهانی برخوردار هستند.
http://images.crackberry.com/files/u3/HandsFreeLaws.jpg (http://www.farnet.ir/?p=2166)
جیسون واتسون و دیوید استرایر روانشناسان حاضر در این تحقیق میگویند که نتایج یافتههای آنان بسیار مهم است چرا که آنها ثابت کردهاند که تعداد بسیار زیادی از ما توانایی انجام یک کار در آن واحد و در یک زمان را نداریم.
بر اساس نتایج این تحقیقات درحالیکه ۹۷٫۵ درصد رانندگان قادر به انجام کار دیگری ضمن حفظ تمرکز لازم در هنگام رانندگی نیستند و تنها ۲٫۵ درصد رانندگان به عنوان چندکاره و یا کسانی که قادر به انجام کار دیگر در هنگام رانندگی هستند خود را نشان دادهاند.
در این تحقیق از ۲۰۰ راننده داوطلب خواسته شد که در یک برنامه شبیهساز رانندگی کنند و در همین حال زمان واکنش آنها و اقدام به ترمز ناگهانی از سوی آنها در حالیکه ذهن آنها سرگرم برخی محاسبات و مسائل ذهنی مختلف بود، مورد مطالعه قرار گرفت.
در این آزمایش همچنین حالت مکالمه با هندزفری شبیهسازی شد که در آن رانندگان درگیر به یاد آوردن کلمات و برخی محاسبات کوچک ریاضی میشوند.
در نتیجه این شبیهسازی مشخص شد که تنها در ۲٫۵ درصد افراد زمان واکنش به ترمز ناگهانی و ترمز کردن به موقع، حفظ فاصله لازم با خودرو جلویی و قدرت محاسبه با زمانی که در حالت عادی رانندگی میکنند تفاوتی ندارد و حتی قابلیتهای حافظه آنان ۳ درصد رشد نشان میداد.