PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزشی دوره مميزي داخلي سيستم مديريت كيفيت



hossien
27th March 2010, 12:25 AM
سلام
در اين دوره قصد داريم شما را با تكنيك هاي مميزي داخلي سيستم مديريت كيفيت مبتني بر استاندارد iso9001:2008 نحوه ي انجام مميزي داخلي در سازمان ها با توجه به تغييرات جديد در استاندارد آشنا كنيم.
در ضمن هر سوالي و يا پيشنهاد و انتقادي داشتين حتمان بگين تا بهتر اين دوره را آموزش بدهم.

hossien
27th March 2010, 12:32 AM
بسم الله الرحمن الرحيم



مميزي داخلي سيستم مديريت كيفيت مبتني بر استاندارد iso9001:2008


موضوعات دوره
مروري بر مباني و تشريح الزامات سيستم مديريت كيفيت
تعاريف و واژگان در مميزي
اصول مميزي
مديريت برنامه مميزي
فعاليت هاي مقدماتي مميزي
فعاليت هاي مميزي ، يافته هاي مميزي
صلاحيت مميزان ، ارزيابي مميزان ، رفتار هنگام مميزي
نتايج مميزي
توصيه هايي براي مميزان و تعريف اعتبار دهي

hossien
27th March 2010, 12:36 AM
در ابتدا از شما چند سوال مي پرسم
1- اصول مديريت كيفيت چيست؟
2- كيفيت يعني جه؟
3-پنج بند اصلي و الزام آور در استاندارد iso9001:2008 چيست؟
4-مميزي را تعريف كنيد؟
عدم انطباق در مميزي را تعريف كنيد؟

منتظر جواب هاي شما هستم.

hossien
28th March 2010, 12:18 AM
مديريت كيفيت از چرخه فكر محصول ، بررسي اقتصادي، طراحي، تداركات، توليد، كنترل، نگهداري و خدمات پس از فروش تشكيل شده است.
كه سيستم مديريت كيفيت از big Q كه در بر گيرنده انتخاب طرح اوليه ، طراحي محصول / خدمت ، طراحي فرآيند ، توليد / ارائه خدمت و فروش / خدمات پس از فروش مي باشد .
اما Little Q شامل توليد / ارائه خدمت و فروش / خدمات پس از فروش مي باشد .

hossien
28th March 2010, 12:49 AM
ادوارد دمينگ مي گويد:

در آينده دو نوع شركت وجود خواهد داشت آنهايي كه مديريت كيفيت فراگير را اجرا كرده اند و آنهايي كه از دور خارج شده اند.


شما مجبور به اجرا نيستيد زيرا بقا اجباري نيست.

hossien
28th March 2010, 11:29 AM
سري استانداردهاي iso9000 شامل :
Iso9000: سيستم مديريت كيفيت - مباني و واژگان
iso9001: الزامات سيستم مديريت كيفيت
iso9004: خطوط راهنما براي افزايش توان سازمان

و همچنين سري استانداردهاي iso 1000x استانداردهاي راهنما مي باشد كه كمك و راهنمايي در باره الزامات و نحوه استقرار و اجراي استانداردها مي باشد.

hossien
28th March 2010, 09:24 PM
تعاريف و مفاهيم iso9000:2005

محصول
ماحصل انجام يك فرآيند مي باشد.
4 طبقه بندي عمومي براي محصول وجود دارد :
1- خدمات مثل حمل و نقل
2- نرم افزار مثل لغتنامه ، برنامه نويسي كامپيوتري
3- سخت افزار مثل بخش مكانيكي موتور
4- مواد فرآوري شده مثل روغن هاي روان كار

در اين استاندارد واژه محصول در موارد زير بكار مي رود:
-محصولي كه براي مشتري در نظر گرفته شده است يا از طرف يك مشتري درخواست گرديده است.
-هر يك از خروجي هاي مورد نظر فرآيندهاي تحقق محصول

hossien
30th March 2010, 06:47 PM
مشتري
سازمان يا شخصي كه محصول را دريافت مي نمايد.
يك مشتري مي تواند در داخل و يا خارج از سازمان باشد .

hossien
9th April 2010, 11:39 AM
فرآيند:
فعاليت يا مجموعه اي از فعاليت ها كه منابعي را به خدمت مي گيرد و آن را جهت تبديل وروئدي به خروجي مديريت مي نمايد.
ورودي هاي يك فرآيند عموما خروجي هاي از فرآيند هاي ديگر مي باشند .
فرآيندهاي داخل يك سازمان عموما جهت ايجاد ارزش افزوده و تحت شرايط كنترل شده طرح ريزي و اجرا مي شوند.
فرآيندي كه به دلايل اقتصادي يا سهولت انجام ، انطباق محصول آن قابل تصديق نباشد غالبا به عنوان فرآيند ويژه ناميده مي شود.

hossien
16th April 2010, 05:09 PM
مديريت: فعاليت هاي هماهنگ شده براي جهت دهي و كنترل يك سازمان
مديريت كيفيت: فعاليت هاي هماهنگ براي جهت دهي و كنترل يك سازمان در رابطه با كيفيت
سيستم مديريت كيفيت: سيستم مديريتي كه براي جهت دهي و كنترل يك سازمان با ملاحظه مقوله كيفيت وجود دارد.
بهبود مستمر: فعاليت تكرار شونده براي آنكه توانايي برآورده سازي الزامات افزايش يابد.
اثر بخشي: حدودي كه برحسب آن فعاليت هاي طرح ريزي شده تحقق يافته اند و نتايج طرح ريزي شده بدست آمده اند.
كارايي: رابطه بين نتايج حاصل شده و منابع مورد استفاده

مهندسی صنایع
28th November 2012, 12:06 AM
سلام
من یک گزارش کوتاه از استانداردهای iso9001:2008 و الزامات سیستم مدیریت زیست محیطی iso14001:2004 والزامات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی iso18001:2007 نیاز دارم
اگه میشه کمکم کنید

hossien
28th November 2012, 09:40 PM
سلام
من یک گزارش کوتاه از استانداردهای iso9001:2008 و الزامات سیستم مدیریت زیست محیطی iso14001:2004 والزامات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی iso18001:2007 نیاز دارم
اگه میشه کمکم کنید

سلام
دوست عزیز در مورد سیستم مدیریت کیفیت هر سوالی دارین جواب می دم و دوره های ممیزی داخلی و سرممیزی با اعتبار بین اللملی را گذرانده ام و تا به حال ممیزی زیاد انجام داده ام اما این دو استاندارد را فقط شناخت دارم کار نکرده ام.

