توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ریاضیات گسسته
hoora
12th March 2010, 11:45 PM
عمده ی پیشرفتی که از قرن 17 میلادی در ریاضیات صورت گرفت ، در حساب دیفرانسیل و انتگرال بود که به خواص عدد حقیقی و تابعهای از این مجموعه بود.
مطالعهی این مجموعههای ناشمارا منجر به بوجود آمدن مفاهیم پیوستگی و مشتق گردید و به این دلیل این ریاضیات را ریاضیات پیوسته میخوانند.
اما در مقابل این گونه ریاضیات مفاهیم دیگری در ریاضیات وجود دارند که روی مجموعههای متناهی و شمارا قابل تعریفاند.
به مجموعهی این مفاهیم ریاضی ، ریاضیات گسسته گویند.
ریاضیات گسسته در سالهای اخیر و بدلیل پیشرفت دانش کامپیوتر بیشترین رشد خود را در تاریخ ریاضیات داشته است.
http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/img/daneshnameh_up/c/ce/dscrtMath.jpg
موضوعات مورد مطالعه در ریاضیات گسسته
* ترکیبیات (شاخهای از ریاضیات گسسته که به شمارش و مطالعهی مجموعههای متناهی میپردازد.)
* نظریه گراف
* منطق ریاضی
* نظریه مجموعه ها
* نظریه مقدماتی اعداد
hoora
12th March 2010, 11:48 PM
نظریه گراف
نظریه گراف شاخهای از ریاضیات است که دربارهٔ گراف ها بحث میکند. به صورت شهودی، گراف نموداری است، شامل تعدادی رأس، که با یالهایی به هم وصل شدهاند.
http://shup.com/Shup/202873/Graf.PNG
نمایش تصویری یک گراف
تعریف
تعریف دقیقتر گراف به این صورت است، که گراف مجموعهای از رأسها است، که توسط خانوادهای از زوجهای مرتب که همان یالها هستند به هم مربوط شدهاند.
یالها بر دو نوع ساده و جهت دار هستند، که هر کدام در جای خود کاربردهای بسیاری دارد. مثلاً اگر صرفاً اتصال دو نقطه -مانند اتصال تهران و زنجان با کمک آزادراه- مد نظر شما باشد، کافیست آن دو شهر را با دو نقطه نمایش داده، و اتوبان مزبور را با یالی ساده نمایش دهید. اما اگر بین دو شهر جادهای یکطرفه وجود داشته باشد آنگاه لازمست تا شما با قرار دادن یالی جهت دار مسیر حرکت را در آن جاده مشخص کنید.
آغاز نظریهٔ گراف به سدهٔ هجدهم بر میگردد. اولر ریاضیدان بزرگ مفهوم گراف را برای حل مسئله پلهای کونیگسبرگ ابداع کرد اما رشد و پویایی این نظریه عمدتاً مربوط به نیم سدهٔ اخیر و با رشد علم انفورماتیک بودهاست.
مهمترین کاربرد گراف، مدلسازی پدیدههای گوناگون و بررسی بر روی آنهاست. با گراف میتوان به راحتی یک نقشه بسیار بزرگ یا شبکهای عظیم را در درون یک ماتریس به نام ماتریس وقوع گراف ذخیره کرد و یا الگوریتمهای مناسب مانند الگوریتم دایسترا یا الگوریتم کروسکال و ... را بر روی آن اعمال نمود.
یکی از قسمتهای پرکاربرد نظریهٔ گراف، گراف مسطح است که به بررسی گرافهایی میپردازد که میتوان آنها را به نحوی روی صفحه کشید که یالها جز در محل راسها یکدیگر را قطع نکنند. این نوع گراف در ساخت جادهها و حل مساله کلاسیک و قدیمی سه خانه و سه چاه آب به کار میرود.
نظریه گراف یکی از پرکاربردترین نظریهها در شاخههای مختلف علوم مهندسی (مانند عمران)، باستانشناسی (کشف محدوده یک تمدن) و ... است.
روابط میان راس های یک گراف را میتوان با کمک ماتریس بیان کرد .
انواع گراف
گراف ساده: هر گراف G زوج مرتبی مانند (V,E) است که در آن V مجموعهای متناهی و ناتهی است و E زیرمجموعهای از تمام زیرمجموعههای دو عضوی V میباشد. اعضای V را رأسهای G و اعضای E را یالهای G مینامیم. به بیان ساده تر بین دو رأس یک گراف ساده حداکثر یک یال وجود دارد.
گراف چندگانه: هرگاه بین دو رأس متمایز از یک گراف بیش از یک یال وجود داشته باشد، آن را یک گراف چند گانه میگوییم.
گراف جهت دار: هر گراف G زوج مرتبی مانند (V,E) است که در آن V مجموعهای متناهی و ناتهی است و E زیرمجموعهای از مجموعهٔ تمام زوج مرتبهای متشکل از اعضای V است.
گراف مسطح: گراف مسطح گرافی است که میتوان آن را در یک صفحه محاط کرد به گونه ای که یال هایش یکدیگر را تنها در راس ها قطع کنند.
http://4tmu.ir/forum/Themes/Outline/images/icons/assist.gifاین عکس تغییر اندازه داده شده است. برای دیدن آن در اندازه واقعی اینجا را کلیک کنید. اندازه واقعی آن 988 در 599 و 66KB بوده است.http://shup.com/Shup/202870/KHGKH.PNG
http://4tmu.ir/forum/Themes/Outline/images/icons/assist.gifاین عکس تغییر اندازه داده شده است. برای دیدن آن در اندازه واقعی اینجا را کلیک کنید. اندازه واقعی آن 982 در 198 و 20KB بوده است.http://shup.com/Shup/202872/KH.PNG
hoora
12th March 2010, 11:49 PM
قضیه چهاررنگ (http://4tmu.ir/forum/index.php?topic=4869.msg19426#msg19426)
قَضیّهٔ چهاررَنگ یا حدس چهاررنگ از مسائل مشهور و قدیمی ریاضیات است که سالها اثبات نشده مانده بود.
به بیان ساده (و نادقیق) این قضیه میگوید:
برای رنگ کردن هر نقشه به طوری که کشورها و نواحی همسایه در نقشه همرنگ نباشند فقط چهار رنگ کافی است.
این مسئله به صورت معادله ابتدا درسال۱۸۵۲ عنوان شد و سرانجام در سال ۱۹۷۶ با کمک رایانه توسط کی اپپل و و. هیکن حل شد.
این کار در طول ۱۲۰۰ ساعت فعالیت سریعترین رایانههای زمان خود انجام شد که با دسته بندی بیش از چند میلیون گراف به این نتیجه رسیدند.
http://stashbox.org/584140/Untitled-2.jpg
مثالی از یک "نقشه" چهاررنگ
استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است
استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.