آبجی
21st March 2010, 12:00 AM
ششمین آلبوم مهران احراری با نام هاج و واج عرضه شد. صاحب امتیاز این آلبوم شرکت آوای آئین است.
پیش نقد:
پس از آلبوم منم میشم مثل خودت در اوایل تابستان 85، فاصله زمانی زیادی تا آلبوم ششم بود. مهران احراری که اولین آلبوم او با نام تکیه گاه در آخرین روزهای بهار سال 80 عرضه شد، یکی از خوانندگان نسل دوم موسیقی پاپ بعد از انقلاب محسوب می شود.
این خواننده، در آلبوم دوم خود، عروسک در میانه پاییز سال 81، همکاری تنگاتنگی با نیما نورمحمدی داشت و نتیجه آن یکی از آلبوم های موفق مهران بود. پس از آن مهران احراری با دو آلبوم متوالی چی شد اون روزا و گناه لیلی در انتهای پاییز و انتهای زمستان سال 82 دِین خود را به دو شرکت صاحب امتیاز آثارش را جدا جدا ادا کرد! با آغاز دور جدیدی از فعالیت های خوانندگان مجاز در شبکه های ماهواره ای، مهران برای آلبوم بعدی خود، که سه سال تا عرضه آن طول کشید، با شرکت آوای رامشه همکاری خود را آغاز کرد. آلبوم منم میشم مثل خودت، یکی از موفق ترین کارهای مهران احراری، با پخش متوالی کلیپ های آن منجر به ایجاد محدودیت برای این خواننده شد. حال پس از سه سال و نیم مهران احراری مجموعه ی دیگری آماده کرده و باردیگر با نیما نورمحمدی همراه شده تا شاید بتواند خاطرات خوش آلبوم عروسک را بازسازی کند!
اینسرت:
عکس بزرگ، رنگی و تاریکی از خواننده روی جلد آلبوم چاپ شده است. نام آلبوم با فونتی بزرگ و همرنگ زمینه! نوشته شده است و نام خواننده در زیر آن با فونت ریزتری نوشته شده است. نام فینگلیش آلبوم مشخص تر از نام فارسی در کنار عکس چاپ شده است. در پشت جلد، اطلاعات قطعات در جدولی تار و با فونتی بسیار ریز نوشته شده که خواندن آن کمی مشکل است! نام عوامل آلبوم در زیر جدول اورده شده و عکسی دیگر از خواننده در گوشه اینسرت چاپ شده است. در جدول، عدد 2 به اشتباه جلوی نام قطعه 7 چاپ شده و باید در مقابل قطعه ی آخر قرار می گرفت.
اطلاعات آلبوم:
آلبوم 40 دقیقه ای هاج و واج دارای 11 قطعه است. ترانه هایی از فرامرز جعفری، لیا شیرازی، میلاد ترابی، داوود بصیری، علی صمدی و بهاره رسول زادگان در این آلبوم اجرا شده است. آهنگ ها از مهران احراری، فرامرز جعفری، میلاد ترابی، علی صمدی، داوود بصیری و نیما نورمحمدی است. تنظیم ها از امیر اویسی، عماد لاریجانی، نیما نورمحمدی، میلاد ترابی و ایمان ذاکری است. نام نوازنده ای در این آلبوم ذکر نشده است.
اطلاعات قطعات:
قطعه اول ( رویا ) با ترانه فرامرز جعفری، آهنگ مهران احراری و تنظیم امیر اویسی. صدای فیلتر شده مهران آغاز کننده قطعه است. قطعه کم کم ریتم می گیرد. آهنگی ریتمیک، شش و هشت و شاد به همراه تنظیمی معمولی و ترانه ای مناسب، اجرای خوبی از مهران دارد. کار در قالب قطعات شاد آلبوم های قبلی مهران است.
قطعه دوم ( قصه ) با ترانه و آهنگ فرامرز جعفری و تنظیم عماد لاریجانی. موسیقی دیجیتالی آغازین، نشان دهنده متفاوت بودن این قطعه است. مهران احراری، روی ملودی زیبای این قطعه شروع به خواندن ترانه نسبتا خوبی می کند. تنظیم دیجیتالی و مناسب، در کنار ملودی، فضای متفاوتی ایجاد کرده است.
( بسه دیگه ای دل خسته م * برای من دیگه قصه نگو
دوست ندارم دیگه یادم بیاد * چشای سرد و بی وفای اونو
زخمای این دل خوب نمی شه * به من نگو که دوسم داری ... )
قطعه سوم ( هاج و واج ) با ترانه لیا شیرازی، آهنگ مهران احراری و تنظیم نیما نورمحمدی. قطعه ای که نام آلبوم هم از آن گرفته شده است، فضای پرانرژی دارد. ملودی زیبا و متفاوت قطعه هماهنگی خوبی با ترانه معمولی قطعه دارد. تنظیم دیجیتالی هر چند مناسب قطعه است ولی ویژگی و خلاقیت خاصی هم ندارد.
( هاج و واج مونده هنوز از قشنگیه چشاش * داره خوابم می کنه با نگاه دلرباش
یه دفعه اومد سر راهم و تو دلم نشست * شیشه غرورمن از دستم افتاد و شکست ... )
قطعه چهارم ( دق ) با ترانه و آهنگ و تنظیم میلاد ترابی. صداهای دیجیتالی و افکت های پس زمینه در آغاز قطعه شنیده می شود و فضایی مشابه کارهای حمید عسکری است. در ادامه همراه ریتم متعادل موسیقی زمینه خواننده ترانه معمولی را اجرا می کند. نمی توان به اجرای خواننده با سابقه ای چون مهران ایرادی گرفت. صدای خواننده هم در زمره صداهای قابل قبول است. تنظیم این قطعه در مجموع خیلی خوب نیست و مشابه آن در سالهای اخیر زیاد شنیده شده است.
قطعه پنجم ( ناز عکسات ) با ترانه و آهنگ داوود بصیری و تنظیم عماد لاریجانی. موسیقی آرام و احساسی ابتدایی، فضای ایجاد شده از قطعات قبلی را تغییر می دهد.
( نبودی ناز عکساتو کشیدم * نبودی طاقت بغضم تموم شد
هزار بار عاشقی را دوره کردم * تو این شبها که بی چشمات حروم شد ... )
ترانه نسبتا زیبای این قطعه ملودی خوبی هم دارد. تنظیم این قطعه بهتر از این هم می توانست انجام شود ولی نسبت به سایر قطعات این آلبوم مناسب فضای کار است. این قطعه احساسی، یکی از کارهای زیبای آلبوم است. بک وکال در این تراک در زیباتر شدن این قطعه 4 دقیقه ای موثر بوده است.
قطعه ششم ( دنیا ) با ترانه فرامرز جعفری و تنظیم عماد لاریجانی و نیما نورمحمدی. موسیقی دیجیتالی، کم کم ریتم می گیرد. ملودی قدیمی با تنظیمی جدید توسط مهران اجرا شده است. بازخوانی قطعات قدیمی، معمولا جذابیت خاصی ندارد. تنظیم دیجیتالی این قطعه در کل جالب نیست و نقش موسیقی زمینه ممتد و بی اثر را دارد.
قطعه هفتم ( یه عمریه ) با ترانه و آهنگ علی صمدی و تنظیم نیما نورمحمدی. قطعه ای شاد و ریتمیک با ترانه ای معمولی و تنظیمی مناسب فضای شاد قطعه. مهران احراری که در اجرای قطعات شاد، تجربه های خوبی دارد،در این تراک هم اجرای مناسبی دارد. تغییر ریتم های متوالی این تراک همراه با تغییر در اجرای خواننده است.
قطعه هشتم ( باور ) با ترانه فرامرز جعفری و آهنگ علی صمدی و تنظیم ایمان ذاکری. پس از قطعه ای شاد، تراکی آرام و احساسی با ته مایه موسیقی ترکی آغاز می شود. به نظر می رسد که ترانه هماهنگی خوبی با ملودی ندارد و شاید به آن خورانده شده است! تنظیم این قطعه نسبت به سایر قطعات مناسب تر و فراگیرتر است و در واقع تنظیم، این قطعه را تا پایان نگه می دارد.
قطعه نهم ( شکایت ) با ترانه بهاره رسول زادگان و آهنگ و تنظیم نیما نورمحمدی. صدای فیلتر شده خواننده، منجر به آغاز موسیقی تکنو می شود. با آرام شدن فقضاف خواننده ترانه را ادامه می دهد و پس از لحظه ای موسیقی خواننده را همراهی می کند. کیفیت این قطعه اصلا خوب نیست. استفاده از فیلتر های دیجیتالی در این تراک تاثیر معکوسی روی فضا داشته است. ترانه زیبای قطعه در پس تنظیم ناپدید شده است. اجرای مهران احراری در این قطعه بسیار خوب است.
قطعه دهم ( اسیر ) با ترانه و آهنگ علی صمدی و تنظیم میلاد ترابی. موسیقی تکراری این قطعه به نام علی صمدی ثبت شده است! ترانه ی معمولی به ملودی خورانده شده است. تنظیم دیجیتالی این قطعه هم کاری معمولی بدون خلاقیت های خاص است هر چند فضا را کاملا پوشش داده است. این قطعه هم در کل قابل توجه نیست.
قطعه یازدهم ( هاج و واج 2 ). ورژن دیگری از قطعه هاج و واج با ریتم کمی تند تر اجرا شده است.
دیدگاه کلی:
آلبوم هاج و واج، ارائه ی ششم مهران احراری، مجموعه ی معمولی در کارنامه هنری این هنرمند است. شاید بتوان این اثر را در مقابل کار قبلی مهران احراری ضعیف دانست و تلاش سه ساله او را ثمربخش ندانست. با در نظر گرفتن ویژگی های مثبتی این مجموعه مانند، فضای متنوع، صدا و اجرای خوب خواننده، ترانه های بعضا خوب و قطعات زیبای شاد در مقابل ویژگی های منفی چون تکراری بودن فضای برخی قطعات آلبوم، وجود برخی ملودی های تکراری، تنظیم های صرفا دیجیتالی و برخی فضاسازی های نا مناسب، می توان به این نتیجه رسید که مهران احراری آلبوم متعادلی را عرضه کرده است. این آلبوم با کیفیت خوب در فروشگاه ها موجود است. از کپی و دانلود خودداری کنید.
پیش نقد:
پس از آلبوم منم میشم مثل خودت در اوایل تابستان 85، فاصله زمانی زیادی تا آلبوم ششم بود. مهران احراری که اولین آلبوم او با نام تکیه گاه در آخرین روزهای بهار سال 80 عرضه شد، یکی از خوانندگان نسل دوم موسیقی پاپ بعد از انقلاب محسوب می شود.
این خواننده، در آلبوم دوم خود، عروسک در میانه پاییز سال 81، همکاری تنگاتنگی با نیما نورمحمدی داشت و نتیجه آن یکی از آلبوم های موفق مهران بود. پس از آن مهران احراری با دو آلبوم متوالی چی شد اون روزا و گناه لیلی در انتهای پاییز و انتهای زمستان سال 82 دِین خود را به دو شرکت صاحب امتیاز آثارش را جدا جدا ادا کرد! با آغاز دور جدیدی از فعالیت های خوانندگان مجاز در شبکه های ماهواره ای، مهران برای آلبوم بعدی خود، که سه سال تا عرضه آن طول کشید، با شرکت آوای رامشه همکاری خود را آغاز کرد. آلبوم منم میشم مثل خودت، یکی از موفق ترین کارهای مهران احراری، با پخش متوالی کلیپ های آن منجر به ایجاد محدودیت برای این خواننده شد. حال پس از سه سال و نیم مهران احراری مجموعه ی دیگری آماده کرده و باردیگر با نیما نورمحمدی همراه شده تا شاید بتواند خاطرات خوش آلبوم عروسک را بازسازی کند!
اینسرت:
عکس بزرگ، رنگی و تاریکی از خواننده روی جلد آلبوم چاپ شده است. نام آلبوم با فونتی بزرگ و همرنگ زمینه! نوشته شده است و نام خواننده در زیر آن با فونت ریزتری نوشته شده است. نام فینگلیش آلبوم مشخص تر از نام فارسی در کنار عکس چاپ شده است. در پشت جلد، اطلاعات قطعات در جدولی تار و با فونتی بسیار ریز نوشته شده که خواندن آن کمی مشکل است! نام عوامل آلبوم در زیر جدول اورده شده و عکسی دیگر از خواننده در گوشه اینسرت چاپ شده است. در جدول، عدد 2 به اشتباه جلوی نام قطعه 7 چاپ شده و باید در مقابل قطعه ی آخر قرار می گرفت.
اطلاعات آلبوم:
آلبوم 40 دقیقه ای هاج و واج دارای 11 قطعه است. ترانه هایی از فرامرز جعفری، لیا شیرازی، میلاد ترابی، داوود بصیری، علی صمدی و بهاره رسول زادگان در این آلبوم اجرا شده است. آهنگ ها از مهران احراری، فرامرز جعفری، میلاد ترابی، علی صمدی، داوود بصیری و نیما نورمحمدی است. تنظیم ها از امیر اویسی، عماد لاریجانی، نیما نورمحمدی، میلاد ترابی و ایمان ذاکری است. نام نوازنده ای در این آلبوم ذکر نشده است.
اطلاعات قطعات:
قطعه اول ( رویا ) با ترانه فرامرز جعفری، آهنگ مهران احراری و تنظیم امیر اویسی. صدای فیلتر شده مهران آغاز کننده قطعه است. قطعه کم کم ریتم می گیرد. آهنگی ریتمیک، شش و هشت و شاد به همراه تنظیمی معمولی و ترانه ای مناسب، اجرای خوبی از مهران دارد. کار در قالب قطعات شاد آلبوم های قبلی مهران است.
قطعه دوم ( قصه ) با ترانه و آهنگ فرامرز جعفری و تنظیم عماد لاریجانی. موسیقی دیجیتالی آغازین، نشان دهنده متفاوت بودن این قطعه است. مهران احراری، روی ملودی زیبای این قطعه شروع به خواندن ترانه نسبتا خوبی می کند. تنظیم دیجیتالی و مناسب، در کنار ملودی، فضای متفاوتی ایجاد کرده است.
( بسه دیگه ای دل خسته م * برای من دیگه قصه نگو
دوست ندارم دیگه یادم بیاد * چشای سرد و بی وفای اونو
زخمای این دل خوب نمی شه * به من نگو که دوسم داری ... )
قطعه سوم ( هاج و واج ) با ترانه لیا شیرازی، آهنگ مهران احراری و تنظیم نیما نورمحمدی. قطعه ای که نام آلبوم هم از آن گرفته شده است، فضای پرانرژی دارد. ملودی زیبا و متفاوت قطعه هماهنگی خوبی با ترانه معمولی قطعه دارد. تنظیم دیجیتالی هر چند مناسب قطعه است ولی ویژگی و خلاقیت خاصی هم ندارد.
( هاج و واج مونده هنوز از قشنگیه چشاش * داره خوابم می کنه با نگاه دلرباش
یه دفعه اومد سر راهم و تو دلم نشست * شیشه غرورمن از دستم افتاد و شکست ... )
قطعه چهارم ( دق ) با ترانه و آهنگ و تنظیم میلاد ترابی. صداهای دیجیتالی و افکت های پس زمینه در آغاز قطعه شنیده می شود و فضایی مشابه کارهای حمید عسکری است. در ادامه همراه ریتم متعادل موسیقی زمینه خواننده ترانه معمولی را اجرا می کند. نمی توان به اجرای خواننده با سابقه ای چون مهران ایرادی گرفت. صدای خواننده هم در زمره صداهای قابل قبول است. تنظیم این قطعه در مجموع خیلی خوب نیست و مشابه آن در سالهای اخیر زیاد شنیده شده است.
قطعه پنجم ( ناز عکسات ) با ترانه و آهنگ داوود بصیری و تنظیم عماد لاریجانی. موسیقی آرام و احساسی ابتدایی، فضای ایجاد شده از قطعات قبلی را تغییر می دهد.
( نبودی ناز عکساتو کشیدم * نبودی طاقت بغضم تموم شد
هزار بار عاشقی را دوره کردم * تو این شبها که بی چشمات حروم شد ... )
ترانه نسبتا زیبای این قطعه ملودی خوبی هم دارد. تنظیم این قطعه بهتر از این هم می توانست انجام شود ولی نسبت به سایر قطعات این آلبوم مناسب فضای کار است. این قطعه احساسی، یکی از کارهای زیبای آلبوم است. بک وکال در این تراک در زیباتر شدن این قطعه 4 دقیقه ای موثر بوده است.
قطعه ششم ( دنیا ) با ترانه فرامرز جعفری و تنظیم عماد لاریجانی و نیما نورمحمدی. موسیقی دیجیتالی، کم کم ریتم می گیرد. ملودی قدیمی با تنظیمی جدید توسط مهران اجرا شده است. بازخوانی قطعات قدیمی، معمولا جذابیت خاصی ندارد. تنظیم دیجیتالی این قطعه در کل جالب نیست و نقش موسیقی زمینه ممتد و بی اثر را دارد.
قطعه هفتم ( یه عمریه ) با ترانه و آهنگ علی صمدی و تنظیم نیما نورمحمدی. قطعه ای شاد و ریتمیک با ترانه ای معمولی و تنظیمی مناسب فضای شاد قطعه. مهران احراری که در اجرای قطعات شاد، تجربه های خوبی دارد،در این تراک هم اجرای مناسبی دارد. تغییر ریتم های متوالی این تراک همراه با تغییر در اجرای خواننده است.
قطعه هشتم ( باور ) با ترانه فرامرز جعفری و آهنگ علی صمدی و تنظیم ایمان ذاکری. پس از قطعه ای شاد، تراکی آرام و احساسی با ته مایه موسیقی ترکی آغاز می شود. به نظر می رسد که ترانه هماهنگی خوبی با ملودی ندارد و شاید به آن خورانده شده است! تنظیم این قطعه نسبت به سایر قطعات مناسب تر و فراگیرتر است و در واقع تنظیم، این قطعه را تا پایان نگه می دارد.
قطعه نهم ( شکایت ) با ترانه بهاره رسول زادگان و آهنگ و تنظیم نیما نورمحمدی. صدای فیلتر شده خواننده، منجر به آغاز موسیقی تکنو می شود. با آرام شدن فقضاف خواننده ترانه را ادامه می دهد و پس از لحظه ای موسیقی خواننده را همراهی می کند. کیفیت این قطعه اصلا خوب نیست. استفاده از فیلتر های دیجیتالی در این تراک تاثیر معکوسی روی فضا داشته است. ترانه زیبای قطعه در پس تنظیم ناپدید شده است. اجرای مهران احراری در این قطعه بسیار خوب است.
قطعه دهم ( اسیر ) با ترانه و آهنگ علی صمدی و تنظیم میلاد ترابی. موسیقی تکراری این قطعه به نام علی صمدی ثبت شده است! ترانه ی معمولی به ملودی خورانده شده است. تنظیم دیجیتالی این قطعه هم کاری معمولی بدون خلاقیت های خاص است هر چند فضا را کاملا پوشش داده است. این قطعه هم در کل قابل توجه نیست.
قطعه یازدهم ( هاج و واج 2 ). ورژن دیگری از قطعه هاج و واج با ریتم کمی تند تر اجرا شده است.
دیدگاه کلی:
آلبوم هاج و واج، ارائه ی ششم مهران احراری، مجموعه ی معمولی در کارنامه هنری این هنرمند است. شاید بتوان این اثر را در مقابل کار قبلی مهران احراری ضعیف دانست و تلاش سه ساله او را ثمربخش ندانست. با در نظر گرفتن ویژگی های مثبتی این مجموعه مانند، فضای متنوع، صدا و اجرای خوب خواننده، ترانه های بعضا خوب و قطعات زیبای شاد در مقابل ویژگی های منفی چون تکراری بودن فضای برخی قطعات آلبوم، وجود برخی ملودی های تکراری، تنظیم های صرفا دیجیتالی و برخی فضاسازی های نا مناسب، می توان به این نتیجه رسید که مهران احراری آلبوم متعادلی را عرضه کرده است. این آلبوم با کیفیت خوب در فروشگاه ها موجود است. از کپی و دانلود خودداری کنید.