hossein24
28th November 2012, 10:30 PM
سلام
من یک گزارش کوتاه از استانداردهای iso9001:2008 و الزامات سیستم مدیریت زیست محیطی iso14001:2004 والزامات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی iso18001:2007 نیاز دارم
اگه میشه کمکم کنید
سلام دوست عزیز اطلاعاتی راجع ب isi9000دارم اگه خواستین میتونم واستون ایمیل کنم

hossein24
28th November 2012, 11:01 PM
خانواده استانداردهاي ايزو 9000 بر مبناي 8 اصل بنا شده‌اند که مي‌توانند جهت بهبود عملکرد و دستيابي به موفقيت به کار گرفته شود.
اين هشت اصل عبارتند از:
۱. تمرکز بر روي مشتري

2 . فراهم نمودن رهبري

3. درگير کردن افراد

4. استفاده از رويکرد فرآيندگرا

5. اتخاذ يک رويکرد سيستمي

6. تشويق بهبود مستمر

7. تشخيص حقايق قبل از تصميم‌گيري

8. با تامين‌کنندگان خود کار کنيد

مهندسی صنایع
28th November 2012, 11:19 PM
سلام
از هردوی شما دوستان ممنونم
آقا حسین میشه درباره سر ممیزی و ممیزی داخلی کمی اطلاعات بهم بدید وظایفشون و ...........
اطلاعاتی که بتونم باهاش یه گذارش کوتاه بنویسم و جامع و کامل باشه در حقیقت نکات اصلی ممیزی باشه
ازتون ممنونم [golrooz][golrooz][golrooz]

hossein24
29th November 2012, 02:38 PM
مميزي داخلي و اندازه گيري فرآيند ها:
اندازه گيري فرآيند ها از طرق مختلف انجام مي شود. يكي از راه هاي ارائه شده دراستانداردانجام مميزي داخلي است. مميزين داخلي از درون سازمان هستند كه مسئوليت كنترل و نظارت بر اجراي برنامه هاي به اهداف را مطابق روش اجرايي مميزي داخلي بر عهده خواهند داشت. در صورتيكه گزارش مميزين داخلي نشان دهنده عدم اجراي برنامه ها و مستندات باشد، در اين صورت مديريت بايد نسبت به رفع موانع اقدام نموده و با برگزاري جلسات با مديران واحد ها نسبت به توصيه اقدامات اصلاحي و اعلام حمايت و پشتيباني خود اقدام نمايد

hossien
29th November 2012, 10:04 PM
سیستم ممیزی در هر صورت از یک سرممیز و چند ممیز بر اساس چارت سازمانی و اندازه تعیین میشه.
اصول ممیزی بر اساس استاندارد iso19011:2011 هست که اصول کلی این استاندارد استقلال، رازداری، رفتار اخلاقی، ارائه منصفانه، نگرش مبتنی بر شواهد و تعهد به اصول حرفه ای هست.
وظیفه سر ممیز برنامه ریزی، سازماندهی،اداره کردن و گزارش دهی هست.
خود ممیزی به سه دسته تقسیم میشه ممیزی شخص اول (ممیزی داخلی) ، ممیزی شخص دوم (خارجی و غیر مستقل) منظور ممیزی مشتری از سازمان هست مثل سازمانهایی که ذی نفع هستند و ممیزی شخص ثالث هست که ممیزی صدور گواهینامه هست.

به طور کلی ممیزی شامل طرح ریزی ، ممیزی اولیه، ممیزی ،جمع اوری و تحلیل ،گزارش ، و ارزیابی هست.
طرحریزی ممیزی:
روشن نمودن اهداف، دامنه کاربرد و معیارهای ممیزی ، تعیین تعداد روز های ممیزی ، اسکان تیم ممیزی ، تعیین نیازمندی های ممیزی و تهیه برنامه ممیزی .
جلسه افتتاحیه
معرفی تیم ، اهداف محدوده و معیار ممیزی ، برنامه زمان بندی، امکانات و ترتیبات مورد نیاز، تاکیید بر دردسترس بودن افراد
چک لیست یک سری مزایا و معایب داره استفاده کردن اون.
جلسه اختامییه
تشریح روش های بکاربرده شده ، تایید تعهد به رازداری ، جمع بندی ممیزی ، گزارش و عدم انطباق های توافق شده ، اقدامات اصلاحی و چگونگی بسته شدن انها
فرصت های بهبود و نقاط قوت ، سوالات و تشکر خداحافظی


خلاصه

بند های 4-2-3 و 4-2-4 و 5-3 و 5-4 و 6-2-2 الزامات عمومی هستند اما در چند مورد می پرسیم اگر کامل بود دیگه سول نمی کنیم.
بهترین روش ممیزی capd هست و به طور کلی بند های 4-1 (c)و 8-3 و 8-2 ( a) و 8-4 (p) و 8-5 (d) را چک می کنید هر جا که میرین.

منظور از c : شاخص ها و تجزیه و تحلیل اوناست.
منظور a : روی شاخص هایی که فعالیت خوبی انجام نشده اقدامات اصلاحی را چک می کنیم و ...
منظور p : برنامه برای عمل بهبود چی بوده و هست. ایا در راستای اهداف هست ، برای رسیدن به اهداف چی کار می کنند.
منظور d : سوابق را بررسی می کنیم چون عملکرد مشخص شده و چی کار می کنند اول یک یا چند پروژه را بررسی می کنیم بعد روش اجرایی ، دستورالعمل ها را چک می کنیم.


چندتا تجربه کاریم
فرض کنید رفتیم یک شرکت واحد طراحی اونو می خواهیم ممیزی کنیم.
اگر این طوری شروع کنم ... توضیح بدین در فرایند طراحی چه اتفاقی می افته یا توضیح بدین (بدترین شروع هست چون چون مدیریت زمان را به طرف مقابل داده ایم.)
بهتره این طوری شروع کنیم. فرایندی که کار می کنید با کدام فرایند های شرکت ارتباط داره
شاخص های عملکردی شما چی هست
نتایج پایش انها را میشه دید
روند پایش شما چی هست.

hossien
29th November 2012, 10:06 PM
سلام
از هردوی شما دوستان ممنونم
آقا حسین میشه درباره سر ممیزی و ممیزی داخلی کمی اطلاعات بهم بدید وظایفشون و ...........
اطلاعاتی که بتونم باهاش یه گذارش کوتاه بنویسم و جامع و کامل باشه در حقیقت نکات اصلی ممیزی باشه
ازتون ممنونم [golrooz][golrooz][golrooz]

دقیقا بگین چه مواردی و برای چی می خواهین گزارش ممیزی بنویسید یا گزارش و ارائه ان در کلاس و دانشگاه؟

مهندسی صنایع
30th November 2012, 12:49 PM
سلام
من کارآموزی به قسمت ممیزی منتقل شدم اونجا چیزی آموزش ندادن فقط همش جزوه دادن گفتن بخون من رفتم عملی یادبگیرم ولی از اول گفتن فقط بخون به اندازه تمام درسایی که پاس کردم کتابایی که گفتن رو روخونی کردم [nishkhand] حالا هیچی که یاد ندادن یه گذارش هم باید تحویل بدم از زبون خودم نه از مواردی که در کتابها مطرح شده
استاد کارآموزی دانشگاه هم خودش اینکارس واسه همین یه چیزی باید تحویل بدم که دهنشون بسته بشه

hossien
30th November 2012, 12:56 PM
کجا کاراموز بودین؟ چه جزوه هایی خوندین؟

مهندسی صنایع
30th November 2012, 01:42 PM
سلام اداره بوق جزوه هایی که دادن همش توسط شخصی که بهم کارآموزی مثلا قرار بود چیزی یاد بده توی پاور پویینت بود یا کتابهایی که pdf بودن استانداردایران- ایزو 9001 و سیستم مدیریت کیفیت و الزامات که یکیشون بود

hossien
30th November 2012, 01:47 PM
در کل در مورد سیستم مورد کیفیت چی متوجه شدین؟ به درد می خوره ؟ اگه بپرسم مهمترین اصل سیستم مدیریت کیفیت iso9001 چی هست چه بندی را معرفی می کنید؟
تو کاراموزی خودتان بیشتر باید سوال بپرسین تا جواب بدن اگر چیزی نپرسین چیزی یاد نمیگیرین درضمن علاقه مندی شما در مورد مسایل هم تاثیر گذاره.

اسنا اونجا را خوندین چند فرایند داره چرا چطور کا را انجام می دن چطوری خودشون را پایش و اندازه گیری می کنند. و .....

مهندسی صنایع
30th November 2012, 01:56 PM
من که خواستم یاد بگیرم ولی از طرف افراد اونجا علاقهای وجود نداشت برای یاد دادن نه اسنادی بهم داده نشد تا بخونم از همون اول که رفام بهشون گفتم میخوام کار یاد بگیرم ولی ......... من آدم فعالی هستم حتی زودتر از کارمندای سازمانشون اونجا بودم ولی چه فایده فقط بهم گفتن بخون تازه یه کتاب دیگه که حجمش کم بود از اول پیشنهاد دادن بخونم بعد گفتن خلاصه کن بیار ولی این یکی رو دیگه بهشون تحویل دادم گفتم نمیخونم
تا الان فقط درس خوندم نه به نرم افزاری واردم و نه کار عملی چیزی میدونم ولی خیلی علاقه مندم چیزهای جدید درباره رشتم یاد بگیرذم

hossien
30th November 2012, 04:24 PM
مبحث کیفیت بخشی از رشته صنایع هست قسمتی که اگر یاد بگیرین و فردی فعال و کمی فکر کنید موفق می شین و البته چون یکم تجربه کار می خواد از سایر رشته ها میان مثل من بخشی از کارم هست.

شما مباحث کنترل پروژه دارین که باید برنامه msp رو یاد بگیرین ساختار شکست پروژه و یا گانت پروژه هست نحوه گزارش گیری از اون و ....
اینا بخشی از رشته مهندسی صنایع بود خیلی از موارد اونو نگفتم.

کتاب کم حجم منظورتون استاندارد ایزو 9001 بود.
در این مدت با مطالعه چه چیزهایی یاد گرفتین. بگین با هم کامل می کنیم.
اگر به سوالات بالا مخصوصا مهمترین اصل سیستم مدیریت کیفیت جواب بدین (البته با مطالعه استاندارد ایزو 9001) قول می دم فرایند ممیزی داخلی و سرممیزی را اموزش بدم و یاد بگیرین.

hossein24
30th November 2012, 10:53 PM
دوستمون حق داره اگم چیزی یاد نگرفته باشه چون خود این مسولینم دقیقا چیزی از سیستمهای مدریت کیفیت نمیدونن و معمولا فقط دنبال مستند سازیهای isoتو شرکتهامون هستیم زمانیم ک کار تموم شد و شرکت این استاندار گرفت دوباره رو میاریم ب
همون سیستم کیفتی کارگاهی ک رایج توی اکثر شرکتامون.

مهندسی صنایع
1st December 2012, 09:58 AM
سلام
از سیستم مدیریت کیفیت و ممیزی در کل چیزی یاد نگرفتم جز متنهایی که رو خونی کردم از این کتابا و .......
ولی فکر کنم منظورتون از مهمترین اصل مدیریت کیفیت همون جلب رضایت مشتری باشه که یکی از مهمترین اهداف این سیستم هست وباید مدام تلاش کرد تا بهبود صورت بگیره و وضع از قبل هم بهتر بشه [tafakor]
من فقط یاد گرفتم هر کاری که کاری باید منطبق با الزاماتی مشخص و براساس استاندارهای تعریف شدش باشه
در صورت عدم انطباق هم که باید اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه رو انجام داد

hossein24
1st December 2012, 06:41 PM
ممیزی تقریبا یک نوع بازرسی وکنترل محسوب میشه.البته اسم بازرسی تقریبا یک اسم غیر قابل قبول در تعریف ممیزی ب حساب میادا ولی واسه این ک زبون ساده ای بکار ببرم ازش استفاده میکنم.
البته اگه کنترل رو ب سه دسته بتونیم تقسیم کنیم وب صورت یک هرم در نظر بگیریم از پایین ب بالا هرم بنا ب درجه اهمیت میتونیم بگیم ک قسمت پایین هرمومیتونیم کنترل محصول در نظربگیریم
ک بهش بازرسی میگن واگه دقتم کنید میبینید یه حجم گسترده ی از هرم ب قسمت پایینش بستگی داره ک بازرسی ماست و معمولا بعداز تولی هر محصول صورت میگیره.
قسمت وسط این هرمم کنترل فرآیندمونه ک بهش عادیت(آدیت)(دقیقا خودمم املاشو نمیدونم و عذرخواهی میکنم بخاطر احیانا اشتباهم)میگن ک تقریبا ب کنترل کل فرایندها یک پرزه میپردازه.
قسمت راس هرمم ک ب کنترل کل سیستم موجود میپردازه بهش ممیزی میگن.
بطور کلی درجه اهمیت این کنترلها رو از راس هرم درنظر میگیرن یعنی قسمت فوقانی(ممیزی)از درجه اهمیت بالایی برخورداره.هرچند ک گستره ی حجمی کمی تو هرم داره و ممکن این کنترل تو بازه ی زمانی طولانی صورت بگیره.البته باید توجه داشت ک این درجه بندی الزامی توش نیست چون تا پایه ی هرم محکم نباشه احتمال سست بودن سیستمو فراهم میکنه پس میشه گفت هرکدوم از این 3 کنترل تو جای خودشون مهم ب حساب میان.

البته بازم بگم دوستان اینا برداشتایی بوده ک من از ممیزی و بازرسی یا کنترل داشتم شاید الزاما درست نباشه ولی دیدگاه منه و اگه اشتباهاتی داخلش هست دوستان اصلاح کنن خوشحال میشم.ممنون

hossien
1st December 2012, 08:50 PM
سلام
از سیستم مدیریت کیفیت و ممیزی در کل چیزی یاد نگرفتم جز متنهایی که رو خونی کردم از این کتابا و .......
ولی فکر کنم منظورتون از مهمترین اصل مدیریت کیفیت همون جلب رضایت مشتری باشه که یکی از مهمترین اهداف این سیستم هست وباید مدام تلاش کرد تا بهبود صورت بگیره و وضع از قبل هم بهتر بشه [tafakor]
من فقط یاد گرفتم هر کاری که کاری باید منطبق با الزاماتی مشخص و براساس استاندارهای تعریف شدش باشه
در صورت عدم انطباق هم که باید اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه رو انجام داد

نه منظورم اینه کدوم بند ایزو را برداریم دیگه نمیشه گفت استاندارد یا کدوم بند هست که شما جایی می رین متوجه میشین ایزو را درست اجرا می کنن یا مستندسازی هست.
یا به قول معروف کدوم بند ایزو 9001 مهمتر هست.

مهندسی صنایع
1st December 2012, 11:14 PM
سلام
این یکیو دیگه نمیدونم
نه که کلا همه چیزو میدونم و تو این موضوع خیلی تبحر دارم واسه همین اینبارم شما بزرگواری کن بگو جواب رو [nishkhand]

hossien
3rd December 2012, 07:02 PM
سلام
این یکیو دیگه نمیدونم
نه که کلا همه چیزو میدونم و تو این موضوع خیلی تبحر دارم واسه همین اینبارم شما بزرگواری کن بگو جواب رو [nishkhand]

یک کار دیگه می کنیم شما تقریبا جواب رو بگین من تمام نکات ممیزی داخلی و سرممیزی رو آموزش تان می دم کتاب ایزو 9001:2008 5 صفحه اچار نمیشه بخونید سه گزینه می دهم بهتون تا جواب برسیم راهنمایی هم می کنم .
چون اگه من بگم نمی فهم شما علاقه دارین یا نه .

مهندسی صنایع
4th December 2012, 03:23 PM
سلام شاید منظور شما بندی که مرتبط با مستند سازی و الزامات هست باشه یا در غیر اینصورت بند 8 که به نظر خودم مهم میاد چون تجزیه تحلیل و بهبود هست که در این بند هست که اقدامات اصلاحی و عدم انطباقها و حتی تلاش برای رضایت مشتری هم صورت میگیره

مهندسی صنایع
4th December 2012, 03:33 PM
شما هم سه گزینه ای که گفتید رو بگید تا ببینم بالاخره میتونم از شما آموزش ممیزی رو یاد بگیرم یا نه [khanderiz]

hossien
4th December 2012, 05:27 PM
سلام منظورم این بود سه بار می تونید حدس بزنید مشککلی نیست که جواب مشخص بشه .

همانطور که می دونی ایزو 8 بند داره کدوم بندش مهم تر هست؟

hossien
5th December 2012, 09:29 AM
اگر شما واقعا علاقه مند باشین اموزش می دم تا بتونید ممیز شین.

مهندسی صنایع
5th December 2012, 12:17 PM
خودم با کلی اشتیاق رفتم جایی که یه چیزی مثلا بهم یاد بن یکم بهم سخت بگیرن ولی چه فایده
تازه میتونستم برم همه چیزمو بدم یه سازمانی بعدم بگم رفتم کارورزیمو گذروندم
به هر حال الانم که نرفتم دنبال راحت طلبی با اون موقع که اگه میخواستم میتونستم اینکارم بکنم فرقی نکرد بازم خودم دنبالشم نه جایی که باید یادم میدادن

خلاصه [tafakor] بند 8 یعنی تجزیه تحلیل مهمترین هست ؟

hossien
6th December 2012, 10:37 PM
سلام
درست ترش بهبود هست اما باز خیلی خوبه.
طبق قولی که دادم شروع می کنم.

به طور کلی سیستم مدیریت کیفیت و اصول 8 گانه مدیریت کیفیت ، استانداردهای سری 9000 ، مسولیت های ممیزی و سرممیز ، برنامه ریزی هدایت و گزارش ممیزی شامل واقعیت ها و گزارشات ارزش افزای هدم انطباق ها و پیگیری فعالیت ها شامل ارزیابی اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه تقریبا آشنا می کنم.

hossien
6th December 2012, 10:40 PM
اولین سوال که مطرح میشه اینه که

کیفیت چیست؟؟ What is Quality?

پوشش دادن نیازها و انتظارات مشتری؟
ارزش در برابر پول پرداختی؟
مطابقت با اهداف؟
رضایت مشتری؟
انجام کار درست در نوبت اول و هر زمانی؟
انطباق با قوانین؟
همه موارد فوق؟

hossien
6th December 2012, 10:55 PM
برای اینکه معنای درست کیفیت را بدونیم باید اول از مشتری و محصول سازمان اطلاع داشته باشیم و شناسایی کنیم تا به این سوال جواب بدیم. برای ینکه جایی که ممیزی می کنیم آشنایی داشته باشیم باید قبل از ممیزی اسناد ، قوانین ، سند چشم انداز و اینترنت و ... مطالع کنیم تا معنای واقعی کیفیت در آن سازمان را درککنیم.


کنترل کیفیت : کنترل سطح انطباق خروجی با نیازمندی ها شامل فعالیت های بازرسی ، آزمون و اندازه گیری
تضمین کیفیت: ساختار واکنش گرا در کیفیت و موفقیت که شامل فعالیت های طرحریزی سیستم مدیریت کیفیت ، مدیریت آموزش و ارزیابی آن ، فرآیند ارزیابی تامین کنندگان، خطاناپذیری و ... هست.

تضمین کیفیت سطح کلان کیفیت که یک ساختاری ایجاد می کند که با ساختار تضمین شده کیفیت محصول بالا رود
کنترل کیفیت بخشی از تضمین کیفیت است.

hossien
6th December 2012, 11:22 PM
حالا یک سوال مطرح میشه؟

اهداف کلی و مزایای سیستم مدیریت کیفیت چیست؟

(با تجربه ای که بدست اوردین می تونید بگین چی هست؟)

hossien
7th December 2012, 01:05 AM
البته یک نکته یادم رفت بگم خانم مهندس برای اینکه بهتر مسایل را درک کنید و ممیز خوبی بشین با سوال و جواب کار می کنم حتی به شما تمرین می دم که کامل اموزش ببینید و بتونید کار کنید البته ببخشید روش من این طوری هست. پس لطفا به سوالاتجواب بدین حتی اگر اشتباه بگین هیچ مشکلی نیست با هم بیشتر یاد می گیریم ، در ضمن از سایر دوستان هم می خوام جواب بدن و اگر نکته ای جا انداختم بفرمایید و یا اگر پیشنهادی برای بهتر شدن این دوره آموزشی دارین بفرمایید.
با تشکر

مهندسی صنایع
7th December 2012, 01:39 AM
هدف کلی سیستم مدیریت کیفیت در کل جلب رضایت مشتری هستش
مزایای سیستم مدیریت کیفیت هم افزایش رضایت و اعتماد مشتری ، بهبود مستمر فرایند ها ، بهبود در بهره وری و کارآیی ،کمتر شدن دوباره کاریها ، افزایش سهم بازار و جایگاه رقابتی بهتر و .........


منم از شما ممنونم اصلا هم از اشتباه جواب دادن واهمه ندارم بالاخره شما درستش رو میگید منم یاد میگیرم

hossien
7th December 2012, 02:02 AM
به نکته خوبی اشاره کردین افزایش سهم باز .
منافع مالی بدون شک برای ایجاد سیستم مدیریت کیفیت است. دلیل اینکه یک سیستم ممیزی میشه اینکه ارزش افزوده ایجاد کنیم در سیستم و همیشه سعی کنید وقتی با مدیر ارشد (مدیرعامل) صحبت می کنید در ذهن اون جهش ایجاد کنید و از مزایای این سیستم بگین.

اهداف به طور کلی در دسترس قراردادن سطوح کیفیتی و برآورده کردن نیازهای مشتری هست. بهبود مستمر و بالابردن رضایتمندی مشریان هست.

برخی مزایای مهم عبارتند از : تفکر پیشگیرانه داشته باشیم ، ثبات و عملکرد سازمان ، اطمینان از اثر بخش بودن الزامات قانونی ، درک درست هزینه در مقابل منفعت ، ارتباط بهتر ، انطباق با قوانین

اگر می خواهین در جایی مشاوره اجرای سیستممدیریت کیفیت 9001 داشته باشین بهتره شما اول از مدیر ارشد بپرسین چه چیزی برای ایشون مهم هست برای آن فرآیند و شاخص تعریف کنید منظورم اینه وقتی یک مدیر عامل وارد محل کار میشه اول دنبال چی هست اگر سود و زیان رو می پرسه روی این موضوع باید کار کنید اگر مشتری مهم هست بیشتر روی این موضوع فوکوس کنید.
در ممیزی توصیه کنید سایر افراد از مکانیزم واحدهای مالی و بازرگانی اطلاع دادشته باشن و پیدا کنن در ایزو 9001 ممیزی واحد مالی را نذاشته اما شما ممیزی کنید و این را بدانید هیچ عدم انطباغی نمی تونید بگیرین در فرآیند مالی.

hossien
7th December 2012, 02:06 AM
اصول هشت گانه مدیریت کیفیت

باید کامل با مفاهیم آشنا بشین چون این پایه های سیستم های مدیریت کیفیت هست.

1-مشتری محوری
2-رهبری
3-مشارکت کارکنان در امور
4-رویکرد فرآیندی
5-رویکرد سیستمی در مدیریت
6-بهبود مداوم
7-رویکرد واقع بینامه در تصمیم گیری
8-روابط سودمند کتقابل با تامیین کنندگان

hossien
7th December 2012, 02:15 AM
تمرین 1-
الف-اصول هشتگانه مدیریت کیفیت را در نظر بگیرین حالا چه سیستم ها و کنترل هایی در سازمان نیاز است تا هر یک از اصول هشت گانه مدیریت کیفیت را پشتیبانی کنه
ب-با تمرکز روی الزامات 9001 رابطه میان استانارد و اصول مدیریت کیفیت را شناسایی کنیدو

چند مورد من میگم چند مورد هم شما بفرمایید.
درصد رضایت مشتریان در پروژه ها (مشتری مداری) بند 7-2
نمودارهای سی چارت و پی چارت (بهبود مداوم) بند 8-2 و 8-4
قابلیت اطمینان (مشتری مداری) 7-3
نظر سنجی کارکنان (مشارکت کارکنان)5-1 و 6-2
تعریف شاخص (رویکرد واقع بینانه و فرآیندی) 8-2


چند مورد بگین کافی هست.

hossien
7th December 2012, 02:22 AM
تا شما روی این موضوع فکر کنید مبحث را ادامه می دم.

مشتری مداری:

اطمینان مدیر ارشد از شناسایی و درک نیازهای مشتری (بند 5-2 استاندارد ایزو 9001 ورژن 2008)
سازمان های مشتری محور اثبات می کنند درک و برآورده سازی نیازهای مشتری را از طریق موارد زیر دنبال می کنند.
-رضایت مشتری و بهبود برداشت وی از سازمان
-پیشبینی و تامین منابع مرتبط با نیازهای آینده مشتری
-برقراری ارتباط موثر با مشتری
-ارزیابی توسط مشتری در هر جا لازم هست.

شاخصی که بشه تعریف کرد برداشت مشتریان از سطح برآورده شدن نیازمندی های آنان هست

(این مبحث روشن هست و در کتاب ها و سایت ها اطلاعات زیادی وجود داره فک کنم همین مقدار کافی باشه)

hossien
7th December 2012, 02:27 AM
رهبری (Leadership)
نقش مدیریت ارشد در اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت
-تعیین نیازمندی های مشتری
-تعیین مسیر حرکت سازمان و اولویتها
-اطمینان از اثربخشی کانال های ارتباطی
-تامین منابع
-بازنگری و بررسی عملکرد



مشارکت کارکنان (lnvolvement of people)
آموزش و ارتباطات
اطمینان از اینکه افراد دارای مهارتهای لازم و صحیح مرتبز با کار خود هستند.
کانال های ارتباطی اثربخش برای گزارش مشکلات، بازنگری عملکرد بهبود نظام پیشنهادات وجود دارد.
ایجاد مهارتهای فنی به پرسنل در صورت نیاز

hossien
7th December 2012, 01:16 PM
رویکرد فرآیندی

زمانیکه فعالیت ها و منابع مرتبط از طریق فرآیندها مدیریت می شوند دستیابی به نتایج ، کارایی بیشتری خواهد داشت (تعریفی که در استاندارد ایزو 9004 شده.)
تفاوت رویکرد فرآیندی با وظیفه ای:

در وظیفه ای اگر سه واحد a و b و c داشته باشیم هر کدام برای رسیدن به هدفشان تلاش می کنند ممکن مثبت باشه یا منفی یا کم حرکت کنند یا سریع
اما در عملکردی فرایندی برای دست یافتن به هدف سازمان همیشه جهت مثبت هست و برای رسیدن به هدف تلاش می کنن

مدیریت کردن فرآیند برای رسیدن به اهداف کیفی و سازمانی با رویکرد سیستم مدیریت کیفیت محقق میشه.
تعریف فرآیند یک ورودی داریم که فعالتی روی ان انجام می دهیم و خروجی به ما می دهد.
http://elsmar.com/Process_Loop.html
منظور اینه در این فرآیند ورودی اطلاعات هست خروجی اهداف کیفی و اهداف سازمان هست برای رسیدن به خروجی از سیستم مدیریت کیفیت (qms) استفاده میشه.

مهندسی صنایع
8th December 2012, 01:32 AM
سلام شما که دارین سریع پیش میرین من تازه اومدم خوندم مطالب جدید رو اونم نه همش رو
ولی یکم آهسته تر پیش برین بهتر نیست میخوام دقتم روی مطالب بیشتر باشه و بهتر بتونم یاد بگیرم استاد عزیز [golrooz]

hossien
8th December 2012, 09:30 PM
چشم.
چس هر موقع جواب تمرین را دادین ادامه می دم.
درضمن سعی می کنم سرفصل اموزشم طبق irca باشه

- - - به روز رسانی شده - - -

چشم.
چس هر موقع جواب تمرین را دادین ادامه می دم.
درضمن سعی می کنم سرفصل اموزشم طبق IRCA باشه

hossien
8th December 2012, 11:23 PM
یک سوال بپرسم شما ممیزی یک شرکت تولید کننده دستمال کاغذی رفته اید همه الزامات را پاس کرده اما از استاندارد صنعتی ایران نشان نگرفته و خودش روی محصولات علامت استاندارد ملی را می زنه شما به عنوان ممیز چی کار می کنید. البته از مدیر شرکت توضیح می خواهین میگه ما کیفیتمان بالاتر از استانداردهای داخلی و ملی هست و تمامی الزامات این استاندارد ایران را پاس می کنیم. ازش عدم انطباق می گیرین یا نه؟ البته این سوال را زود پرسیدم . حالا شما هستین و مدیر شرکت چیکار می کنید. (این سوال بخشی به مزایا و اهداف کیفیت که در پست های قبل گفتم بر می گرده.)

hossien
8th December 2012, 11:53 PM
.

مهندسی صنایع
9th December 2012, 12:23 AM
سلام
خب من عملی که کار نکردم ولی با توجه به آموزشی که دادین بهم
اگه چیزی از ممیزی نمیدونستم یکسره میگفتم ایشون که بدون مجوز از استاندارد ایران چنین کاری انجام دادن پس یه گذارش از نحوه عملکرد شرکت و رعایت نکردن قوانین مینوشتم و .......
اما الان به نظرم این شرکت در درجه اول باید 8 بند ایزو رو در تولید محصول خودش پیاده کرده باشه و در صورت درخواست این شرکت و قبول سازمان استاندارد ممیزی برای محصول شرکت شروع میشه که با اطمینان از رعایت الزامات به نحوه صحیح و اثربخش فکر میکنم دیگه میتونم عدم انطباق رو بگیرم
درکل این شرکت باید اول از سازمان استاندارد مجوز داشته باشه در غیر اینصورت از این عمل جلوگیری میکنم و فکر میکنم عدم انطباق هم بگیرم

hossien
9th December 2012, 12:31 AM
با این فرض که تمام بندهای ایزو را هم پاس کنه نمی تونیم عدم انطباق بگیریم فقط به سازمان استاندارد ایران اطلاع می دیم که چنین شرکتی وجود داره خودشون قوانین خاص خودشون دارن برخورد می کنند.

روی تمرین یک فکر کردین. می تونید چند مورد بنویسید؟ درضمن اگر سوالی تا اینجا دارین بپرسین فقط سخت نباشه و یکجور بپرسین بتونم جواب بدم ابروم نره هاااا

مهندسی صنایع
9th December 2012, 12:44 AM
بله فکر کردم ولی نمیتونم مثل شما بندی بگم چون از این بند ها اطلاع درستی ندارم یه بار یه سایتی که آدرسشم ندارم شانسی این بندهارو دیدم ولی زیاد جدیش نگرفتم [nishkhand]

مثلا برای رهبری : بوجود آوردن نظم و سازماندهی ، ارزیابی
مشارکت کارکنان : ارتباط بهتر و مفید تر در سطح های مختلف سازمان
رویکرد سیستمی در مدیریت :اطمینان از هماهنگی بین فرآیندها برای بدست آوردن نتیجه مورد انتظار

مهندسی صنایع
9th December 2012, 12:48 AM
راستش من بیشتر از این که خودم سوال بپرسم دوست دارم شما سوال بپرسین چون من مجبور میشم برای جواب دادن به شما فکرمو بکار بندازم [labkhand]

فقط خودم یه سوال دارم دقیقا چه زمانی یه ممیز برای انجام ممیزی به سازمانی فرستاده میشه ؟

hossien
9th December 2012, 12:56 AM
در استاندارد ایزو 9001 همه چیزو نوشته
بند 4-سیستم مدیریت کیفیت
بند 5 مسئولیت مدیریت
بند 6 مدیریت منابع
بند 7 پدیداوری محصول
بند 8 اندازه گیری تحلیل بهبود

حالا به عنوان مثال شما فرمودین مشارکت کارکنان در بند 6 هست زیر بخش 6-2 منابع انسانی پس مرببوط به این بند میشه.
یک مثال دیگه در بند تعهد مدیریت انجام بازنگری(این یک مورد بگم ممیزی و ارزیابی با هم فرق داره جایی از استاندارد کلمه ارزیابی نیورده اما در تعالی سازمانی ما اونجا نمی گیم ممیزی ارزیابی هست. ) مدیرت گفته پس با اصل رهبری در ارتباط هست.
مهندس اول کتاب ایزو رو بخونید زیر کلمات باید خط بکشین اونجا ها سازمان باید اون الزامات را رعایت کنند تا بتونن گواهینامه بگیرن. مشکلی نیست این تمرین بمونه یکم جلو تر بر می گردیم انجام بدید.
تا اینجا سوالی ندارید؟

hossien
9th December 2012, 12:59 AM
راستش من بیشتر از این که خودم سوال بپرسم دوست دارم شما سوال بپرسین چون من مجبور میشم برای جواب دادن به شما فکرمو بکار بندازم [labkhand]

فقط خودم یه سوال دارم دقیقا چه زمانی یه ممیز برای انجام ممیزی به سازمانی فرستاده میشه ؟
در چند صورت موقعی که سازمان درخواست ممیزی برای صدور گواهینامه یا ابقاء (ممیزی مراقبتی) اون داشته باشه. از بیرون سازمان میان
حداقل سالی یک بار توسط تیم ممیزی داخلی باید ممیزی بشه. (از افراد واجد شرایط خود سازمان و در بعضی از ماقع از بیرون سازمان می یان.)

hossien
9th December 2012, 01:01 AM
می تونید یک فرآیند نام ببرین و توضیح بدین طبق تعریف فرایند در ایزو 9000 البته یک لینک قرار دادم اون شماتیک نشون داده یعنی یک ورودی که یک سری فعالیت روی ان انجام می گیره و یک خروجی میده.

مهندسی صنایع
9th December 2012, 01:05 AM
روی سوال آخرتون فکر میکنم انشالله فردا جواب میدم استاد

مهندسی صنایع
9th December 2012, 02:54 PM
امیدوارم مثالم درست باشه
البته متوجه ورودی به عنوان اطلاعات و اینکه بعد از پردازش و انجام فعالیت روی ورودی خروجی بدست میاد هستم
خب مثلا همین ممیزی اگر درست بگم و بخوام به عنوان یه فرایند بهش نگاه کنم
ورودی برای ممیز همون اطلاعات اولیه ای که از مستندات سازمان بدست میاره ---------> پردازش این اطلاعات درواقع تطبیق این اطلاعات و شواهد با معیارهای ممیزی سازمان از اونجایی هم میدونیم یه ممیز باید مثبت فکر کنه پس سعی میکنه با فکرخودشم به نتایج بهتر دست پیدا کنه (اجرای ممیزی)(اگر اشتباه متوجه شدم بگید) ---------> تهیه گذارش


ورودی یا مواد خام-----> پردازش -------> خروجی یا محصول

hossien
9th December 2012, 09:06 PM
خیلی خوب هست .
تا اینجا سوال ندارین ادامه بدم راستی کتاب ایزو را مطالعه کردین

مهندسی صنایع
9th December 2012, 11:32 PM
سلام استاد بزرگوار من با عرض شرمندگی بسیار چون الان دقیقا به میانترم هام و کلاسام برخورد کردم وقت نکردم ولی انشالله تا یکی دو روز آینده حتما میخونمش [khejalat]

مهندسی صنایع
10th December 2012, 12:04 AM
استاد شما ادامه بدین اگر صلاح میدونید و اگر مطالعه من برای ادامه ضروری هست من شروع کنم به خوندنش

hossien
10th December 2012, 12:14 AM
نهایت تا پایان 8 اصل بگم چون باید یک سری فعالیت مشترک هست که تمرین و سوال مطرح بشه تا کامل متوجه شین و در ادامه تمام تمرینات با هم در ارتباط هست .
اول درستان را بخوانید و اگر دوس داشتین بیان ادامه بدیم.

hossien
25th December 2012, 11:59 PM
تا اینجا سوالی ندارین؟ ادامه بدم.

- - - به روز رسانی شده - - -

تا اینجا سوالی ندارین؟ ادامه بدم.

مهندسی صنایع
27th December 2012, 02:58 PM
سلام
نه سوالی ندارم شما ادامه بدید استاد

hossien
30th December 2012, 06:14 PM
چند نکته در مورد رویکرد فرآیندی:
شما به عنوان ممیزی بهتر است اولین چیزی که از نماینده مدیریت درخواست می کنید نقشه فرآیندی باشد چون تا حدودی با تمام مراحل کاری ان سازمان آشنا میشین.
ممیزی بر اساس خروجی سازمان انجام میدین.
با دیدن نقشه فرآیندی تا حدودی شاخص های کلیدی مجموعه دستتون می یاد و بهتر می تونید فرآیند ممیزی را انجام بدین.
و همچنین مشخص میشه سازمان چه قدر کار کرده اگر در سطح خوبی باشه سازمان را معمولا کلان ممیزی می کنند و بیشتر ابزارهایی که سبب میشه سطح اونجا ارتقا پیدا کنه را به آنها تذکر میدین و همچنین نقاط ضعف را مشخص می کنید.
حالا اگر سازمان سطحش پایین باشه باید شما وارد جزییات بشین و شاخص های عملکردی را بررسی کنید.

بعد از این دو مورد یکی دیدن نقشه راه و تعیین شاخص های کلیدی سوال بعدی فرآیندهای کلیدی رو می پرسیم.


مهمترین عوامل تاثیر گذار در تحمیل فرآیندها و سیستم مدیریت کیفیت عوامل بیرونی (مشتری، الزامات قانونی، تامیین کنندگان) و عوامل داخلی (ابعاد یا بزرگی سازمان، کارکنان، سطح دانش کارکنان، ساختار سازمانی) میشه تعریف کرد.

پس در یک فرآیند ورودی وجود داره که با تخصص و مهارت ، شاخص و معیار ، منابع، روش اجرایی/دستورالعمل/استاندارد تبدیل به خروجی می کنیم.

یک نکته داخل پرانتز بگم در سایت ایزو اسناد apg راهنمای ممیزی کردن وجود داره می تونید استفاده کنید.

hossien
30th December 2012, 06:22 PM
در نقشه فرآایندی به خط مشی و اهداف باید اشاره شده باشد.

ببینید یا بپرسید ساختار فرآیندی الزامات استاندارد را پوشش میده؟
پوشش دادن اسکوپ کاری در سیستم مدیریت کیفیت (فعالیت های لازم دیده شده)
ورودی و خروجی ها را چک کنید
کانال های ارتباطی با مشتریان چک کنید / شکایات چگونه دریافت می کنند و ببرسی می کنند.
ارتباطات با سایر فرآیندها را حتما چک کنید

از نماینده مدیریت بپرسین ایا مطالعاتی برای ساختار فرآیندی انجام داده اند ، چون بیشتر جاهایی که سیستم مدیریت کیفیت را استقرار می دن و مشاور می گیرن مشاورها برای اینکه کار سریع جلو بره یک ساختار شبیه به اونا بهشون میده . حالا بعضی مواقع به ان سازمان می یاد بعضی مواقع جاب خوب نمی ده

حتما ساختار با ساختار سازمانی یکی باشه منظور با چارت سازمانی نیستا منظورم اینه ساختار فرایندی متناسب با اونجا باشه.

hossien
30th December 2012, 06:34 PM
رویکرد سیستمی در مدیریت

وجوه مشترک مدیران:

-بین فعالیتها
-بین تیمهای کاری
-بین واحدها
-مشترکات درون و برون سازمانی
-مشترکات بین فرآیندهای اصلی پشتیبان


بهبود مداوم
منظور تلاشهای برنامه ریزی شده و آگاهانه در جهت بهبود عملکرد سیستم هست که بهتر ، سریعتر ، ارزانتر ، کاهش نوسانات و ... داشته باشیم.


رویکرد واقع بینانه.
بکارگیری واقعیتها به منظور برنامه ریزی و تصمیم گیری: که در مقادیر محصول و فرآیند ، نتایج ممیزی ، بازخوردهای مشتری ، داده های برگشتی ، عدم توجه به فرضیات ، غرور و زیاده خواهی بستگی داره و تاثیر می زاره.

برای اینکه بهتر متوجه بشین مثال می زنم.
فک کنید شرکت خودرو سازین در یکی از اهدافتان رضایت 100% مشتریان از محصولات هست. این هدف واقع بینانه نیست چون شما هرچی تلاش کنید نمی تونید رضایت همه مشتریان را براورده کنید مثل مدل کانو (احتمالا می دونید چی هست در غیر این صورت بگین توضیح بدم.)

روابط سودمند متقابل با تامین کنندگان
دستیابی به بیشترین ها از تامین کنندگان بر مبنای : انتخاب و پایش ، کانال های ارتباطی ، موارد اقتصادی محصول و فرآیند ، مدیریت حمل و نقل ، مدیریت سودهای حاشیه ای ، شفافیت قراردادها و ....
همیشه نگاه و تفکر دوطرفه سود داشته باشین یعنی هم شما سود کنید هم تامین کننده ها تون چون این طوری سبب میشه اتومات کیفیت کاری که انجام میدین بالا بره.

hossien
30th December 2012, 06:48 PM
جمع بندی تا اینجا
رویکرد رویه دار فقط تمرکز دارد بر چگونگی انجام تعدادی فعالیت محدود
کاهش یا حذف ارزیابی های مشترک
رویکرد فرایندی برای مدیریت بهتر جریان فعالیت ها اثر بخش تر هستش.
برداشت مشتری می بایست محاسبه بشه
ارتباط موثر با شبکه تامیین کنندگان یک نکته کلیدی هست.


تمیرین2
هدف از این تمرین اشنایی با اصلاحات و تعاریف استاندارد سری 9000 هست تا بتونید در فضای ممیزی ارتباز موثرتری با ممیزی شونده برقرار کنید.

عنوان تمرین : برخی از تعاریف و اصلاحات استاندارد هست . می تونید از استاندارد 9000 برداشت کنید یا سرچ کنید اما در مورد هر کدوم توضیح بدین لطفا.

Document:
Audit:
Quality plan
quality:
Record:
Validation:
Verification:
Quality management system:
Quality management:
Quality assurance:
System:
Competence:
Preventive action:

hossien
30th December 2012, 07:08 PM
در سری استاندارد 9000 معمولا نیازمندی ها ، کاربردها و الزامات کاربردی را معرفی میکنه و همچنین ساختار کلی سیستم مدیریت کیفیت را توضیح میده.

ساختار ISO 9000:2000
ایزو 9000 که اصول و لغات سیستم مدیریت کیفیت
ایزو 9001 : الزامات سیستم مدیریت کیفیت
ایزو 9004: راهنما برای بهبود عملکرد سیستم مدیریت کیفیت
ایزو 19011 خطوط راهنما برای ممیزی سیستم مدیریت کیفیت
ایزو 17021 ارزیابی انطباق- نیازمندی ها برای سازمان های ممیز و گواهی دهنده سیستم مدیریت

هست.

به نظرتان ایزو 9004 چی هست؟

ایزو 9001 و 9004 یک زوج همخوان از سیستم های مدیریت کیفیت تهیه شده اند که
9001 تشریح نیازمندی هاست
9004 راهنمایی در مورد اهداف سیستم مدیریت کیفیت بخصوص در زمینه بهبود مداوم عملکرد است. همچنین راهنمایی برای مدیریت ارشد سازمان که می خواهند فراتر از الزامات 9001 حرکت کنند و در ضمن برای 9004 گواهی صادر نمیشه.

مدل فرایند ایزو 9001 ورژن 2008
http://www.kalitest.com.tr/images_ing/image004.gif

hossien
30th December 2012, 07:37 PM
ساختار دهی مدارک در سیستم مدیریت کیفیت
چند تا نمونه می زارم البته معمولا در سه سطح ارائه میشه و هر سازمان نسبت به کارش کم و زیاد میکنه.

http://www.capemetrorail.co.za/_corporate/Qaulity_man_system/qms_structurePic2g.jpg

http://www.riskeng.bg/uf/other/RiskEng_qualityEN.jpg

http://iso9.vintara.com/images/Pyramid.jpg

hossien
30th December 2012, 07:39 PM
تمرین 3-در مورد ساختار مدارک و مدل ایزو9001 فکر کنید و کمی توضیح بدین چی هستند چی می خواهد بهمون بگه؟ هدف چیه؟

hossien
3rd January 2013, 10:38 AM
به سوالات بالا لطفا جواب بدین تا بقیه درس را ادامه بدم. (بقیه دوستان هم اگر تمایل دارن مشارکت کنند.)

hossien
31st January 2013, 09:14 PM
ادامه بدم؟؟؟

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد