PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مقاله مدیریت آموزش الکترونیکی



MAHDIAR
18th March 2010, 06:55 PM
مديريت آموزش الكترونيكي
________________________________________
مقدمه
فن آوري پيامدي از خصيصه ابزار سازي انسان است . با نگاهي عميق به پيرامون و تعمقي در خود و نسبت به غير ، در مي يابيم كه اساسي ترين تفاوت ما به غير ، همان ويژگي ابزار سازي ماست .بشر موجودي ابزار ساز است و اين كار را در بلنداي تاريخ ادامه داده است . از تفكر و خلاقيت خويش مدد گرفته و در سير تكاملي حياتش از سادگي به پيچيدگي ميل كرده و در اين فرايند از تنوع خواصي ابزار خود ساخته بهره ستانده است . اين سرنوشت محتوم انساني است ، بيشينه طلب است و كوشنده ، براي تصرف و تسلط بيشتر ، از ظرفيت ها و استعدادهاي دروني مايه مي گذارد و مايه فكري را با مايه كاري در مي آميزد و در اين مسير ، براي كاملتر شدن ، نه تنها نمي ايستد ، بلكه به كاستي هاي جديدش پي مي برد . باز مي طلبد و مي كوشد و مي گيرد و باز هم و بازهم و . . . ( زاهدي ، 1381 )

تغيير و تحولات سريع در زمينه هاي مختلف علوم و فنون بشري، بر اثر پيشرفت هاي سريع و غير قابل انتظاري كه در بيشتر قلمرو هاي دانش ، به خصوص در زمينه صنايع الكترونيكي و مخابرات ، طي چند قرن اخير نصيب انسان شده است، حجم اطلاعات و دانسته هاي بشر امروزي به طور سرسام آوري افزايش يافته و مسايل و مشكلات جديدي را پديد آورده است. يكي از عواملي كه براي مقابله با اين مسايل در كشورهاي مختلف مورد توجه قرار گرفته ، تكنولوژي نوين آموزشي است. تكنولوژي آموزشي را مي توان يك رويكرد سيستمي دانست كه فرآيند ياددهي و يادگيري را كنترل و تسهيل مي كند.

در بسياري از جوامع، مراكز آموزش عالي و سازمانها به اطلاعات جديد فن آوري هاي ارتباطات، به عنوان وسيله اي كه هم فرصت هاي يادگيري قابل انعطاف و هم دسترسي گسترده تر را عرضه مي كند، مي نگرند. همين امر اهميت آموزش هاي الكترونيكي در رشد و توسعه منابع انساني را ضروري نموده است.

در مقاله اي كه پيش رو داريد ضمن بيان مفاهيم ، ضرورت و اهميت آموزش الكترونيكي ، مزايا ،معايب و ويژگي هاي آن مورد بررسي قرار گرفته ،مسائل ومشكلات آن طرح گرديده و پيشنهاداتي در خصوص استفاده از اين ابزارنوين در كشور مان ارائه شده است.

تعاريف و مباني آموزش الكترونيكي :

به طور كلي مي‌توان گفت آموزش الكترونيكي به هر نوع دوره و آموزشي اطلاق مي‌شود كه به شكلي به غير از روشهاي سنتي رو در رو انجام مي‌گيرد. محتويات دروس ممكن است كه از طريق اينترنت و يا استفاده از ويدئو ، تصاوير فعال و متعامل دو طرفه انتقال يابند. (گنجعلي زاده،1382)
بعبارتي ديگر مي توان گفت هرگاه‌ اطلاعات‌ از يك‌ نقطه‌اي‌ به‌ نقطه‌اي‌ ديگر و يا از آموزش‌ دهنده‌ به‌ آموزش‌ گيرنده‌ از طريق‌الكترونيكي‌ رد و بدل‌ شد به‌ آن‌ آموزش‌ الكترونيك‌ اطلاق مي‌شود. از جمله‌ مواردي‌ كه‌ در اين‌دسته‌ بندي‌ قرار مي‌گيرند Internet , Intranet, Extranet ارتباط‌ راه‌ دور با استفاده‌ از ماهواره ،‌,Tape , Audio , Video تلويزيون‌ ،لوح‌ فشرده‌ CD-ROMهستند. اينترنت بزرگترين‌Net work جهان استكه در ان اطلاعات در تمام دنيا به اشتراك گذاشته مي شود.اگر اين شبكه جهاني را با همان‌ زير بنا در گستره يك‌سازمان‌ جاي‌ دهيم‌ به آن‌ Intranet گفته مي شود‌. وقتي‌ دامنه‌ آن‌ از يك‌ سازمان‌ به‌ سازمانهاي‌ اطراف‌ مرتبط‌ مي‌شودبه‌ آن‌ Extranet مي‌گوئيم‌ ولي‌ به‌ هر حال‌ از نظر زير بنايي‌ يكي‌ هستند.
به‌ طور خلاصه‌ مي توان گفت آموزش الكترونيكي نوعي آموزشي‌ است با سرعت‌ شخص‌ فراگير، از راه‌ دور و با اختيار كه‌ بصورت‌ يكجا يا بخش‌ بخش‌ ازطريق‌ شبكه‌ مجهز به‌ تكنولوژي‌ اطلاعات‌ براي‌ فراگير ارسال‌ و پشتيباني‌ مي‌شود.(نجاريان،1381)

تاريخچه آموزش الكترونيكي
تفكر استفاده از رايانه‌ها و شبكه‌هاي رايانه‌اي براي كارهاي علمي به دهه‌ي ١٩٦�* برمي‌گردد. گرچه هدف اصلي طرح Agency) ARPA (Advance Research Project ايجاد شبكه‌اي براي تبادل اطلاعات نظامي و حفاظت ايالات متحده آمريكا از تبعات جنگ سرد با شوروي سابق بود ولي در عين حال از آنجايي كه سه مركز از چهار مركزي كه براي راه‌اندازي شبكه آرپانت در نظر گرفته بودند دانشگاه‌هاي آمريكا بودند، شبكه‌هاي رايانه‌اي از همان ابتدا در مسير آموزش‌هاي مدرسه‌اي1 رشد كردند. و از اوايل دهه‌ي ٧�* با به ثمر نشتن اين طرح، تبادل اطلاعات و داده‌هاي علمي نيز بين مراكز مدرسه‌هاي آمريكا شروع شده است، البته آموزش الكترونيكي به شكل امروزي و در اين گستره‌ي كاربرد، در اوايل دهه‌ي ١٩٩�* با ظهور شبكه جهاني اينترنت شكل گرفت، و با توجه به قابليت‌هاي بسيار زياد وب، آموزش الكترونيكي به سرعت رشد كرد و امروز جايگاه خود را در ساختار آموزشي بسياري از كشورها تثبيت كرده است. (زارعيان،1381)
ضرورت و اهميت آموزش الكترونيكي
براي تبيين نقش ، اهميت و ضرورت آموزش الكترونيكي در پيشبرد اهداف دانشگاهها،موسسات و... ابتدا جاي دارد به داستاني از "فرد . آر . ديويد" اشاره كنيم كه در آن دو تن از مديران صاحب نام در مسير گردش خود به خرسي وحشتناك و تيز رو بر خورد مي كنند و آنگاه يكي از آنها كفشهاي ورزشي خود را از كيف اش در آورده و آماده فرار مي شود . مدير ديگر به او مي گويد : «جناب شما نمي توانيد از اين خرس تندتر بدويد. » او در جواب مي گويد : « شايد من نتوانم از اين خرس تندتر بدوم،ولي ترديدي ندارم كه مي توانم تندتر از شما بدوم! » ( ديويد ، 1379)
استفاده از تكنولوژي هاي نوين آموزشي و بهره گيري ازIT در دانشگاهها و مراكز آموزشي ،هرچند كه نمي تواند يگانه ابزار، جهت مقابله با تهديدها و رهايي جستن ازامواج خروشان تغييرات پرشتاب جامعه بشري باشد اما اين نويد را به اين موسسات مي دهد كه با استفاده مستمر از اين تكنولوژي حد اقل يك گام جلوتر از رقباي خود گام بردارند و همين يعني تداوم حيات و برنده شدن در عرصه رقابت .

در باب اهميت آموزش الکترونيکي به عنوان روش موفق آموزش و يادگيري و موتور محرکه دوران آگاهي سخن هاي بسيار گفته شده است بخصوص زماني که بحث بر سر سود آوري آن انجام مي شود، محاسبات مالي حتي در شرکت هاي بزرگ چند مليتي از اهميت و توجه زياد آن به اين مساله پرده بر مي دارد. بعنوان مثال چند نمونه از موارد عنوان شده در رسانه هاي گوناگون ذيلاً ارائه شده است:
- جان چمبر مدير عامل شرکت Cisco System : به زودي کاربرد آموزش الکترونيکي بيشتر از پست الکترونيکي مي شود. New yourk Times , 17/11/1999
- شرکت IBM ، 15 ميليون دلار براي ارائه آموزش الکترونيکي به اساتيد 29 موسسه
سرمايه گذاري مي نمايد. The chronicle of Higher Education 23/8/2002
- USAID ، 100 ميليون دلار جهت اصلاح سيستم آموزش الکترونيکي براي حالت On line هزينه مي نمايد. Pak news . com , 10/8/2002
- مدير عامل IDC: تا سال 2006 ميزان سرمايه گذاري در آموزش الکترونيکي با نرخ رشد 2/11 % به 39 ميليارد دلار مي رسد. Yahoo ! Finance , 17/4/2002

MAHDIAR
18th March 2010, 06:55 PM
مقايسه‌ ديدگاه‌هاي آموزش الكترونيكي و آموزش سنتي:

عناصر مهم هر فرايند آموزشي عبارتند از: 1-آموزش دهنده2- فراگير(آموزش گيرنده)3- محتواي برنامه آموزشي4- محيط آموزشي
در هر يك از دو رويكرد آموزش الكترونيكي و سنتي نسبت به هر يك از اين عناصر ديدگاه خاصي وجود دارد كه تعيين كننده نوع روش‌ها و فنوني است كه ما براي آموزش بكار مي‌بريم. در اينجا به بررسي و مقايسه‌ اين ديدگاه‌ها در هر دو رويكرد مي پردازيم:
• آموزش سنتي، نگاه به آموزش و يادگيري فردي است درحاليكه در آموزش الكترونيكي، نگاه اجتماعي است.
• در آموزش سنتي، وظيفه‌ي فراگيران حفظ مطالب و ذخيره‌سازي اطلاعات است، در حاليكه در آموزش الكترونيكي وظيفه‌ي آنان، مديريت اطلاعات و توليد دانش است.
• در آموزش سنتي، فراگيران به طور كامل وابسته به معلم‌اند، در حاليكه در آموزش الكترونيكي فعال و مستقل هستند.
• در آموزش سنتي، محتواي تدريس محدود و انتخابي است، در حاليكه در آموزش الكترونيكي نامحدود و متنوع است.
• دستاوردهاي آموزش الكترونيكي را با برآورد چهار شاخص عمده مي‌آزمايند. اين شاخص‌ها عبارتند از:
رضايت فراگيران، مهارت و رفتار فراگيران، تغيير در دانش فراگيران، تغيير عملكرد شغلي آنان و ميزان بازگشت سرمايه، در حاليكه شاخص‌هايي كه دستاوردهاي آموزش سنتي را مي‌آزمايند، كمتر براي اين مطالب اهميت قائل هستند.

مسائل ومشكلات آموزش الكترونيكي

راه‌اندازي آموزش الكترونيكي با مسائلي مواجه است كه، در برخي از كشورها به خصوص كشور ما اين مسائل بيشتر به چشم مي‌آيد كه برخي سخت‌افزاري، برخي نرم‌افزاري و برخي نيز به نيروي انساني و روش مديريت آموزش مربوط مي‌شود كه در ادامه به آنها مي‌پردازيم:
• محدوديت در زير ساخت‌هاي مخابراتي كه عملاً آموزش الكترونيكي از طريق شبكه‌هاي محلي اينترنتي را با مشكل مواجه كرده است.
• عدم مطابقت محتواي عرضه شده با نيازهاي موجود
• فقدان مهارت‌هاي مديريتي و نظارتي
• نداشتن آشنايي كافي كاربران با رايانه و ترس از استفاده از آن كه، موجب كندي پيشرفت كار آموزش مي‌شود.
• نبود توانايي در عرضه‌ مناسب خدمات پشتيباني به فراگيران
به طور خلاصه مي توان گفت كه آموزش الكترونيكي ، محدوديتهاي مراكز آموزش سنتي را نداشته و در بسياري از جهات مزاياي زيادي نيز نسبت به آنها دارند .كه به طور كلي عبارتند از:
1 - عدم نياز به حضور فيزيكي استاد و دانشجو در كلاس درس
2- عدم وابستگي كلاس درس به زمان خاص
3- كيفيت بالاتر ارائه دروس آموزشي
4- پشتيباني از تعداد زياد دانشجويان در يك كلاس
5- بالا بردن سطح علمي جامعه بخصوص نسل جوان
6- دسترسي Online به كتابخانه ديجيتال
7- بالا رفتن ميزان اثر بخشي و بازده آموزشي

فوايد آموزش‌ الكترونيكي‌:

امروزه با پيدايش آموزش الكترونيكي ، تصورات قبلي در زمينه نياز به امكانات فيزيكي بسيار براي امر آموزش و يادگيري در سطح عمومي و آموزش عالي دچار تحول ودگرگوني جدي شده است.اكنون با به صحنه آمدن دانشگاهها و مراكز آموزش الكترونيكي ، امكان يادگيري در هر زمينه اي ، براي هر فردي در هر زمان و مكاني به صورت مادام العمر فراهم شده است.
در شرايط جديد ، نياز به تاسيس ساختمانهاي و امكانات فيزيكي و صرف هزينه هاي گزاف نبوده و دانشجويان و مدرسان نياز به ترك منزل و يا محل كار خود براي حصور در كلاسها ندارند.
افزون بر اين ، ساعات شروع و خاتمه كلاسها ثابت نبوده و دانشجويان هر زمان كه بخواهند ميتوانند وارد كلاس شده و تا هر زمان كه لازم باشد حضور در كلاس را ادامه دهند .
در اين روش شما مي توانيد هر روز و هر لحظه كه اراده نماييد با استاد و همكلاسيهاي خود ارتباط برقرار نموده و به تبادل نظر و مباحث گروهي پيرامون مفاد درسي و يا تمرينهاي داده شده از طرف استاد بپردازيد.

معايب آموزش الكترونيكي:

1- مشكل‌مرورگر 1 (نرم‌افزاري‌ كه‌ امكان‌ دسترسي‌ وب در زمان‌ اتصال‌ به‌ اينترنت‌ را به‌ وجودمي‌آورد) كه‌ گاهي‌ باعث ايجاد مشكل در نمايش وب مي شود.
2- كمبود سرعت‌ انتقال‌ اطلاعات‌ و صوت‌ و گرافيك‌ كه‌ امكان‌ دارد آموزش‌ از اين‌ ناحيه‌ دچاراشكال‌ شود .
3- نياز به‌ تامين‌ كافي‌ زير بناي‌ مورد نياز از جمله‌ نيروي‌ كارآمد براي‌ سيستم‌هاي‌ الكترونيكي‌دارد.
با اين وجود اين‌ روش‌ نيز در حد خود مناسب‌ و مطلوب‌است‌ اما يكي‌ از موارد قابل‌ ذكر اين‌ است‌ كه‌ آموزش‌ از طريق‌ الكترونيك‌ به‌ هيچ‌ وجه‌ نمي‌تواندجاي‌ هيچ‌ استادي‌ را بگيرد، زيرا آموزش‌ از راه‌ ارتباط‌ نزديك‌ بسيار مهم‌ است‌ و هميشه‌ اين‌ دوبا هم‌ توصيه‌ مي‌شود.
هم‌ چنين‌ بحث‌ اين‌ است‌ كه‌ چگونه‌ از تكنولوژي‌ استفاده‌ كنيم‌چرا كه الان‌ مقطعي‌ است‌ كه‌استفاده‌ از تكنولوژي‌ در آموزش‌ حتماً بايد صورت‌ گيرد و تكنولوژي‌ نبايد به‌ عنوان‌ يك‌ حمايت‌كننده‌ و پشتيبان‌ به‌ شمار آيد.
نكته‌ بعدي‌ نيز آن‌ است‌ كه‌ از آرمانگرايي‌ بايد جلوگيري‌ شود و تدابير و سياستهايي‌ بايد توسط‌مديران‌ در اين‌ زمينه‌ اتخاذ شود كه‌ جلوي‌ اين‌ موضوع‌ را بگيرد تا ناخواسته‌ نتايج‌ ناخوشايندي‌ به‌بار نيايد.
به‌ هر حال‌ بهره‌گيري‌ از روش‌ آموزش‌ الكترونيكي‌ پديده‌ نوظهوري‌ است‌ و بايد راجع‌ به‌ آن‌ دربستر زمان‌ تفكر و تامل‌ كرد، در واقع‌ اين‌ گونه‌بايد انديشيد كه چگونه‌ مي‌توان‌ از آن‌ بهره‌ گرفت‌ كه‌موثر واقع‌ شود، براي‌ رشد و توسعه‌ آن‌ هم‌ بايد با توجه‌ به‌ امكانات‌ فكر كرد.
اهداف و ويژگي هاي آموزش الكترونيكي :
به طور كلي مي توان اهداف آموزش الكترونيكي را در سه اصطلاح زير خلاصه كرد :
- يادگيري ارزانتر
- يادگيري بهتر
- يادگيري بيشتر
در فرايند يادگيري ميزان اثر بخشي ارتباط مستقيم با روشهاي يادگيري دارد. در جدول زير درصد يادگيري نسبت به روشهاي ارائه مطالب نشان داده شده است.

MAHDIAR
18th March 2010, 06:56 PM
روش ارائه مطالب ميزان يادگيري
آنچه مي خوانيد 10 %
آنچه مي شنويد 20 %
آنچه مي بينيد 30 %
آنچه مي بينيد و مي شنويد 50%
آنچه بحث مي كنيد 70%
آنچه تجربه مي كنيد 80%
تركيب اين روشها 90%

در آموزش الكترونيكي مي توان از تركيب نمودن شيوه هاي مختلف يادگيري از قبيل متن ، صوت و تصويري و ... به حداكثر بازده در يادگيري دست يافت.
براي مديريت برنامه هاي آموزشي كه از طريق آموزش الكترونيكي ارائه مي گردند و همچنين استفاده كنندگان از اين روش نياز به يك سيستم LMS1 مي باشد كه داراي ويژگيهاي زير مي باشد :
امكانات Web Browsing
امكانات Synchronous Sharing
امكانات تهيه دوره
Course Planning
Course Customising
Course Managing
Course Monitiring
امكانات تهيه دروس
Instructional Desiging
Presenting Infornation
Testing
امكانات راهبري سيستم
Installing
Autorization
Registering
Server Security
Resource Monitoring
Remote Access
Crash Recovery
در شكل زير ساختار كلي و عناصر موجود در سيستم آموزش الكترونيكي و موقعيتLMSبعنوان قلب سيستم نشان داده شده است:



منبع: پيدايي،ميرشجيل،"تجزيه وتحليل ميزان اثربخشي آموزش هاي الكنرونيكي "،پايان نامه كارشناسي ارشد،دانشگاه
علامه طباطبايي،دانشكده حسابداري و مديريت،1382


محيط ياددهي – يادگيري را مي توان به چهار حوزه تقسيم كرد : 1 – برنامه درسي 2 – روش تدريس
3 – ارزيابي 4 – مواد ياددهي – يادگيري
در زير ويژگيها و فوايد اين حوزه ها نمايش داده شده است.
برنامه درسي


روش تدريس


ارزيابي


وسايل آموزشي


انواع آموزش الكترونيكي

الف – آموزش مبتني بر كامپيوتر Computer Based Training))
در اين نوع آموزش، مواد آموزشي ديسك نوري يا فلاپي ديسك روي يك رايانه نصب
مي شود و نيازي نيست كه رايانه به شبكه و منابع مربوط به دوره متصل شده باشد. با استفاده از اين شيوه، فراگيران مي توانند در زمان و مكان معين و مشخصي به طور انفرادي، به يادگيري موضوعات مورد علاقه خود بپردازند.

ب – آموزش بر پايه وب (Web Based Training)

در اين روش ، مواد آموزشي از جانب سرويس دهنده «وب» و از طريق اينترنت ارائه مي شود. WEB ارتباط با منابع آموزشي نظير كتاب هاي مرجع، پست الكترونيكي، تابلوهاي اعلانات و گروههاي گفت و گو را ايجاد مي كند. اين شيوه آموزشي، علاوه بر داشتن مزيت هاي آموزش الكترونيكي مزاياي آموزش هاي سنتي را نيز حفظ كرده است. ايجاد شكاف بيشتر بين يادگيري و آموزش، وجود شبكه جهان گستر «وب» را براي برقراري تعاملات بيشتر بين اين دو عامل الزامي مي كند.

MAHDIAR
18th March 2010, 06:56 PM
ج – كنفرانس ويديويي

در يك تعريف ساده و اوليه مي توان گفت : Video Conferencing يعني ايجادو برقراري ارتباط بين دو يا چند مكان داخل شهري ، بين شهري ، بين كشوري و يا تركيبي از آنها به نحوي كه درهر مكان شخص يا گروه شركت كننده در كنفرانس بتوانند صدا ، تصوير ، اطلاعات ديجيتال و مدارك كاغذي ( مستندات ، نقشه ها و … ) اشخاص و گروه هاي ديگر شركت كننده در كنفرانس را شنيده و رويت كنند .(kurtus,2000)
اصول كنفرانس ويدئويي مبتني بر دريافت صوت و تصوير اشخاص شركت كننده در كنفرانس و همچنين اطلاعات ديجيتال و مستندات آنها و تبديل اين اطلاعات به سيگنالهاي خاص مخابراتي و ارسال آنها به نقاط ديگر و تبديل مجدد آنها به همان فرمت اوليه مي باشد .


روش هاي مختلفي كه در ارائه ويدئو كنفرانس وجود دارد عبارتند از:
الف : روش يك به يك Point To Point
در اين روش مي توان تنها دو شخص يا دو گروه را از طريق سيستم به يكديگر متصل نمود بعبارت ديگر اين روش شباهت زيادي به يك تماس تلفني معمولي بين دو نقطه دارد كه در آن علاوه بر انتقال صدا، انتقال تصوير ، داده و مستندات نيز موجود است .



ب : روش چندگانه Multipoint - To - Multipoint
در اين روش مي توان به تعداد دلخواه شخص و يا گروهها را وارد كنفرانس نمود طبيعي است كه تمام اشخاص يا گروهها داراي امكانات كنفرانس مي باشند .
نكته قابل توجه در اين روش آنست كه سيستم هاي ويدئوكنفرانس مي بايست از طريق يكي از بسترهاي مخابراتي ذكر شده در قبل به يك سيستم مركزي MCU ( Multipoint Conferrence Unit ) متصل شوند .
وظيفه MCU برقراري ارتباط ، برقراري پروتكل ها ، حفظ سرعت انتقال داده و بطور كلي مديريت همه جانبه كنفرانس مي باشد .
نكته مهم ديگر اينكه براي هر تعداد دلخواه شركت كننده در كنفرانس تنها يك MCU كافي مي باشد و فقط نوع و توانمندي فني آن مي بايست پاسخگوي نيازهاي كنفرانس باشد .
د – سيستم ماهواره
علامت هاي صوتي و تصويري، از طريق ماهواره هايي كه دور زمين مي گردند، ارائه مي شود. سيستم ماهواره از يك هاب (فرستنده) و يك ايستگاه زميني (گيرنده) تشكيل شده است.(ثمري،1381)
در اين روش ، از يك پروژكتور ، يك صفحه نمايش و يك رايانه كه از طريق ماهواره به يك شبكه الكترونيكي متصل است، استفاده مي شود.

آموزش الكترونيكي در ايران

در ايران با مطرح شدن طرح تكفا و توجه به استفاده از فن‌آوري اطلاعات، آموزش الكترونيكي به خصوص براي توسعه آموزش عالي مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از آموزش الكترونيكي در خصوص آموزه‌هاي كمك آموزشي در سطوح مختلف تحصيلي، اعم از دبستان، راهنمايي، دبيرستان، آزمون سراسري و ... صورت پذيرفته است. بخش‌هاي خصوصي نيز در اين راه پيشقدم شده‌اند و زير ساخت‌هاي مورد نياز براي توسعه‌ي اين آموزش را در حال فراهم كردن مي‌باشند، متأسفانه اين راهكار مورد آموزش در سازمان‌ها كمتر مورد توجه قرار گرفته‌ است كه شايد علل توسعه نيافتگي و استفاده نكردن از اين شيوه‌ در سازمان‌ها خصوصاً هزينه‌ي بالا و بحث‌هاي ذكر شده در بخش‌هاي قبل باشد.

همچنين براي استفاده از اين راهكار در سازمان‌ها، بايد اقدام‌هاي فرهنگي نيز صورت گيرد، زيرا اكثر افراد شاغل در بخش‌هاي آموزش سازمان‌ها به خصوص آموزگاران، بايد از اينكه اين روش، جايگزين آنان شود در نتيجه شغل خود را از دست بدهند، نگران هستند، در حاليكه آموزش مجازي به خصوص در مقاطع مدرسه‌اي و دانشگاهي به هيچ وجه قادر به جايگزيني آموزش سنتي نخواهد شد، بلكه اين شيوه‌ي آموزش مانند آموزش مكمل بكارمي‌رود. زيرا در حالت محلي،وجود مدرسه مزاياي فراواني براي دانش آموزان را و آنان را از كودكي با اجتماع آشنا مي‌كند و مفاهيمي همچون مهر و محبت، اجتماع و كار گروهي را خواهند آموخت در حاليكه هيچ كدام از اين موارد با كار با رايانه بدست نمي‌آيد.(زارعيان،1381)

MAHDIAR
18th March 2010, 06:57 PM
نتيجه‌گيري و پيشنهاد ها

• بر اساس آخرين مطالعاتي كه بر روي سازمان‌هاي بزرگ صورت گرفته است، حدود ٦٦ درصد اين سازمان‌ها يا از اين فن‌آوري استفاده مي‌كنند و يا مشغول برنامه‌ريزي براي استفاده كردن از آن، در آينده نزديك هستند. لذا جاي دارد كه سازمانها و موسسات مختلف در كشور ما نيز تلاش هاي جدي تري در استفاده از اين تكنولوژي داشته باشند.

• با توجه به مقرون به صرفه بودن و ساير مزاياي آموزش مجازي در سازمان‌هاي بزرگ، بهتر است برنامه‌ريزي در خصوص استفاده از اين فن‌آوري توسط مديران آموزش دستگاه‌ها صورت مي‌گيرد.
• بستر سازي و سرمايه‌گذاري كلان و ملي براي ايجاد زير ساخت فني و مخابراتي در زمينه‌ي فن‌آوري اطلاعات

• اصلاح زير ساخت‌ها به خصوص در بخش آموزش نيروي انساني.

• ايجاد شبكه‌اي آموزشي ٢٤ ساعته در تلويزيون به منظور آموزش عمومي مردم در زمينه‌ي فن‌آوري اطلاعات و آگاهي مردم از اين فن‌آوري

• در استفاده از فن‌آوري آموزش الكترونيكي بايد توجه شود كه، مهمترين بخش اين شيوه‌ي آموزشي، محتواي مطالب 1 است و در انتخاب اين محتوا دقت و ظرافت لازم اعمال شود.

• در بخش مديريت آموزش از افرادي استفاده شود كه، داراي مهارت‌هاي مديريتي و نظارتي، در زمينه‌ي آموزش الكترونيكي باشند.

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد